Kirjoittaja Aihe: Trafi määräysluonnos 2015  (Luettu 77066 kertaa)


Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #1 : 06 Toukokuu, 2015, 12:16:34 »
Ja kuten arvata saattaa, kun Trafi lupaa olla puuttumatta johonkin, se tietenkin puuttuu:

6 LENNOKKITOIMINTAA KOSKEVAT VAATIMUKSET

6.1 Lennätykset on suoritettava siten, että niistä aiheutuva vaara ulkopuolisille ihmisille ja
heidän omaisuudelleen, sekä meluhaitta ovat mahdollisimman pienet.

6.2 Lennokin lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittu.

6.3 Lennätykset on suoritettava siten, että ne eivät vaaranna eivätkä haittaa viranomais-
toimintaa.

6.4 Käytön on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, lennokin on oltava
koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomi-
oon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita
ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella ilman apuvälineitä. Silmälaseja ja piilolinssejä ei kuitenkaan katsota tällaisiksi apuväli-
neiksi.

6.5 Lennokkitoiminnassa ei voi käyttää tässä määräyksessä tarkoitettua kauko-
ohjaustähystäjää näköyhteyden ylläpitämiseksi.
6.6 Kauko-ohjaajan etäisyys lennokista saa olla enintään 500m.

6.7 Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä alla olevan maan tai veden pinnasta.

6.8 Lennokin on väistettävä kaikkia ilma-aluksia.

Eli FPV kielto...





Ammatti puolella taas suurin osa rajoitteista poistettu ja jopa väkijoukon päällä lentäminen sallittaisiin ??!!

3.4 Miehittämättömän ilma-aluksen lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon tai
asutuskeskuksen tiheästi asutun osan yläpuolella lennättäminen sallitaan vain silloin,
kun:

a) miehittämättömän ilma-aluksen suurin lentoonlähtömassa on enintään 7 kg,

b) käytetään sellaista lentokorkeutta, että hätätilanteessa voidaan suorittaa lasku siten,
että siitä aiheutuva vaara on ulkopuolisille ihmisille tai heidän omaisuudelleen mahdolli-
simman pieni, tai miehittämätön ilma-alus on varustettu siten tai on ominaisuuksiltaan
sellainen, että ulkopuolisille ihmisille ja heidän omaisuudelleen aiheutuva vaara on
mahdollisimman pieni,

c) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut toimeksiantokohtaisen kirjallisen turvallisuusarvioin-
nin, joka sisältää vaaratekijöiden tunnistamisen, riskien arvioinnin ja riskien vähentämi-
sen,

d) ilma-aluksen käyttäjä on laatinut kirjallisen toimintaohjeistuksen, joka sisältää kuvauk-
sen normaalitoiminnasta sekä toiminnasta häiriötilanteissa, ja

e) edellä c) ja d) kohdissa tarkoitetut asiakirjat säilytetään vähintään kolmen kuukauden
ajan ja esitetään pyynnöstä valvontaviranomaiselle.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #2 : 06 Toukokuu, 2015, 12:55:36 »
Aika mielenkiintoista. Varsinkin, kun tämän uuden RPAS jutun ei pitänyt koskea harrastajia juuri mitenkään. Nyt nuo 500m etäisyys ja 150m korkeus tekevät esim liidokin lennätyksestä käytännössä laitonta. Eihän tämä tavallisia kopteristeja juuri hetkauta.

FPV-racing taitaa kuolla tän myötä..
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #3 : 06 Toukokuu, 2015, 13:01:01 »
FPV-racing taitaa kuolla tän myötä..

Ehkä virkamiesten päiväunissa, huumeiden käyttökään loppunut kieltämällä 8)

Happymen

  • Vieras
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #4 : 06 Toukokuu, 2015, 13:05:12 »
Ehkä virkamiesten päiväunissa, huumeiden käyttökään loppunut kieltämällä 8)

Oma näkemys on tähän se, että kisat tulevat olemaan mahdollisia kunhan ne käydään suljetulla alueella.. Mut tiedä näitä.  :)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #5 : 06 Toukokuu, 2015, 13:08:00 »
Ehkä virkamiesten päiväunissa, huumeiden käyttökään loppunut kieltämällä 8)

Aika jännä lähestyminen aiheeseen. Toivottavasti FPV racing porukka järjestäytyy yhdistyksen tms alle, ja sitä kautta hakee lupaa järjestää tapahtumiaan. Ehkä voisi  niin onnistua. Ja Ilmailuliiton kanssa yhteistyössä tietenkin. LeT:ssä on hyvät suhteet Trafiin.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Divi

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Seinäjoki
    • divi.kuvat.fi
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #6 : 06 Toukokuu, 2015, 13:08:43 »
Eiköhän se oo aivan selvä homma että kukaan ei noita tule valvomaan. Niitä käytetään vain perusteena sakkoihin ja muihin oikeustoimiin JOS jotain sattuu. Janne-Petteri lentää FPV:nä mantan lakitusjuhlissa ihmisjoukkoon ja puhkoo kolme silmää > voidaan viitata määräykseen että noin ei olis saanu tehdä joten JP on vastuussa. Ei mene vahingon piikkiin.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #7 : 06 Toukokuu, 2015, 13:48:47 »
Joo, FPV taitaa mennä harrastajilta pannaan tuolla säädöksellä.

150/500m rajakin on järkevä vain koptereille ja multeille - eihän niitä käytännössä juuri kauemmas näe mutta sama logiikka ei kyllä päde muihin lennokkeihin, joiden normilentokorkeudet ovat huomattavasti korkeammalla.

Phahtom -tehtaallelentotoiminto  ;D näkyy tulevan pakolliseksi tuonne ammattilaispuolelle (kts perustelumuistio). Onkos vastaavia saatavissa järkihinnalla normikoptereille ja lennokeille? Ilmakuvaukseen ei jatkossa siis voi käyttää mitään muita kuin multiropellehärveleitä.. .

Ilkka

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2020
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #8 : 06 Toukokuu, 2015, 14:16:25 »
Vielähän tuo ei virallinen määräys ole, luonnos vasta. Nyt olis hyvää saumaa FPV porukalla kirjoitella asiallista palautetta Trafille. En usko että Trafinkaan intresseissä on tyrehdyttää aktiivista harrastustoimintaa. Nehän ovat itsekin sanoneet että mielummin pitävät toimintaa vapaana ja rajoitukset minimissään. Selvästikkään FPV kuviot ei ole niille tuttuja kun lopputulema olisi totaalikielto koko toiminnalle.

Veikkaan että tämä on mahdollista muuttaa aktiivisella ja asiallisen yhteydenpidolla Trafin suuntaan.
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG
Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #9 : 06 Toukokuu, 2015, 14:52:31 »
Kannattaa ottaa lennokkitoimikuntaan yhteys, kuten jo aiemmin todettu. Parempi ettei kukaan lähde sooloilemaan hirveästi asian tiimoilta.

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/lajit/lennokit/lennokkitoimikunta

Poissa Picofly

  • Jäsen 2020
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #10 : 06 Toukokuu, 2015, 15:04:14 »
Käsittämätön ehdotus!

FPV ei ole sen vaarallisempaa kuin muukaan RC-toiminta. Ison CP-kopterin rääkkääminen mitättömän pienellä turvavälillä on paljon suurempi riski kuin fpv-lentely sivussa muista ihmisistä. Tietysti jotain pelisääntöjä (etäisyys, korkeus, yleisön päällä lentely) on hyvä olla mutta kategorinen kielto tuntuisi järjettömältä.


Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #11 : 06 Toukokuu, 2015, 15:12:34 »
Luettuani tuon määräsluonnoksen jätän tämän vain tähän

Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #12 : 06 Toukokuu, 2015, 15:16:12 »
Luettuani tuon määräsluonnoksen jätän tämän vain tähän



Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #13 : 06 Toukokuu, 2015, 15:35:00 »
"Määräyksessä esitetyt rajoitukset eivät kuitenkaan toisi juurikaan uutta vastuullisen harrastajan toimintaan."

Kyllähän tuo tuo aika paljon "uutta" monelle harrastajalle. Alkaa olemaan harrastajia, jotka eivät muuta lennä kuin FPV:tä.

E: Eli pakko kai tuonne on kirjoitella, että FPV:tä harrastetaan ja tullaan harrastamaan, vaikka Trafi mitä päättäisi. Vastuullisesti fpv:tä voidaan myös lentää.
« Viimeksi muokattu: 06 Toukokuu, 2015, 15:38:40 kirjoittanut mikek »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #14 : 06 Toukokuu, 2015, 16:11:18 »
Lennokit.netistä poimittuna, LeT'n työryhmä tekee tällä kaikkensa Trafin suuntaan jotta metrimääräisiä rajoituksia ei tulisi voimaan.

