Kirjoittaja Aihe: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...  (Luettu 8669 kertaa)

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« : 28 Toukokuu, 2012, 23:33:06 »
Terve! Ostin isäukolle tuollaisen kopterin kun aluks lennätettiin sellasta pientä. Noh, kopteria ei ole saatu vielä leijuun edes kun se lähtee heti mihin sattuu kun yrittää sitä nostaa ilmaan. Muutama kysymys mihin haluaisin selkeän vastauksen jotta alottelijakin ymmärtää.

1. Kopterihan pitäisi RTF-paketti eli ready to fly.. mutta näin en todellakaan ole.. koska jos trimmit laittaa keskelle niin kopteri ei kyllä suoraan nouse ylöspäin vaan aivan jotain muuta. ELI joutuuko niitä servoja ruuvaamaan ihan manuaalisesti? Että sais trimmeihin sen säätövaran kun ne on suunnilleen keskellä?

2. Mistä säädöistä siis voisi olla kiinni että kopteri esim. lähtee taaksepäin kun sitä yrittää nostaa?

3. Akkuuhan tulee sellainen tarra joka pitää sitä paikallaan? Mutta sehän silti liikkuu siellä omassa paikassaan miten sattuu, pitäisikö se saada sinne sillain ettei se pääse yhtään liikkumaan?

Tässä nyt alkuun.. toivottavasti joku jaksaa selvittää nämä asiat että saataisiin kopteri joskus taivaalle asti.
Kiitoksia etukäteen!

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #1 : 29 Toukokuu, 2012, 01:25:56 »
Terve! Ostin isäukolle tuollaisen kopterin kun aluks lennätettiin sellasta pientä. Noh, kopteria ei ole saatu vielä leijuun edes kun se lähtee heti mihin sattuu kun yrittää sitä nostaa ilmaan. Muutama kysymys mihin haluaisin selkeän vastauksen jotta alottelijakin ymmärtää.

1. Kopterihan pitäisi RTF-paketti eli ready to fly.. mutta näin en todellakaan ole.. koska jos trimmit laittaa keskelle niin kopteri ei kyllä suoraan nouse ylöspäin vaan aivan jotain muuta. ELI joutuuko niitä servoja ruuvaamaan ihan manuaalisesti? Että sais trimmeihin sen säätövaran kun ne on suunnilleen keskellä?

2. Mistä säädöistä siis voisi olla kiinni että kopteri esim. lähtee taaksepäin kun sitä yrittää nostaa?

3. Akkuuhan tulee sellainen tarra joka pitää sitä paikallaan? Mutta sehän silti liikkuu siellä omassa paikassaan miten sattuu, pitäisikö se saada sinne sillain ettei se pääse yhtään liikkumaan?

Tässä nyt alkuun.. toivottavasti joku jaksaa selvittää nämä asiat että saataisiin kopteri joskus taivaalle asti.
Kiitoksia etukäteen!

1. Melko harvoin on RTF nuo E_Sky koput.

Ensin IRROITA NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA välttääksesi moottorin tahattoman pyörimisen ja vahingon. Sen jälkeen laita virrat lähettimeen ja kopteriin sekä lähettimen vasen eli kaasu/lapakulmia säätävä tikku keskelle. Lähettimestä taisi pitää myös laittaa IDLE päälle eli E_Sky lähettimessä vasemmalla oleva katkaisija, MUTTA MUISTA PITÄÄ NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA ERILLÄÄN VARSINKIN IDLE:N KYTKEMISESSÄ!! Sen jälkeen siirrä servoissa olevat servonvarret 90 asteen kulmaan tai niin lähelle, kun boorit servoissa sallivat. Huomioi, että lähettimen trimmit ovat nollassa tässä vaiheessa. Sen jälkeen servosi periaatteessa liikkuvat symmetrisesti ja antavat yhtä paljon liikettä ylös ja alas liikuttaessasi lähettimen vasenta tikkua ylös ja alas. Sen jälkeen servoilta swashplatelle kulkevat linkit pitäisi ruuvata yhtä pitkiksi niin, että swashplate on täysin vaakatasossa silloin, kun trimmit ovat nollassa. Sen jälkeen tarkista, että swashplate pääsee liikkumaan ylös ja alas täyden matkan esteettömästi. Nyt pitäisi olla tilanne, että servoilta swashille kaikki on ok.
Sitten pitäisi asettaa lapojen nollakulmat tikun ollessa keskellä, niitä swashin ylempiä linkkejä käyttäen tai jos vara loppuu niin tarvittaessa kaikkia kolmea swashplaten ja servon välistä linkkiä käyttäen ja katsoa lapaura viimeisenä leijunnassa kohtiilleen, mutta näistä löytyy lisää tuolta Wikin puolelta, ettei ihan hurjasti tähän tekstiä tule. http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php Wikin puolelta löytyy tämä kaikki mitä yritin selitellä..  :D

2. Juurikin jos tuo swashplate on vinossa taaksepäin, niin lähtee se kopu silloin tulemaan taaksepäin. Myös väärä painopiste voi aiheuttaa tämän taaksepäin tulemisen. Nousussa perän ollessa itseesi päin kopteri pyrkii lähtemään sinusta katsottuna hiukan vasemmalle johtuen perän puhalluksesta eli siitä ei kannata välittää. Kopteri myös käyttäytyy parhaiten ollessasi reilusti irti maasta jolloin kopteri on "puhtaassa ilmassa" eivätkä maan pyörteet tällöin vaikuta eli vaikka yli metrissä leijuttaessa.

3. Akku pitäisi pyrkiä kiinnittämään hyvin. Niin että kopua saa ravistella ja pyöritellä ja akku on "kuin yhtä puuta" kopun kanssa. Tuo muuttaa myös painopistettä, kun akku liikkuu.

Paljon asiaa tästä riittää kerrottavaksi jota on monimutkaista selittää, mutta onnistuu tarvittaessa vaikka rautalangasta vääntämällä kyllä.  ;D Siinäpä nyt jotakin näin yöllä nopsaa kerrottuna. Tyhmiä kysymyksiä ei sitten ole olemassakaan!

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #2 : 29 Toukokuu, 2012, 06:50:35 »
Tuon swashin suoristamiseen olis hyvä olla ns. swash lever. (wikistä löytyy miten sitä käytetään ja mikä se on) Silmällä swashin suoraan saaminen on tosi vaikeaa.

Toinen laite, joka olisi hyvä olla on lapakulmamittari. Sillä saisi jotain käsitystä minkälaisia lapakulmia on tarjolla tikun keskiasennossa. Sitä aluetta tarvitaan nyt alkuvaiheessa. Tosin samalla ruuvaa koko setupin kohdalleen kun kerran sitä alkaa tehdä.

Nollakulmat vissiin saa ilman lapakulmamittariakin tehtyä ainakin jotenkin jos olen oikein ymmärtänyt. En tosin anna nyt siihen mitään ohjetta kun en ole asiasta ihan varma. Viisaammat saa ottaa siihen kantaa tai korjata jos olen väärässä.

Sitten harjoitusjalakset. Ne kannattaa hankkia ihan alkuvaiheen avuksi. Mulla olis tullut tosi paljon romua ekan viikon aikana ilman niitä vaikka mun kopu oli säädöissä. Tikun käyttäjä kun ei ollut. Ne jalakset säästi multa satasia ja valtavasti aikaa kun ei tarvinnut joka noston jälkeen aloittaa osien tilaamisella.

Ja vielä joku simu. Vaikka ihan ilmaisversio, sekin on parempi kun ei yhtään mitään. Sillä saa vähän tuntumaa alkuun. Etenkin jos kopteri ei ole entuudestaan tuttu laite.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #3 : 29 Toukokuu, 2012, 07:08:44 »
+1. JuhoV puhuu asiaa yllä.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #4 : 29 Toukokuu, 2012, 09:48:31 »
1. Melko harvoin on RTF nuo E_Sky koput.

Ensin IRROITA NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA välttääksesi moottorin tahattoman pyörimisen ja vahingon. Sen jälkeen laita virrat lähettimeen ja kopteriin sekä lähettimen vasen eli kaasu/lapakulmia säätävä tikku keskelle. Lähettimestä taisi pitää myös laittaa IDLE päälle eli E_Sky lähettimessä vasemmalla oleva katkaisija, MUTTA MUISTA PITÄÄ NOPEUDENSÄÄTIMEN JOHDOT MOOTTORISTA ERILLÄÄN VARSINKIN IDLE:N KYTKEMISESSÄ!! Sen jälkeen siirrä servoissa olevat servonvarret 90 asteen kulmaan tai niin lähelle, kun boorit servoissa sallivat. Huomioi, että lähettimen trimmit ovat nollassa tässä vaiheessa. Sen jälkeen servosi periaatteessa liikkuvat symmetrisesti ja antavat yhtä paljon liikettä ylös ja alas liikuttaessasi lähettimen vasenta tikkua ylös ja alas. Sen jälkeen servoilta swashplatelle kulkevat linkit pitäisi ruuvata yhtä pitkiksi niin, että swashplate on täysin vaakatasossa silloin, kun trimmit ovat nollassa. Sen jälkeen tarkista, että swashplate pääsee liikkumaan ylös ja alas täyden matkan esteettömästi. Nyt pitäisi olla tilanne, että servoilta swashille kaikki on ok.
Sitten pitäisi asettaa lapojen nollakulmat tikun ollessa keskellä, niitä swashin ylempiä linkkejä käyttäen tai jos vara loppuu niin tarvittaessa kaikkia kolmea swashplaten ja servon välistä linkkiä käyttäen ja katsoa lapaura viimeisenä leijunnassa kohtiilleen, mutta näistä löytyy lisää tuolta Wikin puolelta, ettei ihan hurjasti tähän tekstiä tule. http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php Wikin puolelta löytyy tämä kaikki mitä yritin selitellä..  :D

2. Juurikin jos tuo swashplate on vinossa taaksepäin, niin lähtee se kopu silloin tulemaan taaksepäin. Myös väärä painopiste voi aiheuttaa tämän taaksepäin tulemisen. Nousussa perän ollessa itseesi päin kopteri pyrkii lähtemään sinusta katsottuna hiukan vasemmalle johtuen perän puhalluksesta eli siitä ei kannata välittää. Kopteri myös käyttäytyy parhaiten ollessasi reilusti irti maasta jolloin kopteri on "puhtaassa ilmassa" eivätkä maan pyörteet tällöin vaikuta eli vaikka yli metrissä leijuttaessa.

3. Akku pitäisi pyrkiä kiinnittämään hyvin. Niin että kopua saa ravistella ja pyöritellä ja akku on "kuin yhtä puuta" kopun kanssa. Tuo muuttaa myös painopistettä, kun akku liikkuu.

Paljon asiaa tästä riittää kerrottavaksi jota on monimutkaista selittää, mutta onnistuu tarvittaessa vaikka rautalangasta vääntämällä kyllä.  ;D Siinäpä nyt jotakin näin yöllä nopsaa kerrottuna. Tyhmiä kysymyksiä ei sitten ole olemassakaan!


 Tälläistä odotinkin! Vielä muutama tarkentava kysymys..
tuo IDLE kytkin on lähettimessä vasemmalla oleva vipu? En sen toimintaa tiedä oikein vieläkään. Onko se tarpeellinen tossa säätämisessä? Laitanko siis lähettimestä/ohjaimesta kaikki trimmit ihan keskelle ennen kopteriin koskemista? Kaasun trimmi alas vai keskelle sekin? Varmistan vaan vielä. Onko tuohon säätämiseen tarkempia ohjeita missään? että mitä linkkejä ja mikä on swashplate yms...  Että tietää mihin koskee ja miten..  Kiitos paljon jo joka tapauksessa, arvelinkin että säädöistä se on pakko olla kiinni kun ei trimmeillä saanu mitään aikaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2012, 09:55:35 kirjoittanut vihru »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #5 : 29 Toukokuu, 2012, 10:14:12 »
http://www.kopterit.net/index.php/topic,16228.0.html Tuosta vähän alkuun. Älä hätäänny äläkä masennu, kopu on kohtuu monimutkainen värkki, mutta kyllä siitä. Tällä foorumilla on järjettömästi tietoa, ongelma vaan on ettet välttämättä vielä osaa kysyä etkä varsinkaan hakea tietoa. Mutta kyllä täällä jeesataan alkuun.

Täältä wikiin. http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2012, 10:21:45 kirjoittanut JuhoV »
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa ak9

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #6 : 29 Toukokuu, 2012, 11:39:44 »
Ei sillä idlellä kiinteälapakulmasessa tee mitään.. lyöpi vaan kaasun tappiin.
Blade mCPX
  DX7
Realflight G4

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #7 : 29 Toukokuu, 2012, 12:05:46 »

 Tälläistä odotinkin! Vielä muutama tarkentava kysymys..
tuo IDLE kytkin on lähettimessä vasemmalla oleva vipu? En sen toimintaa tiedä oikein vieläkään. Onko se tarpeellinen tossa säätämisessä? Laitanko siis lähettimestä/ohjaimesta kaikki trimmit ihan keskelle ennen kopteriin koskemista? Kaasun trimmi alas vai keskelle sekin? Varmistan vaan vielä. Onko tuohon säätämiseen tarkempia ohjeita missään? että mitä linkkejä ja mikä on swashplate yms...  Että tietää mihin koskee ja miten..  Kiitos paljon jo joka tapauksessa, arvelinkin että säädöistä se on pakko olla kiinni kun ei trimmeillä saanu mitään aikaiseksi.
OOPS eilen tosiaan väsyneenä sekotin nyt koput.  :D Sekotin Honey Bee CP 3 kanssa. Elikkä eipäs IDLE kytkintä löydykkään Honey Bee 2 kopterista. Idle on näissä 3D koneissa ja tarkoittaa sitä, että kierrokset pysyvät vakiona ja lapakulmat ainoastaan muuttuvat. Se mahdollistaa tuon 3D lennätyksen.

Mutta Honey Bee 2 kanssa tosiaan ei taidakkaan olla muuta kuin laittaa se swashplate suoraan ja katsoa että servoilla riittä vara kallistella sitä joka suuntaan. Swashplate on siis se "laatta" mihin servojen linkkitangot tulevat ja jota servot kääntävät. Sen sisäosa pyörii lapojen mukana.

Siinä on kuva Honey Been swashplatesta alhaalta päin.


Kaasun trimmiin ja perän trimmiin ei tarvitse koskea. Ainoastaan oikean tikun trimmeihin. Tuo Honey Bee 2 ei ole hirveän hankala säädettävä kun on tosiaan kiinteillä lapakulmilla ja sitä lennetään moottorin muuttuvilla kierroksilla.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #8 : 29 Toukokuu, 2012, 12:14:15 »
Sama käpy kävin kuin Toeh:llakin eli sotkin koput. Olin säätämässä muuttuvalapakulmaista.  :P

Lapakulmamittari on tarpeeton tämän kanssa.

Painopisteellä varmaan menis tämä hyvin pitkälle, sillä yrittäisin ihan ensimmäisenä ja se akku kiinni. vaikka tarranauhaa lisää. Jos säätövaraa on paikan suhteen niin sellaiseen paikkaan että kun nostat nupista, kopu olisi tasapainossa. Tämä on halvin ja helpoin mistä säätäminen kannattaa aloittaa. Jos ei tuolla korjaannu niin sitten vasta sitä swashia ihmettelemän. Tuota voi jopa painopistellä vähän kikkailla ns. epätasapainoon ja tasapainottaa swashin vinoutta sillä. Se kun ei lennä selällään niin ei ole niin nöpön nuukaa. Pääasia että aloitat kokeilemisen sillä joka ei maksa mitään.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #9 : 29 Toukokuu, 2012, 12:21:40 »
Tuo honey bee on vmäinen lennettävä, ei kannata olettaakkaan että muut kopterit kuin ne verkkokaupan 5€ pörriäiset nousee suoraan ylöspäin (pois luettuna koaksiaalit) näitä joudut jatkuvasti ohjaamaan ja siksi kannattaa simulla harjoitella mitä niistä tikuista tapahtuu.

Sinänsä säädöiltää aika yksinkertainen kun ei ole muuttuvat lapakulmat, eli swashplate vaan suoraan ja se n siinä, sitten perän asetukset niillä pienillä trimmeillä jotka löytyy kopterista

Vilkases tuoki
http://www.kopterit.net/index.php?topic=8689.0

Ilmassa tuo on hirveen kumimainen lennätettävä.
Sulla tuli siinä paketissa tuo usb kaapeli jne että saat kapulan tietokoneeseen ja simulaattorilla muutaman tunnin alle että pysyy hanskassa niin sitte kannattaa lähtä livenä koittaan, muuten tulee vaan korjattavaa.
Akku kunnolla kiinni, sitä siirtelemällä löytyy paras painopiste, sitte ku sitä saa lennätettyä... ei oo niin "justiinsa" aluksi.. korjaa tikusta.

korjataas vielä käsitettä RTF, sehän tarkoittaa vain että paketissa on kaikki lennätykseen TARVITTAVA, ei suinkaan sitä että se olisi aivan säädöissäkin.
« Viimeksi muokattu: 29 Toukokuu, 2012, 12:25:41 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #10 : 29 Toukokuu, 2012, 19:38:16 »
OOPS eilen tosiaan väsyneenä sekotin nyt koput.  :D Sekotin Honey Bee CP 3 kanssa. Elikkä eipäs IDLE kytkintä löydykkään Honey Bee 2 kopterista. Idle on näissä 3D koneissa ja tarkoittaa sitä, että kierrokset pysyvät vakiona ja lapakulmat ainoastaan muuttuvat. Se mahdollistaa tuon 3D lennätyksen.

Mutta Honey Bee 2 kanssa tosiaan ei taidakkaan olla muuta kuin laittaa se swashplate suoraan ja katsoa että servoilla riittä vara kallistella sitä joka suuntaan. Swashplate on siis se "laatta" mihin servojen linkkitangot tulevat ja jota servot kääntävät. Sen sisäosa pyörii lapojen mukana.

Siinä on kuva Honey Been swashplatesta alhaalta päin.


Kaasun trimmiin ja perän trimmiin ei tarvitse koskea. Ainoastaan oikean tikun trimmeihin. Tuo Honey Bee 2 ei ole hirveän hankala säädettävä kun on tosiaan kiinteillä lapakulmilla ja sitä lennetään moottorin muuttuvilla kierroksilla.

Kiitoksia paljon sinulle sekä muillekkin jotka vähän selvitti mistä tässä on kyse :) näillä ohjeilla päästään alkuun ja saadaan varmaan kopteri ilmaan.
simulaattorilla olenki jo harjotellut.. :) palaan tänne jos ongelmia ilmaantuu.. hienoa että on olemassa paikka josta löytyy apua :)

Poissa vihru

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #11 : 31 Toukokuu, 2012, 09:48:09 »
Hei, vielä olisi yksi kysymys.. kun pitäisi irroittaa nopeudensäätimen johdot moottorista. niin nehän johdot on kaikki nippusiteellä nipussa yms? että irroitetaanko ne oikeasti ihan moottorin perästä vai se liitin mikä moottorilta tulee siihen mokkulaan?

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #12 : 31 Toukokuu, 2012, 10:58:52 »
Hei, vielä olisi yksi kysymys.. kun pitäisi irroittaa nopeudensäätimen johdot moottorista. niin nehän johdot on kaikki nippusiteellä nipussa yms? että irroitetaanko ne oikeasti ihan moottorin perästä vai se liitin mikä moottorilta tulee siihen mokkulaan?
Moottorin ja nopeudensäätimen välissä pitäis olla ihan liitin minkä voi irrottaa ja kytkeä takasi.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2022
  • *****
Vs: Honey Bee 2 alotelijan ongelmat...
« Vastaus #13 : 31 Toukokuu, 2012, 11:01:36 »
Niin tuossahan taisi olla harjalliset moottorit sekä perällä että päärottorilla erikseen ja ne johdot menee siihen 4in1 ohjaimeen (ei erillistä harjatonta nopeudensäädintä).
Jos varma haluaa olla ettei moottorit pyöri niin silloin niitä liittimiä voi yrittää näprätä sieltä 4in1:lta pois, mutta taitaa helpommalla päästä kun vain pitää huolen että kaasuvipu on alhaalla kun akun kytkee kiinni. Ne 4in1 liittimet eivät ole tehty oikein jatkuvaan irroittamiseen ja liittämiseen. Tietenkin jos irroitat ne niin pidä huoli että muistat miten päin ne olivat.

Helpoiten saat varmaan tuon helikopterin lentokuntoon laittamalla ensin painopisteen kohdalleen:
Laita kopterin akku paikoilleen (akun piuhaa ei tarvitse kytkeä) ja myös koppa kopteriin paikoilleen. Tämän jälkeen lavat suoriksi ja päälavat osoittamaan suoraan sivuille ja nostat kopteria sieltä päälapojen pitimien keskeltä. Samalla kun nostat kopteria seuraat jalaksia. Niiden kuuluisi irroita maasta edestä ja takaa yhtäaikaa, jos niin ei käy, niin koppa pois ja siirrä akkua (laita esim sopiva styrox pala akun taakse tai jotain muuta sellaista että saat sen painopisteen tulevaisuudessa aina kohdilleen akun ja kopan paikoilleen laittamalla). Tätä nosto ja säätö rumbaa tehdään niin kauan että painopiste saadaan siihen keskelle ja jalakset irtoaa maasta suurinpiirtein yhtäaikaa edestä ja takaa.

Seuraavaksi onkin tuon swashplaten säätö. Tuolle kopterille ei taida olla mitään apuvälinettä jolla sen saa helposti suoraan ellei sitten nippuside mahtuisi tuonne tähän tyyliin:
http://www.youtube.com/watch?v=iUAluAxRi4Q#
En tiedä tuon honey been nupin rakennetta että käykö tuo menetelmä sinne, mutta jos ei käy niin sitten se pitää ensin silmämääräisesti säätää suoraan virrat kopterissa päällä oikeanpuoleisia trimmejä käyttäen. Eikä tuon säädön tarvitse heti olla ihan 100% suorassa, koska lopullisesti trimmit asetetaan sitten testilennätyksen perusteella.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
51 Vastauksia
34729 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Lokakuu, 2008, 21:16:31
kirjoittanut mnentwig
2 Vastauksia
2584 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Huhtikuu, 2009, 19:20:24
kirjoittanut Picofly
11 Vastauksia
4737 Lukukerrat
Uusin viesti 12 Tammikuu, 2012, 18:17:24
kirjoittanut Simo_M
6 Vastauksia
7584 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2015, 17:47:42
kirjoittanut Makke76
6 Vastauksia
3334 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2018, 12:26:30
kirjoittanut HJK