Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle online- tai lähiapua ja -tukea Tampereelle (Belt Cp V2)  (Luettu 38236 kertaa)

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Nonii, eka lähti.

Tuli ensin ruuvimeiseli kahdesta sormesta vuoron perään läpi, teippasin ne ja nyt kärsii paremmin käsitellä kuumaa nuppia :D. Edes takas nyhjyttelemällä tulevat. Pihdeillä vaikee päästä käsiks, kun tuossa on nuo pallot edessä.

Mitä ruuvejä tohon kannattaa sit tilalle? Ostaa se aiemmin tässä ketjussa mainittu setti ihan suosiolla suoraan vai jotai muuta? Noita samoja en takas voi pistää.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Tilaa trex-storesta align vastaavia. nopea toimitus, ok hinta.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Jeps.

Toi vika ruuvi jäi tohonki swashiin. Ylempänä on yks aika paha tapaus.

Ajattelin, et poraan tosta akkuporakoneella metalliterällä ton ruuvin kannan paskaks, vedän linkin pallon väkisin ruuvin läpi ja sit kierittelen ruuvin pihdeillä pois. Toi kanta on jo nii paskana, että siitä ei saa mitää otetta.


Onnistuukohan tuollainen noin peraatteessa? Jää kyllä kahden viikon päähän, akkukone on helsingissä ja tuun trelle takas vasta parin viikon päästä.

Ottaa päähän. Viikonlopuksi pääsee siis pistää vielä ton eskyn oman nupin viissi kiinni et pääsee lennättää, tai sit jätän väliin. Plah.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Ajattelin, et poraan tosta akkuporakoneella metalliterällä ton ruuvin kannan paskaks, vedän linkin pallon väkisin ruuvin läpi ja sit kierittelen ruuvin pihdeillä pois. Toi kanta on jo nii paskana, että siitä ei saa mitää otetta.
Toki onnistuu. Sopivasti ruuvin halkaisijaa suuremmalla (mutta vähän kannan ulkohalkaisijaa pienemmällä) poralla kun hyräyttää menemään, irtoaa kanta helpohkosti ja pallo on vedettävissä ulos. Pientä damagea voi tulla myös palloon, mutta väliäkö hällä.

En tunne kopteriasi, mutta Blade400:aan CopterX:n nuppi sovitetaan siten, että käytetään Bladen alkuperäistä swashia. Tämä siksi, että CopterX:ssä on ohjuri väärällä puolella. CopterX:n nupin saa sopimaan Bladen swashiin joko a) vaihtamalla swashin sisemmät pallot CopterX/Trex-mallisiksi (hieman Bladen palloja suuremmat) tai b) vaihtamalla swashiin tulevat nupin linkit Bladen vastaaviksi. Vaihtoehto b) vaatii aikamoista pioneerihenkeä ja virittelyä, koska ne lyhyet kiinteät linkit ovat näissä kahdessa nuppimallissa melkoisen erilaiset. Mutta kuuleman mukaan onnistuu. Järkevä vaihtoehto on a), jolloin nupin vaihtamisesta selviää neljä ruuvia avaamalla ja kiinnittämällä. Mikäli CopterX:n swashin pallot eivät irtoa, saa kaupasta helposti irtopalloja & ruuveja tilalle. Swashin palloineen voi viskata laatikon perälle.

Kolmas vaihtoehto (jos välttämättä haluaa käyttää CopterX:n swashia) on porata ja kierteistää swashiin uusi reikä ohjurille. Nyt vaihto edellyttää tuon reijän tekemistä ja servoilta tulevien linkkien päiden TAI kolmen ulomman swashin pallon vaihtamista.

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Kiitos ohjeista.

Ajattelin, että käytän cx swashia, niin saan pidettyä ton koko beltin entisen nupin varaosana --> jos cx menee täysin toimintakyvyttömäksi, saan iskee vanhan nupin taas kiinni ja kopu pysyy ilmassa.

Aiemmin tässä säikeessäkin sanottujen ohjeiden mukaan swashin räpläämiseltä välttyy kun siirtää ton ohjurin vaan etupuolelle. Onnistuu poraamalla parit reijät tuohon muoviin.

Hankin trexstoresta tuollaisen ruuvisetin, siellä lienee pallojakin ehkä mukana, niin saa vaihdettua noita jotka ottaa damagea. Pitää yrittää vielä ainakin pari linkkiä saada nyt irti ja vaihtaa ruuvit, nii pääsee sit lapakulmavaiheessa helpommalla.

Iskin suosiolla vanhan nupin paikalleen ja yritän saada leparin sinne paikalleen, sais vielä tänäviikonloppuna ilmaa alle.


EDIT: Kyllä nyt alkaa läthee noi ruuvit mitä en kerenny hajottaa. Helvetinkuumaksi, pihdeille toisesta päästä kiinni, ensin pihdeillä pyörittelee palloa ja kun se alkaa liikkuu, niin sit ruuvimeisselillä edestakaisella liikkeellä ruuvi löystyy sen verran että se tulee ihan mukavasti ulos. Välissä joutuu vielä kuumentaa pariiin kertaan.
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu, 2009, 11:46:52 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Pistetääs taas kuulumisia.

Vähän oli tuulista ulkona, mutta pakko oli päästä ilmaan. Lapauran katoin aiemmin suurin piirtein ja liian pienillä kierroksilla ja ulkona totesin, että on varmaa hiukan liian pienet kulmat, mutta aika hyvin toi silti lenteli.

Säädin tän tredin ohjeiden mukaan peräservoa ja sehän asettukin kerrasta. Samalla hävis perän väpätys. Perä ei pidemmässä leiuttelussa oikein pitänyt, mutta gainia oli koko ajan vajaa täysi, joten varaa olis ollu lisätä sitä. Toistaseks kiertelin kävellen aina kopun taakse, pitää katsoa myöhemmin vielä sitä perää ja hienosäätää jos se aina pyrkii kääntyy samaan suuntaan

Swashi ei vieläkään ollu näemmä ihan suorassa, mutta trimmillä sen sai täysin kuriin. Nyt oon pidentäny linkkiä 3 kierrosta ja alunperinkin swashi näytti olevan silmällä katsoen suorassa. Kai sitä vielä pitää pidennellä vaan..

No, jokatapauksessa noilla säädöillä kopu lensi ITSESTÄÄN! Ei mitään järkeä tuossa erossa, kun vertaa edellisiin kertoihin. Paikoitellen riitti tikun töksyttely silloin tälköin, kun aiemmin aina ja vieläkin välillä sitä joutuu jatkuvasti kampeemaan johonki suuntaan. Aika helmi olo välillä, kun kopu pysy paikallaan ilmassa :)!



Ainut mikä vähä herätti kysymystä oli perän säätövaiheessa sellainen outo ääni pienillä kierroksilla. Ääntä piti perä, takaservo taii gyro, todnäk jompi kumpi kahdesta ekasta. Ääni muistutti kalkkarokäärmeen kolinaa, ihan ku servo olis vatkannu pientä liikettä edes takas. Tää ääni kuulu siis pienillä kierroksilla sekä jopa ilman et moottori pyöri. (Mulla saatto edellisellä kerrällä ottaa vähän peräpropelli hiekkaan, en tiedä oisko siitä, mekaniikka näyttää ok, samoin servon liikerata.)

Äänestä huolimatta sain peräservon säädettyä ja se siis toimi sit leijutuksessa ihan ok.



CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Onko perällä digiservo, ne ruttuuttelee aina vähän.. gyro ei pidä ääntä.
Ja riippuen gyrosta ja ganista niin se ohjailee ja liikuttelee servoa monesti paikoillaankin niin ääni tulee siitä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Jos ääni oli kilinää eikä surinaa, se on hihna joka siellä räpisee vasten takaputken sisäpintaa. Normaalia.

Miten olet tarkistanut swashin suoruuden? Omasta kokemuksesta voin sanoa että silmämääräisesti suoruutta on erittäin hankala todeta PAITSI keskipalloa tiirailemalla. Kun palloa näkyy yhtä paljon joka puolelta, on swash suorassa. Ulkokehää katselemalla swash voi olla helposti montakin linkin kierrosta vinossa ja näyttää silti aivan suoralta. Parhaiten suoruuden toteaa tietysti "mittarilla", eli swash leveling tool:la.

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Nonniin, laittelen taas tänne tilannepäivitystä :)!


Olin taas puolisentoista viikkoa muiden harrastusten ja työn parissa muualla suomea, joten kopua en ole edes nähnyt, vähän noilla ilmaisvermeillä simuloinut. Jälleennäkemisen ilo belttini kanssa oli VALTAVA :)! Koulutöitä tehden asentelin phoenixin kotikoneelle ja hyvin pelittää. Nyt kun koulu tuli hoidettua, tempaisin beltin mukaan ja lähikentälle.


Viimeisimmän lennätyskerran jälkeen olin kiertänyt yhtä linkkiä kierroksen, kun kopu pyrki vasuriin. Nyt ilokseni huomasin, että kopu nousi suoraan eikä ainakaan maassa pyrkinyt yhtään mihinkään. Kahden akun verran Beltti pysyi ilmassa, apujalakset pelasti pari kertaa räpiköintiä maan pinnassa, vielä en niitä uskalla pois heittää. Nyt kopu pysyy kuitenkin hanskassa kun perä osoittaa itsee päin, tai hetkellisesti kylki itseen päin. Kopua pystyy ohjailemaan minne haluaa eikä "Nyt se karaa" -tunnet enää esiinny.

Mulla on edelleen tuossa beltissä muovinuppi kiinni. Eiks kopuissakin päde se, että kun se toimii, älä koske? Mietin, että jos en vielä vaihda tuota cx nuppia, kertää harjoittelu onnistuu näinkin? Any comments?

All in all, tää fiilis on mahtava =)! Toivottavasti joku harrastamista aikova lukee tään ketjunb läpi, ja huomaa, että vaikka alussa on vaikeaa, niin onnistumisen elämykset on vähintään yhtä mahtavia!
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Eikai sitä kannata mennä vaihteleen jos se nyt toimii, vaihtaa sitten kun se muovinen menee atomeiksi.
Ja onnittelut onnistuneesta keikasta  ;D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Nonniin, laittelen taas tänne tilannepäivitystä :)!


Olin taas puolisentoista viikkoa muiden harrastusten ja työn parissa muualla suomea, joten kopua en ole edes nähnyt, vähän noilla ilmaisvermeillä simuloinut. Jälleennäkemisen ilo belttini kanssa oli VALTAVA :)! Koulutöitä tehden asentelin phoenixin kotikoneelle ja hyvin pelittää. Nyt kun koulu tuli hoidettua, tempaisin beltin mukaan ja lähikentälle.


Viimeisimmän lennätyskerran jälkeen olin kiertänyt yhtä linkkiä kierroksen, kun kopu pyrki vasuriin. Nyt ilokseni huomasin, että kopu nousi suoraan eikä ainakaan maassa pyrkinyt yhtään mihinkään. Kahden akun verran Beltti pysyi ilmassa, apujalakset pelasti pari kertaa räpiköintiä maan pinnassa, vielä en niitä uskalla pois heittää. Nyt kopu pysyy kuitenkin hanskassa kun perä osoittaa itsee päin, tai hetkellisesti kylki itseen päin. Kopua pystyy ohjailemaan minne haluaa eikä "Nyt se karaa" -tunnet enää esiinny.

Mulla on edelleen tuossa beltissä muovinuppi kiinni. Eiks kopuissakin päde se, että kun se toimii, älä koske? Mietin, että jos en vielä vaihda tuota cx nuppia, kertää harjoittelu onnistuu näinkin? Any comments?

All in all, tää fiilis on mahtava =)! Toivottavasti joku harrastamista aikova lukee tään ketjunb läpi, ja huomaa, että vaikka alussa on vaikeaa, niin onnistumisen elämykset on vähintään yhtä mahtavia!
Noniin siitä se lähtee 8)  jos kopteri toimii ni elä tee mitään sille, vaan lennätät. kun kopteri toimii ni välillä voit tarkistella onko ruuvvit kiinni  ja muuta huoltoa.
« Viimeksi muokattu: 16 Lokakuu, 2009, 23:07:50 kirjoittanut Ege »

Poissa Lepatus

  • Opetteleva torppari
  • **
Moi, ja onnittelut!
Täytyy sanoa että olet kylllä sitkeä kaveri.
Minä en olisi jaksanut jumpata noin paljon tuon Beltin kanssa. Mutta tosi hienoa että se on nyt säädöissä. Se lämmittää meidän kaikkien "E-Sky" -miesten mieliä :D
E-Smart
Spektrum DX7
Dji Phantom

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Kiitos kannustuksista :)! Kyllä kieltämättä nyt tuntuu hyvälle. Huomiseksi taas akut latailtu, sitä ensimmäistä isoa torppia odotellassa. Nyt alkaa jo korkeutta ja vauhtiakin vähä olla, niin kyllä se kohta alas tulee :D.

Tää harrastus on kyllä niin mukaansa tempaavaa että huh huh. Jouluksi suunnitteilla saada tuo cx kopteri ilmaan ja vielä ihan hyvillä sisuskamoilla. Myös isompaa oon haaveillu, mutta se saa vielä odottaa :).
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Nonnii. Tänä aamuna sattu pieni haveri, pieni tuulenvire ja ohjausvirhe ja beltti makas taas kyljellähän hiekkakentällä. Tälläkertaa nupin keskiön läpi menevästä "aisasta" murtui pala ja sitä varaosaa ei tietenkään ollu..joten purettuani nupin atoimeksi pistin sen muovipussiin ja kopupakin pohjalle.

Tilalle pelttiin hyppäs cx nuppi. Linkkitankoja sai kotvan väännellä että sais swashin olemaan sopivalla korkeudella (oli alussa liian matalalla). Lapakulmia vähän väsäilin ja lapaura olikin mun silmään passeli siltä seisomalta. Lapojen kanssa oli pientä ongelmaa, beltin lavat ei suoraan mahdu noihin lapapitimiin. Kuorin lavoista muoviläpykät pois ja tarpeeks kireellä noi lavat on nyt sellaiset, että ovat muuten löysät, mutta pari kohtaa vähä kinnaa. Tuo ongelma aiheutti vähän tärinää, mutta sekin hävis korkeimmilla kierroksilla.

CX nupin kanssa peltti näyttää lentävän oikein mukavasti! Lennossa nimen omaan vaikuttaa vakaammalle. Jostain syystä perä ei pidä taaskaan ihan absoluuttisen hyvin, vaan sitä pitää välillä korjailla. Katsotaan joskos gyro gainilla löytyy pitävä  kohta. Swashia sai taas säädellä ja jostain syystä tuossakin swash ei liiku tasssa, eli se tuntuu kallistuvan. Taitanee olla ominaisuus?

Suosittelen siis CopterX nupin vaihtamista belttiin, jos haluaa vähän nähdä vaivaa. Näyttää stabiloivan konetta :)!
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Jos perä "valuu" niin tarkista perän mekaaninen säätö, ja ettei täristä kopteri epänormaalisti ja gyron kiinnityksiä voi vaihdella että löytyy sopiva jolla toimii.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Tänään vähän leijuteltiin Nokelaisen kanssa (kiitos seurasta :), pienet oli vähän tilat, mutta oli mukavaa nähdä kuitenkin täysikokoinen rc kopu tositoimissa. On se vähän muuta toista kuin tuollainen rääpäle :D!

Laitettiin merkille että beltin perä on aika rauhaton. Servoa siirtämällä perän liikkuminen rauhottu, mutta vispaus jäi. Mahdollista että mulla oli hov.pit. namikka liian isoilla lapakulmilla -> voisko aiheuttaa vatkaamista? Gainia kun pienenti, niin vatkaus vain hidastui, ei loppunut.

No, tänää ei akut kerenny enää latautua illaksi, niin vaihdoinpa belttiin cx perän. Sisällä ainakin näytti että ainakin roottori pyörii, huomenna sit testailemaan miten toimii oikeesti.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
CX perän vaihtamisen myötä loppu täysin toi perän vispaus. Servon säädön jälkeen (näytti jopa siltä että) perä istuu nyt kuin tatti paikallaan, gaini oli vaan puolessa (!!). Swashi vielä kun on edes sinnepäin, niin sitten mennään.

Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella. Sit vaan taivaslentoo harjoittelee silleen ihan kunnolla. Kohta tartteis paremman paikanki, kun tuon urkkakentän. Jostai syystä tuntuu,että puut ja valotolpat on siirtyneet huomattavasti lähemmäs kentän keskustaa siitä kun aloitin leijuttelun.
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Kyllä se tahtoo aina pomppia kun vaihtaa leijusta idleen, iso ero lapakulmissa ja kierroksissa tai jommissakummissa.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Sen pomppaamisen voi tosiaan eliminoida pois radiosta käsin, mutta yksi tapa on laittaa idle päälle vasta kun kiihdytät taivaalle.
Tuolloin käytössä on reippaasti kulmia ja muutos idlelle ei tipauta heliä tonttiin.

Myös alastulossa sen idlen voi napsaista pois päältä kun heli liikkuu vielä vähän ylempänä.


Säätökursseilla tämäkin asia varmastikin käsitellään läpi.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Hienoa että käsitellään :)! Tää kaikki olis helpompaa sen jälkee.

Aika ylhäällä ekan kerran jälkeen kopuu pidinki, sillon harjoitusjalakset kivasti vaimensi maahantömpsyä, ei ollu kyllä kun sellainen pieni heijaus, mut kuitenkin. Luulen, että kulmissa on vähä ongelmaa, kun ilman idleäkin joutuu pitää hovpittiä aika korkeella, että kopu nousee tikun puolivälin kohdilla.. Ja sit toisaalta tuo pomppaus tapahtuu aina alaspäin, ja idleä pois otettaessa kopu pomppaa aina ylöspäin (tai ainkin lähtee nousemaan). Ei tuo sinänsä häiritse, mutta pitää sitä kokoeilla saada paremmaksi :). Eskyn mankasta tuota pomppausta ei varmaa oikei pysty suoraan estämää?


Sellainen huomio jos joku samanlainen amatööri vaihtelee CopterX:n perää belttiin, niin kannattaa huomata (että ainakin mulla :D) että perän toiminta on erilainen ja ohjaimen ja gyron namiskat pitää vaihtaa reversestä normaaliin.

EDIT:
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Myös alastulossa sen idlen voi napsaista pois päältä kun heli liikkuu vielä vähän ylempänä.
Tämä johtuu varmasti täysin kokemattomuudesta, mutta todella ärsyttävää tuoda kopu alas korkeammalta normimodessa. Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2009, 11:09:21 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Millasetkas lapakulma ja kaasukäyrät sulla on idlessä upissa ja normimodessa? Vai oliko käytössä vielä Eskyn mainio mao mankka? Pomppausta voi tietokoneradiolla vähentää nostamalla normitilan kierroksia, ja laittamalla lapakulmakäyräksi normitilaan esim. 30-40-50-75-100 ja idleen 0-25-50-75-100, eli tikun puolen välin jälkeen on kummassakin lentotilassa samat kulmat.

Lainaus
Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.

Ei kopterien pitäisi täristä pienemmillä kierroksillakaan, ainakaan en ole ikinä kuullut tai huomannut mitään vastaavaa. Olisiko sulla lavat liian kireellä?

-op-
« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2009, 11:46:13 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)
Millasetkas lapakulma ja kaasukäyrät sulla on idlessä upissa ja normimodessa? Vai oliko käytössä vielä Eskyn mainio mao mankka? Pomppausta voi tietokoneradiolla vähentää nostamalla normitilan kierroksia, ja laittamalla lapakulmakäyräksi normitilaan esim. 30-40-50-75-100 ja idleen 0-25-50-75-100, eli tikun puolen välin jälkeen on kummassakin lentotilassa samat kulmat.
Eskyn mankasta tuota pomppausta ei varmaa oikei pysty suoraan estämää?
- Eli mankka on tuo vielä jouluun asti. Sitten pukki tuo paremman ;). (Se on toi kopupukki, joka on tuolla tuubivideot -osiossa ;)

Edit: Lähinnä tosiaan häiritsee se, että vaikka tikku on noin keskustassa/sen yläpuolella (ja hovpit plussalla), ja kopu nousee hiukan normissa niin pompaus siirryttäessä idleen on ALASpäin, eli lapakulmat lienee liikaa miinuksella.

Lainaus
Kierroksia kun tiputtaa että kopu rupee laskeutumaan vähänki ripeämmin, nii mennään jo sinne, että alkaa vähä täristämään. Sama tapahtuu osittain vissii myös paremmin säädetyissä kopuissa (joku resonanssitaajuus tjsp?), mutta varmasti säädöillä sais helpostusta tuohonki.

Ei kopterien pitäisi täristä pienemmillä kierroksillakaan, ainakaan en ole ikinä kuullut tai huomannut mitään vastaavaa. Olisiko sulla lavat liian kireellä?
Tossa CX topissa lavat on aika kireillä kun ne on väännetty taakse (säilytysasentoon), mutta sivuille levitettyinä ne on vähä löysemmät sellaisen 10-20 asteen matkalta. Tässä sivullelevitetyssä löysemmässä(kin) kohdassa lavat on sen verran tiukat, että jos perästä ottaa kiinni, roikottaa nokkaa alas (lavat sivuilla) ja ravistaa ylös alas, nii lavat ei liiku. Onko liian kireet?

Edit: Ja sama tärinä oli kyllä Eskyn nupissakin, sekä varsinki tuossa cx nupissa eskyn lavoilla (jolloin lavat oli löysät, mutta vähä epäsopivat (lonksu) [Tämä ennen ku sain sopivat lavat]).


Kiitos taas kommenteista ja avusta :)!!

« Viimeksi muokattu: 20 Lokakuu, 2009, 12:00:19 kirjoittanut znake »
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Ekat idlet myös otettu. Lapakulmat ei ehkä ole ihan asialliset, kun idlellä kopu pomppaa alaspäin vaikka hovpitti on reilusti postiivisella puolella.
Voisiko hov.pit.-säätö vaikuttaa vain normaalimoden lapakulmiin? Eli käytännössä mitä enemmän lyöt hov.pit.-säätöä plussalle, sitä suurempi ero idle- ja normaalikäyrän välille syntyy. Lavat ovat aina vain enemmän plussalla normaalimoodissa. Tästä johtuu pomppaus alaspäin siirryttäessä idelle. Voisiko olla näin?

Itse käytän idleä siten, että se on aina päällä. Lähden siis maasta idle silmässä ja tulen alas samalla moodilla. Normaalimoodia en käytä mihinkään (paitsi säätämiseen). Kannattaa kokeilla! Kopteri käyttäytyy aina samalla tavalla ja on vakaa lentää myös "pelkässä" leijutuksessa. Teoriassa pelkällä idellä lentäminen on myös hellempi rattaille, kun missään vaiheessa ei tule suurta pomppausta kierroksissa. Siis toisin, kuin siirryttäessä kesken lennon normaalimodesta idlelle (mikäli kaasukäyrät eivät vastaa leijuntakohdassa toisiaan).

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Tossa CX topissa lavat on aika kireillä kun ne on väännetty taakse (säilytysasentoon), mutta sivuille levitettyinä ne on vähä löysemmät sellaisen 10-20 asteen matkalta. Tässä sivullelevitetyssä löysemmässä(kin) kohdassa lavat on sen verran tiukat, että jos perästä ottaa kiinni, roikottaa nokkaa alas (lavat sivuilla) ja ravistaa ylös alas, nii lavat ei liiku. Onko liian kireet?
Lapaset on turhan kireällä.
Sopiva kireyden voit testata tuolla edellä mainitsemallasi tapaa, mutta lapojen tulisi heilahtaa alas.
Itse tosin säädän lavat niin, että eivät alas asti heilahda vaan jäävät noin puoleen matkaan.

Tuosta mainitsemastasi lapojen löysemmästä kohdasta johtuen lavat luultavasti jäävät hieman eri kohtiin. Käsikopelolla heiluttelemalla lapoja muutamaia asteitasaat tarkistettua niiden samansuuruisen kireyden molemmilla puolin.


Tuo tärinä voi johtua myös hillittömistä lapakulmista pienillä kierroksilla.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa znake

  • Pro torppari
  • ****
  • Taivaslentelyn alkeita :)

Luulen, että oli liian kireät lavat ja lisäksi liian isot kulmat niille kierroksille...joutu laittaa miinusta.

Ei noi kulmat vieläkään ole ihan passelit, mutta nolla on nyt keskellä (suurinpiirtein) molemmissa nii sepä riittää. Kunhan perä suht pitää, nii vielä näillä mun "tempuilla" aika hyvin pystyy tikulla korjaa noi pienet vänkyilyt.


Kiitos taas auttaneille =), opin taas paljon. Seuraavan viikon lauantaina sitten lisää =)!
CopterX CX 450AE V2 + Gy401 + S9257 + 3xDS410 +Turnigyn nopari&motti
Trex 250  - edelleen hankinnassa
Spektrum DX7
Phoenix RC

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
37 Vastauksia
19991 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2008, 12:59:46
kirjoittanut sgtpepper
26 Vastauksia
10261 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Marraskuu, 2008, 17:09:26
kirjoittanut 1m4s0_
15 Vastauksia
6344 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Joulukuu, 2008, 12:31:41
kirjoittanut mnentwig
1 Vastauksia
2298 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2009, 22:17:19
kirjoittanut Vilho
0 Vastauksia
2307 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Kesäkuu, 2015, 17:46:37
kirjoittanut sakke4321