Kirjoittaja Aihe: Trafi määräysluonnos 2015  (Luettu 77068 kertaa)

Poissa Miikis RC Sr

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #250 : 28 Heinäkuu, 2015, 23:52:50 »
Luonnoksessa CTR koskee käsittääkseni vain miehittämättömiä ilma-aluksia, ei lennokkeja. Mikäli tähän kohtaan tulee muutos tai tarkennuksia niin lennättäjät saattaa AINA joutua hakemaan LUPAA kun lennetään CTR alueella tai tietyllä säteellä kiitotieltä ...

Kaikki on vielä spekulaatiota ja lopullinen määräys on varmasti monin paikoin erilainen kuin luonnos mutta tuo CTR on vähän jäänyt vaivaamaan minua koska se saattaa johtaa siihen että vakuutuksien kanssa tulee ongelmia jos lupa puuttuu (ja täälläpäin lennetään käytännössä aina CTR alueella ja usein 5 km säteellä lentoasemalta). Toivoisin että Trafi astuu esiin ja vääntää rautalangasta kuinka määräys on ajateltu toimivan ja miten lennokin ja miehittämättömän lentoaluksen lennättäjän vastuut on tarkoitettu toteutuvan. Koska Trafi ja virkavalta ei ala kyyläämään lennättäjien perään niin onko sitten esim. vakuutusyhtiöt kurittamassa lennättäjiä vahingon sattuessa ...

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #251 : 05 Elokuu, 2015, 13:55:35 »
Olen siinä käsityksessä että vakuutusyhtiöt eivät koskaan maksa mitään jos vahingon taustalla on lainrikkomus (varsinkin jos tämän laiminlyöti on vaikuttanut onnettomuuteen)

Luonnollisestikaan vakuutusytiöt eivät maksa rikoksista rikolliselle tulleita kustannuksia. ;-)

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #252 : 18 Elokuu, 2015, 12:35:15 »
"Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kannustaa kaikkia suomalaisia ilmailutoimijoita antamaan kommenttinsa EASA:n miehittämättömiä ilma-aluksia koskevaan A-NPA 2015-10 -määräysluonnokseen. Tarkoituksena on antaa eurooppalaiset säännöt kaikille miehittämättömille ilma-aluksille niiden painosta riippumatta."

http://lentoposti.fi/uutiset/trafi_kehottaa_suomalaistoimijoita_kommentoimaan_easan_rpas_ehdotusta
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #253 : 18 Elokuu, 2015, 13:55:13 »
Ohessa siis kyseinen luonnos:

http://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/A-NPA%202015-10.pdf

Painoluokat määrittelisivät toiminnan

Meinaavat näköjään että harrastus ja työ juttuja ei erotellakkaan.

Haluavat tunnistusta ja geo aitoja laitteisiin.

Eivät erittele perinteisiä harrastuslaitteita mitenkään ( koput ja lentsika ym.. ) kaikki "droneja"

Lopussa on luetteloa tämän hetken säännöistä eu:ssa.


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #254 : 18 Elokuu, 2015, 20:11:38 »
ainakin määrittelevät väkijoukon. 12henkeä on väkijoukko. Ja jos oikein tajuan niin myyjille tulee vastuu toimittaa säädökset laitteiden mukana. Yli 50m korkeudessa vaadittaisiin perus ilmailun tietoisuus, tämä ihan hyvä asia.

En ole oikein taitaja lontoon murtees. Mut jotain tollasta olin lukevinani.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Garug

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • LeViteZer
    • www.levitezer.com
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #255 : 19 Elokuu, 2015, 09:13:54 »
No tuossahan iltalukemista  ::)

Mutta heti kyllä tarrasi silmään käsittämätön lause "There are two main groups of drones: those that are remotely piloted and those that are autonomous. An autonomous drone does not allow pilot intervention in the management of the flight." On aika mustavalkoista kyllä että waypoint lennolla olevaa tronea ei saisi ottaa manuaalisesti halintaan, tai suunnitelmaa ei saisi muuttaa? Autonominen voi tietysti tarkoittaa älykkäämpääkin toimintaa kuin waypoint, mutta että autonomiseen lentoon ei saisi pilotti puuttua??
LeViteZer Smooths the movement, www.levitezer.com

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2020
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #256 : 19 Elokuu, 2015, 09:24:33 »
Eiköhän tuo tarkoita sitä että autonominen drone ei ota pilotilta käskyjä vastaan, vaan lentää oman päänsä mukaan, esimerkiksi niiden waypointtien perässä. Toisinsanoen autonominen drone tekee itsenäisesti päätöksiä että miten se lentää sen sijaan että vaatisi jatkuvaa pilotin ohjaamista. Eli tuossa yritetään määritellä kauko-ohjatun ja autonomisen dronen terminologista eroa. Ainakin tuon lauseen perusteella ymmärrän näin.
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG
Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #257 : 19 Elokuu, 2015, 11:06:31 »
Varmaankin autonominen on vähän sama kuin BVLOS. Tällöin ei kauko-ohjaajalla ole näköyhteyttä ja näin suoraa vaikutusmahdollisuutta lentoon. Tämä koskee mielestäni aika lailla myös hitaan yhteyden avulla lennätettäviä koneita eli käytännössä ohjaustapoja joilla ei voi lennättää normaaleja vakauttamattomia koneita.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Simo_M

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #258 : 19 Elokuu, 2015, 12:49:05 »
Lähestymisalueella CTR lennättäminen on Suomessakin kiellettyä ilman lupaa. Ainakin Petikon ja Lappeenrannan lennättäjilä on pysyvä lupa/järjestely lennätyksiin.

Myös autonosturit ja vastaavat tarvitsevat luvan, olikohan raja 12m.

Saattaisi tosin lennonjohto hermostua jos joka päivä parikymmentä lennättäjää soittelisi lupia.
Yksi ongelma on että täällä Suomessa CTR alueista on jostain syystä tehty valtavan kokoisia.

Poissa Prosky

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #259 : 22 Elokuu, 2015, 09:50:44 »
Samaa kerran katsoin tänne linkatusta kartasta. Näytti siltä että pk-seutu ja esim oma asuinpaikkani loviisa ovat CTR aluetta. Käytännössä missään näiden välillä ei voisi lentää ilman erikoislupia.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vulcan UAV 900mm Hexa | Wookong-m | Gaui Crane3 | Futaba 8HG Super | DJI Videolink

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #260 : 22 Elokuu, 2015, 17:25:33 »
Samaa kerran katsoin tänne linkatusta kartasta. Näytti siltä että pk-seutu ja esim oma asuinpaikkani loviisa ovat CTR aluetta. Käytännössä missään näiden välillä ei voisi lentää ilman erikoislupia.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kannattaa ottaa huomioon mitkä alueet ovat merenpinnasta ja mitkä alkavat vasta korkeammalta. Maanpinnasta alkavat alueet ovat pieniä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
388 Vastauksia
117597 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
0 Vastauksia
1408 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
216 Vastauksia
85686 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
110 Vastauksia
36342 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
90 Vastauksia
16239 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2020, 12:41:06
kirjoittanut jkkmobile