Kirjoittaja Aihe: Trafi määräysluonnos 2015  (Luettu 75048 kertaa)

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #225 : 19 Toukokuu, 2015, 12:50:01 »
...Ei niis sen kummempii turvavälineitä ole. Osalla on varjo, mut onko siinä esim. sähkösyötön pakkokatkaisua joka lopettaa varmasti potkureiden pyörinnän? Kyllä tos on riski suurempi kuin hyöty, oli sit varjo tai ei...

Tervehdys Skycat.pro kehityspajalta,

Moottoreiden pakkosammutus on ollut kehityksen alla pidemmän aikaa ja virheettömästi sekä labrassa että kentällä toiminut laite on jo käytössä testikopterissa. Tämä laite sammuttaa moottorit kysymättä lupaa lentoaivoilta ja laukaisee laskuvarjon samalla. Laite tulee olemaan yhteensopiva aikaisempien ja jatkossa julkaistavien laukaisulaitteiden kanssa, sekä sopii suurimpaan osaan markkinoilla olevista koptereista.

Tavoitteena on lentää paljon testitunteja mahdollisimman monella kopterilla tulevana kesänä ja saada laite markkinoille tänä vuonna.

T: Henri
R&D
www.skycat.pro

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #226 : 19 Toukokuu, 2015, 14:13:32 »
Ihmisten päällä lentelyä en vaan ymmärrä edelleenkään. Onko jollain kertoa mitä hyötyä siitä saavutetaan, suhteessa et kuvataan joukon vierestä?  Kuka tota niin kovaa tonne ajaa? Ja suurella osalla ammattilaisii on ihan vastaava kalusto kuin harrastajilla. Ei niis sen kummempii turvavälineitä ole. Osalla on varjo, mut onko siinä esim. sähkösyötön pakkokatkaisua joka lopettaa varmasti potkureiden pyörinnän? Kyllä tos on riski suurempi kuin hyöty, oli sit varjo tai ei.

Oma mielipiteeni, jonka myös Trafille ilmaisin, on se että yleisön päällä lentelylle ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Lähikuvat yleistöstä pystytään ottamaan joko kaapelikameralla, jonka voi turvallisesti virittää yleisön päälle, tai kopterilla turva-alueelta, pitkällä objektiviilla, jolloin kuvakulma on lähes sama kuin laajalla linssillä yleisön päältä. Turva-alueista saataisiin paras hyöty irti laskuvarjolla, on huomattu aika monesti että seonnut kopteri ei tipu suoraan alas vaan lähtee suuntaan X.  Omiin koptereihin laitoin laskuvarjot omaksi mielenrauhaksi, vaikka onkin kertynyt monia satoja onnistuneita lentoja niin ikinä ei tiedä milloin joku kohta pettää (tai tulee tehtyä inhimillinen virhe, nimim. pari kertaa lähtenyt lentämään tyhjällä akulla, jonka onneksi huomasi ajoissa telemetriasta.) Myöhemmin tulee myös erillinen moottorien pakkosammutus, tällä hetkellä sammutus on hoidettu miksauksella.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #227 : 19 Toukokuu, 2015, 23:55:03 »
Ei huono. Vaikuttaa ihan järkevältä asenteelta trafin puolelta. Lennokihemmot varmaan repi hiuksia noista etäisyys- ja korkeusrajoista puhuttaessa :)

Hyvä maku tosta jäi suuhun, kuulosti että Trafi on mukana ajan hermolla.

Saa nähdä jatkuuko liberaali linja nykyisen hallituksen kaudella. Yritystoiminta ja innovaatiot lienee hyviä avainsanoja tässä  ;)

Kevyestä sääntelystä se vielä, että tulisiko tässä vähän sama linja kun meillä/pohjoismaissa on lehdistön kanssa. Eli eipä valtiovalta paljoa säätele, mutta itse vähän miettivät että mitä kirjoittavat.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #228 : 20 Toukokuu, 2015, 00:18:58 »
Hyvä maku tosta jäi suuhun, kuulosti että Trafi on mukana ajan hermolla.

Saa nähdä jatkuuko liberaali linja nykyisen hallituksen kaudella. Yritystoiminta ja innovaatiot lienee hyviä avainsanoja tässä  ;)

Kevyestä sääntelystä se vielä, että tulisiko tässä vähän sama linja kun meillä/pohjoismaissa on lehdistön kanssa. Eli eipä valtiovalta paljoa säätele, mutta itse vähän miettivät että mitä kirjoittavat.

Trafin heppu kuulostikin ihan järkevältä, ehkä tässä päädytään lopulta järkevään lopputulokseen...  Mutta miksi YLE ei voinu hoitaa kunnolla lähdekritiikkiä ja hommata sinne oikeaa pitkän linjan lennokkiharrastajaa, joka ymmärtää harrastuksen kokonaisuutena. Toimittaja yritti oikein tosissaan johdattelemalla kysyä, että edustaako multihärveli nyt lennokkeja vai onko jotain muuta, ja riittääkö korkeusrajat yms. Vastaus olisi voinut kattaa lennokit laajemmin....

No helppohan se on täältä sivusta huudella mutta vähän laajempaa näkökulmaa olisi kyllä syytä omata, jos haastateltavaksi lähtee - itsekritiikkiä kehiin kaikille! Ketä tahansa meistä voidaan pyytää haastatteluun ja jos tuntuu, ettei itse omaa kunnollista näkemystä, niin kannattaa antaa vinkkiä paremmin asiaa hanskaavasta ehdokkaasta.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2015, 21:37:51 kirjoittanut ija »

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #229 : 20 Toukokuu, 2015, 23:35:38 »
Samoilla linjoilla Ilkan kanssa ja vähän laajentaen, että lennokkiharrastajien (joiksi luetaan kopterit, lennokit, raketit yms. tulevaisuuden ilmassa liikkuvat harrastevehkeet) joukko on kumminkin suomessa sen verran pieni (joitain tuhansia), että tässä kaikkien pitää vetää samasta köydestä (ja ottaa kaikkien tarpeet huomioon), jotta saa enemmän painoarvoa yhteiselle sanalle. Olisi kyllä kiva kuulla vähän taustoja, miten haastateltava tuli valituksi. Kumminkin moni on eri vaiheessa harrastanut eri lennokkilajeja ja mielenkiinnonkohteet muuttuu tekniikan kehityksen, käytössä olevan ajan, rahan yms. takia eri aikana, joten olisi todella kapeakatseista laittaa nyt ovi lukkoon ja estää tulevaisuuden lennokkiharrastealueen kehitys suomessa. Mutta positiiviseltahan tämä vielä tällä hetkellä näyttää...
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2015, 23:38:14 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #230 : 21 Toukokuu, 2015, 10:41:58 »
Tulipahan mieleen, mitenköhön säähavaintopallojen käytöstä on säädetty? nehän lentää vapaasti ja korkealla ilman kontrollia.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #231 : 21 Toukokuu, 2015, 10:44:42 »
Tulipahan mieleen, mitenköhön säähavaintopallojen käytöstä on säädetty? nehän lentää vapaasti ja korkealla ilman kontrollia.

Voi olla että niistä tulee NOTAMit.

"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #232 : 22 Toukokuu, 2015, 00:05:05 »
Voi olla että niistä tulee NOTAMit.

Täällä jotain tietoa, mutta mitähän niistä voisi ilmoittaa noin niinkuin ylipäätään, sääpallo ilmassa, menossa minne? Tietysti olisi kiva saada niiden sijaintitietoa avoimilla rajapinnoilla samaan tapaan, kuin lähijunista saa nykyään...

http://www.vaisala.fi/fi/contact/Pages/Have-you-found-a-weather-balloon.aspx

Täällä myös jotain juttua (pienen pallon tapauksessa olivat ilmeisesti ilmoittaneet aluelennonjohdolle ja lähimmälle lentoasemalle ja vakuutuksesta oli myös juttua, tiedä sitten mikä nykytilanne, en jaksanut lukea koko ketjua): http://www.ruuvipenkki.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=58&start=36

Onkohan palloharrastajia?
« Viimeksi muokattu: 22 Toukokuu, 2015, 00:20:15 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #233 : 22 Toukokuu, 2015, 02:02:02 »
Juu korkeusasia ei tule onnistumaan noin kun esitetään. Viikonloppuna kun Jämillä oltiin niin purjekoneen irroitus korkeus oli 500m ja jetillä "jäätiin" varmaan 300m korkeuteen :)

En usko että 150m korkeus menee läpi koska se tarkoittaisi usean lajin osalta esim. kilpailujen loppumista ja siitä suoraan myös SIL:n jäsenten väheneneminen.

Mitäs sääntely sanoo tuosta nykyisin? Muistelen että tässä Trafin projektissa toi 150 (120?) m on aika keskeinen jako oli mukana jo syksyllä.

Jos tuo raja menee tuollaisenaan läpi, niin sitten varmaan yleisilmailu-, korpi-, lennokki- ym. kentillä tai sen tapaisilla on pysyvät notamit että lennokit voi lennellä siellä korkeammalla. Vaan moniko lentää pellolla tms johon tuollaista on vaikeampi saada?

Olisiko edes mahdollista luovuttaa ilmatilaa esim. 500m alapuolella lennokeille? Kuvittelisin että tuolla korkeudella on aika paljon miehitettyä harrasteilmailua.

Samoilla linjoilla Ilkan kanssa ja vähän laajentaen, että lennokkiharrastajien (joiksi luetaan kopterit, lennokit, raketit yms. tulevaisuuden ilmassa liikkuvat harrastevehkeet) joukko on kumminkin suomessa sen verran pieni (joitain tuhansia), että tässä kaikkien pitää vetää samasta köydestä (ja ottaa kaikkien tarpeet huomioon), jotta saa enemmän painoarvoa yhteiselle sanalle.

Voiko asiasta oikein muuta tuumiakaan jos hetkeksi pysähtyy miettimään kuviota? Jos mitään yhteistä linjaa lausunnoissa ei ole, niin Trafin voi olla vaikea sellaista muodostaa, ja säännellään sitten jotain vähän pakon edessä. Lennokkien harrastaminen on jakautunut niin moneen alalajiin, että aika vaikea antaa yleisiä tarvittavia parametrejä jos lähtökohtana on vain se oma spesialiteetti.

Yhteinen kanta ja lausunto SIL:in kautta olisi nätti ja kätevä, mutta esim. multien ja UAV:den harrastuksen kannalta asiassa on melkoisia haasteita koska esim. 1) kenttä on hyvin pirstaleinen, hetkessä voi luetella ainakin 4-5 eri päälinjaa multien harrastuksessa ja kullakin varsin erilaisia tarpeita 2) multiharrastajat ovat hyvin heikosti organisoituneet rekisteröityihin yhdistyksiin 3) tekniikka ja harrastus kehittyy hyvin nopeasti, ja voi olla vaikea nähdä missä multit ovat esim. 3 vuoden päästä.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #234 : 22 Toukokuu, 2015, 12:32:31 »
Lennunetistä kopioituna:


No niin hyvät herrat! Cut the BS niin sanotusti.

Hommat etenee ja suunnitelma alkaa olemaan selvillä. Nyt pääsette kaikki osaltanne auttamaan tässä asiassa.

Laittakaa minulle linkkejä joko tänne tai sitten jos teillä on omia videoita niin tiputtakaa johonkin DropBox tai YouTubeen, että saan ne ladatuksi, suomalaisia tyypillisiä lennätysvideoita jokaisesta lajista mitä nyt kukin sattuu teistä harrastamaan!

Jos ei löydy hyvää suomalaista pätkää niin sitten joku ulkomaalainen, mutta sellainen mahdollisimman neutraali pätkä, missä näkyisi miten ko. lajia tyypillisesti harrastetaan.

Pätkän ei todellakaan tarvitse olla mikään pitkä. Ihan joku 30 sek. pätkäkin riittää. Voi toki olla pitempikin. Leikkaan sitten itse tarpeen vaatiessa. Lajejahan on varmaan jotain 50 erillaista, joten pätkiä pitäisi tulla iso nippu.

Toisinsanoen, jos jaatte minulle videon, annatte siihen samalla käyttö ja muokkausoikeudet!!

NYT MITATAAN TÄMÄN PORUKAN VOIMAA ONNISTUUKO!

p.s: sähköpostiin voi tiputtaa linkkejä: henry.hagert@elisanet.fi tai sitten YV:llä myöskin tai tänne, tähän säikeeseen.

edit: lisätääs vielä, että laittakaa mahdollisesti myös lennätyspaikka, missä video on kuvattu mukaan johonkin kommenttiin ja myös talvilennätysvideoita esim. järven jäältä voi olla mukana.

edit2: Niin ja tämän viikonlopun aikana tulisi saada, joten hieman on kiirekin!

edit3: Luulisi tulleen jo. Johan tässä on 25 minuuttia mennyt.   Ei vielä ainuttakaan.

-Henkka
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #235 : 24 Toukokuu, 2015, 00:19:12 »
Löytyy siis tältä sivulta (rekisteröityneelle): http://lennokit.net/showthread.php?t=61645&page=16&highlight=trafin
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #236 : 12 Kesäkuu, 2015, 08:17:49 »
Tämän päiväisen iltalehden jutun perusteella mietteitä. Jutussa ei sinänsä ollut mitään uutta kenellekään.

-Ammattikäytössä ei vaadita mitään osaamista, vaikka esim. helsingissä lennättäminen vaatii määräysten mukaan ilmailuradion käyttöä ja siihen pitää olla lupa.
-Mikä intressi Trafilla on ajaa näin lieviä sääntöjä ammattikäyttöön? edes Ilmailun perusasioiden opiskelu tulisi olla pakollista, voi suorittaa netissä eikä varmasti oo kellekkään este.
-Lupakirja on vähän ylimitoitettu, mutta pyydettäessä esitettävät odistukset kursseista olisi ehkä järkevät.
-Jutussa puhutaan vain multikoptereista, vaikka on myös kiinteäsiipisiä ja sigleroottoreita käytössä. Toki multit on ne joilla järjestäytymättömät harrastajat sekoilee.

Muita asiaan liittyviä mietintöjä:
-Yöllä lentämisen osa haluaa sallia. Varmasti riittävällä valaistuksella(sivuille ja ylös, standardi valojärjestys suhteessa lentosuuntaan) voitaisiinkin sallia hyvissä olosuhteissa. Nykyään valot pääsääntöisesti vain alaspäin joka ei auta muuta ilmaliikennettä havaitsemaan kohdetta.
-Järjestäytyneet harrastajat yleensä taitavampia kuin osa "ammattilaisista".
-Käytännössä määräysluonnoksen mukaan mahdollista olla "ammattilainen" ostamalla kopterin ja ilmoittamalla tiedot Trafille. Ei välttämättä mitään lennätystaitoa tai tietoa säännöistä. Moniko tietää kuvauspaikkojensa ilmatilaluokan?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Picofly

  • Jäsen 2020
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #237 : 19 Kesäkuu, 2015, 07:09:44 »
Tänään 19.6  on viimeinen tilaisuus antaa palautetta Trafin määräysluonnokseen...

Poissa nacno

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #238 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:26:13 »


Mitä tapahtuu kun multikopteri osuu lentokoneseen.

EDIT. FAKE
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2015, 15:59:21 kirjoittanut nacno »

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #239 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:40:26 »
Mitä tapahtuu kun multikopteri osuu lentokoneseen.

Kannattaa varmaan ensin varmistua videon aitoudesta ennenkuin tämmöisiä linkittelee...

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #240 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:43:10 »
Taitaa olla feikki tuo, mutta kyllä siinä voisi huonosti käydä.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa nacno

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #241 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:46:44 »
Kannattaa varmaan ensin varmistua videon aitoudesta ennenkuin tämmöisiä linkittelee...

No oli video aito tai ei niin miksei tuollaista voisi tapahtua myös täällä. Varmasti tekee pahaa jälkeä jos tuollainen osuu koneseen. Minä uskon ihan täyisin että kaikki tänne rekisteröineet osaavat lentää vastuullisesti.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #242 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:48:47 »
Tämä on tosiaankin feikki .Bruce Branit tuotantoa.


kannattaa lukea kommentit. Kyseinen onnettomuus on miltei mahdoton kombinaatio.
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2015, 15:54:42 kirjoittanut rotomoto »

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #243 : 24 Kesäkuu, 2015, 15:51:34 »
BTW... Crome selain ei näytä videoita ?
https://www.youtube.com/watch?t=13&v=GS3nb4bwHKQ
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu, 2015, 15:54:52 kirjoittanut rotomoto »

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #244 : 24 Kesäkuu, 2015, 19:13:57 »
"Kyseinen onnettomuus on miltei mahdoton kombinaatio."

Ilmailuonnettumuudet yleensä on miltein mahdottomia, mutta silti niitä tapahtuu. Kun seassa lentää täysin vilejä kortteja joista lennonjohto yms. ei tiedä mitään, niin se todenäköisyys onnettomuuteen kuitenkin nousee aikalailla.

On näitä oikeitakin läheltäpiti tapauksia ollut

LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #245 : 28 Kesäkuu, 2015, 13:07:09 »
"Kyseinen onnettomuus on miltei mahdoton kombinaatio."

Ilmailuonnettumuudet yleensä on miltein mahdottomia, mutta silti niitä tapahtuu. Kun seassa lentää täysin vilejä kortteja joista lennonjohto yms. ei tiedä mitään, niin se todenäköisyys onnettomuuteen kuitenkin nousee aikalailla.

On näitä oikeitakin läheltäpiti tapauksia ollut

Heh, jotenkin huvittavaa että tää on edes tänne linkattu. Saksalainen sotakone/drone lentelemässä jotain testilentojaan ja samassa kontekstissa väännetään harrastekäyttösistä lentävistä rc-härpäkkeistä
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #246 : 29 Kesäkuu, 2015, 22:00:14 »
Niin, no, ne harrastekäyttöön tehdyt härpäkeet saa painaa ihan vapaasti reilun parikymentä kiloa, ja niitä voi lentää kuka vain. Tietysti pitäisi lentää näköyhteydellä ja alle 150 m, mutta internet on täynnä esimerkkejä joissa näin ei ole tehty.

Pointti vaan että tuo kyseinen feikki video ei ole mitenkään mahdoton kombinaatio.
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #247 : 30 Kesäkuu, 2015, 22:51:40 »
Niin, no, ne harrastekäyttöön tehdyt härpäkeet saa painaa ihan vapaasti reilun parikymentä kiloa, ja niitä voi lentää kuka vain. Tietysti pitäisi lentää näköyhteydellä ja alle 150 m, mutta internet on täynnä esimerkkejä joissa näin ei ole tehty.

Pointti vaan että tuo kyseinen feikki video ei ole mitenkään mahdoton kombinaatio.

Juu kaikkihan on mahdollista. Kuten se tunnetusti esiin tuotu keissi johon liittyy ferrari ja jumobjetti sekä multikopteri jollain asteella. Jotenkin niin se meni että multi voi vaikka lentää sen ilmestyneen ferrarin ikkunasta sisään ja jumbojetti tulee sen jälkeen tonttiin.. Tosin en muista minkä takia, mutta jotenkin se multi liittyi siihenkin

Eli siis joo pointtina vaan että kaikki on mahdollista
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #248 : 25 Heinäkuu, 2015, 10:51:33 »
Jag kollade in DN ... eiku hetkinen ... tsekkasin dn.se ja löysin muutaman jutun lennokkien lennättämisestä Ruotsissa. Ilmeisesti ollaan siellä vähän lirissä näiden uusien lennättäjien kanssa kun porukka lennättää miten huvittaa ymmärtämättä että ilmailun ammattilaiset eivät ole välttämättä yhtä avarakatseisia.

Muutama poiminta:
- 22.6.2015 suljettiin Arlanda puoleksi tunniksi
- 9.5 suljettiin Bromma puoleksi tunniksi
- talvella suljettiin Bromma kun Karoliinan yliop. sairaalan yllä (5 km Brommasta) näkyi lennokki
- lennokkikielto CTR alueella ilman lupaa
- Trafikstyrelsen eli Ruotsin Trafi sanoo että CTR alueilla ei saa lentää millään korkeudella, edes metrin, tai ympäröivien rakennuksien korkeudella ilman lupaa
- johtava suunnittelija korostaa että on laitonta lentää ilman lupaa valvotulla alueella vaikka esim. 14 km lentokentältä jos on CTR alueella
- vakuutuskartoitus kertoo että isot vakuutusyhtiöt ei korvaa "tavallisten vakuutusehtojen mukaan" lennokkien aiheuttamia vahinkoja
- lennättäjä voi hyvinkin joutua maksamaan välittömiä ja välillisiä kuluja kuten myöhästymisiä, polttoainekuluja jne jos jää kiinni

Linkkejä:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dronarforare-kan-kravas-pa-stora-skadestand/
http://www.dn.se/ledare/signerat/csaba-bene-perlenberg-dronare-utan-lagkompass/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/det-ar-sa-manga-som-flyger-oerhort-oansvarigt/

Eli, vaikka harrastajille ei suunnata nimenomaista määräystä niin voi hyvinkin olla että vakuutusyhtiöt haraa vastaan vahingon sattuessa kun kysytään "näytä lentolupa kun lensit valvotulla alueella" ja näyttöä sellaisesta ei voida esittää. Olen siinä käsityksessä että vakuutusyhtiöt eivät koskaan maksa mitään jos vahingon taustalla on lainrikkomus (varsinkin jos tämän laiminlyöti on vaikuttanut onnettomuuteen) - ja jos määräys tulee voimaan niin se on lain tavalla voimassa, korjatkaa minua jos olen väärässä.

Vielä kerran, Googlen CTR alueet Suomessa
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zJeaWZX6qRsw.kRA0cA_ntncI


Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #249 : 28 Heinäkuu, 2015, 15:39:45 »
eli oliko tarkoituksesi kiertäen ilmaista ettei suomessakaan saisi lentää edes metrin korkeudessa lennokkia ctr-alueella vai mitä? Naapurilla on juu mennyt paikoin överiksi, mutta ei se tarkoita että meillä pitäisi pelleillä samalla tapaa. Tuolla menolla ollaan pian samassa huvittavassa tilanteessa että kotona olohuoneessa multin leijuttaminen on 10ke sakon arvoinen suoritus kun joku viranomainen väittää että se on valvottua ilmatilaa (amerikka)
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
388 Vastauksia
114709 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
0 Vastauksia
1332 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
216 Vastauksia
84498 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
110 Vastauksia
35387 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
79 Vastauksia
14222 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2020, 12:09:28
kirjoittanut Lennokkitoimikunta