Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 169342 kertaa)

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #300 : 17 Marraskuu, 2014, 19:43:45 »


"Ei tuu helppoa tehdä lentokuvausta työkseen. Harrastustoimintaahan nuo ei koske."

Eikä varmaan ihan halvaksikaan.
Saas nähdä mites näitä sitten todellisuudessa valvotaan..

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #301 : 17 Marraskuu, 2014, 20:04:55 »
Arvaus vois olla että ei oikeastaan mitenkään, ja sitten kun joku kärähtää niin aijai kun kustantaa. Vaikeaksi vaan tehty niille jotka oikeasti haluaisivat hommat tehdä oikein.

Poissa zak69

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #302 : 17 Marraskuu, 2014, 20:28:06 »
Siis kärähtää mistä? Lentää väärässä paikassa ja uppaa videon juutuubiin ja sakot niskaan?
Vai riittääkö jos nuo "turvamääräykset" ovat olleet kunnossa, toisaalta milläs sen todistaa suuntaan tai toiseen  ???

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #303 : 17 Marraskuu, 2014, 20:32:06 »
Saas nähdä mites vakuutus reakoi. Toisin sanoen kun iso kopteri / lentokone tulee kuvaus käytössä rajummin ales alkaako kitinä säädöksistä ja korvauksista.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #304 : 17 Marraskuu, 2014, 20:37:26 »
Noh, pätee muihinkin aloihin: vakuutus on helppo saada, korvaus sitäkin vaikeampi...
Laskuvarjo on ihan pätevä varuste, tosin se ei auta matalissa korkeuksissa (joissa 90 % ainakin meidän kuvauslennoista tehdään)
ja lisää lentopainoa. Ehkä joku täyttyvä turvatyynyn kaltainen juttu olisi parempi.

TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Mh

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #305 : 17 Marraskuu, 2014, 21:07:45 »
Noh, pätee muihinkin aloihin: vakuutus on helppo saada, korvaus sitäkin vaikeampi...
Laskuvarjo on ihan pätevä varuste, tosin se ei auta matalissa korkeuksissa (joissa 90 % ainakin meidän kuvauslennoista tehdään)
ja lisää lentopainoa. Ehkä joku täyttyvä turvatyynyn kaltainen juttu olisi parempi.

TP.
Tarkoitin että tulee vieläkin vaikeammaksi tai lähes mahdottomaksi ..
Nyt sit odotellaan ketä tuo markkinoille sen järkevimmän ratkaisun..

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #306 : 18 Marraskuu, 2014, 06:21:28 »
Laskuvarjo on ihan pätevä varuste, tosin se ei auta matalissa korkeuksissa (joissa 90 % ainakin meidän kuvauslennoista tehdään)

Tuomas,
Minkälaisissa korkeuksissa tapahtuu ja minkätyyppisiä ovat tavanomaiset kuvauskeikkanne?

-Henri

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #307 : 18 Marraskuu, 2014, 07:27:13 »
Laskuvarjo juurikin on se keino putoamisnopeuden hidastamiseen. Mutta laukaisulaite pitäisi olla automaattinen. Ja ei sekään toimi luotettavasti muutamien metrien korkeudeltä.

Taas trafi onnistuu tekemään yhdestä alasta vain muutamien suurien leikkikentän.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #308 : 18 Marraskuu, 2014, 10:20:47 »
Kannattaa muistaa ettei noi jutut ole laissa vaan määräys luonnoksessa joka ei ole vielä vahvistunut.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #309 : 19 Marraskuu, 2014, 08:31:30 »
Henri, sanoisin että suurin osa on 30-50 m korkeuksissa. Yllättävän suuri osa on muutamasta metristä ehkä 15 metriin. Kaikenlaista kuvataan, rakennuksia, urheilua, asuinalueita, ihmisiä, autoja, tapahtumia ym.

TP.

Tuomas,
Minkälaisissa korkeuksissa tapahtuu ja minkätyyppisiä ovat tavanomaiset kuvauskeikkanne?

-Henri
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa Airman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #310 : 19 Marraskuu, 2014, 16:25:14 »
Finlexin linkki samaiseen lakiin: http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2014/sk20140864.pdf

Eli ei siis toistaiseksi mitään meitä droneharrastelijoita koskevaa ollut tuossa uudessa ilmailulaissa.
Siitä vain kuilun yli kahdella loikalla!

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #311 : 19 Marraskuu, 2014, 22:19:57 »
Henri, sanoisin että suurin osa on 30-50 m korkeuksissa. Yllättävän suuri osa on muutamasta metristä ehkä 15 metriin. Kaikenlaista kuvataan, rakennuksia, urheilua, asuinalueita, ihmisiä, autoja, tapahtumia ym.

TP.

