Kirjoittaja Aihe: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa  (Luettu 32060 kertaa)

Poissa virtakuono

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #75 : 15 Helmikuu, 2020, 12:46:14 »
Niin saati rtf-vehkeet. Ei ole yksityisesti koottu, vaan tehtaan kokoama.

No, hyvä tietää nyt kuitenkin mitä lakeja ja säädöksiä tulen rikkomaan jatkossa. 😄

Voi kun sais itekki sanua nuin muttako mie lennän näitä rattoreita työkseni niin pakko alakaa nouvattamhan lakeja.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #76 : 15 Helmikuu, 2020, 14:12:13 »
Voi kun sais itekki sanua nuin muttako mie lennän näitä rattoreita työkseni niin pakko alakaa nouvattamhan lakeja.

Juu, parempi noita on noudatella. Sitä mukaa kun porukka hölmöilee, niin samaan tahtiin määräykset kiristyy.
Enkä nyt usko että tässä vaiheessa suomessa viranomaiset hirveästi kiinnostuu meidän touhuista, sillä aika hyvin täällä tuo trafin ohjeistus on mennyt perille tähänkin asti.


Poissa Lennokkitoimikunta

  • Opetteleva torppari
  • **
Lennokinharrastajalle ja lennokkikerhoille
« Vastaus #77 : 23 Maaliskuu, 2020, 07:44:39 »
Liittyen tuleviin viranomaismääräyksiin (ns. EASA) niin haluan kertoa hieman lennokkitoimikunnan työstä asiassa ja tiedottaa tulevasta työstämme. Määräysten tavoitteena on harrastustoiminnan hyvät ja turvalliset edellytykset, huomioiden eri osapuolet eli harrastajat, viranomaiset, muu ilmailu sekä sivulliset.

Maailma on muuttunut ja meidän on kehityttävä sen mukana. Uusien määräyksien taustalla on miehittämättömän ilmailun nopea kehitys sen mukana tullut tarve varmistaa kaikille turvallinen toiminta. Harrastuksemme kulkee muun ilmailun kanssa samaa polkua eli kun toimijoita oli vähän oli myös vähäinen tarve sääntelylle. Nyt kun toimijoiden määrä lisääntyy on tarve varmistaa pelisäännöt joilla kaikki voi toimia järkevästi.Ymmärrän että uudet määräykset lähtökohtaisesti nostaa monilla niskakarvat pystyyn. Rajoittaminen koetaan helposti negatiivisena yksilön vapauden rajoittamisena mutta tavoite sekä todennäköiset seuraukset huomioiden niin todellisuudessa kyse ei ole kovin suurista muutoksista tai vaatimuksista. Uusi tilanne kuitenkin tuo mukanaan myös potentiaalisesti paljon positiivista eli nostaa harrastajia vastuullisiksi toimijoiksi ilmailun parissa sekä lisää turvallisuutta. Keskustelu viranomaisten kanssa ovat sujuneet rakentavassa ja hyvässä hengessä, eikä heidän tavoitteena ole aiheuttaa tarpeetonta kiusaa vastuullisille harrastajille vaan sopia miten toiminnallemme turvataan edellytykset kehittävässä yhteiskunnassa.

Lennokkitoimikunta koostuu laajan kokemuksen omaavista harrastajista, jotka tekevät paljon vapaaehtoista työtä ilmaiseksi yhteisen edun nimissä. Pyrimme kuuntelemaan monia näkemyksiä ja katsomaan tilannetta kaikkien näkövinkkelistä. Tiedämme, että prosessi aiheuttaa monissa ahdistusta ja koetamme sitä helpottaa tarjoamalla konkreettisia ja helppoja toimintaohjeita sekä tietoa. Kuitenkin resurssimme ovat kovin rajalliset ja pyydämme ymmärrystä, kärsivällisyyttä sekä tukeanne. On helppoa kyseenalaistaa ja kritisoida mutta vaikeampaa rakentaa ratkaisuja.

Lähtökohtamme on edetä helpoimmasta vaikeampaan eli kaikkea ei pystytä alussa määrittelemään tarkasti, koska viranomaistenkin työ on vielä kovin keskeneräistä. Olemme polun alussa ja tiedämme vasta ensiaskeleita sekä suuntaa johon olemme menossa. Kun työ edistyy, siitä tiedotetaan asianmukaisesti ja otetaan mukaan eri toimijoita tarpeen sekä mahdollisuuksien mukaan. Aluksi katsotaan tilannetta vakiintuneiden kerhojen ja lennokkien lennätyspaikkojen osalta, koska tämä on helpointa hahmottaa ja vaatii vain vähän konkreettisia toimenpiteitä. Tämä oli myös viranomaisten lähtökohta keskusteluissa. Yksittäisten harrastajien, erityisryhmien, ja uusien/vaikeuksissa olevien lennätyspaikkojen tilanteesta kerätään tietoa ja niihin paneudutaan jatkossa. Työ on myös vaiheistettu eli ensin toimenpiteet ennen kesää, sitten toimenpiteet siirtymäajalla (2 vuotta) ja sitten toimenpiteet siirtymäajan päättyessä.

Ilmailuliitto on jäsenkerhojensa ja jäseniensä edunvalvontajärjestö, joka sananmukaisesti ajaa omiensa etuja resurssien puitteissa. Miten joku muu haluaa asiansa järjestellä tai olla järjestelmättä on heidän oma asiansa. Liitto antaa omat suosituksensa ja ohjeensa tilanteessa, joilla uskoo harrastajilleen tarjottavan parhaat edellytykset. Järjestäytymällä saamme parhaiten oman ja toivottavasti yhteisen näkemyksemme kuuluville. Näin ovat toimineet monet muut harrasteilmailun osa-alueet ja nyt jos koskaan on lennokkien harrastajien mahdollisuus. Helpoiten tämä onnistuu jos ilmailuliitto toimii kattojärjestönä ja harrastajat ovat organisoituneet esim. alueellisesti jäsenyhdistyksiin. Emme toki sano, että näin tarvii ehdottomasti kaikkien toimia ja etteikö yksittäinen ihminen voi olla pelkästään Ilmailuliiton jäsen jos sopivaa kerhoa ei ole saatavilla tai ei muusta syystä halua sellaiseen liittyä. Näille ihmisille yritämme myös löytää hyviä ratkaisuja harrastaa omaehtoisesti.

Jatkossa lennokkitoimikunta koostaa määräyksiin liittyviä toimintaohjeita ja suosituksia yhdelle sivustolle verkossa mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa. Tavoite on, että näitä seuraamalla pääsee helposti nykytilanteesta aina uusien määräysten käyttöönottoon saakka. Korostamme, että kyseessä ovat suositukset, jotka on laadittu parhaan ymmärryksemme valossa eikä sitovat velvoitteet. Jos yksittäinen ryhmä, kerho, yksilö tai yhdistys haluaa järjestellä itsenäisesti asiansa viranomaisten kanssa niiin he ovat luonnollisesti vapaita näin toimimaan. Lisäksi viranomaiset tulevat tiedottamaan uusien määräyksien vaikutuksista kattavasti.

Tulemme myös pyytämään aktiivisia harrastajia, asiantuntijoita sekä erityisesti kerhoja mukaan kehittämään kokonaisuutta yhdessä. Pyydämme erityisesti lennokkikerhoja valmistautumaan koostamaan tietoa omasta toiminnastaan sekä nimeämään yhden kontaktihenkilön tässä prosessissa. Avaamme myös yhteydenottokanavat suoraan toimikuntaan asiassa mutta pyydämme edelleen hieman kärsivällisyyttänne, jotta vähäiset resurssimme voidaan ohjata ohjeistuksen laatimiseen ja sivuston rakentamiseen tässä vaiheessa.

Toivotan kaikille voimia nopeasti kehittyneessä koronaviruksen aiheuttamassa kriisissä!

Kunnioittaen

Petri Kantola, puheenjohtaja Lennokkitoiminkunta

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #78 : 23 Maaliskuu, 2020, 16:44:02 »
hatunnosto että jaksatte vääntää yhteisen hyvän eteen!

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Lennokkitoimikunta

  • Opetteleva torppari
  • **
Lennokkimääräykset sivusto verkossa
« Vastaus #79 : 27 Maaliskuu, 2020, 12:09:28 »
Ilmailuliiton Lennokkitoimikunta on julkaissut uusiin lennokkimääräyksiin keskittyvän sivuston osoitteessa http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi.

Sivustolle on koostettu mahdollisimman selvässä muodossa uusien määräysten vaikutukset harrastajien ja kerhojen toimintaan. Erityisesti kerhoille on myös käytännön toimintaohjeita eri vaiheisiin.

Sivustolle kootaan jatkossakin jäsennellysti kaikki uusiin lennokkimääräyksiin liittyvä informaatio, ohjeet ja/tai opasteet sekä palautekanava. Sivuston sisällöntuotantoa koordinoidaan myös vastaavien viranomaisten kanssa asioiden oikeellisuuden tarkistamiseksi. Huomattavaa on, että moni asia on vielä valmisteluvaiheessa ja niistä tiedotetaan asianmukaisesti myöhemmin.

Kerhojen rooli selvästi korostuu uudessa tilanteessa ja niiden opastamiseen sekä tukemiseen panostetaan. Pyydämme kaikkia kerhoja perehtymään sivustoon sekä ilmoittamaan halukkuudestaan osallistua tuettuun prosessiin, jossa toimikunta avustaa uusien määräysten käyttöönotossa. Mukaan ilmoittautuneiden kerhojen ajantasainen lista löytyy sivustolta.

Ystävällisin terveisin, Lennokkitoimikunta


Poissa köktepe

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #80 : 21 Toukokuu, 2020, 02:12:12 »
Kirjoitetaan nyt tännekkin, kun verenpaineet on hieman laskeneet.

Pienenä vinkkinä vaan, että negatiivista "itku" palautetta tulisi huomattavasti vähemmän, jos noita säännöksiä ja niiden perusteluita avattaisiin vähän laajemmin kuin myös trafin kanssa käytyjä keskusteluja. Esim. miksi rekisteröityminen pitää uusia ja on aina maksullista? Eihän ajokorttiakaan tarvitse 5 vuoden välein uusia ja maksaa itseään kipeäksi. Keille noita rekisteröityjen tietoja luovutetaan ja millä perusteilla? Millä perusteilla tiukemmat säännöt koskevat kaikkia lennokkeja, joissa on kamera, riippumatta siitä lähettääkö ko. kamera edes kuvaa takaisin maahan vai ei? Miten käy FPV lennättämisen? Jne. Sen sijaan viesti tuntuu ennemmin olevan ylimielinen "suut kiinni ja lompakot auki". Sitten vielä ihmetellään kun tulee paskaa niskaa.  ::)

Onneksi ei ole pelkästään teidän harteilla tämä asian ajaminen, vaan kansalaisilla on muitakin keinoja vaikuttaa. Trafi tai virkamiehet ylipäätään, edes EU:ssa, ei ole mitään jumalia joiden sana on ehdoton laki. Niihin päätöksii voi yrittää muillakin laillisilla keinoilla vaikuttaa, jopa jälkikäteen. Teidänkin olisi ihan hyvä sisäistää demokraattisen yhteiskunnan periaatteet siitä, että ne virkamiehet on olemassa meitä kansalaisia varten eikä toisinpäin, kuten nyt asenteissanne tuntuu vähän olevan. Olisi toki ollut kaikkien kannalta parempi, jos näistä asioista olisi voitu keskustella avoimesti ja hyvässä hengessä. Nyt on jäänyt väkisinkin sellainen kuva, kuin EK olisi ollut neuvottelemassa työntekijöiden puolesta.

Kokonaisuutena ymmärrän ja hyväksyn kyllä tarpeen uudelle lainsäädännölle. Tähän olisi pitänyt tarttua jo vuosia sitten. Nyt tulee väkisinkin vaan olo, että kiireessä tehdään juosten kustua ja liike-elämä edellä, harrastajat jälleen unohtaen. Vastenmielistä tästä tekee se, että niiden instanssien edustajat, jotka ovat olemassa meitä harrastajia varten, tuntuvat suhtautuvan kovin ylimielisellä asenteella itse harrastajiin. Ainoa lohduttava seikka on, että oma henkilökohtainen harrastus keskittyy lähinnä sellaisiin paikkoihin, joissa riski valvonnan kohteeksi joutumisesta on olemattoman pieni, niin voi suhtautua näihin uusiin lakeihin, jos ne pahimmassa muodossaan toteutuvat, ns. Italialaisella menttaliteetilla. Toki ohjelmisto- ja laitekehityksen joutuu lopettamaan lähes kokonaan, mutta sekin on enemmän muilta pois kuin itseltä.

