Kirjoittaja Aihe: Bell 47 G ll  (Luettu 70012 kertaa)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Bell 47 G ll
« : 16 Joulukuu, 2013, 17:53:43 »
Otsikko kertoo mun uuden projektin, joka saapui tänään kotiin. Itseasiassa vasta kitti tuli. Loput osat on vielä kaupassa. Sähköt ja moottorin luovuttaa Helibug.

Nyt olen 1.5 tuntia pyöritellyt ja pähkäillyt osia, ja tullut siihen tulokseen että tekemistä ja miettimistä on! Ei todellakaan ole mikään Pulttaa kiinni valmiisiin reikiin-sarja...

Ostin kitin lisäksi ohjaamon, jonka mukana tuli punaiset "sametti"-penkit. ;D  Sametti on sellaista lyhyttä nukkaa, jota näkee jossain korurasioiden sisällä. Ohjaamoon kuuluu tietty mittaristo, joita näyttää olevan aika paljon, ja mukana tuli läjä siirtokuvia, jotka pitäisi sitten siirtää mittareihin mutta ei mitään ohjeita mihinkä kaikki mittarit kuuluisi sijoittaa. Sitten tilasin myöskin Joystick-setin, josta pilotin pitäisi saada kopu ilmaan ja ohjailtuakin..
Peräkehikko on rosteria, Cocpit, ja Joystick-set muovia ja Canoby, tankit ja vakaaja ovat lasikuitua..
Katsotaan, jos jossain kohtaa saisi muutaman kuvankin rojuista nypättyä..

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #1 : 16 Joulukuu, 2013, 20:20:04 »
Muutama tekninen ääri-mitta:
Peräkehikko, johon mekaniikka ja koppa tulee kiinni: Pit. 125cm, lev. 17cm, kork. 18cm.
Koppa: Pit. 28cm, lev. 24.5cm, kork. 27cm.
Landarit: Pit. 52.5cm, lev. 33.5cm, kork. 8cm
Landariputkien halkaisija: 16mm
Postituslaatikon mitat: 135cm X 43cm X 25cm.  ;D

Muutama kuva mittareista, polkimista, vivusta ja muista juskista, sekä verrokkikuva 700 Gasseri Bellin jalaksien päällä..
« Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu, 2013, 20:31:28 kirjoittanut Dutchman »

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #2 : 16 Joulukuu, 2013, 21:38:05 »

Klassikko! Tuosta tulee hieno.
"Mieti kolme kertaa, nuku asian päälle, leikka vasta sitten" menetelmällä hyvä tulee.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #3 : 23 Joulukuu, 2013, 19:08:46 »
Tapaninpäivä tuli Turkuun jo ennakkoon, eli eilen kävin sovittamassa ohjaamon Canobyyn. Rälläkällä veistelin epäkurantin ohjaamon sopivaksi, ja maalarinteipistä tein mallin, että sain epoksilla lisättyä toiselle puolelle lisää materiaalia. Nyt sopii aika hyvin paikoilleen, paitsi viimeistelyä tarvitaan vielä. Myöskin pitäisi pähkäillä jokin sopiva kiinnityssysteemi, millä koko hökötyksen saa kiinnitettyä Canobyyn. Ideoita kyllä on, mutta mikä toteutuu, niin se on vielä epäselvä.

Tänään aamulla viiletin kangaskauppaan, ja sain hankittua sisustuskankaan (lattiamatot). Voi olla, että värityssuunnitelma muuttuu projektin aikana, mutta ainakin ensimmäiseen suunnitelmaan on materiaalit. Mittaristopylväs tuli kanssa liimailtua nippuun...

Veikkaan, että joulun jälkeen menee tilaus mekaniikasta Variolle... niin, ja pää-akseli pitää saada kanssa... ja turvavyöt!  ;D

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #4 : 24 Joulukuu, 2013, 09:12:14 »
Hyvä tarina,
Joka kännyksässä on kamera!
Kuvia on aina hauska katsoa skaalaprojekteista... vink vink
siksi minäkin laittelen suttukuvia omasta EC-135 projekteista ;)
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #5 : 24 Joulukuu, 2013, 09:31:07 »
Varmasti pistän kuvan, kun on jotain uutta kuvattavaa. Olen myös pähkäillyt valoja, mutta monessa Bellissä niitä on ripoteltu vähän minne minnekkin. Majakka tietty pitää saada tuonne peräkehikon päälle. Vihreä ja punainen on ollut monessa laitteessa jalaksien sivuilla, tai Canobyn kyljissä.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #6 : 26 Joulukuu, 2013, 21:20:23 »
Pedaleita, ohjaimia ja muita käsijarru-kahvoja alustoineen liimailin nippuun. Samassa poistin niitä valuu-purseita, mitkä ei mun mielestä kuulunut joukkoon.
Joo, oikeassa Bellissä pedaleitten olisi pitänyt sojoittaa samaan suuntaan molemmilla puolilla. Ei onnistunut tässä laitteessa, koska oli liian vähän tilaa, enkä viitsinyt alkaa jumppaamaan mitään erikoisleikkauksia. Pilotti saa nyt vain pärjätä näillä polkimilla, tai on sitten lentämättä!  ;D
Muutama foto:
« Viimeksi muokattu: 26 Joulukuu, 2013, 21:25:13 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #7 : 26 Joulukuu, 2013, 22:51:11 »
Samassa innostuin tuunaamaan mittaristonkin. En tiedä mitä noi kaikki symboolit ovat, mutta katsotaan mikä löytää minkäkin paikan mittaristopylväästä.. Ei ole merkit vinossa, vaikka kuvassa siltä näyttääkin. :)
Räps:
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2013, 06:30:09 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #8 : 28 Joulukuu, 2013, 09:02:39 »
Polkimet ja kahvat saivat loppusilauksen. Muuta ei ole vielä valmista. Kävin taas kangaskaupassa suunnitelmamuutoksen takia. Saas katsoa, että paljonko rättiä mahtaa olla, ennenkuin se sopiva löytyy.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #9 : 04 Tammikuu, 2014, 19:09:12 »
Moottoria vähän putsailin, ja kiinnitin kaasariin kuvan mukaisen töttörön. Ensi viikolla vissiin pääsee niputtamaan mekaniikan, nupin, ja muuta ryönää, kunnes ne taas puretaan maalauksen ajaksi.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #10 : 04 Tammikuu, 2014, 19:19:50 »
Moottoria vähän putsailin, ja kiinnitin kaasariin kuvan mukaisen töttörön. Ensi viikolla vissiin pääsee niputtamaan mekaniikan, nupin, ja muuta ryönää, kunnes ne taas puretaan maalauksen ajaksi.

Onko toi töttörö parempi kun ilmanputsari, jos ei nyt mietitä ryönän joutumista moottoriin vaan ajatellaan ajeltavan ihan puhtaassa ilmassa?

Saa sillä ainakin painoa pois, mutta pienentääkö se meteliä tmv tuhon putsariin verrattuna?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #11 : 04 Tammikuu, 2014, 19:29:58 »
Onko toi töttörö parempi kun ilmanputsari, jos ei nyt mietitä ryönän joutumista moottoriin vaan ajatellaan ajeltavan ihan puhtaassa ilmassa?

Saa sillä ainakin painoa pois, mutta pienentääkö se meteliä tmv tuhon putsariin verrattuna?
En tiedä onko parempi, tai hiljaisempi mutta pienempi kuin alkuperäinen ja tuo töttörö oli optiona Variolla..  ;D
Zenoahissa ei uutenakaan ollut ilmanputsaria, kaasarissa oli vain se iso muovimötikkä, mihin sai valitsemansa putsarin kiinni..
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu, 2014, 19:50:11 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #12 : 05 Tammikuu, 2014, 00:34:52 »
En tiedä onko parempi, tai hiljaisempi mutta pienempi kuin alkuperäinen ja tuo töttörö oli optiona Variolla..  ;D
Zenoahissa ei uutenakaan ollut ilmanputsaria, kaasarissa oli vain se iso muovimötikkä, mihin sai valitsemansa putsarin kiinni..

Tokihan se silloin on otettava. Optio on aina jotenkin parempi kun ilman :D

Luulis että sillä jotain vaikutusta on. Ei sellaisia muuten olis olemassakaan.
Vanhassa Gasserissa mulla oli muistaakseni juurikin ilman mitään. Uudemmassa on tuollainen vaahtomuovimöhkäle siinä päällä.


Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #13 : 05 Tammikuu, 2014, 01:26:40 »
Eikö nää tartte putsaria?

Mulla on Bajan koneessa


tommoonen ja sen päällä



joka on kostutettu suodatinöljyllä.

Tokihan nuilla on pikkusen erilainen käyttöympäristö, mutta kuitenkin.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #14 : 05 Tammikuu, 2014, 07:25:00 »
No, ehkä tuollainen iso vaahtomuovimöykky näyttäisi kovin hienolta tuolla Bellin rakenteissa, ainakaan munmielestä... Nitrokopuissakaan ei ole suodatinta..

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #15 : 05 Tammikuu, 2014, 10:32:44 »
Yläilmoissa ilma on puhtaampaa eikä putsaria siksi tarvita välttämättä. Pitää vaan olla vähän tarkkana mistä ottaa ilmaan ja mihin laskee alas. Eikä muutenkaan kannata lennättää pahimpaan pölymyrskyaikaan... :) Toki nuo ovat hyviä neuvoja ihan vaan hienon skaalan puhtaana pitämiseenkin, eli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Autoissa tilanne on täysin eri, kun vehje myörii mudassa ja sorassa jatkuvasti.

Kompromissina tuon kurkun eteen voisi askaroida ihan pienen (vaikka kromatun) purkin tai ritilän, jonka sisällä olisi pieni pala öljyttyä vaahtomuovia. Niin harvaa ettei ilman kulku esty pienestä koosta huolimatta.

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #16 : 05 Tammikuu, 2014, 19:25:59 »
Voisi myös vilkaista moottorisahakauppiaan hyllyä, pienissä moottorisahoissa on suht ohkanen ilmanputsari.
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #17 : 05 Tammikuu, 2014, 19:41:22 »
Onhan noita filsuja pieniä ja hienoa (esim. http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.732/.f tai http://www.davesmotors.com/s.nl/it.A/id.736/.f ) mutta en usko että kyse on siitä. Filtteri kuin filtteri näyttää tuossa kopterissa väärältä. :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #18 : 05 Tammikuu, 2014, 21:11:57 »
Juu, ei mitään filtteriä laiteta paikalleen, korkeintaan jokin verkko voisi olla lisä, mutta senkin pitäisi kuulua ns. joukkoon. Jos motti väljistyy, niin kaupasta saa uuden.

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #19 : 05 Tammikuu, 2014, 21:48:35 »
Kansa vaatii kuvia edistymisestä! Vai onko odottelutauko että LInda (vaimikäseoli) saa paketit liikkeeseen?

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #20 : 05 Tammikuu, 2014, 22:02:43 »
Linda jatkaa lomailua, mutta Carina hoiti hommat niinsanotusti vihkoon! Tavaraa on tulossa. Veikkaan että ennen viikon puoliväliä on Rollella joulu.
En uskalla jatkaa kasaamista ennen mekaniikkaa, koska ohjaamosta pitää ottaa iso pala pois, ja mielestäni mekaniikan pitää olla sitä ennen paikoillaan, että ei rälläköimiset riistäydy. Kardaania ei voi asemoida ennen mekaniikkaa, joten putkeakaan ei paljoa kannata aloittaa katkoilemaan...

Poissa Jetikka

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #21 : 05 Tammikuu, 2014, 23:12:27 »
Hieno rojekti tsemppiä.Pidetään Bellien fly in kun tuon saat valmiiksi.Mä tulen mun Vario Jet Rangerilla
Mukaan :)

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #22 : 08 Tammikuu, 2014, 22:51:05 »
Joulu tuli! Taas tuli ovesta sisälle isompi paketti, mitä odotin. Piti oikein pähkäillä, että mitä siellä lopuksi oikein mahtaa olla sisällä!

Olen pyöritellyt pussukoita hyppysissä reilun tunnin. Sisältö on aika massiivista osaa.  Kaikki osat on muttereina, paitsi swashi. Isoa kuusiokoloa joutuu käyttämään, kun ruuveja ruuvailee paikalleen.

Tilasin myös skaala-landarit. Ne kun repäsin laatikosta ulos, tuli hirveä pettymys. Aivan kamalaa viimeistelyä! Putket on vain katkottu putkileikkurilla, jäysteet ja kaikki on jätetty ja hitsattu nippuun. Sitten on vain pähkäilty, että: Valmis. Tuollainen siitä tuli, kyllä se jollekkin kelpaa...
Joo, ei siinä mitään, mutta kun hintaa muutamalla putkenpätkällä pyörineen oli toistasataa euroa.... No, kyllä siitä hyvän saa, kun vähän tahkoaa putkia siistiksi....

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #23 : 09 Tammikuu, 2014, 22:59:48 »
No niin. Vähän on pistetty mekaniikkaa nippuun. Sivulevyt ovat 2.5mm paksut, ja pohjalevy 3mm. Matsku on alumiinia. Perän rattaat rungossa oli aikaa vievää asettelua, että rattaat sai täysin kohdalleen. Muuten ei mitään ihmeellistä, muuta kuin että kaikki ruuvit kannatti ensin koe-asentaa ennen lukitteita.

Perän shimmaus olikin pitkä sessio, että sai metallirattaat kohdalleen. Shimmenä oli 0.1mm prikkoja. Mikä sen teki tuskalliseksi, niin rungon puoli perästä piti aina kasata, että akseli ei päässyt pesässä liikkumaan. Boksiin pistin lopuksi kasan litium-vaseliinia, ja ruuvit kiinni.

Muutama räpsy:
« Viimeksi muokattu: 09 Tammikuu, 2014, 23:11:34 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Teo Mähar

  • Seniorijäsentorppari
  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #315 EastSide
Vs: Bell 47 G ll
« Vastaus #24 : 10 Tammikuu, 2014, 00:18:47 »
Tossa aiemmin oli puhetta tollasesta tötteröstä joka laitetaan kaasarin eteen. Sen tötterön nimi taisi suomeksi olla imukaula tjsp. Sen tarkoitus on muuttaa ilmavirtausta laminaarisemmaksi ja ohjata sitä nätimmin kaasuttimelle. Tuollaisella tötteröllä saadaan käytännössä lisää vääntöä moottoriin ja sen mitoitus vaikuttaa siihen kuinka hyvin se toimii.

http://www.profblairandassociates.com/pdfs/RET_Bellmouth_Sept.pdf

Lisää voi jokainen Googlettaa sanoilla "intake trumpet" tai "velosity stack".
« Viimeksi muokattu: 10 Tammikuu, 2014, 00:29:46 kirjoittanut Teo Mähar »
Teo

"Kallein vaihtoehto on yleensä edullisin vaihtoehto!"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
3 Vastauksia
3258 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Elokuu, 2009, 09:18:25
kirjoittanut masu
17 Vastauksia
12675 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2011, 14:12:24
kirjoittanut Flying Finn
7 Vastauksia
10323 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2016, 16:13:22
kirjoittanut akkuh
0 Vastauksia
3504 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Marraskuu, 2018, 10:29:45
kirjoittanut Boss
0 Vastauksia
8338 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Marraskuu, 2019, 18:33:50
kirjoittanut Slowari