Jos fiksu ja järkevä ehdotus perusteluineen FPV toimintaa koskevista säädöksistä kootaan, kannattaa se esittää tosiaan Erkki Arimalle suoraan. LeT puheenjohtajana hän voi saada Ilmailuliiton ehdotuksen taakse, jolloin sillä on painoarvoa paljon enemmän kuin yksittäisen harrastajan kirjoittelulla.

Trafin mielipidettä on varmasti vaikea muokata, mutta lähtökohta FPV toiminnan säännöksille voisi pitää sisällään seuraavaa:
-Laitteeseen on oltava suora näköyhteys koko ajan
-Häiriötilassa kopterin pitää olla ohjattavissa ja hallittavissa ilman kameroita tms
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #15 : 06 Toukokuu, 2015, 16:57:30 »
Aika mielenkiintoista. Varsinkin, kun tämän uuden RPAS jutun ei pitänyt koskea harrastajia juuri mitenkään. Nyt nuo 500m etäisyys ja 150m korkeus tekevät esim liidokin lennätyksestä käytännössä laitonta. Eihän tämä tavallisia kopteristeja juuri hetkauta.


Noihan on ollut voimassa jo ennenkin. Löytyy tätä asiaa käsittelevistä viesteistä trafin kannanotto.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #16 : 06 Toukokuu, 2015, 17:27:09 »
Ihan vaan näin niinku ohimennen ihmettelen että mikä se paha piru on siinä fpv lennossa kun se halutaan kieltää? Paremminhan se lentäjä fpv:nä näkee mitä kohti lentää? Väitän että sieltä 500m päästä on ERITTÄIN vaikea hahmottaa silmämääräisesti onko törmäyskurssilla toisen lentohärvelin kanssa vai ei. Nää meidän silmät kun ei niin hirveän erillään ole toisistaan joten stereonäön rajat tulevat aika nopeastikin vastaan

Lennokkimiehillä kans varmasti kivaa noiden metrimääräisten rajoituksten kanssa jos ne lopulliseen määräykseen isketään. Vähä isommalla kärkivälillä oleva lennokki ainakin omalla mututuntumalla saattaa lentää kauempana kuin nuo suunnitellut rajoitukset

Kuinkahan monta ihmistä nämä lentävät lentohärvelit nyt oikein ovat tappaneet kun näillä harrastaminen pitää tappaa pois? Ai helkutti... En tiedä yhtään tapausta kun lapakulmaisten puolelta ja niitähän nämä rajoitukset eivät koske ;D

Noihan on ollut voimassa jo ennenkin. Löytyy tätä asiaa käsittelevistä viesteistä trafin kannanotto.

Täh? Niin kauan kun tätä ei ole kirjattu mustaa valkoiselle määräyksenä / lakina niin trafilta saa henkilökohtaisesti jätkät antaa ihan mitä tahansa kannanottoja. Niillä kun ei ole hevonvitunmitään merkitystä. Tunnetusti nyt tiedetään että trafi ei tiedä itsekään mitä säätää ja puhuu muutenkin ihan mitä sattuu


Nyt tosiaan ku naurultani jaksoin tätä kommentoida niin vieläkin uskon että tää on joku trafin aprillipila ja pojat on hukanneet kuukauden ja päivän totaalisesti. Niin naurettavaa ja todellisuudesta irrallaan olevaa tekstiä. Todellisuushan on että jos määräys tuommoisenaan astuu voimaan niin ei sitä tulla noudattamaan ja jos ihan rehellisiä ollaan niin ei kyllä varmasti valvotakaan ;D
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #17 : 06 Toukokuu, 2015, 17:28:03 »
Jos fiksu ja järkevä ehdotus perusteluineen FPV toimintaa koskevista säädöksistä kootaan, kannattaa se esittää tosiaan Erkki Arimalle suoraan. LeT puheenjohtajana hän voi saada Ilmailuliiton ehdotuksen taakse, jolloin sillä on painoarvoa paljon enemmän kuin yksittäisen harrastajan kirjoittelulla.

Trafin mielipidettä on varmasti vaikea muokata, mutta lähtökohta FPV toiminnan säännöksille voisi pitää sisällään seuraavaa:
-Laitteeseen on oltava suora näköyhteys koko ajan
-Häiriötilassa kopterin pitää olla ohjattavissa ja hallittavissa ilman kameroita tms

"Lausuntoja toivotaan mahdollisimman laajasti eri sidosryhmiltä sekä miehittämättömien ilma-alusten ja lennokkien käyttäjiltä."

Nimenomaan haluavat lausuntoja myös käyttäjiltä. Yhdistykset sekä liitot varmaankin jättävät omansa?