Sääliksi käy vaan koko harrastusta ja etenkin uusia harrastajia. Jos jo 10€ minikopterin lennättämisestä joutuu maksamaan 30€ vuodessa, se tuskin houkuttaa hirveästi uusia kokeilijoita. Toki kituville kerhoillehan tämä varmaan tuo jonkin verran uusia jäseniä ja ehkä se on näillä Petreillä ja Pettereillä ollutkin se rakentava ajatus. Vaikea kuitenkin nähdä, että nyt esitetyssä muodossa tämä lait ainakaan suurta ryntäystä aiheuttaa tai tekisivät kokonaisuutena hyvää koko harrastukselle. Enneminkin jättää lisää ilmatilaa kaupalliseen toimintaa joka myöskin lienee oleva ääneen sanomaton tavoite. En ole yhtään yllättynyt jos muutaman vuoden sisällä nähdään muutama Trafin virkamies vaihtamassa yksityselle puolelle. Tämä kun on tupannut olemaan maan tapa jo pidemmän aikaa.

Nyt jäänkin odottelemaan tämän viestin miehekästä poistoa ja iki-bannia perustuen yksityiseen viestienvaihtoon, jolla ei ole tämän foorumin kanssa mitään tekemistä. Alea iacta est.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #81 : 21 Toukokuu, 2020, 15:06:30 »
Kirjoitetaan nyt tännekkin, kun verenpaineet on hieman laskeneet.
Mielenkiinnosta: Mihin muualle kirjoitit vielä korkeammilla verenpaineilla?

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #82 : 21 Toukokuu, 2020, 20:28:32 »
Kirjoitetaan nyt tännekkin, kun verenpaineet on hieman laskeneet.

...

No jopas on paineet koholla :)

Rekisteröinti on voimassa maksimissaan viisi vuotta, sen sanoo EU eikä siinä iso paha vihollinen Traficom voi muuta kuin vikistä ja toteuttaa. Tähän ei ole sanomista Suomella, Traficomilla, SIL:olla eikä Petreillä ja Pettereillä. Eli viisi vuotta maksimissaan, s'il vous plait monsieur.

Mitä maksullisuuteen tulee niin siitä toki voi urputtaa vaikka kuinka paljon. Eipä ne muutkaan viranomaisten luvat kovin ilmaisia ole. Tässä tosin on mahdollisesti tulossa lievennystä, on nimittäin mahdollista että ensimmäinen rekisteröisni olisi ilmainen, varmaksi en mene sanomaan. Et ottanut esiin mutta kerrottakoon vielä sekin että tentin kysymysmäärä ja sisältökin tulee tuolta isolta EU:ta, eli siihenkään ei ole sitten sanomista.

Edunvalvontakysymyksissä kaikkea ei avata, tämän olettaisi olevan kaikille selvää. Traficom on tosiasiassa hyvinkin paljon ns. "meidän puolella" eli heidän puoleltaan mennään tässä asiassa selkeästi vähemmän (käyttäjään kohdistuvan) haitan periaatteella kuin toisinpäin. Tämä on asia jota liian harva ei vaan ymmärrä, ennen kun on saanut tehdä "mitä vaan" nii npienikin muutos on maailmanloppu. Käytännössä esimerkiksi me kopteristit harrastamme juuri kuten ennen, lisänä on vain rekisteröinti, käytännössä ei oikein muuta.

Se kympin drone oletettavimmin painaa alle 250 grammaa eli se on lelu, sitä ei rekisteröinnit jne koske eli ihan hyvin voit jatkaa sen lennättämistä ilman rekisteröitymistä :)

Edunvalvonnasta voin sanoa tässä asiassa pari vuotta mukana olleena että tilanne jossa ollaan ja mihin ollaan tulossa on muun muassa Petrien ja Pettereidenkin suuren, palkattoman ja vapaaehtoisen työn ansiosta rehellisesti sanottuna ihan hemmetin paljon parempi kuin se olisi ilman tätä tehtyä työtä. Jos kiinnostaa niin lukaise ensimmäiset EASA-draftit...

Jos nyt rauhottuisit ja vähän odottaisit, hyvä tästä vielä tulee :)

Tero

PS: Kritiikistä, asiallisesta sellaisesta, ei saa banneja, sori.

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #83 : 22 Toukokuu, 2020, 11:31:52 »
Kirjoitetaan nyt tännekkin, kun verenpaineet on hieman laskeneet.
Alea iacta est.

Ihan vaan mielenkiinosta, että miten nuo Easa säädökset vaikuttaa kopteriharrastukseesi käytännön tasolla?

Yleisillä kentillä kerhojen jäsenet tuskin mitään edes huomaa? Itse joudun "villinä ja vapaana" omilla lennätyspaikoilla avoimen luokan A3 kategoriaan, eikä siinäkän ole muuta uutta kuin monivalintatehtävä, 120m korkeusrajoitus ja taajaman ulkopuolella 150m vapaata tilaa (vaaratonta aluetta) joka suuntaan. Lennättyksen suhteen mikään ei meikäläiselle muutu! Tunnistan ainoaksi uudeksi asiaksi tuon nettitentin ja joku 30€, joka sekin hukkuu yleisiin harrastuskuluihin. Eli ei oikeastaan yhtään mitään... :)
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #84 : 22 Toukokuu, 2020, 18:30:59 »
Tunnistan ainoaksi uudeksi asiaksi tuon nettitentin ja joku 30€, joka sekin hukkuu yleisiin harrastuskuluihin. Eli ei oikeastaan yhtään mitään... :)

Se just näin. Koptereiden kanssa tuollaista summaa ei edes huomaa. Jos lennättää nitroa niin 10 lentoa maksaa enemmän. Sama on kerhojen jäsenmaksujen kanssa, jotka mielestäni tässä harrastuksessa on vähintäänkin kohtuulliset, jos vertaa vaikka metsästysseuroihin
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|


Poissa köktepe

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #86 : 29 Toukokuu, 2020, 21:47:32 »
No jopas on paineet koholla :)
...

No eipä tuokaan asiaa avannut ollenkaan. Oletko koskaan harkinnut uraa politiikassa? Esitin mielestäni useammankin ihan perustellun kysymyksen, jotka sivuutit täysin. Siinä muutaman kympin kopterissakin voi se kamera olla, jolloin se käsittääkseni menee väkisin maksulliseksi.
Mutta joo, on jo tullut selväksi, miten lapsellisella asenteella siellä päässä tätä asiaa halutaan hoitaa. Asialliselle keskutelulle ei joko löydy halua tai kykyjä. Jääköön lukijan pääteltäväksi kummasta epäilen olevan kyse...

Kuten jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin, niin eipä juuri tule omaan harrastustoimintaan merkittävästi vaikuttamaan. Lähinnä tuo on nuoremmilta ja harrastuksen pariin pyrkiviltä pois ja samalla on todellinen riski siitä, että koko harrastus näivettyy. Tämä on varmaan myös tiettyjen, asiasta lobanneiden, tahojen tahtokin. Bisnes ennen kaikkea!

Edit: Ihan mielenkiinnosta haluaisin vielä kysyä, että mitä konkreettista te tai Trafi teitte, kun tätä asiaa EU tasolla suunniteltiin? Et kai oikeasti itse usko, että se on EU:ssa vaan päätetty, ilman että siihen olisi voinut jo silloin vaikuttaa?
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2020, 21:54:22 kirjoittanut köktepe »

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #87 : 29 Toukokuu, 2020, 21:55:39 »
Olen pahoillani että vastauksessani en ottanut huomioon kaikkea purkauksestasi. Tapoja vaikuttaa on monia, kritiikki asioita hoitavia kohtaan väärällä alustalla ei ehkä ole se eniten asiaa eteenpäin vievä tapa mutta tämähän on melko vapaa alusta kirjoitella asioista joten siitä vaan.

Mikäli olet yhtään katsellut harrastusta kokonaisuutena niin kyllä, (kopteri)harrastus on laskemaan päin harrastajien kadotessa elämän syövereihin ja uusia ei tule monistakin syistä. Tähän asti määräykset eivät ole olleet se syy. Mikäli taas mietitään lennokkiharrastusta kokonaisuuten niin perinteinen lennokkiharrastus on myös laskusuunnassa ja merkittävissä määrin ukkoontumassa. Junioritoimintaa toki on vielä, jossain jopa ihan hyvinkin aktiivista mutta ikävä kyllä ei likimainkaan kuin ennen. Ainoa kasvava suunta on multikopterit, nämä tosin eivät koe useimminkaan olevansa lennokkiharrastajia, he ovat usein kuvaajia jotka eivät aina ymmärrä olevansa lennokkiharrastajia. TÄmä on mm. yksi pääsyistä tuleviin EASA-sääntelyyn joka nyt sinuakin kismittää.

