Vähän taas lisää opettelua. Pienet puuskatuuletkaan ei tunnu Hurricanea haittaavan, ja nätisti saa sivutuulessakin pidettyä paikallaan. Perälavat kun isommiksi vaihtoi, niin nyt alkaa peräkin olemaan semmoinen mitä kuvittelisin sen hyvänä olevan. Pitää, ei woblaa, pysähtyy heti eikä pomppaa takaisin. Kaipa tuo silloin on säädöissään...
Toisella akullisella jossakin vaiheessa huomio kiinnittyi värisevään pystyevään. Sitä yritin lennossa katsoa, mikä siellä voisi tuota tehdä, pientä epämääräisyyttä alkoi tulla ohjattavuuteenkin. Pahiten sen epämääräisyyden huomasi kun lähti laskeutumaan "sinne lumeen kaivetulle platalle", ei meinannut sitten mitenkään sopia enää sinne. Lopulta kuitenkin onnistui, ja lapojen hidastuessa parilla kierrosalueella kävi melkoinen chicken dance, kuitenkin kaatamatta konetta. Lapojen pysähdyttyä katsoin miten tikkujen liikuttelu vaikuttaa, aivan jumissa joku paikka siten että kaikki komennot tikulla liikutti mieluummin vain toista lapaa, stabbarin kallistuessa niin pitkälle kun pystyi. Yksi swashin servokin tuli hitusen jäljessä muihin nähden. Aika selkeätä oli ettei kannata akkuja täysiin enää vaihtaa, joten kotia kohti. Siinä kävellessä sitten ehti pohtia monenlaista, totesin viisaimman tässä vaiheessa olla ehkäpä sen että jättää tämän talliin ja ottaa mukaan venytetyimmän Hurricanen...
Akut venytettyyn kiinni, ja tarkastelua että kaikki toimisi, tai miksi ei toimisi kun viikon sisään tuli käytettyä sähköt koneessa. Oranssi koppa kiinni ja kentälle, ainoa muutos aiempiin oli mukana tulleet SAB:in lapaset. Oli kyllä hymy herkässä kun lähti kierroksia kelaamaan, Castlen soft-start toimii kyllä hienosti, ja govi kuin ajatus tuohon 80A Mystery -nopariin verrattuna. Siitä sitten nosto taivaalle, ja kyllä, tämä nousee paljon vakaammin mitä tuo pätkän pienempi. Ehkä se "jätättävä" servo teki lisähauskaa, ja orastava nupin jumitus, tässä taas on muutamaa kertaluokkaa paremmat-tukevammat-nopeammat-jne servot sekä alunuppi muovisen tilalla, ja voimaa pikkusen toiseen tapaan tarjolla niin nämä kaikkineen taitaa tehdä sen että kokonaisuus on helpompi, mukavampi, rennompi, tarkempi jne. Paljon rennompaa oli tällä kaahailla mitä muovinuppisella... Vaan ainahan jotain negaakin löytyy, sitä voimaa kun on tarjolla, niin aika hätäseen kyykkää akkujännite pitch-pumpissa, ei tuota "ongelmaa" kevyttehoisemmalla vaan ollut. Sitä akkuvahdin vinkumista kukaan jaksa kuunnella, siispä kone alas, väijy irti ja takas lentoon. Nyt timerin perusteella otin alas, ja aika samaan tasoon sai noinkin akut ajettua...
Aikansa tallissa lämmettyään, eli vajaaseen viiteentoista asteeseen pikkupakkasen sijaan, eipä ollutkaan isompia jumeja enää nupissa. Hain sitten vielä lentämättömän muovinupin ihmettelyyn, ja se on kaikinpuolin herkempi, etenkin linkkien kannalta. Noita sitten herkistelin, ja kyllä se herkistyi reilusti, eli ennen isompia operaatioita pitää käydä koelentämässä tuo. Kaikki ruuvit yms oli kyllä kireällä, ja tuossa lämmössä liikkui kuten pitää, servon jätätys jäi vähän mietityttämään. Siinä sitten kävi mielessä, mahtaisiko BEC:in jännite elää, Fluke kiinni vastarin tyhjään paikkaan, sähköt päälle ja tikkujen veivausta. Mihinkään koskematta tasanen viisi volttia näkyi. Liikettä tikkuihin, niin pahimmillaan karvan alle 4,4 volttia sai mitattua. Mitään tietoa ei ole paljonko pitäisi virtaa tuon noparin BEC:in antaa, mutta ei tuo nyt ihan hyvä ollut. Kokeeksi Allun 60A nopari tilalle, jossa 3A BEC, kyllä sekin vähän kyykkää reilummin heilutellessa, eli vähän viittaisi sähkönpuutostautiin tuokin. Ainahan tuohon tietysti voisi laittaa ulkoisen omalla vastarinakullaan, voisi ainakin tallitestit suorittaa ennen päätöksiä...
Tuota nuppia tutkiessa tuli sitten mieleen että mitenkä mikäkin säätö eli linkkien kiinnityspisteiden muutos voisi vaikuttaa. Tietenkään ainakaan kotimaiselle käännetty ohje ei mitään noista kertonut, Alignin manuaaleja kaivaen löytyi semmoinen missä oli viittaukset lähes vastaavista, kumpi asetus sopii 3D ja kumpi F3C -lentoon. Deltaa ei Gauin nupissa voi säätää, mutta tuosta Allun manuaalista pystyi päättelemään mitä mikäkin pitäisi tehdä. Kevään edetessä pitää kyllä noita kentällä kokeilla, ihan vain uteliaisuuttaan tottakai. Kun kerran on säätömahdollisuus, niin pitäähän se selvittää muuttaisiko käytöstä mieleisempään suuntaan. Helpompaa tosin olisi kun ei lähtisi kokeilemaan, niin ei edes tietäisi mitä voisi muuttaa, vaan minkäs sitä luonnolleen oikein voi..?