Kirjoittaja Aihe: Quadcopterin rakentaminen itse...  (Luettu 30019 kertaa)

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #50 : 06 Helmikuu, 2015, 19:37:47 »
Minulla sen verran kökköjä akkuja, että joka tapauksessa korkeutta saa olla paimentamassa kun anto vaeltaa...alaspäin.

Poissa UberL

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #51 : 06 Helmikuu, 2015, 20:03:46 »
Pid ja gain on sama asia, tai niin minä ainakin olen sen käsittänyt.
 

PID on proportional, integrald ja derivate arvot toiminnolle. Gain tarkoittaa lähinnä karkeasti "arvo" taikka "lisä" eli kuinka paljon kyseinen luku "lisääntyy". Aika usein puhutaan P- I- ja D-gainin kohdalla myös "herkkyydestä". Limit taasen kuvaa prosentuaalisesti sitä alaa jonka FC saa käyttää kontrolleista korjatakseen ulkopuolisia muutoksia asentoon jne.

Yksinkertaistettuna noita PID arvoja voisi kuvata vaikka näin:
P vaikuttaa siihen miten FC priorisoi sensorien arvojen ja käyttäjän käskyjen välillä. Mitä korkeampi arvo sitä napakammin multi tottelee käskyjä, liian alhainen arvo taas aiheuttaa laiskuutta ohjauksessa.
I säätelee periaatteessa sitä kuinka tarkasti FC muistaa ja toteuttaa kulman muutoksien korjauksen.
D taasen määrää miten "nopeasti" FC tekee korjaukset asentoon ja kulmaan.
TBS Discovery - Sunnysky - Frsky - 5.8ghz
Kiina Hämppy - HKpilot mini - Gimb - 5.8ghz
FPV250 - Emax 1806 - FrSky - 5.8ghz
Mini-H - RCX 1804 - FrSky - 5.8ghz
Kiinteet: Bix2 ja Versa Wing

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #52 : 07 Helmikuu, 2015, 08:30:49 »
Heip,

Kiitos selvennyksistä,pitää noihin säätöihin vielä perehtyä. Ensimmäiset ulkotestit nyt takana,ja juu kyllä se lentää...jopa melko hyvin omasta mielestäni.
Jalkapallokenttää on nyt kierretty onnistuneesti,lisäksi korkeusennätyskin tehtiin,ja melkein menetettiin näköyhteys.
Tuo YAW ongelma vielä vaivaa,eli korkeuden muutos käännyttäessä pystyakselin suhteen ,sitä pitää tutkia.

Toinen asia koskee kopun lentoasentoa,onko normaalia että koneen lähtiessä paikaltaan leijunnasta esimerkiksi kylki edellä vasemmalle (Kun tikusta se käsky annetaan ja sen jälkeen tikku heti vapautetaan keskiasentoon),niin kopu jatkaa tässä asennossa niin pitkälle kunnes tikusta tehdään korjausliike oikealle...?
Mä luulin että liike vasemmalle jatkuu vain sen aikaa kun tikkua vasemmalla pitää,ja tikun keskittyessä kopun liike pyrkii palaamaan leijuntaan...?? ;D

Lisäksi leijunnasta kiihdytettäessä voimallisemmin eteenpäin, kopu etenee ensin vaakatasossa,mutta hetken kuluttua ja vauhdin kasvaessa sen lentorata kaartaa loivasti ylöspäin..?

Edellämainituista ei varsinaisesti ole haittaa (Paitsi YAW ongelma) ,kun sen tiedostaa.

Ulkoitestit lopetettu toistaiseksi radiolähettimen palon vuoksi ::)

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #53 : 07 Helmikuu, 2015, 09:26:31 »
Toinen asia koskee kopun lentoasentoa,onko normaalia että koneen lähtiessä paikaltaan leijunnasta esimerkiksi kylki edellä vasemmalle (Kun tikusta se käsky annetaan ja sen jälkeen tikku heti vapautetaan keskiasentoon),niin kopu jatkaa tässä asennossa niin pitkälle kunnes tikusta tehdään korjausliike oikealle...?
Mä luulin että liike vasemmalle jatkuu vain sen aikaa kun tikkua vasemmalla pitää,ja tikun keskittyessä kopun liike pyrkii palaamaan leijuntaan...?? ;D

Onkohan sulla fc rate modessa? KK:sta löytyy sekä self stabilazion että rate moodi. Vanhalla laudassa tuo stabiliointi oli vähän vitsi, mutta uudessa pitäisi toimia sekin. Rate moodissa kopteri pysyy siinä asennossa mihin se ohjaimilla kallistetaan. Stabiloidussa palautuu siihen mikä sen mielestä on vaakataso.

Ulkoitestit lopetettu toistaiseksi radiolähettimen palon vuoksi ::)

...what? :D
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #54 : 07 Helmikuu, 2015, 09:44:36 »
Rate on sama asia kun acro, ja tuolla acro nimellä se kk:ssa on ;) Se self level modi pitää asettaa joko jllekkin kytkimelle tai sitten tikku komennoilla. Helpoin on laittaa kytkimen taakse kk:n asetuksista.
« Viimeksi muokattu: 07 Helmikuu, 2015, 09:47:17 kirjoittanut Petsku »

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #55 : 07 Helmikuu, 2015, 14:25:47 »
Ok...
Täytyy ihmetellä kyseisiä säätöjä....kiitos vaan.
Niin  lähettimestä paloi muutama pintaliitoskomponentti ja hieman piirilevyn foliota.
Muutama 5V regulaattori,trankku ja kondensaattori tuli  vaihdettua ja se toimii taas. Mutta en tuohon uskalla enää luottaa.

Syynä oli Turnigy X9:n  patteri / akkuliittimessä oleva  mahdollisuus,joka sallii kytkeä akun vääriin. Se unohtui korjata,ja käry kävi.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #56 : 07 Helmikuu, 2015, 18:21:49 »
Mää tutkiskelin tänään peukalon liikeratoja ja kyllä se vika peukusta löyty. Radion tikkuja laskin hiukan sisään, niin johan parani yaw:n pyörittely. On tää rc jutska tarkkaa hommaa ja jännää..hyvin jännää.  :D
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #57 : 07 Helmikuu, 2015, 20:59:36 »
Mää tutkiskelin tänään peukalon liikeratoja ja kyllä se vika peukusta löyty. Radion tikkuja laskin hiukan sisään, niin johan parani yaw:n pyörittely. On tää rc jutska tarkkaa hommaa ja jännää..hyvin jännää.  :D

Morjens,

Joo mä myös tutkin asiaa,ja totesin että yawin käyttö ilman että yhtään muuttuu tehonsäätö, on kyllä hankalaa. Korjatulla Turnigyllä ja FC:n näytöltä kanavien liikkeitä kun seurasin,niin lähes aina tehot heilahtivat yawia annettaessa.
Tämän kun vielä teet kiihtyneenä kentän laidalla,jäätyvin sormin,niin ei varmaan tasaiset ole liikkeet.
Mä taas otin tikkuja pidemmiksi,mutta katsotaan nyt kenttäkokeissa mikä on totuus,....säätö vai sormi ;D

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #58 : 07 Helmikuu, 2015, 21:30:32 »
Jotkut odottelee ennen lentoa GPS:n löytävän satelliitit ja me jumpataan peukkuja.. :D
http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/77/hiirijumppaohje
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #59 : 07 Helmikuu, 2015, 22:10:24 »
Onkohan sulla fc rate modessa? KK:sta löytyy sekä self stabilazion että rate moodi. Vanhalla laudassa tuo stabiliointi oli vähän vitsi, mutta uudessa pitäisi toimia sekin. Rate moodissa kopteri pysyy siinä asennossa mihin se ohjaimilla kallistetaan. Stabiloidussa palautuu siihen mikä sen mielestä on vaakataso.

...what? :D

Kyllä se piti olla self stabilazion (=self level ?) asetuksella,koska ilman sitä ei tule lentämisestä mitään.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #60 : 07 Helmikuu, 2015, 22:27:00 »
Vanhalla laudassa tuo stabiliointi oli vähän vitsi, mutta uudessa pitäisi toimia sekin.
  Mikä on vanha, ja mikä uusi?

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #61 : 08 Helmikuu, 2015, 00:08:35 »
2.0 oli itselläni, ja siinä se self level mode oli vitsi.
2.1.5 taisi olla se missä se toimiikin.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #62 : 08 Helmikuu, 2015, 00:50:39 »
Minulla nyt ei ole mitään montaa tusinaa ollut näitä laitteita, mutta ihan hyvä tuo 2.0:n toiminta on.

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #63 : 08 Helmikuu, 2015, 07:55:04 »
Juu itelläkin 2.0:ssa self level toiminut hyvin, adhd lennossa alkaa hetken päästä vaeltamaan sivulle, mutta kai se on enemmän rauhalliseen lentoon tarkoitettukkin..
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #64 : 08 Helmikuu, 2015, 08:41:18 »
2.0 oli itselläni, ja siinä se self level mode oli vitsi.
2.1.5 taisi olla se missä se toimiikin.

Ei omassa KK2.0 ollut mitään vikaa. Päivitti firmiksen niin SL toimi aivan loistavasti :)

Poissa aprepo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #65 : 08 Helmikuu, 2015, 08:52:49 »
Eihän se ongelma raudassa ollutkaan. Mulla oli orkkis softa parin vuoden takaa, eikä se kyllä mitään havaittavaa saanut aikaan self level päällä. Rate moodissa toimi mainiosti, ei siinä mitään.
"Ei tää kulje kovempaa!" | multikopterit.net

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #66 : 08 Helmikuu, 2015, 09:04:18 »
Hyvin kk2.0 toimi/toimii. Ongelmana oli vaan gyro, joka ei ihan pysynyt messissä rajummassa heittelyssä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #67 : 11 Helmikuu, 2015, 09:35:59 »
Hei,

Nyt alkaa olemaan KK2.1.5 asetuksissaan,tosin sitä YAW:ssa tapahtuvaa korkeuden muutosta on vielä havaittavissa,vaikka peukaloa onkin trimmattu kovasti,eli peukalo ei nyt ihan yksin ole syyllinen kuitenkaan.
 Tietyissä Self-level asetuksissa korkeuden muutos  YAW:ssa on olematonta,mutta lennättäminen on niissä asetuksissa vaikeampaa. Lennätys ystävällisissä asetuksissa korkeudenmuutosta taas tapahtuu...??

Edellä vihjattiin myös huonon akun mahdollisesta syyllisyydestä kuvattuun ongelmaan.

Self Level ja ACC trim roll / pitch ,säädetäänkö tällä lentoradan kaartamista pitch roll suunnissa jos laite pyrkii kaartamaan ylös tai alas,eikä lennä suoraan?
Vai itse laitteen asentoa heti leijunnasta liikkeelle lähdettäessä,eli kuinka paljon se kallistuu suunnassa pitch / roll ?

No tutkimukset jatkuvat.

Huomasin  KK2.1.5:ssa olevan jotain kameragimbaalin hallinta juttuja,googlella ja youtubella selvisi että näin olisi. Mutta ei kait se KK2 ihan kylmää gimbaalia (Jossa vain harjattomat moottorit,runko,ei elektroniikkaa, hinta Ebay.ssä 15€) vaaterissa pidä omilla gyroillaan ?

Ymmärsin että KK2.1.5 hoitaa kyllä osaltaan gimbaalin asentoa kun lähettimestä asentokäskyjä gimbaalille annetaan,mutta ei tosiaan pidä gimbaalia vaaterissa yksinään??

Potkuritkin on nyt tasapainossa paremmin,ja värinät pienenivät selvästi :)







Poissa jinx

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team EP
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #68 : 11 Helmikuu, 2015, 09:49:18 »
Taisi vanhemmassa KK:ssa ainakin hoitaa koko gimbalin vakautuksen. Ei kylläkään harjattomilla moottoreilla olevaa, vaan servogimbalin.
Blade mCPX BL
DJI S900, DJI Phantom 3 Advanced, Blackout Mini H, Diatone Lizard 160
TBS Caipirinha, X-UAV Mini Talon
Spektrum DX7s, FrSky Taranis Plus

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #69 : 11 Helmikuu, 2015, 10:17:15 »
Self Level ja ACC trim roll / pitch ,säädetäänkö tällä lentoradan kaartamista pitch roll suunnissa jos laite pyrkii kaartamaan ylös tai alas,eikä lennä suoraan?
Vai itse laitteen asentoa heti leijunnasta liikkeelle lähdettäessä,eli kuinka paljon se kallistuu suunnassa pitch / roll ?
Kun ottaan leijuntaan ja multi lähtee vetämään johonkin suuntaan, tuolla trimmillä saadaan hienosäädettyä pysymään paikoillaan. On siis vain hienosäätö.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #70 : 17 Helmikuu, 2015, 12:32:44 »
Heip....

No juu kyllä se lentää ja tunteja kertyy,kertaakaan en ole sitä vielä torpannut,mutta se lienee vielä edessä. Yhdellä 2500mAh akulla lentää turvallisesti noin 12 min tällä kuormalla,15min... ja alkaa jo pillit huutamaan.

Pahin ongelma on oikeastaan se ,että kopun etäännyttyä liian kauas sen, suuntaa ei enää hahmota. Jonkinlaiset värit tai muut mitkä kertovat kopun asennon ovat kyllä tarpeen.

Jos tuohon edellä mainittuun tilanteeseen lisätään vielä hiemankaan tuulta,on edessä ongelmia. Parasta onkin harjoitella tyynessä säässä, ja pitää etäisyys kopuun sellaisena ,että pystyy hamottamaan suunnan mihin sitä haluaisi viedä.
Olen kyllä harjoitellut myös kovemmassakin tuulessa,mutta lähinnä vain leijutusta max 10-15m etäisyydellä,kopun hallinnan harjoittelu puuskissa friskaa kivasti ;D ja on ihan terveellistä kunhan riskit ymmärtää.


Paljon parjattu gps toiminto voisi olla aloittelijallekkin ihan ok,kunhan senkin riskit ym vaatimukset ymmärretään. Mikä olisikaan hienompaa kuin harjoitella manuaalilentoa ja vahingon sattuessa (kopu eksyy liian kauas,koska niin käy kuitenkin) kytkeä tule kotiin toiminto päälle.
Mielestäni tuollainen viimeinen oljenkorsi on parempi,kuin hakea kopu jostain palasina,mutta siihen (Gps) ei saa luottaa sokeasti.
Totuus on kuitenkin se että manuaali lento on pakko hallita,siitä ei pääse mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu, 2015, 15:51:19 kirjoittanut Raimund »

Poissa Raimund

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #71 : 29 Maaliskuu, 2015, 17:11:45 »
Vaaran merkkejä ilmassa....tai oikeastaan ESC:ssä. Ihan vahingossa tuli huomattua,että noparin liittimien juotoksissa piirilevyyn oli vaurion alkua.
Moottorijohtojen liittimet oli juotettu ESC:n piirilevyn kuparifolioon kiinalaisen orjatyöläisen toimesta,mutta kuparifolio oli alkanut irrota piirilevyn pinnasta,joten liitin oli enää sen ohuen folion varassa kiinni.

Ei tarvita kovinkaan kummoista mielikuvitusta arvata että mitä olisi tapahtunut kun folio olisi katkennut.... ;D
Perinteisesti tämä olisi sattunut kun kamera / Gimbaali on kiinni ja meren yllä.

Tuli käytyä kaikki noparit läpi,ja alkavaa vauriota oli kahdessa noparissa. No nyt on liittimet korvattu pehmeällä silikonijohdolla.
Vaurioon lienee osaltaan vaikuttanut tapa ajoittain nostaa kopua moottorin aisasta,jolloin johdotus ja esc saattavat nitkua...?

Poissa Bemmisti

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #72 : 31 Maaliskuu, 2015, 21:50:48 »
En viitsinyt tätä varten aloitella uutta ketjua joten kysyn oheis kysymykseni tässä.

Posti toi tälläsen http://www.ebay.com/itm/F450-Quadcopter-Rack-Kit-Frame-w-KK2-15-2212-920KV-30A-SIMONK-ESC-9443-prop-E-/131412412110?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e98ca46ce

Paketin mukana tuli ESC board näkyy myös noissa kuvissa tuolla ebayn sivuilla. Pitääkö tässä kloonin tapauksessa juottaa ESC:it kiinni juuri tuohon erilliseen levyyn, vaikka tuossa kopio rungossakin kyllä on nuo + - paikat ESC:lle?
Heli:Hausler 450 SE V2
Kiinteä siipiset:Bixler, Skywalker
Quadina:ZMR 250
Phoenix 5
Turnigy 9XR Pro & Frsky DJT

Poissa M

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #73 : 31 Maaliskuu, 2015, 22:23:03 »
Ei sillä ole mitään merkitystä käyttääkö tuota erillistä levyä, rungon tarjoamaa jännitejakoa vaiko juottaako vaikka piuhat vain yhteen ilman mitään levyä. Pääasia että kaikki ESC:t saa oikean saman jännitteen itselleen.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Quadcopterin rakentaminen itse...
« Vastaus #74 : 01 Huhtikuu, 2015, 08:24:46 »
Noo, volttien lisäksi nopareille pitäisi saada myös riittävästi ampeereja ilman että mistään nousee käry. Ehkä klooni-runkolevyn vedot ovat niin ohuet, että edes valmistaja/myyjä ei luota niiden kestävän normaalissa lennossa kulkevia virtoja? ;)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
16045 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
16 Vastauksia
9457 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
88 Vastauksia
63768 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Kesäkuu, 2014, 22:12:31
kirjoittanut Jumusa
106 Vastauksia
49002 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2015, 20:38:50
kirjoittanut pekoni
1 Vastauksia
2767 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Heinäkuu, 2017, 07:25:04
kirjoittanut elvis