Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 169695 kertaa)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #125 : 22 Maaliskuu, 2014, 23:17:44 »
Oma kanta on se että yleisön päällä lennon kielto on ainut järkevä rajoitus, menee ihan metsään jos aletaan valon määrän ja "tiheän asutuksen" perusteella kieltämään kuvaus. Vahinkoa saa aikaiseksi muuallakin ja sitä varten on vakuutukset.

Yrittäjillä on muutenkin liikaa riskejä, ne pitäisi jakaa koko kansalle -ja onhan  "vaaran aiheuttaminen" muutenkin laissa kiellettyä, eli senkin takia  turhaa kieltää mitään erityistä.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #126 : 22 Maaliskuu, 2014, 23:41:28 »
Yrittäjillä on muutenkin liikaa riskejä, ne pitäisi jakaa koko kansalle -ja onhan  "vaaran aiheuttaminen" muutenkin laissa kiellettyä, eli senkin takia  turhaa kieltää mitään erityistä.
En ole ollenkaan samaa mieltä yrittäjän riskin jakamista kansalle..

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #127 : 22 Maaliskuu, 2014, 23:50:03 »
En ole ollenkaan samaa mieltä yrittäjän riskin jakamista kansalle...

Hyvä!

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #128 : 25 Maaliskuu, 2014, 09:44:23 »
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/2518/lausuntopyynto_ilmailumaarayksen_ops_m1-23_muuttamisesta

Tähän liittyen laitoin Trafiin tällaisen lausunnon:

Kohta 3.4.2.3:
Kauko-ohjaajan tai kauko-ohjaustähystäjän etäisyys miehittämättömästä ilma-aluksesta saa olla enintään 500 metriä, tai asutun alueen ulkopuolella toimittaessa etäisyys saa olla enintään 1000 metriä jos ilma-aluksen kärkiväli on yli 150 cm (tai vastaava sanamuoto)

Perustelut: Miehittämättömillä ilma-aluksilla tehdään myös metsien ilmakuvauksia työ- ja tutkimuskäyttöön. Tuo 500 metrin sääntö tarkoittaa sitä, että parhaissa mahdollisissa olosuhteissa lentopaikalta voi kuvata vain noin 9 hehtaaria. (Keskimäärin metsätilojen keskikoko on 60 hehtaarin luokkaa.) Yleensä lähtö- ja laskupaikaksi sopivaa riittävän isoa aukeaa aluetta ei edes ole 500 metrin säteellä kuvattavasta kohteesta. Tuon 1000 metrin määräyksen mukaan voisi edes jotenkin toimia.

Myöskään tähystäjän käyttö ei useinkaan auta, sillä tähystäjä ei näe metsän keskeltä kovinkaan isoa aluetta taivaalta, vaan hänen pitäisi kiivetä puuhun jotain nähdäkseen. Useamman tähystäjän käyttäminen taas lisää kuvauskustannuksia ja tekee toiminnan hankalaksi.

Kokemuksien mukaan 150 cm kärkivälin lennokkia voi ohjata kilometrin päästä normaalisti, ja myös radio-ohjainten kantavuus riittää. Asutun alueen ulkopuolella ulkopuolisille ei ole vaaraa, vaikka kone putoaisikin maahan tai puuhun.

Uav-laitteiden etuna on ajantasaisuus ja nopea toiminta, joten poikkeusluvan hakeminen Trafilta ei ole yleensä tule kysymykseen, sillä se on hyvin hidas ja kallis tapa.

Uav-laitteilla on yhtä suuri oikeus lentää kuin muillakin lentäjillä. Me teemme siellä työtä, suuri osa muista lentäjistä on siellä harrastamassa (samoin myös minä…) Olemme tehneet uav-lennokilla satoja ilmakuvauslentoja ja olemme ottaneet kymmeniä tuhansia ilmakuvia.

Tuoreille metsien ilmakuville on käyttöä etenkin uuden metsälain tultua voimaan. Metsiköiden käsittelyyn tarvitaan ajantasaista ja tarkkaa puukohtaista tietoa, ja ne saadaan helpoimmin, nopeimmin ja halvimmin uav-laitteilla. Ei estetä kehitystä keinotekoisilla rajoitteilla.
« Viimeksi muokattu: 25 Maaliskuu, 2014, 09:46:26 kirjoittanut Aimo Kulaus »

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #129 : 01 Huhtikuu, 2014, 11:44:48 »
Näyttää siis siltä että autonomiset laitteet kielletään työkäytössä kokonaan..

.. vai onko jollain muuta tietoa/näkemystä?

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #130 : 16 Huhtikuu, 2014, 16:51:02 »
Löytyi vahingossa tällainen Trafin kalvosarja, siinä mainitaa RPAS miehittämättämät alukset sivuilla 7-11.


Voiko tuosta kalvosarjasta lukea että parhaillaan ollaan kokoamassa yhteenvetoa.

Ennen kuin asiat on kristallisoitunut ja käsitelty eduskunnan valiokunnissa niin saattaa mennä reilusti aikaa ennen kuin pykälät ovat lainvoimaisia.

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #131 : 17 Huhtikuu, 2014, 15:04:07 »
Löytyi vahingossa tällainen Trafin kalvosarja, siinä mainitaa RPAS miehittämättämät alukset sivuilla 7-11.


Tästä osuu silmiin:

Lainaus
Kansallinen strategia ja
roadmap
(touko/kesäkuu 2014)

Lainsäätäjä tuskin haluaa tehdä isoja päätöksiä kun tuo työ on vielä kesken. Eli oletettavasti ainakin yksi edk. valiokuntakäsittely tuon ajankohdan jälkeen.

Työryhmä arvioi Suomen kilpailukyvyn hyväksi UAV-teknologiaa ajatellen, samoin nostetaan esiin se että meillä on hyvin lääniä, mikä tekee koelennoista helppoja järjestää. Ts. Suomesta on löydetty uusi luonnonvara :D Tässä voisi nostaa esille näkemyksen siitä, mikä on harrastustoiminnan merkitys osaamisen kehittymiselle, innovaatioiden synnylle ja koelentotoiminnalle.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #132 : 17 Huhtikuu, 2014, 17:49:43 »
Kuten arvasinkun, työryhmään kuuluu, täälläkin jotain kirjoittanut ja mielestäni huomattavissa että haluaa vähän pimittää asioita, Tuomas P (cinecopter). Mielestäni olisi hyvä välillä antaa muillekin tietoon asioita, eikä vaan pitää omana tietonaan.  Vai onko ne niin salaista tietoa ja voisi jokin muukin yrittäjä saada tietoon vaatimuksia.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #133 : 17 Huhtikuu, 2014, 18:28:19 »
Kuten arvasinkun, työryhmään kuuluu, täälläkin jotain kirjoittanut ja mielestäni huomattavissa että haluaa vähän pimittää asioita, Tuomas P (cinecopter). Mielestäni olisi hyvä välillä antaa muillekin tietoon asioita, eikä vaan pitää omana tietonaan.  Vai onko ne niin salaista tietoa ja voisi jokin muukin yrittäjä saada tietoon vaatimuksia.

Noinhan se menee, ja muutama sivu takaperin oli juttua noista kabineteistä. Kiellettiin jopa soittelemasta Trafille  :)
Salaista tietoohan se tietty on ja kyräily menttaliteelillä mennään vielä pitkään noissa piireissä, perästäpäin sitten selitellään...

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #134 : 17 Huhtikuu, 2014, 20:22:48 »
Okei. Salaliittomiehet. Tiedättekös mitä. Pian voimaantulevan OPS:n lopullinen muoto on tällä hetkellä mysteeri vielä kaikille. Siihen on annettu paljon lausuntoja mitä Trafissa nyt pureskellaan. Toivottavasti OPS kevenee edes jonkin verran.
Työryhmässä pohditaan lähinnä tulevaisuutta ja miten sinne päästään nykytilanteesta. Itse ryhmä EI siis vaikuta lakien syntyyn suoraan. Lakeja säätävät sitten omat tahonsa.
Huomautan, että minä ja toinenkin operaattori olemme ryhmässä omalla ajallamme ja palkatta pitämässä tämänkin foorumin porukalle mahdollisuuksia avoimina mieluummin kuin suljettuina.
Kokouspöytäkirjoja ei voi julkaista ainakaan ilman lupaa.
Henkilökohtaisesti odottelisin nyt mitä OPS tuo tullessaan ja katsotaan sitten. Sen eteen on nyt lausuttu mitä voidaan.
Ja senkun soittelette TraFiin, mutta ei sieltä kukaan lupia myönnä tai kiellä ennenkuin ilmailulaki selkeästi sanoo asiasta jotakin.
Tuomas
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #135 : 17 Huhtikuu, 2014, 20:32:25 »
Tokkopa tuossa soittamisessa on siitä kyse, että saako jotain lupia, eihän niitä taida nyt edes olla.
Vaan kyse siitä, että saisi tietoa mihin suuntaan ollaan menossa, esim. ameriikanmalli, eli totaalikielto.
Mutta, nythän se on rahaa taottava, huomenna voi olla myöhäistä, imo.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #136 : 17 Huhtikuu, 2014, 20:40:38 »
Totaalikieltoon en usko. Ei ole mitään syytä. Esim. Espanjassa kiellettiin juuri kaikki miehittämätön ilmailu muualla paitsi lennätyskentillä. Saivat tarpeekseen kilometrien FPV-seikkailuista kaupungeissa ym. On maita, joissa ei noudateta juuri mitään sääntöjä. Suomessa taas halutaan jopa yliholhoavaa sääntelyä. Amerikassa kiellettiin kaikki ennenkuin edes kysyttiin lennättäjiltä mitään. Seurauksena on kaksoisstandardi, eli kiellettyä puuhaa tehdään kuitenkin koko ajan. Suomessa halutaan fiksut ja toiminnan mahdollistavat pelisäännöt.

Raha tulee liikkumaan näköetäisyyden ulkopuolella lentävissä laitteissa sitten, kun niillä saa jossain lentää...
TP.
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2014, 21:09:08 kirjoittanut Tuomas P. »
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #137 : 19 Huhtikuu, 2014, 11:20:43 »
Totaalikieltoon en usko. Ei ole mitään syytä. Esim. Espanjassa kiellettiin juuri kaikki miehittämätön ilmailu muualla paitsi lennätyskentillä. Saivat tarpeekseen kilometrien FPV-seikkailuista kaupungeissa ym. On maita, joissa ei noudateta juuri mitään sääntöjä. Suomessa taas halutaan jopa yliholhoavaa sääntelyä. Amerikassa kiellettiin kaikki ennenkuin edes kysyttiin lennättäjiltä mitään. Seurauksena on kaksoisstandardi, eli kiellettyä puuhaa tehdään kuitenkin koko ajan. Suomessa halutaan fiksut ja toiminnan mahdollistavat pelisäännöt.

Raha tulee liikkumaan näköetäisyyden ulkopuolella lentävissä laitteissa sitten, kun niillä saa jossain lentää...
TP.

Noniin. Hyvä Tuomas. Saatiinhan vähän tietoa julki. Niin turha sitä on tehdä sellasia sääntöjä joita kaikki rikkoo. Mielestäni lähinnä varmaan kaupallisessa touhussa pitäisi varmistua riittävästä lentotaidosta, laitteiden toimintavarmuudesta ja tärkein asia vakuutukset 3. osapuolille sattuvissa vahingoissa. Tietty ne näkökentän ulkopuolella olevat jutut on asia erikseen. Lennokkikentille yms avoimilla alueilla pitäisi saada jatkaa vapaata touhua kuten ennenkin. Lähinnä nämä "pakko saada" phantomi-miehet jotka ei välitä turvallisuudesta, pitäisi saada rajoitettua lentelyä esim kaupungeissa. Mutta, kuka niitäkin valvoo?? Ei kukaan. Tiukat säännöt ihan turhia, estetään vaan turvallisesti palveluita tuottavien toiminta.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #138 : 19 Huhtikuu, 2014, 12:58:09 »
Kuten aiemminkin hämmästelin, ei nämä uudet säännökset näytä koskeva harrastelijoita ollenkaan. Eli Phantomilla keskustaan kuten ennenkin. Sitten kun on taitoa, uskallusta ja järkeä senveran että alkaa yrittäjäksi ja rupeaa tienaamaan, astuu säännökset kuvaan.

Harrastuksena siis kuvataan keskustat ja ammattimielessä sitten maaseudun torpat :D

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #139 : 19 Huhtikuu, 2014, 17:59:52 »
Ei se noin mee.

Harrastuksena kuvataan - ammattimielessä vaan myynti.   ;D
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #140 : 23 Huhtikuu, 2014, 12:33:44 »
Olin yhteydessä Trafiin, ja tosiaan haeataan mielummin mahdollistavaa kun kieltävää.  Toiveissa on siis ihan hyvät jutut meille kopteristeille. Mutta ensi viikolla tiedetään vissiin enemmän. Euroopan tasollakin mielestäni enemmän haluavat mahdollistaa kuin kieltää. Mutta eniten mielestäni tämä koskee näköpiirin ulkopuolella lentäviä laitteita. Kuvauskopterit ja muut harrastekopterit kun lentävät muiden alapuolella.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Tyylimylly

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit 142. SIL.Raku.BitchSwamp

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #143 : 20 Toukokuu, 2014, 17:45:04 »
Mitenköhän homma nyt etenee? Onko Tuomas P:llä tai muilla tietoa?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Multi

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #144 : 21 Toukokuu, 2014, 08:21:34 »
Toivottavasti täällä väläytelty autonomisen lennon kielto ei päädy listalle. Robottiautotkin ajaa kohta teillä ja siellä on hurjasti suuremmat riskit sekä ongelmat ratkottavana. http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/49819-suomi-eturintamassa-robottiautot-liikenteen-sekaan

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #145 : 21 Toukokuu, 2014, 15:11:58 »
Moi,

pidettiin kokousta maanantaina ja näyttää siltä, että OPS tulee voimaan ehkä heinäkuussa. Kommenttien läpikäyminen vie oman aikansa. Niitä tuli paljon...
Muualla euroopassa voimaantulleet lennätyskiellot nähdään esimerkkeinä täysin väärästä lopputuloksesta kaikkien osapuolten kannalta. Eli vastaavaa tilannetta ei tietenkään haluta tännekään.

TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #146 : 21 Toukokuu, 2014, 19:30:26 »
Moi,

pidettiin kokousta maanantaina ja näyttää siltä, että OPS tulee voimaan ehkä heinäkuussa. Kommenttien läpikäyminen vie oman aikansa. Niitä tuli paljon...
Muualla euroopassa voimaantulleet lennätyskiellot nähdään esimerkkeinä täysin väärästä lopputuloksesta kaikkien osapuolten kannalta. Eli vastaavaa tilannetta ei tietenkään haluta tännekään.

TP.

Onko jo jotain lähes täysin varmoja rajoitteita, tai varmoja. Tai esim jotain varusteita jotka tullaan vaatimaan. Varmaankin nyt on jo esim 150m lennätyskorkeus tms...?
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #147 : 21 Toukokuu, 2014, 19:37:45 »
Miten OPS tulee voimaan ja miten se velvoittaa? Eikö näistä asioista pitäisi olla ensin liikenneministeriössä laadittu lakiehdotus joka käsitellään valiokunnissa ja hyväkstään isossa salissa ennen kuin ne ovat lainvoimaisia?
« Viimeksi muokattu: 21 Toukokuu, 2014, 19:42:48 kirjoittanut Miikis RC Sr »

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #148 : 21 Toukokuu, 2014, 21:54:27 »
" Määräysmuutoksen varsinaisena tavoitteena on antaa ilmailulain 6 §:n nojalla Liikenteen turvallisuusviraston määräykset miehittämättömien ilma-alusten käyttämisestä lentotyöhön "

Eli kyyseessä on määräykset jotka trafi tekee.


Poissa Tuoppi

  • Seniori torppari
  • *****
    • Kopteri blogi
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia kevät 2014
« Vastaus #149 : 26 Toukokuu, 2014, 16:06:47 »
Jos näin on niin mitä tästä nyt sitten oikein vaahdotaan? Milloin lennokki tai kopteri tarkalleen ottaen muuttuu miehittämättömäksi ilma-alukseksi?

Siinä määritelmää:
http://www.trafi.fi/ilmailu/organisaatioluvat/miehittamattomat_ilma-alukset
Kaljakombattikone. Durafly Tundra. Spectrum DX8.
rc-kopteri.blogspot.com/

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2290 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1859 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
16931 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
112275 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
119348 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa