On kyllä melkosta keliä pitänyt viime aikoina. Tuulee, sataa pääosin vettä, tai sitten lumimyrskyä kehittelee ja palautuu taas vesisateeksi. Muutakin taas ollut lisäesteenä, koko porukan läpi käynyt syysflunssakiertue, vaan jotain pientä silti tullut tusattua... Stretsi-Hurricane jälleen kohteena...

Moottorinvaihtoa ohjelmassa. Tähän oli edellisessä elämässä jo ennen minulle saapumista muokattu siten että mahtui tuommonen Hyperionin (Scorpion oikeasti) 4020-1100 moottori. Hitusen pitänyt veistellä tilaa, ja siirtää ohjausvipusia ulommaksi, silti pienemmillä pinioneilla näkyi osuneen ainakin runkoon. Vähän veistelin lisää, jotta sai olemaan osumatta, vaan tuoltakin välttyi kun vaihtoi ekan vetorattaan 61 hampaiseen. Käytin takaratasta, joka on vähän leveämpi, niin piti sillekin sitten kairata lisää tilaa että sopi pyörimään, noilla sai nuppikierrokset putoamaan vähän yli tuhannen lukemille...

No tämä nyt asentunut Scorpion on 4025-550 jolla pitäisi saada kierrokset alas mutta kaasukäppyrä ylemmäksi, eli 30% kahta puolta lukemat muuttui 85-90% tienoolle. Ja kuten numerot kertoo, on tuo pitempikin, ja lisäkivana piti laittaa viiden millin lisälappu moottoripukin ja moottorin väliin, kun löydetyt pinionit on kiinnitysruuvin tienoolta hampaiden uriltaan vajaat. Oli hitusen mielenkiintoista löytää edes pinionia, halutulle 0.8 modille 6mm akselilla, nämä ostetut 15 ja 16 piikkiset on ihan jotain muita kuin RC-tavaraa, mutta sujuvasti näkyy pyörivän. Leveyttä vaan on sen verran että tuosta leikaten saisi ainakin kaksi, ellei kolme pinionia tehtyä, saatan kyllä silputa jossakin vaiheessa...
Lisäongelmaa sitten löytyi, kun orastavassa tihkusateessa äkkiä kasasin koppaa päälle, ja heti kun pyysi moottorilta pyörimistä niin ongelma kuului. Sen verran on korkeampi paketti että otti canopy kiinni moottoriin... Lensin sitten testilennot ilman canopyä, takapihalla näkyi riittävästi kun ei siinä kauaksi pääse karkaamaan. Ja useita laskeutumisia, kaasukäppyröitä hieroen, ja kyllä sieltä ne mieleiset alkoi löytyä. Nousee vielä kivasti jopa tonnin kierroksilla, laiskasti kyllä mutta maasta eli upottavasta nuoskalumisohjostakin irtoaa, tonnikakssataa on sitten jo semmoinen että riittää omiin tarpeisiin vähintäänkin. Lapaset tässä on 550mm, ja paremmin tuo nyt asennettu moottori niitä jaksaa vääntää pienilläkin kierroksilla mitä edellinen. Ja yllättäen, peräkin piti hienosti...

Meinasin ensin tehdä uusia kiinnikkeitä canopyn kiinnikkeiden alle, vaan sitten havaitsin että jos niitä siirtäisi siihen missä sallii moottorin olla koppaan ottamatta, tulisi kiinnikkeet swashin tielle, hetki pikainen pohdintaa, ja rasiaporakka 50mm aukko moottorin kohdalle...

Näkyy tuota koppaa siirretyn eteenpäinkin jo aiemmin, mahtuu akkujen päälle paremmin noin...

Saattaa saada jäähdytysilmaakin vähän paremmin, vaikkakaan en usko sen olleen mikään ongelma tämän kanssa? Ja mitäs sitten tuolla entisellä moottorilla? Saattaa siirtyä se "välimallin" Hurricaneen, jossa siinäkin pyörii 550mm lapaset hitusen lyhyemmästä peräputkesta huolimatta, joka kuitenkin on vähän vakiota pitempi mihin ei enää juuri 425mm pitempiä lapasia arvaa laittaakaan...