Kirjoittaja Aihe: Väsyykö moottori?  (Luettu 8729 kertaa)

tuupola

  • Vieras
Väsyykö moottori?
« : 03 Heinäkuu, 2009, 23:05:36 »
Väsyykö harjattomat moottorit? Kävin tänään lennättämässä ja kopteri oli laiska. Kierrokset on korvin kuultavasti alhaisemmat ja kopteri ei ota korkeutta läheskään niin nopeasti kuin aikaisemmin. Jotta kopteri leijuu pitää tikku olla reilusti  ylhäällä. En mitännut vielä kierroslukumittarin kanssa.

Luulin ensin että kyse on akusta jonka olen aikaisemmin vahingossa ajanut liian tyhjäksi. Ongelma oli kuitenkin sama kolmella eri akulla...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #1 : 03 Heinäkuu, 2009, 23:12:52 »
Ei väsy, paitsi jos käy tosi kuumana ja magneetit menettää ominaisuutensa. Veikkaan että jossain muualla vikaa. Kaverilla oli samantapaisia ongelmia säätimen kanssa, vähän kerrallaan väheni teho ja lentoaika ja lopulta ei toiminut ollenkaan. Onko mikään osa kuuma lennon jälkeen?


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Kaapo

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #2 : 04 Heinäkuu, 2009, 10:58:01 »
Mikä motti sulla on kiinni? Jos on align se mopompi 430x 3550kv niin se kyllä väsyy mulla hajosi juurikin kuvailemallasi tavalla eli ei ottanu enään korkeutta samaan tahtiin kuin ennen..vaihoin sitten align xl mottiin.. :o Nyt on toiminut tosin tossa uudessa motissa ei kuulu ne piippaukset eli laatua loppuun asti! menny ainakin itsellä usko näihin laatu laiteisiin eli vaikka maksaa kohtalaisen paljon ei voi odottaa laatua.. >:(

Poissa Nube

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team E-P
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #3 : 04 Heinäkuu, 2009, 18:16:10 »
Alignin mopoin oli 3050kv ja tehokkain 4000 kv, kolmas alignin samankokoinen tais olla 3600kv. Omaani laitoin Dualskyn motin kun Vertical hobbysta annetaan vuoden takuu. Myös Scorpionit on laatua, mulla ei niistä vaan ole kokemusta..

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #4 : 04 Heinäkuu, 2009, 19:13:03 »
Mikä motti sulla on kiinni? Jos on align se mopompi 430x 3550kv niin se kyllä väsyy mulla hajosi juurikin kuvailemallasi tavalla eli ei ottanu enään korkeutta samaan tahtiin kuin ennen..

No nyt ei kyllä ymmärrä miten harjaton moottori voi "väsyä", kävikö teillä niin kuumana että magneetit menetti tehoaan vai mitä? Eihän magneetti ilman syytä heikkene? Eikä käämitkään voi käytöstä kulua. En sano etteikö olisi ollut ongelmaa motin kanssa, haluaisin vain tietää mikä oli syy.
 

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Kaapo

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #5 : 04 Heinäkuu, 2009, 19:15:58 »
Itsellä vain tehot katosi ja lopuksi ei enään ottanut kierroksia lainkaan! nyt on uusi motti xl ja se on nyt ainakin toiminut mutta kyllä mua senkin ostosta röylässä varoteltiin joten saas nähä onko susi vai ei ;D

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #6 : 04 Heinäkuu, 2009, 19:29:32 »
Mulle tulis mieleen että moottori on jostain syystä kuumentunut niin paljon että joko magneetit tai käämitys "hajonnut". Eli oikea pinioni tms.?

Harjattomassa kun käytännössä kuluvat osat ovat laakerit...

EDIT: Joo, Vispilä näköjään ekassa vastauksessa tämän jo mainitsikin...=) Joskus vois lukea muutakin ku viimeisimmän vastauksen.
Nada

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #7 : 05 Heinäkuu, 2009, 01:10:24 »
Mulla on tuo halpis A2217 3600KV motti joka tulee HDX:n mukana. Läytyy myös DX:stä.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13560

Ekasta hajosi laakerit torpissa. Epäilen että toisessakin on jo laakereissa vikaa. Se on foorumeitten mukaan tuon moottorin tyyppiongelma. Noparina Scorpion Commander 45A V2. Moottori tulee ainoastaan lämpimäksi. En ole koskaan sen huomannut olevan erityisen kuuma. Tosin takana on yksi torppi koiranputkiin jossa mitään ei mennyt rikki. Panin throttle holdin vain hieman myöhään kiinni ja putket oli kunnolla kiertyneenä nupin ympärille.

Voisin testaa vaihtaa laakereita. 2221-8 on kyllä laatikossa odottamassa, mutta en jaksaisi kolvatata uusia banaaniliittimiä...

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #8 : 05 Heinäkuu, 2009, 01:13:09 »
Kaverilla oli samantapaisia ongelmia säätimen kanssa, vähän kerrallaan väheni teho ja lentoaika ja lopulta ei toiminut ollenkaan. Onko mikään osa kuuma lennon jälkeen?

Säädin kuumenee jonkin verran jos teen pöydällä säätöjä. Lennossa se tosin lämpenee vain noin 40 asteeseen. Kyseessä Scorpion Commander 45A V2.

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #9 : 05 Heinäkuu, 2009, 09:59:11 »
Siis teet säätöjä, motti on irti ja nopari lämpenee?? :o :o
Nyt suosittelen tuon pikimmiten lopettamaan, nopari ei tykkää tosta ollenkaan ja jonakin päivänä voi lennätykset jäädä...
Eli joko teet asetukset (kaasukäyrät tai mitä säädätkään) holdissa tai otat pinjonin irti. Mutta jos motti on irti ja annat kaasua, niin nopari kun ei ole kytketty moottoriin, niin ei ole resistanssia johtojen päässä ja se siitä noparista.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #10 : 05 Heinäkuu, 2009, 11:52:49 »
Siis teet säätöjä, motti on irti ja nopari lämpenee?? :o :o
Nyt suosittelen tuon pikimmiten lopettamaan, nopari ei tykkää tosta ollenkaan ja jonakin päivänä voi lennätykset jäädä...
Eli joko teet asetukset (kaasukäyrät tai mitä säädätkään) holdissa tai otat pinjonin irti. Mutta jos motti on irti ja annat kaasua, niin nopari kun ei ole kytketty moottoriin, niin ei ole resistanssia johtojen päässä ja se siitä noparista.

Siellä noparin sisälläkö on joku virtapiiri mikä sen polttaa, meinaan kun ei ole moottoria käämejä sulkemassa/kuormana.. äkkiä ajateltuna ei kulje virtaa ollenkaan... muutakuin vastarille, mahtaako se polttaa noparia?
Itse en moisen laitteen sielunelämään ole tutustunut. Eihän pistorasiastakaan tulee virtaa jos ei ole laitos kiinni   ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #11 : 05 Heinäkuu, 2009, 13:53:41 »
Ite en myöskään liikaa tiedä, mutta eräs henkilö näin sanoi, ja menihän Jyriltäkin kaks kalliimpaa noparia, tiedä sitten menikö ko. jutun takia.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #12 : 05 Heinäkuu, 2009, 14:23:07 »
Eipä siellä säätimessä ole yleensä mitään joka sen polttaisi ilman kuormaa eli useimmiten moottoria.  Normaalisti ne Fetit on vielä suojattu jännitepiikeiltä ja väärinpäin olevalta jännitteeltäkin.  Ihmettelen kovasti jos ilman kuormitusta olevan perussäätimen saa poltettua koska usein lämpösuojauskin jo puuttu peliin katkaisten jännitteen.

Enpä itse ole saanut yhtään säädintä poltettua siksi ettei ole ollut kuormitusta perässä, oikosululla ja vinokuormalla (esim. moottorista vain yksi johto irti) kyllä voi onnistua.

Taustatietona että olen pelaillut erilaisten säätimien kanssa (n. 20A - 5000A) osittain työkseni reilun 20 vuotta


Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #13 : 05 Heinäkuu, 2009, 17:35:07 »
Kyllä säädin mun mielestä saa lämmetä säätöjä tehdessä pöydällä, silloin kulkee virta BEC:in läpi ja ei ole samanlaista jäähdystystä kuin lennossa. Lämpenee se BEC lennossakin samalla tavalla tai hieman enemmänkinkin, mutta sitä ei tule huomattua lennon jälkeen säädintä koettaessa koska säätimen muut osat lämpenee usein enemmän.

Lainaus
Mutta jos motti on irti ja annat kaasua, niin nopari kun ei ole kytketty moottoriin, niin ei ole resistanssia johtojen päässä ja se siitä noparista.

En usko että säädin tuosta hajoaisi, vai onko jotain perusteluja? En ole insinööri.

Lainaus
äkkiä ajateltuna ei kulje virtaa ollenkaan... muutakuin vastarille, mahtaako se polttaa noparia?

Samaa mietin, säätimet hajoaa yleensä komponentteja vioittavan ylivirran tai tärinän takia.

Lainaus
mutta eräs henkilö näin sanoi

Naapuritorpan hullu Erkki vai säätimien toimintaa tunteva insinööri?  :)


-op-
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2009, 19:46:57 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #14 : 05 Heinäkuu, 2009, 18:48:38 »
Säätimen toimintaa tunteva insinööri.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa Yrttikari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #15 : 05 Heinäkuu, 2009, 19:55:32 »
Säätimen toimintaa tunteva insinööri.

Ehkäpä kyseisen insinöörin pitäisi paneutua sitten asiaan hieman paremmin ellei satu olemaan tämän liitteen: http://lib.tkk.fi/Dipl/2006/urn007532.pdf  kirjoittanut ja kohtuullisen hyvin tuntemani henkilö joka tuskin kyllä menee tuollaista sanomaan...

Kysesessä liitteessä on selvitetty mielestäni melko hyvin sekä moottorit, että niiden tavallisin ohjausjärjestelmä.
(Esim. useimmat noparit ovat rakenteeltaan juuri tuollaisia mitä nyt komponentit kehittyneet ja hieman pienentyneet).

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #16 : 05 Heinäkuu, 2009, 20:52:58 »
Mutta jos motti on irti ja annat kaasua, niin nopari kun ei ole kytketty moottoriin, niin ei ole resistanssia johtojen päässä ja se siitä noparista.

Vaikka olenkin koodari ja sähköä en paljoa ymmärrä sanoisin että niin kauan kun irtiolevia johtoja ei laita oikkariin niistä ei mene mitän virtaa läpi vaikka kaasu olisi täysilla. Se että nopari lämpenee johtunee siitä että nopariin integroitu BEC (joka Scorpioneissa lienee lineaarinen) muutta akulta tulevaa 12-11V jännitettä 6V. Johonkin se ylimääräinen energia menee, tässä tapauksessa siis lämmöksi.

Mutta kuten sanoin olen vain koodari. Joku joka ymmärtää elektroniikkaa voisi kertoa totuuden :)

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #17 : 05 Heinäkuu, 2009, 20:55:12 »
Ite en myöskään liikaa tiedä, mutta eräs henkilö näin sanoi, ja menihän Jyriltäkin kaks kalliimpaa noparia, tiedä sitten menikö ko. jutun takia.

Eikö ensimmäinen mennyt sen takia että akku kytkettiin nopariin väärinpäin, toinen sen takia että moottoria koitettiin pyörittää lavanpidikkeet kiinni?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #18 : 05 Heinäkuu, 2009, 21:14:14 »
toinen sen takia että moottoria koitettiin pyörittää lavanpidikkeet kiinni?

Eikös toinen ollut sen takia, että oli lavanpidin paikallaan kun kytki virrat -> servot pyrki keskittämään -> virta kasvoi -> säätimen BEC paloi. En usko että kukaan veisi koneen kentälle ja alkaisi nostaa kierroksia huomaamatta ettei lavat ole suorana  ;D.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #19 : 07 Heinäkuu, 2009, 23:14:05 »
Lensin pari akullista loggerin kanssa ja tosiaan noin 150-200rpm alhaisemmat kierrokset kuin aikaisemmin. Syykin taisi löytyä. Moottorista laakeri(t) rikki ja toinen pääakselin laakereista rutisee. Villi veikkaus että kun ne vaihtaa ehjiin tulee tehotkin takaisin.

Poissa Syrjäniemi

  • Pro torppari
  • ****
  • Ei riitä että se lentää
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #20 : 08 Heinäkuu, 2009, 12:59:45 »
Siis teet säätöjä, motti on irti ja nopari lämpenee?? :o :o
Nyt suosittelen tuon pikimmiten lopettamaan, nopari ei tykkää tosta ollenkaan ja jonakin päivänä voi lennätykset jäädä...
Eli joko teet asetukset (kaasukäyrät tai mitä säädätkään) holdissa tai otat pinjonin irti. Mutta jos motti on irti ja annat kaasua, niin nopari kun ei ole kytketty moottoriin, niin ei ole resistanssia johtojen päässä ja se siitä noparista.

Mulla joka ikinen nopari lämpenee aina kun säätää, siis ohjelmoi noparin. Eikä oo ollu mitään onkelmia :)
SAB Goblin 420 Sport
T-Rex 450L Dominator 6s
Futaba 10C Fasst                                                                       
 Lauri Syrjäniemi

Poissa Jyri

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #21 : 08 Heinäkuu, 2009, 21:20:04 »
Eikös toinen ollut sen takia, että oli lavanpidin paikallaan kun kytki virrat -> servot pyrki keskittämään -> virta kasvoi
Juuri näin, eli ensimmäinen siksi että liittimet väärinpäin ja toinen siksi että BEC ylikuormittui (joka ei kyllä saisi johtaa milestäni muutamassa sekunnissa 200€ säätimen hajoamiseen, mutta se onkin toinen juttu)...

tuupola

  • Vieras
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #22 : 11 Heinäkuu, 2009, 19:31:19 »
Noniin päälaakerit vaihdettu uusiin keraamisiin ja Verticalista uusi DualSky XM2830CH-9 motti. Vaihdoin samalla pinionin 13 hampaiseen. Vanha oli 12. Nyt löytyy jälleen tehoa vanhaan malliin. Uskomattoman paljon vaikutti vakauteen tuon nupin kierrosluvun nostaminen. Nyt ymmärrän mitä tarkoittaa "lentää kuin kiskoilla". Nopeaa kasia on nyt paljon helpompi lentää ja kopteri ei vaapu :)

Mutta, jostain syystä Scorpionin 45A V2 ESCi kuumenee pahasti. Infrapunamittari jolla osoitetaan objektia kertoi lämpötilaksi lennon jälkeen 82C. Mittari heittänee jonkin verran, mutta tuo on mielestäni aivan liian kuuma. Väljensin hieman rattaiden meshiä ja lämpötila tippui 79C. Jossain muualla siis vika.

Täytyy lentää vielä loggerin kanssa jotta voi tarkemmin analysoida. Vai kuuluuko noitten käydä noin kuumana? Vanhalla motilla ja pienemmällä pinionilla lämmöt kävi vain noin 40 asteessa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Väsyykö moottori?
« Vastaus #23 : 11 Heinäkuu, 2009, 20:49:16 »
Mutta, jostain syystä Scorpionin 45A V2 ESCi kuumenee pahasti. Infrapunamittari jolla osoitetaan objektia kertoi lämpötilaksi lennon jälkeen 82C. Mittari heittänee jonkin verran, mutta tuo on mielestäni aivan liian kuuma. Väljensin hieman rattaiden meshiä ja lämpötila tippui 79C. Jossain muualla siis vika.

ESCin lämpöä nostaa noin korkeaksi melkein poikkeuksetta sen sisällä huhkiva BEC. Eli jos sinulla ei ole erillistä BEC:iä, sellainen lienee syytä hankkia.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2039 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Kesäkuu, 2015, 19:54:10
kirjoittanut SiB77
0 Vastauksia
1986 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Syyskuu, 2015, 17:07:47
kirjoittanut ile52
3 Vastauksia
13722 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Tammikuu, 2016, 01:21:09
kirjoittanut Aiv
9 Vastauksia
4673 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Syyskuu, 2016, 19:29:43
kirjoittanut Dutchman
3 Vastauksia
2588 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2018, 23:23:36
kirjoittanut Äxel