Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 19332 kertaa)

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #50 : 26 Elokuu, 2022, 17:03:02 »
Ja ne huomiovärit, ne on edelleen kaupassa. Ei mitään muistikuvaa sillä reissulla että niitäkin piti haalia, kun tuli hieman järkytyttyä rautaosaston hintojen kanssa. Jäi putkipalkit yms ostamatta, totesin pärjääväni ilmankin kun oli yli tuplaantunut sitten viime kerran...
Tuo mun T-Rex 600 koppa on ihan vaan "Oratrim" - trimmiteipeillä tehtynä. Helppoa kun peität  kaarevat pinnat sopivilla 5-15mm filmisuikaleilla. Limitys erottuu kuvasta kun vähän suurentaa, mutta kokonaisuus on silti ihan siisti. Kestää hyvin käsittelyä ja helppo uusia jos vähän reissussa rispaantuu. Joka tapauksessa enää en mitään maalaile, nuo trimmiteipit on vaan niin helpompi tapa pinnoitella.
« Viimeksi muokattu: 05 Helmikuu, 2023, 10:56:25 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #51 : 26 Elokuu, 2022, 20:36:42 »
Ehkä tuo teippaaminenkin onnistuis? Katsotaan nyt kumpaa tulee seuraavalla kaupunkikierroksella vastaan, spraylla suhauttain tulis kyllä kätevän äkkiä väri päälle, ehkä semmoseen sorrun...

Latailin vielä yhden akun lisää, ja kävin tyhjentämässä aiemmin aloitetun. Vaan jäi aika täydeksi tuo kun näköjään petti yksi swashin servoista. Tällä kertaa niitä "toiseksihalvimpia kiinalaisia", metallirattaat kuitenkin mutta analogisia. Muutaman euron kipale, kolmisenkymmentä lentoa näkyy kestäneen ne... Eka akullinen meni hyvin, toinenkin alkuun mutta sitten lähti tuntumaan käytöksessä epämääräisyyksiä. Laskeuduin ja yritin tutkia, mitään löysää, väljää, irrallista ei näkynyt, joten uutta yritystä. Nuppiin kierroksia, ylöspäin yritystä mutta lähti vetämään taaksepäin. Eikä sitten millään suoraan ylös. Uutta tutkimista, holdilla collective -tikkua huoletta käyttäen, niin takimmainen servoista ei liikkunut sitten mihinkään... Sähköt pois, käsin liikkuu kuten pitää, välystä akselilla tuntuu olevan kaikissa kolmessa, sähköt päälle ja taas toimii, joten eihän sitä voi olla kokeilematta. Nyt totteli kyllä, mutta aika epämääräinen oli käytös edelleen, joten katsoin viisaammaksi lopettaa tälle iltaa...

Onhan noissa selkeästi käsissäkin erilainen tuntuma, kun on kymmenkertainen hinta. Tai enemmänkin. Eikä varmasti sitä ihan parasta saa, kun ostaa posteineen kymmenen alta kolmeen kymppiin, kestoikä sitten voi olla suhteessa ihan toisinpäin eli monikymmenkertainen kalliimman hyväksi...

Vaan kivaa oli, puolenkymmentä akullista ilmassa ilman isompaa draamaa. Nyt menee tämä HK tauolle, harjoitukset jatkunee Trexillä sekä FBL-HK:lla kun saa siihen swashin servot asennettua paikalleen... Niin, ja väriä koppaan, tavalla tai toisella...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #52 : 24 Syyskuu, 2022, 11:08:23 »
Hitto. Kuukausi katosi elämästä. Ei osunu ihan kohdalleen kipulääkekokeilu, oloa tasoitellaan vielä jonkin aikaa, mutta nyt alkaa jo mielenkiintoa löytyä oikeastaan yhtään mihinkään. Paljoa tarvinnu haaveilla lentämistä, kun ei meinaa jaloillaan pystyssä pysyä...

FLB-HK odottaa uutta ensilentoa, sen sain kasattua ehjillä hyvillä servoilla, ja säädettyä lapakulmatkin takaisin halutuiksi. Nätisti kyllä näkyy toimivan, mutta odotellaan vielä vähän että uskaltaa kokeilla...

Tuntuma ihan kateissa, äsken kokeilin simuttaa, sekään pysy hanskassa. Vähänniinkö ottaisi aloituksen ihan uusiksi. Sentään tikut tottelee lihasmuistia, hetkittäin pysyy leijutellen paikallaankin, vaan vähän jos yrittää taivaslennon tapaista niin katoaa orientaatio suht joutuin...

No, elämä on. Ärsyttää vaan ihan ohkasesti. Syysleiriä meinasin lähteä katsomaan, vaan kun näkyy sekin menneen tässä sumussa ohi. uutakin tekemistä olisi, käyttöauto sai katsastuksessa ajokiellon eli ei perheen kanssa toistaiseksi liikuta mihinkään, uusin maasturi rikkoi lambdat eli tulee sen verran tuuheaa putkesta että olisi varma ajokielto sillekin ja vielä olisi viikko ajoaikaakin... Vanhempi Range pitäisi huomenna lähteä kohti Liperiä, ja sen tilalle sitten uusi perhekuljetin. Vaikea vaan ollut tarttua näihinkään...

Mutta sentään on taas mielenkiinto palannut näihinkin. Kun tästä alkaa paremmin olo tasoittua niin pitää lähteä simuttelun jälkeen räimimään SoloProlla ja "sillä vihreällä", ja kun ne alkaa taas pysyä oikeinpäin laskeutuessakin niin eiköhän se taas ala lentokertoja isompiinkin kertymään. Näkyy nuo ulkolämmöt vaan tippuneen jo semmoiselle tasolle että ehkä jotain hanskojakin alkaa kaipailla...

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #53 : 24 Syyskuu, 2022, 13:37:16 »
Tässä tulee kopteriharrastuksen hienous! - se sopeutuu erinomaisen hyvin kaikkiin elämän koettelemuksiin! Yksi hyvä pointti, että kopterit lentää melkein mistä vaan! Ei vaadi matkoja lennokkikentille, vaan lentää vaikka omalta pihalta tai puutarhasta. Isommat kopukat on tietysti vähän eri juttu, mutta tuo 450-kokoluokka leijuu vaikka autotallissa  :)

Ihan tuttua että ruuhkavuodet vei harrastuksista välillä jopa kuukausia ja sekin on tuttua että hetken kestää että tikkutuntuma löytyy uudelleen. Sairaudet ja kipulääkitykset voi koetella pahemmin, niin että toipilaana ei löydy harrastuskipinää vaikka kuinka yrittäisi kiinnostua? Itselle sydämen läppäleikkaus oli kaiken harrastuksen pysäyttävä kokemus, niin että yhä tuijottelen kopterita seinällä saamatta lennätykseen sitä vanhaa otetta. Itse epäilen juuri lääkityksen vaikutusta, sillä kipulääkkeet ja esim. beettasalpaajat lienee lennätyshaitallisia? Kopterit pysyy pystyssä, mutta jotenkin se on vielä sellaista "tökkimistä"  ??? Aika parantaa ja siinä sivussa paranee taas lennätysharrastuskin...

Ilmat viilenee ja sitä varten on nuo lähetinhuput hyvä valinta. Pakkasella iholta haihtuva kosteus tuppaa kiusaamaan vaikka mukana olisi lämmityselementtejä, niin että näpit ja mankka on ihan kosteat pisaroilla. Itse ratkaisin asian "ilmalämmityksellä". Käytän pientä autotarvike 12V ikkunalämmitintä/puhallinta (lähetinhupun pohjan alla) puhaltamassa kuivaa lämmintä ilmaa. Teho säätyy harjallisen escillä (servotersterin nupin säädöllä) ja kovillakin pakkasilla lennäettelen paljain sormin  8) Mulla on rinnan 2 kpl 3s 5000mA lipoa lämmittänyt yli puolituntisen, mikä on hyvin riittänyt pakkasessa seisoskellessa. Esc pitää huolen lipoakun katkaisujännitteestä. Lämmitettävät jalkineet ja takit tuo tietysti talvella lisää viihtyvyyttä.
Aikaisemmin käytin myös 150W (230V) hiustenkuivaajaa lämmityselementtinä. Toimi hyvin, mutta rajoitti lennätyspaikan saatavilla olevan pistorasian mukaan.
« Viimeksi muokattu: 09 Joulukuu, 2022, 18:23:01 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #54 : 02 Joulukuu, 2022, 14:25:25 »
Pientä päivittelyä tänne...

Meni tosiaan olotila hieman hiljaiseksi loppukesästä, vähän nyplännyt näitä olemassaolevia ettei ihan unohtuisi. Hobbykingistä ostettu Turnigyn laturi, joka toimi puolet ensikokeilusta ja lähti tutkittavaksi, palautui tuossa eräänä päivänä postilaatikkoon. Oli yritetty toimittaa, vaan ei otettu vastaan, joten palasi kotiin. Tuosta sisuuntuneena, kurkistin sen sisälle, ja kuten epäilin, oli vain yksi pikkunen komponentti rikki. Virtamittauksen shuntti, semmoinen 0,036 ohmin pintaliitoskikkare, yhden watin tehonkestolla ja kun äkkiä laskin mitä 6 ampeerin virralla tehoja tuohon jää, niin menee vähän yli eli 1,3 wattiin. Ei siis ihme, että paloi poikki, kun tottakai ekassa testissä ajoin täydellä virralla kahta akkua samaan aikaan täyteen... Kotoa löytyi riittävän lähelle, eli 0,05 ohmiin kolmen watin vastus, tinasin paikalleen ja muuten toimi kuten pitää mutta "yllättäen" virta-arvo oli tuon samaisen n. 30% pielessä, jännitteet näytti suht oikein ja osasi jopa lopettaa latauksen kun akut oli täynnä...

Tuosta on pieni vääntö vielä, kuulemma pitäisi tehdä uusi reklamaatio, kun entinen on käsitelty loppuun kun ei tuote saapunut heidän mielestään perille. Nyt tosin meinasi käsittelijä että "tehdään semmoinen ratkaisu ettei tarvitse enää mihinkään lähetellä". Toisaalta ei harmita jos muutaman kymmenen sentin osalla saa kuitenkin tuon ehjättyä, toisaalta harmittaa kun tuli sitten tilalle ostettua toinen. Tosin parempi, joka osaa storageenkin akut varata, ja paljon muutakin. Mutta on sitten varalaturina, kevyeen kenttäoperointiin kykenevä kun omaa sekä 12v että 230v syöttömahdollisuudet...

Mitäs sitten noilla täytetyillä akuilla? Helpoin, tai ei ehkä helpoin mutta kuitenkin kätevin, oli purkaa niistä varaukset taivaalle. Samalla tuli testattua kylmän vaikutus akkuihin, ekaksi useamman vuoden vanha pikkasen pehmeäksi pullistunut mikä kesäkelissä vielä toimi suht hyvin ja kapasiteettiakin oli. No sehän hyytyi heti ekan minuutin aikana, jännitevahti huutaa kuin oikohöylä. Kesti kuitenkin lentää halutusti lähtöpaikalle eli lumen päällä olevalle levylle, vaikka selkeästi rupeli pyörikin haluttua hitaammin. Tuskin paljoa kolmea minuuttia kauemmin oli kaikkineen ilmassa, vaan pitihan se toinenkin akku sitten kokeilla. Tämä oli kolmisen vuotta vanha, pullistelematon yksilö. Tällä kesti sitten lentää kymmenkunta minuuttia ennen ensiparkaisua, lopussa selkeästi nopeammin tuli hyytymää kuin tuossa vanhassa, storageen ladatessa kuitenkin oli vielä vähän purettavaa eli ei liian tyhjäksi tullut kuitenkaan tätä jälkimmäistä ajettua. Ensimmäinen taitaa jatkossa löytää tiensä tyhjennyksen kautta kierrätykseen, ellen sitten kokeile käytännössä miltä LiPo -palo näyttää...

Kokeeksi lensin ihan aidolla Trexillä, ja hämmentävästi se taas tuntui pysyvän näpeissä miten pitikin. Toki vain pientä leijuttelua pihassa, mutta usko alkaa palautua että voi isommallekin areenalle lähteä kokeilemaan ja opettelemaan jälleen.

Kylmyys ei sen pahemmin tuntunut muuten vaikuttavan, ei pakkasta tosin ollut astetta enempää eikä tuullut ollenkaan. Silti näpit ei tykkää tuosta ollenkaan, ensin kokeilin ohuiden hanskojen kanssa joissa on jonkinlainen kumipinnoite sormissa, tuntuma tikkuihin ihan hukassa. Hanskat pois, ja taas pystyi sen kymmenminuuttisen lentämään, mutta pieni pelko kyllä tuli että entäs kun pakkasta kuitenkin on seuraavan puolen vuoden jaksolla ihan useasti? Villasormikkaat joista leikkaa etusormen ja peukalon päät irti? Jotain valokuvaajien käyttämiä käsineitä, vaimolla on jonkinlaisia kun omaa kylmät sormet ja kuvaa pitkin vuotta aika ahkerasti, itse itselleen on sopivia tehnyt mutta kehuu että "on pikkasen työläitä kutoa ne". Eli katsotaan mitä armas J. Pukki toimittaa..?

Ainiin, testasinhan tuossa joskus kuukausi takaperin noutamani "kiinanihmeen" eli vastaavan HK:n millainen on hallussa ollut jo neljä vuotta. DX7:ssa oli sille ohjelmakin olemassa, kuten E-Fliten microllekin, kyllähän nuo molemmat lentää kuten pitääkin. Hieman hakusassa Spectrumin nappulat, on vähän eri paikoissa mihin on Flyskyn kanssa oppinut, mutta ei sen kanssa isompia tilanteita saanut aikaan. Lentotilojakin on kolme Flyskyn kahta vastaan, siinä olisi jo syytä riittävästi päivittää ratiota, mutta sitten pitäisi haalia ripakopallinen vastareita mitkä tottelee Spectrumia. Tämä sit ohjaa kyllä Gauiakin, joka tuli noudettua, varovasti siihen ajelin asetuksia, ja vielä varovaisempaa kokeilua, vaan eipä tullut tutkiessa havaittua että pääakseli onkin kiero eli lievää suurempaa täristystä kierroksia lisätessä (en huomannut ilman lapoja pyöritellessä), ja lapojen kanssa sitten olikin jotain liikaa ja ilmeisesti vanha hapertunut muovi otti nupissa itteensä. Katkesi lavanpitimestä se osa mihin työntötangot tulee kiinni, olisi tuossa uusi nuppikin kaikkineen mutta kokeeksi sitten tilasin käyttämättömän alumiininupin tilalle. Kunhan vielä akselin vaihtaa suoraksi, niin saa tuotakin kokeiltua jossakin vaiheessa...

Kyllä tämä tästä, elämä ainakin toistaiseksi voittaa. Pikkujoulut houkuttelisi, vaan pitää jättää väliin kun ei kroppa kestä oikein pitempää aikaa vielä istua autossa. Ehkä ensi vuonna sitten, muutenkin tekee mieli lähteä ihmettelemään mitä muut näiden kanssa tekee...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #55 : 09 Joulukuu, 2022, 18:06:57 »
Sattuipa samaan aikaan valoisaa, tyyntä ja hetki jolloin joutaa pihalle. Siinä lumenkolauksen ohessa, latailin pari akkua, ja pihan höttölumen päälle leijuttelemaan. Pientä testausta miten pikkupakkanen vaikuttaa...

T-Rex oli tänään vuorossa, eniten sen hiilikuituisen pyrstöputken takia, ja huomasin että hihnakin taitaa olla joku muu kuin "peruskuminen" liekö kevlaria tai jotain? Semmoinen oranssi hieman läpinäkyvä... Pari tuntia sai tasailla lämpöjä pihalla, eikä ainakaan gyro temppuillut yhtään kun pakkasesta lähti lentoon. Nupin linkkejä kokeilin, olisivatko kiristyneet, mutta taitaa olla jo sen verran tunteja nupissa ettei ainakaan isommin tahmealta tuntunut. Lentikin kyllä tasaisesti, jotenkin helpomman oloisesti mitä kesällä..?

Akut otin suoraan laturista, tallin puolelta lämpöisestä, ja heti kiinnityksen jälkeen lentoon, ja lennon loputtua takaisin talliin. Ei edes kädenlämpöisiä olleet, vissiin pääsee helpolla näissä leijuttelun opetteluissa? Eka akullinen vaati storageen ajaessa muutaman mAh:n sisään, jälkimmäinen vähän luovutti, mutta ei montaa kymmentä milliampeerituntia ollut kumpaankaan suuntaan tarvetta. Kennojännitteetkin yllättävän tasaisia. Kymmenkunta minuuttia tuli kummallakin akulla lennettyä, sitten oli aika näppien lämmityksellekin...

Kokeilin kynsikkäitä, villalangasta kudottuja sormikkaita mistä puuttuu sormien päät. Oli vähän parempi kuin ilman, mutta kyllä nämä näpit kylmenee tarpeettoman paljon noillakin. Siinä akullisten välissä sai vähän palautettua, kun siirteli vähän lunta, ja taas oli sen verran lämmintä että lentämään pääsi...

Ihme ja kumma, yhtään yllätystäkään ei syntynyt. Toki varovaista leijuttelua, mutta enemmän kumpikin kylki itseen päin mitä perä, muutama laskeutuminenkin kylki itseen päin, ja lentoonlähtöjä saman verran. Nokkaa omaa nokkaa kohti ei tuossa viitsinyt edes haaveilla, eikä muutenkaan isompia liikkeitä, kun tuossa pienessä pihassa lentelin... Viimeiset laskeutumiset oli kyllä hieman jänniä, kun huomasi sormien tahmeutuvan, mutta onneksi en tuosta sen isompaa draamaa saatu aikaan...

Hyvin kyllä näkyy fluorisoivat värit valkeaa hankea vasten, oli kyllä oiva lisä ne värit. Keltaista ja oranssia, vielä ei lapoja ole värjätty mutta stabbarinlavat tuossa on kirkkaan keltaiset ja tuntuu kivasti näkyvän nekin. Äkkiä tuota kyllä vähän mattaisi lapojen pintaa ja suhauttaisi väriä niihinkin, nyt valkoisiin lapoihin...

Kyllä tässä jo kesän lämpöjä odottelee, paljon mieluummin sitä polttaa nahkansa auringossa kuin paleltuu pakkasessa...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #56 : 10 Joulukuu, 2022, 17:15:55 »
Kyllä lavat voi maalailla neonväreillä. Mulle mieluismmat oli keltainen ja oranssi. Väriä pintaan, ja sitte tasapainoitukseen. Oisinkohan maalaillut varovasti muistellen ehkä 30 paria lapoja. Ainakin mulle auttoi lapakehän, ja koko kopterin hahmotuksessa. Päälystin 800sen lavat hologrammiteipillä. Pystärissä lapakehä näytti CD-levyltä.

Ja jos joku on sitä mieltä että niin ei voi tehdä, niin sitte pitää perustella aika vahvasti.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #57 : 10 Joulukuu, 2022, 22:43:31 »
On se kun toiset lennättää 10min akullisella.
Itselle on hyvä jos 4min. Normisti pääsee 3:20-3:40.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #58 : 11 Joulukuu, 2022, 10:59:15 »
Ei tuossa leijuttaessa niin pahasti kuormitu, vaan kyllä kesällä kun uskalsi lentää vähän vauhdikkaamminkin niin kummasti katosi lentoajasta minuuttutolkulla, ja oli "hieman" lämpösempää niin akulla, moottorilla kuin noparillakin. Ja aivan varmasti, kun taas alkaa saamaan varmuutta menoon, putoaa lentoaikakin, kun on muutakin kuin vain lähes paikallaan...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #59 : 08 Tammikuu, 2023, 13:47:14 »
Nopea yhteenveto menneestä vuodesta..:

Yhteensä 96 lentoa, joista Hobeybeet sai nelisenkymmentä akullista muovirunkoisen osuus 3/4, HK:lla samaten nelisenkymmentä lentoa, Allulla 12 ja muutama FBL-HK:lla. Yhdet kokeilut lisäksi toisella HK:lla sekä Gauin Hurricanella, ensinmainittu onnistuneesti, jälkimmäisen kanssa saatiin remonttia aikaan...

Muutamia torppauksia tottakai, Honeybeet ensialkuun muutamaan kertaan, mutta kevyinä vahingot oli aika pieniä ja varaosia onneksi on vieläkin jäljellä. Pari tapausta laittaisin kuitenkin tekniikan piikkiin, peräremmi ja sen rattaat oli sen verran kuluneet että loppui mokomasta pito, toisen päräyksen jälkeen kun vaihdoin uudet rattaat ja remmin niin ei kummitellut enää. HK:lla otettiin pari kevyempää torpinpoikasta, ja yksi sitten reippaammalla vauhdilla sepelikköön. Ihan puhtaasti tikkuvirheitä tällä... Yksi kerta oli aika lähellä HK:n kanssa, kun takimmainen swashin servo lopetti yhteistyön, välillä toimi kuten pitää mutta välillä jätti tekemättä mitään, FBL-HK:lla tultiin kertaalleen tonttiin myös, kun siitäkin petti servo samasta paikasta, sen siitä sai kun hommasi halvinta digitaalikuraa mitä löytyi, heti toisella akulla pimeni moottori servosta...

Tämä vuosi piti jo alkaa lennätysten suhteen, eilen olisi ollut keliäkin mutta kummasti meni valoisa aika kaikkeen muuhun. Kylmäähän toki olis ollut, mutta tyyntä, nyt jos Forecaa on uskominen niin kauden aloitus siirtynee vähän valoisammalle... Simulla kuitenkin vähän leikitty, ettei ihan unohdu, ja välillä käytäntöä tullut muisteltua SoloProlla ja Bladen microlla. Jännästi SoloProlla uskaltaa reilummin pyöritellä, ajaa itteensä kohti yms, kun sen voi ottaa hankeen ilman isompia vaurioita, canopy siitä tosin halkeili jo syksyn viileässä mutta piti semmoinen lentokykyinen toinen paketti pelastaa loppuvuodesta...

Rakentelusta näköjään tykkään enemmän, mutta kyllä sitä vaan omaa riemua on siitäkin että saa pidettyä romut ilmassa ja vieläpä ehjänäkin enimmän osan lennoista. Joka kerta tuntuu jotain aina oppivan, ja varmuutta vähän tulee lisää, joka kyllä näköjään tulee aika helposti ulosmitattua ja taas pääsee ruuvaamaan. Vaan jos sitä ropaamista pelkäisi, niin sitten pitäisi vain simutella, tai valita joku muu ajankäytön kohde...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #60 : 20 Tammikuu, 2023, 15:23:03 »
Uusi vuosi, uudet kujeet. Tai sitten ei, eli vanhoilla mennään..?

Neljä akullista lennelty, kuitu-Kingillä yksi ja Trexillä loput. Ajatus oli verrata näitä kahta Esky belt-CP -keksintöön, vaan beltti vaatii ainakin nupin täyden läpikäynnin. Täristää ihan v*tusti kierroksia nuppiin kerätessä, ja tarkemmin ku katsoi ni välyksiä on ihan joka ristuksen paikassa. Hyvin tuli välykset esille, kun tunnin pakkasessa ensin antoi lämpöjä tasailla, ja sit kierroksia koneeseen, kun ei niitä ennen kokeilua näkynyt tai tuntunut...

Olihan taas tuntuman hakemista, mutta kyllä se sieltä taas löytyi. Kingi elää omaa elämäänsä, leijuttelu enempi lilluttelua, Trexi taas menee mihin pyytää. Jospa tämä lähtisi siihen suuntaan että pysyy enempi lennossa kuin ruuvauksessa, selvinnee kun lähtee isommalle aukealle taas jossakin vaiheessa. Tai huomenna, jos kelit sallii..?

Kellosta katsoin, mitä oli minuutteja kun jänöt väheni, kymmenen minuuttia kahteen viimeiseen lentoon ja storageen ajaessa oli hetkessä valmis eli aika hyvin arvio onnistui lennon lopetuksen suhteen. Kingillä kesti lennellä reippaan vartin kunnes jännitevahti ilmoitteli olemassaolostaan... Pari astetta pakkasta lähtötilanteessa, viimeisen akullisen aikana kiristyi neljään asteeseen ja kyllä se kynsikkäillä lentäessä siltä tuntuikin...

Aurinko kun esille tuli niin kyllä se vaan mielialaa nosti. Ja ohi kävelijöiden kielenkannat herkisti, positiivisessa mielessä kuitenkin kommentit...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #61 : 28 Tammikuu, 2023, 18:41:51 »

Kohta se kai pitää noitakin ulkoiluttaa..?

Gaui sai uutta osaa, pääakselin, nupin ja lapaset. Ilman lapoja tallissa pyörittelin, yhtään ei tärinöitä löytynyt. Vielä pitää vähän lisää kerätä rohkeutta että uskaltaa lähteä tuotakin kokeilemaan...

Telineenä kovin pikkuselta näyttävä ajopeli, -67 tehtaalta lähtenyt yksilö, joka koki mun käsissä pientä muuntautumista, tuli nykästyä vetoakselit myös takapyörille, kaasari korvattua ruiskulla yms mukavaa, leimassa jopa muutoksineen ollut viitisen vuotta. Omapainokaan ei lisääntynyt niin paljoa että olisi yhtään istuinpaikkaa vähentynyt, konttorin puntarilla paljastui vian 20 kilon painonnousu. Semmonen hieman hitaammin edennyt projekti, 19 vuotta ideasta kilpiin. Oli tuossa ekana talvena remmiahdinkin lisäkivana, ihan kivasti jaksoi viedä ovi edellä pitempiäkin pätkiä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #62 : 02 Helmikuu, 2023, 20:25:25 »
Tuli lisää uusia osia... Keliä odotellessa ruuvataan...


Pientä päivittelyä FBL-yksilöön. Kolmelapaisina läpyttelee nyt kumpikin rupeli. Ilman lapoja pyörittelin, ei tärrää edes sen vertaa että Skookum sekoilisi tärinästä, puomista kiinni pitäen ei juuri mitään tuntunut millään kierrosalueella, eikä sittenkään vaikka laitoin pyrstöön lapaset kiinni. Ilma kyllä liikahtaa jotenkin tehokkaamman tuntuisesti kaksilapaiseen verrattuna...

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #63 : 02 Helmikuu, 2023, 22:16:45 »
Laadukkaan näkönen nuppi,mistäpäin tilasit :)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #64 : 02 Helmikuu, 2023, 22:55:00 »
Kiinastahan nämä tuli, eli AliExpressin kautta tilaten. Ihan asiallisen oloisia, lukitteet jopa kierteissäkin (paitsi parissa paikassa), tasalaatuisen ja herkän oloista ja helposti sai lapakulmat keskenään samoiksi...




Tuossa vielä lähempää kuvatuksia noista. Ei ihan sieltä hintahaitarin alapäästä, parin-kolmenkympin kappalehintaa noilla. Mitään sen kummempaa tarvetta näillekään, lähinnä akateemisessa mielessä sekä tekniseltä suunnalta tarkastelua varten...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #65 : 03 Helmikuu, 2023, 16:50:00 »
Pitihän se tutustua haalittuihin monilapaisiin. Pari akullista sai tuolla viitisen astetta pakkasen puolella viihtyneessä kelissä, enimmäkseen tyyntä mutta sekaan sopi reippaampia puuskiakin... Kylmää se on näille näpeille, villakynsikkäät vähän helpottaa mutta aika helpolla sitä päästää itsensä tallin lämpöön akunvaihtoon...


Varoiksi otin kuvan vielä ennen kokeilua, että jäisi edes joku muisto jos sattuis hupsusti. No, ei tuota paljoa saanut lennettyä, ilmaankaan asti saanut, kun täristi lapojen kanssa ihan mahdottomasti. Kokeilin monenlaista kaasun asetusta, en päässyt tärinästä eroon. Lapakulmia mittasin vielä uudemman kerran, testasin ilman lapoja eikä tuolloin saanut tärinää esille, lavat takaisin ja ei mitään toivoa ottaa ylös...

Suivaannuin tuosta sitten sen verran, että ruuvasin kaksilapaisen FBL-nupin takaisin, ja se kyllä toimi ilman tärinöitä edelleen, vieläpä samalla pääakselilla. Eli nuppiin sit jäi, tai lapoihin..?


Onneksi noita romuja on tullut haalittua, kaivoin toisenlaisen kolmilapanupin esiin, ja siihen lapoja asentaessa saatoin selvittää tärinän syyn. Pikkasen väljät lavanpitimet on tuossa punaisessakin nupissa, päästää vähänniinkö lepattamaan, mutta hallitsemattomasti, ellei kiristä niin tiukkaan ettei lapaa saa (mielestäni) järkevällä voimalla käännettyä pitimessä. Nyt tuossa paikalleen kokeillussa oli vielä väljemmät pitimet, mittasin rakotulkilla että puolisen milliä pyytäisi täytettä, vaan semmoistahan löytyy läkkipellistä jota sopivasti oli tallinnurkassa hukkapala. Siitä palaset lapojen alle, jolloin sai sopivannihkeät liikkumaan, ja välykset pois...


Tuossa vähän näkyy lavan alta pellin liparetta. Työntötangot ruuvasin samoihin mittoihin, lapakulmamittarilla pysyi asteen kymmenyksen sisällä samana, joten ei muutakuin testaamaan. Ei sitten minkäänlaista tärinää, vaikka nyt oli samat lapaset mitä punaisella nupilla testasin. Villi veikkaus siis, että se hitusen väljä hahlo lavanpitimessä noihin lapoihin oli vaan liikaa..?

Seuraava hauska sitten olikin, että pyrstö lähti woblaamaan hienosti, vaan siitä pääsi eroon gainia ruuvaamalla. Vaihdoin ration asetuksista vitoskanavan lähteeksi potikan, kolmiasentoisen vipusen sijaan (vipusella keskiasento oli melko hyvä), potikalla sai haettua semmoista arvoa millä woblaus katosi mutta ohjattavuus pysyi hyvänä. Gainin kun sai asetettua, niin pitihän se vielä kokeilla käytöstä eri nupin kierroksilla, tällä kokemuksella en osaa sanoa mitenkä vaikutti, muutenkuin sen että aika hätäseen saa nostettua korkeutta ja etenkin korkeusmuutoksiin reagoi turhankin hätäseen korkeammilla kierroksilla. Matalammilla taas sai korvaan kivampaa lapojen läpätystä...

Ja joo, hienosti tässä päivän mittaan satanut puuterilumi kyllä lähtee liikkeelle kun leijuttelee ihan pinnassa...

Kivaa oli, lisää tätä kun tuulet taas tyyntyy..!

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #66 : 03 Helmikuu, 2023, 23:39:17 »
Trexien kanssa en muista mitään ihmettelyä ajoituksen kanssa, vaikka olivat 2-lapasia. Skaala-kopatkin sopivat aika pienellä jumpalla lentokuntoiseksi, vaikka itsellä oli kokemusta vain 450, 500 ja 700 kopista.

Horobo Shuttlen ja Freyan 2-lapa-nupit piti ajoittaa. Chinookin 3-lapa nupit Walkerasta sai kesytettyä, mutta Hirobosta ei vielä voi sanoa samaa.

Roban UH-60 4-lapa-nupin ajoitus onnistui laakista aika hienosti, vaikka käytti 2-lapa säätöjä.

Vario Bell 47 olikin hankala, koska olin tottunut mittoihin. Trexeissä kaikki oli helppoa, koska ohjeissa oli mitat linkeille, yms.
Nuppihan tuossa oli aika Bolt-on-juttua, mitä olin vaikkapa Trexeihin tottunut, eli mittaa, ja valmis. No ei tuo periaate toiminut. Nupin tasapaino ei ollut lähelläkään oikeata, joten nuppi irti, ja tasapainottelemaan 6mm jenkatankoja lapoihin, sekä nuppi drinkkilasien väliin. No, kyseisessä kitissä oli paljon muutakin ylimääräistä mitattavaa... Juttua löytyy skaala-osastolta.

Lavat tasapainotin aina. Hirobo Chinookin lavat olivat kasattavia, eikä mitään typeriä/helppoja "pussukasta pitimiin-lapoja."  ;D

« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu, 2023, 23:51:24 kirjoittanut Dutchman »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #67 : 04 Helmikuu, 2023, 12:08:42 »
Tuota ajoitusta kanssa ihmettelin, mutta ihan en pysynyt mukana mitä aiheesta oli kirjoitettu. Sekotin itseni, ehkä seuraavaksi muitakin, ajattelemalla että kun seuraa esim. taaksepäin osoittavan lavan liikettä, joka ei elevator -suuntaan pitäisi tuolloin liikkua, niin eihän tuon pitäisi poiketa lapojen lukumäärästä huolimatta..? Ja noin kun säädin sen tummemman nupin, niin kyllä se toimi ainakin siten kuten kuvittelin sen pitävänkin toimia...

Muutama kuvatus aiheesta lisää..:


Ensin punaista. Tälle nuppimallille taisi olla joku oma nimensäkin, nyt on kirjainyhdistelmä tilapäisesti kadonnut muistista, tullee jossain vaiheessa mieleen. Eihän tämmöisestä saa mekaanisesti ajoitusta edes muutettua..?


Päältäpäin sama, nätisti on lapaa ohjaava nivel 90 astetta eteenpäin pyörimissuunnan kannalta. Vai ymmärsinkö tämän väärin..?


Tässä sit se tummempi. Näkyy säätömahdollisuus ajoitukseen, kuvan päätarkoitus oli lähinnä tuo sovitelevyn kappale. Mieleen tuli kyllä, että eikös näihin ollut olemassa tuon pyöreän uran täytteeksi muovipalasia, jossain taisin nähdä myynnissäkin ettei tarvi itse niitäkin lähteä väsäämään? Niiden avulla voisi ehkä saada tuota lavanpitimen ja lavan välistä välystä järkevämmäksi, eikä lavanpidin raastaisi lapaa huonoksi...


Tämäkin sitten päältäpäin. Sama 90 asteen ennakko tässäkin...

Eli "punaisen nupin" kanssa tuski on kyse ennakosta, edelleen kuvittelen sen huonon käytöksen liittyvän välykseen lavanpitimen ja lavan välissä. Vahvistaako tai kumoaako joku tämän teorian..?


Servot pitänee vielä kertaalleen käyttää irti, ja siirtää kiinnitykset rungon ulkopuolelle. Vaatii vaan rungon sivulevyn irrotuksen että saa nuo pujoteltua pois. Syy miksi laitoin tuonne, oli 2-lapaisen DFC-nupin mukana tulleessa swashissa huomattavasti pienemmällä kehällä olleet pallonivelet, punaisessa kolmilapaisessa samaten paljon pienempi swash, kuin tässä tummassa. Pienempikehäisillä swasheilla asettui tangot lähes suoraan...

On tämä laji kyllä loputon suo, mutta onneksi sillai positiivisessa mielessä kuitenkin...

Lisätääs vielä, seuraavaa kertaa varten on ajatus pudottaa vielä nupin kierroksia. Noparina tässä 40A Align, joka ei varovaisessa leijuttelussa isommin lämmennyt, eikä moottorikaan, pakkasen ollessa se viitisen astetta. Kokeeksi nyt vaihdoin pari piikkiä pienemmän pinionin, paikallaan oli 12-hampainen, nyt meni 10-hampainen ja näkyy tuolla olevan 9-hampainenkin jos ei meinaa tarpeeksi kierrokset pudota...

Sen mitä mielikuvaa jäi, kierrosten kanssa puljaamisesta, niin matalammilla kierroksilla oli kyllä edelleen hätäisiä liikkeitä ylös-alassuuntiinkin, korkeammilla paljon hätäisempiä. Mulle riittää rauhallisempikin meno. Kaksilapainen tuntui paljon rauhattomammalta kolmilapaiseen verrattuna kuitenkin...
« Viimeksi muokattu: 04 Helmikuu, 2023, 12:25:48 kirjoittanut JasuT »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #68 : 04 Helmikuu, 2023, 22:17:55 »
Lainaus
Ensin punaista. Tälle nuppimallille taisi olla joku oma nimensäkin, nyt on kirjainyhdistelmä tilapäisesti kadonnut muistista, tullee jossain vaiheessa mieleen. Eihän tämmöisestä saa mekaanisesti ajoitusta edes muutettua..?
Jos ei vielä tullut mieleen, niin kirjainyhdistelmä oli DFC ja "haitat" ovat juuri tuo ettei ajoitusta saa muutettua ja myös, että lepatushan ei oikein mekaanisesti tuossa pääse toteutumaan joten nupissa pitäs olla aika tiukat kumit jottei lepata.

Aikanaan DFC:n järkevyydestä oli paljon juupas-eipäs keskustelua täällä. Triggeröi traumoja :)


Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #69 : 04 Helmikuu, 2023, 22:26:43 »
Jos ei vielä tullut mieleen, niin kirjainyhdistelmä oli DFC ja "haitat" ovat juuri tuo ettei ajoitusta saa muutettua ja myös, että lepatushan ei oikein mekaanisesti tuossa pääse toteutumaan joten nupissa pitäs olla aika tiukat kumit jottei lepata.

Aikanaan DFC:n järkevyydestä oli paljon juupas-eipäs keskustelua täällä. Triggeröi traumoja :)
DFC toimii hyvin kun on oikein toteutettu ja huollettu sekä käytetty.
Lepatusta se ei salli lavanpitimiin. Mutta eipä noissa 3D nupissa sitä juurikaan ole eikä tarvita.
Matallilla kierroksilla kikkailu on sitten juttu erikseen.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #70 : 05 Helmikuu, 2023, 12:31:53 »
Tuossa yllä tulikin vastaavia huomioita mitä olin pikkupäissäni pohtinut...

Tuli tosiaan havaittua ettei tuommoinen DFC-nuppi tunnu sallivan yhtään "löysää" lavanpitimen ja lapasen välillä. Kaksilapaisella ei tullut vastaan, vaan siinä onkin semmoiset sopivannihkeät pitimet, näissä kolmelapaisissa hieman väljemmät hahlot lapaselle...


Tuommoiset voisi ehkä tilannetta pelastaa? Näkyi olevan tarjolla myös isohalkaisijaisia ohkasia pyöreitä prikkoja ko. paikkaan, välysten poistoon, että ehkä tuossa sitten tuli päädyttyä oikeaan tulokseen oireiden perusteella..?

Meinasin jo lähteä talliin kaivamaan tuommoisia "blade clipsejä" pyöreästä muovitangosta esiin, vaan taidan kuitenkin klikata ostonappulaa. Kotomaisia kauppoja selasin yrittäen mokomia löytää, vaan jotenkin hiljaista oli, ja monessa ulkomaisessakin paikassa, tai sitten en vaan keksinyt taas oikeita hakusanoja...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #71 : 05 Helmikuu, 2023, 18:53:52 »
Eihän tuota malttanut olla lataamatta paria akkua. Tutkimusmielessä, nuppikierroksia muuttaen, kyllähän tuommosen käytös muuttuu. Reilusti lisää niin alkaa löytyä nopeutta ihan joka suuntaan enemmän kuin tarvii, matalalle niin kyllä saa edelleen varsin alhaisillakin kierroksilla nousemaan vaan jossakin vaiheessa tulee epämääräisyyttä ohjaukseenkin. Siitä sitten välimaastosta semmoinen mukavasti käyttäytyvä kierrosalue käyttöön...

Jotenkin paljon miellyttävämpi kolme- kuin kaksilapaisena lätkättömänä, mukavasti rauhallisempi useammalla lavalla. Muuttuu mielikuva FBL:stä ihan toiseksi, kaksilapaisena en tykännyt uudestaan sitä kokeillessa. Ehkä purkkia säätämällä voisi siihenkin tunteeseen vaikuttaa, pitäisi vaan olla läppäri mukana että voisi kätevämmin testata muutosten vaikutuksia...

Kunhan nuo "blade clipsit" saapuu, niin pitää kokeilla vielä uudelleen DFC-nuppia. Utelias kun on, niin kokeilla pitää. Vaan seuraavaksi kyllä siirryn taas pois pihasta, tuossa kun mahtuu lähinnä leijuttelemaan eikä paljoakaan jää muuhun tilaa, niin pakosti jää leijuttelun kertaamiseksi. Pitkiä aikoja kylki itseen päin, samaten nousuja ja laskuja muutenkin kuin pyrstöä katsellen. Ja koko ajan muistaen että on pieni tila missä pörrätä...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #72 : 07 Helmikuu, 2023, 15:40:17 »
Mitäs sitä sanotaan, isompi on enempi, ja vakaampi..?


Aika pitkiä on varjot jo tähän aikaan, kolmen pintaan...


Kuten kuvista ehkä huomaa, tuli leikittyä maalaria tämänkin kanssa. Sutaisin ensin karhennetulle entiselle oranssille fluoresenssivärille lisää oranssia, ja hentoisesti keltaista yrittäen sumurajaa mutta eihän se keltainen mitään peitä. Sitten pari päivää myöhemmin teipaten tuo musta rajaus sekä ohjaamo, ja kiiltävää mustaa päälle. Vähän vanhalla rajausteipillä, viidentoista asteen tallin lämmössä, hienosti lähti musta uimaan teipin alla. Onneksi lähti pahimmat ihan vaan mattoveitsen terällä rapsutellen pois kun antoi taas muutaman päivän kuivaa, alkuun vielä talli huumoritakan tietämillä...

Kaikesta huolimatta, uskalsin käydä kokeilemassa osasinko säätää uuden nupin oikein, ja asettuiko ajatus kaasukäppyrän ja govi -toiminnon kanssa yksiin, ja kyllähän nuo tuntui asettuneen. Ensin 80% kaasuarvo, hyvä kuin jaksaa nousta, 85% niin jo lähtee kivasti, 90% niin alkaa ilma tosiaan liikahtaa. Enempää en tullut kokeilleeksi, takapihan liian ahtaassa tilassa, mutta leijuttelin silti parit akulliset... Ensimmäinen akullinen ilman akkuvahteja, 13 minuuttia lentoonlähdöstä ja sitä ennen kolmisen minuuttia kaasuarvoja ihmetellen ja säädellen. Noparin jännitevahti lopulta alkoi pudottamaan kierroksia joten eiköhän se ollut jo vähän tarpeettomankin pitkään leijuteltu. Storageen lataillessa kennojännitteet oli 3,30 voltin tietämillä, ehkä vähän liian vähän jo? Seuraavalle lennolle akkuvahti toiseen akkuun kiinni, taas kolmisen minuuttia ihmettelyä akun kytkennän jälkeen, kahdeksan minuuttia koko ajan 90% kaasulla ja akkuvahdin ekasta vinkasusta alas ja laturiin kytkiessä oli joka kennossa 3,80 volttia eli aika sopivasti meni tuurilla tuo... Akut on uusia, vasta muutama lataus jokaisessa takana, 2x 3S 2200mAh paketteja nämä...

Entäs ne tunnelmat? Vertaillaanko King2 Hanibiihin, tankoseen Aligniin vai clooniin tankosella vai FBL nupilla, kahdella vai kolmella lavalla..? Joo, ihan eri elukoita kaikki, lopulta kuitenkin poikkeaa kaikki jo toisistaankin, mutta se mikä tästä 550 venytetystä Gaui Hurricanesta jäi päällimmäisena mieleen, on tosiaan vakaus sekä selkeä voimantunne mitä toki pitääkin olla kun on tupla-akut muihin verrattuna, moottorissa potkua ja lavatkin sekä pitemmät että leveämmät. Nyt jo noiden kahden akullisen jälkeen voin allekirjoittaa sen että "isompi on tosiaan vakaampi", ja ymmärrän sen että suositellaan ekaksikin jo isoa. Ei pikkupuuskat tuntunut kuin tuulenvireenä kasvoilla, ei elettäkään kopterissa niissä puuskissa joissa 450 kokoinen vaeltaa jo kivasti ja pienemmät Honeybeet kovasti. Toisaalta pelonsekaiset tunteet on paljon voimakkaampia spool-upissa, voima puhuu eri tavalla kuin pienemmissä. Lapasista alkaa löytyä jo "oikeamman kopterin" äänimaailmaa...

Nuo lentoajat tuli katsottua takapihan valvontakamerasta, se kun mokoma taltioi liikkeen havaittuaan tapahtumia. Ihan uskomattoman hyvin näkyy uudelleenmaalattu canopy tuoreilla huomioväreillä, suorastaan hämmästyttävän hyvin. Jossain yhteydessä tuli noita lentoaikoja hämmästeltyä, että on paljon pitempiä mitä monilla, niin ehkä se kuitenkin selittyy tuolla kevyellä leijuttelulla. Eiköhän noita minuutteja ala sitten aikanaan katoamaan, kun lähtee isommalle taivaalle..?

Hmm. Tuossa olisi kyllä Päijänteenpoukamaakin satamassa tarjolla, siellä ainakin olisi tilaa, vaan olisi yleisöäkin...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #73 : 07 Helmikuu, 2023, 15:50:10 »
Laitettaas vielä yksi huonolaatuinen kuva lisää, pokkarilla valvontakameran ruudulta räpsästynä..:


Lähinnä tuon huomiovärin näkyvyyden kannalta, paikan suhteen tiedän puutteet eli tilaa pitäisi olla enemmän. Lähinnä tällä kertaa vain kokeilua että toimiiko mitenkään...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #74 : 07 Helmikuu, 2023, 19:35:29 »
Näitä JasuT:n juttuja on kyllä mukava lukea. Joku flashback-palkinto olis paikallaan. Meininki on ihan kuin 10-15 vuotta sitten, foorumi oli täynnä vastaavassa vaiheessa olevia harrastajia. Tanko-allu, honeybee, GAUI:n hurricane, klooni tai pari.
👍👍

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
20410 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
16336 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
3571 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
9238 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
12080 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu