Kirjoittaja Aihe: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista  (Luettu 25523 kertaa)

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #25 : 08 Syyskuu, 2009, 19:59:19 »
Taitaa olla että minä joudun noilla kriteereillä odottamaan MSH 450 mallia ;)
Ollaan jo pitkällä fiiliksen puolella, jos puhuu MSH:n tuotteesta ja laadusta samana päivänä ;D. Tuon rakkineen saa koottua vinoon, kieroon ja peräputken 10 asteen kulmaan, koska välykset on niin tajuttoman isoja. Joitain osia joutuu pakottamaan tai pitämään paikallaan kiristäessä, että tulee suoraan ja jos kiristää vähän liikaa painuu ruuvit pehmeään muoviin sisään. Pinionit kuluu, hihnat hyppii paikaltaan, kireyden kanssa joutuu pelaamaan, laakerit on kehnoja ja monia osia ruuvataan muoviin tavallisilla kierreruuveilla eikä self tapping ruuveilla. Melkonen viritys, joka todellakin on kärsiny laatuongelmista koko elinkaarensa läpi tähän päivään asti. Kevyt se on.

Off topic, mutta olen täysin samaa mieltä.

Protos ei ole laatukopteri, mikäli laadulla tarkoitetaan materiaalivalintoja tai osien mitoitusta & viimeistelyä. Tai tapaa, jolla päivitysosat numeroidaan tai tapaa, jolla manuaalia ja varaosien tuotekuvia päivitetään.

Tämä lipesi kyllä Beam vs. Align - akselita...
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 20:04:46 kirjoittanut Picofly »

Poissa kimce

  • Pro torppari
  • ****
  • - sähköllä olisit jo ilmassa -
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #26 : 08 Syyskuu, 2009, 20:05:38 »
Ollaan jo pitkällä fiiliksen puolella, jos puhuu MSH:n tuotteesta ja laadusta samana päivänä ;D. Tuon rakkineen saa koottua vinoon, kieroon ja peräputken 10 asteen kulmaan, koska välykset on niin tajuttoman isoja. Joitain osia joutuu pakottamaan tai pitämään paikallaan kiristäessä, että tulee suoraan ja jos kiristää vähän liikaa painuu ruuvit pehmeään muoviin sisään. Pinionit kuluu, hihnat hyppii paikaltaan, kireyden kanssa joutuu pelaamaan, laakerit on kehnoja ja monia osia ruuvataan muoviin tavallisilla kierreruuveilla eikä self tapping ruuveilla. Melkonen viritys, joka todellakin on kärsiny laatuongelmista koko elinkaarensa läpi tähän päivään asti. Kevyt se on.
Mun on ihan pakko kommentoida tähän väliin, ettei koko msh saa ihan hirveen huonoa mainetta :)

Protos oli ensimmäinen (ja toistaiseksi tosin ainoa) kopteri, jonka rakensin kokonaan. Kaikki osat sopivat omassa paketissani juuri oikein yhteen eikä minkäänlaisia ylimääräisiä välyksiä tullut mihinkään. En oikein saa päähäni sitä, että missä ne olisivat edes olleet mahdollisia. Edes linkkien avarrustyökalua ei tarvinnut käyttää, koska linkkien päät olivat juuri sopivan kokoisia eikä mitenkään nahkean oloisia.

Runko on cf-versio, mutta muuten muovisetti. Yllätyin siitä, kuinka helposti sen sai rakennettua eikä rakentaessa tullut mitään erikoisia vastaan, emännällekin kehuin moneen kertaan paketin laadukkuutta (vaikkei sitä kiinnosta pätkän vertaa :D) Ainoat huomauttamiset olivat: yhden ruuvin kannassa huono valu, varapussista löytyi korvaava ja pinjonin laitto moottorin adapteriin vaati mielestäni kohtuuttomia voimakeinoja.

Lennätysvaiheissa olleet ongelmat: swashin alla olevan collarin ruuvi löystyi (oma vika), alkuun hihna venyy hiukan ja pitää kiristää (oletettavasti normaalia), toinen perälapasenpidin irtosi (oma vika) ja aiheutti parin euron remontin. Nopari kärähti, meni takuuseen, mutta silti vastedes noparin kesto jännittää. Mikään vika ei onneksi ole aiheuttanut torppausta vaan viat onneksi havaittu/ilmenneet maassa. Protos ollut ilmassa aktiivisesti vähän päälle neljä tuntia.

Itselleni on siis osunut onnistunut paketti eikä siitä ole tuon enempää huomauttamista. Ikävää, että sinulle, masu, on mitä ilmeisimmin tullut se maanantaikappale :( Tää kirjoitus tais olla kyllä vähän ohi tuosta otsikosta, ollen siitä pahoillani..
Walkera 4#3B V2 + 4G3
Gaui ep 200v2 fes microbeast
Formosa
Dymond Albatros
Hangar 9 - DeNight Special
Futaba 7C 2,4 GHz

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #27 : 08 Syyskuu, 2009, 20:20:10 »
Runkolevyjen paksuus ei kerro taaskaan laadusta vaan vain siitä, että on yritetty tehdä mahdollisimman suorituskykyinen kone ja painossa on säästetty kaikessa missä voi. Lentämään nämä koneet on tehty vaikka itsekin toivoisin toisinaan, että olisivat kestävämpiä. Oletko muuten MTHS kokeillut uutta pääakselia siihen?

Jos kopteri on tehty niin heppoisesta materiaalista, ettei se tahdo kestää, niin kopterissa on silloin laatuongelma. Ohuiden runkolevyjen ansiosta runko on myös letru.

On vaihdettu sekä pääakseli että laakerit, ja klappi on ja pysyy. Ongelma on siinä, että Alignin osat on väärin mitoitettu, mikä on myöskin minusta laatuongelma. Jotkut ovat yrittäneet ratkaista asian asentamalla kolmannen laakeripukin.

Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 20:32:09 kirjoittanut MTHS »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #28 : 08 Syyskuu, 2009, 20:55:53 »
Runkolevyjen paksuus ei kerro taaskaan laadusta vaan vain siitä, että on yritetty tehdä mahdollisimman suorituskykyinen kone ja painossa on säästetty kaikessa missä voi. Lentämään nämä koneet on tehty vaikka itsekin toivoisin toisinaan, että olisivat kestävämpiä. Oletko muuten MTHS kokeillut uutta pääakselia siihen?

Jos kopteri on tehty niin heppoisesta materiaalista, ettei se tahdo kestää, niin kopterissa on silloin laatuongelma. Ohuiden runkolevyjen ansiosta runko on myös letru.
Oletko sitten huomannut ilmassa, että kopteri lentää huonosti, koska runkolevyt antaa periksi? Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Mun 600N:ssä oli ihan vahva runko.

Lainaus
On vaihdettu sekä pääakseli että laakerit, ja klappi on ja pysyy. Ongelma on siinä, että Alignin osat on väärin mitoitettu, mikä on myöskin minusta laatuongelma. Jotkut ovat yrittäneet ratkaista asian asentamalla kolmannen laakeripukin.
Tämä onkin se ainut tähän asti ilmennyt todellinen laatuongelma. Miksiköhän tuo ongelma koskee juuri 600 sarjan koptereita? Kuulin samasta jo aikaisemminkin nitrojen kohdalla. Onko 10mm akselia nyt muka niin vaikea tehdä?

Lainaus
Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
Jos nyt tuon saisit korjattua vaikka 10 euron päivityslaakereilla, niin ei siinä satasia joudu pinoon laittamaan. Nopari on sitten asia erikseen, mutta niissä ne "hyvät" maksaakin sitten oikeasti paljon, kuten kamakaze tuolla ylempänä kirjoitti. Ja niistäkin saa lukea ulkomaan foorumeilla surullista juttua. Mulla on semmonen mutu et nyt Phoenixin noparit ois hyvässä iskussa, tiedä sitten...

Alignin "ongelmiin" voisi 700 sarjassa ja oikeastaan myös 600:sessa lisätä kertakäyttöruuvit. Mä ainakin tykkään koota tuota 700:sta silleen kunnolla, että lukitetta on varmasti ja ruuvi menee tiukkaan. Sitten kun sen kerran on sieltä saanu irti, niin takas ei kannata laittaa. Seuraavalla kerralla yhtä tiukasta avattuna korkkaa ainakin 40% todennäköisyydellä sen kuusiokolon.

Stock 700:sella lentää moni todella hyvä pilotti eikä mitään upgradeja tarvita. SE, SE V2 ja Pro 450:seen ei tartte mitään välttämättömiä upgradeja... tätä listaa on helppo jatkaa.

Poissa Jyri

  • Moderator
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #29 : 08 Syyskuu, 2009, 21:26:00 »
Totta on myös että Alignin koptereihin, ainakin veilä SEV2seen oli olemassa todella paljon modauksia / viriosia joilla oikeasti korjattiin sen toimintaa, Beamiin en keksinyt mitään tarvetta ja Protoksessakin on jokainen viritys onnitunut jos ei suorituskyky huonone enempää kuin 10 %, eli laatukopterin yksi mitta on että sitä ei tarviste viripalikoilla parannella. Tai paraskin puhuja, eihän tuo mun Protos niin kovin stock enää ole, vai oliko se niin että silloin tiedän mistä puhun ;)

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #30 : 08 Syyskuu, 2009, 22:01:21 »
Oletko sitten huomannut ilmassa, että kopteri lentää huonosti, koska runkolevyt antaa periksi? Jotenkin tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Mun 600N:ssä oli ihan vahva runko.

Johtunee mm. siitä, että nitrossa on kolme laakeripukkia, mikä jämäköittää runkoa. Minun lentämistäni ei muljuva runko varmaan huononna, mutta tuskin parantaakaan. Jollekin pätevämmälle kaverille sillä varmasti on merkitystä. Päivitystä olisi saatavissa, 2 mm paksut runkolevyt, joissa paikka kolmannellekin laakeripukille. 2 mm:n runko on 40 g painavampi kuin vakio, joten eipä eroa 2,5 kilon kopterissa varmaan tunne. Lieneekin enemmän kustannuskysymys Alignille. Hyvä keksintö tuossa päivitysrungossa on myös servojen asentaminen vinoon. Vakio-ESP:ssä etuservot ovat pystysuorassa, ja johdot tulevat suoraan moottorin pinjonille...

Lainaus
Tämä onkin se ainut tähän asti ilmennyt todellinen laatuongelma. Miksiköhän tuo ongelma koskee juuri 600 sarjan koptereita? Kuulin samasta jo aikaisemminkin nitrojen kohdalla. Onko 10mm akselia nyt muka niin vaikea tehdä?

Ilmeisesti, koska Align ei ole asiaa saanut korjattua.

Lainaus
Jos nyt tuon saisit korjattua vaikka 10 euron päivityslaakereilla, niin ei siinä satasia joudu pinoon laittamaan.

Löytyisi vaan jostain sopivat laakerit, tai pikemminkin sopiva akseli. Rungon päivittäminen maksaa pyöreästi 130 €.
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 22:02:53 kirjoittanut MTHS »

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #31 : 08 Syyskuu, 2009, 22:10:40 »
Mulla on semmonen mutu et nyt Phoenixin noparit ois hyvässä iskussa, tiedä sitten...

Juu, Beamissa on CC:n Phoenix, ja toimii mainiosti!  :)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #32 : 08 Syyskuu, 2009, 22:11:46 »
Lainaus
Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.

Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä.. 450 prohon ei tartte yhtä ainutta päivitysosaa, eikä 500seen ellei halua TT:n, kuussataseen nitroon tarttee metalliset lavanpitimet ja hiilitangon orkkis perän tönärin paikalle jäykistämään jos lentää paljon pirotemppuja, 700:seen tarttee QUK linkkisarjan, QUK canopymountit ja QUK kytkimen jos haluaa sen kestävän pitkään. Alignin nitroissa kytkimet joutuu vaihtamaan kovalla käytöllä parin fuiliboxillisen välein. Pääakseliongelmasta en ole ennen kuullutkaan, nitrossa ei ole sitä ongelmaa. 600E on minusta hyvin suunniteltu ja toimiva kone.

Lainaus
Mä ainakin tykkään koota tuota 700:sta silleen kunnolla, että lukitetta on varmasti ja ruuvi menee tiukkaan.

Ei tarvetta, ne ruuvit pysyy kiinni vähällä ruuvilukitteellakin. Sitten on ongelma jo ruuvit alkaa tippuilla lennossa eikä voi käyttää enempää lukitetta koska ei saa enää ruuveja irti. Mutta 700:sessa ei tarvitse käyttää paljon lukitetta joten ruuvin kantojen pyöristäminen ei ole ongelma.

Mielenkiintoinen aihe, vertailusta on aina hyötyä  :). Kuhan nyt pysytään faktoissa, Align ei ole täysin paska valmistaja. Ja ei, en ole sponsoroitu.

Öitä.

-op-
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 22:19:03 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Jyri

  • Moderator
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #33 : 08 Syyskuu, 2009, 22:19:49 »
Minä en ole koskaan ollut sitä mieltä enkä toivottavasti näin ole koskaan väittänytkään, itse vain koin herätyksen tuolloin kun minulla oli molemmat samaan aikaan, ja silloin vannoin etten enää koskaan osta Alignia...Ei sillä että Align olisi huono, ei suinkaan se oli vallan kertaluokkaa parempi kuin Esky, mutta kun Beam oli vain niin paljon parempi samaan hintaan. En ollut tuolloin edes etsimässä
beamiä, vaan toista Trexiä, mutta kun Beam sattui edullisesti kohdalle niin "erehdyin" ja sillä tiellä ollaan vieläkin ;)

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #34 : 08 Syyskuu, 2009, 22:56:52 »
Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä..

Yritäpä pysyä asiassa ja käyttäytyä, kun olet kerran moderaattorikin.
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 23:08:54 kirjoittanut MTHS »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #35 : 08 Syyskuu, 2009, 23:49:07 »
Minä en ole koskaan ollut sitä mieltä enkä toivottavasti näin ole koskaan väittänytkään, itse vain koin herätyksen tuolloin kun minulla oli molemmat samaan aikaan, ja silloin vannoin etten enää koskaan osta Alignia...Ei sillä että Align olisi huono, ei suinkaan se oli vallan kertaluokkaa parempi kuin Esky, mutta kun Beam oli vain niin paljon parempi samaan hintaan. En ollut tuolloin edes etsimässä
beamiä, vaan toista Trexiä, mutta kun Beam sattui edullisesti kohdalle niin "erehdyin" ja sillä tiellä ollaan vieläkin ;)
Nyt kun puhutaan ihan faktoista eikä niistä fiiliksistä (eli jos sama kaveri sanoo MSH:ta laadukkaaksi ja Beamia laadukkaaksi, niin laadun määritelmä on minusta kokenut pahan inflaation ja vie Beamin MSH:n tasolle), niin mikä siinä nyt oikeasti on samaan hintaan "niin paljon" parempaa ja laadukkaampaa? Etsin nyt sitä, mikä tekee vaikka aloittelijalle Beamista paremman ostoksen kuin Alignista. On vaikea uskoa, että se Beam, joka meidänkin kentällä pyörii olisi lennossa jotenkin kenelle tahansa tuntuvasti Alignin 450:stä parempi.

Saanen olla erimieltä ja sanoa että tuo on sellista Bullshittiä ettei vähemmästä väliä..
Yritäpä pysyä asiassa ja käyttäytyä, kun olet kerran moderaattorikin.

Alignin ongelma on juuri tämä; Satojen eurojen hintainen kopteri on vain aihio, johon on hankittava toisilla satasilla päivitysosia, että saa siitä kunnollisen. Näinhän se on ollut 450:sta saakka.
Ei tässäkään nyt asiasisällöllä loisteta. Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä. Näitä omia mielipiteitä, joilla ei ole totuuspohjaa voi jakaa vaikka maailman tappiin saakka eikä sillä saavuta mitään hyödyllistä. Edelleen painotan sitä, että ihan stock kokoonpanossa tai parilla kohtuuhintaisella päivitysosalla olevilla Alignin koneilla lentää paljon hyviä pilotteja maailmalla ja Suomessakin.

Alunperinkin lähdin kysymykselläni hakemaan sitä faktaa, joka tekee Beamista laadukkaan ja Alignista siihen verrattuna niin huonolaatuisen. Mulla ei ole tunnetta mukana näissä harrastusvälineissä eikä vaikkapa autoissakaan. Kaikki autot mitä olen tähän asti omistanu on ollu aina eri merkkisiä ku edellinen. Enkä pelkää kertoa huonoja puolia siitä tuotteesta, johon olen omat rahani laittanut kiinni. Eli jos ei siis lisää faktatietoa heitetä kehiin, niin eiköhän anneta tämän ketjun painua foorumin pohjamutiin ja mennä kentälle lennättämään niitä koptereita, jotka juuri tällä hetkellä satutaan omistamaan. Sitä vartenhan ne kuitenkin on...

Edit: siivosin vähän
« Viimeksi muokattu: 08 Syyskuu, 2009, 23:54:31 kirjoittanut masu »

Poissa Jyri

  • Moderator
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #36 : 09 Syyskuu, 2009, 00:18:47 »
Minä en muista väittäneeni Beamia ja Protosta samanlaatuisiksi, vaan nimenomaan että Beam vei voiton laatuvaikutelmassa, ja 450 luokan flybar ja 500 luokan FBL koptereiden lento-ominaisuuksien vertailu ei oikein ole reilua.

Faktaa: Hyvinkin samanlaisella elektroniikalla varustettuna, Trex450SeV2 vs Beam, Beam oli aivan kertaluokkaa eri vakaa, se todella kulki kuin kiskoilla ja se laatuvaikutelma, tai laadun fiilis. ero oli kuin, kuin vaikkapa, Toyota Corollan ja Skoda Octavian kojetaulujen ero, jos ei huomaa noiden välillä eroa, ei varmaan huomaa sitä eroa Corollan ja Octaviankaan välillä...

..Niin ja ei tehdä tästä tappelua eri autojen välillä, mutta noiden kahden mainitun autojen materiaalien laatuvaikutelmissa on vaan aivan mieletön ero.


Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #38 : 09 Syyskuu, 2009, 01:08:02 »
Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä.

Tätähän on mietitty, mutta tuntuu olevan hankala pala. Alignin koptereissa on todettu olevan ongelmia, mutta mikään niistä ei jostain syystä tunnu olevan laatukysymys. Olkoon vaikka niin, jos se on vaikea hyväksyä. Minullakin on noita Alignin koptereita ja lennätän niitä hyvillä mielin. ESP:ssäkin on rahaa kiinni kopallinen, mutta ei se estä kirjoittamasta siinä olevista ongelmista. Kovin mielelläni näkisin, ettei em. ongelmia olisi. Kuten alussa kirjoitin, Beam tuntuu omasta mielestäni T-Rexeihin nähden laadukkaammalta. Syyt siihenkin on jo selvitetty, en ole havainnut kopterissa kerrassaan mitään vikaa tai puutetta. Jos hakemalla haetaan, niin koko voisi olla suurempi. Ja T-Rexistä kopioitu nuppi on tietysti myös iso miinus.

Onko fiiliksissä muuten jotain vikaa? Jos ei kestä Beamin omistajien fiiliksiä, niin too bad. Maailma ja kopterienkin lennätys olisi aika hölmöä hommaa ilman hyviä fiiliksiä ja muita turhuuksia. Välillä on vähän huonompia fiiliksiä, kun haeskelee osia ojan pohjalta, mutta niitäkin on pakko olla, että osaa tunnistaa taas hyvät fiilikset.

Täältä tähän.

 ;D

« Viimeksi muokattu: 09 Syyskuu, 2009, 01:27:48 kirjoittanut MTHS »

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #39 : 09 Syyskuu, 2009, 11:08:47 »
Minä en muista väittäneeni Beamia ja Protosta samanlaatuisiksi
Et väittänytkään missään vaiheessa, mutta minusta kuitenkin annoit ymmärtää, että sinusta Beam ja Protos ovat molemmat laadukkaita. Siitä tuo inflaatio kommentti ;).

Faktaa: Hyvinkin samanlaisella elektroniikalla varustettuna, Trex450SeV2 vs Beam, Beam oli aivan kertaluokkaa eri vakaa, se todella kulki kuin kiskoilla
Tämän "fakta-arvoa" en vieläkään sulata ihan helpolla. Olen Juhon kanssa samalla linjalla, että:
Ja niihin lento-ominaisuuksiin vaikuttaa mun mielestä kaikista eniten se nuppi.
Näissä koneissa SEV2 ja Beam on fyysisesti muutenkin samat mittasuhteet ja todellakin se nuppi on ihan samanlainen. Uskoisin, äkkiseltään, että jos toinen kone on pakasta vedetty ja toisella on lennetty 100+ lentoa ja 10+ tonttia, niin siinä jälkimmäisessä koneessa on kuitenkin joku osa jäänyt vaihtamatta tai kulunut, joka voi vaikuttaa sen lento-ominaisuuksiin. Myöskin luulen, että pienet erot radion ohjelmoinnissa ja mekaanisen setupin kohdalleen osuminen vaikuttaa kopterin käytökseen näiden kahden koneen välillä selkeämmin verrattuna koneen fyysisiin ominaisuuksiin tai "laatuun".

Protoksen nuppi poikkeaa Alignin nupista rakenteeltaan ja vaikka siinä ja 500:sessa on samat lavat kiinni, niin lentotuntuma on reksillä huomattavasti Protosta vakaampi. Protos tuntui tangon kanssa minusta oikeastaan kiikkerämmältä kuin 450:nen reksi varsinkin tuulessa. Yritin säätää Protoksen nuppia vaikka kuinka ja päädyin siihen ratkaisuun, että FBL on ainoa keino, jolla tuo kone lentää yhtä hyvin kuin reksi. Maailmallakin tästä saa lukea ja toiset tykkää Protoksen nupista, koska sen kanssa joutuu "lentämään enemmän" kuin reksin nupin. Tällä yritin selvittää sitä, että muuten ominaisuuksiltaan lähellä olevissa koneissa uskoisin juuri sen merkittävän eron tulevan nupin rakenteesta.

Minusta siis kaikkien Alignin SEV2:sen hommanneiden aloittelijoiden ei kannata pahoittaa mieltään ja harmitella, että voi kun olisi tullut ostettua tuo "kertaluokkaa" parempi Beam, eikä tätä "kertaluokkaa" ESkyä parempaa Alignia ;D.

Minä ja joku muukin yritti ohjata tätä keskustelua siihen suuntaan, että pysyttäisiin poissa ympäripyöreyksistä, fiiliksistä ja muista turhuuksista pysyen faktoissa, joiden kautta voisi oikeasti keskittyä laadun miettimiseen kahden (tai useamman) eri valmistajan välillä.
Tätähän on mietitty, mutta tuntuu olevan hankala pala. Alignin koptereissa on todettu olevan ongelmia, mutta mikään niistä ei jostain syystä tunnu olevan laatukysymys. Olkoon vaikka niin, jos se on vaikea hyväksyä.
En millään näe noita kertomiasi asioita laatuongelmana (paitsi sen akselin, josta oltiinkin samaa mieltä). Laatuongelma on mielestäni vaikkapa osa, joka ei käy paikalleen tai joka vaatii kasaajalta jonkun reiän suurentamista, että saisi ruuvin paikalleen. Toleranssit ovat myös laatuongelmia. Heikot osat, jotka eivät kestä siinä tehtävässä, johon ne on tarkoitettu, ovat laatuongelmia. Näitäkin Alignin koneita suunnittelee ja testilentää vaikkapa semmoset kaverit ku Jason Krause ja Alan Szabo Jr. Jos kone kestää vaikka nyt runkolevyjen osalta heidän käsittelyssään yhden akun, ei meillä taida olla mitään huolta.

Onko fiiliksissä muuten jotain vikaa? Jos ei kestä Beamin omistajien fiiliksiä, niin too bad. Maailma ja kopterienkin lennätys olisi aika hölmöä hommaa ilman hyviä fiiliksiä ja muita turhuuksia. Välillä on vähän huonompia fiiliksiä, kun haeskelee osia ojan pohjalta, mutta niitäkin on pakko olla, että osaa tunnistaa taas hyvät fiilikset.
Fiilikset on jees, mutta esim. tuotteiden vertailu fiilispohjalla ei anna todellista kuvaa ja näitä kirjoituksia lukee myös ne, jotka miettivät mitä seuraavaksi hankkisi. Ei ole minusta oikein sanoa jotain tuotetta huonolaatuiseksi vain sillä pohjalla, että on toisesta tuotteesta parempi fiilis.

No niin, summataan mitä minä olen saanut irti tästä ketjusta:
- Beamista ainut esille tullut negatiivinen asia on liian tiukat pallolinkit, joita täytyy itse herkistää (onko toleranssiongelma? :))
- Jyristä SE V2 lentää huonosti verrattuna Beamiin
- 600 ESP:ssä on ongelma pääakselin kanssa ja minä olen kuullut muutaman vastaavan tapauksen myös 600N:ssä (Huom! Tämä ei koske koko Alignin mallistoa)
- MTHS:llä olisi parannusehdotuksia Alignin suunnittelutiimille ainakin 600 ESP:n suhteen
- Minä laitan ruuvit liian tiukkaan (vaikka käytänkin vain noin 3-4mm lukitetta ruuvin päässä) ;D
- Alignin sähköjen kanssa on ollut useammallakin ongelmia (mulla jostain syystä toiminu 35A,75A ja 60A noparit moitteetta muuten paitsi 75A noparista irtosi konkat... nämä olin saattanut itse vahingossa murjaista irti, kun nopari oli huonosti sijoitettu)

Sähköjen kanssa kannattaa kuitenkin muistaa, että ne täytyy mitoittaa oikein. Jos esim. käyttää noparin omaa BECiä tai irrallista BECiä ja ylittää niissä ilmoitetut maksimi virrankestot, siirtyy vastuu komponentin toiminnasta suoraan käyttäjälle. Tässä haittaa se fakta, että harvat servovalmistajat ilmoittavat selkeästi servojensa virran kulutusta. Esim. Scoprion on tehnyt periaatepäätöksen, että jos noparin BEC on selkeästi kärähtänyt ei tuotetta korvata takuuseen. Jos noparissa on 3A/4A BEC ja koneessa kiinni 4 standardikokoista, hurjasti vääntävää ja nopeaa digiservoa, voi jo käytännössä olla varma, että nopari tulee hajoamaan. Se taas miksi lähes kaikki noparin valmistajat laittavat nyky mittakaavassa edelleen hyödyttömiä integroituja BECjä nopareihinsa (nyt uusissa Castle ICE säätimissä on hieman parempi BEC) onkin sitten eri asia.

Poissa Jyri

  • Moderator
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #40 : 09 Syyskuu, 2009, 18:36:26 »
Beamin ja SEV2sen nupit ei muuten ole smanlaisia, vaan Beamin nupin sai purettua ja siitä saa kiristettyä välykset pois.
Niin ja en ole sitä mieltä että SEV2 oli huonompi kuin Beam, vaan että Beam oli parempi lentää ;) Ja siis tämä tarkoittaa sitä että minusta SEV" oli ihan ok jopa hyvä, mutta Beam oli sellainen että se loksautti "leuan auki, voiko 450 kopteri olla tälläinen" :)

mapa

  • Vieras
Vs: Keskustelua Beamin ja Alignin laadusta sekä ratkaisujen kopioinnista
« Vastaus #41 : 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17 »
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen laatukeskustelu!

Olen kyllä seurannut masu:n ongelmia Protos:in kanssa sekä tältä, että kansainvälisemmältäkin
foorumilta. Itselläni niitä ei ongelmia ollut, joten minulle jäänyt vaikutelma MSH:n laadusta on
paljon parempi.

Mutta: Mitä tarkoitamme laadulla? Onko laatu sitä, että perussetissä on paljon metalliosia tai että
hiilikuitulevyt ovat paksuja? Jokaisella on tästä varmasti oma mielipiteensä mutta itse pidän Protos:ia
varsin laadukkaana sen vuoksi, että nupin ja perän välykset ovat lähes olemattomat, ja että kootessa
osia ei tarvinnut sovitella sen kummemmin. Esim. T-Rex 450 Pro:n kokoamisessa piti muutamassa
kohdassa "pakottaa" osia paikoilleen.

Mitä lento-ominaisuuksiin tulee, Protos:illa on näistä kahdesta etulyöntiasema kokonsa ja massansa puolesta,
ja - ehkä vähän yllättäenkin - myös teho/painosuhteensa ansiosta. Beam:ia en ole valitettavasti päässyt
kokeilemaan, mutta voin hyvin uskoa että se on hyvä. T-Rex 450 Pro, kun sitä vertaa edelliseen T-Rex
450 SE V1:seen, on - miten sen nyt sanoisi - hengästyttävän hyvin lentävä laite. Sen lento-ominaisuuksia
edeltäjäänsä vertaillessa on vaikea olla sortumatta ylisanohin! Siitä huolimatta että kootessa ei laatuvaikutelma
päässyt häikäisemään.

Koska itselläni on kokemusta vain Align:in ja MSH:n tuotteista (sekä Nukesta  ;D), olisi tietysti kiva tietää
minkä valmistajan laitteet ovat parempia? Kokemuksia etenkin sähkökoptereista olisi kiva kuulla? Logo:ja
kehutaan maailmalla, mutta ainakin kopterit.net:issä Logo -osastolla on kovin hiljaista...

mapa



 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
5700 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2008, 20:13:15
kirjoittanut Sammy
2 Vastauksia
2268 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2010, 21:33:53
kirjoittanut Rotary
249 Vastauksia
226152 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Huhtikuu, 2016, 14:17:15
kirjoittanut flamero
37 Vastauksia
30658 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2015, 22:06:52
kirjoittanut Kaapeli
0 Vastauksia
9073 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2015, 21:28:18
kirjoittanut Johny