Kirjoittaja Aihe: Scorpionin HK40 sarjan moteista asiaa,,  (Luettu 2649 kertaa)

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Scorpionin HK40 sarjan moteista asiaa,,
« : 17 Maaliskuu, 2009, 02:30:03 »
Scorpionin moottoreista pieni"service bulletin"  :o

ainakin ulkomaisilla sivustoilla porukka on valitellut laakerien kestoa isommissa scorpioissa,,
tuloksena katkenneita akseleita,,tontattuja koptereita,,ym,,

omasta mielestäni foorumeilla kuvatut ongelmat liittyi voitelun puutteeseen, eikä
siihen että laakerit vain olisivat heikkorakenteisia,,johon viittaavia kommentteja myös oli,,
moottoreita oli myös tuhoutunut laakerien pyörittyä läpi pesissään, ja sitä myötä rungot sorvautuvat piloille,,
ja kaikki nuo ongelmat kulminoituvat lopulta voiteluun,,
jotkut olivat vaihtaneet myös keramilaakereita ongelman ratkaisemiseksi,,tosin voidella niitäkin
täytyy,,

omalle HK4035 motille tein seuraavanlaisen toimenpiteen,,
toimintaohje jos tekee mieli tsekata tilanne,,mutta omalla vastuulla,,

lukkosokka pois,,kannu pois,,ja sisäseetin ja pölysuojan välistä terävällä/ohuella piikillä keskeltä varovasti nostaen lakrujen pölysuojat irti,,(lähtevät aika nätisti ja ehjinä, jos toimit oikein?)
jos pölysuojaan jäi pieni taitos kohta irroituksen jäljiltä,,voi sen varovasti suoristaa irrallaan
ollessaan,,
itse en oikaissut kuin sen verran ettei ota kiinni mihinkään,ts,jätin tarkoituksella
hiukan auki että olisi jatkossa helpompi voidella laakeria ja aine menee oikeasti sinne mihin pitää,,?
onnistunee jatkossa pitkällä injektioneulaa käyttäen ja ilman moottorin purkua,,
laakerien avauksen jälkeen enään ihmettellyt mahd,,(110% varmasti?) tulevia laakeri ongelmia,,
vaseliinia oli todella nuukasti,,suorastaan naurettavan vähän,, ???
lääkkeenä siihen lisätään hyvälaatuista laakerivaseliinia,,ja painetaan varovasti pölysuojat
takaisin paikalleen,,ja kasataan motti,,
takuu varmasti kestää lakrut paremmin kun eivät kuole voitelun puutteeseen,,

jatkossa valmistajan suositusta kannattaa varmaankin noudattaa,,eli laakerien voitelu joka 6:es
lento ohuella öljyllä,,
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2009, 22:43:02 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Scopionin HK40 sarjan moteista asiaa,,
« Vastaus #1 : 17 Maaliskuu, 2009, 09:42:21 »
Mistäs saa hyvälaatuista laakerivaseliinia? Noissa isoissa koneissahan menee laakerit lähinnä sen takia, että pinjonin ja päärattaan välissä ei saa olla välystä lähes ollenkaan tai muuten hajoaa pääratas. Tarkasti tehty CNC pääratas vähentänee ongelmia, koska se on täysin pyöreä.


-op-
« Viimeksi muokattu: 17 Maaliskuu, 2009, 09:45:31 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Scopionin HK40 sarjan moteista asiaa,,
« Vastaus #2 : 17 Maaliskuu, 2009, 10:56:50 »
laakeri tai autotarvike liikkeistä löytyy vaseliinia,,

jos pääratas vemppaa,,eli ei pyörikeskeisesti, niin mitäs muuta teet kuin
yrittää säätää se keskelle tai sitten jos ei se onnistu, niin välystä
on pakko kasvattaa,,
muutta ite lähtisin siitä että se pääratas pitää vain jaksaa keskittää hyvin,, :P
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

Poissa kopperi

  • Opetteleva torppari
  • **
  • "happy landings" 2013
Vs: Scorpionin HK40 sarjan moteista asiaa,,
« Vastaus #3 : 02 Huhtikuu, 2009, 00:45:06 »
laakeri vaseliinista päivitystä,,

sen verran asiasta selvinnyt, että SKF:ltä pitäisi löytyä
"Superlube" nimistä synteettistä/silicon pohjaista
laakeri vaseliinia.
hinnasta ei tietoa,,mutta eiköhän se selviä paikanpäällä päivän"kassavajeen" mukaan :-*
(jkl:ssä SKF melkein rosvohintainen)

sen etuna on normi vaseliineihin hyvä lämpötilan kesto,,
ts,,tavallinen vaseliini menee lämmetessään liruksi, eikä tahdo pysyä
laakerissa enään,,

Superlube säilyttää viskositeettinsa, eli pysyy vaseliininä lämpötilasta
riippumatta, eikä lähde pois ja voitelu pelaa paremmin siksi myös
isommissa lämpötiloissa,,joissa normi vaseliini olisi jo poistunut joka mahd, rakosesta
 "taka vasemmalle",, :o 
on aivan ylivoimainen esim, painelaakereissa, jotka yleensä avonaisia, ja siksi
vaseliinit ei tahdo pysyä niissä varsinkaan kovemmissa kierrosnopeuksissa
tai keskipakovoiman vaikutuksen alaisena,,

tavallisissa suljetuissa/pölysuojallisissa laakereissa menee tavallinenkin
matsku varmaan aika hyvin,,mutta toispuoleisesti suojatuissa tai painelaakereissa
tilanne alkakin olla jo toinen,,

sama kama sopii kuulemma pyrstövaihteisiin,ym,,myös varsin hyvin,,
« Viimeksi muokattu: 02 Huhtikuu, 2009, 00:48:58 kirjoittanut kopperi »
JR PCM10X
Ma X-Cell Pro1

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2270 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Tammikuu, 2012, 18:43:25
kirjoittanut Maikko
1 Vastauksia
19366 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2018, 11:19:58
kirjoittanut lentäväkanakukko
3 Vastauksia
2746 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2015, 21:10:10
kirjoittanut Nitebiker
1 Vastauksia
4561 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Kesäkuu, 2018, 08:22:12
kirjoittanut serious damage
0 Vastauksia
735 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Syyskuu, 2022, 09:23:13
kirjoittanut Konna