Fpv kisaamisessahan nuo metrimäärät riittävät. Myöskin kisaamisessa voidaan vedota vastuullisuuteen, kun ei ole mikään ongelma tehdä riskiarviointia kirjallisena. Korkeutta toiminnassa ei juuri ole ja rajatulla, eristetyllä alueella useamman spottaajan avulla hommasta saadaan turvallista kaikille.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #18 : 06 Toukokuu, 2015, 17:37:34 »
Niin ja siis eihän tuo muuta omaa lentämistäni mitenkään. Hankaloittaa vaan kisaamista, jos halutaan kaupallisia tahoja messiin. Ja kotimaiset kaupat saavat kunnon kolauksen.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #19 : 06 Toukokuu, 2015, 17:45:26 »
Niin ja siis eihän tuo muuta omaa lentämistäni mitenkään. Hankaloittaa vaan kisaamista, jos halutaan kaupallisia tahoja messiin. Ja kotimaiset kaupat saavat kunnon kolauksen.

Näinpä juuri. Kaikki virallinen toiminta täytyy jättää pois ja kotimaiset yrittäjät kärsii. Harrastajahan tilaa ulkomailta kun tulli vuotaa joka tapauksessa kuin seula. Eli tässä nyt ammutaan taas suomalaista yrittäjää nilkkaan joka ei sinänsä ole uutta

Samaan aikaan "lainsuojattomat" harrastajat lentää keskenään siellä piilossa edelleen. Meno vähä niinku salakapakoissa
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit SIL-LeT SIL-TT TreRC
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #20 : 06 Toukokuu, 2015, 18:56:22 »
Jos ny vähä jäitä hattuun... :)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #21 : 06 Toukokuu, 2015, 19:03:27 »
Näinpä juuri. Kaikki virallinen toiminta täytyy jättää pois ja kotimaiset yrittäjät kärsii. Harrastajahan tilaa ulkomailta kun tulli vuotaa joka tapauksessa kuin seula. Eli tässä nyt ammutaan taas suomalaista yrittäjää nilkkaan joka ei sinänsä ole uutta

Samaan aikaan "lainsuojattomat" harrastajat lentää keskenään siellä piilossa edelleen. Meno vähä niinku salakapakoissa

Aivan, aika moni täälläkin kehuu ettei välitä laista hittojakaan, eikä kukaan motonetista fanttomin ostaja voi edes aavistaa, että hänellä olisi jotain rajoitteita. Tämä on suunnattu kyllä estämään vanttomi-onnettomuuksia, mutta ainoa vaikutus on monelle lennokkiharrastetoiminna lle. Vaikka kilpailuja saataisiinkin luvilla, niin milläs harjoittelet?

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #22 : 06 Toukokuu, 2015, 19:09:05 »
Nuo LOS rajat 150m ja 500m piisaa loistavasti mini kisoihin ja harrastelijalle kopterikuvailuun. LOS lennossa jos saa edes näyttöä käyttää kameran suuntaamiseen niin mahdollistaa kovastikki hienojen kamera-ajojen tekemisen. Itte ainaki tykkään kopterilla kuvailla ja jos nuo säädökset tuollasenaanki menee läpi niin käytännössä kuvaaminen ei enään tule onnistumaan. Kameran kuvaa on pakko saada suunnattua maasta käsin FPV vermeillä.

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #23 : 06 Toukokuu, 2015, 19:30:57 »
Eihän tuo näytön käyttämistä estä. Harrastetoiminnassa oikeastaan vaan lasien käytön. Näytön kanssa se los säilyy kun vaan nostaa katseen.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi määräysluonnos 2015
« Vastaus #24 : 06 Toukokuu, 2015, 19:42:38 »
Ihan sama mitä suurella kirkolla puhutaan.

Mutta jos nyt joku haluaa jossain kirkonkylässä noudattaa Brysselin lakia (sieltä tääkin tulee) niin kuin muutkin eurooppalaiset niin siitä vaan. ;D

Ehkä se onnistuu parhaiten näillä FPV laseilla joista näkee "läpi"
http://www.getfpv.com/skyzone-fpv-goggles-with-diversity.html

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
388 Vastauksia
117597 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07
kirjoittanut Makke76
0 Vastauksia
1408 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
216 Vastauksia
85686 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
110 Vastauksia
36342 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Marraskuu, 2015, 22:46:58
kirjoittanut Pohjola
90 Vastauksia
16237 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2020, 12:41:06
kirjoittanut jkkmobile