Kirjoittaja Aihe: Tee se itse multikopteri  (Luettu 97207 kertaa)

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #100 : 05 Tammikuu, 2014, 21:10:17 »
Siirsin tänään KK:n runkolevyjen väliin ja hyvä tuli, kaikki rojut akkua lukuunottamatta piilossa.

Sitten koeajolle hieman hämärässä ja keskittymisvirhe. Kopteri alas n. 5 metrin korkeudelta, DJI jalka poikki ja 11" potkuri.

Sitten kotia, laitoin rungon mukana tulleet HJ:n valkoiset jalat eteenpäin osoittamaan.

Sellasta tänään.  ;)






« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2014, 21:12:24 kirjoittanut Henry. »

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #101 : 06 Tammikuu, 2014, 16:14:17 »
Nyt saan lentoajaksi 11" potkureilla ja 3S 3300mAh akulla n. 12-13minuuttia.

Kannattaako ostaa toinen samanlainen ja kytkeä kummatkin akut rinnan vai ostaa esim. 3S 5000mAh akku erikseen?
Yhdellä akulla taitaa vähän säästää painossa.


Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #102 : 06 Tammikuu, 2014, 19:17:20 »
Nyt saan lentoajaksi 11" potkureilla ja 3S 3300mAh akulla n. 12-13minuuttia.

Kannattaako ostaa toinen samanlainen ja kytkeä kummatkin akut rinnan vai ostaa esim. 3S 5000mAh akku erikseen?
Yhdellä akulla taitaa vähän säästää painossa.

Paljonko tarvitset kertalentoaikaa? Itse pystyn vaihtamaan akun n. 15s. joten on mielekkäämpää ajaa kevyellä akulla ja vaihtaa välillä.

Poissa petrim

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #103 : 06 Tammikuu, 2014, 23:40:42 »
Joo ei kannata nostaa painoa liikaa, muuten joudut käyttämään enemmän kierroksia ja näin ollen tuhlaat enemmän virtaa. Itse lentelen 4s 2200mAh akulla 8 minuuttia , mutta otankin alas ennen kun kennojännite menee alle 3.8 voltin. Aika rauhallista menoa kyllä, ei mitään apinarallia.  ;)
Trex 600 / Compass Knight 50 Sport / TT Mini Titan E325s / Solo Pro 100 3D 3G / Stein Models Messerschmitt BF109-T / Great Planes Syncro / Tarot Quad+Naza / Reptile Quad+Naza, FlySky/DJT telemetry mod + muut lelut

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #104 : 08 Tammikuu, 2014, 09:48:29 »
Tietenkin lentoaikaa saisi olla niin paljon kuin mahdollista, mutta ei se akkujen vaihtokaan tietenkään kauaa vie.

Mites kun itse ajan tuolla kennokohtaisella akkuhälyttimellä joka alkaa piippaamaan kun kennot laskee 3.3 V jännitteeseen.
Lyheneekö akun elinikä huomattavasti tuosta kun pääsee noinkin alas?

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #105 : 08 Tammikuu, 2014, 11:28:44 »
Mites kun itse ajan tuolla kennokohtaisella akkuhälyttimellä joka alkaa piippaamaan kun kennot laskee 3.3 V jännitteeseen.
Lyheneekö akun elinikä huomattavasti tuosta kun pääsee noinkin alas?

Paljonko sulla menee latausvirtaa akkuun lennon jälkeen? Akun keston kannalta yleisesti turvallisena nyrkkisääntönä pidetään, että 20 % akun kapasiteetista olisi jäljellä lennon jälkeen. Eli tuolla 3300 mAh akulla jos ladattu kapasiteetti on alle 2640 mAh, niin varmasti ok.

Eikä piippaukseen asti ole mikään pakko lennättää. Katso ajastimesta joku sopiva keskimääräinen aika, millä lennättää akun sopivan tyhjäksi ja käytä piipparia vain varahälyttimenä.

Toisaalta itse olen autojen kanssa päästellyt monesti noparin cut-offiin (n. 3 v/kenno) asti ja hyvin on akut silti kestänyt, vaikka on joutunut lataamaan monesti koko kapasiteetin verran (ja hyviin akkuihin on mennyt vähän luvattua enemmänkin).
Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #106 : 11 Tammikuu, 2014, 14:26:38 »
Pitää tarkastella paljon virtaa tuo turnigyn laturi akkuun pistää.

Äsken lentelin niin pisti ärsyttämään kun kopteri kääntyy koko ajan pikkuhiljaa toiseen suuntaan.
KK:sta kaikki "receiver test" näyttää nollaa. Yritin vähän trimmeillä korjata asiaa mutta en oikein saanut tolkkua asiaan.

Vaikuttaako YAW säätö tuohon pyörintään? Mielestäni 11" potkureilla tuota ongelmaa ei ollut, nyt kiinni 9" nylon carbonit.

Muutenkin tuntuu että nuo 9" potkurit, 900kv moottorit ja 1,2,kg lentopaino ei oikein toimi ku kopteri leijuu vasta noin 60% kaasulla ilmassa paikallaan.

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #107 : 13 Tammikuu, 2014, 15:38:05 »
Tuli tarkastettua paljon akkuun menee virtaa, kun lennossa akkuhälytin inahti ekan kerran niin kopteri alas ja akku laturiin, 2750mAh näytti turnigyn laturi akkuun pumpanneen. Eli hieman alle 20% jäi akkuun varausta.

Tänään siirtyi paypal tilille rahaa ja parin päivän päästä lähtee hobbykingistä FatShark Predator V2:set tilaukseen. Hintaa tulee posteineen n. 230€.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #108 : 13 Tammikuu, 2014, 20:08:26 »
Niin et tainnut huomioida alveja tuossa tilauksessa? Electronicarc:ltä saat n.20€ lisää laittamalla lasit käteen kuriirilla parissa päivässä. HK:n paketti tulee 3-4 viikon päästä.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #109 : 13 Tammikuu, 2014, 21:29:48 »
Niin et tainnut huomioida alveja tuossa tilauksessa? Electronicarc:ltä saat n.20€ lisää laittamalla lasit käteen kuriirilla parissa päivässä. HK:n paketti tulee 3-4 viikon päästä.

Hk:sta 215€+10€ = 225€, mukaan jos lasketaan mahdollinen alv 24% niin lopputulema 275€
Tietenkin mahdollista ettei jää tulliin, tällöin säästyisi 50€.

ElectronicaRC:ltä 275€+postikulut. Eikö tuolta electronicalta voi tulla tulleja?
http://www.electronicarc.com/catalogo/product_info.php?cPath=43_67&products_id=779&osCsid=b00c06e0935f0e7a3c677b3bbe17b63b

Tuo 3-4 viikkoa ei sinällään haittaa kun tuli nuo pakkaset ettei tuolla ulkona muutenkaan viihdy näillä keleillä.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #110 : 13 Tammikuu, 2014, 21:47:12 »
Eli eroa on n.17€. HK:sta tilatessa voi heittää takuut roskakoriin. Electronicarc on Espanjassa ja ei tulleja sekä on vielä mahdollisuus takuuseen.

Nykyisin HK:n paketit jäävät tulliin n.98% varmuudella. Toi firma on siellä oikeen silmätikkuna.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Tinsak

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #111 : 14 Tammikuu, 2014, 17:04:22 »
Ja jos/kun ne lasit jäävät HK:sta tullessaan tulliin, tulee hintaan vielä lisätä alvien lisäksi tullimaksut, jolloin lasien hinta menee lähemmäs 300€. Tullimaksu määräytyy tullin oman taulukon mukaan ja maksun suuruus on 5%-10% luokkaa.
DJI F450 + Naza V2
E-flite Blade 400
Futaba T8J

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #112 : 15 Tammikuu, 2014, 08:09:06 »
Noniin nyt on peloteltu tarpeeksi ja siirsin paypal tilille 50€ lisää. :D
Mikä noista electronica rc:n toimituksista kannattaa valita?

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #113 : 16 Tammikuu, 2014, 10:14:34 »
Lasit tilattu, UPS polkee kotia. 275€ lasit + 17€ toimitus + 3€ vakuutus = 295€


Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #114 : 18 Tammikuu, 2014, 12:15:31 »
Tässä osa ja rahallinen tilanne tällähetkellä kopteroinnin suhteen: http://aijaa.com/BfFuxB

Alkaa näyttää siltä ettei kannata pitää rahallisesti kovin tarkkaa kirjanpitoa tässäkään harrastuksessa  :D

Moottoripyöräilystä pidin kanssa ekan vuoden ajan kirjaa jonka jälkeen totesin kanssa että ei kannata laskee menoja ;)

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #115 : 21 Tammikuu, 2014, 20:39:35 »
Miten olette asetelleet fpv kameranne?

Kuvia?

Poissa tohveli

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #116 : 22 Tammikuu, 2014, 21:34:55 »
808 #16 takaosassa on kolonen jonka läpi ruuvi runkoon kiinni.
Ajaa suurin piirtein asiansa mutta pokkarikameran kiinnittäminen valokuvausta varten on vielä suuri mysteeri. :-\

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #117 : 09 Helmikuu, 2014, 15:22:53 »
Noniin päivitystä pitkästä aikaan.

KK2.0 lähti myyntiin ja tilalle tuli Naza M-lite + GPS ja nyt olen erittäin tyytyväinen kopteriin. Noin 5 fpv lentoa takana ja aivan mahtavaa!
Seuraavaksi pari akkua tilaukseen ja nauhoittava hd kamera.

http://aijaa.com/zjsvLV

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #118 : 09 Helmikuu, 2014, 16:11:55 »
Pieni huomautus, ei taida olla ihan optimaalinen paikka tuo missä naza nyt on. Pitäs abaut olla keskellä runkoa. Huomautus vain, mutta jos toimii niin hyvä :)

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #119 : 09 Helmikuu, 2014, 20:59:18 »
Pieni huomautus, ei taida olla ihan optimaalinen paikka tuo missä naza nyt on. Pitäs abaut olla keskellä runkoa. Huomautus vain, mutta jos toimii niin hyvä :)

Juu tiiän, on vaan tuo virranjakolevy tossa keskellä eikä sille ole oikein parempaa paikkaa. Nazassa on tuo säätö että se tietää missä kohtaa konetta on.  8)

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #120 : 09 Helmikuu, 2014, 21:06:29 »
Juu tiiän, on vaan tuo virranjakolevy tossa keskellä eikä sille ole oikein parempaa paikkaa. Nazassa on tuo säätö että se tietää missä kohtaa konetta on.  8)
Kuten tuossa kuvassa näkyy, tuohon syötetään missä gps sijaitsee MC:hen nähden. Ja kuten tekstissä taas lukee, pitää MC asentaa mahdollisimman keskelle painopistettä.
« Viimeksi muokattu: 09 Helmikuu, 2014, 21:08:31 kirjoittanut mikek »
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Jumusa

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #121 : 09 Helmikuu, 2014, 21:18:30 »
Kuten tuossa kuvassa näkyy, tuohon syötetään missä gps sijaitsee MC:hen nähden. Ja kuten tekstissä taas lukee, pitää MC asentaa mahdollisimman keskelle painopistettä.

Juu mäkin aluksi erehdyin luulemaan että siinä ilmoitetaan ohjaimen sijainti, kunnes kerran luin sen tekstin kunnolla ja tosiaan siinä kerrotaan GPS:n sijainti ohjaimeen nähden. En tosin huomannut eroa kun lentelin väärillä asetuksilla :)
QR Ladybird V2, Devo 4
Oma quad, FrSky Taranis + X8R, NAZA M Lite / GPS

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #122 : 09 Helmikuu, 2014, 22:22:03 »
Kuten tuossa kuvassa näkyy, tuohon syötetään missä gps sijaitsee MC:hen nähden. Ja kuten tekstissä taas lukee, pitää MC asentaa mahdollisimman keskelle painopistettä.

Katoppas kerpele :D

No hyvin se lentää tälläkin hetkellä, katsotaan jos joskus taas purkais osiin ja muuttais jotain.

Poissa Henry.

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #123 : 09 Helmikuu, 2014, 22:25:39 »
Kuten tuossa kuvassa näkyy, tuohon syötetään missä gps sijaitsee MC:hen nähden. Ja kuten tekstissä taas lukee, pitää MC asentaa mahdollisimman keskelle painopistettä.

Olikos sinulle mikek tuo sama runko ja naza? Millä gain asetuksilla lentelet?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Tee se itse multikopteri
« Vastaus #124 : 09 Helmikuu, 2014, 22:30:00 »
Olikos sinulle mikek tuo sama runko ja naza? Millä gain asetuksilla lentelet?
Tuo runko on tuossa seinällä ilman elektroniikkaa ja ei mitään hajua millä asetuksilla oli.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
7 Vastauksia
4925 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Kesäkuu, 2010, 07:53:00
kirjoittanut maek
16 Vastauksia
9532 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
44 Vastauksia
37371 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2015, 21:53:16
kirjoittanut Hazardi
0 Vastauksia
2612 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Huhtikuu, 2013, 13:19:05
kirjoittanut ssulti
76 Vastauksia
30286 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Huhtikuu, 2015, 15:13:17
kirjoittanut taski63