http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisestaTähän liittyen laitoin Trafiin tällaisen lausunnon:
Kohta 3.4.2.3:
Kauko-ohjaajan tai kauko-ohjaustähystäjän etäisyys miehittämättömästä ilma-aluksesta saa olla enintään 500 metriä,
tai asutun alueen ulkopuolella toimittaessa etäisyys saa olla enintään 1000 metriä jos ilma-aluksen kärkiväli on yli 150 cm (tai vastaava sanamuoto)
Perustelut: Miehittämättömillä ilma-aluksilla tehdään myös metsien ilmakuvauksia työ- ja tutkimuskäyttöön. Tuo 500 metrin sääntö tarkoittaa sitä, että parhaissa mahdollisissa olosuhteissa lentopaikalta voi kuvata vain noin 9 hehtaaria. (Keskimäärin metsätilojen keskikoko on 60 hehtaarin luokkaa.) Yleensä lähtö- ja laskupaikaksi sopivaa riittävän isoa aukeaa aluetta ei edes ole 500 metrin säteellä kuvattavasta kohteesta. Tuon 1000 metrin määräyksen mukaan voisi edes jotenkin toimia.
Myöskään tähystäjän käyttö ei useinkaan auta, sillä tähystäjä ei näe metsän keskeltä kovinkaan isoa aluetta taivaalta, vaan hänen pitäisi kiivetä puuhun jotain nähdäkseen. Useamman tähystäjän käyttäminen taas lisää kuvauskustannuksia ja tekee toiminnan hankalaksi.
Kokemuksien mukaan 150 cm kärkivälin lennokkia voi ohjata kilometrin päästä normaalisti, ja myös radio-ohjainten kantavuus riittää. Asutun alueen ulkopuolella ulkopuolisille ei ole vaaraa, vaikka kone putoaisikin maahan tai puuhun.
Uav-laitteiden etuna on ajantasaisuus ja nopea toiminta, joten poikkeusluvan hakeminen Trafilta ei ole yleensä tule kysymykseen, sillä se on hyvin hidas ja kallis tapa.
Uav-laitteilla on yhtä suuri oikeus lentää kuin muillakin lentäjillä. Me teemme siellä työtä, suuri osa muista lentäjistä on siellä harrastamassa (samoin myös minä…) Olemme tehneet uav-lennokilla satoja ilmakuvauslentoja ja olemme ottaneet kymmeniä tuhansia ilmakuvia.
Tuoreille metsien ilmakuville on käyttöä etenkin uuden metsälain tultua voimaan. Metsiköiden käsittelyyn tarvitaan ajantasaista ja tarkkaa puukohtaista tietoa, ja ne saadaan helpoimmin, nopeimmin ja halvimmin uav-laitteilla. Ei estetä kehitystä keinotekoisilla rajoitteilla.