Ajat muuttuvat, sitä voidaan surkutella ja kiroilla, haukkua kaikki jos se helpottaa. Mutta se ei asiaa vie eteenpäin. Jos sinulla on rakentavia ja toteuttamiskelpoisia ehdotuksia niin oletan että tiedät niille oikeat osoitteet :)

Hyvää perjantai-illan jatkosa sinnekin :)
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2020, 21:58:10 kirjoittanut TeroS »

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #88 : 29 Toukokuu, 2020, 22:43:48 »
Edit: Ihan mielenkiinnosta haluaisin vielä kysyä, että mitä konkreettista te tai Trafi teitte, kun tätä asiaa EU tasolla suunniteltiin? Et kai oikeasti itse usko, että se on EU:ssa vaan päätetty, ilman että siihen olisi voinut jo silloin vaikuttaa?
Olet varmaan pannut merkille miten perusteellisesti tätä EASA -aihetta on jauhettu jo viidettä vuotta lennunetin puolella? 700-kannanoton joukossa on myös todellisia helmiä puolesta ja vastaan (joihin kannattaa tutustua). Mielensäpahoittajat on ihan oma rotunsa, kuten myös ne perusharrastajat jotka tekee yhä pyyteetöntä työtä harrastuksen hyväksi (kerhoissa ja valittuina luottamushenkilöinä). Luulen että aiheesta olisi sanottu jo kaikki mahdollinen? - ja pitkässä vuosien prosessissa ollaan vihdoinkin loppusuoralla.

Liitto on saanut kokoon sivuilleen sangen selkeät ohjeistukset kerhojen sekä "villien ja vapaiden" harrastajien opastamiseksi uusiin käytäntöihin. http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi/ Kunhan uudet pelilsäännöt on selvinneet kaikille, niin tämä uusi tilanne ei yhtään hidasta radio-ohjattujen härpäkkeiden harrastusta sen kaikissa eri muodoissaan. Ompahan saatu harrastajat ja lennätyspaikat hyvään järjestyksen, kun uuden ajan kaupalliset airueet; "miehittämättömät ilma-alukset" tunkee pikkuhiljaa taivaalle. Tämä toimii myös lennokkiharrastuksen hyväksi, eikä mikään taho voi hätistää meitä pois lennokkikentiltä (kunhan toimimme yhteisten sääntöjen puitteissa).

Itse olen "villi ja vapaa" yhä edelleen, mutta toki tunnen vastuuni ja tunnen pelisäännöt hienossa RC-harrastuksessa (aivan kuten tieliikenteessäkin).
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Slowari

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • TreRC
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #89 : 29 Toukokuu, 2020, 23:31:04 »
http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi/2020/05/29/koronaepidemia-siirtaa-maaraysten-kayttoonottoa

Ostaiskohan todennäköisesti tällä erää säästetyillä rekisteröitymisrahoilla Optiguardin, vai pari lavaa kaljaa? Jospa molemmat? Ja makkaraa grilliin.  ;D

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #90 : 17 Kesäkuu, 2020, 12:41:06 »


Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) saaman tiedon mukaan EU komissio on päättänyt 1.7.2020 sovellettavaksi tulevan EU droneasetuksen (täytäntöönpanoasetus (EU) 2019/947) ensimmäisen soveltamispäivän siirtämisestä myöhempään ajankohtaan. EU droneasetus tulee sovellettavaksi 31.12.2020 alkaen. Tämä johtuu koronapandemian joillekin jäsenvaltioille aiheuttamista täytäntöönpanohaasteista . Dronetoiminta Suomessa jatkuu nykyisin voimassa olevan ilmailumääräyksen OPS M1-32 mukaisesti siihen asti, kun EU dronesäännöt tulevat sovellettavaksi.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
6848 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2008, 15:19:50
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
2711 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2012, 22:43:42
kirjoittanut Xen
260 Vastauksia
119039 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa
10 Vastauksia
7752 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 11:23:27
kirjoittanut ropellihattu
9 Vastauksia
7484 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 12:03:13
kirjoittanut Tohtori R