Tuomas,

Kiitokset vastauksesta.
Tuo 30-50 metriä antaa jo hyvin pelivaraa varjon avautumiseen ja pilotin reagointiin. Normaalissa kuvaustilanteessa hyvin harjoiteltuna, refleksinä lähes, onnistuu vielä 15 metriäkin, vaikka kopteri putoaisi kuin kivi. Me pudotellaan testikopteria harvoin yli 15m korkeudesta. Nuo pyöreät varjot ilman jarrurenkaita pamahtaa auki muutaman metrin matkalla. Youtubessa HHFINL - kanavalla on nähtävissä kahden ison varjon samanaikainen laukaisu 10 metrin korkeudesta. Matalin laukaisu pienellä varjolla on tehty 9 metristä ja varjo oli auki ehkä 6 - 7 metrin kohdalla.

Nykyiset automaattilaukaisimet ovatkin asia erikseen. Mitä todennäköisimmin kumpikaan löytämistäni markkinoilla olevista vaihtoehdoista (Zero UAV Gemini, Pixhawk) ei ehdi tekemään mitään ennen maata matalissa korkeuksissa vahinkolaukauksilta suojaavien varmistuksien takia. Toivottavasti ainakin tuo "automaattisesti toimiva" jää määräyksistä pois. Muut kohdat energianvähennyslauseest a onkin jo ratkaistu.

Henri
Skycat.pro

Poissa BigDaddyJ

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #312 : 19 Marraskuu, 2014, 22:29:39 »
Yhdenvertaisuuteen vedoten vaadin myös kaikiin hornetteihin ja jumbojetteihin laskuvarjon ja putoamis piiparin ja vähintää 4 pilottia jos kaks sammuu!  :P ;D ;D ;D

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #313 : 20 Marraskuu, 2014, 10:12:34 »
Turvaalisuuteen ei tässä niin paljoa voida vedota. Esim suomen suosituin ultra-kevyt lentokone Ikarus C-42 on tehty niin heppoisasti että oikein hirvittää. Sen korkeusperäsimen linkki hajoaa jo melkein normaalissa käytössä. Sitten niissä sallitaan sähköinen trimmi, jonka hajoamisen olen todistanut malmin taajuudella. Trimmi kun vetää lennossa laitaan niin siinä kyllä punnitaan linkkien kestävyyttä ja lentäjän voimaa. Trimmi pitäisi olla ehdottomasti mekaaninen, pelkästään sen avulla voi lentää jos korkeusperäsimen ohjaus pettäisi. Sitten, ohkohan esim. Robinsonin helikoptereissa kahdennetut ohjausjärjestelmät, pelastusvarjo jne? Niillä lennetään kuvauslentoja kuitenkin alueilla missä määräysluonnoksen mukaan UAV:lla ei saisi lentää? Toki niiden huolto on vain koulutettujen käsissä. Ehkä ammattikäytössä oleville koptereille pitäisi vaatia jokin lento/huolto-pöytäkirjan pitäminen. Ei sekään kyllä varmista että tarkastukset tehdään.

Suomessakin kaupataan moottoroidulla varjoliitimellä otettuja kuvia, joka kuuluu käsittääkseni harrasteilmailuun jolla ansiolentotoiminnan tekeminen on kiellettyä. Ja hyvä esimerkki on juuri jossain ketjussa ollut Robinin videon teon juttu, jossa P1:llä kuvataan ja näkee selvästi etteivät ymmärrä kyseisestä tekniikasta mitään.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Vipe83

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #314 : 20 Marraskuu, 2014, 10:57:34 »
Eipä tuo nyt maailmanloppu ole jos kuvauskopterissa joutuu laskuvarjoa kantamaan mukana, ja siihen integroitu joku piippari sen jälkeen kun varjo on laukaistu.

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #315 : 20 Marraskuu, 2014, 17:15:45 »
Varjo ok, kaikkien järjestelmien kahdennus ehkä ylimitoitettua esityksen pohjalta saa ihan hyvän ku vähän miettii mikä oikeasti lisää turvallisuutta järkevillä kustannuksilla ja mikä tarpeen.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #316 : 20 Marraskuu, 2014, 19:34:05 »
Vastaanotinpuolen kahdennus vielä varsin simppeliä mutta miten pitäis lähetinpuoli kahdentaa? Ei tule mitään olemassaolevaa systeemiä mieleen??! Kahta eri lähetintä kun ei voi bindata samaan vastariin.

Yksi tapa voisi olla nelikanavainen spektrum satelliitti SRS powerboxiin ja puolet niistä paritettuna ykköslähettimeen ja loput varalähettimeen. Näin puolet vastareista on koko ajan ns. Kahvilla mutta silti kahdennettuina. Futtella tuota ei tee millään nyky purkeilla kun ei saa neljää vastaria.

Vähän on asetusluonnos karannu käsistä :(

Ilkka

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #317 : 20 Marraskuu, 2014, 20:08:11 »
Vastaanotinpuolen kahdennus vielä varsin simppeliä mutta miten pitäis lähetinpuoli kahdentaa? Ei tule mitään olemassaolevaa systeemiä mieleen??! Kahta eri lähetintä kun ei voi bindata samaan vastariin.

Yksi tapa voisi olla nelikanavainen spektrum satelliitti SRS powerboxiin ja puolet niistä paritettuna ykköslähettimeen ja loput varalähettimeen. Näin puolet vastareista on koko ajan ns. Kahvilla mutta silti kahdennettuina. Futtella tuota ei tee millään nyky purkeilla kun ei saa neljää vastaria.

Vähän on asetusluonnos karannu käsistä :(

Ilkka

kun tämä on menny tähän... niin tommosella sit kaks vastaria ja ekaan failsafe et lyö 2 vastarin käyttöön
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #318 : 20 Marraskuu, 2014, 20:35:42 »
Noita kahdennettuja systeemejä on markkinoilla esim dji:llä ja enemmän pro valmistajilla.. myös muiltakin tulossa.

Kahdennus tarkoitta myös kahta mankkaa.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #319 : 20 Marraskuu, 2014, 20:37:26 »
Mun nähdäkseni tuo vaatimus toteutuu jo esim. datalinkin ja Ground station-softan kanssa. IPad tai tietokone ovat tarvittaessa kykeneviä välittämään ohjauskomentoja kopterille. Tai jos lennättäjän lähetin vaikka putoaa mereen niin kopterin voi taiteilla alas ilman lähetintäkin.

TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #320 : 20 Marraskuu, 2014, 20:51:22 »
Mankan mallia ( perinteinen tx vs tabletti vs pc ) tuskin tarkennetaan ;)

Lähtökohtana tossa selvästi kuitenkin on täysin kahdennettu systeemi eli pelkät tupla vastarit ei riitä vaan pitaa olla tupla controlleri, vastarit , akut ym

Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #321 : 21 Marraskuu, 2014, 06:06:07 »
Mankan mallia ( perinteinen tx vs tabletti vs pc ) tuskin tarkennetaan ;)

Lähtökohtana tossa selvästi kuitenkin on täysin kahdennettu systeemi eli pelkät tupla vastarit ei riitä vaan pitaa olla tupla controlleri, vastarit , akut ym

"c) Mikään yksittäinen ohjaus- ja valvontayhteysjärjestelm än vika ei saa estää miehittämättömän ilma-aluksen ohjaamista."

Mielestäni tämä on tulkittavissa tarkoittamaan radio-ohjainta ja maa-asemaa/telemetriaa.

Buddybox/failsafe idea tuolla aikaisemmin oli mielenkiintoinen. Eikös juuri tuollaisella saisi kahdennettua radioiden lähettimet. Kanavajärjestys pitää miettiä tarkkaan että kaikki olennaiset toiminnot mahtuu ensimmäiseen kahdeksaan kanavaan. Itse buddyboksin hajoaminen tosin vie molemmat ohjauslaitteet. Ja master - vastarin hajoamisesta kyllä buddybox ei myöskään pelasta.

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #322 : 21 Marraskuu, 2014, 09:27:29 »
kun tämä on menny tähän... niin tommosella sit kaks vastaria ja ekaan failsafe et lyö 2 vastarin käyttöön

Ja höpökunkun viritysten luotettavuuden tuntien tämä kaikki sotii kunnolla kiss -periaatetta vastaan... (Keep It Simpple) jos viranomaiset määrää tarpeetonta kompleksisuutta lisää, niin syytä alkaa myös tyyppihyväksymään siihen käytetyt laitteet ettei "turvallisuus" romahda epävarmojen viritysten takia. Enemmän skeidaa ohjaamassa: enemmän hajoavaa ja sekoavaa! Ekan kahdennuspurkin kanssa kun onnettomuus tulee, niin sitten on kohta tyyppihyväksyntävaatimuk setkin pöydällä - uskokee pois

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #323 : 21 Marraskuu, 2014, 09:41:22 »
Eikös se mene silleen simppelisti että kaksi ohjainta, kaksi vastaria, kaksi FC-yksikköä ja kahdet ESCit. Kumpikin järjestelmä omissa akuissaan. Moottorien tuplaaminen on hankalaa mutta tohon ESCille asti se lienee ihan toteutettavissa.
Vakiona ei varmaan kaksi ESCiä kestä samassa moottorissa yhtaikaa mutta pikkasen modattuna mahdollisesti.
Eihän tämäkään sitä mahdollisuutta poista että jostain syystä kaksi FC:tä alkaa toimimaan yhtaikaa ja sitten sekoaa kaikki :D

Tässä luonnoksessa tosin puhutaan vaan siitä ohjausyhteydestä. Mihin se raja sitten vedetään, riittäisikö samassa ohjaimessa olevat kaksi lähetintä ja kopterissa kaksi vastaria vai onko se väli "sormesta ropelliin" kokonaisuudessaan?

Kahdella FC:llähän oli joku jo tuollaisen toteuttanut. Ja mikrokopterillakin oli jotain, kehitteillä tai valmiina.
(hataria muistikuvia)

Tuo mainittu "ohjain ja tabletti" lienee se simppelein ratkaisu jos FC:n kahdentamista ei vaadita.

Poissa Tuomas P.

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #324 : 21 Marraskuu, 2014, 10:25:18 »
Heh, mites kun monessa lentokoneessakaan ei ole kuin yksi ohjaussauva, yhdet siivet, yksi moottori ja korkeusperäsin...
TP.
Hiivaleipä + maapähkinävoi + Pepsi Max

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2281 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1850 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
16891 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
112071 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
119038 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa