Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 17613 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #150 : 05 Helmikuu, 2024, 15:21:57 »
Sen verran osui, ainakin aamupäivän puolelle, säätilan arvaus että kävin pari akullista hakemassa säätöjä. Ei tuosta vieläkään hyvä tullut, auttoi kun siirti servovarren pallolinkin paikkaa 8mm lähemmäksi, vähän ohjeesta riippuen näkyi olevan 7,5-10,0 millin väliin 450 ohjeissa, ja tässä oli vaatimaton 13mm etäisyyttä. Ei ollut ihme, ettei meinannut gyron limit-säätö riittää ennen mekaanisia rajoitteita. Lensi se ennen tuota siirtoakin, mutta vielä jotenkin kömpelömmältä tuntui...

Gainia tuli ihan huolella haettua, vaan nyt joko vägää tai sitten tuntumasta tulee etäinen. Oli ennen pallolinkin siirtoa vähän samaa vikaa. Servon paikkaa kokeilin hakea siten että gyro rate-modeen ja gain käytännössä nollaan, ja nuppikierrosten ollessa lentokierroksia, sai pidettyä perän paikallaan (paitsi tuulenpuuskanpoikasen löytyessä, hienosti pirottaa), samaten gainia lisätessä rate-modessa, pysyi kiltisti pyörimättä...

Pitää varmaan kaivaa jostakin manuaali tuolle gyrolle, jospa sieltä löytyisi jotakin vinkkiä? Tai sitten kaivaa jemmasta toinen HK:n gyro, semmoisella tuon perä pysyi kuitenkin kurissa tähän vikaantumiseen saakka..?

Olettaisin tuon JR:n olevan kuitenkin ihan ehjä ja toimiva, se kun käyttäytyi 500 Trexissä huomaamattoman sujuvasti. Piti perän, eikä nopeamman perän liikkeen jälkeen pompauttanut takaisin jne mitä tuo nyt kovin mielellään tekee. Selviää aikanaan..? Isoimmat käytöshäiriöt oli paikallaan leijutellessa kun tuuli yritti häiritä, vähänkin liikettä niin sitten pysyi kyllä kiltisti nokka haluttuun suuntaan, jopa vaisujen pystykäännösten ja epämääräisen kahdeksikon kanssa pysyi siinä mihin ohjasi, ei yllätyksiä, mutta se leijuttelu...

Edittiä notta: Manuaali löyty, ja kuinka yllättävää, uusiks menee säädöt. Pikasella googlaamisella löyty paljon mainintoja, että on vallan helppo säädettävä, mut manuaalista sitten se oleellinen, eli jokseenkin näin että "tämä on sitten ihan erilainen säädettävä mitä muut, mutta helpompi". Otamma siis uusiksi, ja kokeillaan mahdollisesti huomenissa oikeniko käytös...
« Viimeksi muokattu: 05 Helmikuu, 2024, 16:52:01 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #151 : 06 Helmikuu, 2024, 14:39:21 »
Tuli kerrasta toimivaksi. Mitä nyt vähän gainin hieromista, mutta muuten kyllä pelaa kuten pitääkin. Jännä miten paljon vaikuttaa, kun säätää ohjeen mukaan verrattuna stetson -menetelmään... :o

Parit akulliset hienosäätöä, kaasukäppyröiden kokeilua ja perälle gainia sekä end pointteja kohdilleen. Ei sitten minkäänlaista ryömimiseen taipumusta tuolla, heti pari kertaluokkaa parempi tuntuma HK:n gyroon verrattuna..!

Tästä sit sisuuntuneena latasin 600:n akunkin, kun aikani kuluksi ensin vaihdoin nupin siihen. Nelilapainen meni tilalle, vaan ensitestit vain kaksi lapaa kiinnitettynä. Aika paljon sai liikeratoja lisätä, jotta sai edes lähelle samat lapakulmat mitä kaksilapaisella. On hieman eri mitassa linkkitanko lavanpitimessä, eikä oikestaan edes ihan vähän...

Nyt on akku taas latauksessa, ja kahden 600mm lavan tilalle meni neljä 550mm lapaa, testataan nyt noilla ja jos perä ei halua pitää niin vielä löytyy 10mm pitemmät ja hitusen leveämmät perälapaset. Jos tuo nyt lähtee toiminaan, edes jokseenkin järkevästi, niin seuraavaksi sitten hieman Brainin säätelyä, ainakin lapamäärä oikeaksi ja voisi kai ne liikeradat tarkistaa muutenkin nupin vaihdon jälkeen..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #152 : 06 Helmikuu, 2024, 16:39:37 »
Pari akullista kuussatkulla. Ensin nupinvaihdon jälkeen kahdella 600mm lavalla, ja nätisti käyttäytyy noinkin. Ei isompaa tuntumaeroa nupeilla. Toiselle akulliselle sitten 550mm lavat, toiset "lainasin" venytetystä Hurricanesta ja toinen pari samalla kertaa tulleet lentämättömät lapaset. Aivan mahdoton tärinä jo spoolatessa, lapojen kireyttä muuttaen, nuppikierroksia säätäen yms helppoa, vaan ei se miksikään muuttunut. Aina tärrää vaikka mitä teki. Kävi sitten mielessä etteikö olisi lavoissa vikaa, otin ne Hurricanesta lainatut pois ja tärinät pysyi. Vaihdoin sitten näiden tilalle ne varmasti tasapainoiset, ja kas kummaa, tärinät katosi. Vaihdoin vielä kokeeksi toisiin lavanpitimiin, ja noinkin pysyi tärinät poissa, eli lapoihin sitten jäi. Lentelin sitten akun loppuun noilla, hienosäätöä vielä tehden, hienosti lentää noillakin...

Muistin sitten että tulihan tuossa yhdessä kasassa tasapainomittari, joten se esiin ja lavat siihen. Olihan noissa ihan selkeä painoero. Kontaktimuovista suikaletta leikaten, sain painon asettumaan hienosti. Sen sitten näkee kuinka oikeasti onnistui, kun pääsee paikalleen niitä kokeilemaan? Hauskaa sinänsä, nuo neljä lapaa tuli samasta paikasta, samanlaisia kaikki, ja se eka käyttöönotettu pari oli hyvin tasapainossa, enkä saanut niitä epätasapainoon edes maalatessa ne fluorisoivalla värillä. Ja nämä toiset, suoraan pussista paikalleen, ja ekat kohdalle osuneet noin pahasti tärräävät... Jos painotus noin onnistui, niin voisihan noita yrittää maalilla saada painotettua, tai sitten vaan tyytyy tuohon teippaukseen? On kyllä lisää tuommoisia lapoja matkustamassa tännepäin, saas näkee minkälaista tuli tällä kertaa ostettua...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #153 : 08 Helmikuu, 2024, 16:28:24 »
Tasapainotus testattu, nyt lentää ilman tärinöitä. Talo kun tyhjeni aamupäiväksi, niin käytin vielä ison vispilän ylhäällä ja tarkistin lapakulmat. Olivat alle asteen sisällä kaikki, nyt alle kymmenysosa-asteessa. "Pirunpurkin" asetuksiakin katselin, mutta en keksinyt muuta huomautettavaa siinä kuin lapojen määrän, muutin siis sen vielä. Takalapaset vaihdoin vielä 10mm pitemmiksi, siltä varalta jos vaikka hidastelisi kierroksia vielä vähäsen...

Eikä muuten jänskättäny ihan paljoakaan kun latailin akkuja lähtökuntoon. Aamupäivän tosin latailin-purkailin kahta eilen saapunutta uutta 5Ah akkua, ainakin laturin mukaan sisäiset vastukset olisi noin neljäsosa tuohon vanhaan verrattuna, saattaa siis vähän toiseen tapaan pystyä virtaakin tarjoilemaan...

Vaan mitä sanoi pätkä kontaktimuovia lavassa? Aika eleetöntä oli meno, kesti pudotella kaasukäppyrästä ihan huolella, nätisti nousee vielä 1550-1600RPM nupissa, nostin kuitenkin vähän ylöspäin niin jäi pieni vaappuminen pois ja vastaa tikkuun paremmin. Uskomaton ero alle sadan kierroksen muutoksella... Toisessa lentotilassa olikin sitten tyrkyllä karvan alle pari tonnia nuppiin, ja sitä kun kokeili niin alkaa olla nousunopeus kyllä kunnossa. Eikä kauaa höttölumi pihassa pysynyt, kun tuolla matalalla kävi lunta pöllyttelemässä. Harmi kun se pölly ei näkynyt kamerassa, muuten tuossa ollu paljoa katsottavaa...


Tuommoisen kuvan sain kamerasta kuitenkin kaivettua. Todisteeksi, että on se lentänyt nelilapaisenakin... Jännästi tuntuu kovin ahtaalta tuo tila, pieniin verrattuna, 180 Bladella voi pyöritellä miten lystää, tämmöisellä ei oikein mitenkään. Ainoa syy taas tuossa testaamiseen, on nimenomaan se testaaminen. Työkalut yms tarpeelliset on ihan vieressä, ja kuva kyllä hämää eli on tuossa enemmän tilaa kuin mitä näyttää olevan. Hyvin saa toistakymmentä metriä etäisyyttä pilotin ja kopterin väliin, ja jos vaan viitsii niin äkkiäkös tuon Dyanenkin ajaa tuosta kauemmaksi. Mutta tämmöiseen testaamiseen-säätämiseen ihan riittävähköä ainakin 450-500 -kokoisten kanssa. Seuraavat kyllä sit tapahtuu taas väljemmillä väylillä...

Eiköhän tämä nyt ala olla sen verran hyvä, että pääsee pilkkomaan, ja sijoittelemaan ison kopan sisälle. Tosin kunhan tulee sopivat adapterit (kiinasta, kotimaisilla kaikilla lopussa, niinkuin germaanillakin) niin pitää kokeilla vielä uusilla akuilla että mitenkä ja ennenkaikkea kauanko pysyy ilmassa...

Kylmä tuolla tosin meinasi tulla, -18 näyttää ulkolämpöä eikä oikein osaa kuitenkaan hanskat käsissä operoida. Etenkään kun tuota säätelyä on tekemässä, pitäisi repiä rukkaset vähän väliä pois käsistä. Kymmenen minuutin kohdalla piti jo sormia lämmitellä, vartin jälkeen lopetin oma-aloitteisesti, ja sepä olikin hyvä akun kannalta kun oli käytännössä just storage -jännitteisiin purettuna...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #154 : 10 Helmikuu, 2024, 15:45:29 »
Pari kevyttä säätölentohetkeä viissatku Räksällä...


Vaihdoin tuossa "pikkupakkasten" aikaan noparin, semmiosen Gecko:n yksilön missä pitäisi olla toimiva governor. Sitähän sitten testaamaan, pitämään pientä taukoa rengashommien välissä, sai kivasti tauotettua 40-profiilisten 18" renkaiden kanssa vääntelyä. Enemmän tullut touhuttua maasturin renkaiden kanssa, paljon mukavampia ne...

Osoittautui kyllä toimivaksi tuo nopari, ainoastaan meinaa maltti loppua käynnistyksen yhteydessä, tuo kun kelaa kierroksia spoolatessa 15 sekuntia (ainakin tuolla asetuksella, pitää tarkistaa saako vähän vähemmäksi sen) ennenkuin on pyydetyssä nopeudessa. Pitkiä on ne sekunnit... Vaan eipähän revi lapasia solmuun siinä odotellessa... Äkkiä ottaa myös kierrokset haltuun kun tulee alaspäin, jolloin moottori ei juuri kuormitu. Äänestä vaan huomaa milloin alkaa taas tapahtua, pikkasen perää nykäisee isommassa pudotuksessa mutta siitä kai voisi päästä eroon "pirunpurkkia" säätämällä..?

Vähän paremmin kyllä kestää pihalla taas touhuta, kun oli enää kymmenen pakkasta mittarissa. Aivan tyyntä, aurinko paistaa, eikä ihan liian kylmää. Tämmöistä saisi talvi olla, eikä noita 10-20 astetta kylmempiä, niissä lukemissa sattuu jo sieluun kun mittarin tarkistaa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #155 : 12 Helmikuu, 2024, 17:41:03 »
Pientä kaluston sekottelua käynnistymässä. Ehkä pitänee tästäkin tekaista oma topikkinsa, kun saa hitusen lisää keskityttyä aiheeseen..? Aloittelin siis Kyoshon Caliberin tutkimista, ja sitä ennen irrottelua skaalakopasta...


Tuommoiseen vaiheeseen sai iltasella värkättyä. Taisi mennä reipas vartti, että oli mekaniikka kopasta irti, peräkasetti piti purkaa osiksi, ja irrottaa kaikki kuusi M3 ruuvia joilla mekaniikka oli kopassa kiinni... Tänään sitten veistelemään 600 Trexin laskutelineitä, jos vaikka kuitenkin kävisi vielä kokeilemassa Caliberiakin? Tietenkin on kiinnitysreiät reilun sentin kauempana toisistaan, eli uusia reikiä pylväsporalla ja ruuvinkannoille upotusta jyrsimellä. Rungon alapinnalla Caliberissa on hassut korotukset, vähänniinkö D-kirjaimen muotoset, niihin sai sopivat korokkeet kun viilasi 6mm prikkaan terävät kulmat sisäreiälle...








Siinäpä sitä kokovertailua. Aika samankokoset on nuo, Caliberissa n. 50mm vakiota pitempi peräputki, muutaman millin sisään samalla etäisyydellä pää- ja perärupelit... Vielä ennen Caliberin piiloonvientiä, pitää siitä mittailla muutamia kiinnikkeiden paikkoja, jotta saa tuon Trexin oikealle kohdalle kiinni. Ja ihan varmaan on monenlaista muutakin sovittelua vielä ilmoilla, mutta mihinkäs sitä kiirettä olisi näiden kanssa..?

Sen verran kummastelin tuota Caliberia, että on se kyllä ihan perinteistä Kyoshon suunnittelua. Paljon pikkuosia, holkkeja siellä ja täällä, nupin rakenne ihan omanlainen, monimutkainen ja silti liikkeitä rajoittava, hankalaa ropattavaa rakenteensa takia jne. Nyt muistaa miksi tuli aikanaan mieluusti siirryttyä ajamaan ihan muun merkkisillä autoillakin, samat hankaluudet ovat näihinkin osanneet suunnitella. Vaan siitä huolimatta, olisi oikeastaan akkujen latausta vaille valmis testilennolle, pakko tuota on kuitenkin käydä vähän ulkoiluttamassa. Sekin tosin tapahtuu vasta kun kelit lämpenee, paljon vanhoja muoviosia, niin ei viitsi niitä haperruttaa pakkasessa turhan takia, leviää pian lennossa ja sitten olisi tuon taru varmasti lopussa. Eli jos varovasti kokeilisi, että toimii, ja sitten haaveilisi vaikka jonkun keräilijän löytämistä, joka haluaisi tuon omistaa..? Jos vaan joku tuntee syvää mielihalua tuohon, niin tarjouksia otetaan vastaan, ja saa vinkata muillekin jos löytyisi joku Kyoshoa arvostava taho...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #156 : 13 Helmikuu, 2024, 23:07:09 »
Pikkusen taas tuli tusattua, jos vaikka pääsisi aloittamaan 600 scale -topikin, tähän nyt tämmöinen huomio kopanluovuttajasta..:


Mä en vaan ymmärrä, mitä ovat Kyosholla ajatelleet, kun ovat tuon suunnitelleet? Keksiä koko nuppi uusiksi, mahdollisimman työläästi ja sekavasti..?

Jokusen nupin toimintaa tässä parin vuoden aikana ehtinyt tutkia, Esky, Align/kloonit, Gaui ja tämä Kyosho. Kaikki jollakin tasolla erilaisia, mutta ensinmainitut kaikinpuolin helpompia ymmärtää, eikä muissa kuin Kyoshossa ole esim. stabbaritangon hyvin rajattua liikerataa -veikkaan että jopa mun lilluttelulentelyssä tulee tuon nupin rajat vastaan ja se selviää kun käy kokeilemassa. Vähän tuli kokemuksia googeloitua, ja aika paljon oli kommenttia tyyliin "kyllä tuolla leijuttaa ja hyvin kevyttä taivaslentoa lentää, mutta kaikki vähänkin vaativampi ei vaan toimi" tms. Ehkä tämä oma vähäinen arvostus tuota valmistajaa kohtaan on peräisin jo 80-luvun loppupuolelta, kun aloittelin RC-autolla ajelua. Tutuksi tuli Optiman useampi versio, Ultimaa jokunen, vaan kyllä niistä kuitenkin tuli muihin vaihdettua. Nelikot valikoitui Schumacherin ja takavetoset Asson tuotteisiin, ja kas kummaa, niitä on vieläkin kotona...

Kertokaa nyt joku, joka on Caliberilla lentänyt, että miltä semmoinen mahtoi tuntua? Utelias kun olen, hieman meinaa kiinnostaa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #157 : 15 Helmikuu, 2024, 13:20:36 »
Nonnih. Caliberia ihmetelty lisää...


Tuo akkujen asennus, kahta puolta runkoa, on kyllä myös aika mielenkiintoinen ratkaisu. Tällä kertaa ehkä korostuu vielä, kun on kaksi 2200mAh 3S akkua sarjassa, toinen mokoma toisella puolella runkoa, ja nämä sitten keskenään rinnankytkettynä. Voisi tuota käydä ehkä kokeilemassa vielä laittamalla kaksi 5000mAh pakettia rinnakkain kyytiin, saisi ainakin lentoaikaa eikä paino olisi vieläkään sitä mitä skaalakopan kanssa..?


Ja sitten kuva kokeilun jälkeen. Ehjänä jopa pysyi. Pakkasta vain -4 niin ei niin paljoa pelottanut vanhat muoviosat verrattuna kymmenen astetta kylmempään....


Takapihan kamerasta sitten tuommoinen kuva. Kaasukäppyrän kanssa testailua, jokseenkin järkevästi pysyi herkkyys ja nostovoima kun oli V-tyyppinen käyrä 60-70% asetuksilla. Tuon noparissa kun ei ole minkäänlaista govin poikastakaan niin pitää tuollai kikkailla, eikä oikein soft-starttiakaan eli käppyrän eka piste nolliin, muuten pyörähtää varsin vauhdilla itsensä ympäri. Toiseen tilaan sitten viitisen prosenttia lisää, ilman nollaa, pitää vaan muistaa ettei näppää throttle holdia pois tuossa lentotilassa...

Nopariin tuolla asetuksella näkyi syntyvän n. 50 astetta lämpöä, moottori ei edes kädenlämpöinen. Käytännössä lähes pelkkää leijuttelua niin nuo 4400mAh akut kesti vajaan kahdeksan minuuttia kaikkineen. N. 60% kaasulla nuppiin asettui karvan yli pari tonnia kierroksia, ei käynyt edes mielessä testata 90-100% asetuksella. Tuokin kierrosluku on ainakin omaan korvaan vallan paha 550mm lapasten kanssa, vähempi olis parempi ja kivampi...

