Kirjoittaja Aihe: ESky King 3  (Luettu 11733 kertaa)

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
ESky King 3
« : 04 Syyskuu, 2009, 19:49:55 »
Ensimmäinen ESky King 3 3D RTF kopteri käytössä ja säätämisen kanssa on vähän ohjelmaa.
Osaajat varmasti tietävät ratkaisun, itse olen yrittänyt nyt muutaman pvän "säätää" ja touhuta mut, tuloksetta.

Tönärillä olen mitannut kaikki linkit ohjearvoihin mitä olen ohjekirjasta löytäny.
Ilmaan nostettaessa kopu on kallellaan oikealle, ohjaimesta joutuu korjaamaan miltei täydet jotta pääsee suoraan ylös, jollei ohjaimesta pistä vastaan niin kone liukuu rivakasti vasemmalle.

Kopterin alla on harjoitusjalakset ja pallot, olen koittanut myös ilman mutta, lavat osuvat maahan ennemmin kuin kopu nousee ilmaan.
Konetta ei ole vielä toistaiseksi torpattu, tehdassäädöissä.
Kopua pystyn leijuttamaan 70% kontrollilla muutaman kymmenen cm korkeudessa mut, leijuttaessakin kone on oikealle kallellaan ja jos helppaa ohjaimista niin kallistuu välittömästi vasemmalle.

Netistä olen miltei kaikki mahdolliset manuaalit ja säätöoppaat lukenut mitä olen löytänyt mut, nyt kaivataan selvää suomenkieltä.
Live apu olisi tietysti paras mahdollinen, näkisi käytännössä säädöt ja vaikutukset mut, valitettavasti siihen ei ole ainakaan tällä haavaa mahdollisuutta.

Aijemmin lennättelin easy xs coax kopteria, se pysyy lapasessa ja siitä innostuneena siirryin 3D mut, ilman ohjeistusta king3 ei kyllä tule lentämään.

Kiitos,
Rami

Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #1 : 04 Syyskuu, 2009, 19:56:04 »
Onko sulla swashplate suorassa? Jos ei, niin koetappa siirtää sen servon vipua pykälä ylöspäin jonka puoli on kallellaan alaspäin. Tai jos yksi on kahta muuta ylempänä niin alaspäin.

Olinko tarpeeksi epäselvä?

Ohessa kuva swashplatesta eli kallistuslevystä.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2009, 19:57:47 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #2 : 04 Syyskuu, 2009, 20:00:35 »
Moi kopterin kuuluukin olla hieman kallellaan oikealle leijjuttaessa paikallaan, kokeileppa nostaa nopeammin kone ilmaan ni ei pyri vasemmalle niin paljon tai ku nostat kopteria ni kallista oikealle samalla ku lisäät kaasua/lapakulmia. Mullaki Jarin quarkki lähti lapasesta kun en nostanu tarpeeks nopeesti. Nyt ikuinen porttikielto Jarin Quarkkiin  ::)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #3 : 04 Syyskuu, 2009, 20:02:38 »
Eli swashin tulisi olla edestä tai takaa katsottaessa 90 asteen kulmassa pääakseliin nähden. Nyt jos se on kallellaan oikealle niin todennäköisesti joku servovipu on pykälän pielessä. Tai sitten sinulla on trimmiä oikealle ja reilusti...

Ege, sulla kuuluis olla porttikielto Rouva Lumajaankin.... :P
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #4 : 04 Syyskuu, 2009, 20:09:03 »
Eli swashin tulisi olla edestä tai takaa katsottaessa 90 asteen kulmassa pääakseliin nähden. Nyt jos se on kallellaan oikealle niin todennäköisesti joku servovipu on pykälän pielessä. Tai sitten sinulla on trimmiä oikealle ja reilusti...

Ege, sulla kuuluis olla porttikielto Rouva Lumajaankin.... :P
:D Se mikään rouva  ole  ;D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #5 : 04 Syyskuu, 2009, 20:12:40 »
Ai, onko teille tulut avioero?

Vai onko se Madame Lumaja? ;)

*EDIT* nyt menee kyllä vähän ohi täysin asiallisen kysymyksen, anteeksi.
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #6 : 04 Syyskuu, 2009, 20:14:35 »
Ai, onko teille tulut avioero?

Vai onko se Madame Lumaja? ;)
Nonii elä litki sitä ilolientä enää  ;D  leirillä näät...

Noniin ja palataas aiheeseen välillä.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2009, 20:16:18 kirjoittanut Ege »

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: ESky King 3
« Vastaus #7 : 04 Syyskuu, 2009, 20:22:01 »
Nopeaa vastausta, kiitos näistä!

Ropellihattu, Swashplate on silmämääräisesti 90´kulmassa akseliin nähden.
Trimmi on keskellä, "neutraali?"

Ege, Huomasin itsekkin että vähän nopeammin nostettaessa ei tarvitse niin paljoa korjata, ensin koittelin varovasti lisäillä kaasua mut, lavat miltei maassa ja kone vieläkin tontissa, nyt saan kyllä koneen ilmaan ja pystyn hivenen leijuttelemaan mutta, turvaalue on syytä olla 10m joka suuntaan ;)

Kopu on reilusti kallellaan, mitä youtubesta katsellut niin näyttää leijuttelussa koput olevan aina olevan MILTEI suorassa, oma kopu on reilusti kallellaan, pitänee ottaa joku kuva niin selviää sekin.
Pitänee harjoitella ja kattoa vielä kertaallee toi swashplate, se on kyllä jo muutamaan kertaan katsottu mut, kerta vielä.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #8 : 04 Syyskuu, 2009, 20:24:05 »
Nopeaa vastausta, kiitos näistä!

Ropellihattu, Swashplate on silmämääräisesti 90´kulmassa akseliin nähden.
Trimmi on keskellä, "neutraali?"

Ege, Huomasin itsekkin että vähän nopeammin nostettaessa ei tarvitse niin paljoa korjata, ensin koittelin varovasti lisäillä kaasua mut, lavat miltei maassa ja kone vieläkin tontissa, nyt saan kyllä koneen ilmaan ja pystyn hivenen leijuttelemaan mutta, turvaalue on syytä olla 10m joka suuntaan ;)

Kopu on reilusti kallellaan, mitä youtubesta katsellut niin näyttää leijuttelussa koput olevan aina olevan MILTEI suorassa, oma kopu on reilusti kallellaan, pitänee ottaa joku kuva niin selviää sekin.
Pitänee harjoitella ja kattoa vielä kertaallee toi swashplate, se on kyllä jo muutamaan kertaan katsottu mut, kerta vielä.

Ootkos tulossa tonne Selänpäähän syysleirille? siellähän sen sais ainaki säädettyä.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #9 : 04 Syyskuu, 2009, 20:32:31 »
Nopeaa vastausta, kiitos näistä!

Ropellihattu, Swashplate on silmämääräisesti 90´kulmassa akseliin nähden.
Trimmi on keskellä, "neutraali?"

Ege, Huomasin itsekkin että vähän nopeammin nostettaessa ei tarvitse niin paljoa korjata, ensin koittelin varovasti lisäillä kaasua mut, lavat miltei maassa ja kone vieläkin tontissa, nyt saan kyllä koneen ilmaan ja pystyn hivenen leijuttelemaan mutta, turvaalue on syytä olla 10m joka suuntaan ;)

Kopu on reilusti kallellaan, mitä youtubesta katsellut niin näyttää leijuttelussa koput olevan aina olevan MILTEI suorassa, oma kopu on reilusti kallellaan, pitänee ottaa joku kuva niin selviää sekin.
Pitänee harjoitella ja kattoa vielä kertaallee toi swashplate, se on kyllä jo muutamaan kertaan katsottu mut, kerta vielä.

Tosta aileronin trimmistä eli ei sen tarvii olla keskellä vaan trimmaat sillä kopterin semmoseks ku haluat, perä trimmi pitää olla kyllä keskellä heading holdissa. Niin ja sitten mulla on mekaaninen miksaus nupissa eikä ccpm tykkään yksinkertaisista en tiedä mikä tossa Eskyssä on?
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2009, 20:37:58 kirjoittanut Ege »

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #10 : 04 Syyskuu, 2009, 20:37:37 »
Mites, throttle hold löytynee (toivottavasti) radiosta?

Hold päälle ja kaasutikkua ylös, kallistuuko swash samalla oikealle?

Kopteri kampeaa hieman nostaessa oikealle mutta kyllä se leijuu (suhteellisen) suorassa joten jos saat vaikka metrin ylös niin ei pitäis enää kammeta minnekään.

Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #11 : 04 Syyskuu, 2009, 20:40:22 »
Mites, throttle hold löytynee (toivottavasti) radiosta?

Hold päälle ja kaasutikkua ylös, kallistuuko swash samalla oikealle?

Kopteri kampeaa hieman nostaessa oikealle mutta kyllä se leijuu (suhteellisen) suorassa joten jos saat vaikka metrin ylös niin ei pitäis enää kammeta minnekään.


Eikös se vasemmalle kampea nostettaessa.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #12 : 04 Syyskuu, 2009, 20:47:47 »
Totta, vasemmallehan se. Ege on tarkkana kuin porkkana. Itse sitä ei juuri tule enää huomioitua... ::)

Lainaus Ege: "ni ei pyri vasemmalle niin paljon". Eihän se vasemmalle ole kammennutkaan...

Mutta joka tapauksessa, jokin on vinossa jos kampeaa jonnekin.

Toki jos roottori pyörii vastapäivään on ajautuminen oikealle mahdollista... :P
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2009, 20:49:27 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #13 : 04 Syyskuu, 2009, 20:52:10 »
Totta, vasemmallehan se. Ege on tarkkana kuin porkkana. Itse sitä ei juuri tule enää huomioitua... ::)

Lainaus Ege: "ni ei pyri vasemmalle niin paljon". Eihän se vasemmalle ole kammennutkaan...

Mutta joka tapauksessa, jokin on vinossa jos kampeaa jonnekin.

Toki jos roottori pyörii vastapäivään on ajautuminen oikealle mahdollista... :P
Jep sitä vartenhan siinä lähettimessä on ne trimmt millä säädetään, ei tässä kohta enään niin tarkkana olla ku pitäs saunaan lähteä. Mukaan 3 EagleIII  ;D
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2009, 20:54:38 kirjoittanut Ege »

Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: ESky King 3
« Vastaus #14 : 04 Syyskuu, 2009, 21:11:35 »
Noniin nyt,ei enään sitä juomaa säästäkää
leirille,siis fanttaa.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #15 : 04 Syyskuu, 2009, 22:27:31 »
Jep kauppaan mennään  8)  ja toivottavasti Ramille oli noista meidän höpötyksistä jotain apua.

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: ESky King 3
« Vastaus #16 : 05 Syyskuu, 2009, 17:57:39 »
On taas "lennetty" muutama akullinen, ja vähän olen linkistöstä koittanut säätää mutta, ei olla menty parempaan eikä kyllä huonompaankaan suuntaan.

Koitin ottaa ajastimella kuvan tossa samalla kun leijuttelin.
Kopu on kallellaan ja miltei noin se on kun sitä paikallaan leijuttelee, matalalla tai sitten vähän korkeemmalla. Olen koittanut myös ilman treenijalaksia mut, samallalailla kallellaan leijutaan.
Katsokaa kokeneemmat ja kirjoittakaa jos tulee säätöajatuksia.

Linkistöstä katselin suunnat että mihin suuntaan joudun korjaamaan ja linkistöä viisi (5) kierrosta kiristin ja toisesta reunasta aukaisin, en osaa sanoa menikö paremmaksi mutta, ei ainakaan huonommaksi ja silmämääräisesti swashplatter on vieläkin vaaterissa molemmissa suunnissa.

Kallellaan, ei ole 3D treenit menossa vaikka siltä voikin näyttää...

*Akkuja olen ladannut eskyn omalla ledi laturilla ja ei se taida olla ihan pro luokkaa, reilu 2h laturissa ja toisinaan lentoaika 10min ja toisinaan 5min, akuista piittaamatta.
Pistin ebaystä laturin tilaukseen, balanceri ja systeemit samassa, toivoittavasti sillä päästään tasaisempaan lopputulokseen.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #17 : 05 Syyskuu, 2009, 18:03:25 »
Joo aileron trimmiä vaan vasemmalle, se kopteri ei kuulu olla paikallaan leijjuessa ku muutaman asteen kallellaan oikealle.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #18 : 05 Syyskuu, 2009, 18:14:58 »
Joo aileron trimmiä vaan vasemmalle, se kopteri ei kuulu olla paikallaan leijjuessa ku muutaman asteen kallellaan oikealle.


Lakkaa nyt jo Ege höpöttämästä tuosta kallellaan olosta. Jos kone oikeasti kampeaa oikealle, on joku vialla. Toki jos sun mielestä se on ok että joutuu ailea vääntämään puolet liikealueesta vastaan niin ei kai siinä mitään...

Tuon kuvan tilanteessa ainakin näyttäis swash olevan suorassa. Oliko nyt niin, että jos nostat koneen n. metrin korkeuteen niin silti viettää oikealle niin että saa tikulla korjata tyyliin puolet liikealueesta tai enemmän?

*EDIT* mikä radio sulla on?
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2009, 18:16:30 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: ESky King 3
« Vastaus #19 : 05 Syyskuu, 2009, 18:24:25 »
Miten on mahdollista edes että kopteri on nuin paljon kallellaa ja pysyy paikoillaan leijutuksessa??
Tietenkin jos on kova tuuli kuvassaa oikealta... mutta en tiedä.. ja mitä matallammalla niin niin sitä enemmän pyörteitä ja vaeltelua.. kuva näyttää siltä kuin kopteri vaeltaisi oikealle :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: ESky King 3
« Vastaus #20 : 05 Syyskuu, 2009, 18:24:57 »
Joo aileron trimmiä vaan vasemmalle, se kopteri ei kuulu olla paikallaan leijjuessa ku muutaman asteen kallellaan oikealle.


Lakkaa nyt jo Ege höpöttämästä tuosta kallellaan olosta. Jos kone oikeasti kampeaa oikealle, on joku vialla. Toki jos sun mielestä se on ok että joutuu ailea vääntämään puolet liikealueesta vastaan niin ei kai siinä mitään...

Tuon kuvan tilanteessa ainakin näyttäis swash olevan suorassa. Oliko nyt niin, että jos nostat koneen n. metrin korkeuteen niin silti viettää oikealle niin että saa tikulla korjata tyyliin puolet liikealueesta tai enemmän?

*EDIT* mikä radio sulla on?
No tietysti ensin swash suoraan ja sen jälkeen vasta trimmiä  ;D

Kaapo

  • Vieras
Vs: ESky King 3
« Vastaus #21 : 05 Syyskuu, 2009, 18:26:46 »
Itse olen tappellut tuon ongelman kanssa ja itellä ratkesi asia kun kattelin kopteria niin että otin nupin yläpäästä kiinni ja koetin onko se tasapainossa ei ollut akkua siirtämällä vasemmalle perästä katottuna sain koneen meneen suoraa ylös ja leijui paikallaan  vaikka otti sormet pois tikuilta..

Eli lyhyesti tasapaino ongelmasta on kyse liikaa tavaraa toisella kyljellä.. Ei ammati miehen arvio mutta näin mulla se korjaantui.. Swasplate oli katottu swasplate levelerillä suoraan eli ei ollut vinossa.. Trimmit on mulla nollassa vaikka niitäkin voisi käyttää mutta kato kuitenkin onko se silmä määräsesti tasapainossa.. :P

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: ESky King 3
« Vastaus #22 : 05 Syyskuu, 2009, 18:35:21 »
ropellihattu, RTF paketin mukana tullut eskyn hinnat alkaen malli radio.
Aileronin trimmissä ei riitä laajuus oikaisemaan kopua.
Just niin, puolet saa korjata että leijuu paikallaan.

Metrissä tai 10cm leijuttelussa ei ole juurikaan eroa ton kallistuksen kanssa.

*ebaystä olen katsellut radioita ja muuta, alu upgrade kitti on tilattu, carbon lavat ja tommosta pientä varastoa että kun tulee ensimmäinen torppi niin on sitten toivottavasti varaosat hyllyssä, mikään ei ketuta niin kuin varaosien odottaminen ja lentotauko.
Olen radiota katsellut tulevaisuutta silmälläpitäen, Spektrum dx6i lienee toimiva ja hinnaltaan sopusuhtainen?
« Viimeksi muokattu: 05 Syyskuu, 2009, 18:45:11 kirjoittanut Rami »
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Hermis

  • Moderator
  • *****
Vs: ESky King 3
« Vastaus #23 : 06 Syyskuu, 2009, 14:42:48 »
Kone on kyllä aika rankasti kylellään ton kuvan pohjalta... Jos se pysyy paikoillaan noin niin ei ongelmaa, mutta nyt tilanne on siis ilmeisesti se että kun tikkuun ei kosketa, kone hakeutuu tuollalailla vinoon ja lähtee vaeltamaan oikealle...

-Lavoista näkyy kuvassa vain yksi kehä (paitsi oikean puolen lavan kärjet), tracking on siis (melkein) ok. Sama stabbarien kohdalla...
-Swashi on suorassa, joten se ei aiheuta virheellistä oikealle ohjaamista. Lavat ovat myös kuvassa molemmilla puolilla yhtä kaukana stabbaritangosta, eli nuppi on kallistusten suhteen keskiasennossa...
-Painopiste? Kopteri on aika kapea vekotin, mutta kannattaa koittaa jos painopistettä saisi lähemmäs keskilinjaa. Akkua siirtämällä onnistuu varmaan helpoiten jos on tarvetta.
-Toisaalta kuvassa näkyy aikamoista tärinää. En tiedä johtuuko se kamerasta vai kopterista, jos kopterista niin joku swashilta ylöspäin lähtevistä linkeistä voi olla erimittainen kuin parinsa. Sarjassamme "ei pitäisi aiheuttaa tuollaista ongelmaa, mutta kannattaa tarkistaa"... ::)

DX6i on ihan hyvä, tosin jos kahisevaa löytyy niin DX7 on vielä parempi.. ;) ;D
-flybarless, sedative stabilized head-

jkort

  • Vieras
Vs: ESky King 3
« Vastaus #24 : 07 Syyskuu, 2009, 15:07:19 »
Itse aloittelin tänä kesänä esky HB 3n kanssa ja alussa oli hankalaa, kallisteli, ei noussut hyvin. säätöjä olen tehnyt:
1. lapakulmia lisäsin reilusti ja mittaisin niin että kun taivaslentotila on päällä niin kaasutikku keskellä olisi leijutuskulmat. tehtaan säädöillä taivaslentotilassa kopteri nousi vasta kun tikku melkein oli ylä maksimissaan.

2. ohjaimesta säädin hover pitch nupikkaa siten että kierrokset saadaan reippaasti korkeammalle ennen kuin lapakulmat nouss paljoa, eli nupikkaa käännetään vastapäivään.
3. kaasu trimmin nostan yli puolen välin käynnistyksen jälkeen.
4. gyro gain on aika lailla keskiasennossa.

lapakulmien nosto ja kaasun nostaminen suhteessa lapakulmiin vakautti konetta aika lailla ja ei kallistele niin paljon. KOpteri myös nousee tasaisesti ja helpommin nopeammin eli on vakaampi myös. Huomaa että kun nuppiin saadaan lisää vauhtia niin on paljon vakaampi ja käännöksissä ei putoile ja nouse niinkuin liian pienillä kierroksilla.

voisi olla hyvä idea myös laittaa vähän eri pinioni jotta kierroksia saadaan lisää.

nyt kopteri on aika ok säädöissä ja pystyy ihan lentämäänkin


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
3866 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Tammikuu, 2011, 08:45:21
kirjoittanut Vispilä
0 Vastauksia
2495 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Maaliskuu, 2011, 06:29:53
kirjoittanut Jerkku
19 Vastauksia
12405 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Kesäkuu, 2012, 17:57:19
kirjoittanut kopterifriikki
1 Vastauksia
2674 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2011, 11:14:45
kirjoittanut Sammy
10 Vastauksia
10439 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Joulukuu, 2014, 14:21:20
kirjoittanut HJK