Meillä kaikilla on oma tonttimme vartioitavana ja siihen ei tietty toivota muutoksia.
Lisäksi nyt ehkä vähän turhaan takerrutaan siihen huonoimpaan mahdolliseen vaihtoehtoon. Sanoinhan tuossa ylempänä
“Suuret, esim. yli 5kg laitteet, kyllä ne mielestäni saisivat olla luvanvaraisia järjestelmällisesti,
pois lukien ehkä operointi kohdan 3. RC Lentopaikalla. … Lentopaikka pitäisi ehkä rekisteröidä, ehkä hyväksyäkin,
mutta mielestäni riittäisi kun täyttää kriteerit. (jotka siis tulisi määritellä)”
Luulisin, toivoisin, että tähän keskusteluun osallistuneet eivät lennä noita laitteitaan yleisessä puistossa jossa on koiria, lapsia yms… ja joka tapauksessa nuo olivat vain ajatuksiani asiasta. (edit: tarkennuksena nyt alkuperäiseen ajatukseen vielä. Ajatuksena tuossa siis oli että jos yli 5 kg laitetta käyttää esim. asuinalueen kuvaamiseen, niin tulisi sen olla mielestäni luvanvaraista riippumatta siitä tekeekö kuvauksen ammattilainen vai harrastaja.)
Se muutos jonka itse näen selvästi on autonomian tulo RC laitteisiin, ja sen näen aiheuttavan suurimmat riskit, sen lisäksi että tämän tyyppisiä RTF laitteita ostavat RC harrastukseen täysin perehtymättömät ’markettien hyllyiltä’ ja suuressa määrin, niin yksityiseen kuin ammatilliseenkin käyttöön. Niitä sitten lennetään vähän miten ja missä sattuu, ja jos jotain menee pieleen, ne voivat autonomiansa turvin lentää pitkällekin. Perinteinen RC laitehan kyllä tippuu yleensä aika nopeasti kun kontrolli menetetään, mutta nämä nykyiset GPS:llä, ’return to home’, reittipisteillä, seuraa kännykkää toiminteilla jne. varustetut laitteet välttämättä ei.
Mielestäni epäkohta ja ristiriita turvallisuuden suhteen on, että uusi ilmailulaki puuttuu vain ansiolentotoimintaan, vaikka suurimmat turvallisuuteen kohdistuvat paineet tulevat nähdäkseni uusien laitteiden ja uuden tyyppisten harrastajien myötä harrastepuolelta. Mielestäni tähän tulisi puuttua ja mielestäni tähän puuttuminen on lopulta myös kaikkien perinteisten RC harrastajien etu, sillä jos asian kanssa odotetaan liian kauan ja tilanne kehittyy pahaksi, niin sitten korjausliikkeet ovat todennäköisesti paljon rajumpia.
Kysymys on myös missä kulkee raja sen suhteen ansaitaanko RC laitteilla rahaa, onko sillä lentäminen siis harrastus vai ansiotoimintaa. Jos esim. laittaa
www.shapeways.com myyntiin kehittämänsä servopukin, jota on “harraste RC lennoilla” alkuun omaan käyttöön kehitetty, niin muuttaako se tuon servopukin kehittämiseen käytetyn RC laitteen nimikkeen ‘Lennokista’ ‘Miehittämättömäksi ilma-alukseksi’ ? (Laki, vakuutusehdot, verottaja...)
Ps. Vaikka tämä nyt on FAA ketjun alla hiukan virheellisesti, mutta myös siihen liittyen, niin rantautuvat nämä asiat tänne Suomeenkin. Ei ole mikään sattuma että vähän joka puolella kohistaan näistä nyt.