Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle online- tai lähiapua ja -tukea Tampereelle (Belt Cp V2)  (Luettu 35624 kertaa)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)


Jaa, tuo on kyllä hyvä tieto :D, jätetäänpä se sit pois.

Ja kun katsoin, nii ei tuossa eskyn gyrossa ole kun LIMIT ja DELAY et sieltä vissii mitää voi säätää.


Lähinnä ihmetyttää se, että perä pyrkii vaeltaan aina samaan suuntaan, mutta toisaalta ilmassa se vatkaa. Eikös noi sodi vähän toisiaan vastaan. Jos perä vatkaa, pitäs pienentää gainia, mutta toisaalta jos perä pyrkii liikkumaan johonnii suuntaan, niin pitäs lisätä gainia. Mites nyt kun se pyrii maassa myötäpäivään ja vatkaa ilmassa kääntyen vastapäivään :D?

Gyro näyttäs reagoivan laboratorio-olosuhteissa ihan mukavasti.







CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
No tuota, yleensä jos on liian vähän gainia niin perä lähtee kääntymään vastapäivään jos antaa hanaa, eli voisit kokeilla kuitenkin sitä gainin vähennystä, niin ettei vägää. Myötäpäivään jos perä kääntyy niin saa liikaa lapakulmaa ja voi olla ihan VIKA gyrossa että tekee tuota, esky  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

JCA

  • Vieras
Ite huomasin kans, että maassa pyörii ja ilmassa vägää. Päädyin siihen, että maassa ollessani ei nupissa ollut vielä riittävästi kierroksia niin että perä pääsis mukaan (pyörii roottorin mukana myötäpäivään), viisaammat korjatkoon tietämättömyyteni.. Meinaan het ku annoin lisää happea ja nostin ilmaan niin pysy paikallaan tai vatkasi. Jos se pyöriminen loppuu ilmassa ja vaihtuu vatkaukseen niin sillon vissiinkin vain gainin säätöön :)
Jos se jatkaa ilmassakin pyörimistä, mutta vastapäivään niin sillon gyro vissiin korjailee liikaa tai se korjaa väärään suuntaan?

Limitillä säädetään sit sitä servon liikealuetta ja delay oli jonkinsortin viive, digiservoilla sen piti olla nollassa.

En tiedä oletko lukenut, mut jos et niin käy läpi:
http://wiki.kopterit.net/tiki-index.php?page=gy401saato

Ihan lukeman perusteella näitä omia "neuvoja" heittelen, omaa kokemusta ei ole kuin kaksi akullista erittäin heikkoa "leijutusta"  ;D
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2009, 12:20:26 kirjoittanut Johny »

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
No KIEH, tulihan se esky taas sieltä :P. Joo, voip olla joo. Pitää kokeilla ruuvvailla tuota gyroa. Kyl se kiertymä oli selvä tosiaan niin, et maassa myötikseen ja sit ilmassa vatkaamalla vastikseen. Mutta, otetaan ensi kerralla toi trimmi pois ja säädellään gyrogainia vähä lisää. Kannattaako noihin eskyn gyron säätöihin koskea, tolla limitillä ja delayllakin sais ehkä vähä rauhoitettua perää, mutta en tiedä? Ainakin säätöteoriassa se vois periaatteessa vähentää vatkaamista, toisaalta manuska sanoo ettei kannata koskea :D.

Mua on vähä myös mietityttänyt ton leparin kiristäminen, kuinka kireelle se pitäs laittaa? Kun sitä kiristää vähä enemmän, nii lavanpitimet jäykistyy ja olen myös huomannu et leparikumit alkaa hajoomaan pinnasta. Jos jättää löysemmälle, niin pelottaa taas että lavat lentää veks.

Mulla odottaa pari cx nuppia + perää postissa, pitänee jossain välissä vaihtaa. Joutuu vaan värkkäilee pääakselien kanssa niin vähä kestää. Sit näkee mikä vaikutus nupilla on tohon vatkaamiseen. Nupin varmaan vaihdan kuukauden sisällä. Sitten ensi vuoden alusta ajattelin alkaa kasaamaan cx450v2 sekä samalla päivittelemään tuota belttiä lisää, mm. servot ja mahd. gyron. Pitää sitä nyt pari kopua olla lentokunnossa. ...sit kun noi pysyy käsissä nii unelmana ostaa reksin 600n tai sit ehkä joku bensa :>.

EDIT: Siis kokeilen ruuvvailla gyrogainia ohjaimesta, taidan jättää ne varsinaisen gyron ruuvvit rauhaan vaikka säätöä olenkin lukenut/opiskellut....olevinani :D
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2009, 12:27:54 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Tosijäbäthän lukee manuaalia vasta sit kun kopteri on tontattu ja sähköistä on tullu savut ulos  ;)
Eipä kait se limitti vatkaukseen auta, se pitäis vaan säätää sillain ettei servo väännä enempää kuin linkistöllä on varaa liikkua..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Eli vielä jos kopteri pyörii myötäpäivään niin perälle tulee liikaa kulmia, oletko säätänyt rate tilassa suht paikoilleen luijumaan, ja kun laitat kopteriin virrat niin niin servo asettuu tiettyyn paikkaan, jos tässä tilanteessa on jo liikaa kulmia perällä niin kierroksia nostettaess puhaltaa liikaa ja kopteri kääntyy... KUNNES kierroksia on tarpeeksi ja gyro kerkeää mukaan tanssiin ja ohjaan. Voi vähän kääntää tikusta servolle eri asentoa niin voi auttaa kääntymiseen. Oletan että sulla on joku eskyn HH-gyro ja toimii kuten pitää. (servo jää tiettyyn asentoon, tikkua käännettäessä)
Joo ei vatkaukseen limit auta, gainia säädät jos ilmassa vatkaa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Eskyn ohjekirja tarjoo sellasta, että perässä olevasta akselista näkyy vasmmalla puolella tikkukeskellä 1/3 pituudesta, mulla näkyi max 1/4, joten siis ohjekirjaan verrattuna kulmia oli nimen omaan perässä LIIKAA! 

Siirsin servoa puomilla. Nyt tuo 1/3 mitta on hyvin lähelle oikeaa, tosin vieläkin vähän vajaa. Kun taas katson tuolta wikistä, niin tässä tilanteessahan kulmia pitäs olla pari astetta kun servoarmi on keskellä. Nyt näyttää kuitenkin olevan lähes 0 astetta!

Nyt siis säätö pitäs ohjekirjaan verrattuna olla oikein ja tää korjaushan tukee sitä maassa pyörimistä myötäpäivään, mutta tosiaan wikiin verrattuna kulmaa on liian vähän. Haittaakohan?

EDIT - gyro V2 vakio:
http://leluja.net/tuotteet.html?id=39/1068
« Viimeksi muokattu: 02 Lokakuu, 2009, 13:11:49 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

JCA

  • Vieras
Haittaakohan?


Kokeile :)
Se on kai vaan sellaane hyväksi huomattu juttu, että laittaa sinne pari astetta kulmia kun armi on keskellä, kokeilemalla löytyy se itelle/omalle kopulle paras.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Säädät armin servo armin keskelle, menet ulos... gyro-rate modeen lisäät kierroksia ja jos kopteri pyörii niin siirrät servoa sen mukaan, kunnes leijunnassa perä ei vaella suuremmin kumpaankaan suuntaan. huomaa ettei sitä saa täysin paikoilleen, kierrokset kun muuttuu niin perä vaeltee sen mukaan. Tietylle kierrosalueella pysyy paikoillaan. Sitten laitat HH-moden päälle ja lennät.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Eipä sitä paljon tuon selvemmin pysty sanomaan :D.

Kiitos ja anteeks :P

Osaako joku vielä sanoa tuosta leparista tai heittää, että missä tuosta asiasta olis ohjetta. En yksinkertaisesti löytänyt mitään noin tarkkaa

Lainaus
Mua on vähä myös mietityttänyt ton leparin kiristäminen, kuinka kireelle se pitäs laittaa? Kun sitä kiristää vähä enemmän, nii lavanpitimet jäykistyy ja olen myös huomannu et leparikumit alkaa hajoomaan pinnasta. Jos jättää löysemmälle, niin pelottaa taas että lavat lentää veks.

CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Ihan kiinni asti, niin pysyy varmiiten kiinni... kyllä sen pitäisi toimia vaikka vähän jämähtääkin. voit kokeilla eri prikoilla tms hakea sopivaksi sitä. Pitäisi olla suunniteltu kyllä niin että ei olisi ongelmia, tai no esky röhöhö ^^ joo joo, eiköhän se toimi  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Hehee :P.. Joo, kiinni asti on vaan sillä tavalla monimutkainen, että jos vetäsen sen rystyset vakeena molemmilta puolilta yhtäaikaa kireelle, nii hyvästi lepatuskumit ja veikkaan että ei paljon lepattelekkaan.

Oon kokeillu  iskee semikireelle, mitä sormilla saa ilman kauheeta puristusta, mut sillonki pitimet kiristyy niin että niitä saa oikeesti vääntää liikkeelle.

Mutta, kiristelen jatkossa silleen, että pitimetkin jonkun verran jäykistyy. Osat siellä on kyllä ihan ohjekirjanmukaan, laakereineen ja prikkoineen.

--Antti puhelimella --> sori virheistä.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Mitenhän se tommonen on, onko kaikki beltit tommosia?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Se olis kieltämättä kiva tietää. Leparikumit jää molemmilta puolilta pari mlliä näkyviin, siitä en oo varma onko oko. Muuten noi osat on kyl just niikun pitää, laakerit toimii etc. Musta tuntuu et se kitka syntyy lavanpitimen ja lepatuskumin välimaastoon, ei pitimen sisälle.

Oon just matkalla hakemaan cxnuppia postista. Pitänee tänää vaihtaa siihen main shaft nii saa sen iskee kiinni jossai välissä. Perää en ehkä jaksa nyt värkätä.

Haluun jokatapauksessa ton eskyn nupin toimimaan, jää varalle jos cx hajoaa ja varsinki nyt alussa voi käyttää vielä sitä.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Kokeile huviksi purkaa ja kasata ohjeen kans, tämäki joskus auttaa :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Se on taas purettuna, kun tarkistin et lepari on suora. Mä oon purkanu+kasannu jonkun 5-6 kertaa ja joka kerta sama tulos. Välissä vaihtunu laakerit ja pitimet, mutta ei toi näutä auttavan :).

Ihan kivantuntuinen toi cx nuppi verrattuna peltin omaan :P
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Okei, kai se on sitten ominaisuus  ::)
Toisessa säikeessä kuulosti se cx-nuppikin aiheuttavan ongelmia  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
No V** :D!


Justiinsa oon nyhtämässä esky nuppia irti ja cx on vaihdettu main shaft.. vielä puoli tuntia ennen ku nainen tulee kotia, kerkee ehkä just iskee uuden paikoilleen. Linkkejä en vieläkää saanu irti, mut ei niit viel tartteekkaan..katotaa sit ku tarttee et miten ne saan.

Pitää yrittää saada toi esky nuppi sit irrallaan kasaan sillee et lepari toimii. Löysin pari hyvää ohjesivua miten just lavanpitimet ei jäykisty, niiden ei kuulu. Toivotaan että mun ei ikinä tartte enää eskyn nuppia tohon takas iskeä =)
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Nakkaat romukoppaan sen esky nupin ja sillä selvä.. ei tartte murehtia  ;)
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
...no vähän kyl tekiski mieli, mutta ei viiti. Kyllä mä (perfektio)nistina haluan sen toimimaan...tai siis ainakin säätöihin.


Lueskelin just asiaa tarkemmin ja prkl munhan pitää alkaa väsäilee tohon runkoon muutoksia et saan ton cx swashin tohon....jumpe. No, eipä siinä, eikun liimaa yms kätee ja vääntelemään. Nyt jaksaa väsätä, kun sai jo ton rakkinene kerta ilmaan.

(Ja nythän mulle tuli mieleen, että mun pitää tilata tohon toinen swashin ohjuri, tai mikä lie, että jos joudun iskee eskyn nupin takas kiinni nii ei tartte taas vaihdella sitä puolelta toiselle.. )
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Juu ei. Otat akkuporakoneen ja nakkaat siihen 2 millin terän. teet reiät siihen rungon ihan etulaitaan ja ruuvilla kiinni se ohjuri. voit sitten irroittaa sen tarvittaessa. (tuskin siirryt takas beltin nuppiin) sillä samalla terällä (muistaakseni) poraat sit ne esky korvakot isommaksi ni sopii se cx:n linkki siihen. eiku säätöihin ja ilmaan HOII
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)


Joo, taitaa lähtee tää cx nuppi mäkee. Mä en saa yksinkertaiseesti noita ruuveja auki ja peli on jo mentetty kun ne on jo hajalla. Oon kokeillu viidellä eri meisselillä, isoilla ja pienillä. Noi mitkä on linkkien päässä ei liiku millään yhtään mihinkään.

Todella hyvin meni taas tää kokeilu. Eihän kellää vaan ole vinkkiä et miten saa noi ruuvit hlvettiin ja vieläpä jos niissä alkaa olla toi ristipään kolot paskana.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Kallio

  • Seniori torppari
  • *****
  • :.


Joo, taitaa lähtee tää cx nuppi mäkee. Mä en saa yksinkertaiseesti noita ruuveja auki ja peli on jo mentetty kun ne on jo hajalla. Oon kokeillu viidellä eri meisselillä, isoilla ja pienillä. Noi mitkä on linkkien päässä ei liiku millään yhtään mihinkään.

Todella hyvin meni taas tää kokeilu. Eihän kellää vaan ole vinkkiä et miten saa noi ruuvit hlvettiin ja vieläpä jos niissä alkaa olla toi ristipään kolot paskana.

Kolvilla kuumennat niitä tai jos ei ole muovia missään niin sytkärilä vaan poltat lukitteet pois.
HDX-450
AMIG 450
------------------------
Spektrum DX7

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
ruuvit on jo niin paskana että myöhästä.


edit: Ruuvi pyörii sellaisen ehkä 1/4 kierrosta edes takas, mutta ei lähde tulemaan. Ei vaikka miten käyttää voimaa tai miten kuumentaa.
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2009, 01:01:30 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Voit kokeilla, jos saa sen verran ulospäin että saa kiinni vaikka lukkopihdeillä... Kuumentaa kovasti sitte pihdit lukkoon ja kääntää? Itse saanut monia ruuveja lukkopihdeillä pois, hyvät pelit.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
37 Vastauksia
18568 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 12:59:46
kirjoittanut sgtpepper
26 Vastauksia
9652 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 17:09:26
kirjoittanut 1m4s0_
15 Vastauksia
5791 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2008, 12:31:41
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2106 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 22:17:19
kirjoittanut Vilho
0 Vastauksia
2110 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2015, 17:46:37
kirjoittanut sakke4321