Kirjoittaja Aihe: Ensimmäisen Quadin rakentaminen  (Luettu 55036 kertaa)

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #50 : 25 Tammikuu, 2014, 23:51:33 »
Hieman ot:tä, mutta nazaa koskien.

Meni tänään laakerit yhdestä moottorista niin huonoiksi, että jollain kierroksilla koko moottori tärisi silminnähden. Vaikutus nazaan melkoinen.
Siitä tuli täysin arvaamaton, YAW oli vallan omituinen, kääntyi tai ei kääntynyt, heilui ilmassa miten sattui, välillä taas täysin stabiili.
Toinen moottori tilalle ja kaikki toimii taas.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #51 : 26 Tammikuu, 2014, 09:41:59 »
Gaineja kannattais todellakin säätää. Vähän näyttäisi ylikorjaavan atti tilassa. Siksi rauhoittuu manuaali tilassa.

Ja ei Nazassa ole erillistä alt holdia. Tai oletko säätänyt namiskan taakse että nostaa kaasua puoleen?
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #52 : 26 Tammikuu, 2014, 19:24:44 »
Gaineja kannattais todellakin säätää. Vähän näyttäisi ylikorjaavan atti tilassa. Siksi rauhoittuu manuaali tilassa.

Ja ei Nazassa ole erillistä alt holdia. Tai oletko säätänyt namiskan taakse että nostaa kaasua puoleen?

Siispä alan säätämään gaineja. En ele vielä kertaakaan koskenut niihin sen jälkeen kun laitoin EOD:n käyttämät asetukset  ::)

Jep, mulla on namiskan takana alt.hold jolloin vetää kaasun 50% eikä reagoi kaasutikkuun ollenkaan kun se on päällä. Ihan kätevä kun haluaa tehdä panoraamaa korkealla.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #53 : 29 Tammikuu, 2014, 16:55:52 »
Viikonlopun keikka
Viime lauantaina tuli kopterille ensimmäinen työ. Testasimme kuinka tällaista kopteria voisi hyödyntää petolintujen, lähinnä merikotkan pesän etsinnässä. Tämä oli yksi asia, joka laittoi alkuun mun kopteri projektin. Kävimme yhdellä pesällä joka ei ollut tuttu meille, mutta jonka sijainti oli tiedossa. No löysimme pesän ilman kopteria ja sitten kokeilin miten pesä näkyy ylhäältä päin. Seuraavaksi menimme toiselle pesälle josta meillä oli vain summittainen tieto. Tätä pesää emme varmuudella löytäneet. Videoon tallentui yksi lupaava paikka joka pitää vielä varmistaa. Mutta kaiken kaikkiaan multikopteri helpottaa pesän löytämistä koska sillä pystyy kattamaan aika ison alan ja pesä näkyy helpommin ylhäältä kuin maasta käsin.
Kopteri toimi nätisti, pitää vain odottaa niin kauan virrat päällä että armauksessa kaikki moottorit pyörii samalla nopeudella.

Videota olkaa hyvä  ;)

QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #54 : 29 Tammikuu, 2014, 18:45:43 »
Kannattaa jemmata kaikki paikkamerkinnät tiedostoista ja pitää nuo paikat muutenkin omana tietonaan, suomalaisiin juutrrutettu petoviha on aika pelottavan kovaa. Veikkaan että viikossa on pesät kadonneet jos kerrot missä ovat.

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #55 : 29 Tammikuu, 2014, 22:02:56 »
Kannattaa jemmata kaikki paikkamerkinnät tiedostoista ja pitää nuo paikat muutenkin omana tietonaan, suomalaisiin juutrrutettu petoviha on aika pelottavan kovaa. Veikkaan että viikossa on pesät kadonneet jos kerrot missä ovat.

Joo, tiedän sen. Ei ole pienintä aikomustakaan kertoa missäpäin oon liikkunut. Ja en laita kuvia/videota mistä paikka/alue selviäisi.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #56 : 16 Helmikuu, 2014, 22:39:12 »
Talvinen Porvoo

Tänään kokeilin ekan kerran GoPron videota täydellä resolla ja sillä saa vain 25 frame/sec (silver versio) joten alkoi myös jelloa esiintyä. Tuultakin oli jonkun verran n. 4m/s mutta nätisti lensi. GPS holdilla nojasi vastatuuleen niin että pysyi paikallaan, oli hauska katsoa kun teki hitaan panoraaman niin kopu kokoa ajan käänsi asennon vastatuuleen ja piti nätisti paikkansa  ;D

Video kooste olkaa hyvät:



Jaahas, alan kyllästymään noihin vihreisiin jalaksiin noissa videoissa, pitänee alkaa suunnittelemaan uusia jalaksia  ::)
Vielä lisäksi pitää selvitellä miten tuon videon saisi paremmalla laadulla näkymään  :o
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #57 : 27 Helmikuu, 2014, 22:02:09 »
Uudet Jalakset

Tänään sain uudet jalakset  :) On aika simppelit ja todella kevyet. Laitoin 2-puoleisella teipillä ja nippusiteellä kiinni. Toimii riittävän hyvin. Kävin Järvenpäässä tekemässä testilennon ja katsoin näkyykö jalakset videolla. Laitan videon tänne kun saan sen uploadattua.

Tässä pari kuvaa jalaksista ja kopusta.

QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #58 : 28 Helmikuu, 2014, 17:48:26 »
Videoo pukkaa

Tässä päätöntä menoa Järvenpäässä  ;)

QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #59 : 01 Maaliskuu, 2014, 18:54:03 »
TORPPAUS

Toinen torppi tuli tänään, tällä kertaa ohjaajan moka :-[ Onkin paljon vaikeampi hahmottaa konetta ylhäältä katsottuna ja kun se on vähän kauempana, varsinkin kun taivas ei ole taustana...



Eli tuossa lopussa kopteri kääntyi liikaa ja en sitä huomannut ja kun se meni liian lähelle rakennusta ja aloin korjaamaan niin ei mennytkään siihen suuntaan kuin oletin ja lähestyi vauhdilla vastarantaa ja esteitä. Sitten kaasua että ei törmää mihinkään ja näin kyllä sen sähkölinjan mutta arvioin että ei se kopteri ole vielä sen kohdalla  :( No olihan se :-\

Vauriot:
yksi nippuside jalaksesta  8) onni matkassa!!!
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #60 : 05 Maaliskuu, 2014, 20:02:31 »
Eli tuossa lopussa kopteri kääntyi liikaa ja en sitä huomannut ja kun se meni liian lähelle rakennusta ja aloin korjaamaan niin ei mennytkään siihen suuntaan kuin oletin ja lähestyi vauhdilla vastarantaa ja esteitä. Sitten kaasua että ei törmää mihinkään ja näin kyllä sen sähkölinjan mutta arvioin että ei se kopteri ole vielä sen kohdalla  :( No olihan se :-\

Hyvä opetusvideo sikäli että monet aloittelijat olettavat että kopteri tulee torpatessa siististi suoraan alas omalle tontille. Hyvä ettei käynyt mitään.

Ja nätin näköistä koskikuvaa tuossa on!  8)
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #61 : 09 Maaliskuu, 2014, 16:17:48 »
Paljonko kopteri jaksaa nostaa

Vihdoin sain testattua kuinka paljon kopterilla on nostovoimaa. Laitoin kopteriin kalavaa'an kinni ja toisen pään ankkuroin maahan. Sit kaasut täysille ja tulos näytti että täydellä kaasulla nostaa vähän reilu 2kg. Olis kiva kokeilla vastaavaa 17" potkureilla.

Lentelin myös vähän testatakseni miten tuo kopu käyttäytyy puuskittaisessa tuulessa. Hyvin lensi, tuuli lähinnä vaikutti korkeuteen eli nosti tai laski Atti moodilla. GPS moodilla pysyi nätisti paikallaan.

Pieni varoituksen sana
jos kopteri on lyhyellä narulla kiinni ja kaasu pohjassa, niin se saattaa liikkua vähän yllättävällä tavalla, eli kannattaa olla koko ajan varovainen ja ohjata kopua. Kokemusta on  ;) meinasin torpata koneen eli täydellä kaasulla lähti kaartamaan kohti maata, siinä ei olis ropellit tykännyt hyvää.
« Viimeksi muokattu: 11 Maaliskuu, 2014, 21:30:26 kirjoittanut Jumusa »
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #62 : 24 Maaliskuu, 2014, 20:28:29 »
Torppaus nro. 3

Jaahas, tänään ei sit ollut lentäjän vika... mikä saakin sitten enemmän huolestumaan  ???

Aluksi lentelin pihapiirissä ja kamera otti kuvia ei videoo. Kaikki pelitti muuten hyvin mut ekan kerran kun käynnistin niin vilkutteli tupla punaista eli ohjaimet ei keskellä. No bootin jälkeen näytti toimivan. Sitten tytär soitti ja pyysi hakemaan koululta, siitäpä idea että lennän siellä pari minsaa joten eikun kopu mukaan ja koululle. Pihalla laitoin akun kiinni ja tarkistin että kaikki näyttää hyvältä, laitoin ohjaimen atti moodille ja kopu ilmaan. Sieltä tyttö kurvailee pihaan joten menen kopulla vastaan, kaikki oli hyvin kunnes käänsin kopterin ja sit rupesin vetämään taakse sivulle. Heti huomasin että nyt ei ole kaikki kohdallaan. Kone lähti kiihtyvällä vauhdilla peruuttelemaan joten korjasin ja kun tuntui että ei vaikutusta niin ajattelin että korjaanko väärään suuntaan ja sormet irti tikuilta. Silloin vauhti vaan kiihty ja rupesin heti korjaamaan mutta totesin että paras ottaa kopu alas ja kaasu nollille. Sieltä se sitten tuli kerien tonttiin puiden avustamana onneksi. Yksi jalka irtos ei muuta vauriota.
Mietin että miksi käyttäytyi tuolla lailla?!?! Lähdinkö liian nopeasti lentämään, yleensä odottelen muutaman minuutin mutta nyt lähdin melkein samantien...

Videoo

QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #63 : 24 Maaliskuu, 2014, 23:10:22 »
Jos tuohon syy selviää niin kiinnostaa kyllä muakin. Mulla teki naza ihan samalla lailla. Mun kohdalla vaihtoehtoja syylliseksi on nopareista nazaan tulevat virtajohdot, auringon osuminen barometriin (sun videosta päätellen ei siitä kyllä luulis olevan kyse) ja akun kyykkääminen. Nyt on uusi laite joka tapauksessa rakenteilla, johon tuo sama naza tulee kiinni ja plus johdot jää pois nopareilta, nazan kyljet on teipattu ja akutkin on uudet...
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #64 : 25 Maaliskuu, 2014, 00:05:19 »
Aika identtinen sekoaminen mitä itsellä oli, kun noparitkin syötti virtaa Nazalle. Lähti "vetämään" johonkin suuntaan, eikä totellut ohjausta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #65 : 25 Maaliskuu, 2014, 07:55:35 »
Ei ole yksiselitteinen tuo karkailu. Minulla on punaset johdot irti ja silti teki pienen karkaus yrityksen . Sain dumpattua pois siirtymällä manuaali moodiin ja takaisin Att tilaan.    Karkaus alkoi kun vaihdon lentotilan GPS moodista ATT moodiin.
Olen päätellyt että tuo Trottle säätö vaan jotenkin sekoaa ja vaatii kalibrointia.   Luulen attä samasta syystä NAZA uudisti ohjaintaan viime vuonna niin että Throttle on jousitettu keskelle. Tällöin se tulee automaattisesti kalibroitua keskelle.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #66 : 25 Maaliskuu, 2014, 08:26:46 »
Nuo kaasu käyrät myös aihetavat ongelmia joten kannattaa vältää turhaa kikkailua. Alla kommetti RCgroupista

I gave it one last try and found the problem. I thought about removing my previous post, but the solution might help others.

The problem was I'm using a very flat curve on my Rudder/Yaw channel that is reducing the endpoints from the standard 1000/2000us setting down to 1400/1600us. After resetting the endpoints to the standard values, the TX calibration worked.

It seems that the 4.02 FW expects the TX endpoints to be in a certain range, while the 3.16 FW didn't care too much.

Note that this isn't a problem if you use EXPO on the rudder channel because it doesn't change your endpoints. Just when you lower the endpoints directly or through a curve, you might run into this issue.

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #67 : 25 Maaliskuu, 2014, 09:33:46 »
Mulla ei ole punaiset johdot kiinni Nazassa. Akut on uudet enkä vaihtanut moodia. Ainut selitys kun asiaa on miettinyt on se että nostin kopun liian nopeasti ilmaan. Jostain syystä kun mulla tuntuu olevan ominaisuutena se että kun virrat laittaa koneeseen niin varsinkin 1 motti ei pyöri samalla nopeudella (pyörii nopeammin). Jotenkin liittyy ilman lämpötilaan, sillä nyt kun ei ole enään pakkasta niin ei tarvi odottaa niin kauan.

Olen testannut tuota 1. motin ongelmaa niin että olen vaihtanut noparin ja motin 1 ja 2 välillä keskenään, vika ei siirtynyt.

Kun lähden lennättämään niin teen nykyään näin:
1. lähettimeen virrat ja tarkistus.
2. kopteriin sähköt.
3. kamera päälle ja moodit ym tarkistus.
4. odottelen että punaiset vilkut loppuu eli satelliitit löytyy.
5. armaus ja tarkistan pyöriikö kaikki moottorit yhtä nopeasti, jos 1. nopeampi niin odottelen.
6. armailen ja odottelen niin kauan että kaikki motit pyörii tasaisesti.
7. Atti moodi päälle ja kopu ilmaan. Hetken leijuttelen ja katselen että ohjaus toimii. Yleensä vielä tahtoo vain vähän vetää jonnekin (saattaa myös johtua tuulesta).
8. kun Atti tuntuu rauhalliselta laitan GPS. moodin päälle.

Yleensä lennän GPS moodilla kun on toi kamerakin kiinni. Välillä laitan Atti moodin jotta tulee sitäkin harjoiteltua.
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #68 : 25 Maaliskuu, 2014, 09:44:24 »
Mitä nazoja noissa karkaus yrityksiä tekevissä multeissa teillä on käytössä ?

Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #69 : 25 Maaliskuu, 2014, 09:55:25 »
Naza-M Lite GPS:llä. Siinä mielessä nuo rotomoton löytämät selitykset eivät välttämättä ainakaan mulle päde. Eipä sillä, ei mulla mitään käyriä tai endpointteja ole säädettykään. Kaikki on 100% ja lineaarisena.

Tuli mieleen vielä neljäs vaihtoehto omaan kontrollin menettämiseen. Juuri tuota ennen olin kääntänyt jyrkästi vastatuuleen ja aurinko tuli vasemmalle puolelle, niin silloin tultiin alas ensin vauhdilla (joko akku kyykkäsi tai baroon osuva valo tiputti korkeuden). Tuossa sen GPS mokkulan teippi oli pettänyt ja se oli lähtenyt irti sen tapin päästä. Mä painoin sen vain takaisin paikoilleen ja lähdin leijuttelemaan takaisin "varikolle".
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #70 : 25 Maaliskuu, 2014, 10:09:52 »
Talvella kun rakentelin noita suurempia multeja, huomasin tuon Naza Liten oudon nykimisen ja driftaamisen.
Tuo tuli ilmi lentoon lähdön jälkeisillä ensimmäisillä minuuteilla, jonka jälkeen se rauhoittui.
Kun värkin antoi olla maassa sähköt päällä tarpeeksi pitkään, ilmiö ei ollut niin voimakas, lienee joku IMU:n lämpenemis juttu.
Ilmassa laite tuntui jotenkin jääräpäiseltä ja tikkua sai välillä liikuttaa melklisesti, sitten se tavallaan ryntää liikkeelle.
Tuommoista karkaamista mulla ei kyllä yhdelläkään nazalla ole esiintynyt, pois lukien omat virheet.

Poissa rotomoto

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #71 : 25 Maaliskuu, 2014, 10:16:07 »
Mulla on ollut Naza Mv1 yli vuoden. Naza Mv2 ja Lite noin  3 kuukautta.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #72 : 25 Maaliskuu, 2014, 10:18:36 »
Mulla on ollut Naza Mv1 yli vuoden. Naza Mv2 ja Lite noin  3 kuukautta.

Onko noista siis joku yrittäny karkuun lähtee, vai kaikki toimineet kunnolla ?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #73 : 25 Maaliskuu, 2014, 10:46:32 »
Mulla Naza M v1 ja ongelmia oli kun gepsi tilassa ajoi katokseen ja tuli sieltä ulos. Gepsit ilmeisesti uudestaan löytäessään lähti vetämään sivuun ihan totaalisesti. Tein sen vielä kerran testimielessä uudestaan ja todellakin jonnekkin päin se vaan pyrki. Oli pakko vetää alas manuaalissa. Niin ja sit oli se noparin kaikki piuhat kiinni Nazassa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Ensimmäisen Quadin rakentaminen
« Vastaus #74 : 25 Maaliskuu, 2014, 10:56:26 »
Tosta gps tilasta en osaa sanoo oikeen mitään, kun en itse käytä sitä kuin värkin paikallaan pitoon kuvauksen aikana.
Ennen niitä gps höröjä oli niin paljon, että en luota siihen vieläkään. Atti modella vaan.
Mutta mikä se lopullinen syy on, lienee vaikea ja hankala saada vastausta.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
10499 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
28 Vastauksia
17372 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Huhtikuu, 2011, 23:44:02
kirjoittanut Bylsimys
2 Vastauksia
2410 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Helmikuu, 2012, 23:39:21
kirjoittanut voxpko
1 Vastauksia
2429 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Heinäkuu, 2013, 19:55:36
kirjoittanut Tepaja
106 Vastauksia
40950 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2015, 20:38:50
kirjoittanut pekoni