Kirjoittaja Aihe: akkujen laadusta  (Luettu 30445 kertaa)

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #25 : 05 Tammikuu, 2015, 18:41:57 »



 Eihän se Futaba tuossa ole se ongelma, vaan sun ongelma on vanha Futte, joka ei tue telemetriaa.
Ilkka

aivan totta. tuli aika pikasesti kirjotettua tuo homma. tarkotin nimen omaan tota mun futabaa... t8fg:tä
jotenkin en usko, että tosta käytettynä kamalasti saa. ehkäpä pitää kytätä jotain itsenäistä telemetria järjestelmää.


no kävinpä tässä välissä lentelemässä yhen akun, nyt kun sellanen akku piippari tuli postissa. akku oli ladattu täyteen viime kerralla, parisen viikkoa sitten, piippari näytti aluksi 4.17v/kenno. akku kiinni ja taivaalle, piippaus alkoi melkein välittömästi. (säädetty 3.60v)
olin nazastakin pienentänyt low voltage jännitteitä, että jos vaikka se olisi liian herkkä.
mittasin käytetyt akut ja kaikissa oli 3,7v jäljellä lepotilassa, eli ilmeisen hyvään aikaan tuo naza kopterin pudottaa.

 akut vaan taitaa olla paskoja.

pitääpä tilata nanotech kokeiluun.



Poissa SiB77

  • Pro torppari
  • ****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #26 : 10 Tammikuu, 2015, 20:47:21 »
Ei ne akut kestä jos kaks viikkoa pitää täyttä latinkia. Tai niin mulle on kerrottu. :o
Phantom 4, GEP 210 racing miniquad. Alien 500 quad.

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #27 : 10 Tammikuu, 2015, 21:04:10 »

latailen akut valmiiksi hyvissä ajoin, kun lataaminen kestää aika kauan. siitä syystä mulla on monta akkuakin.
täytyy myöntää, että muutaman kerran on käynytkin niin, ettei ole päässyt lennättämään ja akut on jääneet täyteen latinkiin, odottelemaan josko seuraavana päivänä sitten lennättäis... ja seuraavana, ja seuraavana... yhtäkkiä on viikko tai pari vierähtänyt.

kun tuo tilaamani nanotech tulee niin teen parannuksen käytöksessäni, samaa yritän myös zippycompact 4000mAhin kanssa tehdä.
tein jo lataus salkkuun sellaisen muutoksen, että varalle ostamani laturi on nyt sullottu samaan laukkuun omalla muuntajalla. nyt saa ladata kaksi akkua kerrallaan. tuplasti lataus nopeutta.  8)

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #28 : 10 Tammikuu, 2015, 21:12:55 »
Ei ne akut kestä jos kaks viikkoa pitää täyttä latinkia. Tai niin mulle on kerrottu. :o

no ei tuo kyl pidä omalta osalta paikkansa. Omat nanot alko noin 2v käytön jälkeen vasta hyytymään, akut AINA täydessä latingissa, sisällä +25 astetta(kesäsin saattaapi +30 lähennellä). Mulla myös käyttämättöminä pahimmillaan 2kk ja silloinkin vain kerta-pari lentoa ennen seuraavaa taukoa. Nanot alko reilun vuoden jälkeen hieman pehmeyttä omaamaan, mutta ei vaikuttanut käyttöön.

Eli jossain(tai useammassa paikassa) ilmoitettu, että suositus pitää vajaana niin ei tuota kaasun muodostusta tapahtuisi niin herkästi(ja vaikka vähän viileässäkin) joka saattaa pidentää käyttöaikaa.

Nanoissa näkisin suurimmaksi ongelmaksi liiallisen purkamisvirran käyttämisen kun tuntuvat ottavan lämpöä silloin hyvin helposti ja silloin tuota "pyöreyttä" tulee jo selvemmin. Omat nanot on speksattu johonkin 55-110A, mutta testivedon olen 54A virralla ottanut, seuraavalla koneen kokoonpanolla oli max 27A ja leijunta siinä 20A pintaan joka on kutakuinkin mun perus lennätystä.
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Propellus

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #29 : 11 Tammikuu, 2015, 10:15:16 »
Aikaisempaan kytkentäkeskusteluun liittyen eli tarkennuksena, että tarkoitin tosiaan ehdotuksessa +5v katkaisua nazan ja gimbaalikontrollerin väliltä. Signaali ja maa molemmat edelleen kytkettyinä. Regulaattori sitten sen mukaan mitä jännitettä gimbaalikontrolleri moottoreineen tarvitsee ja luonnollisesti mitoitus virran mukaan.

En ole vielä löytänyt halpamalli gimbaalia TBS discovery kloonin keulalle. Noita roikkuvia malleja on symmetrisiin runkoihin tarjolla monenlaista. Ehkä tästä voisin aloittaa omankin keskustelun, kun tämä threadi on enempi akkuasiaa.

Telemetrian hinta tosiaan riippuu varmasti integrointiasteesta ja pohjalla olevasta järjestelmästä. Omassa systeemissä jossa on erillinen telemetrianäyttö ja 9X radio FrSkyn lähetin vastaanotin pari lisähinta oli oikeastaan tuo näyttö (n. 10€) kun vain olisi heti ymmärtänyt valita oikean vastaanottimen. Ja kun ei ymmärtänyt niin joutui ostamaan vastaanottimen kahdesti :)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #30 : 11 Tammikuu, 2015, 11:37:45 »
Ei ne akut kestä jos kaks viikkoa pitää täyttä latinkia. Tai niin mulle on kerrottu. :o

Tuolla batteryuniversen sivuilla muistaakseni sanottiin että täydellä latingilla huoneenlämmössä lipo menettää kapasiteetistaan noin 20%. Jääkaappilämpötilassa täyden latingin kanssa menee vain 4% kapasiteetista vuodessa. Storagejännitteessä kestänänee huoneenlämmössäkin aika hyvin ikääntymistä. Toki eri akkumerkeillä ja eri akkukemioilla on eroja ja kattavaa tilastointia tai edes juuri minkäänlaisia testituloksia tuskin löytyy..
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #31 : 11 Helmikuu, 2015, 16:26:07 »
uunituore nano-tech tuli.
3300mah 4s 35-70c

latasin täyteen, laitoin buzzerin kiinni ja lensin tuolla discovery kopio framella, gimballi ja gopro kyydissä.

buzzeri tehdas säädöissä, piippaakohan se nyt sitten 3,7v vai missä.
nazasta pudotin vähän tota low voltage määrää, ettei pudota liian aikaisin.

noin 8 minuuttia sain lentoaikaa, ei ihan pelkkää leijuttelua. en ihan ekasta piipahduksesta tuonut alas.
laskuun sitten kun piippaili kunnolla.

Eipä tollakaan näköjään kuuhun mennä. onko toi normaalia noin pieni lentoaika vai onko mulla jotain mätää mun setupissa.


Poissa Certi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Team PKS FPV
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #32 : 11 Helmikuu, 2015, 16:34:13 »
Ei se akun virranantokyky tarkoita pidempää lentoaikaa, vaan yleensä juuri päin vastoin. Jos haluat pidemmän lentoajan tarvitset lisää kapasiteettia akkuun. Periaatteessa tuon nanotechin voisi purkaa alle minuutissa jos purkuvirta on sen 70C. Mitä suuremmalla C-arvolla alut on, sitä paremmin ne pitää yleensä jännitteen korkeammalla purun ajan.

Poissa tomppu7

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #33 : 11 Helmikuu, 2015, 16:49:18 »
Ei se akun virranantokyky tarkoita pidempää lentoaikaa...

jep, tiedetään, tarkoitus olikin kysellä vähän, että onko mulla suunnilleen samoja lentoaikoja kuin muilla vastaavilla.
ihmettyttää ja kummastuttaa kun noille phantomeille ja muille luvataan niin hirmusia lentoaikoja.





Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #34 : 11 Helmikuu, 2015, 17:14:36 »
jep, tiedetään, tarkoitus olikin kysellä vähän, että onko mulla suunnilleen samoja lentoaikoja kuin muilla vastaavilla.
ihmettyttää ja kummastuttaa kun noille phantomeille ja muille luvataan niin hirmusia lentoaikoja.

Saahan sitä aina luvata, ja jos ajaa tyhjällä koneella akun kuivaksi niin ei se ole oikein vertailukelpoinen aika.
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa heliko

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #35 : 15 Helmikuu, 2015, 21:18:42 »
Näistä lipoista niin kauheasti ole tietoa mutta tänään latasin pari kk käyttämättä olleen 2200mah turnipsin ja lennättämään. KK2.1 multissa on astettu hälyttämään kun akun varaus 10,2v, laturista irroitin täyteen ladattuna. Lennätys sujui ilman ongelmia mutta pikkuisenki  leijunnasta kaasua lisättäessä piippari huutaa akun jännitettä alhaiseksi. Mahtaako pakkanen -4 astetta saada tuon aikaan vai akku finaalissa ( latauskertoja tuolla ei ole takana kuin toista kymmentä ) ?

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #36 : 15 Helmikuu, 2015, 21:39:55 »
Näistä lipoista niin kauheasti ole tietoa mutta tänään latasin pari kk käyttämättä olleen 2200mah turnipsin ja lennättämään. KK2.1 multissa on astettu hälyttämään kun akun varaus 10,2v, laturista irroitin täyteen ladattuna. Lennätys sujui ilman ongelmia mutta pikkuisenki  leijunnasta kaasua lisättäessä piippari huutaa akun jännitettä alhaiseksi. Mahtaako pakkanen -4 astetta saada tuon aikaan vai akku finaalissa ( latauskertoja tuolla ei ole takana kuin toista kymmentä ) ?

Kyllä ne hetken heikkona ovat tauon jälkeen... ja vähääkään viileemmät kelit vaikuttaa heti... tietysti jos pitäis jossain lämpösessä akut ja siitä heti koneeseen niin jo heti antaa paremmin ulos. itellä kyllä ollu raja pakkasellakin joku 3,6v(tosin nousee sinne 3,8v korville kun hetken ovat "vetäytyneet") eli voivat ne heikossa kunnossakin olla... tarina ei kerro  ::)
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: akkujen laadusta
« Vastaus #37 : 15 Helmikuu, 2015, 22:06:52 »
Itsellä tullu seurattua kennojen IR lukemia latauksen aikana ja kyllähän se pahin yhdistelmä on se että akku on kylmä ja pitkään käyttämättä. Helposti voi olla jopa 4x - 8x isommat sisäiset vastukset mitä sitten kun akku lämpenee ja lataat jo seuraavaa sykliä. Sillä on jo iso vaikutus lennossa.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
4554 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 20:57:00
kirjoittanut 1m4s0_
41 Vastauksia
25191 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17
kirjoittanut mapa
2 Vastauksia
2226 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Tammikuu, 2010, 21:33:53
kirjoittanut Rotary
1 Vastauksia
3830 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Huhtikuu, 2016, 17:46:45
kirjoittanut SiB77
0 Vastauksia
1609 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2019, 22:56:10
kirjoittanut HeliFlyFinland