Kirjoittaja Aihe: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa  (Luettu 14222 kertaa)

Poissa virtakuono

  • Jäsen 2020
  • *****
  • Kapteeni Sählä, Vuoden Torppari 2018
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #75 : 15 Helmikuu, 2020, 12:46:14 »
Niin saati rtf-vehkeet. Ei ole yksityisesti koottu, vaan tehtaan kokoama.

No, hyvä tietää nyt kuitenkin mitä lakeja ja säädöksiä tulen rikkomaan jatkossa. 😄

Voi kun sais itekki sanua nuin muttako mie lennän näitä rattoreita työkseni niin pakko alakaa nouvattamhan lakeja.
Kasama Srimok 90N 1kpl, Gaui NX4, Gaui X5, Henseleit TDR, Thunder Tiger Titan X50,
Spektrum DX9 black edition
Please be patient, I'm crashing my helis as fast as i can!

Poissa matipa 74

  • Jäsen 2020
  • *****
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #76 : 15 Helmikuu, 2020, 14:12:13 »
Voi kun sais itekki sanua nuin muttako mie lennän näitä rattoreita työkseni niin pakko alakaa nouvattamhan lakeja.

Juu, parempi noita on noudatella. Sitä mukaa kun porukka hölmöilee, niin samaan tahtiin määräykset kiristyy.
Enkä nyt usko että tässä vaiheessa suomessa viranomaiset hirveästi kiinnostuu meidän touhuista, sillä aika hyvin täällä tuo trafin ohjeistus on mennyt perille tähänkin asti.


Poissa Lennokkitoimikunta

  • Opetteleva torppari
  • **
Lennokinharrastajalle ja lennokkikerhoille
« Vastaus #77 : 23 Maaliskuu, 2020, 07:44:39 »
Liittyen tuleviin viranomaismääräyksiin (ns. EASA) niin haluan kertoa hieman lennokkitoimikunnan työstä asiassa ja tiedottaa tulevasta työstämme. Määräysten tavoitteena on harrastustoiminnan hyvät ja turvalliset edellytykset, huomioiden eri osapuolet eli harrastajat, viranomaiset, muu ilmailu sekä sivulliset.

Maailma on muuttunut ja meidän on kehityttävä sen mukana. Uusien määräyksien taustalla on miehittämättömän ilmailun nopea kehitys sen mukana tullut tarve varmistaa kaikille turvallinen toiminta. Harrastuksemme kulkee muun ilmailun kanssa samaa polkua eli kun toimijoita oli vähän oli myös vähäinen tarve sääntelylle. Nyt kun toimijoiden määrä lisääntyy on tarve varmistaa pelisäännöt joilla kaikki voi toimia järkevästi.Ymmärrän että uudet määräykset lähtökohtaisesti nostaa monilla niskakarvat pystyyn. Rajoittaminen koetaan helposti negatiivisena yksilön vapauden rajoittamisena mutta tavoite sekä todennäköiset seuraukset huomioiden niin todellisuudessa kyse ei ole kovin suurista muutoksista tai vaatimuksista. Uusi tilanne kuitenkin tuo mukanaan myös potentiaalisesti paljon positiivista eli nostaa harrastajia vastuullisiksi toimijoiksi ilmailun parissa sekä lisää turvallisuutta. Keskustelu viranomaisten kanssa ovat sujuneet rakentavassa ja hyvässä hengessä, eikä heidän tavoitteena ole aiheuttaa tarpeetonta kiusaa vastuullisille harrastajille vaan sopia miten toiminnallemme turvataan edellytykset kehittävässä yhteiskunnassa.

Lennokkitoimikunta koostuu laajan kokemuksen omaavista harrastajista, jotka tekevät paljon vapaaehtoista työtä ilmaiseksi yhteisen edun nimissä. Pyrimme kuuntelemaan monia näkemyksiä ja katsomaan tilannetta kaikkien näkövinkkelistä. Tiedämme, että prosessi aiheuttaa monissa ahdistusta ja koetamme sitä helpottaa tarjoamalla konkreettisia ja helppoja toimintaohjeita sekä tietoa. Kuitenkin resurssimme ovat kovin rajalliset ja pyydämme ymmärrystä, kärsivällisyyttä sekä tukeanne. On helppoa kyseenalaistaa ja kritisoida mutta vaikeampaa rakentaa ratkaisuja.

Lähtökohtamme on edetä helpoimmasta vaikeampaan eli kaikkea ei pystytä alussa määrittelemään tarkasti, koska viranomaistenkin työ on vielä kovin keskeneräistä. Olemme polun alussa ja tiedämme vasta ensiaskeleita sekä suuntaa johon olemme menossa. Kun työ edistyy, siitä tiedotetaan asianmukaisesti ja otetaan mukaan eri toimijoita tarpeen sekä mahdollisuuksien mukaan. Aluksi katsotaan tilannetta vakiintuneiden kerhojen ja lennokkien lennätyspaikkojen osalta, koska tämä on helpointa hahmottaa ja vaatii vain vähän konkreettisia toimenpiteitä. Tämä oli myös viranomaisten lähtökohta keskusteluissa. Yksittäisten harrastajien, erityisryhmien, ja uusien/vaikeuksissa olevien lennätyspaikkojen tilanteesta kerätään tietoa ja niihin paneudutaan jatkossa. Työ on myös vaiheistettu eli ensin toimenpiteet ennen kesää, sitten toimenpiteet siirtymäajalla (2 vuotta) ja sitten toimenpiteet siirtymäajan päättyessä.

Ilmailuliitto on jäsenkerhojensa ja jäseniensä edunvalvontajärjestö, joka sananmukaisesti ajaa omiensa etuja resurssien puitteissa. Miten joku muu haluaa asiansa järjestellä tai olla järjestelmättä on heidän oma asiansa. Liitto antaa omat suosituksensa ja ohjeensa tilanteessa, joilla uskoo harrastajilleen tarjottavan parhaat edellytykset. Järjestäytymällä saamme parhaiten oman ja toivottavasti yhteisen näkemyksemme kuuluville. Näin ovat toimineet monet muut harrasteilmailun osa-alueet ja nyt jos koskaan on lennokkien harrastajien mahdollisuus. Helpoiten tämä onnistuu jos ilmailuliitto toimii kattojärjestönä ja harrastajat ovat organisoituneet esim. alueellisesti jäsenyhdistyksiin. Emme toki sano, että näin tarvii ehdottomasti kaikkien toimia ja etteikö yksittäinen ihminen voi olla pelkästään Ilmailuliiton jäsen jos sopivaa kerhoa ei ole saatavilla tai ei muusta syystä halua sellaiseen liittyä. Näille ihmisille yritämme myös löytää hyviä ratkaisuja harrastaa omaehtoisesti.

Jatkossa lennokkitoimikunta koostaa määräyksiin liittyviä toimintaohjeita ja suosituksia yhdelle sivustolle verkossa mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa. Tavoite on, että näitä seuraamalla pääsee helposti nykytilanteesta aina uusien määräysten käyttöönottoon saakka. Korostamme, että kyseessä ovat suositukset, jotka on laadittu parhaan ymmärryksemme valossa eikä sitovat velvoitteet. Jos yksittäinen ryhmä, kerho, yksilö tai yhdistys haluaa järjestellä itsenäisesti asiansa viranomaisten kanssa niiin he ovat luonnollisesti vapaita näin toimimaan. Lisäksi viranomaiset tulevat tiedottamaan uusien määräyksien vaikutuksista kattavasti.

Tulemme myös pyytämään aktiivisia harrastajia, asiantuntijoita sekä erityisesti kerhoja mukaan kehittämään kokonaisuutta yhdessä. Pyydämme erityisesti lennokkikerhoja valmistautumaan koostamaan tietoa omasta toiminnastaan sekä nimeämään yhden kontaktihenkilön tässä prosessissa. Avaamme myös yhteydenottokanavat suoraan toimikuntaan asiassa mutta pyydämme edelleen hieman kärsivällisyyttänne, jotta vähäiset resurssimme voidaan ohjata ohjeistuksen laatimiseen ja sivuston rakentamiseen tässä vaiheessa.

Toivotan kaikille voimia nopeasti kehittyneessä koronaviruksen aiheuttamassa kriisissä!

Kunnioittaen

Petri Kantola, puheenjohtaja Lennokkitoiminkunta

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: EASA määräysluonnos - Suomennettuna ja mitä se voi tarkoittaa
« Vastaus #78 : 23 Maaliskuu, 2020, 16:44:02 »
hatunnosto että jaksatte vääntää yhteisen hyvän eteen!

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon | G BlackNitro 700 | TDR II
http://www.youtube.com/mrtohtorir  V-Bar, MKS, Futaba, X-Nova, Kontronik, YS, Optifuel...

Poissa Lennokkitoimikunta

  • Opetteleva torppari
  • **
Lennokkimääräykset sivusto verkossa
« Vastaus #79 : 27 Maaliskuu, 2020, 12:09:28 »
Ilmailuliiton Lennokkitoimikunta on julkaissut uusiin lennokkimääräyksiin keskittyvän sivuston osoitteessa http://lennokkimaarays.ilmailuliitto.fi.

Sivustolle on koostettu mahdollisimman selvässä muodossa uusien määräysten vaikutukset harrastajien ja kerhojen toimintaan. Erityisesti kerhoille on myös käytännön toimintaohjeita eri vaiheisiin.

Sivustolle kootaan jatkossakin jäsennellysti kaikki uusiin lennokkimääräyksiin liittyvä informaatio, ohjeet ja/tai opasteet sekä palautekanava. Sivuston sisällöntuotantoa koordinoidaan myös vastaavien viranomaisten kanssa asioiden oikeellisuuden tarkistamiseksi. Huomattavaa on, että moni asia on vielä valmisteluvaiheessa ja niistä tiedotetaan asianmukaisesti myöhemmin.

Kerhojen rooli selvästi korostuu uudessa tilanteessa ja niiden opastamiseen sekä tukemiseen panostetaan. Pyydämme kaikkia kerhoja perehtymään sivustoon sekä ilmoittamaan halukkuudestaan osallistua tuettuun prosessiin, jossa toimikunta avustaa uusien määräysten käyttöönotossa. Mukaan ilmoittautuneiden kerhojen ajantasainen lista löytyy sivustolta.

Ystävällisin terveisin, Lennokkitoimikunta


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4468 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Kesäkuu, 2008, 15:19:50
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
1351 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2012, 22:43:42
kirjoittanut Xen
260 Vastauksia
75046 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa
10 Vastauksia
5007 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Syyskuu, 2015, 11:23:27
kirjoittanut ropellihattu
9 Vastauksia
5037 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Toukokuu, 2016, 12:03:13
kirjoittanut Tohtori R