Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 24760 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #200 : 19 Kesäkuu, 2024, 20:43:00 »
Tuossa aikani kuluksi, puuskatuulen vaimenemista odotellessa, kaivoin parit Alignin noparin manuaalit esiin. Paikallaan oli Dominatorin RCE-BL50X nopari, vaan opettelin tikulla asetusten tekoa pienemmällä, RCE-BL35X noparilla. Molemmissa ainakin manuaalin mukaan pitäisikin olla govi, niin pakkohan se oli tikkua heilutellen saattaa se käyttöön. Ainakin oletin asetusten menneen perille, joten pakkohan se oli tyhjällä akulla kokeilla ja silläkin tuntui jotain eloa govin oloisesti olevan...

Käytäntö ei sitten selviä ilman lentoja, joten pariin akkuun täytettä ja kokeilemaan. Siinä latailun aikana kokeilin vielä Domin noparia ohjelmoitsea, ja sekin tuntui ottavan asetukset sisään. Eka akullinen 35X noparilla, no, onhan siinä govi, mutta hakee aika voimakkaasti kierroksia. Pääosin kuitenkin käyttäytyi oikein, mutta semmoinen varmuus sen nopeussäädöstä puuttui. Akunvaihdon yhteydessä noparin vaihto, ja paremmin tuon 50X nopari piti kierrokset haluttuna. Mutta muutama jännä omituisuus siitä löytyi...

Kaksi eri asetusta laitoin goviin lentotilan mukaan, pienempi nopari totteli noita asetuksia akun alusta loppuun, isompi sitten välillä tuntui hukkaavan asetuksen, eli jos pitempään lillutteli isommilla kierroksilla, niin nopari ei halunnutkaan enää muistaa pienempää pyyntiä ennenkuin laskeutui ja holdilla käytti kaasun nollissa. Takapihan ahtaudessa en lähtenyt kokeilemaan, riittäisikö tuolle se että näpäyttää holdille lennossa palauttaen katkaisijan hetimiten, että muistaisiko silloin sen pienemmänkin pyynnin. Maassa hyvin lyhytkin holdilla käyttö muistutti noparille pyynnit. Vaan toisinaan sitten jäi molemmat asetukset paljon pienemmille kierroksille kuin hetki sitten lentäessä, liittyisikö tuo siihen että akkujännite ei enää ihan niin korkea ollut mitä lentoa aloittaessa, kun tuntui vaikuttavan sitten sekin että piti holdilla reilumman ajan ja siitä sitten napsautti taas rupelit pyörimään niin taas tuntui löytyvän asetetut kierrokset..?

Eihän nuo nyt lähellekään saman tuntuiset olleet mitä Castlen nopareissa on, mutta kaipa nuokin nyt paremmat on kuin ilman...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #201 : 22 Kesäkuu, 2024, 22:37:05 »
Lisää harjoittelua. Sekä pikkuakkujen testaamista ja latailua. Päivällä sen verran puuskaista, ettei mielenkiintoa löytynyt lähteä isommalle kentälle, joten 180 Bladen akkuja kävin läpi. Siihen mulla oli yhdeksän akkua, kaksi näkyy lähes kuolleen, timerin 4:30 tavoitteesta ei päästy kahteen minuuttiin kun jännitevahti hidasti pyöritystä. Muut seitsemän toimi kuten piti, jopa minuutin timerin hätyyttelyn jälkeen pysyi lennossa ilman jännitevahdin puuttumista. Alle storageen ne kyllä minuuttia "liian pitkällä" lentoajalla meni, mutta ei pahasti...

Päivän teemana oli jälleen leijuttelua kaikissa asennoissa, sekä kahdeksikkoja ajellen aina välillä. Varsin sujuvasti alkaa nuokin jo mennä, lisäksi sitten laskeutumisia kylki itseen päin sekä lentoonlähtöjä kylki, ja välillä nokkakin itseä kohti, ja noistakin tuntui selviävän ilman isompia säikkymisiä. Jännittää toki, kun on olevinaan vähän taas uutta opiskeltavaa, mutta kuitenkin kivan rentoa...

Iltaa kohti alkoi tuulet vähentyä, joten pari 2200mAh pötikkää sähköä pullolleen, ja kolmilapa- 450 kainaloon. Lähialueen nurmikentälle jatkamaan opintoja, ja kyllä sillä tuli aika paljon lennettyä kahdeksikkoja sekä edestakaista sivuttain pysähtymättä käännöksissä. Lisäjännitystä antoi kun reippaammin pirottaessa perähihna pärähti aina toisinaan, kireällä, ehkä liiankin, se tuntui akkua vaihtaessakin olevan joten kaipa siitä on vain hampaat kuluneet? Pitää moinen remeli vaihtaa ennen seuraavia koitoksia, siinä ekan pärähdyksen kohdalla muistin sen oireilleen viimeksikin vähäsen, eikä tilanne muuttunut kiristämällä mitenkään...

Ehkä tuo hihnan tilanne sitten vähän häiritsi, kun ei tällä taas oikein uskaltanut nokka itseä kohti leijutella, ja muutenkin tuli otettua käännökset varsin rauhallisesti. Siis kevyttä taivaslentoa, ja akkuvahti antoi vinkumatta lentää hieman yli 12 minuuttia kummallakin akulla, 1600mAh niihin tuli lähtiessä paketoitua ja storageen ladatessa meni muutama kymmenen mAh jotta sai halutun jännitetason kennoihin. Eikä tunnu lämpenevän kuin akku vähäsen, moottori haalea ja nopari vielä haaleampi... Niin, ja on kyllä kertaluokkaa mukavampi govin kanssa kuin ilman, sitä oikeastaan testaamaan lähdin, korvaan kuunneltuna kierrokset pysyi koko akulliset muuttumattomina, eli kaipa tuo Allun noparin govi kuitenkin tyhjää parempi on kun pitää kierrokset noinkin...

Hieman haastavaa meinasi nuo alkuillan lentelyt olla, kun aurinko alhaalla ollessaan oli kuitenkin varsin kirkas, ja puiden varjot aika synkkiä. Taivasta taustalla ei orientaation kanssa ollut mitään hankaluutta, puita taustalla tai kopteri enempi varjossa, tuntui taas asento hukkuvan taustaan. Fluorisoivat värit kyllä näkyy kirkkaasti, pimeämmässäkin paikassa, vaan silmät ei meinaa mukautua tarpeeksi nopeasti muuttuvaan kirkkauteen. Vaan eihän tuo ole kuin lentopaikan valintakysymys, ja lentokorkeus myös...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #202 : 23 Kesäkuu, 2024, 17:04:52 »
Peräremmi vaihdettu, ja pari akullista testilentoa. Vieläkin hyppii, takahihnapyörä uuteen verrattuna vaikutti kulumattomalta, etummaista en sen tarkemmin lähtenyt tutkimaan kun on "hieman" piilossa. Lentojen jälkeen kun käsin käänsi, niin sieltä etummaiselta näyttäisi hyvin mielellään hyppäävän, pitänee siis kaivaa uutta esiin. Jossakin jemmaantuneena semmoisiakin pitäisi kyllä olla, käyttämättömiä jopa...

Paremmalla taustalla lennellessä tuntui kyllä orientaatio pysyvän kurissa, kun ei ollut puita tms häiriönä. Tilaakin ainakin olevinaan vähän paremmin, vaan mahdollista "pohjakosketusta" ajatellen tuo kivien ja tiilinkappaleita sisältävä sepelikkö ei houkuta ollenkaan verraten nurmikenttään. Lisäkivana näkyy kasvustoakin jo kertyneen, pitkää heinätupsua, horsmaa, koivuakin, vaan pitihän tuota kokeilla miten nuoreen koivuun lapaset pystyy, ja yllätti ettei semmonen viismillinenkään aiheuttanut isompia ylläreitä. Nätisti läpsi poikki, kun ensin sai lehdet lähistöltä silpuksi, moottorista kuuli että kuormittaa kyllä vaan odotuksista huolimatta Allu sai pidettyä kierrokset kurissa...

Tasanen 12 minuuttia kummallakin akulla näkyi kelloon kertyneen, akkuvahti piippaili jo laskeutumispaikkaa katsellessa ja nätti 3,7 volttia oli kennoissa vielä jänöt. Vaikka välillä oli jo vauhtiakin käännöksissä, hetkittäin jopa taitoihin nähden pelottavasti, mutta eipäs synnytetty silppua vielä tänäänkään. Ja se luotto taitoihin, sekin kasvaa, kun vaan ei liiaksi ehtisi ennen taitojen kertymistä luoton tasolle...

Väliin tuli kuunneltua, että joko sain harrastekaverin kentälle, kun vähän isomman koneen läpyttely kuului toisinaan, vaan kyse olikin lannotustoiminnasta, lähimetsiin pudottelevat jotakin kasvua edistävää. Kovin paljon kovemman äänen se vaan piti kilometrien päästä, verrattuna tähän kuiskaavaan versioon aiheesta...

Lisäyksenä vielä, jälkimmäisellä lennolla tuli kirjanpidossa vastaan numero 400. Kolmen vuoden aikana, kevättä oli kun ekaa kertaa Honeybee sai jalakset irti maasta. Ja jos ei kirjaukset aivan mettässä ole, niin 158 lentokertaa, eli harvoin on vain yhtä akullista käynyt kokeilemassa...
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2024, 17:10:29 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #203 : 23 Kesäkuu, 2024, 19:08:42 »
Käytiin vielä kokeilemassa kiinteäsiipistä, GWS Picofly muistaakseni. Tovin ollut odottamassa onnistunutta ensilentoa, muistelisin keväällä 2005 sen ostaneeni. Pari kertaa aiemmin on tullut kokeiltua, liian isoilla eli painavilla servoilla ekaa kertaa, tuloksena:  rupelin toinen lapa kateissa. Sittemmin tuli vaihdettua pienemmät servot sekä toimivampi nopari, ja tämän kokeilun tuloksena: rupelista molemmat lapaset ja toinen vanne rikki...

Noo, nyt kävästiin sepelikentällä, tytöt ja keskimmäinen pojista mukaan, lähinnä vahtimaan tyttösiä. Sujuvasti ilmaan, yllättävän nopeasti mokoma lentää, kaarroksia edestakaisin suht sujuvasti, kunnes jostakin tuli komento koneelle että vois hidastaa. Vaan tämmönenhän vaatii vauhtia, ei voi pysäköidä ilmaan kuten kopterilla, sen kun älysin ja lisää kaasua sekä keulaa alas niin maankuori yllättäen kohosikin niillä main missä kone keräsi vauhtia. Vaan mikäs oli sitten tulos tällä kertaa..? Kovin yllättäen, rupelista lapa poikki ja toinen renkaista kadotuksessa...

Pitäis olla vielä yks rupeli tuohon, pitää se vaihtaa paikalleen, ja saa varmaan ottaa toisenkin renkaan (eli iso O-rengas leikkii rengasta) pois ettei sekin katoa, varmaan ihan samaan tapaan ne hentoset nylonvanteet toimii oli niissä renkaat päällä eli ei? Ja seuraavaa yritystä koulun urheilukentällä, keinonurmelle, tai sitten tuohon nurtsikentälle missä on kopterillakin tullut opeteltua...

Tai sitten vaan pitää uskoa, ettei pyöriväkiinteäsiipiset ole mun kavereita? Olis tuolla kellarissa Cessna 182 "styrsapaali" jossa myös siivekkeet sekä laskulaipat, kaikkine hienoine valoineen. Kävin joku vuosi takaperin pelastamalla eräältä liikennelento-opiskelijalta, meinasi ettei enää lennokkia tarvi kun oli jo pienkoneeseen lisenssi taskussa ja matkustajakoneen koulutus lähes valmiina. Tiä sit uskaltaako tuolla käydä, vai pitääkö antaa jälkikasvun suorittaa kokeilut..? Ehkä jotakin, mut taidan kuitenkin pitäytyä koptereissa...
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2024, 22:14:06 kirjoittanut JasuT »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #204 : 24 Kesäkuu, 2024, 16:50:07 »
Sainpas vaihdettua taaemman hihnapyörän, ja tarkemmin vielä katsoessa, olihan siinä vanhassa vähän pyöristyneet hampaat. Muuten meni ihan heittämällä, mutta piti kaventaa hihnapyörän kyljestä laakeria vasten tulevaa korotusta, oli noissa klooniosissa 0,84mm ero HK:n ja CopterX:n kesken. Toisinpäin olisi prikkaa tarvittu väliin, nyt sai sorvattua jyrsimellä kätevästi...

Varovasti takapihalla koelentoa, ei niin minkäänlaista hyppimistä havaittavissa vaikka perärupelia rääkkäsi sen mitä vajaasta akusta sai irti. Hätäpäissäni tosin tilasin Irlannista etummaisia hihnapyöriäkin pari, alkaa näköjään tuommoiseen SE V2 -runkoiseen olla hakusassa osa osista. Pro ja Sportti on vähän paremmin osia tarjolla...

Vaan eiliselle tuli muutakin kalustotappiota kuin lentsikan rupeli, tästä kopterista oli kadonnut nupin päältä "pysäytyskiekko". Kivan värinenkin oli. Varmaan ruuvi löystyi kun pyöritin vauhtiin sen kiinnitysruuvin kannasta akkuporalla, eikä sitten enää halunnut löysänä pysyä paikallaan. Hämärä mielikuva on että jälkimmäisellä akullisella eilen yhdessä vaiheessa rapsahti joku ylimääräinen ääni, liekö silloin irronnut ja sitten ottanut lavasta vauhtia kohti kadotusta? Juuei löytynyt kun kävin tepastelemassa lentotoimialueella, mutta vastavuoroisesti löysin eilen kadonneen lentsikan renkaan...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
21205 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
16638 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
3758 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9367 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
13047 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu