Kirjoittaja Aihe: Brain perän säätö vinkkejä halutaan  (Luettu 4914 kertaa)

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« : 03 Joulukuu, 2019, 23:23:53 »
Joo oli näköjään tämä hyvä torque tube kuitenkin pikkasen sekunda... Se taka roottorin pidätinruuvi joka pitää huolen että pyörii akselin mukana ja kiinni oli paikallaan mutta reiästä puuttui kierteet täysin.. VOtin töihin mukaan ja väänsin kierteet ja laitoin uuden pidätin ruuvin. Just kävin koe leijumassa. Perä vähän vaaputti GAIN 50 head hold voiko olla liikaa?? Oon ennen brainiä tottunu 450 kokoisissa että on 70-87 ollut gain muuta nyt kai pitäis unohtaa se kun näyttäis että 50 liikaa tai joku muu. Hitto kun mulola jäi pelko että käy se että alkaa pyöriä ja en pääse ehjänä alas. Mulla oli 450 kokoisille hyvä sellanen paino jossa oli laakeroitu kiekko johon sai kopterin kiinni ettei lähe ilmaan. ja siinä sai kääntyillä kuin ilmassa. En oikein tiedä onko se ihan sama että ottaa lavat pois... tai ei sillä ainakaan hieno säätöä saa.. Kai.. Vihjeitä perän säätöön brainissä Hk/T-rex 500 savöx SH 1290-MG perä servona ja torque tube ja RJX hyvän kokoiset taka hiilari lavat

Poissa Slowari

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • TreRC
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #1 : 03 Joulukuu, 2019, 23:38:38 »
Todennäköisesti on liikaa gainia. Itellä Goblin 570:ssa 43-41-39 % / 2000-2150-2300 rpm.

Ei kannata paljoo tuijottaa itse gainin prosenttilukuun eri merkkisten gyrojen välillä, koska eihän ne ole mitenkään vertailukelpoisia.

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #2 : 04 Joulukuu, 2019, 00:16:48 »
Ok. Tota vähän ajattelinkin mutta hyvä kuulla vahvistus

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #3 : 04 Joulukuu, 2019, 09:16:00 »
Liika gaini aiheuttaa argessiivista perän edes takaisin hakkaamista eli "vägäämistä". Sen kyllä huomaa selvästi jo äänestä, jos tämä on tilanne.

Jos taas rauhallista vaappumista, niin nuppikierrosten tai gainin lisäys voi auttaa.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa TimoK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #4 : 04 Joulukuu, 2019, 17:25:03 »

Jos taas rauhallista vaappumista, niin nuppikierrosten tai gainin lisäys voi auttaa.

Tuota "ominaisuutta" en saanut ikinä Protoksesta pois. En sitten millään säädöllä. Peräservo juuri sama kuin tässä tapauksessa.
|Logo 690SX|Logo 550SX|VBC|ja pari kiinteä siipistä|

Entiset:
|Goblin BT650|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #5 : 04 Joulukuu, 2019, 22:06:45 »
Mitäs ootte mieltä Servo varren reiän paikasta? Eli etäisyys keskipisteestä milleinä. Kuinka tärkeä se on ja kuinka tarkkaa. Esim. T-rex 500 pro manuaalissa oli 13mm reiän etäisyys johon pallo tulee.
Niin jos se on vähemmän on servon käännyttävä pidempi matka että se liikkuu saman kuin että se olisi enemmän.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #6 : 04 Joulukuu, 2019, 22:55:51 »
Mitäs ootte mieltä Servo varren reiän paikasta? Eli etäisyys keskipisteestä milleinä. Kuinka tärkeä se on ja kuinka tarkkaa. Esim. T-rex 500 pro manuaalissa oli 13mm reiän etäisyys johon pallo tulee.
Niin jos se on vähemmän on servon käännyttävä pidempi matka että se liikkuu saman kuin että se olisi enemmän.
Toi on vähän semmonen että riippuu. Sen voi ajatella mekaanisena gainina, jos reikä on kaukana, niin mekaaninen gaini on korkea, jolloin gyroon asetettava gaini pitää olla matalampi.
Jos servo on vahva ja tarkka, niin voi olla pitkä etäisyys, jos on vaan nopea niin lyhyempi. Mitä lyhyempi etäisyys sitä parempi resoluutio, mutta hitaampi reagointi.
Tuliko tarpeeksi sekoittavaa jorinaa :)
Pistä oletusarvoilla. Jos on kädessä servoarmi jossa on 20-30% eri mitassa reikä niin ei haittaa, haetaan sitten toimiva gain.

EDIT: Kopterin ohjeissa  ilmoitetut oletusarvot liittyy enemmän siihen perän mekaniikkaan, eli jos perässä on 15 millin kiikku niin 8 milllin servopyörällä ei saada välttämättä täyttä liikerataa perään. Kantsii tutkia ja kokeilla riittääkö liikerata.

« Viimeksi muokattu: 04 Joulukuu, 2019, 23:00:54 kirjoittanut Jussi. »

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #7 : 04 Joulukuu, 2019, 23:17:41 »
Tuota "ominaisuutta" en saanut ikinä Protoksesta pois. En sitten millään säädöllä. Peräservo juuri sama kuin tässä tapauksessa.
500 protoksia ollut ehkä 5-10 kappaletta laskutavasta riippuen ja pieni perän vaapunta varsinkin hitailla kiekoilla oli kyllä lähes kaikissa ominaisuutena. Sehän oikeastaan ilmenee vaan lennättäjän tietoisuudessa, ilmassa siitä ei ole mitään haittaa eikä sitä huomaa kuin tail-in leijussa, joka ei ole kovin seksikäs temppu. Mutta kyllä se ärsyttää silti :)

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #8 : 05 Joulukuu, 2019, 01:23:43 »
Toi oli hyvä selitys ei yhtään sekoittava. Olen CNC koneistaja ja noi on loppujen lopuksi aika looginen homma mitä sanoit tarkkuudesta/nopeudesta. Huomasin kun rupesin laittamaan kaikkea mahdollisimman by  the book. Mulla se on joku 1,5-2mm alle 13mm ja liike riittää hyvin

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #9 : 06 Joulukuu, 2019, 23:25:23 »
Toi oli hyvä selitys ei yhtään sekoittava. Olen CNC koneistaja ja noi on loppujen lopuksi aika looginen homma mitä sanoit tarkkuudesta/nopeudesta. Huomasin kun rupesin laittamaan kaikkea mahdollisimman by  the book. Mulla se on joku 1,5-2mm alle 13mm ja liike riittää hyvin
Hyvä juttu.
Ylisummaan, mekaaninen setup on nykyään FBL-purkeilla vähemmän tärkeä asia kuin ennen. Riittää, kun kopterilla on mekaanisesti mahdollisuus selvitä.

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #10 : 10 Joulukuu, 2019, 22:26:23 »
Epätoivo tulee. Kohta mä otan vikan oljen korjen. Maksan jollekin että laittaa mulle sen lento kuntoon että pääsen joskus lentämään. Muuten tää menee siihen että noi jää pölyyntymään. Tai mä lennän sen niin kunnolla paskax ja kuvaan sen kamikaze lennon muistoksi. ärvötin kun mä en uskalla enää ees leijua kun perä tekee pariin otteeseen sitä vaellusta alkaa tuntua että ei ärvötin kohta se lähtee pyörimään ja nyt ollaan siinä että jos se käy ja toi menee paskaxi. Niin jotain dynamiittia sisään. Mä oon niin pitkään ollut ilman sellasta rentoa lentämistä joka on kivaa ja tää ei oo sitä.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #11 : 10 Joulukuu, 2019, 22:46:01 »
Oletko tarkastanut perän lavanpitimen laakerit?
Että on oikein asennettu ja ehjät.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #12 : 10 Joulukuu, 2019, 23:08:00 »
Joo. Hyvin on. Eikä klappaa

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #13 : 11 Joulukuu, 2019, 00:16:27 »
ko laakereiden kehät siis oikeassa järjestyksessä eli erikokoiset reijät  oikeinpäin asetelmassa?

Perän pallolinkit, peräakselin slideri ja servon itsensä rasvat tarpeeksi vetreitä myös kylmällä ilmalla?

tuossa pari yleisintä peräongelmiin talvella.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #14 : 11 Joulukuu, 2019, 06:40:37 »
Kiitokset hyvästä kommentista. Tai kaksi edellistä. Ehkä mun on syytä vielä avata ja tarkistaa. Meinaatko lähinnä etteivät liiku tarpeeksi ketterästi? vai tuleeko joku muu ongelma mieleen. Toi talvi homma mua on mietityttänyt mutta lähdin koe lennolle niin että hyppäsin autoon ja ajoin noin 5min matkan ja suoraan autosta ulos. Mutta voisko lämmön muutos niin nopeasi.. En tiedä. Se on yksi haitta kun lensin tossa välissä droneilla vaan ja sitten alkoi tuntua että niiden lentäminen on kuin kertoisi robotille että lennä vasemmalle tms. Ainakin DJI naza. Mutta Racing Done siinä on lento fiilistä. Joo. Sitten alkoi tuntua että voisin alkaa taas lentää näillä. Ja nyt lento touchi on ollu pahasti kateissa. Taidan ottaa vähän simulaattorilla tuntumaa että ei niin paskan jäykkänä ja alas. Tai lentää jollain missä ei oo asetuksia edessä. Mutta toi pyöriminen on sellanen kun se on joskus käyny pahassa mitta kaavassa(en meinaa tätä vaeltamista) niin on jääny vähän sellanen epä luottamus varsinkin jos näyttää että se vaeltaa hitaasti eli mistä tietää jos se ei pysy .. Yksi on kanssa että ostin tän brainin käytettynä joten vaihdan kokeeksi vaikka Skookumin 720 josta nyt tiedän 100% että se toimii muissakin. Tämä brain ei ole ollut mulla muussa kun tähän sen ostin. En usko että on sekään mutta ensimmäinen kerta kun bvastaus ei näy ihan suoraan. kaikki täytyy varmaan käydä läpi. Apua täytyy lähteä töihin tekemään koneen osia.....CNC jyrsintää

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2023
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #15 : 11 Joulukuu, 2019, 12:10:10 »
Niin jos tämä ei vielä selvennyt, niin tuossa painelaakeriasetelmassah an on ne laakerikehät niiden kuulien ympärillä hieman eri kokoiset. Sisäreijät sekä ulkokehät on hivenen eri kokoiset eri puoliskoilla. Ideanahan on se, että kun siellä on erilaisia laakereita peräkkäin, niin se painelaakeri asemoidaan semmoiseen kohti että se ottaa vastaan akselilta pitkittäissuuntaisen vedon. Tässä pitää siis olla puoliskot siten että toinen puoli vastaa ulkoreunaltaan runkoon ja vastaavasti toiselta puolen sisäreunaltaan akseliin. Jos puoliskot menee väärinpäin, niin runkoon vastaava osa kirraa pyörivää akselia tai vierekkäistä laakeria vasten. Samoten jakselia vasten oleva puolisko jää hankaamaan runkoa vasten, kun sen pitäisi koskea vain akseliin tai vierekkäisen laakerin pyörivään sisäosaan.

Tällä tavalla väärin kasattu painelaakeri ei tunnu mitenkään paikallaan kokeiltaessa kun laakereiden rungot pääsee luistamaan mekaniikkaa vasten. Mutta sitten kun lavat lähtevät pyörimään ja akselille tulee voimakas pitkittäinen veto, niin tämä vetää kaikki metalli-metalli (tai metalli-muovi) väliset kontaktit luistamattomaksi ja mekaniikka ei enää toimi. Tai saattaa nippa nappa toimia mutta on todella jäykkä.

Oikein kasattuna pitkittäisveto puristaa laakerit tiukasti paikalleen mekaniikan sisään, mutta ne liikkuvat silti herkästi.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa...
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa kopterimies

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Kopterit on siistejä
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #16 : 24 Joulukuu, 2019, 06:08:58 »
No rupesin katsomaan vähän tarkemmin asioita niin on näyttäis että toisella puolella on enemmän kulumaa ja laakeri ei hyvässä kunnossa jne. Joten tilasin T-rex 500X osat. Nyt odottelua. Ja sitten toivon kyllä että oli siitä kiinni. Luultavasti on. Tai sitten vaihtuu servo. Koska kaikki muu on ainakin hyvin ja servo on käytettynä ostettu. Mutta on paketissa jo sekin.  450 kokoiset on toiminu yllättävän hyvin vaikka olisi vähän epä täydellistä. Mutta kai se on syytä suhteuttaa kokoon.

Poissa Slowari

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • TreRC
Vs: Brain perän säätö vinkkejä halutaan
« Vastaus #17 : 09 Helmikuu, 2020, 11:28:04 »
Tuota "ominaisuutta" en saanut ikinä Protoksesta pois. En sitten millään säädöllä. Peräservo juuri sama kuin tässä tapauksessa.

Itellä se lähti pois, kun otti neljä pykälää perän I-gainista pois. Eihän se tyynellä vaappunu mullakaan, mutta tuulessa rauhallisesti kylläkin. (Brain2)

Ps. Timo ei enää mitään gyroo edes tarvi. Taitaa olla viimeks 2018, kun oon sulla kopun kentällä viimeks nähny? Kiinteet on ollu siivet viimekerroilla! :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
35 Vastauksia
12768 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Tammikuu, 2009, 23:11:29
kirjoittanut Djabu
11 Vastauksia
5874 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2009, 07:43:10
kirjoittanut Jussi.
20 Vastauksia
9737 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2010, 17:48:49
kirjoittanut 1m4s0_
25 Vastauksia
8805 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Huhtikuu, 2018, 22:15:35
kirjoittanut Hupikopteristi
0 Vastauksia
1580 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Lokakuu, 2019, 14:22:55
kirjoittanut kopterimies