Kirjoittaja Aihe: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)  (Luettu 38989 kertaa)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #25 : 26 Syyskuu, 2008, 12:35:43 »
Juu. Mekaanisesti kopteri on säädetty edellisen omistajan toimesta. => siihen en puutu enää...ennen osienvaihtoa. ;)

ja tahtoisin niin, että kopteri "leijuisi" tikku keskellä... kopterioppankin mukaan voisi olla helppoa leijutella kun tikku keskellä :=

Mistä sitten tietää että kaasua/kierroksia on tarpeeksi?

minnesuuntaan perä lähtee jos siellä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
Yleisesti ottaen jos kierroksia ei ole tarpeeksi kone tarvitsee enemmän lapakulmia noustakseen ja hyötysuhde on huono -> lyhyet lentoajat. Koneen pitäisi leijua 4-5 asteella. Jos kierroksia on liian vähän leijunnassa, niin kopteri pyrkii nyökkimään etu-takasuunnassa eli nokka nousee ja laskee.

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #26 : 26 Syyskuu, 2008, 14:03:43 »
minnesuuntaan perä lähtee jos perässä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
Tässä on nyt 50 prosentin virhemahdollisuus ;D, mutta muistaakseni roottorin pyöriessä myötäpäivään yrittää runko lähteä pyörimään vastapäivään. Mutta tämä taas ei oikeastaan suoraan kerro sitä, että liian pienillä kierroksilla perä pyörisi johonkin suuntaan. Gyro kuitenkin yrittää lisätä lapakulmia pyörimistä korjaavaan suuntaan, joten periaatteessa sen pitäs pysyä siltikin paikallaan. Se kuitenkin toimii huonosti, jos kierroksia on liian vähän, koska sillä ei ole tarvittavaa auktoriteettia korjausliikkeisiin.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #27 : 26 Syyskuu, 2008, 15:53:55 »
näytti nimittäin siltä, että perän lapakulmat olivat tietyllä hetkellä eivan tapissaan... ilmeisesti tällöin kannattaa lisätä kierroksia?

Eikös se lapakulmien kasvattaminen tuota hurjasti vääntöä. Verrattuna saman nosteen aikaansaaminen kierrosten kasvattamisella? (onko aivan metsässä. Veneessä tämä ainakin tuntui todelta?)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #28 : 26 Syyskuu, 2008, 15:58:32 »
näytti nimittäin siltä, että perän lapakulmat olivat tietyllä hetkellä eivan tapissaan... ilmeisesti tällöin kannattaa lisätä kierroksia?
Vaikea sanoa, kun ei tiedä sitä hetkeä :).

Lainaus
Eikös se lapakulmien kasvattaminen tuota hurjasti vääntöä. Verrattuna saman nosteen aikaansaaminen kierrosten kasvattamisella? (onko aivan metsässä. Veneessä tämä ainakin tuntui todelta?)
Tuottaa se ja rasituksen lisääntyessä sähkömoottori kaipaa lisää virtaa -> syö paljon akkua. Siksi hyötysuhde on huono suurilla lapakulmilla ja pienillä kierroksilla verrattuna pienempään lapakulmaan suuremmilla kierroksilla. Ainakin tiettyyn pisteeseen asti.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #29 : 26 Syyskuu, 2008, 22:01:51 »
why make your own life more difficult with complicated pitch curves?

in idle-up: 0-25-50-75-100
in normal mode raise the two lower points a bit, for example
20-30-50-75-100

and that's it.

I'll set that blindly on any 3D heli. If the mechanics are set up correctly - equal throw in both directions and 0 degrees at midstick - it will fly just like in the sim.


Markus yksinkertaistaa radioiden ja kopterien säätöä oikein urakalla, tuohon kun vielä lisätään ne Markuksen käyttämät flatit kaasukäyrät, niin alkaa olemaan aika simppeliä tuo säätäminen ;)
Oikeasti tuossa saattaa kyllä olla jotain taikaa...olettaen että kopteri on tosiaan mekaanisesti säädetty kohdalleen...

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #30 : 26 Syyskuu, 2008, 22:25:18 »
onko teillä nopareissa governööritoiminto päällä?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #31 : 26 Syyskuu, 2008, 22:34:18 »
well now that you asked, I use the flat 100 curve less than half of the time, usually when the battery is partly empty.
It's fun, but it costs about one minute flight time out of 6:40.

In case anybody cares: Align-35X on high timing, no governor
3s, 13t pinion
N  0-50-60-75-100
I1 100-83-69-83-100
I2 ... 100 ...

4s, 11t pinion
N  0-50-60-75-100
I1 100-80-72-80-100
I2 ...100...

Pitch curve 0-25-50-75-100 everywhere, -11..11 degrees, give or take some. 16.5 mm swash servo arm length on HS-65.
« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2008, 22:36:03 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #32 : 26 Syyskuu, 2008, 22:34:59 »
Ei, ei taida näin pienistä nopareista oikee löytyy kunnon govia, tai tiedä noista phöönixeistä sitte?


Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #34 : 26 Syyskuu, 2008, 22:38:34 »
the flat 100 throttle curve and small pinion acts like a governor. At "idle" speed the RPM is limited by the kV of the motor. Without load it draws only a couple of amps.
It bogs surprisingly little. That is, if the LiPo is up to the job.
« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2008, 22:40:58 kirjoittanut mnentwig »

marcomi

  • Vieras
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #35 : 03 Lokakuu, 2008, 22:36:04 »
Kun lapakulmista kyse ja vielä uudesta kopterista, niin kertokaas. Onnistun saamaan lapakulmiksi n.-10/+11. onko tuolla yhden asteen erolla niin merkitystä, en nimittäin mitenkään onnistu saamaan niitä suunilleen samoiksi. Kopteri siis trex450sev2.

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #36 : 03 Lokakuu, 2008, 22:49:56 »
at least it wouldn't bother me.

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #37 : 03 Lokakuu, 2008, 23:44:42 »
Ei varmastikaan lennossa huomaa, tai minä en ainakaan huomannut - minulla oli sama tilanne Trexissä, etten saanut symmetristä swashplaten liikealuetta. En tosiaan huomannut sitä ilmassa mistään, mutta kyllä se vaan silti häiritsi, kun tiesin että jos aivan kaikki on oikein säädetty niin sen pitäisi olla symmetrinen, ja minua siis häiritsi kun en keksinyt missä vika.

Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #38 : 04 Lokakuu, 2008, 17:08:06 »
Ei, ei taida näin pienistä nopareista oikee löytyy kunnon govia, tai tiedä noista phöönixeistä sitte?


Kontronikissa toimii loistavasti. Castlen säätimissä toimii myös, mutta vaatii vähän enemmän säätöä.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #39 : 04 Lokakuu, 2008, 18:10:13 »
Itekkin oon ajatellu että mitä ihmettä sillä governöörillä tekee sähkössä kun laittaa vaan kaasukäyräksi pelkkää sataa ???  Muuten onko se esc sama kun nopari?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2


Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #41 : 04 Lokakuu, 2008, 19:39:15 »
Itekkin oon ajatellu että mitä ihmettä sillä governöörillä tekee sähkössä kun laittaa vaan kaasukäyräksi pelkkää sataa ???  Muuten onko se esc sama kun nopari?

??
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

marcomi

  • Vieras
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #42 : 05 Lokakuu, 2008, 17:29:04 »
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)

Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero  ??? omituinen juttu..

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #43 : 05 Lokakuu, 2008, 17:45:17 »
the problem could simply be that you measure too much :)

In the end, I want the blade tracking as accurate as possible. That determines the pitch "difference" between blades (which is most likely measurement error anyway).
I have sold my pitch gauge...

BTW, if you ever run into obscure pitch problems that defy logic, check for
- bent feathering shaft
- broken blade holder bearings
- push rod lengths that have "wandered" too far from the settings given in the manual
- the presence of Align glassfiber blades  ;D

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #44 : 05 Lokakuu, 2008, 18:03:19 »
Minä pistin linkit ohjeen mukaan, ihmettelin että miks ihmeessä positiivisia kulmia on paljon, mutta negatiivisia kulmia vain vähän. Jouduin lyhentämään linkkejä melkein niin pienelle ku meni, mutta nyt näyttäs aika hyvältä.

Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)

Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero  ??? omituinen juttu..

Voi olla että noin iso ero jo haittaa, mutta muutenhan se korjataan sitten lennossa kun tasataan lapaura.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

marcomi

  • Vieras
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #45 : 05 Lokakuu, 2008, 18:06:21 »
nytte 1,5h säätämisen jälkeen sain molemmat lavat n.0-0.5asteen eroon toisistaan, -10/+11 kokonais alue. Lapaura tosin on enään tuskin kunnossa  ;D näkee sitte ku laittaa hyrrän pyörimään..

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #46 : 05 Lokakuu, 2008, 18:59:19 »
nytte 1,5h säätämisen jälkeen sain molemmat lavat n.0-0.5asteen eroon toisistaan, -10/+11 kokonais alue. Lapaura tosin on enään tuskin kunnossa  ;D näkee sitte ku laittaa hyrrän pyörimään..

Silloin kun kulmat on kummassakin lavassa samat, niin lapauraa ei ole.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #47 : 05 Lokakuu, 2008, 19:00:26 »
Toisia ei häiritse mikään mikä ei tunnu lennettäessä, minua taas häiritsee jos vain tiedän että jokin ei ole niin kuin pitäisi vaikkei se tosiaan ilmassatuntuisikaan ::)

Kuten myös, tunnin tällä hetkellä yrittänyt säätää tuota lapakulmaa symmetriseksi, tai edes melkein, mutta ei se kyllä onnistu mitenkään tuolla rexi sev2:sella.. onnistun kyllä saamaan enemmän huonommaksi sitä, mutta tarkimmilleen oon saanut vain n. 1-1.5 asteen tarkkuuteen. Kaiken lisäksi ei niitä molempia lapoja saa edes samaan kulmaan, niihinkin tulee joku 1 asteen ero  ??? omituinen juttu..

Tässä kohtaa muistuttaisin mitä kohteliaimmin vanhasta sanonnasta:

"Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä"

Eläkä nyt missään nimessä ala säätämään lapojen lapakulmia erikseen, saat vain nupin todella sekaisin....

Ja kyllä se 1-2 asteen tarkkuus riittää, muistuttaisin että lennossa ne kulmat ovat jotain ihan muuta kuin pöydällä mitatessa, johtuen esim. keskipako- ja painovoiman vaikutuksesta vivustojen välyksien suunnan määräytymiseen,

Hui, en olis uskonu että noin kauhean sanahirviön keksin  ???

Tämä on kyllä täällä jo satoja kertoja taottu mutta vielä kerran:

-Lähettimestä keskelle trimmit, subtrimmit, ym.

-Servopyöristä pyritään hakemaan reikä/ sakara, jota käyttäen ei tarvi käyttää subtimmiä lainkaan tai mahd. vähän.

-Servoista lähtien kaikki vivut mahd. symmetrisesti keskiasentoon, ja varsinkin nupin linkit keskenään yhtäpitkiksi, lopuksi lavat nollakulmille.

-Tämän jälkeen kaikki säätelyt pyritään tekemään lähettimestä, nuppiin kajotaan seuraavan kerran vasta lennättäessä, mikäli lapaura vaatii säätöä. Tai jos nuppi on turvoksissa....

-Ne pitch/ele ym. hienot miksaukset unohdetaan kunnes niille on tarvetta, eli aikaisintaan ajettaessa Eurosporttia.
 3d -miehetkään ei niitä ymmärtääkseni juuri tarvii/ käytä, korjatkaa jos olen väärässä.

Tuli vaan mieleen kun toisaalla miksataan jo Trexiä leijutukseen....lopettak aa se hiustenhalkominen ja menkää lennättään...häts  ;D

"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #48 : 05 Lokakuu, 2008, 19:17:35 »
Lainaus
3d -miehetkään ei niitä ymmärtääkseni juuri tarvii/ käytä, korjatkaa jos olen väärässä

Eipä noista muuta kuin harmia ole kun lennetään yhtä lailla selällään kuin oikein päin.. Turhan geometriavirheet korjataan säätämällä joka servon endpointit erikseen niin kulkee suoraan (sen ajan kun nyt yleensä suoraan lennetään).


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #49 : 05 Lokakuu, 2008, 19:25:36 »
>> Ne pitch/ele ym. hienot miksaukset unohdetaan kunnes niille on tarvetta

to correct the phase error? I have experimented with ail-to-ele and ele-to-ail mixing to tune it out, but it flies very well without any.
I may change my mind one day. But with my T-Rexes the main problem is apparently slop, not phase error.

One recommendation, once you're trying your first loops, is about 25 % elev/ail-to-throttle mixing.
Effectively it means, if I push the cyclic stick all the way, I get full throttle. It prevents bogging.

But: Forget about both if the main concern is just hovering.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4253 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2008, 19:15:31
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
3711 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2008, 14:57:23
kirjoittanut mnentwig
40 Vastauksia
23899 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2011, 19:26:37
kirjoittanut Vesa A
11 Vastauksia
6991 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2012, 16:55:11
kirjoittanut Xen
6 Vastauksia
8588 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2015, 17:47:42
kirjoittanut Makke76