Entäs sitten se ensituntuma tuolla pintaraapasulla? Ei tule mun kaveria tuosta, ainakaan ihan helpolla. Nupin rakenteesta johtuen, ainakin oletan, tulee semmoinen "negatiivisen expon" tunnelma, ihan pikkuliikkeellä tuntuu lähtevän liiankin hätäseen aile-ele -suuntiin, mutta sitten reippaammin tikkua vääntäessä ei yhtään sen rajummin halua lähteä. Perä on turkasen nopea tosi pienelläkin tikun poikkeutuksella, Futaban gyro (olikohan tuo nyt se "legendaarinen" 401) pitää kyllä tosi nätisti perän kiinni, melkein kuin JR:n mutta ihan eri planeetalta mitä HK. Varsin kova meteli lähtee myös voimansiirrosta, siitäkin huolimatta että pinionilta lähtee veto remmillä, ja perälle on myös remmi, se ainoa ratasvälitys on sitten ehkä se äänilähde, nupin äänien lisäksi -siitäkin lähtee jänniä ääniä vähänkin enemmän ohjatessa, todennäköisesti stabbari hakkaa mekaaniseen rajaan joka nupin kierroksella tai jotain...

Onhan tuo kuitenkin ihan ylivakaa, ei yritä mitään ylimääräistä pikku puuskissakaan, että siinä mielessä on varmaan ollut ihan hyvä alkuvaiheen, ellei jopa ensikopteriksikin? Ja eikös nuo Caliberit, koosta riippumatta, olleet rakenteeltaan hyvinkin vastaavia ja osaksi jopa samoista osista kasattuja..?

Lisää kuvia jos joku tämmöisestä kaipaa, niin nyt niitä on helppo järjestää. Ja jos kiinnostus kasvaa niin isoksi, että haluaa hypistellä, sekin järjestyy kun vaan tulee hypistelemään, tarjouksia saa jättää jos oikeata kiinnostustakin kehittyy. Jonkinlainen lyhytelokuvan pätkäkin on mahdollista saada, tuosta takapihan kameran tallenteesta, kuvanlaatu ei vaan sitten päätä huimaa kun pikkupokkarilla kuvaa ruudulta...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #158 : 19 Helmikuu, 2024, 15:19:04 »
Lämpömittarin mukaan, piti olla siedettävä kylmyys pihalla. Parit akut täyteen, ja ekalla HK:lla "lentotoimialueelle". Ensin tosin käytiin isomman neidin kanssa tamppaamassa platta tasaisemmaksi sinne kertyneestä lumesta. Näppärästi sai pehmosen pohjan joka ei kuitenkaan pöllynnyt...

Hetki meni tunnustellessa, kun taas on joku hetki edellisestä lentelystä. Äkkiä tuntui muistivan, ja yllättävän hienosti meni kahdeksikkojakin paljon korkeammalla mitä yleensä. Mutta, joku tässä "nelipuolikkaassa" on, sillä tuntuu orientaatio hukkuvan välillä, asia mitä ei tapahdu 180 Bladella eikä vielä ole tullut huomattua 500-600 kokoisillakaan? Yrittänyt miettiä missä vika, koppa on kaksiväriseksi huomioväreillä värjätty, valkoiset päälavat ja mustat perälavat. Aina tuntuu katoavan takaviistosta katsottuna, kaartaessa tai jopa suoraan lentäessä..? Ilman isompaa paniikkia kuitenkin selvitty, huomaa vaan säikähtävänsä mutta ainakin vielä löytyi orientaatio joko lisäämällä korkeutta, perää ohjaamalla tai molempia. Lisää harjoitusta on varmaan eka mitä pitäisi harrastaa, mutta kummastuttaa kun niin pienempiä kuin isompiakaan ei tuo oireilu tunnu häiritsevän..?

Kylmältähän tuo -4 kuitenkin tuntui, kosteus aika runsas ja puuskittaista kevyttä tuulta. Sormet tuntuu jotenkin helposti jäätyvän tuossakin kelissä, sen parinkymmenen minuutin aikana mitä tuli näpit paljaana oltua, lämpöset hanskat käsissä kuitenkin "kentälle" ja sieltä pois. Kesää odotellessa, tai edes aurinkoista keliä, kun sekin tuntui jo yksistään auttavan että aurinko paistaessaan lämmittää edes hitusen. Tai sitten on vaan kuivempaa eikä siksi silloin pahemmalta tuntunut...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
20178 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
16293 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
3535 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9210 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
11903 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu