Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 49265 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #250 : 24 Heinäkuu, 2025, 21:43:51 »
Eilen käväsin vielä yhden akun tyhjäämässä, taas timerissä 10 minuuttia, siitä laskeutuminen ja vähän säätöjen muuttelua, expoja yms ja vielä piisasi seitsemään minuuttiin ennen akkuvahdin vinkumista. Jotenkin oli usko osaamiseen kasvanut, itseä kohti lentäessä selvittiin ilman hermoilua, suht puhtaita ympyröitä ilman paniikkia yms. Piti illasta toinenkin vaan meni kaikessa muussa ohjelmassa loppupäivä. Tänään oli ajatuksissa myös, mutta vähän sama selitys kuin eilen illalla, liikaa kaikkea muuta. Päivällä tosin tikkujen heiluttelua kuitenkin...


Kun haettiin tuommonen muutamaksi tunniksi lainaan. Ruuvipaalut meni kyllä kepeästi, verrattuna ekaa yritykseen rautakangella pyörittäen -ei vaan uponnut, ja siinä ajassa mikä meni yhden melkein perille saamiseen, oltiin noudettu kaivuri vuokraamosta, kierretty paalut maahan ja palautettu kone...

Veikkasin ennakkoon että "eiköhän tuokin tottele tikkuja", ja oikeassa olin. Kauaa ei tarvinnut harjotella kun totteli jo suht kiltisti. Ja saatiin tolpat maahan, samaten neiti kolme-puol-vee pääsi toiveidensa mukaan kyytiin. Aiemmin kun vastaava kone kävi pohjia tekemässä, tämä esitti että "minä voisin kyllä ajaa tuommosta", ja nyt tänään "sain ajaa kaivuria, tosi kivaa". Sen verran sai itse kokeilla, että peruutti pari metriä tuosta, kun vähän vinkkasin mistä vipusista pitäisi liikkeitä käyttää...

Hattua kyllä pitää nostaa niille, jotka oikeasti osaa noilla kaivaa yms. Vaatii aika kivasti hahmotuskykyä ja silmän-käden koordinaatiota. Toisaalta taas yllätti aloituksen helppous...

Mutta joo, lisää lentohommaa pitäisi saada, toivottavasti huomenna. Eikä lämmin haittaa, ja jos tarvitsee virkistystä niin ajaa vähän lähemmäksi leijuttelemaan, kyllä Logolla ihan hienosti ilma liikkuu matalilla nuppikierroksillakin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #251 : 25 Heinäkuu, 2025, 15:26:12 »
Yks akullinen tänään, ei palellu...




Tuossa aika mitä jäi timerin toisesta kymmenminuuttisesta jäljelle, pysäytin kun sain laskeuduttua, eli semmonen reipas viistoista minuuttia lentoaikaa. Kun ekan kymmenminuuttisen täytyttyä meni melkein minuutti ennen laskeutumista...

Ukkosta odotellessa, välillä oli melkosta puuskatuulta, välillä aivan tyyntä. Varjossa just yli kolmenkympin lämmöt, aurinkoisella aukealla saattaa vähän enemmän olla. Login mukaan noparissa 48 astetta lämmintä, ei mitenkään pahasti. Saattaa olla ihan hyvä taktiikka pitää pieni tauko välissä, jaksaa näköjään paremmin koko akullisen kun käy hetken maassa, siinä hetki meni kun vielä vähän hienosäätöjä haki liikeradoille ja expoille...

Hieman tuntuu lämpölaajenemia tapahtuvan näillä säillä, hihna oli varsin kireällä ja pinionin hammasvälys nollissa lennon jälkeen, tallin vähän viileämmässä jäähdyttyään oli taas sopivamman löysä hihna sekä hammasvälyskin taas löytyi. Plastic is fantastic, vai miten se meni..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #252 : 10 Elokuu, 2025, 22:19:38 »
Taas vähän taukoa, pari viikkoa myrskysateita ja muuta mukavaa kuten äiteen muutto 50 asumisvuoden jälkeen palveluasuntoon. Kirjahyllykin olohuoneessa oli siinä mihin se kesäkuussa -75 kasattiin, takana alkuperäinen maali... Ja ettei olisi mennyt liian helposti, niin jäi molemmat minuutit asunnon vastaanoton määräaikaa tähteeksi, oli jokunen mutka haasteena, mm. se että jätettiin edunvalvontapaperit tekeentymään, joka aiheutti sen ettei äitee saanut hakea edes lainaa aso-maksua varten saati myydä osakehuoneistoaan rahoittaakseen tämän kuvion. Onneksi löytyi vaihtoehtoinen tapa järjestellä asiat, ja on lopulta ohi koko muutto. Eikä yhtään helpottanut etenevä muistisairaus, ja toisinaan täysin poissaoleva tilanteeseen... No, ollaan monta kokemusta rikkaampia, vaan vähempikin olisi kyllä riittänyt...

Vähän vihdoin rauhottui, niin tuulet kuin muutkin, niin piti käydä kokeilemassa Trex 600 pro:ta. Kyllä sillä näköjään vielä ilmassa pysyy, parikymmentä minuuttia LHS-setupissa 6S5000 akulla...


Auringon paisteessa aloitin, ukkosmurinan tahtiin lopetin. Synkkeni niin ettei meinannut enää nähdä koko vispilää taivaalla, pudotti muutaman pisarankin vaan ehdin silti kotiin asti ennen taivaan avautumaa. Ukkonenkin pyörii lähistöllä, vettä tulee ajoittain kuin Esterin perästä aisaa...

Vaikka tätä 600 pro:ta pidin, ja pidän edelleen, kovin mieluisena, niin jotain tästä puuttuu mitä Logo tarjoaa. Pientä hienosäätöä expohin ja liikeratoihin, perän gainiin yms, vaan jotain on totaalisen toisin. Tottelee tikkuja kyllä selkeästi, mutta perusolemuksessa on joku merkittävä ero. Täytynee ottaa paremmalla ajalla molemmat mukaan, ja vertailla niiden käytöstä, Logo menee kuin kiskoilla Trexiin verrattuna...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #253 : 14 Elokuu, 2025, 19:04:43 »
600 Räksällä eilen akullinen, ja tänään pari. Alkaa taas tuntua omalta, Logon jälkeen tuntui kovin kiikkerältä mut nyt on eri tunne. Tiä sit miten käy kun ottaa taas Logolla pörräten, palaako kiikkerä tunnelma Räksällä..?

Aamupäivän akullinen tyynessä, iltapäivällä puuskissa. Jotain hauskaa tuossa tuulessa, pitää hyvin hereillä. Vahvistuu myös hyvä tunne siitä että ottaa akun puolivälissä alas pitäen pienen tauon, niin pysyy keskittyminen parempana pätkissä kuin kertaraapaisulla koko akullinen. Pääosin matalimmilla kierroksilla, eli karvan alle tonnissa pyörii, timeri muistuttaa nyt 8½ minuutin kohdilla, ekalla pätkällä sain puolen minuutin tähtäilyn jälkeen laskeuduttua, jälkimmäisessä minuutti pitempään, eikä kennojännitteet silti käyneet 3,6 voltissa kun ei akkuvahti vinkaissut...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #254 : 19 Elokuu, 2025, 21:22:44 »

Eilisen lennon logi. Hitusen kierroksia alemmas, nätisti tuo 600pro lilluu 900 rpm nuppikierroksillakin. Näkyy vaan tuo nopari lämpenevän aika paljon enemmän alemmilla kierroksilla, pari-kolme satkua lisää niin heti viileämpänä käy. Ei osaa yllättää, pienemmillä häviöillä käsittääkseni pyörittää reilummilla kierroksilla, vaan ei nuo lämmöt vielä ihan pahat ole ja ollaanhan tässä taas viileämpää aikaa kohti menossa...

Vähän tuli DX-seiskaa modattua, eli nyt on ele ja aile -kanavien dual rate samassa vipusessa. Joku ratkaisu pitää vielä keksiä miten saisi perän samaan ohjaukseen, se kun käytössä olevilla asetuksilla on siinä vivussa missä on throttle hold, ja jos sen johdottaisi uusiksi että saisi dual rate -komennon muualle niin alkaa vipuset loppua ohjaimesta...

Kahteluttaako sitten uutta ratiota, että saisi paremmin konfiguroitavat nappulat? Kyllähän tuo FlySky tuossa kohden olisi parempi, vaan siinä ei ole kuin kaksi lentotilaa. Kovin helpolla ei halua olisi vaihtaa, kun on toistakymmentä kopua DX7:n perässä, ja liki kymmenen FlySkyllä. Menee taas pohdinnaksi, vastaanottimet näkyy lähes kaikkiin maksavan mansikoita verrattuna näihin kahteen, eikä kaikkien uudelleen ohjelmointikaan huvittaisi yhtään...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #255 : 23 Elokuu, 2025, 17:28:03 »
Hieman epävakaahko säätila, vaan silti sain pari akkua tyhjennettyä Logolla. Taivas oli kirkas, lähes pilvetön latausta aloittaessa, ja laturin piipatessa valmistumistaan, avautui taivas. Sitä sitten ihmeteltiin, sadetutkaa katsoen, alle tunnissa sateen alusta oli taas kirkasta...


Ehkä kuvan taustastakin näkee, että on monenlaista taivaalla, sinistä taivasta, harmaata pilveä ja kaikkea siitä väliltä. Tyyntä oli, niin otin sitten kokeillen Head Hold / Rate -gyron eroja. Onhan ne erilaisia käytökseltään, Raten kanssa piti ohjata enemmän, HH piti nimensä mukaisesti asemansa...

Kokeilin tämänkin kanssa sitten "akun puolitusta" eli arvioidusta lentoajasta timeri puoliväliin huutamaan, laskeutuen ja timeri nollille ja taas taivaalle. Pysyi ajatus aika hyvin loppuun asti kasassa, vaan nyt on tunnelmat että päiväunet voisi olla paikallaan, päänsärkyäkin tekeentyy. Yhteensä näkyi lentoaikaa tulleen vähän reilu kahdeksan minuuttia per pyrähdys, eli melkein 17 minuuttia akulla. On kyllä matalat nuppikierrokset ja aika siivoa lentoa, että kaipa tuosta voisi kolmannekseen pystyä kovilla kierroksilla tikkuja vispaten, edellyttäen että osaisi moista...

Muutaman päivän takaiseen muistellen, on Logo vaan jotenkin nöyrä Räksään verrattuna. Semmoinen tasaisen hyvä käytökseltään, Räksää pitää enempi ajaa kun Logo tuntuu olevan siellä mihin sen on pyytänytkin. On varmasti pirunpurkeissakin eroa, kuten muutenkin kokoonpanoissa. Ärsyttävän mukava ja helpon tuntuinen laite, joka vastaa kyllä kaikkeen mitä tikuista siltä pyytää... Ja jostain syystä logolla saa uskallusta ajella nokka itseäkin päin, paljon Räksää helpommin, voi olla psykologistakin tuossa jonkun verran mukana...

Paikalla Konna

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #256 : 23 Elokuu, 2025, 23:41:25 »
Minulla ja melkein pelkästään Logoja niin kyllä ne on sellaisia eleettömiä ja helpon tuntuisia. Olen tykännyt suuresti näistä Mikadon koptereista.
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #257 : 24 Elokuu, 2025, 15:49:06 »
Jossain vaiheessa pitää kyllä videotakin tuosta Logosta ottaa, kun sillä läpsyttelee 880 rpm nupissa...


Keli kun ei tuon huonommaksi vielä mennyt, niin kävin tänäänkin pari akkua tyhjentämässä. Jälkimmäiselle akulle pudotin vielä vähän kierroksia, 900 RPM on vielä kuin kiskoilla etenisi, 880 RPM alkaa jo hieman huteruutta löytymään eikä peräkään enää pidä naulittuna kuin hitusen korkeammilla kierroksilla. Eron huomaa kun pysäyttää pirotuksen, 880 RPM menee pysäytys vähän hakemiseksi kun 900 RPM pysähtyy hyvin. Ja 950 RPM nupissa pysähtyy kuin seinään...

Minkähänlainen 600 Logonen mahtaa olla tämmöiseen 690 verrattuna? Tiedä vaikka semmoisellekin voisi olla vielä tilaa, tai ainakin järjettävissä, jos lipsahtaisi vastaan sopivasti? Tai kasaisi lopuista osista ei paljoa tarvitsisi lisää hankkia niin saisi kasattua vielä yhden..?

Piti kyllä alkujaan tänään lähteä Mikkeliin ilmailunäytökseen, vaan sinne lupailtu koko päivän sade ukkospuuskineen ei oikein innostanut. Menee tuo päivä näinkin, akkujen latailujen ja lentojen välissä saunapuita pilkkoessa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #258 : 30 Elokuu, 2025, 10:51:03 »

Tuommosta pikkupörräystä, pienillä kierroksilla. Ei tuosta nyt ihan sitä näy mitä haaveilin, vaan onpahan ainakin äänet kuuluvilla...


Kokeeksi laitoin tuonne akun asennuspaikkaan, ilman akkulevyä, vanhan 5Ah pötkylän. Hieman on painavampi kuin tuon "omat" akut, vaan ei tuntunut vaikuttavan nousunopeuteen eikä hallittavuuteen, tuommosella lilluttelulla helposti menee parikymmentä minuuttia akulla. Parempikuntoisilla pötköillä kyllä pitää käydä rentoutumassa myös, saa varmempaa verrokkiaineistoa 600pro:n kanssa...


Vähän on semmonen "ihan itte" tehdyn oloinen asennus. Vähän fylliä ylä- ja alapuolelle ja velcronarulla tukevasti kiinni. Ei liikkunut mihinkään nätissä lennossa...

Tuli sitten vertailua harrastettua Trexin ja Logon välillä. On tosi paljon selkeämpi, vakaampi yms tuo Logo, ei siitä vaan mihinkään pääse. Trexillä meinaa stressikerrointa nostaa, jotenkin semmonen hutera Logoon verrattuna...




Tuossa vielä noparien logifileet molemmista. Ei isoja eroja tehoissa, mutta jompikumpi näyttää kulutetun sähkömäärän väärin. Pitää tutkia saisiko selvitettyä missä syy tuohon, epäilen ettei tuo pienempi lukema pidä paikkaansa. Nopari kyllä käy Räksässä kovin paljon kuumempana, vaikka samaa tehotasoa otetaan, mutta en ihan noin paljoa tehohukkaan noparissa usko. Seuraava testaus samoilla akuilla kuin Räksässä, niin saa tuollekin selvyyttä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #259 : 04 Syyskuu, 2025, 16:38:55 »
Oli olevinaan hetki joutilasta, niin tuli kokeeksi silputtua Hornetin paneelia...


Tuommosia leikkelin, lyhennettyjä versioita Logon akkulevystä. Sopivasti oli 2,12mm paksua hiilikuitulevyä, koepala Hornetin paneelien rakentelua varten. Kelvannee/riittänee tähän käyttöön..?


Ihan vastaavasti asettuu kuin tehdasosillakin, vissiin sattui saman kokoseksi ja muotoiseksi, tai ainakin lähelle...


Lukitustapitkin nappaa tukevasti kiinni...


Tilaa jäi vielä yläpuolellekin tähteeksi, sovituksessa vanha 5Ah pötikkä joka on muutaman millin isompi joka suuntaan uudempiin verrattuna...


Painopiste asettuu just nupin kohdalle tuohon kohti kiinnitettynä...


Ja kelikin sattui kohalleen. Kivaa puuskatuulta, 20 lämmintä, ei pilviä taustalla häiritsemässä...

Logia katselin, 21 min 24 sekuntia oli rupeli pyörimässä, sähköä meni 4,96Ah, noparissa ei löytyny kuin 40,1 astetta lämpöjä lähtötilanteen ollessa 12,8C ja tehoja ei revitty paljoakaan yli 500 watin, maksimi 558W. Selvisi sekin, että Logon Castlen logi kertoo puolet akun kapasiteetistä, jossakin kai joku täppä kuitenkin väärässä ruudussa kun kolme muuta melkein samanlaista säädintä kertoo tuon lukeman oikein. No, tuon kun nyt tietää, niin sen kanssa osannee elää...

Akkuvahti vinkui kun kennojännitteet putosi 3,6 volttiin, ja siitä aika pikaseen laskeuduin. Storageen ladatessa, ja latauslukemaa muistellessa, aika tarkkaan 5Ah niistäkin kertyi, eli kai noissa tuoreemmissa akuissa on vielä kapasiteetti tallessa. Ja nyt kun tuokin on kokeiltu, niin hyvillä mielin voi lopettaa aiemminkin, ei tarvitse enää itselleen todistella että "lentää se yli 20 minuuttia". Saattaa pysyä pitempään hyvänä nuo akut jos malttas lopetella järkevään aikaan...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #260 : 06 Syyskuu, 2025, 14:08:38 »
Ukkosmyräkkää odotellessa...


Logolla kävin kokeilemassa, vähänniinkö vertailua näihin ääripäihin, se toinen ääripää viestin lopussa. Sekä pientä hienosäätöä vielä nuppikierroksille, pitää logista vielä tarkistaa mut taisin löytää matalimmat kierrokset mitä voi harkita, joilla riskinä ettei perä vaan pidä vaan lähtee herkästi pyörähtämään...








Oli pienin pojista mukana, räpsi kameralla reilun parikymmentä ruutua toiminnasta...

Kerrassaan jännän fiiliksen kyllä saa aikaan se, että on nupissa hieman matalahkot kierrokset, ja ukkosta edeltäviä pystyvirtauksia ihan reilusti, ja semmoisen alaslaskevan virtauksen kun kohtaa suht matalalla niin meinasi kiirettä pitää jotta sai sen verran kierroksia ettei maankuoren kohoutuma ehtinyt yllättämään. Pilvien aiheuttama hämärä ei ole enää mun silmille hyvä, ei vaan meinaa nähdä kuten vielä joskus vuosi-pari sitten. Tarkennuksessakin tuntuu ottavan aikaa, eli etäisyyden muuttuessa ollaan pieni tovi sameassa kunnes tarkennus muistaa taas miten toimia. Että enempi isompia ja rauhallisempia millä leikitään, paitsi hyvän sään aikana voi sitten pienempiäkin ottaa mukaan...


Kokeilin tosiaan vaihteeksi Esky:n Honeybee King kakkostakin. Yllätti vakaudellaan, ja herkkyydellään, ja yllätyksettömyydellä erityisesti. Vielä kun tässä on tullut jotain oppineeksi, niin muutin hieman gyron asetuksia ja nyt on eleetön perä niin Head Hold kuin Rate -modeissa. Muistin kuitenkin senkin ettei tässä ole soft starttia, ja varovasti piti kokeilla miten suhtautuu kun vähän reippaammin laittaa kierroksia nousemaan, pyörähtää sorallakin aika hätäseen eli tarkkuutta nollasta alkavalla kaasukäyrällä ettei tee tuhoja... Tällä pitää kyllä käydä enemmänkin pörräämässä, kun on monenlaista osaakin jemmattuna, jos vaikka torppailisi, kun ei tämä nyt niin paha lopulta ollutkaan, tai sitten sitä vaan on oppinut kuitenkin jotakin näiden kanssa...

Edit: Logifilusta katsottuna, 850 RPM on liian vähän 690 Logolle. 880-890 RPM toimii, 930-950 RPM varsin hyvin. Ja nyt oli sitten virta- ja ampeerituntien lukemat ihan mettässä, vartin pörräyksessä väitti akusta kulutetuun rapiat 14Ah ja otettu vajata 80 ampeeria. Aika hyvin, ottaen huomioon että akkuna oli 5Ah pötikkä joka oli laskeutuessa just nätisti storagessa...


Ei tullut vielä myräkkää, vaan aurinko tuli esiin. Vanhoja akkuja herätellessä, kävin tyhjentämässä yhden vielä "Hanibiillä". Onhan tuo pieni, isommassa tilassa sen huomaa. Ja katoaa, väreistä huolimatta, vähänkin jos on liikaa etäisyyttä...

1622mAh 2200mAh akusta tyhjätty, parikymmentä minuuttia ilmassa. Pieni, hiljainen, ketterä. Muistikuvia parempi tosiaankin. Onhan tuossa toki pari vuotta siitä kun viimeksi akullisen kävin tuota ulkoiluttamassa, ja vajaa vuosi lisää kun tuli siirryttyä 450 -klooneihin. Eikä tuossa näytä nuo 450 Alignin landarit ollenkaan isoilta, vaikka tuolloin ne asentaessa siltä hetken tuntuikin...

Taidan silti pysyä noissa isoissa, Stretsi-Hurricanet, 600 Räksät ja Logo pysynee jatkossa ilmassa...
« Viimeksi muokattu: 06 Syyskuu, 2025, 15:41:47 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #261 : 07 Syyskuu, 2025, 18:28:57 »

Tänään olikin sitten eilisen kuvaajan vuoro kokeilla tikkuja. Kolme akullista fixed pitch -kopterilla, vain pari kertaa kyljelleen ja kerran nokalleen pysäköity, ei suurta draamaa. Kerran meinasi sitä tulla, kun kääntyikin yllättäen nokka itseen päin, vaan onneksi oli korkeutta että ehdittiin pelastaa...

Olin kyllä koko ajan tikuilla, tai lähellä, eka akullinen pääosin yhdessä takapihalla leijutellen, siitä sitten tuolle nurtsikentälle pari akkua tyhjentämään. Jälkimmäinen lento siellä olikin jo pääosin omatoimisesti, välillä vain vähän korjaillen ettei tarvi kaukaa käydä noutamassa...

Veikkaan että tätä saattaa olla jatkossa luvassa enemmänkin, kun kerran kiinnostaa niin silputaan nuo fixed pitchit ensin ennen siirtymistä CP-kopuihin..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #262 : 11 Syyskuu, 2025, 14:51:13 »
Jälleen hieman lisää väriä elämään...


Kävin kokeilemassa, miten hitusen isommat lapaset takana vaikuttaisi. Toki ensin vähän fluorisoivaa väriä päälle. Ja joo, vaikutti positiivisesti sekä näkyvyyteen että perän pitoon. Jopa tämän päivän tuulessa, jatkuvaa näkyy mittarissa olevan 3-5m/s ja siihen sitten 7-10m/s puuskia sekaan. Sen verran tuo puhalteli, ettei meinannut 890 RPM nuppikierroksilla pysyä kurissa, vähän lisää niin tuokin oire katosi...

Eniten jänskätti miten tuossa puhurien seassa osaa laskeutua, vaan molemmat kerrat onnistui ilman draamaa. Semmoinen perus rentous kyllä katoaa tuommoisessa tuulessa vielä, mutta onneksi ei ole pakko lähteä osaamisensa rajoja väkisin kokeilemaan, vaikkakin helpommalta tuo tuntui mitä oletin...


Lennätyksen jälkeen sitten vähän väriä päälapoihinkin, niiden valkea raita sai osakseen värjäytymää. Tuskin ainakaan näkyvyyttä huonontaa..?


Vielä käppyröitä kummasteltavaksi. Kolmen lentotilan kierroksista keskiarvoa, 889, 933 ja 1024 RPM, noilla tuntuu toimivan kivasti. Ja nyt jostain syystä oli niin virrat, tehot kuin kapasiteettikin oikealla alueella...

Näkyy vaan forecan arvaukset tarjoavan ihan jotain muuta kuin tyynenpää, tai edes vähemmän tuulista lähipäiviksi. Voihan se siis olla, ettei malta olla lähtemättä tuuliharjoituksia jatkamaan. Pitää omat leirit kotona, kun ei tästä vaan pysty irtaantumaan syysleirille näköjään. Aina sitä on jotakin päällekkäisyyksiä, kun on noita ajankäyttäjiä muutama muukin, jotka huomiota vaativat osakseen. Kyllä mä vielä jollekin leirille lähden, kun saa aikataulut vaan sopimaan...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #263 : 19 Syyskuu, 2025, 13:22:15 »
Hieman sadepäiville ohjelmaa...


Kaivoin pari nitrokonetta esiin, ja hetken taistelun jälkeen katokseen savustusta. OS max 10 oli pitkästä aikaa käynnissä, taitaa olla viettänyt jo 30 vuotta hiljaiseloa, sujuvasti öljyttynä vaan taisi ainakin kaasariin jäädä hieman risiiniöljyn jäämiä kun piti ensin pari vuorokautta liotella ATF:n avulla luistia liikkeelle. Vaan sen jälkeen lähti kyllä aika kivuttomasti pörisemään, liian isolla 8-6" rupelilla ei oikein jaksanut kiertää vaan hitusen pienellä 6-4" taas kiertää senkin edestä... Josko seitentuumanen rupeli olisi tuolle sopivin..?

Enemmän tosin houkutti tuo Hinterbergerin tekele, HP VT.21 eli pyörivällä luistiventtiilillä varustettu kolme-puolikas nelitahtikone. Ihanan hiljainen, ei paljoa harjattomasta sähkökoneesta äänen taso eroa, eikä savuta just ollenkaan samalla polttoaineella millä tuota OSsia pyöritin. Vanhaa on polttoaine kyllä, sen 30 vuotta olleet astiassa (olevinaan tiiviit, mutta kyllähän muovin läpi jotain aina haihtuu) eli noinkohan on sitä aikanaan seassa ollutta nitroa lähellekään 10% jäljellä, öljyä ainakin on tarpeeksi kun sitä oli 16% sekaan laitettu. ja jos metanolia on haihtunut niin seokset voi olla ihan mitä tahansa...

Eivät pahalle haisseet, pikemminkin päinvastoin. Nitron ja rissan käry on kuitenkin miellyttävää mopojen "kaksitahtiparfyymiin" verrattuna. Eikä tuo nelitahtikone juurikaan paikkoja sotke, kaksitahtisen sotku on taas semmoista mitä ei kaipaisi. Mitähän miä sit noillakaan teen, ehkä niille jotain käyttöä keksii, tai sitten ei...


Paranihan kelit ainakin hetkeksi. Nyt tosin näkyy taivaanrannassa jo mustanpuhuvaa pilveä, mut nätissä aurinkoisessa kelissä pääsi pari akullista testaamaan. Niin mitä? Pikku päivitystä lähemmäksi nykyaikaa, eli DX7->DX9 muutos. On tuossa aika reilusti enemmän kaikkea, oikeastaan viikko mennyt opiskellessa joutilaina hetkinä (aika lyhyitä välillä, "hieman" aktiivista on jälkikasvu) ja kyllähän tuosta löytyy vaikka ja mitä. Mutta perussäädöt löytyi aika helposti, kun pääsi juoneen kiinni, vain vähän jäi hienosäädeltävää lentojen yhteyteen, ja jäi sitä vielä noiden parin akullisenkin jälkeen tehtäväksi...

Kaikenlaisia ylläreitä sitten sopii mukaan, tottakai. Semmonen oli mennyt aivan ohi silmien, että tuoreempi Rektumi ei juttele enää DSM2 -vastareiden kanssa. Ja tottakai semmonen Orangen ysikanavainen oli stretsi-Hurricanessa, ja kun ei lähtenyt millään opein bindaantumaan niin googlella löytyi syy eli tuo epäyhteensopivuus vanhempien kanssa. Onneksi ei ihan tuohon kaatunut harrastus, vaan otettiin laatikosta uutta DSMX vastaria peliin. Ja hetken päästä toinen... Orangen vastarilla tuli satunnaisia nykäyksiä servoille, ja range testissä katosi yhteys reilussa viidessä metrissä alennetulla teholla. Ja ihan sama oliko moottori pyörimässä vai ei, vai oliko edes noparilla sähköjä, sama tulos aina. Sitten oletettavasti aidompi Rektum kyytiin, ja nyt lähti yhteydet pelaamaan häiriöttä... Tuo Orange pitää kyllä tutkia, häiriöityykö myös ilman satelliittia, jäi sinä tohinassa kokeilematta...

Aika kivasti käteen sopivalta tuntuu, ja lisätyt vivut löytyi miettimättä. Nyt saa neljännenkin lentotilan käyttöön, ja ihan oma kolmiportainen D/R-kytkin myös, ja potikalla haettua gainin sopivaksi jne. Kanaviakin kun nyt on sitten yhdeksän, niin saa sitten käyttöön Brainin kaikki ominaisuudetkin, ja vielä jää skaalakopulle laskeutumisvaloa varten kanava käyttöön...

Psykologia on sit hauskaa, jotenkin tuo Hurricane tuntui luontevammalta nyt kuin aiemmin DX7:n kanssa. Jostakin se tunnetila tulee, yhtään ei osaa analysoida mistä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #264 : 26 Syyskuu, 2025, 22:27:52 »
Pitihän tuota kelin ollessa loistava, käydä toteamassa myös Logon kanssa miten asetukset asettui DX7 -> DX9 muutoksessa...


Sekä päälapojen lisääntyneen värin vaikutus. Näkyy kyllä entistä paremmin, pitää vaan tasapaino tarkistaa kun tuntui täristävän osalla nuppikierrosten asetuksia. Nyt kun on neljät kierrokset valittavissa, niin löytyi semmoisia millä varsin värinättömästi lensi. Vaan ilmeisesti pikkusen on liikeradoissa eroa, kun jäi nuppikierrokset vähän vajaiksi, toteutuneet Castlen login mukaan oli 760, 810, 850 ja 900 RPM, niin tuo selittänee hieman ohkasta pitoa perällä, tuostakin olisi telemetriatiedolla päässyt heti muokkaamaan kaasuasetuksia, tämän Castlessa kun ei ole esiasetettuja nuppikierroksia vaan govi toteuttaa sen mitä servopulssilla pyydetään...

Aina pitäs jotain lisää saada, nyt kun pääsi nauttimaan telemetriasta toisen kopun kanssa, niin heti sitä toivoisi muihinkin. Vaikka olihan FlySky:n kanssakin lämpötila ja kierrosluvut saatavissa, mutta jotenkin mukavammin Spektrumin kanssa nekin tulee...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #265 : 29 Syyskuu, 2025, 21:46:29 »

Pitihän tuo koppa asentaa 600 Räksään, että saa kokeiltua miten muuttui kun kävi asetukset läpi alusta lähtien. Nyt on liikeradat Brainin ohjelmassa 100% asti, ja kummasti vaikutti tuntumaan kun on oikealla alueella kaikki. Sekalaista testailua, lähinnä vielä perän gainin kanssa, enimmäkseen 900 nuppikierroksilla, hieman 950 ja vielä vähemmän 1000 rpm. Tonnilla pitää perä hyvin, pienemmillä vähän huonommin, vaikka on 116mm perälavat ja tässä esp:ssä on muistaakseni vielä nopeampi välitys perälle kuin pro:ssa. Saisi silti pyöriä vielä vähän nopeammin, tai olla pikkusen pitemmät takalapaset, kun aika paljon vääntää nuo neljä 600mm päälapaa...

Tuommosessa lennossa oli login mukaan 23 minuuttia käyntilupa moottorilla, eikä telemetrian akkuvahti vielä vinoillut että olisi alle 22 voltin mennyt. Irrallinen vinkuja kyllä sit heräsi, yhden kennon jännite käväsi 3,6 voltin alapuolella, kokonaisjännitteen pysyessä yli 22 voltissa. Enkä tällä kertaa saanut tyhjennettyä kuin 4,2 Ah 5,0 Ah akusta...

Kävin myös Logon Brainin asetukset läpi, ja nyt siinäkin on täydet alueet käytössä. Ilman päälapoja pyörittelin ja logista tarkistin että nyt vastaa nuppikierrokset niitä pyyntejä mitä pitääkin. Muutan tosin niitä vielä siten että on isompia hyppäyksiä asetusten välillä, helpompi sit vertailla ja hakea sitä optimaalista..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #266 : 30 Syyskuu, 2025, 23:20:11 »

Päätin kokeilla kuinka helppo/hankala olis laittaa Logo:n koppa Trexiin. Meni yllättävän helposti, kiinnitystapit Hurricanesta, ja koppaan uudet reiät viitisen senttiä eri kohtaan. Ei oikeastaan muuten olisi tarvinnu, vaan kun meinasi olla korkeussuunnassa ahdasta akulle Trexin oman kopan kanssa, koppa yritti raapia vetorattaaseen kun on hitusen alkuperäistä isompi, ja onhan tuossa nyt paremmin näkyvät väritkin. Alkaa kyllä olla melkonen kokoelma eri laitteiden osia, jo senkin takia kun on pitänyt tehdä lukuisia muutoksia Hughesin koppaan sovituksessa, vaan entäpä sitten...

Säätöjä taas kävin kokeilemassa, pitäisi oikeastaan ottaa läppäri mukaan että pääsisi muokkaamaan ja testaamaan heti tuoreeltaan. Parani kyllä, vaan ei vieläkään ihan semmonen mikä voisi olla, tai sitten vaan pitää antaa periksi ja nostaa nuppikierroksia. Tai opetella lentämään, korkeutta paikallaan nostaessa, etenkin reippaammin, tahtoo pyöräyttää aika herkästikin vielä, mut aikansa kun tuota opettelee niin kyllä sen pystyy ohjaamallakin pitämään kurissa. Enemmän vaatii tarkkaavaisuutta, ja kun muistelee ettei silloin vuoskymmeniä sitten ekassa ollut minkäänlaista gyroa vakauttamassa pyrstöä ja silläkin selvisin ilman silppua, niin voisi ehkä antaa tuon olla ja kasaisi takaisin skaalakoppaan. Tai sitten kokeilen vielä pikkumuutoksia, ainakin niitä mitä jo tekasin odottamaan koelentoa, apinoin Logon "pirunpurkin" asetuksia, vaikkakin on ihan eri elukka kun on pitempi pyrstöputki, pitemmät/leveämmät päälapaset joita vain puolet tästä, vähemmän vääntöä moottorissa ja alun kolmatta kiloa vähemmän painoa ainakin skaalakoppaan verrattuna...


Vaan pitihän tuota Logoakin käydä ulkoiluttamassa. Tuulikin meinasi yltyä noiden lentojen välillä, puuskia ainakin oli seassa, siitä huolimatta ajelin 740 ja 820 RPM nuppikierroksilla. Testilentoa tällekin, kun säätelin "pirunpurkkia" tästäkin, mm. kaikkien kanavien end-pointit oikeiksi, niille kolme eri aluetta valittavaksi, ja kolmet "herkkyysasetukset" purkille. Kaikki toimi kivasti, perän asetuksia voisi vielä vähän tiukentaa, mutta ihan hyvä on kyllä noinkin...

Useita laskeutumisia ja lentoonlähtöjä, säätöjä välissä, siitä huolimatta vähän yli 15 minuuttia piisasi akkusähköä. Kummassakin. Ja tyhjemmäksikin olisi voinut lentää, aika nätisti oli storagejännitteissä eikä eroja kennojen välillä juuri ollut...

Jotenkin hupsun näköinen tuo Räksä Logosen kopalla. Jotenkin vajaamittasen oloinen, vaan onhan tuo lavat sen 90 milliä lyhyemmät ja on peräputkikin lyhyempi. Vierekkäin tallin lattialla ollessaan näkyi hauskasti, pitääkin räpsästä kuva niistä yhdessä ihmeteltäväksi...

Tämä matalien nuppikierrosten ja niiden vaatimien säätöjen metsästys on kyllä oma hulluuden alalajinsa. Haetaan kauhun tasapainoa, ja siitä sitten ihan vähän takaspäin asetuksissa. Pirullisen hankalaksi osaa heittäytyä jos niikseen sattuu, eikä anna anteeksi sitä vähääkään mitä korkeammilla kierroksilla olisi. Mutta niin mukavaa, lapojen äänimaailma, moottorin vähäiset vinkunat, muun voimansiirron omanlaisensa äänet sekä pitemmät lentoajat, siinäpä niitä syitä. Ja hauskasti tuolla Logolla, matalimmilla kierroksilla alkaa jo lavat näkyä selvästi... Ei sovi kaikille, onneksi saadaan vielä valita mistä tykätään...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #267 : 02 Lokakuu, 2025, 22:45:56 »
"Pirunpurkkien sielunelämään tutustumista"


Tästä alkaa kyllä tulla varsin mieluinen. Pientä hienosäätelyä Brainiin, ja sen jälkeen testilentoa. Pari akullista, näkyi kumpikin akku pitäneen 17 minuuttia pyörimässä, kummastakin akusta käytetty aika tarkkaan 2 Ah. Lopetukset siten ettei paljoa jäänyt storageen laiteltavaksi, alle kymmenesosavoltteja oli kennojen väliset erot. Viileätä, harmaata, pientä tuulta, harvakseltaan puuskia, jälkimmäisellä akulla aurinkokin kävi esillä...


Tämäkin kävi ilmassa, useampaan kertaan. Vain yksi akku, mutta kyllä silläkin lähemmäksi parikymmentä minuuttia oli ilmassa. Ihan on erilainen, oikeastaan kaikin osin, Brainin kanssa käpistellyt, paranee koko ajan, mutta jotain puuttuu. Selkeästi ainakin perältä liikeratoja oikealle, tuntuu ettei lapakulmia vaan tulisi tarpeeksi vaikka mekaanisesti onkin säädetty ihan maksimiin asti. Näytti vaan tuota tutkiessa, että kun käänsin kasetin ylösalaisin, niin tuossa luonnostaan sitten tulisikin siten että haluttuun suuntaan on mekaanisesti pienemmästi liikerataan tarjolla mitä sinne toiseen, nyt pari ideaa mielessä jotka päätyy kyllä testaukseen. Hätäisesti tutkittuna, kun kääntää lavanpitimet toisinpäin, niin voisi nuo liikeradat mennä takaisin halutummiksi..?

Aika tarpeellista olisi tuo ajoittainen ohjauskyvyn heikkous selvitettyä. On meinaan jännä tunne, kun ottaa paikallaan leijuttaessa korkeutta pois, niin jossakin vaiheessa laskeutumista loppuu perän pito aika totaalisesti, ja vaikka kuinka on tikku oikeassa laidassa niin lähtee silti pyörähtämään nenä vasemmalle siinä vaiheessa kun lisää collectivea hidastaakseen korkeuden vähentymistä. Taas huomasi kiroilevansa itsekseen kentällä tuossa tilanteessa. Osasin silti tuostakin selviytyä ilman paniikkia tai torppausta, kaikki ainekset kyllä oli semmoiseenkin kasassa...

Pitch-pumpissa ei oikein matalilla kierroksilla meinaa taaskaan perä pitää. Tätä olin testailemassa, gainia muutellen, ja eri nuppikierroksilla, kun takaa kuului tuttu tervehdys. Melkein naapuri, parin talon päästä, tuli jutulle. Kehui että "menee aika paljon paremmin kuin alkuvaiheessa, taitaa oppiminen olla väistämätöntä tässäkin lajissa". Sit spekuloitiin tuota perän pitämättömyyttä, nin tuli suoraan komento "annat vastajalkaa, sillä se pysyy kurissa", ja niinhän se tekee. Useamman kerran siten tuli korkeutta lisättyä, väitti ongelman olevan siinä että yritän luottaa automatiikkaan, "ite noita pitää kuitenkin lentää". Joku voisi toki väittää, että "mitähän tuokin muka tietää, kun ikinä mitään RC-konetta ole lennättäny", niin ehkä samat käytännöt kuitenkin pätee mitkä täyskokoisiinkin, pari vuotta sitten eläköitynyt liikennelentäjä, viimeisin tyyppikoulutus oli A380 joka on aika pitkälti fly-by-wire niin meinas että "niiden kanssa oli monella opeteltavaa, hänelläkin, kun ohjaimet ei enää olleetkaan perinteiset vaan toiveohjaimet tietokonetta varten". Oli kyllä aika helppo jutustella toiminnasta, kun oli lentotuntemusta keskustelukumppanilla, ei tarvinnut selittää mitä yritän selittää, vaan puhuttiin samaa kieltä... "nokkaa ylös, vastajalkaa, siitä kaartaminen alkaa"

Oli kyllä kiva päivä, vaikkei vielä Räksä halutusti toimikaan. Vaan kyllä miä tuon vielä jonain päivänä selvitän...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #268 : 07 Lokakuu, 2025, 22:10:48 »
Syksy tulee..?


Alkaa olla koivut aika värikkäitä. Kuten säätilatkin. Sateiden välissä kävin pörräämässä akullisen. Kivan rentoa tekemistä, vaikka puuskat yritti häiritä, ei onneksi liikaa...

Nuokin värit tuntuu katoavan taustaan, pilvet niin harmaita ettei erotu kuin värikäs osuus harmaasta, ja sitten hienosti sulautuu värikkäisiin koivunlehtiin jos niitä on taustalla. Tuossa mielessä lunta odottaisi, muuten saisi tulla vaikka kevät ja kesä...


Vähänyli 15 minuuttia ilmassa, pari viimeistä minuuttia vähän semmosia "sais timeri jo vinkaista", enimmäkseen näkyy lennetyn 840 RPM pyynnöllä. D/R asetuksissa vaihtoehdot 80-90-100%, ja tuntuu aina löytyvän 90% asetuksista lennon jälkeen, samaten Setup2 Brainista. Kaikkia noita tulee aina kokeiltua, jotta löytyisi ne itselle sopivat, ja noin ne alkaa löytyä...

Ampeeritunteja laskee puolet, kun laturin mukaan olisi mennyt n. 3,6Ah ja login mukaan 1,82Ah eli puolet laturin mielipiteestä. Vielä kun muistaisi tuon. 600 Räksän Castle kun kertoo oikeaa lukemaa...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #269 : 13 Lokakuu, 2025, 18:21:25 »
Pientä väliprojektin tynkää, kolmilapa-HK koki radiopäivityksen, FlySky vaihtui DX-ysiin. Satelliiteilla jos olisi, niin jäisi päivitys tekemättä, jostakin syystä ei halua bindaantua Skookumin kautta DX-ysiin, seiskaan menee heittämällä. Kokeilin molemmilla frame rate:lla, ei onnistu, kokeilin myös bindata satelliitit ensin toisen vastaanottimen avulla, yhteyden näin sai mutta nykien -epävarman oloisesti meni komennot. Tässä HK:ssa taas oli "perinteisempään tyyliin", eli normivastarista joka kanava omalla piuhallaan "pirunpurkkiin" niin ei tuommoisia ongelmia saatu aikaan...


On se vaan pieni, 600 Räksän ja 690 Logon jälkeen, sekä venytettyjen Hurriganeksien. Mahtuu tosin pihassakin ihan sujuvasti testilennot tekemään, ja toisen akullisen naapurin takapihalla...

Ekan akullisen jälkeen läppäriin vielä kiinni, ja tarkistuksia, toisen akun jälkeen en keksinyt enää mitään säädeltävää. Enemmän hienosäädön puolella oli tuokin, enemmän tarkastelua. Lievää suurempaa puuskatuulta, siitä huolimatta ilman ongelmia. Parit reippaat pystyvirtauksetkin osui kohdalle, välillä tuli aika hätäsesti alaspäin, ehti jo jännittää riittääkö matalilla nuppikierroksilla potkua nostoon ennen maankuoren vastaantuloa, hyvin ehti. Moottorinakin tässä on "vain" 1800KV alkuperäisen 2700KV:n sijaan, vinohampaiset rattaat yms. Kaksilapaiseen ja tankoseen verrattuna tuo kolmelapanuppi on jotenkin ihan erilainen -sillai hyvällä tavalla... Vakauttaa paljon, samoilla asetuksilla on tätä tullut lennettyä myös kaksilapaisella nupilla, ihan eri kiikkerä sillä, ja viisilapainen sitten vielä kertaluokkaa vakaampi...

Olin jo aikeissa lähteä kyllä latailemaan vielä akkua Logoon, mutta ei taida enää ehtiä ennen pimeää. Virallisen tiedon mukaan aurinko laski jo kymmenisen minuuttia sitten, eikä alle puolen tunnin ehtisi lataamaan mitenkään... Tuossa pihassa maassa olleita puiden lehtiä pöllyttäessä kävi mielessä että mitenkähän ne lehdet saa liikettä isommalla koneella...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #270 : 14 Lokakuu, 2025, 19:25:38 »
Kivan tyyni päivä oli pääosin, joten Logon akkuun valuttelin elektrooneja. Ei vaan meinannut ihan helpolla päästää ilmaan, meni opiskeluksi hieman...


Vaan onnistuipas lopulta tyhjentää päivällä ladattu akku. Muuten meni kivasti, vaan olin onnistunut tölväsemään yhtä asetusta "pirunpurkkia" säädellessä, jotenkin sain muutettua Brainin kaasun liikeradan siten ettei kaasun nollapiste ollutkaan lähellekään nollaa. Kävelin kentälle, ihmettelmään että "jopas nyt, puuttuu käynnistäessä kuuluvat piippauksen säätimen valmiudesta", tuota kentällä yritin selvittää, vaan niin sitä sai kävellä takaisin lentämättä ollenkaan. Ei lähtenyt rupelit pyörimään, ei edes yrittäny...

Kesti jokusen tovin tallissa läppärin kanssa, metsästää tuota syytä. Epäilytti jo että muuttuiko nopeussäätimen nimi Castle Creation'ista Castle Cremation'iksi... Alun toista tuntia meni ennen löytymistä, kokeilin jopa siten että laitoin säätimen kiinni FlySky vastaanottimeen, ja sen ration "ESC-Setup" -asetuksilla kokeilin. Eikä mitään epämääräisyyksiä, toimi kuten pitää. Logiakin sai testauksista, samalla varmistui ettei tosiaan servopulssi mene tarpeeksi lyhyeksi. Vaan syyllisen löytyminen otti silti aikaa, kun ei käynyt edes Mielessä miksi noin voisi olla, asetus mihin en ollut mielestäni ikinä koskenut, ja ihan muuta aluetta säädettyäni tuli tämä ylläri. Sieltä sitten, läppärillä näpytellen, yhtä säädintä liu'uttaessa kuului kadotetut piippaukset. Vielä muutamat varmistelut, ja kello olikin sen verran että iltapäivälle sovittu Defenderin noutoaika koitti...

Sieltä palattuani, taas kopu kainaloon, ja kentälle. Nyt toimi kuten pitää, ainoastaan tuntui pilotti jäätyvän. Plus kuutta näytti pihan lämpömittari, muuten oli kyllä tarpeeks vaatetta vaan näpit ei taas meinaa olla samaa mieltä ilman hanskoja toimimiseen...


Logista näkyy, 18 asteisesta tallista kun kävelee sen sata metriä, niin ei ollut enää kuin yhdeksän astetta noparissa. 12 minuuttia oli ilmassa, saman verran näkyy olevan logissa kuin oli ohjaimen timerissä eli just huuteli että viimeiset kolme minuuttia olisi jäljellä, vartti oli asetuksissa. Ladatessa sain uppoamaan karvan yli kolme ampeerituntia, ja saman verran näkyi kuluneen (kun muistaa lukeman tuplata), ja oli kyllä kennojännitteet aika just 3,8 voltissa kotiin kävelyn jälkeen...

Jännä olis tietää missä vaiheessa tuon asetuksen tölväsin munilleen, kun tietääkseni en edes sillä välilehdellä käynyt? Mutta tulipahan opittua ehkä jotakin, jos muistaa seuraavan kerran näin tapahtuessa..?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
24126 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
17651 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
4549 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9862 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
17056 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu