Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 40160 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #225 : 24 Tammikuu, 2025, 17:42:50 »

Tänään sain vähän videolle tarttumaan 600pro:n kanssa käpistelyä. Mitä nyt vastarin akkua väitti akkuvahti vajaaksi, ja oikeassahan se olikin. Tallista lähtiessä katsoin äkkiä kennojännitteet, ja kuvittelin potkua olevan tarpeeksi, vaan aika hätäseen, parissa minuutissa, laski 3,7 voltin hälyrajalle... No, pitihän se kuitenkin varovasti lentää akkua tyhjemmäksi, jotain 14 minuuttia kaikkineen, usealla laskeutumisella vastarin akkua tarkistellen. Otti kyllä sormiin, vaikka olikin nollan pinnassa lämmöt, kevyttä tuulta satunnaisilla puuskilla, ja kevyt lumisade oli muuttunut vesisateeksi, niin kaipa se oli taas olevinaan liikaa sormille...

Tuosta selvisi, kun lähti kotiin latailemaan vastarin akkua, ja lämmittelemään sormia kahvikupin ympärillä. Lisää vaatetta päälle, ja uutta yritystä, ja yllättäen pysyikin paremmin lämpöisenä. Jossain varttitunnin kohdilla alkoi tuntua taas turhan kylmältä, otin alas katsoakseni timerin tilanteen, ja sehän aloitti "loppulaskennan" eli viimeisen kymmenen sekuntia 15 minuutista piipaten. Ja vielä kerran ilmaan, ei paljoa yli minuutin kestänyt palelematta niin otin lopetellen...


Loginpätkää jälkimmäiseltä lennolta. Olihan tuo ihan tarpeeksi tyhjäksi lennetty kun 3,48Ah oli akusta kadonnut. Silti oli vielä vähän ylimääräistä storageen laittaessa, vajaa puoli ampeerituntia otti vielä pois...

Jännityksellä odotellaan minkälaiseksi kelit kehittyy. Ei sentään semmoista mitä Sumujen Saarille on tullut, mutta näyttäisi tuota tuulta olevan tarjolla sekä plussan puolella vesisateen kanssa. Ennemmin vähän pakkasta kuin vesisadetta, höttölumi on ihan hauskaa pöllytessään, tänäänkin olisi aamummalla semmoista ollut...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #226 : 27 Tammikuu, 2025, 19:00:16 »
Tänään sattui kohdalle kelpo kelit, joten pari 5Ah pötkylää täyteen ja 600 pro:n kanssa tuohon lentotoimialueelle. Ei oikein minkäänlaista tuulta, nollan pinnassa lämmöt, välillä pientä lumihöttöä ilmassa. Ikävän hämärää vaan kun varsin pilvistä oli, taivasta vasten lentäessä näkyi ihan hyvin ilman orientaation katoamisia, metsää taustalla ei sitten niin hyvin pysynytkään...

Tällä kertaa sekalaista opettelua, paikallaan leijuttaen ympäri hitaasti yrittäen pitää paikallaan ettei "valu" sivusuunnissa, välillä sitten ympäri 90 astetta kerrallaan, pysähtyen hetkeksi ja jatkaen seuraavaan pysähdykseen. Useamman kierroksen aina neljänneskierroksen pysähdyksillä onnistui parhaimmillaan tekemään, välillä taas varmuus katosi ja piti äkkiä palauttaa tutumpaan asentoon... Lisäksi pieniä pystykäännöksen poikasia, ja hidasta eteenpäin lentoa välillä nokka itseä kohtikin. Pientä oppimisen tunnelmaakin tuntuu olevan mukana...

Timerin laitoin 15 minuuttiin, ja sen piippaillessa laskeutumispaikkaa etsiessä sai melkein minuutin niihin kulumaan. Kumpikin akku siis noin 16 minuuttia lennossa, ja olivat aika nätisti 3,75 voltin kennojännitteissä erojen ollessa muutama satikka. Sormetkin tuntui kestävän  nuo lentoajat, pikkusen lämmittelyä akkua vaihtaessa, eikä jälkimmäisenkään kanssa pahemmin palellut. Tosin koppaa irrottaessa toisen lennon jälkeen tuntui kyllä olevan aika kylmänkankeaa, mutta ei niin paljoa ettei olisi vielä häirinnyt...

Ei paljoa tuntunut enää jaksamista olevan 15 minuutin kohdilla, varsinkaan toisen akun loppuvaiheessa. Pikkusen pitempi tauko, kuin se mitä akunvaihtoon kuluu, olisi ehkä paikallaan. Tai sitten kävellä kotiin vaihtamaan akkua, tuohon satametriseen kävelyyn ei paljoa aikaa tai vaivaa kuluisi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #227 : 11 Helmikuu, 2025, 16:03:42 »

Vähän väriä lapojen alapintaan, hyvin näkee eron maalaamattomaan yläpuoleen verrattuna. Jos ei muuta, niin pitää ainakin kärjet maalata yläpuoleltakin, katoaa aivan täysin lunta vasten täys valkoiset lapaset... Perälapasetkin sai väriä, hienosti piirtyy niidenkin kuva ilmaan lennossa...

Taas vartti Päijänteellä, luntakaan ollut kuin viitisen senttiä mihin landarit upottaa, sen verran tiukkaa kuitenkin ettei pöllyä. Jotenkin taas ote hukassa, kun on toista viikkoa taukoa tämän kanssa. Kylmä ja tuuli on pahasta, ja kostea ilma, vaikkei tänään ensinmainittuja ollutkaan just mitään niin silti oli vartti tiukassa sormien kanssa...

Pitää nuo lavat vielä käyttää irti ja tarkistaa tasapainotus maalauksen jälkeen. Skaala-kuussatasen lapoja maalaillessa huomasin että ohutkin kerros kyllä vaikuttaa lapojen painoon, ja viimeistelyn sai maalaamalla kärkiin hentosen kerroksen lisää kevyimpien kohdalla. Samalla kun värjää lapojen päät niin katsoo ensin kumpaan pitää saada lisää painoa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #228 : 24 Helmikuu, 2025, 17:05:49 »
Parit akulliset piti käydä tyhjäämässä, tuulesta ja sen puuskista huolimatta. Jäi vaan "kentältä" kuvat ottamatta, vaan eipä se edellisistä olisikaan poikennut. Lunta maassa edelleen, tamppasin vähän aiemmin tampattua aluetta, niin siinä pystyi hienosti "välimallin" Hurricanella operoimaan. Eikä kaatunut tuulessa laskeutuessakaan, kummallisen rentouttavaa oli "tankosella" pyöritellä tuulessa...


Tuossa tuota fleetiä. Yläkertaan niitä vielä muutama riittää, puolenkymmentä 450 Räksän kokoista muutaman Honeybeen kanssa...


Ja nuo pikkusen isommat vielä erillään. 600 ESP ja Pro Räksät ja Caliber 700. Skaalakoppa tyhjillään, sen sisältö on tallissa askarteluosastolla, ja palautuu tuonne lähiaikoina sekin. Vielä tutustumista sen Brainin kanssa, jos vielä saisi pikkusen paremmin perän pitämään pitch-pumpissa, säätöjä kokeillen ja kopua heilutellen verraten käytöstä eri säädöillä. Tiedä sitten pitäisikö valjastaa joku pienempi Brain -testipenkiksi vielä..?

Vähän tuli pohdittua tuota FB vs. FBL ja tulin tulokseen että tankosesta tykkään tuntumaltaan, verrokkina vasta Skookum, Gpro, Spartan ja Brain. Onhan nuo kaikki vallan vakaita ja yllätyksettömiä, mutta se pieni ero tuntumassa on kuitenkin tankosen hyväksi. Minun mielestä noin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #229 : 10 Maaliskuu, 2025, 18:03:35 »



Tulipas taas kelit. Sakean lumisateen tauolla, ja lumitöiden puolivälissä, piti käydä vähän leikkimässä Hurricanella. Pari akullista ilmassa, vajaa kahdeksan minuuttia kumpikin, eikä storageen ladatessa mennyt yhteensäkään pariasataa milliampeeria enempää...

Kivaa vaihtelua jatkuvaan reippaaseen tuuleen vielä reippaampien puuskien kanssa. Pikkunen "platta" tuli tampattua, muuten olisi kyllä uponnut hienosti nuoskalumeen...

Edittiä: Huomasin tuota videota katsoessa, että servolla on koko ajan pientä liikettä. Vissiin sitä korjaa jatkuvasti, ajattelematta, tekee niitä korjauksia mitä FBL tekisi jos semmoinen tässä olisi, vaan tankomeiningillä mennään...
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2025, 18:10:39 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #230 : 14 Maaliskuu, 2025, 17:54:34 »
Meinasin saada torppitarinaa tälle päivää, yllätti 600pro rupelin kerätessä kierroksia. Muutenkin "lievä LHS" siinäkin, ja alle tonnin nuppikierroksia kerätessä, lähti kallistumaan voimakkaasti eteenpäin. Vähän jo lunta lapaset pölläytti, mutta siitä selvisi kun tuuppasi nousukomentoa samalla yrittäen palauttaa vaateriin koko keksintöä. Nousi nätisti, eikä sitten loppuakullisella ollut mitään sen ihmeellisempää...


Tuosta tampatulta lumelta nousua suoritin, kuten muutaman kertaan "välikokoisella" Hurricanella tässä lähiaikoina. Pikkusen uutta höttöä pinnassa, olisko antanut jalaksen alla lumi periksi, ja siitä sitten lähtenyt porautumaan maata etsien..? Ikuna millään pienemmällä ei tuollaistakaan ole päässyt tapahtumaan, eikä lapojen hidastumista odotellessa kaatamista -jonka oon jo pariin kertaan onnistunu tällä ja kertaalleen nelilapanuppisella kuussatkulla, onneksi ilman skaalakoppaa se suoritus, sen verran korkeampi kaikkineen että olisi saattanut painovoima pitää huolen silpun syntymisestä...

Huomasin tuossa semmoisen hauskan, etten ole tämän vuoden puolella lentänyt ollenkaan tuota vähän venytettyä Hurricanea pienempiä. Kertaalleen jo meinannut LHS -450 Räksällä kokeilla, mutta jäi meinaamisen asteelle se, pari akullista enemmän venytettyyn Hurricaneen, toistakymmentä sitten toiseen Hurricaneen sekä 600 poroon. Kymmenkunta toisella kuussatkulla, joista vain pari skaalakopan kanssa... Ei vaan nuo pienemmät tunnu enää omilta...

Keli oli lähtiessä kohdillaan, pari astetta pakkasen puolella, ei tuulta ja aurinko esillä. Muutaman minuutin lentelyn jälkeen keli vähän muuttui, tuuli alkoi yltyä pysyen 2-3 m/s lukemissa 6 m/s puuskien kanssa, aurinko piiloutui pilvien taakse ja höttöluntakin lähti putoilemaan. Välillä näki että hiutaleet tulee ihan vaakasuoraan, ja muuttaa suuntaa ihan satunnaisesti. Vartin kohdalla timeri muistutti olemassaolostaan, siitä vielä minuutin hain tuntumaa ennen laskeutumista, ja akkuun jäi vielä purettavaakin storageen tyhjentäessä. Eli olisi pitempäänkin pysynyt ilmassa, mutta tuossa alkoi olla jo hitunen liikaa tuota keliä näille sormille. Hupaisaa laskeutuessa, kun ei hold -vipusta tunne ollenkaan, piti vaan luottaa että vipu kääntyy kun antaa sormelle komentoa, ja kyllähän sen äänestäkin huomaa että moeni komento perille. Ilman tuulta olisi luultavasti onnistunut palelluttamatta sormia...

Jotenkin kivan perusselkeä verrattuna Hurricaneihin, kaipa se pieni lisäkoko sekä -paino tekee tehtävänsä. Pari kiloa Hurricanea enemmän, lapasissa 50mm lisää. Ihan sujuvasti tuli taivaalla itseäkin kohti, ekoilla kerroilla pientä epävarmuutta mutta sitkeästi kun lenkkiä heitti niin varmuudesta alkoi se epä katoamaan. Tulisi vaan se kesä, niin pystyisi pitempiä aikoja viettämään kentällä, tai sitten pitää vaan väsätä joku huppu, WarmTX taitaa olla loppuunmyyty tuote...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #231 : 18 Maaliskuu, 2025, 15:19:07 »
Akullisen 600pro:lla kävin läpsyttelemässä. Semmoinen joutilas hetki, ja kelikin kohdillaan, niin äkkiäkös sitä yhden akun latailee. Vähän varovasti kuulostellen tekeekö kevätjuhlaliikkeitä spoolatessa, vaan nätisti pysyi ilman häslinkiä. Mikä lie sitten edellisellä kerralla oli, että yritti kaataa ittensä kierroksia keräillessä..?

Puuskia oli lähes tyynen tuulen seassa, just semmosia mukavia mitkä pitää kivasti hereillä muttei aiheuta turhia jännityksiä. Jotain pystyvirtauksia välillä, ihan hitaimmilla nuppikierroksilla meinasi maankuori kohota turhan nopeasti, vaan ei kuitenkaan kovin lähellä hankea tullut käytyä. Paitsi kun tuli tarkoituksella leijuteltua ihan pinnassa, välillä jalaksia hankeen upotellen, mut se oli tarkoituksellista leikkimistä se...

Kommenttia tuli sitten kotoakin, kun vaimo parin vintiön kanssa kärrytteli kotia kohti, kuulemma läpytys kuului yllättävän kauaksi. Ei tarvinnut ihmetellä mihin olin karannut, ääni paljasti ja välillä mäennyppylän takaa näkyikin. Jos ei olis tiennyt mistä se ääni tulee, niin olisi saattanut tovin ihmetellä että mistä se ääni oikein lähtee...

Timerin vinkaistessa, aattelin vielä vähän päälle pörrätä. Ja menikin ihan pieni hetki, nelisen minuuttia vartin piippailun jälkeen. Eikä vieläkään ollut akku liian tyhjäksi ajettu, 3,72v kennojännitteet näkyi akkuvahdissa ja sittemmin laturissa storageen lataillessa. Eli hyvinkin pystyy parikymmentä minuuttia ilmassa pitämään, kun ollaan plussan puolella...

Ja pitääkö olla huolissaan, kun kuussatku alkaa tuntua pieneltä..? ::)

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #232 : 19 Maaliskuu, 2025, 08:51:00 »
Selkeesti on Jasu suuremmat voimat nyt kyseessä ja ne osoittavat uuden Logo 700:n suuntaan 8)
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #233 : 27 Maaliskuu, 2025, 12:55:14 »
Onko tämä taistelua tuulimyllyjä vastaan, kun keksin lähteä ulkoiluttamaan pikkutirriäistä? Siedätyshoitoa isomman haavelua vastaan tai jotain..?


Toissapäivänä lähdin kokeilemaan, miten on akut talvehtineet, olleet puolisen vuotta koskematta storageen latailtuna. Aiemmin oli yhdestä Genssistä karannut yhden kennon sisäiset vastukset taivaisiin, ei suostunut laturi enää yhteistyöhön, eikä kestänyt mitään purkaakaan. Toinen pikkuakkujen sarjasta oli pahasti aloittanut pullistelun, yritin sen lataamisen jälkeen päästää savuna ilmaan mutta aika vaimea pössähdys oli. Loput seitsemän osoitti toiminnallisia merkkejä, ja mikäs onkaan sen kätevämpi tapa purkaa lataukset kuin pyöritellä rupeleita...

Vähän meinasi olla kuraista takapihalla, pystyevä aivan kurassa ja näkyy sitä levinneen puomia pitkin melkein eteen asti. Vain kerran meinasi kaivautua saveen, spoolatessa, vahingossa löytyi hyvin pehmonen paikka minne landarit yritti sukeltaa. Jännä tunne kun yrittää nostaa niin kuormitus lisääntyy eikä mitään tapahdu, kunnes sitten kerrasta reippailla kulmilla hyppää muutaman metrin... Tuultakaan ei ollut edes kahdeksaa sekuntimetriä, kivoja puuskia tuossa takapihalla, välillä tuli aika reiluja yllättäviä korkeusmuutoksia, puuska kun pyörähtää talon avulla pystyvirtaukseksi, lähellä maankuorta muutamaan kertaan käytiin mutta ilman kosketuksia selvisi...


Kokeilin sitten tänään toista canopyä, semmoinen kun kulkeentui yhden osakasan, vai oliko kopterin, mukana. Onkohan tuo joku Eachine E180 koppa, ei ihan samanmuotoinen, mutta vähän isompi ja pikkusen kynsisaksilla alareunaa silputen sai hyvin istuvan. Hämmentävästi vaan tosi äänekäs omaansa verrattuna, vähän on paksumpaa muovia tuo, eikä ikkunan kohdalla ole semmoista verkon tapaista, mutta lähes ärsyttävä ääni tuon kanssa lähtee. Pitää kokeilla, vaimenisiko palasella EPDM -kumimattoa, semmoista liimalla varustettua kun jäi Rangen lämppärikotelorempasta yli...

Ei vaan meinaa tuommonen vihreä-harmaa -yhdistelmä taustasta erottua, lunta vasten hyvin mutta talon seiniä, ajoneuvoja sekä muuta ryönää vasten yritti kadota. Sekä puiden väriin, ei kiva, paljoa paremmin ei erottunut tuo valkoinen vaaleanvihreällä värillä olevakaan. Vaan eikös tuosta selvitä yleensä aika helposti..? Lisää väriä maailmaan, tämän talven teemana ollut se...


Tuossa vielä lennon jälkeen kuvattuna, ei tänäänkään osannut puuskat aikaistaa remonttia. Hitusen vakaamman oloinen kyllä tuolla kopalla, varmaan pienikin painon lisääminen tämänpainoisessa vaikuttaa heti. Tai sitten vaan oli maltillisempia puuskia tänään..?


Suhauttelin sitten alareunaan uusia värejä, ensin keltaista pohjille pari kerrosta ja sitten ohut huntu pinkkiä, lopputulos ainakin etäisesti taas oranssia imitoi. Kunhan tuo nyt tovin vielä kuivahtaa, niin pitää kyllä pari akullista käydä katsomassa vaikuttiko näkyvyyteen minkä verran...

Ei vaan ole optikolle saanut vielä aikaa kysyttyä, niin värjätään vermeet niin että näkyisi vähän paremmin. Vaan on tuo kyllä pieni ja kevyt, 200 grammainen liki viisikiloisen jälkeen, melkoinen ero käytöksessä -ja tilantarpeessa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #234 : 30 Maaliskuu, 2025, 19:46:42 »

Kokeiltu uutta väriä, ja kyllähän se taas paljon paremmin näkyy verrattuna vaaleaan alaosaan. Taustalla olevaa Pikku-Valmettiakin kokeiltu, ja kyllä sillä jopa pienimuotoista maansiirtoa voi harrastaa, ei sillä urakkahommiin ole asiaa mutta ei ole takapihan tarvealuekaan iso...

Kerrassaan kiva keli keksiä kaikenlaista ulkoaskaretta, ei palele, ei tuulta, ei sadetta, eikä mihinkään kiirettä..!

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #235 : 01 Huhtikuu, 2025, 13:03:49 »
Kevättä ilmassa, lumet katoaa...


Tuosta kun vertaa ylempänä oleviin kuviin, parin-kolmen viikon takaa, niin ei tuota valkeaa pehmennintä ole enää kuin pieniä alueita. Puihinkin näkyy tulleen pieniä silmun alkuja, eli kohta on taustaan maastoutumista taas tiedossa...

Kokeeksi värjäsin mustan hiilikuidusta tehdyn pystyevän punaiseksi, näkyy paljon paremmin mustaan verrattuna. Pitää kokeilla vielä keltaista fluorisoivaa maalia tuon päälle, josko tulisi jos ei muuta niin hauskemmaksi, mutta taitaa kesäkelissä näkyä jo ihan tarpeeksi noinkin...

Pari akullista meni ihan huomaamatta, äkkiä tulee timerin vinkuna vastaan. Eikä akkuvahti osallistunut äänimaailmaan vielä lähes kahdeksan minuutin kohdilla, vähän vajaa storagejännite tosin oli jo kaikissa kennoissa mutta ei ollenkaan hälyttävällä tasolla vielä. Kyllä lämpö vaan tekee ihmeitä, niin akuille kuin sormillekin, sekä mielialalle...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #236 : 08 Huhtikuu, 2025, 15:53:21 »
Edellisen lennätyksen yhteydessä iski kuume. Olikin hieman huterahko se toinen akullinen, kotona mittari kertoi turhan reiluja lukemia, toissapäivänä alkoi olotila taas olla jokseenkin siedettävä, äsken kävin parit akut tyhjäämässä Bladella, ei sentään ihan hukassa ollut mutta selkeästi taas haetaan tuntumaa jostakin...Ilman vahinkoja kuitenkin, samalla naapurin kanssa höpötellen, leppoisassa kelissä...

Vähän muutakin kuumetta kyllä pukkas, tulee fleetiin jälleen täydennystä. Kevään mittaan sitten servoja yms haalimaan, ja jännityksellä kokemaan taas itselle uuden valmistajan tuotetta. Mainosten uhri, Mikado ilmoitti uuden mallin tulevasta julkaisusta, niin eiköhän sitten pitänyt reagoida vanhan myynti-ilmoitukseen...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #237 : 22 Huhtikuu, 2025, 20:43:58 »
Pajapäivä, kuten pari edellistäkin...


Kuvassa kolme kopteria, yksi vaan meinaa piiloutua hieman...

Muutama akullinen tullut pörrättyä 180 Bladella, tänään kävin sen kanssa isommallakin alueella. Ei vaan paljoa siitä tilasta ole iloa, kun eihän tuommosta tirriäistä vaan näe kovin kaukaa...

Viimeisintä ostostakin aloin niputtamaan, kun seuranta kertoi servojenkin jo liikahtaneen sitten postin lunnaiden, jotka maksoin jo 9 päivää sitten. Taitaa ehtiä samoihin aikoihin satelliititkin, joilla ajattelin komennot siirtää DX7:sta Brainiin, nekin kun pääsivät jo Vantaalta liikkeelle. Ei tosiaan posti oikein kerää kiitoksia täältä, Logon kuskasivat nopeasti mutta muuten sitten onkin takkuillut...

On tuo Logo kyllä melkoisen yksinkertaisen oloinen aiempiin verrattuna. Ja kevyt sekä tukevarakenteinen. Menisi varmaan nippuun ilman ohjeitakin, nekin löytyi helposti eikä ohjeestakaan ole saatu kovin monisivuista tehtyä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #238 : 29 Huhtikuu, 2025, 16:10:52 »
Vähän taas jotakin...


Servot odottamassa että saa Brainin konfattua, edes sinne päin että pääsee niputtamaan. Yhdellä satelliitilla yhteys, kun ei ollut kotona kuin se yksi, vaan niitäkin sitten tupsahti kolme lisää niin sai tähänkin lopulta eilisen aikana molemmat satelliitit kiinni. SmartSafe olisi kyllä kiva, vaan vielä en keksinyt enkä ohjeestakaan löytänyt, miten sen saisi satelliittien kanssa ohjelmoitua. Tai sitten vaan pitää luottaa että yhteydet ei pätki..?






Tuollai lähti sähköt asettumaan. Sieltä-täältä kiinniteltykin piuhoja, eiköhän ne mun rauhallisella lentelyllä pysy mukana? Näkee sitten aikanaan kun ilmaan saa...


Tuosta ehkä havaitsee, että tarkoitus olis 6S-akulla tätä ajella, matalilla kierroksilla. Nyt noparissa asetuksissa siten että ilman lapoja näkyi pyörivän 1000-1100-1200 rpm, govia ei vielä mukana, helpompi hakea mieleisiä kierroksia kaasukäppyrällä kuin kuskaamalla läppäriä pihalle säätömuutoksia varten...


Alkais olla melko valmis koelennolle. Vähän pitempiä linkkitankoja on Mikadolta saapumassa, sekalaisen pikkuosakasan mukana, nuo paikallaan olevat taitaa olla lyhyemmälle akselille tarkoitettu? Vähän huonosti osasin löytää että mikä mitta millekin kokoonpanolle kuuluisi, vaan eiköhän tuohonkin saa sopivat säädöt tekaistua. Ja jos ei meinaa linkkitankojen pituudet asettua, niin pistinpä tilaten sen vajaan sentin lyhyemmän akselinkin...

Vielä kun vaan asentaja-lentäjä-opiskelija pysyis terveenä. Paljoa ei ole flunssa halunnut antautua, se minkä kanssa kärvistely aloitettiin hiihtolomalla, tiä vaikka olis ollu korona tai influenssa. Vakaa aikomus on ollut kevätleirillekin, Logon kanssa jopa, mutta ei tässä olotilassa lähdetä ajelemaan parin sadan kilometrin siirtymiä, kun tuntuu nuo muutamat 30 km pätkätkin olevan vähän tiukassa... Ärsyttää aika sujuvasti... Onneksi sentään kun talliin polttelee lämpojä niin pystyy jotain siellä satunnaisesti turaamaan, pihalla touhuamiset on sitten vaikean ja mahdottoman välimaastossa, vaan eiköhän tuostakin aikanaan selvitä... Sentään 180 Bladella satunnaisia pyörityksiä saanut aikaan...

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #239 : 04 Toukokuu, 2025, 23:09:18 »
Jos on joku mis match pääakselin ja linkkitankojen pituudessa, niin sitä tuskin saa säätämällä korjattua.
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #240 : 05 Toukokuu, 2025, 14:18:19 »
^Näinhän se on. Vaan kun on uusi tuttavuus, ja käytetty kokoonpano, niin ei sitä kaikkea vaan vielä tiedä. Aina oppii jotakin, ja eiköhän tuon nyt saa oikealle alueelle kun pikkupaketti löysi perille Postista huolimatta...

Olihan tuollaiseen "mismatchiin" tullut jo tutustuttua, ekan 450 pro -klooniin kanssa. Ohje minkä löysin, oli SE V2:n, kopu oli valmiiksi kasattu, ja eihän siinä ollit oikein minkään linkkitangon pituus ohjeen mukainen. No, ei yllättänyt, kun väärää ohjetta silmäili, oletuksella "eiköhän ne tarpeeks lähelle osu". Ei osunu. Ensimmäiset lennätyksen yritykset, ei sentään silppua, mut ei myöskään uskallusta -ja hyvä niin. Hieman lisää opettelua pienellä FP kopterilla, sitten parin Honeybeen kanssa etenemistä, 450 nupin uudelleensäätöä ajatuksen kanssa ja ehkä tärkeinpänä, eroon Akignin ohjeen kaasukäppyrästä...

Kuinka paljon helpompi olis aloitus ollut, jos tämän sekä helifreak -foorumin olisi löytänyt ennen itsepäistä opettelua? Tai että olis ollu joku osaava vierellä..? Aika varhain onneksi kuitenkin tuli tänne löydettyä, ja löytyi kivasti tukea omillekin havainnoille. Eikä voinut olla mieltä lämmittämättä se, että oli tullut päädyttyä "flättikäyrään" omatoimisesti ohjeen 0-25-50-75-100 -opastuksen sijaan...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #241 : 08 Toukokuu, 2025, 16:13:08 »
Vihdoin sai sen verran aikaan, että uskalsin lähteä kokeilemaan tuntemuksia Logon kanssa. Ei tuo tuuli näytä laantuvan, joten toivorikkaana että asetukset on edes etäisesti oikealla suunnalla...


Perinteiseen tapaan, takapihan ahtaudessa ensipyöritykset. Yllätti mokoma, ei sit minkäänlaisia tärinöitä havaittavissa, ja jopa mun makuun liiankin vakaa. Ehkä vähän tarpeettomankin varovaiset asetukset Brainiin, vaan eipähän ainakaan karannut mihinkään. Varsin reilusti sai tikkua tarjota että lähti oikeastaan mihinkään suuntaan, mitä nyt collective oli matalista nuppikierroksistakin huolimatta kohdillaan. Nätisti nousee jopa 900 rpm kierroksilla, satku lisää ja muuttuu ihan toiseksi, toinen satku on jo omiin mieltymyksiin siinä rajoilla...

Toiseen akkuun elektrooneja ja samalla säätöjä rukkaamaan. Sekä nopariin että Brainiin, ja uutta yritystä...


Tällä kertaa isommalle alueelle, vaikka sinne onkin alkanut kertyä puutarhajätettä kun pitävät tämän kuukauden keräyspistettä siellä. Onneksi vain toisessa päässä, jää ainakin 2/3 alueesta vielä vapaasti käyttöön. Tuulee aika paljon sujuvammin tuolla mitä takapihalla, vaan ei se haitannut vieläkään. Asetukset oli jo paremmin halutulla alueella, pystyy jo vähän hakemaan kevyitä taivaslentokuvioita. Vieläkään en govia laittanut käyttöön, lähinnä siksi että nyt voi vielä kaasukäyrällä kokeilla helposti eri kierroslukuja, sekä logista väijyä miten ovat toteutuneet. Hämmentävän hyvin pitää kierrokset, perusasetukset löytyi nopariin aika helposti, tehoja ei vielä ole tullut kiskottua kun kuutisensataa wattia parhaimmillaan...

Kepeästi meni kymmenminuuttinen 6S4400 akulla, jonne sain laturilla storagesta ladatessa uppoamaan n. 3,5Ah ja saman verran näkyi login mukaan kuluneen kymmenminuuttisen aikana. Nätisti oli käytännössä storagessa lennon jälkeen, laturi otti alle sata mAh pois eli aika sopiva oli lentoaika noille akuille...

Vähän vielä pitää Brainiin asetuksia säätää, vaan aika lähellä ollaan jo noin eli säätämättäkin menisi. Vaan kun on miniläppäri tallissa valmiina, niin jos tuota vähän hieroisi kun kerran on mahdollisuus olemassa...


Äkkiselleen tunnusteltuna, ihan hitokseen kiva laite. Hiljainen, vakaa, ketterä, näkyvä, sujuvasti sopii omiin näppeihin tuo. Pieni vaara on olemassa että 600pro räksä menettää lentoaikaa tälle, vaikka sekin on varsin käteenkäypänen, niin tässä on jotain vähän enemmän. Tai sitten se on vaan uutuudenviehätystä, selviää aikanaan...

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #242 : 08 Toukokuu, 2025, 18:20:18 »
On kyllä viimeisen päälle mukavan näköistä touhua, tulee itellekin tunne että pitäs kentälle päästä!
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #243 : 09 Toukokuu, 2025, 16:12:41 »
Pari akullista kävin kokeilemassa Logolla, noparissa govi aseteltuna. Vaan jostain syystä ei halua tunnistaa kuin kaksi nopeusasetusta, pienin on jotain 350 rpm kun pyynti olisi 950. Sama juttu Hurricanessa, jostakin syystä en siihenkään ole vielä osannut kolmea kierrosasetusta laittaa...


Toisinkuin tähän, tässä Castle tottelee kolmea pyyntiä. Vaikka govin asetukset on samoin, niin ei vaan kahdessa muussa löydä. Login mukaan vastaavat servopulssitkin tulee, vaan ei toimi. Ainoa ero on ohjain, mutta tutkitaan tilannetta...

Niin, kävin tosiaan tälläkin akullisen lentämässä, login mukaan 16 minuuttia kunnes akkuvahti vinkaisi 3,6 voltin kennojännitteissä. Kotiin käveltyäni oli palautunut jännitteet 3,73 tasolle. Perän gainia piti vähän hakea, mekaniikan muutosten jälkeen, pikkasen pienemmäksi eli n. 70% -> 50% niin tuntuma tuli mukavaksi. Tuon perusteella alkaisi olla vastaanottimen vaihtoa vaille valmis, eli sitten saisi kolme asetusta nuppikierroksiin käyttöön, sikäli kun se nyt sitten enää osaa Spektrumia totella...

Menee kyllä tarkempaan syyniin tuo govin asetusjutskale, hitusen meinaa häiritä moinen käytös...

Edith: Häiritsi tosiaan, ja google on kaveri. Ihan omatoiminen näppihäirä taitaa olla syynä, simple governor -mode käytössä ja sehän tosiaan lätkii ne kierrokset mitä servopulssi pyytää. Eli ennen seuraavia lentelyjä menee asetuksia uusiksi, niin Logon kuin Hurricanenkin nopareihin. Skaalakopussa olikin Set RPM -mode käytössä, ja se tottelee niitä annettuja 30-70-100 -komentoja kaasulta... Ja nyt kun tuo tuli vastaan, niin hämärä muistikuva on että on tullut ennenkin tuota ihmeteltyä, ja ratkaistua, vaan ei enää muistanut...
« Viimeksi muokattu: 09 Toukokuu, 2025, 22:38:46 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #244 : 16 Toukokuu, 2025, 14:23:51 »
Tutkinpa hieman noita nopareiden asetuksia. Ohjelmistopäivitys on vissiin osallisena tuossa, että käyttäytyvät govin asetuksien kanssa erilailla mitä vanhat ohjeet ja muistikuvat kertoo. Käytinpä sitten kaikissa Castlen nopareissa piuhaa kiinni, ja vain siinä missä säädöt tottelee kivasti 30-70-100 käppyrää, Castle Link vinoilee vanhasta ohjelmaversiosta että sais päivittää sen...

Kokeeksi sitten vähän ilmaa Hurricanen lapojen alle, siinäkin tottelee govi suoraan kaasukäppyrän prosentteja, ja 30-70-100 asetuksilla ei tosiaan toimi. Ehkä vaatisi vähän lisää paneutumista, vaan kun nyt on kaikissa kivat asetukset niin antaapa olla...

Logolla kävin vielä vähän hieromassa kierrosalueita, ja kyllä se alkaa maistua oikeanlaiselta kun nuppi tonnin tietämillä pyörii, Tämän päivän puuskatuulessa ei meinannut vajaa 900 rpm riittää, takaisin tuhannen huitamille niin ei enää niin pahasti puuskat heitelleet. Oikeastaan vallan hauskaa tuon "tuulikertoimen" kanssa leikkiessä... Pari akullista meni kivasti, kymmenminuuttisen kohdalla timeri komentaa lopettelemaan, ja tuloksena oli akut nätisti storagessa...


Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #245 : 19 Toukokuu, 2025, 17:44:23 »

Kävinpäs, kahdella kikkailemassa. Trex 600 ja Logo 690. Joo, on erilaisia. Nätisti lentää molemmat, pienillä kierroksilla, Trex on painavampi mutta hätäsempi liikkeissään, Logo on hauskempi taivaslennossa. Kummassakin nyt matalimmat kierrokset 900 RPM korvilla, Logossa lisäksi 1000 ja 1100, Räksässä 1200 ja 1400. Kummasti vaan jäi kummallakin isoimmat kierrosalueet käyttämättä, keskimmäistä ja hitainta senkin edestä...


Tuossa huomaa pienen kokoeron, 600 menee vielä pitkittäin, 690 pitää olla vähän vinossa...


Akut purkuun/storageen, hyvin lähelle storagea meni jokainen, Logon lennot 11 minuuttia ja Räksällä yksi 16 minuutin rupeama...


Logit tutkintaan lentojen jälkeen...




Logifiluista jotakin. Opin taas uutta, eli valitsemaan vain yhden session kerrallaan näytettäväksi. Sekä tarkistamaan että tiedot on oikein, välityssuhteita myöten...

Lepposta oli vertailla näitä, Logojen välillä Trexillä, niin sai tunnustella tunnelia molemmista. Tuulen suunta vaihteli aika paljon, siitä huomasi että välillä puhalsi nenään, välillä niskaan, pyörien mihin millonkin, vaan ei noihin pahemmin vaikuttanut paitsi 900 kierroksilla leijutellessa... Ja olipahan risujen kuskaajilla näkemistä, kätevästi oma yhdistelmä portiksi ettei vahingossa liian lähelle tulla...

Edit: vaihdettu logifileen kuva parempaan, ja lisätty Logon logi myös
« Viimeksi muokattu: 20 Toukokuu, 2025, 13:31:52 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #246 : 10 Kesäkuu, 2025, 17:14:54 »

Eilen tuli ulkoilutettua venytettyä Hurricanea sekä LHS-yksilöä, parit lennot kumpaankin, mitä nyt viimeinen akku jäi vähän vaiheeseen. Siitä tulikin torppi-osioon jotakin laitettua...

Tänään sitten kävin kokeilemassa, miten eilen kolhuitta selvinneellä onnistuisi. Taas oli lähes tyyntä aloittaessa, puuskat tuli mukaan jo toisen lennon aikana, vaan ei ne liian pahoja olleet kolmannellakaan...


Kiva kun ei tarvii palella, vaan alkaa tuo puihin kasvanut lehti häiritä vähän näkemistä. Onneksi tuosta kuitenkin löytyy tyhjää tilaa sen verran että saa taivas taustalla lentää...


Pitihän taas kokeilla miten pitkäksi kasvaneet voikukat lähtee lentoon, ja vähän koivujen latvojakin silppusin. Vielä on pysynyt onneksi sen verran ohuiden kasvustojen kohdalla ettei tunnu edes häiritsevän, sen enemään mitä tuuletkaan. Mitä nyt välillä kylki tuulta vasten leijutellessa sai yllättävän paljon kallistumaan pysyäkseen paikallaan...


Logeja taas tutkin, tuossa viimeisimmän lennon käppyrät. Saa sitä näköjään virtaa liikkumaan tuollakin kun vähän härnää... Lämmötkin alkaa nousemaan, ulkolämmön ollessa 20 ja liikehdintä kuitenkin varsin rauhallista...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
23243 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
17416 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4239 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9744 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
15235 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu