Kirjoittaja Aihe: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014  (Luettu 11033 kertaa)

Poissa heikkit

  • Pro torppari
  • ****
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #25 : 28 Joulukuu, 2014, 15:01:52 »
Mun vähä yli 7kg kopteri tarvis luvan ja lennätyspaikka rekisteröinnin? Toivon hartaasti että tähän ei koskaan mennä.

Samaa mieltä.

Provosoivasti kuvattuna.
Kaikki lainsäädäntö kertoo yksilön / porukan / yhteisön omasta kyvyttömyydestä kontrolloida omaa toimintaansa.
Lainsäädännön ja polisiin perään huutaminen on vähän kuin äitiä huutaisi apuun.
Jos hallitsee itsensä, ja ymmärtää miten toimitaan, äitiä tarvitsee suht harvoin apuun.

Suomena ja Eurooppanakin olemme säädelleet itsemme melkein kuoliaaksi.
RC-kopteriden erikoislainssäädäntö on ihan samaa kategoriaa.

Toivotan tervetulleeksi vain innovaatioita tukevan lainsäädäntölisäykset.
Esim. jokaisen kaupungin lähelle 2 km2 kokoisen täysin vapaan alueen, jota hallinnoi paikalliset harrastaja-ilmailijat.
Säännöt paikallisesti hallinnoivan ryhmän toimesta asetetut - tyyliin esim. Videolinkin teho alle 1W, saa lentää horisointin taakse. Käyttö omalla vastuulla.
Jep tiedän, että 25mw raja tulee EU-tasolta, mutta se vaan kertookin että hukassa olemme.

Poissa Airman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #26 : 29 Joulukuu, 2014, 18:07:05 »
Kanadassa oli räpsäisty 1000 dollarin sakko ilmakuvaajalle, jolla ei ollut lisenssiä, eikä valuutusta kaupalliseen toimintaan, mutta otti silti kuvia toisen toimeksiannosta.

http://www.ctvnews.ca/canada/drone-flyover-lands-montreal-man-1-000-fine-1.2164432
Siitä vain kuilun yli kahdella loikalla!

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #28 : 28 Elokuu, 2015, 23:14:02 »
Hienoa että FAA on betatestiin laittanut sovelluksen multikuskeille eri aloille harrastajiin asti. Ei taida olla pelkoa että TRAFI pukkaisi tällaisen hienon sovelluksen suomen multipiloteille :)

http://www.lentoposti.fi/uutiset/faan_rpas_alypuhelinsovellus_avautui_betatestiin

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #29 : 29 Elokuu, 2015, 06:23:33 »
Hienoa että FAA on betatestiin laittanut sovelluksen multikuskeille eri aloille harrastajiin asti. Ei taida olla pelkoa että TRAFI pukkaisi tällaisen hienon sovelluksen suomen multipiloteille :)

http://www.lentoposti.fi/uutiset/faan_rpas_alypuhelinsovellus_avautui_betatestiin

En tiedä tästä, mutta RPAS-"lennonjohto" järjestelmää kyllä suunnitellaan mahdollisesti tulevaksi.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa gringo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #30 : 13 Lokakuu, 2015, 12:43:17 »

Kuinkahan moni lennättäjä mahtaa olla tietoinen, että lentokenttien ympärillä on 50 metrin korkeusrajoitus lennokeille viiden kilometrin säteellä, ja korkeusrajoituksia jopa 20 km etäisyydellä?

Jännästi esimerkiksi Turussa tuo 50m korkeusrajoitus ulottuu suht lähelle keskustaa.

Maallikkona en oikein saa selvää noista kauemmas ulottuvista rajoituksista, osaisiko joku osaavampi tulkita alla olevan linkin karttoja? Kuinkahan kaukana esimerkiksi Turun kentästä rajoitukset menevät alle 150 metrin?

http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu/usein_kysytyt_kysymykset

"15. Kuinka lähellä lentokenttää saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Määräyksen OPS M1-32 mukaan lennättämisestä on sovittava etukäteen lennonjohdon tai lentotiedotuselimen kanssa, jos lennätystä suunnitellaan lentoaseman valvottuun ilmatilaan tai lentotiedotusvyöhykkeell e alle viiden kilometrin etäisyydelle kiitotiestä ja/tai yli 50 metrin korkeudelle. Useimmissa tapauksissa kyseiset alueet ulottuvat kiitotien suunnassa noin 20 km ja sivusuunnassa noin 13 km lentoasemaa ympäröivään maastoon.

Lentoasemien tarkemmat yhteystiedot ja kartat löytyvät Finavia Oyj:n julkaisemasta Suomen Ilmailukäsikirjasta (AIP):
https://ais.fi/ais/eaip/fi/.

Yhteystiedot ovat AIP:n kohdassa AD 2, kunkin lentoaseman osalta erikseen, tarkemmin kohdan AD 2.2 alakohdassa 6. Siitä löytyy muun muassa puhelinnumero lennonjohtoon (ATS) tai lentotiedotuselimeen (AFIS). Kartat ovat kohdassa AD2.24. Siinä esitetyistä vaihtoehdoista kannattaa valita VAC-kartta, jossa ilmatilarajat on kuvattu."

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #31 : 14 Joulukuu, 2015, 19:06:02 »
Jenkit pakottaa rekisteröimään kaikki yli 250 grammaa painavat lentävät vehkeet:

https://www.faa.gov/news/press_releases/news_story.cfm?newsId=19856

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #32 : 14 Joulukuu, 2015, 23:34:54 »
Kävin tsekkaamassa lupahakemuksia ... Tuli ihan paha olo kun hakijat oli tehny 25 sivuisia anomuksia Phantom leluille kun haluaa ottaa vähän kuvia kaupalliseen tarkoitukseen ...

http://www.regulations.gov/#!searchResults;rpp=25;po=0;s=%2522section%252B333%2522%252BFAA;fp=true;ns=true

Poissa Heksa

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: FAA ilmailulaki - muutoksia kesä 2014
« Vastaus #33 : 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22 »
Kuinkahan moni lennättäjä mahtaa olla tietoinen, että lentokenttien ympärillä on 50 metrin korkeusrajoitus lennokeille viiden kilometrin säteellä, ja korkeusrajoituksia jopa 20 km etäisyydellä?

Jännästi esimerkiksi Turussa tuo 50m korkeusrajoitus ulottuu suht lähelle keskustaa.

Maallikkona en oikein saa selvää noista kauemmas ulottuvista rajoituksista, osaisiko joku osaavampi tulkita alla olevan linkin karttoja? Kuinkahan kaukana esimerkiksi Turun kentästä rajoitukset menevät alle 150 metrin?

http://www.trafi.fi/ilmailu/miehittamaton_ilmailu/usein_kysytyt_kysymykset

"15. Kuinka lähellä lentokenttää saan lennättää kauko-ohjattua ilma-alusta tai lennokkia?

Määräyksen OPS M1-32 mukaan lennättämisestä on sovittava etukäteen lennonjohdon tai lentotiedotuselimen kanssa, jos lennätystä suunnitellaan lentoaseman valvottuun ilmatilaan tai lentotiedotusvyöhykkeell e alle viiden kilometrin etäisyydelle kiitotiestä ja/tai yli 50 metrin korkeudelle. Useimmissa tapauksissa kyseiset alueet ulottuvat kiitotien suunnassa noin 20 km ja sivusuunnassa noin 13 km lentoasemaa ympäröivään maastoon.

Lentoasemien tarkemmat yhteystiedot ja kartat löytyvät Finavia Oyj:n julkaisemasta Suomen Ilmailukäsikirjasta (AIP):
https://ais.fi/ais/eaip/fi/.

Yhteystiedot ovat AIP:n kohdassa AD 2, kunkin lentoaseman osalta erikseen, tarkemmin kohdan AD 2.2 alakohdassa 6. Siitä löytyy muun muassa puhelinnumero lennonjohtoon (ATS) tai lentotiedotuselimeen (AFIS). Kartat ovat kohdassa AD2.24. Siinä esitetyistä vaihtoehdoista kannattaa valita VAC-kartta, jossa ilmatilarajat on kuvattu."


Ensi lukemalta luulin itsekin että 50m 5km säteellä. Tuo on kerrottu niin pitkällä lauseenvastikkeella, että se tarkemmin luettuna tarkoittaakin, että 5km sisällä täysin kiellettyä ilman lupaa. Päätin varmistaa lennonjohdolta.

Trafin ohjeet johtaa siihen, että Helsinki-Vantaan kentältä 5km etäisyydellä käytännössä täydellinen toimintakielto. Lupaa ei siis käytännössä saa sillä se tarkottaisi lentojen ohjaamisen massiivista järjestelyä. Pykälässä kun ei kerrota mitään alle 5km vyöhykkeen rajoituksista esimerkiksi maastoesteisiin suhteutetusta korkeudesta tms, niin joutuvat toimimaan niin että lentokoneita ei voi päästää lähelle toimintaa.

Lentokentän lähialueella  muutoin on rajoitus 50m korkeudella joka on Helsinki-Vantaa  n.20km asti. Eli täällä 5-n20km etäisyydellä saa lentää 50m. Niin ja Malmi aiheuttaa taas 5km esteen mutta sinne lupa on mahdollista.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
ESC ja kesä

Aloittaja Holylight E-Sky Sähkökopterit

8 Vastauksia
2926 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2011, 18:11:31
kirjoittanut ChiKung
388 Vastauksia
116683 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
0 Vastauksia
1390 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1033 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
6 Vastauksia
1883 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2016, 22:36:15
kirjoittanut HeliFlyFinland