Kirjoittaja Aihe: Trafi ilmailulaki - muutoksia 9.10.2015  (Luettu 168664 kertaa)

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #375 : 06 Maaliskuu, 2015, 06:46:42 »
eiköhän paikkakohtaisesti voida rajoittaa alemmaksi mutta ei varmaan ylemmäksi. Itse kuvasin räyskälässä WGC2014 kisoissa 350m korkeudesta koska ilmatila oli suljettu muulta liikenteeltä muistaakseni noin 3km korkeuteen asti.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #376 : 06 Maaliskuu, 2015, 07:02:12 »
Lukiko kukaan tuota kysymystä edes?

Onko kenelläkään tiedossa voimassa olevaa lakia?  Kuten sanoin, olen lukenut puolivalmiita esityksiä ja epävirallisia ohjeita.

Missään kohti en mielestäni kerjännyt mitään, vaan esitin asiallisen kysymyksen joka tuntui olevan liikaa.  En kysynyt myöskään mitään purjehdusvaloista?!
En myöskään väitä olevani mikään ammatilais rane.

Jos säännöt ja määräykset ei kiinnostaisi, en niitä myöskään kyselisi.
Luulin tällä foorumilla olevan harrastajia jotka mielellään neuvovat jos asiasta jotain TIETÄVÄT. 

Olen pahoillani jos esittämäni kysymys pahoitti jonkun mielen.

Toivon kaikille hienoja hetkiä hienon harrastuksen parissa!

Laplandview

Ei aina tarvitse kaikkea kysyä saadakseen vastauksia tai mielipiteitä. Vastaukseni johtui paljolti kysymyksen tyylistä, jostä välittyi vähän samanlainen fiilis kun eräistä muistakin tapauksista.

Lainsäädäntö kulkee jälkijunassa ja sen takia joudumme tyytymään suositukseen ja maalaisjärkeen. Lennokeilla on aina väistämisvelvollisuus joten kannattaa olla näkyvä ja lentää niin kuin suositukset sanoo. Kopteri ja muut tulee nopeasti ja niitä ei ole helppo huomata ajoissa. Olen myös ollut törmäysvaarassa laskukierroksessa oikealla koneella, ja kyseessä oli valvottu ilmatila(EFHF). Ei se huomaaminen ole aina helppoa. Jouduttiin väistämään oikein voimakkaasti.

Esimerkkejä vaan miksi kannattaa näkyä. En usko että harrastekoneilla saa koskaan ainakaan useammissa paikoissa lentää kuin ammattikäytössä olevilla, mahdollisesti rajatummin. Ammattikoneet kuitenkin on rakennettu ehkä hieman luotettavimmiksi, ei toki kaikki mitä on käytössä.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #377 : 06 Maaliskuu, 2015, 07:10:21 »
Onko kenelläkään tiedossa voimassa olevaa lakia? 

Tässä vastauksia kysymyksiin, vanhoja mutta eihän uudempiakaan taida olla. Säännöt ne mistä ollankin jo puhuttu.

http://mekri.uef.fi/uav/ilmailuhallinto.htm
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e


Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #379 : 09 Maaliskuu, 2015, 23:14:47 »
Muistakaa nyt välillä manata miten persiistä Suomi on!
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2015, 22:39:51 kirjoittanut oskuk »


Poissa Hegu

  • Opetteleva torppari
  • **
  • www.skycat.pro
    • Kuvagalleria
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #381 : 15 Maaliskuu, 2015, 20:22:04 »
Kyllä täällä Suomessa asiat menee hienosti, jos määräysluonnoksen pituus on mittarina. Varsin pitkästi kirjoittavat rapakon takana.

Tässä Jenkkien määräysluonnos: https://www.federalregister.gov/articles/2015/02/23/2015-03544/operation-and-certification-of-small-unmanned-aircraft-systems#

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #382 : 01 Huhtikuu, 2015, 15:52:00 »
Kun Trafin määräyksen kaupallisen kuvauksen osalta astuu voimaan on luvassa tiukennuksia harrastaja käyttöön.
Harrastaja käytössä multikopteri tulkitaan lennokiksi, jota alkuperäisen määräysluonnoksen mukaan saa lennättää vapaasti, vaaraa aiheuttamatta. Trafi on kuitenkin päätänyt tehdä määräysluonnoksen harrastaja käyttöön jonka on määrä astua voimaan vuonna 2017 eli kaupallisen kuvauksen olevan lain jälkeen. Trafi tulee esittämään että harrastaja käytössä oleva multikopteri tulkitaan lennokiksi, kuten alunperinkin määriteltiin.

Koska tulkinta on lennokki, Trafi tulee kirjaamaan määräysluonnokseen että multikopteria saisi lennättää vain lennokkikentillä maksimietäisyys 150 metriä pilotista poispäin ja 100 metriä ylöspäin. Ilmakuvauksen osalta alueita joita jatkossa saisi kuvata on lennokkikentät. Mikäli asutus on alle 50 metrin päästä lennokkikentästä, ei ilmakuvausta tällaisella lennokkikentällä saisi suorittaa. Käyttöpaikka lennätyksen ja kuvauksen osalta olisi siis vain lennokkikentät.

Multikopterin ostoon harkitaan myös tiukennuksia. Mallia otettaisiin voimassa olevasta aselaista, jolloin multikopteria ei voisi ostaa ilman lupaa. Potkuria, jalkoja tai muitakaan osia ei saisi ostaa ilman hallussapito lupaa. Rangaistusvaatimukseksi tulisi lievissä rikkomuksissa sakko ja törkeästä ilmailurikkomuksesta maksimissaan 2 vuotta ehdotonta vankeutta. Trafin mukaan asiantuntijalausuntoja harrastaja puolen lakiin ei tarvita koska ne on jo saatu määräysluonnokseen joka lopulta valmistettiin kaupallista käyttöä varten pääasiassa. Trafin mukaan tuleva ehdotus harrastelija puolen laista on linjassa EU:n ja USA ilmailuviranomaisten kanssa.

Syynä Trafin päätökseen tehdä määräysluonnos harrastelija puolelle on mm. My Helsinki -video, Lehtikuvaajien Kampissa karkuun päässyt ilmakuvauskopteri, Oulun Kärppien juhlissa kuvattu ilmavideo ja viimeisimpänä iskuna viime kesänä Cheek -konsertissa harrastelijapilotin Stadionin päällä kuvaama video.

Harrastelija näkökulmasta voi vai todeta että voihan v....., sori.
« Viimeksi muokattu: 01 Huhtikuu, 2015, 15:55:47 kirjoittanut Makke76 »

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #383 : 01 Huhtikuu, 2015, 15:57:39 »
Ja lähteenä tälle oli varmaankin Trafin virkamies Silli K.Uravesi?
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Airman

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #384 : 01 Huhtikuu, 2015, 16:25:41 »
Niin ja tänään on ensimmäinen päivä huhtikuuta, mikä tulee myös huomioida...  ;)
Siitä vain kuilun yli kahdella loikalla!

Poissa Koippa

  • Seniori torppari
  • *****
  • Suoraa puhetta ja mielipiteitä. Yrittäkää kestää
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #385 : 01 Huhtikuu, 2015, 16:27:21 »
Noi syyt kyllä uskoisin et niillä on vaikutusta, muusta en tiiä uskoisko. Ei kyllä ois mahottomuuskaan.
Kyosho Nexus 30 JetRanger + GY401 + YS50 ,telakalla
Align T-Rex 800 Trekker 3-blade(JR) + Naza-H, Align T-Rex 700E + Skookum 720BE+GPS + Hobbywing HV160V4 + OmG H4, Vario Benzin Trainer 3-blade+ Pixhawk, T-Rex 550E + Skookum 540
Walkera Genius CP V2, Ladybird,Phantom 2 Vision+, 250-guadcopter
Mankat, FrSky Taranis, Futaba T6EX 2,4GHz, Walkera Devo 7e

Nuuka

  • Vieras
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #386 : 01 Huhtikuu, 2015, 21:34:49 »
Onneksi myin juuri Phantomini. Vielä on Cheerson CX-10, mutta sen pystyy nopeasti kätkemään Trafin tarkastajan lähestyessä, jos lentelee luvattomissa paikoissa, ja sisälläkin pystyy lentelemään salaa. Täytyy tilata paljon potkureita ennen määräyksen voimaantuloa, ettei muuten tulee sakkoja. :)

Poissa Konna

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Do yourself a favor and buy premium electronics!
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #387 : 01 Huhtikuu, 2015, 21:37:16 »
Onneksi myin juuri Phantomini. Vielä on Cheerson CX-10, mutta sen pystyy nopeasti kätkemään Trafin tarkastajan lähestyessä, jos lentelee luvattomissa paikoissa, ja sisälläkin pystyy lentelemään salaa. Täytyy tilata paljon potkureita ennen määräyksen voimaantuloa, ettei muuten tulee sakkoja. :)
Sehän tietää linnareissua jos hirveän varaston kanssa kiinni jäät!  :o
Mikado Logo 700, Mikado GLOGO 690SX
Mikado Logo 550SX, Mikado Logo 480 XXtreme,
Mikado Logo 200,Goblin thunder sport 700,
Gaui NX4 -- Ja styroksipaaleja :D
Mikado Vbar Control Touch

Poissa Makke76

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Trafi ilmailulaki - muutoksia 2014
« Vastaus #388 : 01 Huhtikuu, 2015, 22:44:07 »
On hienoa että omatoimisesti osa on alkanut jo luopumaan kalustosta. Microkopterin kätkentä tosin on todella suuri rikos, jos vain jää kiinni.

Tarkempia tietoja on tihkunut päivän mittaan joten on aika raportoida tarkemmin lähteet. Joku jo osoittikin tiettyä virkamiestä sormella eikä se hirveästi vääräänkään mennyt.

Trafin aloite tunnetaan parhaiten april fools -aloitteena. Kuten monet aloitteet, tämäkin aloite kaatui omaan mahdottomuuteensa joten aloitteen voimassaolo päättyy 01.04.2015 klo. 23:59:59

Vapaa harrastaminen jatkukoon ja kevät tulkoon.

Hauskoja lennätyskelejä kaikille ja mahdollisimman vähän torppeja.

Pysytään poissa ihmisten yläpuolelta ja harrastetaan asiallisesti kuten tähänkin asti.

T: Trafin vanhempi virkamies Silli K.Uravesi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2269 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2014, 16:28:00
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
1840 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Toukokuu, 2014, 11:44:44
kirjoittanut Teme
33 Vastauksia
16821 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Tammikuu, 2016, 20:10:22
kirjoittanut Heksa
216 Vastauksia
111762 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2015, 21:02:08
kirjoittanut kaikor
260 Vastauksia
118605 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Elokuu, 2015, 17:25:33
kirjoittanut Koippa