Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä härveliä rakentamassa  (Luettu 8519 kertaa)

Poissa Lerva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« : 30 Toukokuu, 2014, 23:45:58 »
Näin menetin neitsyyteni tälle forumille...
Tervehdykset vain kaikille alan ammattilaisille.Tämä harrastus on nyt herättänyt siinämäärin mielenkiintoni,jotta ensimmäistä pakettia olis nyt tarkoitus rakentaa :)
Tosiaan mitään aikaisempaa kokemusta ei näistä härveleistä vielä ole.Koittanut vain lueskella ja tutustua asiaan. Tarkoituksena siis pidemmällä aikavälillä saada multikopteri (quad) lennättämään kevyttä actionkameraa taivaalle.Siinäpä sitä tavoiteta.
Valmista pakettia en halua kaupasta ostaa,koska haluan tutustua alaan pintaa syvemmältä :) Taitojen kasvaessa tarkoitus rakentaa sitten erimallisia koptereita eri käyttötarkoituksiin.Ja pitäähän sitä osata korjata,kun tonttiin tullaan vielä ja monesti...

Kattelin seuraavanlaisia osia ensimmäiseen rakennusprojektiin:
-Runko: Turnigy H.A.L (Heavy Aerial Lift) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22732__Turnigy_H_A_L_Heavy_Aerial_Lift_Quadcopter_Frame_585mm.html
-Moottorivaihtoehdot:
    -NTM Prop Drive 28-30S 800KV / 300W Brushless Motor. (short shaft version) Max current: 20A, 3s~6s Lipoly    
    -NTM Prop Drive 28-30 800KV / 270W Brushless Motor. Max current: 20A, 3s~6s Lipoly
    -NTM Prop Drive Series 28-30 900kv / 300W Brushless Motor. Max current: 18A, 3s~4s Lipoly
    -Jokin muu vaihtoehto?Turnigyn?Missaanko jotain tärkeää?Mitä eroa multirotor motor vs motor?Entä mikä on outrunner?
Tekeekö näillä 16$ moottoreilla mitään?Mitä tuo short shaft version tarkoittaa?Käykö runkooni?Nuista luulis noin kilon verran tulevan nostetta per moottori?300W vai 270W?Hyödyt?Haitat?
Koko paketin painoksi tulee n.1,5kg eli kilon nosteilla per moottori päästään tuplaan.
-Potkurit: 10*4,5 Slow Flight? 10*5E vai 11*7E? Mistä materiaalista näin aluksi?
-Noparit: Turnigy Multistar 30 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S.Jokin muu?Missaanko taas jotain?
-Lento-ohjain: Hobbyking KK2.1.5 Multi-rotor LCD Flight Control Board With 6050MPU And Atmel 644PA. Ainaki olis LCD-näyttö.
Mites voima- ja paineanturit?Olis kyllä kiva saada kopteri paikalleen kesken lennon.Tarviiko paremman ohjaimen?
Radio: Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
Akut: -Turnigy nano-tech 2200mah 3S 45~90C Lipo Pack
tai     -Turnigy 2650mAh 3S 40C Lipo Pack

Lisäksi tietenki laturi,virranjakolevy,liittimiä,akkuvahti piippari,ohjelmointilaite...
Mitä tulisi huomioida?Idea?Ehdotus?Korjaus? :) Oppimisen kehässä tässä pyöritään :)
« Viimeksi muokattu: 31 Toukokuu, 2014, 00:02:39 kirjoittanut Lerva »

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #1 : 30 Toukokuu, 2014, 23:56:30 »
Jos ei ole mitään pohjaa niin kannattaa hankkia micro kopteri ja harjoitella sillä orientaatiot ja lennätyksen perusteen. Ei ole suuri investointi n.70€ ohjaimen kanssa. Esim. http://www.verticalhobby.com/kauppa/qr-ladybird-v2-rtf-devo-radiolla-p-2907.html

Ja sitten ruveta rauhaksiin kattelemaan sitä ensimmäistä oma rakentamaa härveliä. Varsinkin kun ei ole mitään ennestään on se iso summa laittaa harrastukseen joka ei sitten kiinnostakkaan.

Mutta jos se kärpänen puree niin pirkaleen kovaa ja innostus pysyy myös tuon micron jälkeen niin huikean harrastuksen saat ;)

KK boardi on helppo ensimmäiseksi FC:ksi (flight controller)
Suhteellisen iso kopteri jos pelkkää action kameraa aijot nostaa. Nousee pienemmilläkin. Isommissa isommat voimat torpatessa ja enemmän romua (karkeasti).

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #2 : 31 Toukokuu, 2014, 01:07:48 »
Joo tosta ekasta viestistä vähän aistin että HAL on turhan kankea ja kallis alusta siihen mitä oikeesti halutaan. Paljon hauskempi on varmasti lentää ja opetella jollain 330 kokoisella flame wheelillä. Mobius vaikka teipillä siihen kiinni jos on kova kiire saada kamera ilmaan  ;)

KK2 on hyvä ratkaisu ensimmäiseksi FC:ksi. Nopeammin pääset opettelemaan lentämistä jos ei tarvi miettiä gepsejä, flight modeja ja FC:n kaiken maailman säätöjä. No kyllä tuotakin pari iltaa säätää jos huolella haluaa.

Sanon myös että hanki se nanoquadi ensin alle! Paljon parempi ratkaisu turvallisuuden ja lompakon suhteen, siinä sitten asia hautuu kun näet pysyykö lapasessa ja mitä oikeastaan haluaisit paremmalla setillä tehdä. 4 viikkoa on pitkä aika odotella niitä osia Kiinasta, sekin pitää jotenkin saada kulumaan!  ;) Eikä jostain perus Hubsan X4:stä kasva vielä 4 viikossa ulos, jos suunnilleen nollista lähdetään, puhumattakaan Ladybirdistä.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Mingo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #3 : 31 Toukokuu, 2014, 01:13:25 »
Sanoisin, että ehdottomasti vaikka APM2, tai joku muu, missä gps ja muuta. Siihen pelkkään lentelyyn kyllästyt samantien, ja tuo autopilottihan näiden suola ja jopa tarkoitus on.

Ite suosittelen tota APM:a. Ja opensource Mission Planneriä. Ei lopu heti tekeminen, mutta alkuun pääset helposti. Neuvoja saat täältä ihan tarpeeksi. Ja noita leluja älä edes harkitse.
Ennen pelotti, nyt on autopilotti.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #4 : 31 Toukokuu, 2014, 01:30:19 »
Sanoisin, että ehdottomasti vaikka APM2, tai joku muu, missä gps ja muuta. Siihen pelkkään lentelyyn kyllästyt samantien, ja tuo autopilottihan näiden suola ja jopa tarkoitus on.

Ite suosittelen tota APM:a. Ja opensource Mission Planneriä. Ei lopu heti tekeminen, mutta alkuun pääset helposti. Neuvoja saat täältä ihan tarpeeksi. Ja noita leluja älä edes harkitse.
Aloittamalla tämän harrastuksen APM:llä tai Multiwiillä saa vaan lopulta viillettyä ranteensa auki. Todella huonoja säätää ja hermot vaan menee. Ja puhun kokemuksesta... Mulla on näillä tarkoitus lentää ITSE eikä leijua gepsin varassa. Ehdottomasti suosittelen ekaksi KK:ta.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #5 : 31 Toukokuu, 2014, 01:31:05 »
Eiköhän olisi alkuun hyvä opetella lentämäänkin, eikä pelkästään luottaa autopelotteihin!
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Mingo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #6 : 31 Toukokuu, 2014, 08:06:11 »
Aloittamalla tämän harrastuksen APM:llä tai Multiwiillä saa vaan lopulta viillettyä ranteensa auki. Todella huonoja säätää ja hermot vaan menee. Ja puhun kokemuksesta... Mulla on näillä tarkoitus lentää ITSE eikä leijua gepsin varassa. Ehdottomasti suosittelen ekaksi KK:ta.

MultiWiistä en tiedä, mutta en kyllä sanoisi APM2:sta vaikeaksi säätää.
Ennen pelotti, nyt on autopilotti.

Poissa Mingo

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #7 : 31 Toukokuu, 2014, 08:07:47 »
Eiköhän olisi alkuun hyvä opetella lentämäänkin, eikä pelkästään luottaa autopelotteihin!

Tottakai, mutta miksei hommata heti FC:tä, johon saa myöhemmin GPS:n?
Ennen pelotti, nyt on autopilotti.

Poissa proffa84

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #8 : 31 Toukokuu, 2014, 08:29:33 »
...
Radio: Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
...

tapani mukaisesti puutun tuohon mankkaan. Eli ensimmäisenä suosittelen firmiksen vaihtoa OpenTx:ksi... tietenkin tuo vaatii jo hieman yhteisymmärrystä tietokoneiden kanssa. Tietenkin vakio firmikselläkin pärjää aluksi mutta mutta ;)

Tärkein tietenkin on tuo lähetin moduulin vaihto(ostaa siis sen mankan ilman lähetintä/vastaria). Moduuliksi esim. tuo ja mahdollisesti vielä telemetriavastari tulevaisuutta ajatellen jos haluaa ohjaimeen jännitteitä ja muita datoja... tietenkin toi taraniksestakin tuttu vastari ja siihen sopiva moduli voisi olla ihan hyvä, mutta en pysty sanomaan, että toimiiko tuo täydellisesti 9x:ssä eli tähän pitää saada varmistus. Mikäli sopii niin tuo jälkimmäinen siis olisi aika järkevä?

LCD kk:ta parissa kopterissa ja kyllä tuolla harjoittelu sujuu eli ei nyt välttämättä sitä nanoa vaadi(pieni koko ei ole aina paras asennon hamotuksessa)... tietenkin pitää se yks kesä harjoitella(tai ainakin osa siitä) ellei ny simua hakkaa päivästä toiseen. Täysin paikallaanhan tuo ei pysy, mutta kyllä sen aika vaivattomasti lähes paikallaan saa pidettyä.

Tolla setillä vois jopa harkita isompaa akkuakin... itsellä hieman tehottomampi setti ja 4000mAh 3s akku kestää sen jonku 7-10min(en siis ole lämpimällä kelillä päässy kellottamaan noilla akuilla). Lentopaino joku 1700g, 10x4.5 potkurit, halpis gimbal gopro:lla varustettuna.

Noparit ja kaikki moottoriehdokkaat tukevat myös 4s niin tätäkin valttikorttia voi miettiä ainakin kokeilevansa... jossain kk säikeessä muistaakseni keskusteltiin mahdollisuudesta luoda omat profiilinsa 3s ja 4s akuille joten saisi lennettyä tarvittaessa kummallakin akkumallilla(saattaa vaatia hieman gainien säätöä eri akuille).

Noihin muihin fc vaihtoehtoihin en juuri puutu...
Omatekele Quad - vielä kun oppis lentämään, aivot meni vaihtoon(KK2.1)... kuhan oppis tavoille(tai sit pitää odottaa et saa omat aivot vaihtoon)
Gaiku, gaiu 500x, pirteä pikku pöristin Naza-lite+GPS
EuroRC Mini Quad 250 "full" Nazella, EDF-liukuri
Frsky Taranis Plus
"Kirppu" eli siis Walkera QR Ladybird Taranis+AnyTX-combo

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #9 : 31 Toukokuu, 2014, 08:40:20 »
Lainaus
Olis kyllä kiva saada kopteri paikalleen kesken lennon.
Tuo tosiaan vaatii jonkin muun fc:n kuin KK. Sikäli varmaan se mikro-quad olisi helppoudessaan näppärä lennätyksen opetteluun, ja sitten jokin gepsien ja ilmanpaineanturien päälle ymmärtävä fc siihen "kamerankantotelineeseen". KK sopii kyllä akroiluun, fpv-lennätykseen yms. mutta jos haluat kopun tekevän jotain autonomisesti - vaikka vain pysyvän ihan paikallaan - sitä ominaisuutta se ei tue.

Pariin muuhun kysymykseen: outrunner = ulkopyörijä, moottori jossa käämitetty staattori on sisäkehällä ja ulkokuori magneetteineen pyörii. Short shaft = tietyistä Turnigyn moottoreista lyhyemmällä akselilla varustettu versio.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #10 : 31 Toukokuu, 2014, 08:54:24 »
Itse kans kannatan pienempää runkoa. Ja sellaista millä saa ihan rauhassa torpata. Parhaiten oppii lentämään kun on uskallusta yrittää eikä takaraivossa tao koko ajan pelko satojen eurojen menetystä pienestä maassa käymisessä. Itse suosittelen tekemään treenirungon vaikka itse puusta. Tarvitsee kaks pientä vanerin palaa ja 4kpl 10x10mm kepakkoa jaloiksi. Moottorit kiinni jalkoihin nippusiteillä ja antavat periksi torpissa. Varalle läjä potkureita ja ei muuta kun lentämään :-)
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #11 : 31 Toukokuu, 2014, 09:19:06 »
Tärkein tietenkin on tuo lähetin moduulin vaihto(ostaa siis sen mankan ilman lähetintä/vastaria). Moduuliksi esim. tuo ja mahdollisesti vielä telemetriavastari tulevaisuutta ajatellen jos haluaa ohjaimeen jännitteitä ja muita datoja... tietenkin toi taraniksestakin tuttu vastari ja siihen sopiva moduli voisi olla ihan hyvä, mutta en pysty sanomaan, että toimiiko tuo täydellisesti 9x:ssä eli tähän pitää saada varmistus. Mikäli sopii niin tuo jälkimmäinen siis olisi aika järkevä?

Vuosi sitten oli edessä ensimmäisen oman mankan valinta ja silloin kovasti näytti siltä että 9X:n pointti on se että samassa paketissa saa myös lähettimen ja vastaanottimen. Ja hintaa puolet 9XR:stä (FrSkyllä, mutta 9X:n perus FlySky ei ensi alkuun ole mikään huono radio ollenkaan). 9X on se valinta jos budjetti on hyvin tiukka, kädet pienet tai on muuten joku erikoinen ergonomiavaatimus sen suhteen. 9XR:ssä on valmiina se avoin softa, ymmärtääkseni muutama muukin modi mitä usein laitetaan 9X:ään ja se on uudempaa sukupolvea, ja lisäksi saa sitten juuri sen radion siihen kuin haluaa. En kovin pitkään tuota valintaa arponut... nyt jos olisin alottamassa niin ehkä maksaisin kiltisti Taraniksesta, sen ominaisuudet ja mitä paketissa tulee mukana on aika hyvä setti.
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Lerva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #12 : 31 Toukokuu, 2014, 09:31:44 »
Ladybird tilattu.Alotellaan sillä sitä lentämistä...

Poissa Lerva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #13 : 03 Elokuu, 2014, 14:35:15 »
Päivitetääs.
Tuli hommattua tuommonen DJI F450 runko ja siihen seuraavia kamppeita:
-DJI:n 920kV:n moottorit.
-Turnigy Multistar 30A ESC.
-9XR Pro Mankka
-KK2.1.5 FC
-Moduliksi FrSky DJT Combopaketti V8FR-II vastarilla.Lisäksi hommattu erillinen telemetriavastari D8R-II Plus.

-Mites nuo johdotukset sitten menee välillä ESC-FC-Vastari.ESC ei ole OPTO -mallia eli siitä saa sen 5.5V FC:lle.Riittääkö pelkästään yhdestä noparista tuo jännite ja kolmesta muusta tuo pitää katkoa poikki?
-Mistä tuolle vastarille tarvittava jännite?

Poissa Petsku

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #14 : 03 Elokuu, 2014, 14:38:35 »
Vastari saa KK:lta tarvittavan sähkön. En muista tarviiko tossa uudemmassa kk:ssa pätkiä noi muut johdot. Vanhemmassa ei tarvinnu. Riippuu millaset becit noissa nopareissa on, ite otan aina muut irti ja vaan yhestä virta lautaan.

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #15 : 03 Elokuu, 2014, 14:44:59 »
Yhdestä voit ottaa virrat lautaan. Eli moottori ykkösen liitännästä. Mut älä niitä piuhoja turhaan poikki katko. Askarteluveitsellä nostat muovilukitusta ja vedät punaisen johdon pois liittimestä. Sit vaan käännät sen piuhoihin ja teippaat kiinni.

Vastari saa virtansa fc:n piuhoista ja ei tarvitse erillistä virtaa.
"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa lordjw

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #16 : 03 Elokuu, 2014, 18:05:29 »
Laitetaanpa tänne täysin aloittelijan kommentti.

Itse aloitin suoraan Walkera QR X350 kopterilla, koska semmoinen löytyi sopivaan hintaan. Moni sanoo, että kannattaa aloittaa pienemmällä, mutta ainakin itselleni tämä oli melko hyvä aloituskopteri.

Vaikka kopteri on RTF (Ready To Fly), ei se tarkoita etteikö sitä pystyisi tai tarvitsisi viritellä eteenpäin. Melko pian totesin, että paras keino meikäläiselle on lentää FPV lentoa, eli lentää kameran kautta. Tämä tarkoitti ensi parempia linssejä kopterin kameraan ja lopulta kameratelineitä, parempia antenneja videolinkkiin, parempia videolaseja, gopron kanssa säätämistä, ym, ym...


Poissa Nurffe

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #17 : 04 Elokuu, 2014, 15:10:21 »
Fpv lentämisessä ei vain opi orientaatioita. Toki jos lentää aina fpv:nä niin väliäkös sillä sitten. Toki videolinkin failatessa olisi kiva jos näköyhteydellä saisi lennettyä sen vekottimen takaisin, mutta aika marginaali tapaus moinen
Align T-REX 450 PRO FBL Stretch
Blade mCP X BL
Strider Flex Pro & Hammer Mini H
With great power comes total destruction

Poissa Lerva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #18 : 04 Elokuu, 2014, 19:24:43 »
Tarkentava kysymys: Saako tuolle vastarille mennä + signaali kaikista neljästä(4) johtimesta jotka tulevat lento-ohjaimelta?Vai riittääkö/pitääkö täälläkin olla vain yksi johdin,mistä vastari saa käyttöjännitteen?Esim. vaikka Aileron mutta ei muista?

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #19 : 04 Elokuu, 2014, 19:52:46 »
Ei haittaa, mutta vähemmillä johdoilla pääsee kun yhdistää yhdellä välijohdolla kolmen kanavan signaalit. Vaikka ykkös kanava piuha normaalisti ja 2,3,4 yhdellä välijohdolla pelkkiin signaaleihin
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Lerva

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #20 : 17 Lokakuu, 2014, 11:15:31 »
Projekti etenee.Lentämään on päästy ja kaikki torppauksetkin loistavat poissaolollaan.*kop kop*
Mistäs muuten johtuu kopterin nousuvaiheessa esiintyvä kallistelu?Kun hitaasti kierroksia nostellen yrittää ilmaan,kippaa kopu jommalle kummalle puolellee eikä nouse tasaisesti ylös."Rivakasti ilmaan" tuottaa paremman tuloksen ja laite tasaantuu ilmaan päästyään.Pientä kiertoa voi esiintyä tai vaeltelua...
 
Aattelin seuraavaksi tutustua nuihin "parempiin" lento-ohjaimiin.APM2.5/6 pohjainen systeemi olisi haussa.Mitäs mieltä olette esim. nuista Ebayssa myytävistä seteistä: "APM 2.6 Flight Controller + GPS + 3DR 433Mhz + OSD + Power Module + Antenna". Tekeekö tuolla perus GPS:llä mitään?Vai millainen yhdistelmä olisi suositeltavaa olla?

Poissa mikek

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #21 : 17 Lokakuu, 2014, 11:54:58 »


Mistäs muuten johtuu kopterin nousuvaiheessa esiintyvä kallistelu?Kun hitaasti kierroksia nostellen yrittää ilmaan,kippaa kopu jommalle kummalle puolellee eikä nouse tasaisesti ylös."Rivakasti ilmaan" tuottaa paremman tuloksen ja laite tasaantuu ilmaan päästyään.Pientä kiertoa voi esiintyä tai vaeltelua...
Ei mikään ingenjööranin selitys, mutta potkurit painavat ilmaa alas ja koska maa on vastassa, tekee epämääräisiä pyörteitä eikä potkurien noste ole vakaa. Kun nostat multin polvenkorkeuden yli, rauhoittuu ja tasaantuu käytös.

"Etkö ole koskaan lennättänyt mitään? Se ei haittaa. Voit luottaa tuotteeseen täysin. Tekniset innovaatiot ovat hetki hetkeltä tukenasi. Päästä kaikesta irti – kaikki pysähtyy. Kutsu kopteri kotiin ja pidä tauko – kopteri hakeutuu luoksesi ja laskeutuu neljän metrin päähän Sinusta – aina!"

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä härveliä rakentamassa
« Vastaus #22 : 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06 »
Aattelin seuraavaksi tutustua nuihin "parempiin" lento-ohjaimiin.

Miksi?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
96 Vastauksia
47703 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi
32 Vastauksia
11326 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2013, 23:38:40
kirjoittanut TedMaul
6 Vastauksia
3684 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2014, 13:44:53
kirjoittanut Janiz78
88 Vastauksia
25165 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Elokuu, 2017, 17:40:07
kirjoittanut Murgo