Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 23301 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #175 : 16 Huhtikuu, 2024, 08:33:08 »
Sä hoidat kyllä JasuT koko suomen puolesta kopteriaktiivisuuden! Hienoa!

Paljonkohan on nuppikierrokset 6s setupilla tommosessa? Muistan joskus leikkineen x7:lla 6s akuilla ja kyllä sitä piti aika rauhallisesti komentaa ettei perä irtoa. Taitaa vaan tulla fysiikka vastaan perässä.
Mutta on sellanen matalakierroslillittely kyllä kivaa, kuulostaakin lähes "oikealta"

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #176 : 16 Huhtikuu, 2024, 10:30:35 »
No, tässä pitää ottaa vähän kiinni menneitä vuosia, jäi aikanaan hieman aloitus kesken niin nyt sitten uutta yritystä. Monta asiaa naksahti kohdalleen, asuinpaikasta lähtien jonka vieressä on tyhjä iso tontti missä on hyvin tilaa opetella. Ja kalustoa tuntuu löytyvän välillä liiankin helposti...

Laskin nuppikierroksia, periaatteessa pitäisi olla 100% aseruksella 1350 ja 85% 1150 RPM. Vähän alakanttiin kyllä, kun vertaa toiseen 600 Trexiin, jossa tosin nelilapanuppi 50mm lyhyemmillä lapasilla, vaan sekin lentää kivasti jopa skaalakopan kanssa alle 1300 RPM nupissa. Kokeeksi laitoin perälavat toisesta, millä pysyy perä kurissa em. kokoonpanolla ja kierroksilla, vaan ei tunnu vielä riittävän pro:ssa. Seuraava kokeilu on piikkiä isommalla pinionilla, tällöin 85% kierrokset on 1250 ja 100% 1450 RPM. Sen sitten näkee, muuttuuko oleellisesti? Nopari ei juuri lämmennyt noilla aiemmilla lennoilla, moottori ei sitäkään, että ei ainakaan liian koville joudu...

Manuaaleja tutkien, pro:n välitys perälle on jopa hieman pitempi mitä ESP:n, siitä päättelin että saattaa johtua purkin asetuksista vielä? Seuraavat testit pitemmällä välityksellä kertoo taas jotakin, ja eiköhän niitä purkin asetuksia tule säädettyä joka tapauksessa vielä...

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #177 : 19 Huhtikuu, 2024, 12:06:09 »
Rajoittaako purnukka perän liikeratoja? mulla aikoinaan joku allun purnukka rupesi jostain syystä rajoittaa liikaa tuota perän lapakulmaa. Paikallaan antoi täydet liikeradat, mutta kun oli kierroksia nupissa. Niin ei liikeradat melkein puolittui. Selvisi kun laitoin työtötankoon pikku holkit joista näki paljonko servo liikuttaa tankoa.
Silloin epäilin että liittyy jotenkin thortlen määrään tuo rajoitus.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #178 : 19 Huhtikuu, 2024, 19:45:45 »
Tutkitaanpa tuommonenkin. Voi hyvinkin olla vielä joku asetus tuossa purkissa, itselle täysin uusi tuttavuus, niin helposti osaa maastoutua joku oleellinen mitä ei vaan silmä huomaa...

Toinen mahdollisuus olisi toki ottaa semmonen purkki tuohon mistä tietää asetukset edes jotenkin. Tai vaikka nappais Brainin toisesta kuussatkusta kokeeksi...

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #179 : 19 Huhtikuu, 2024, 21:25:13 »
Itse tyydyin kokeilemaan pika korjausta asiaan. Eli kun en purkin säädöistä suoraan päässyt ko. asiasta selvyyteen, niin nappasin servo armin irti ja käänsin pari naksua ns. ennakkoa tuohon tuohon lapakulmaan.

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #180 : 19 Huhtikuu, 2024, 21:41:17 »
Mulla tuo uh-60 nelilapanupilla lentää kans ihan kivasti pienillä kierroksilla  kohtuu lyhkäsillä pyrstö lapasilla.
Itse tulkinnut että lapakulma sen suuremman väännön sille pyrstölle tekee, ei niinkään lapojen määrä. Eli matalilla nuppikierroksilla nelilapa vääntää pyrstöä vähemmän kuin kaks lapainen. Tämä siis minun kokeellinen tulkinta aiheesta.
Toki pitää muistaa että olen vasta kolmen täpän tavallinen torppari ;D ,eli tietoon nämä minun päätelmät ei todellakaan pohjaudu.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #181 : 20 Huhtikuu, 2024, 21:56:26 »
Menee kyllä peräservo tutkintaan tuon 600 pro:n kanssa, ennen tuomion julistamista. Tallissa kummastellessa ja järjestellessä, laitoin lavat takaisin paikalleen niin huomion kiinnitti ylimääräiset rahinat servosta. Tiä vaikka olis hammaspeikko päässyt käymään siellä...

Kokeeksi kävin lentämässä "välimallin" Hurricanella akullisen, ettei tuntuma ihan pahasti katoaisi kun on melkein viikko viimeisestä, kelit olleet mitä on vaan nyt tuntui ettei höttölumisade saa haitata eikä kevyt tuuli. Eikä ne haitanneet, sujuvasti meni, ja näkyi hyvin sakeassakin sateessa kun pääsi lipsahtamaan fluorisoivia värejä canopyyn ja lapoihin. Seitsemän minuutin jälkeen otin alas, timerin alkaessa muistuttaa ajan kulumisesta 5:30 kohdilla, vaan kun ei tuntunut sähkönvähyyttä minkäänlaista niin otin sitten laskeutumisen lähestymisen pitemmän kaavan kautta. Ei ollut ote hukassa, toisinkuin oli kahden-kolmen viikon tauon jälkeen, jospa tämmöisellä pysyisi edes vähän ajatus mukana kun lyhyempiä taukoja yrittäisi pitää..?

Enkä saanut elektroneja hukattua kuin 1600 mAh tuon seitsenminuuttisen aikana. Olisi ehkä ollut vielä jokunen enemmänkin reservissä. Onneksi ei tullut enempää akkuja latailtua, otti tuo pieni viima kosteassa ilmassa vähän turhankin hyvin näppeihin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #182 : 23 Huhtikuu, 2024, 14:31:46 »
Tutkailin tuota 600 pro:n peräservoa, pientä rahinaa pitää käsin kääntäessä, mutta tasaisesti ohjattuna liikkuu eikä voimanpuutetta tunnu olevan. Kokeeksi laitoin piikkiä isomman pinionin, ja 50mm lyhyemmät päälavat, yritin säätää pirunpurkkiakin mutta sama oireilu pysyy. Rudderia oikealle, niin ensin vetäisee vähän vasempaan ja sitten vasta lähtee viemään oikealle. Vasemmalle ohjaa sujuvasti. Gainia säädellyt, saa kuminauhamaiseksi säädettyä, tai tosi teräväksi, mutta silti tuo jännä oire kulkee mukana...

Tuossa akkujen lataantumista odotellessa, vertailin vielä muutamaa mitä komennetaan samalla DX-seiskalla, niissä perä käyttäytyy selkeämmin, ainakin tallissa käännellessä. Perinteisemmät eli Futaban ja JR:n gyrolla, FBL:t Brain ja Skookum, ja vain tämä pro:ssa oleva Gpro käyttäytyy noin...

Sekalaista säätelyä takapihalla, mukavammin jotenkin voimalinjan osalta toimii piikkiä pitemmällä pinionilla 550mm lapasilla mitä 600mm, ja näkyi pysyvän sujuvasti ilmassa melkein vartin -ja tuolloin oli akun kennot vähän alle storage -jännitteissä. Akkuna SAB:in 2500mAh Maranzilta, sisäinen vastus noissa on aika reilu, ja jännitevahti käy parkumaan reilummin kuormittaessa, mutta tämmöistä leijuttelu-lilluttelua tuntuu kivasti kestävän. Tuli tarpeeseen eli käyttöön, kiitos vielä näistä...

Keli on semmoinen kivan jouluinen, lumiräntää tulee taivaan täydeltä, aste plussalla ja liki tyyntä. Jos ei anna lumisateen haitata, niin ihan loistokeli, valoisaakin valkean maanpinnan ansiosta, ei tarvi fluorisoivia värejä apuna..!

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #183 : 23 Huhtikuu, 2024, 19:06:15 »
Onko sulla se pyrstön liukuputki kierretty pohjaan asti?
Mulla se joskus löystyi, ja se aiheutti outoja nykäyksiä pyrstön liikkeisiin.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #184 : 23 Huhtikuu, 2024, 19:17:37 »
En ainakaan äsken käpistellessä löysiä löytänyt. Purkkiin laitoin vähän muutoksia asetuksiin, ainakin pöydällä kokeillessa tuntui järkevämmältä, vaan pihalla tuntui ettei mitään muutosta ollut kuitenkaan. Servon testasin, toisella vastarilla ja gyrolla, sitä tuntui heilutellessa seuraavan paremmin, eli taas tuntuu syyn löytyvän asetuksista. Tutkitaan lisää...

Hitokseen hämmentävää, kun ei vaan keksi syytä. Kokeeksi kävin Hughesiakin lentämässä, mukavan täsmällinen ja luottamusta herättävä peränkin toiminta, just semmonen mikä tästä 600 pro:sta vielä puuttuu. No, haetaan asetus kerrallaan -metodilla, pakko sen on jostakin sen syyn löytyä. Tai peilistähän se löytyy, mutta se asetus mikä on nyt hieman hukassa. Ja jos ei löydy, niin Gpro vaihtuu Skookumiin...

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #185 : 24 Huhtikuu, 2024, 21:01:57 »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #186 : 24 Huhtikuu, 2024, 21:23:39 »
Jep, hyvin on tuon tyyppinen tämä. Sopivan hiljaisen hetken saapuessa, raahaan kopun ylös ja katson asetuksia. Taitaa tosin löytyä tallennettunakin asetukset -> tutkimaan. Kiitoksia videon löytymisestä..!

Poissa matipa 74

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #187 : 24 Huhtikuu, 2024, 21:36:24 »
Eipä mitään, toivottavasti on apua. Ilmeisesti ongelma tuossa servo travel asetuksessa. Jos oikein ymmärsin, niin ei ymmärrä yli 100 arvoja.
Ja pääsinpä minäkin jälleen askeleen lähemmäs oman kopu harrastuksen elvyttämistä :D

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #188 : 24 Huhtikuu, 2024, 22:06:17 »
Saattaa jo huomenna tietää, oliko apuja. Karvan yli satasen oli asetuksissa, pudotin ysikymppiin, miten käytännössä sitten vaikutti näkee kun kokeilee. Sopivasti jälkikasvu hiljenikin, että pystyi säätöjä tutkimaan...

Olisihan tuo ehkä kätevämpi säädellä vaikka tabletilla bluetoothin kautta, jos vaan säätöäpin jostain löytäisi. On kyllä sitä ikäluokkaa tablettikin että voisi toimia ristuksenaikaisen äpin kanssa, vaan kun taitaa olla mennyt vanhaksi niiden olemassaoli play-kaupassakin...

Hyvä vaan jos uutta innostusta löytyy, pitänee jatkaa yllytystä jos joku muukin innostuisi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #189 : 25 Huhtikuu, 2024, 11:36:07 »
Pari akullista tunnusteltu ja leijuteltu, tuntuis että se oli just tuosta kiinni tuon toiminta. Nyt on ihan eri käytös perällä, aivan erilainen luottamus kun käyttäytyy halutummin. Ei nykäisyjä, ei epämääräisyyksiä, tarkasti voi hitaastikin ohjata perää. Ei tosiaan olisi tuo tullut edes mieleen, veikkaan että ennen tuon videon näyttämää bugia olisi jäänyt löytymättä ja Skookum olisi tuon Gpro:n korvannut...

Nyt äkkiä elektrooneja akkuihin, ja isommalle alueelle testilentoja tekemään. Vielä kun on isommin tuulematta ennen iltapäivää..!

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #190 : 25 Huhtikuu, 2024, 13:44:54 »
Jeps. Lennetty. Testasin yhtä mukana tullutta "hitusen" pullistunutta akkua, ja kyllä niistä taitaa tulla VPK:n akkupaloharjoituksen kohteita. Pari muutakin on jo julistettu siihen käyttöön. Paras potku on ehkä kadonnut vuosien säilytyksen aikana, sisäiset vastukset viisin-kuusinkertaiset uusiin verrattuna, ja akkuvahti käy kirkumaan jo toisen minuutin alkupuolella. Eikä tosiaankaan jaksanut oikein kunnolla edes lentää mokomalla. Kaksi 2500mAh akkua oli myös ladattuna, niillä kummallakin otin alas kun timeri kymmenen minuutin kohdilla ilmoitti ajankulusta. Eikä näy storageen lataillessa ainakaan ekan kanssa menneen kuin vajaa 100mAh täytettä, eli ehkäpä tuolla olisi vielä minuutin-pari voinut jatkaa...

Oli kyllä reilun tuulista, Foreca väittää olevan 4 m/s "peruspuhallusta" 10 m/s puuskien kanssa, ja kyllä se siltä tuntuikin tuolla aukeammalla paikalla. Pihan montussa olevaan tuulimittariin siihekin kun näkyy tarttuneen yli 3 m/s keskimääräinen ja melkein 6 m/s puuskia, ja tuolla mäen päällä asuva sälli kertoo siellä aina tuulevan "vähintään tuplat" meidän monttuun verrattuna...

Tuulesta huolimatta, kyllä luotto alkaa syntyä kuitenkin tuohon Gpro -purkkiin. Ei minkäänlaista epämääräisyyttä, hämmentävän hienosti puuskissakin pysyy kurissa, korkeintaan pientä hienosäätöä saa osakseen mutta olkoon nyt noin. Hauska reilummassa tuulessa leijutella kylki tuuleen päin, aika reilusti kallistuu koko keksintö tuulta vasten, mutta täysin yllätyksetöntä oli käytös. Eniten itseä arvelutti sitten laskeutuminen tuossa tuulessa, mutta ei kuitenkaan edes yrittänyt kaataa mihinkään suuntaan, peräevää en maahan saanut osumaan noissakaan tilanteissa. Väliin tuli laskeuduttua useammankin kerran, lähinnä timerin loppuaikaa katsomaan, ja meneehän nuo sit samalla lisäharjoitteluna laskuja varten. Jotain toiminnasta kertoo vissiin sekin, että aika huoletta sai kevyttä taivasteluakin lennettyä, sujuvasti epämääräisiä kahdeksikkojakin sai aikaan. Aiemmalla perän toiminnalla ei oikein uskaltanut edes ympäri pyöräyttää, ja eteenpäin lentäessäkään ei ollut mitään varmuutta mitä perän kanssa tapahtuu...

Pitch-pumpissakaan ei lähtenyt perä enää mihinkään, aiemmin ei paljoa uskaltanut nousunopeutta käskeä kun pahimmillaan pyörähti koko kierroksen ja varsin hätäseen vieläpä, ja kun muutenkin ohjattavuus oli hieman heikohkoa niin ei oikein minkäänlaista ylimääräistä kuviota käynyt mielessäkään. Että eiköhän tuon kasnsa vielä toimeen tulla..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #191 : 02 Toukokuu, 2024, 14:39:48 »
Hmm. Hetken olevinaan tyynempää, niin kävin kokeeksi hakemassa tuntumaa nelilapa-viissatkuun. Onkohan tämä nyt seurausta siitä, että viime aikoina on tullut pääasiassa otettua Hurricane tai 600 Räxä kainaloon, että tuntuu tuommoinen 500 pieneltä ja kiikkerältä? Ei sentään niin pahasti mitä 450 kokoiset, mutta häiritsee sekä kiikkeryys että nuppikierrokset...

Pari akullista ilman ylimääräistä ohjelmaa, 4-5m/s puuskat ei oikeastaan enää haittaa tuollakaan, jotka tuntuu olevan ihan liikaa 450 kopulle. Kaipa sitä vakautta tekee kuitenkin tuo pieni painonlisä ja koko? Reilun kymmenminuttisen pysyi ilmassa, pari ampeerituntia katosi akuista, taitaa olla aika kevyttä pyörittelyä tämä vielä. Vaan kierroksia pitäisi saada alas, ainakin mun makuun...

Taitaa jäädä jälleen tauolle tämä, nuppi siirtyy jossakin vaiheessa 500 Hughesiin, vaan ompahan testattu tällä halpa kiinalainen nelilapanuppi, yllätti se ettei ole mitään aivan kamalaa kuraa miltään osin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #192 : 30 Toukokuu, 2024, 15:40:05 »
Ihan ei kahta viikkoa tullut taukoa pidettyä, eilen petti hermo tuulen suhteen ja kampesin 180 Bladen kanssa pihalle. Yllättäen jopa ongelmitta sain puuskatuulessa laskeuduttuakin, joten tuntuma ei ihan kateissa tainnut olla, pari akullista tuli sillä leikittyä. Tänään sit vielä yksi akullinen sillä, samalla kun latailin pattereita "pikku-Hurricaneen"...

Noo, sekin tuntui alkuun melkein hyvältä, pientä epämääräisyyttä eikä tuntunut ihan olevan voima kotona. Senhän sitten tietää mitä siitä seuraa, lisää lentoa ja ihmettelyä, kunnes...


Toisen akullisen kesken Hurricane hakeutui luonnolliseen asentoonsa, eli kyljelleen...


Hienosti pysäköity, vai..?

Jännä on se tunne, kun moottori lopettaa kerrasta toimimisen, korkeutta jotain vajaa 15 metriä. Ja tämä kun on olevinaan semmoinen "LHS" eli Low Head Speed kötöstys, akunpuolikkaalla lennetään, niin sielläpä ei sitten ihan kamalasti ole rupelissa inertiaa tuossa tilanteessa. Sujuvasti alas, melkein kiven tapaan, mutta sen verran näköjään osasin ohjastaa tuossa tilanteessa että laskeutui nätisti telineilleen, vaan siitä sitten pompun kautta kyljelleen. Onneksi tuli tähän väkästeltyä 600 Trexin tellingit, vähän leveämmät ja kivasti joustaa tuommosessa alastulossakin...

Entäs se syy? Kokeilin tottakai heti alastulon jälkeen, että vieläkös toimisi, ja kaikki muuten mutta kierroksia kerätessä katkaisi pyörityksen kuin veitsellä leikaten, varmuuden vuoksi kokeilua vielä 6S akulla mutta sama tulos. Kävi jo Mielessä kaikkea, akkukennon kuolemasta lämmöissä,  ylilämmöt nopeussäätimessä yms, mutta kyseessä olikin ihan tekninen vika, tarkemmin sähkötekninen...


Moottorin piuha liittimen juuresta juotoksestaan tärissyt irtipoikki. Toinen oli lähes samassa tilanteessa eikä kolmaskaan enää priimaa ollut. Putsailin, tinailin, testailin, myös 6-kennoisella akulla jolla on kyllä tarpeettoman paljon potkua ja nuppikierroksia eikä oikein kaasukäppyrästä saanut tarpeeksi alas, joten pikkuakkuun lisää elektrooneja ja takaisin taivaalle...

Paremmin oli kyllä potkua nyt tarjolla, liekö liitos pätkiny jo aiemminkin, vai vain plaseboa? Selittäisi kyllä parit aiemmin olleet pikkunykäisyt myös tuo, ehkä..?

Poissa Maranzi

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #193 : 31 Toukokuu, 2024, 08:09:13 »
Pieni torppitarina sopikin tosi kivasti tähän väliin  ;)
Kraken, Kraken 580, RAW 580, RAW 420, Logo 200, Vbar Control Touch.
"Joka tikkuihin tarttuu, se tikkuihin hukkuu”

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #194 : 31 Toukokuu, 2024, 09:54:09 »
^Jep, pitää mielen virkeänä. Ja kun eikös nykyään kaiken pidä olla kevyttä tms, niin tämmöinen "kevyttorppi" sopii suuntaukseen...

Tänään näkyy olevan tyynempää taas tarjolla, vaikea ehkä välttyä akkuja latailemasta? Katkaisee kivasti ajatukset kaikesta muusta, kun käy vähän itseään haastamassa... Voisi olla ehkä perinterisemmän nupin Hurricanen vuoroa seuraavaksi...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #195 : 31 Toukokuu, 2024, 16:23:51 »
Ja lennetty, parit akulliset tankosella. Ihanan välitön tunnelma, pitää hereillä kyllä koko ajan tuulen vaihdellessa. Ja lämmintäkin kyllä oli, aukea paikka mihin aamusta asti osuu aurinko, ihan oli oikea valinta ottaa juotavaakin matkaan...

Hitusen tuntuu kuumahkona käyvän, käsittääkseni Hurricanen mukana tullut moottori, 1100kv tapaus, 550mm päälapaset ja 95mm perällä. Pienimmällä välityksellä mitä kotoa tuohon löytyi, 80%kaasukäppyrällä, kyllä siihen vielä koskea kestää muttei kauaa näppejään kiinni pitele. 80A noparissa vielä vähemmän aikaa, akut ei kuitenkaan mitenkään kuumat olleet. Kuutisen minuuttia kummallakin, timerin kertoessa lopetusajan, just storageen tuli noin ajettua ja ladatessa storagesta niihin sai menemään n. 1600mAh eli keskimääräinen virtakaan ei pitäisi iso olla. Ulkolämpömittari tosin väitti +30 lämmöksi, kaipa sekin tekee sen että sähkökikkareet kuumenee nollakeliä enemmän...

Yrittänyt keskittyä hitaaseen lentämiseen, suuntaan jos johonkin, välillä sit hetki nopeampaa meininkiä. Rohkeus kyllä tuntuu kehittyvän aina kun vauhtia lisää, mut sitten tulee se pieni pelko mukaan kun ei ihan tunnu vielä osaavan. Rauhoittelua hissuksiin hiipimällä, ja siitä sitten taas lisää vauhtia, pysyy mieli virkeänä eikä näköjään väsy niin hätäseen mitä tiukemmin keskittyessä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #196 : 04 Kesäkuu, 2024, 22:52:16 »
Viikonloppuna ukkosmyräkkää odotellessa, pyörittelin takapihalla 180 Bladella. Takapihan "monttu" poistaa pahimmat puuskat, ja siinä pikkupuuskien seassa napsuttelin voikukkien päitä poikki. Sopivasti 45 asteinen rinne täynnä voikukkaa, semmoista valkoista hahtuvavaihetta, hyvä pölläkkä välillä ja tarttui lapoihinkin niitä "laskuvarjoja" ihan runsaasti. Eniten itseä yllätti, ettei tullut minkäänlaisia tilanteita vastaan...

Tänään sitten ajattelin virkistellä uusia akkuja mitkä ostin 600 Räxää varten. Ei paljoa stressaa vaikka sähkönhinta olikin aika rapsakkaa, kattopaneeleista tuli kuitenkin tuplaten se mitä pesukone-kuivausrumpu pahimmillaan yhtessä kuluttaa, ei siinä paljoa parisataa wattituntia tunnu lisänä. Tänään kuitenkin näkyi sähköä taivaalta kertyneen yli 60kWh... Olihan tuo aika tuulista, sääaseman historiasta katsoin että tuli käytyä päivän puuskaisimpana hetkenä kentällä, keskimääräistä tuulta kolmen sekuntimetrin pintaan, puuskat kahdeksaa. Kivasti riitti 12S koneella tuoreilla 6S akuilla potkua tuulesta huolimatta, jopa tosi matalilla nuppikierroksilla. Vaihdoin tosin viime lentojen jälkeen 600mm lapaset takaisin, hyvin jaksoi loppuakullakin läpsytellä menemään. Kymmenminuuttisen kohdilla timerin huutaessa otin alas, ja kun talliin asti sai palattua niin ekaan akkuun meni noin 10mAh ja jälkimmäiseen 60mAh, eli aika lähelle storageen tuli näköjään vahingossa lennettyä...

Nyt kun on taas ehtinyt ja kelit sallineet tiiviimpää lennätystä, lyhysillä tauoilla, niin tuntuu olevan taas helpompaa kuin pitempien taukojen jälkeen. Uskoa omaan osaamiseen lisää tuokin, ettei ainakaan kuussatkulla tarvinnut pahemmin tuulesta välittää, sopiva puuska toki nostaa/laskee lentokorkeutta ja siirtää sivusuunnassa, mutta ei mitenkään häiritsevästi...

Tässä on nyt tullut pohdittua kaiken muun ohessa, että mikä on noiden 500 Trexien tarve. Vaatii enemmän tilaa mitä 450, mutta ei lähellekään 600:n ominaisuuksia, semmoinen väliinputoaja mitä nyt on tullut koettua. Ja selkeästi pienemmän ja epävakaamman oloinen mitä vakiomittainen Hurricanekin, saati sitten stretsattu semmoinen. Ja vaikka miten sitä itselleen yritti selitellä, ettei noihin isompiin olisi halua, vaan kun sopivasti tuli vastaan niin kummasti on mieli muuttunut. Ehkä kuitenkin hyvä että tuli sitä alkuvaiheen torppailuvaihetta käytyä läpi 450 kokoisilla..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #197 : 12 Kesäkuu, 2024, 18:28:37 »
Pikkusen ropausta tälle päivälle. Jostakin tuli mieleen kokeilla, minkälainen tulisi 450 kokoisesta, jossa kolmelapaiset rupelit ja Skookum pitämässä kuria liikkeille, että entäs jos tähän laittaisikin 6S-akulle tarkoitetun moottorin jota ajaisi kuitenkin 3S-akulla? Vähän isompaa välitystä, joka onnistui kätevästi slanted -rattailla, ja kun palikat sai paikoilleen asettumaan niin heti takapihalle kokeilemaan. Kivasti tuntui siinä "lopun edellä" olevalla akulla lilluttelu, ja kaasukäppyrää tuli hieman muokattua mukavammaksi, niinpä sitten neljään hyväkuntoiseen akkuun elektrooneja ja nurtsikentälle hakemaan tuntumaan... Siinä akkujen latautumista odotellessa huomasin, että tästähän oli ryöstetty canopyn kiinnikkeet. Olikohan niin että meinasin sitä MD500 koppaan sijoitella, mutta lähdinkin PRO:sta sitä rakentamaan, ja siinä yhteydessä olisi tullut irroteltua ne? Kaikkea ei voi vaan muistaa, onneksi semmoiset kiinnikeet löytyi helposti niin sai senkin korjattua...

Kivan hiljainen tuosta kyllä tuli noilla keinoilla, ja vaikka nuppikierrokset* korvalla kuunneltuna putosikin aika paljon, niin sama herkkyys ja vakaus tuntui säilyvän mitä aiemmalla kokoonpanolla. Tuulenpuuskiakin alkoi orastava sade kehittelemään, muttei niin paljoa että olisi isommin haitannut. Väliin sekalaista päämäärätöntä lentelyä, välillä taas leijuttelua eri asennoissa ja hidasta etenemistä. Akkuvahti näytti heräävän noin 12 minuutin lentelyn jälkeen, joka akulla aika lähelle samaa luokkaa näkyi kestävän. Ei isoa eroa lentoajassa, enemmän vaikuttanee se miten lentää, kuin moottori-nuppikierros -muutokset...

Ei vaan meinaa silmät pysyä mukana tuon kokoisen kanssa, vähänkin kauemmaksi niin tuntuu orientaatio helposti katoavan. Vaikka on fluorisoivaa väriä canopyssä ja lapasissa, niin ei paljoa taustalle tarvitse muuttujia niin kummasti katoaa. Jopa taivaslennossa, kun ei kopikan asento muutu mitenkään, tulee epävarmuutta että mitenkäpäin se siellä taivaalla on. Ilman paniikkia kuitenkin onneksi noista selvisi, mutta jokseenkin epämukavaa kun pääsee tapahtumaan. Pitäis kai käydä optikolla tarkistuttamassa näkö, että pitääkö jo vajaan puolentoista vuoden jälkeen korjata arvoja, vai miksi ei vaan meinaa nähdä...

Pitää varmaan jatkaa vaan isommilla lentelyä, ne ei katoa ollenkaan niin herkästi...  :o


* Laskea nuo nuppikierrokset kuitenkin piti. Rattaat 121/15, moottori 1800kv, akku 3S eli 11,1v, kaasukäppyrässä leijutuksessa 73% -> nimellisesti noin 1800RPM joka kyllä laskee aika reilusti akun tyhjentyessä. Siksipä toisessa lentotilassa onkin vajaa 10% enemmän kaasukäppyrässä, tuoreella akulla mun makuun kiertää liikaa mutta paras terä kun akusta on poistunut niin ollaan taas mukavammalla alueella...


Edittiä, tarkistuslaskenta. Muistin pinionin hammaslukemat väärin, ei ollut 15 vaan 12 hammasta. Tuosta laskettuna, "ykköslentotilassa" 1400-1500 RPM ja "kakkosessa" vajaata 1700 RPM. Ilmankos kuulostikin kivalta korvaan... Ja selittänee sen että ykköstilassa akun vajaantuessa ei ihan jaksa pitch-pumpissa perää pitää, mutta ei niin paljoa etteikö tikulla voisi tilannetta korjata, just sillai hentosesti pettää että selkeästi lähtee perä liikkeelle muttei häiritsevästi kuitenkaan...

Kai tämä kolmelapainen on sitten ainakin lähelle "oikea LHS" kun pysyy kurissa vielä 1400 RPM lukemilla..?
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2024, 12:33:24 kirjoittanut JasuT »

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #198 : 18 Kesäkuu, 2024, 08:22:13 »
Paa joku govi siihen koneeseen, ni pysyy kierrokset suunnilleen vakiona.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #199 : 18 Kesäkuu, 2024, 21:25:51 »
Govilla tosiaan saisi mukavuutta toimintaan. Isommissa semmoisia onkin, Hurricanet ja 600 Trexit on govilla, ja tekee kyllä tietyllä tapaa leppoisammaksi elämän. Ehkä noihin pienempiinkin jossakin vaiheessa semmoisen saa, pikku hiljaa, ihan kaikissa ei ole edes soft-starttiakaan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
21007 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
16585 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
3713 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9346 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
12855 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu