Kirjoittaja Aihe: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)  (Luettu 37712 kertaa)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« : 24 Syyskuu, 2008, 20:06:10 »
Terve.

sain tänään herra postilta kopterin kotia.

tuossa kun tekniikkaa testasin, niin ongelmiakin löytyy.

Kopukka pitäisi olla hyvässä teknisessä vireessä, mutta...
kun alan nostamaan kierroksia, niin perä lähtee yht äkkiä alta... takaapäin katsottuna perä lähtee viemään vasemmalle (myötäpäivään)

onko nyt kierroksia liikaa vai liian vähän ja missä?

-edit- uuden ongelman takia---
« Viimeksi muokattu: 24 Syyskuu, 2008, 21:31:36 kirjoittanut sWaltsu »
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa JRu

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #1 : 24 Syyskuu, 2008, 20:09:25 »
Mikä gyro? Jos lähteen nopeasti alta niin gyron toimimissuunta väärä, eli gyro korjaa väärään suuntaan.

JRu

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #2 : 24 Syyskuu, 2008, 21:05:50 »
Ethän lisää kierroksia liian nopeasti, aluksi vähän ja annat roottorin kerätä kierroksia, nää pienet kopterit nykäsee vasemmalle helposti jos lisää nopeasti kierroksia, ainakin oma pixyni. Onko sulla soft startti päällä?

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #3 : 24 Syyskuu, 2008, 21:12:32 »
Ethän lisää kierroksia liian nopeasti, aluksi vähän ja annat roottorin kerätä kierroksia, nää pienet kopterit nykäsee vasemmalle helposti jos lisää nopeasti kierroksia, ainakin oma pixyni. Onko sulla soft startti päällä?

juu kyllä oli soft start päällä ;)

käänsin gyron ohjauksen reverselle, niin auttoi.

Ihmetyttää vaan moiset muutokset, jos kopteri on suoraan lentokunnosta minulle lähetetty.
Vain vastaanotin ja lähetin on ollut erilaiset.

pidin kopteria äsken kädessä ja lisäsin kierroksia hiljalleen. perä ruperi vatkaamaan hurjasti...

No Gyrossa on myös yksi lisäjohto joka tulee vastaanottimen kanavaan "5". Ohjaimesta saa käännettyä päälle/pois?

mitähän mahtaa tehdä gyrossa? (gsin controll) => voin toki asettaa vipukytkimen arvot haluamakseni?

Gyrona Telebee Head lock
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #4 : 24 Syyskuu, 2008, 21:24:58 »
Se taitaapi olla gainia varten, sulla on liikaa gainia ilmeisesti perässä, ja sen takia vatkaa. Nuo täytyy siis ratiosta säädellä. Nupin mekaaniset säädöt ja peräservon paikka ym on lähinnä sellasia säätöjä mitkä "tulee kopterin mukana" ratiota vaihdettaessa, eli ihan normaalia. Tosin riippuu tietenkin gyrosta, että onko täysin mekaaninen kapistus vai paljon ratiosäätöjä... ::)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #5 : 24 Syyskuu, 2008, 21:28:34 »
Sillon kun radiot vaihtuu täytyy ottaa huomioon myös mahdollinen kanavien reversointi jne. Tarkista, että kaikki palat kääntyilee oikeisiin suuntiin. Lisäksi mekaaniset säädöt on myös hyvä tarkistaa, koska niitä on voitu korjailla subtrimmeillä, jotka nyt tietysti eri radiosta puuttuu.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #6 : 24 Syyskuu, 2008, 21:31:00 »
Noniin nyt on peräongelma ratkottu ;)
Oli omaakin mokaa mukana ;)
Myyjä vielä korosti, että tarkista lapojen pyörimissuunta....  ??? kuinka ollakkaan toinen perälapa oli väärinpäin?

Vaihdan samalla otsikon uuden ongelman mukaiseksi..

Eli uusi "ongelma" on semmoinen, että mistähän hitosta tietää onko tarpeeksi kierroksia (kaasua)?

Sain vihdoin lapakulmat menemään halutulla tavalla (aluksi oli vain -12 => ~+2 astetta lapakulmien ääripäät?
mutta nyt tosiaan tilanne, että kopteri lähtee ilmaan vasta aivan tikku ylhäällä... lisäänkö kaasua vai lapakulmia?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #7 : 24 Syyskuu, 2008, 21:34:16 »
Lisää lapakulmia
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Uusi kopteri uudet murheet perän kanssa.
« Vastaus #8 : 24 Syyskuu, 2008, 21:34:58 »
Sillon kun radiot vaihtuu täytyy ottaa huomioon myös mahdollinen kanavien reversointi jne. Tarkista, että kaikki palat kääntyilee oikeisiin suuntiin. Lisäksi mekaaniset säädöt on myös hyvä tarkistaa, koska niitä on voitu korjailla subtrimmeillä, jotka nyt tietysti eri radiosta puuttuu.

jouduin subtrimmillä korjailemaan hieman... onko normaalia?

sitten on vielä hieman hävyksissä tuo CCPM (CCCP ;) kun moisia on 120-asteinen ja 90-asteinen .... kuviot miltei samanlaiset radiossa... nyt 120-asteinen käytössä.
jokainen kanava on 60% (aile, elev, pit)

jouduin myös reversoimaan aile & elev
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #9 : 24 Syyskuu, 2008, 21:37:08 »
Paljonko sulla on nyt kulmia koko alueella? Jos sulla oli -12 - 2 niin se on yhteensä vain 14. Enemmän pitäs irrota.

Ja CCPM on 120 astetta.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #10 : 24 Syyskuu, 2008, 21:50:35 »
Paljonko sulla on nyt kulmia koko alueella? Jos sulla oli -12 - 2 niin se on yhteensä vain 14. Enemmän pitäs irrota.

sain nyt kaikki -12 - 12

mutta kaasu & lapakulmakäppyrät on nyt:

kaasu: 20, 37, 45, 47, 70
lapak: 40, 48, 75, 90, 100

astelukuina on vielä hankala sanoa (ei ole lapakulmamittaira vielä)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #11 : 24 Syyskuu, 2008, 21:55:41 »
sain nyt kaikki -12 - 12

mutta kaasu & lapakulmakäppyrät on nyt:

kaasu: 20, 37, 45, 47, 70
lapak: 40, 48, 75, 90, 100

astelukuina on vielä hankala sanoa (ei ole lapakulmamittaira vielä)
Jos tietää asteet, niin loput voi laskea noista prosenteista. Musta sulla on liian vähän kaasua tuossa. Jos oletetaan et sulla ois siinä 12 astetta niin keskitikussa on jo 6 astetta kulmia, mutta vain 45% kaasusta. Sitä sais nostaa aika reilusti.

seppomikael

  • Vieras
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #12 : 24 Syyskuu, 2008, 21:57:07 »
Kaasukäyrä näyttää näin puusta katsoen aika alhaiselta.
Ja sähkökopussa se saisi lähteä nollasta.

Jos se nyt nousee ilmaan tikku ihan edessä niin muuta kaasukäyrä 0-55-70-75-85. Ja muokkaile sitä kunnes nousee ilmaan noin keskitikulla. Jos kopteri hyppii liikaa kun muutat kaasua niin loivenna kaasukäyrää...
Hyvän käyräyhdistelmän löytäminen on konekohtainen asia ja löytyy vain kokeilemalla... Luulisin.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #13 : 24 Syyskuu, 2008, 22:06:26 »
Nostelin kaasukäppyrää suht paljon... laitoin tikun karvan vaille keskikohtaa. Ja lähdin näpyttämään asetuksista lisää kaasua. Kun alkoi olla siinä kintaalla nousta, niin jätin siihen.

Nyt leijuu keskiasennossa ;) jihuuuu

tuli samalla eka akullinen leijuteltua (vaikkei alkanut vielä lipicutti kiusaamaan, niin käsien hiki väitti akun olevan jo lopussa) ;)

Nyt alkaa pikkuhiljaa olla robleemat ohi... mutten viitsi vielä tätä sulkea "ratkaistuksi", kun uskon niitä huomenna tulevan taas lisää ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #14 : 25 Syyskuu, 2008, 08:36:46 »
why make your own life more difficult with complicated pitch curves?

in idle-up: 0-25-50-75-100
in normal mode raise the two lower points a bit, for example
20-30-50-75-100

and that's it.

I'll set that blindly on any 3D heli. If the mechanics are set up correctly - equal throw in both directions and 0 degrees at midstick - it will fly just like in the sim.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #15 : 25 Syyskuu, 2008, 19:00:59 »
Terve.

Tänään harjoittelin tuossa takapihan nurmella. Ei se ainakaan paras paikka ole pikkukopterille.
Perän "sivuvakaaja" jää turpeeseen kiinni => lähtee hieman kaulimaan... ja kun se sieltä irtoaa, nin voi vaan arvata. (ei vielä käynyt mitään)
Jalakset uppoavat turpeeseen (aina toinen). Ja aiheuttaa ylläolevan ongelman.

No yksi vähän kovempi lasku turpeiselle nurmelle on nyt suoritettu.
Ne päälapojen apuna olevat pikkulavat (mitkä nyt ovatkaan nimeltään)... niin toinen niistä kääntyi akselillaan (kulma muuttui) mitenkäs hitossa ne pitää olla?
Myös päälavan jättöreunaan tuli pieni jälki? => ne pikkuiset lavat ottivat kaputissa kiinni...
Myös puomissa on pienenpieni painauma? => onko huolestuttavaa?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #16 : 25 Syyskuu, 2008, 19:19:20 »
Ne pikku lavat on stabilointi lavat, ja pitää olla samoin päin kun pää lavatkin. Kuulemma riittää kun katsot silmämääräisesti että lavat on 0 kulmassa mutta tuskinpa liika tarkkuus on haitaksi.

Laita lapaan kolhun päälle teippiä, kato ettei repsota mistään, tasapainota, eiköhän sen noin voi ratkaista?
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #17 : 25 Syyskuu, 2008, 20:24:47 »
Laitat ne suunnilleen 0-kulmaan, siis stabbarin lavat, päälavoissa oleva kolhu ei haittaa mitään, anna mennä vaan. Puomissa oleva jälkikään ei haittaa, kunhan ei ole niin iso että hihna siihe hinkkaisi ja perä pitää vieläkin.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #18 : 25 Syyskuu, 2008, 20:42:44 »
Tästä se osien rikkominen sitten alkaa ;)

päälapojen lommot on niin pieniä, että teippikin tekisi puhtaaseen lapaan enemmän muodonmuutosta. Joten taitaa siis olla ihan ok noin.
Lapakulmien kanssa on kyllä vielä "tappelemista". vielä pitäisi pyöristää lapakulmakäyrää. Kun juuri ilmaan nousemisen kynnyksestä jos vähänkään lisää, niin kone suorastaan ampaisee taivaalle.

ja kun koneen saa ilmaan niin samalla lapakulmalla millä irtosi maasta ja otti jopa hieman korkeutta, niin kopteri tulee heti hiljalleen taas alas?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Vilho

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #19 : 26 Syyskuu, 2008, 06:59:50 »

Lapakulmien kanssa on kyllä vielä "tappelemista". vielä pitäisi pyöristää lapakulmakäyrää. Kun juuri ilmaan nousemisen kynnyksestä jos vähänkään lisää, niin kone suorastaan ampaisee taivaalle.


Miten tiukalla sulla on lähettimen vasemman tikun räikkä? Jos se on kovin tiukalla, niin kaasun käyttäminen voi olla turhan ON/OFF-tyyppistä. Mulla on ilmeisesti sama lähetin (MX-12) kuin sulla ja lennokeista koptereihin siirtyessä jouduin löysäämään räikkää huomattavasti, jotta kaasuun sai paremman tuntuman.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #20 : 26 Syyskuu, 2008, 07:06:02 »
otin pykälät kokonaan pois.
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #21 : 26 Syyskuu, 2008, 09:25:10 »
Aluksi tuntuu kyllä ihan normaalisti siltä, että kopteria on vaikea hallita ylä-alasuunnassa. Mullakin ekat lennot 600E:llä tuntu, että se seilas 1,5m ylös-alas jatkuvasti. Tuo ylä-alasuunta toimii kopterilla ihan samalla tavalla kuin sivusuunnatkin... eli jos vaikka haluaa pysäyttää putoamisen tiettyyn korkeuteen niin ensin on annettava hanaa tavallaan yli pelkän pysähtymisen ja sitten nopeasti korjattava siihen leijuntaan. Eli ihan samalla tavalla kuin vaikka sivusuunnissakin kopteria pysäyttäessä. Mutta oikeassa olet, että korkeuden hallitsemista voi helpottaa olennaisesti loiventamalla lapakulmakäyrää leijuntakohden ympärillä.

Jos sulla aikasemmin oli:
Lainaus
lapak: 40, 48, 75, 90, 100

Niin tuossa kyllä kopteri laskee nopeasti tuon keskitikun alapuolella. Jos sulla on keskitikussa 0 kulmat niin 48 on vielä aavistuksen negatiivisen puolella. Eli laskee tosi jyrkästi tuosta keskitikun 75 prosentista. Leijuttelussa ei myös välttämättä tarvitse tuota 100 prosenttia. Kokeile vaikka jotain tähän suuntaan:
40 - 60 - 75 - 80 - 90.

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #22 : 26 Syyskuu, 2008, 10:45:42 »
Se tässä jotenkin sotkee, että lapakulmalla 0-astetta on lähettimen käyrän asetus kaikkea muuta kuin 50.

Pitää jossanvälissä ottaa oikein ajan kanssa tuo säätäminen, kun nyt on subtrimmejä yms käytetty pöljän lailla ja käyrät on kuin mitkä ;)

mutta aloittelijanahan tässä nyt.

gyron toimintaan näyttää ratkaisevasti vaikuttavan myös akun kunto.... kun akku alkaa loppua, niin gyrossa ei riitä potku, vaan oli lisättävä gainia.... Nyt kyllä lopettelen lentelemisen siinä vaiheessa kun alkaa gyrosta loppu puhti... => ettei akku kypsähdä.

----------------------------------------------------------------------------------------------

mutta vielä kertaukseksi...

riittääkö ~puolikaasua leijutukseen? (jos pitäisi esimerkiksi lineaarista kasukäyrää)
jos säätäisin vain lapakulmia tikun ollessa keskitasossa. Niin että kopteri alkaisi juuri ja juuri nousta?
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #23 : 26 Syyskuu, 2008, 10:55:54 »
Kannattaa vähän panostaa siihen säätämiseen, että lennättämisestä tulee mukavampaa. Eiku valot päällä synkkänä syysiltana ja linkkitohtoroimaan. Tee yksi lentomoodi (esim. throttle hold) ja laita siihen kaasukäyräksi 0-0-0-0-0 ja lapakulmakäyrä 0 - 100 lineaarisesti. Laita sitten tikku keskiasentoon (roottori ei lähde pyörimään koska kaasukäyrä on 0) ja säädä mekaanisesti niin, että siinä kohdassa on 0 kulmat. Tämähän alkaa siitä, että servot on 90 asteen kulmassa (mahdollisimman lähelle mekaanisesti pyörittämällä niitä servoarmeja), sitten swash suorassa (tähän voi käyttää subtrimmiä), sitten ne alemmat mikserivarret toisiinsa nähden suorassa (kaikkien linkkien jotka on "parit" täytyy olla saman pituisia), sitten ne ylemmät mikserivarret flybar cagen kanssa suorassa (jälleen molemmat linkit saman mittaisia) ja viimeiseksi lavanpitimet 0 kulmassa. Nyt ollaan jo pitkällä...

Ja puolikaasua ei mielestäni ole tarpeeksi leijuntaan... onko joku eri mieltä?

Edit: Oho, heitin noita säätöhommia Align mielessä, mutta eiköhän tuo Gauin nuppi ole melko samanlainen...

Edit2: Katoin vähän kuvia ja ei se olekaan ihan samalla periaatteella toteutettu... joku muu osaa heittää parempia neuvoja.

« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2008, 11:02:05 kirjoittanut masu »

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: uusi kopteri uudet ongelmat (lapakulmat)
« Vastaus #24 : 26 Syyskuu, 2008, 12:22:41 »
Juu. Mekaanisesti kopteri on säädetty edellisen omistajan toimesta. => siihen en puutu enää...ennen osienvaihtoa. ;)

ja tahtoisin niin, että kopteri "leijuisi" tikku keskellä... kopterioppankin mukaan voisi olla helppoa leijutella kun tikku keskellä :=

Mistä sitten tietää että kaasua/kierroksia on tarpeeksi?

minnesuuntaan perä lähtee jos perässä ei ole tarpeeksi kierroksia/lapakulmaa?
« Viimeksi muokattu: 26 Syyskuu, 2008, 12:46:13 kirjoittanut sWaltsu »
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4020 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2008, 19:15:31
kirjoittanut Vispilä
2 Vastauksia
3493 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Elokuu, 2008, 14:57:23
kirjoittanut mnentwig
40 Vastauksia
22615 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Kesäkuu, 2011, 19:26:37
kirjoittanut Vesa A
11 Vastauksia
6636 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Joulukuu, 2012, 16:55:11
kirjoittanut Xen
6 Vastauksia
8392 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Lokakuu, 2015, 17:47:42
kirjoittanut Makke76