Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle  (Luettu 11573 kertaa)

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2019
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #25 : 25 Kesäkuu, 2017, 18:50:49 »
Mä oon ihan fbl ajan harrastaja, mutta oon kokeillu 700:sta fb freyaa, eikä se minusta lentäny yhtään samalla tavalla kuin fbl kopteri. Tangollinen tuntuu paljon muljummalta ja leijuttelussa joutuu tekemään enemmän töitä saa kopterin pysymään paikallaan. Fbl kopteri taas pysyy just millilleen siinä asennossa mihin sen tikuilla kääntää.

Minusta kans toi normal mode on vähän menneen talven lumia, jos treenaa eka simussa sen verran että pystyy leijuttamaan ilman suurempia sydämentykytyksiä, niin en kyllä nää siitä oikein mitään hyötyä. Tässä tapauksessa vielä kun on multien lennätystä pohjalla, niin en usko että leijuttelu tuottaa juuri ongelmia.
Nää on varmasti sellaisia juttuja, josta voisi väitellä maailman tappiin asti. Itse pelkästään FB-kopuilla hääräiltyäni kasasin ekan tangottoman, niin ekan lennätyksen aikana ei missään nimessä tullut mitään WOW-ilmiötä. Mielestäni tangolliseen ero oli hyvin pieni.

Varmasti nykyään normi-mode voi olla menneen talven juttuja, mutta tuskimpa siitä, tai sen osaamisesta mitään haittaakaan ole. Itse kun noihin skaaloihin olen tykästynyt, niin ne laskeudutaan ilman holdia, tai ainakin mä laskeudun. Samalla standardilla menee muutkin koput. Tuskimpa toimin väärin, koska kaikki on häärätty samalla tavalla jo 8 vuotta. En vain ole nähnyt mitään syytä jättää normi-modea pois.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #26 : 25 Kesäkuu, 2017, 19:02:37 »
Kiitos vinkeistä, tuo nupin säätöohje on hyvä niin voi tarkistaa että onko järkevästi kasattu/säädetty vai pitääkö säädellä uudestaan. Lapakulmamittari pitänee jonkinlainen hommata. Onkohan noista halvimmista digitaalisista mihinkään?

Servoina tuossa on jotkut Emaxin halppikset, digitaaliset ja metallirattailla kumminkin, eli eivät ole alkuperäiset. Riittänevät kumminkin FB-koneeseen kun liikkeet tapahtuvat ihan sormien nopeudella ilman gyroja välissä? FBL-vehkeet sitten vaatinevat hiukan enemmän nopeutta? Jos homma lähtee sujumaan niin ehkä tuon tosiaan voisi muuntaa FBL:ksi tai sitten hommata modernimman laitteen, pitää katsoa sitä siinä vaiheessa.

Gyro on Align GP 790, sen ohjeet jo luinkin, samoin noparin. Myyjän mukaan tuon siis pitäisi olla lentotrimmissä mutta tarkistaahan aina pitää.

Eniten tuossa tosiaan arveluttaa tuo Taraniksen ohjelmointi, onneksi siihenkin löytyi järkevän oloiset ohjeet. Mekaniikan kanssa tulen kyllä aina toimeen mutta tietokoneet ovat sitten hiukan hankalampia.  ;D Multeissa kun kaikki ohjelmointi tehdään lennonohjaimeen, radio on ihan perustilassa. FBL-purkkien kanssa lienee sama juttu, eiväthän ne juuri taida multin FC:stä poiketa paitsi sikäli ettei niissä yleensä kai ole automaattivakausta. Tai onhan joissain rescue-moodeja joka lie hyvin pitkälti sama asia kuin multin "stabilize" tms. itsevakaava tila.

Simu on kyllä hyvä olemassa, voi kokeilla ylösalaisinlentoa, autorotaatiota yms. kikkailuja mitä ei oikealla kopulla uskalla varmaan pitkään aikaan yrittää.  ;D

Eiköhän nuo halvat digitaalimittaritkin aja ihan asiansa. Itsellä ollut 3,5 vuotta käytässä parin kympin tarotin digitaalimittari ja edelleen toimii mainiosti.

Servot varmasti riittävät ihan mainiosti, vähintäänkin alkuunsa. Emaxilla on ihan hyvilläkin spekseillä olevia edullisia servoja. Mikroluokassa taisi olla ainakin jotain spekseiltään TGY 306 vastaavia servoja, jotka riittävät sitten jo kovaan 3D ajoonkin.

Normimodea itse olen käyttänyt vain nitrojen kanssa spoolupissa. Sähkökopuissa homma hoituu näppärästi noparin soft startilla. Ja govi  jos on käytössä, niin silloin on ainakin helpointa, jos kaikissa lentotiloissa on vakiokaasu. Mutta eipä tässä tosiaan yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa lieneen ole.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2019
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #27 : 25 Kesäkuu, 2017, 19:04:55 »
Toi Allun gyro on mun mielestä Futaban 401 gyron jälkeen yksi luotettavimmista. Siitä kun vain näpyttelee värit kohdilleen, niin kaiken pitäisi toimia. Tietty gaini on asia erikseen, mutta veikkaisin prosenttien menevän 70-80% väliin.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #28 : 30 Kesäkuu, 2017, 05:23:31 »
No niin, kopteri saapui. Pakkohan se oli heti laittaa siihen vastari ja akku (moottorin johdot toki ensin irti) ja testata että servot ja gyro toimivat. Saatuani kanavat (nupin kanavia lukuunottamatta, ne ovat vielä "jossain" järjestyksessä) järjestykseen testasin varovasti myös että nopari ja moottori heräävät. Seuraavan kerran kun on aikaa pitää sitten alkaa perehtyä ajatuksella tuohon nuppimiksaukseen.

Jos saan tämän ilmaan niin pitänee tosiaan jossain vaiheessa sitä FBL-konversiota miettiä mutta kokeillaan nyt tangolla ensin. Olisikohan tämä: https://www.banggood.com/Tarot-450DFC-Split-Locking-Rotor-Head-Assembly-TL480251-p-927477.html?rmmds=search ja tämä: https://www.banggood.com/KBAR-V2-5_3_4-Pro-K8-3-Axis-Gyro-Flybarless-System-p-919124.html?rmmds=search käyttökelpoinen yhdistelmä?

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #29 : 30 Kesäkuu, 2017, 09:49:11 »
Jos saan tämän ilmaan niin pitänee tosiaan jossain vaiheessa sitä FBL-konversiota miettiä mutta kokeillaan nyt tangolla ensin. Olisikohan tämä: https://www.banggood.com/Tarot-450DFC-Split-Locking-Rotor-Head-Assembly-TL480251-p-927477.html?rmmds=search ja tämä: https://www.banggood.com/KBAR-V2-5_3_4-Pro-K8-3-Axis-Gyro-Flybarless-System-p-919124.html?rmmds=search käyttökelpoinen yhdistelmä?


Eiköhän sen noilla saa fbl:ksi päivitettyä. En ole varma onko noin pienissä kopussa fb lavat erilaisia kuin fbl (fb lavat ovat kevyemmät). Eli jos näin on niin tietysti fbl lavat kannattaa laittaa kiinni, mutta tokkopa suurta eroa aloittelijan lentoon on, oli lavat kummat hyvänsä.
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #30 : 30 Kesäkuu, 2017, 11:29:26 »
Noi Tarotin kamat ei minusta laadullisesti juuri eronnut aidoista alluista (molempia on ollut), joten varmaan ihan hyvä valinta päivitysnupiksi.

Tosin ite ehkä skippaisin dfc:n, sen kanssa saa olla aika tarkkana ettei tuu liikaa välystä nuppiin, voi muuten paukahtaa linkki irti lennossa.
Jos kuitenkin ostat dfc nupin, niin päivitä myös swash plate siihen sopivaksi https://www.banggood.com/Tarot-450-DFC-Metal-Swashplate-Dual-Digit-TL48030-01-Black-p-951422.html?rmmds=search

Tarotilta saa myös perinteisen fbl nupin https://www.banggood.com/Tarot-450PRO-Flybarless-System-Metal-Head-Rotor-Black-TL45110-01-p-926620.html?rmmds=search

Ton kanssa vaan pitää olla tarkkana kun kiristää swash followerin ruuveja, ne katkee aika herkästi jos vetää eka toisen puolen tiukalle ja sit vasta toisen. Eli kantsii kiristää kahella avaimella mahollisimman tasaisesti.

Niin ja jos ostat Kbarin ni hommaa sininen, siinä on govi, mikä puuttuu keltasesta :)

Edit: niin ja pääakselihan pitää vaihtaa kans joka tapauksessa, ja varmaan swashplaten linkit.
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2017, 11:45:50 kirjoittanut Mesihukka »
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa TimoK

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #31 : 30 Kesäkuu, 2017, 12:45:37 »
Ei se DFC ole ongelma 450 kokoisessa. Satoja lentoja semmoisella lentänyt, eikä räjähtänyt.
|Goblin BT650|Logo 550SX|VBC|

Entiset:
|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #32 : 30 Kesäkuu, 2017, 13:11:50 »
Walkeran V450D03 on erittäin hyvä ensimmäinen CP 3D kopteri. Se on paketista täysin lentovalmis, siinä on  kuusiakselinen gyro ja varmaan helpoin lentää CP koptereista.  Niitä myyty monille, joilla ei ole eka kopteri pysynyt näpeissä (väärät säädöt tms.) ja ovat kaikki oleet tuohon tosi tyytyväisiä.  Lisäksi lähes kaikki osat on varastossa ja saa seuraavaksi arkipäiväksi.  Itsekkin lentänyt lähes kymmenellä eri 450 kopterilla ja tuo on ollut helpoin.  Suosittelen tuota Devo 10 mallia, se on helppokäyttöinen ja monipuolinen radio (telemetria, tarkka näyttö ja 10 kanavaa).
https://www.verticalhobby.com/kauppa/v450d03-ch-devo-10-flybarless-24ghz-rtf-p-3507.html

Sori, jos menee mainoksen puolelle oman mainososion ulkopuolle.. Mutta minusta tuo on aikuisten oikeasti paras aloittelijalle.
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2019
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #33 : 30 Kesäkuu, 2017, 13:30:13 »
Yllätävää kyllä näin on. Kestää hyvin 450 kokoisessa koska on jämerä suhteessa esim 700:n dfc:hen. Tuossa kokoluokassa kestää hyvin.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #34 : 30 Kesäkuu, 2017, 16:34:49 »
Kyllä tämä tästä, sain jo miksauksen toimimaan niin että swash kallistelee ja nousee/laskee oikeisiin suuntiin, pitää vaan vielä säätää lapakulmat (nyt menee iloisesti laidasta laitaan), kaasukäyrät, lentotilat yms... ;D

Opiskeltavaa riittää, tuleepahan tuo radion ohjelmointi samalla taas hiukan tutummaksi.


Vertical: jos olisit alusta asti lukenut niin tietäisit että sekä kopteri että radio on jo hankittuna, radio ollut jo toista vuotta eikä mitään syytä vaihtaa. Näillä siis mennään kunnes tiedän mitä haluan seuraavaksi, onko se nykyisen laiteen FBL-päivitys vai ehkä kokonaan toinen kopteri.

Tuo uusi Goblin Fireball esimerkiksi vaikuttaa älyttömän kiinnostavalta vehkeeltä, ainakin mainosten perusteella CP-kopu lähes multin torppikestävyydellä, mutta on hiukan hinnan kiroissa. Voisi olla mielenkiintoine FPV-alusta.   ;)  Mutta pitää tosiaan saada ensin edes tämä Trexi ilmaan ennekuin alan muista haaveilla.  :D

Harrasteaika vaan on rajallista, tänä kesänä menee aikalailla vapaahetket hyvän lentokelin vallitessa 1:1-ilmailuun kun pitäisi purjelentokurssin lentoja saada suoritettua. Simutteluun onneksi riittää lyhytkin hetki. Ja RC-laitteilla toki voi lentää silloinkin kun nostoja ei ole. Jotku hullut kuulemma lennättävät talvellakin.  :)

« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2017, 16:53:29 kirjoittanut Murgo »

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2019
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #35 : 30 Kesäkuu, 2017, 16:56:28 »
Kyllä ne kaikki hajoo. Se on niin torpista kiinni ja säkästä. Joskus pahankin näköinen torppi ei välttämättä niin paha olekkaan kun purkaa ja tarkistaa. Jos jenggaa on 4k rpm ja tehoa riittävästi, niin uskon että kovaan alustaan kovalla vaudilla tulee tuostakin sosetta.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #36 : 30 Kesäkuu, 2017, 17:02:18 »
Joo, olen minä multistakin saanut moottorivarren poikki, moni on myös saanut esim. moottoreita paskaksi. ;D Kyllä kaikki hajoaa jos tarpeeksi lahjakkaasti torppaa.

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #37 : 30 Kesäkuu, 2017, 17:27:49 »
Kaiken saa hajalle, mutta kyllä vaan eri kopterit silti torppaa erilailla.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #38 : 30 Kesäkuu, 2017, 17:30:35 »
Kaiken saa hajalle, mutta kyllä vaan eri kopterit silti torppaa erilailla.

Ja vähempien osian luulisi ainakin merkitsevän helpompaa, hinnoittelusta riippuen ehkä halvempaakin, korjausta.

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2019
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #39 : 30 Kesäkuu, 2017, 19:25:36 »
Ite valkkaisin ton FL-nupin. Varaosiksi ottaisin seuraavaa:
-Lepatusakseleita
-Pääakseleita
-Päärattaita
-Peräputkia
-Lapoja
-Kardaani rattaineen, tai remmi. Rattaita voi ottaa useamman setin.
-Linkkejä servoihin ja nuppiin
-Servoille mahdollisesti rattaita, armeja.
-Landareita (muovit)
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa TimoK

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #40 : 30 Kesäkuu, 2017, 20:49:48 »
Kaiken saa hajalle, mutta kyllä vaan eri kopterit silti torppaa erilailla.

Tämä pitää paikkansa lähinnä eri kokoluokkien kesken. Merkillä ja mallilla ei kyllä oikeasti ole juuri merkitystä jos kokoluokka on sama. Ainoa ero voi tulla varaosien hinnassa.
|Goblin BT650|Logo 550SX|VBC|

Entiset:
|G420 Sport|G 570KSE|380KSE|Mini Protos|Goblin 700|Goblin 380|T-Rex 450L|Gaui NX4|MSH Protos (carbon) R.I.P|MSH Protos (plastic)|Logo 550SX|

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #41 : 30 Kesäkuu, 2017, 21:05:29 »
Mulla on mennyt torpeissa lähes aina pääakseli ja lepari. Joskus jopa päälavat ovat säilyneet ehjinä. 250 Reksissä torpeissa jää sutimaan kardaania pyörittävä ratas. Niitä on liimailtu  ::)
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #42 : 30 Kesäkuu, 2017, 22:14:03 »
Tämä pitää paikkansa lähinnä eri kokoluokkien kesken. Merkillä ja mallilla ei kyllä oikeasti ole juuri merkitystä jos kokoluokka on sama. Ainoa ero voi tulla varaosien hinnassa.

Oon kyllä tästä hieman eri mieltä. Mulla ainakin hihnaperäinen X-3 on torpannu huomattavasti paremmin kuin 450 poro aikanaan. Porossa oli aina nuppi ja pääakseli solmussa ja tt:n rattaat paskana, Gauissa edelleen muun muassa alkuperäinen pääakseli ja lepari.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa Iron_man

  • Jäsen 2019
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #43 : 30 Kesäkuu, 2017, 22:38:28 »
Muovinen nuppi ja hihnaveto auttaa mun mielestä paljon 450 kokoluokassa torppauskestävyyteen. Mini Protos ja X3 hihnakonversiolla ovat tuntuneet vähiten torpeissa hajoavilta, mitä itse olen kopuja torppinut.

Mutta saahan noikin ihan solmuun. Timo taisi vetäistä Mini Protoksellakin kittitorpin? ::)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Protos 380, Gaui X3, Futaba 14SG

Poissa Totte

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #44 : 01 Heinäkuu, 2017, 00:23:44 »
Hei kaverilla on jo kopteri hankittu . Turhaan enää vänkäätte et mikä kopteri tuhoutuu milläkin tavalla ....Ja milläkin hinnalla.
Uudelle harrastajalle pitäisi kertoa jo hankkimansa kopterin hyvät ja parannettava puolensa . Ja näitä varmaan löytyy jokaiselta merkiltä.

Itsekkin juuri harrastuksen aliottaneena törmään keskusteluissa liian usein juuri tuohon vääntämiseen ... Mikä kopteri torppaa miten ????
Onko sillä mitään väliä ??
Olen itse saanut hyviä oppeja Ranelta . Mut torppaa kopteri ku kopteri ni kalliiksi tulee.
Nyt on tullut 5 kertaa leijuteltua .... 2 torppia n.35€
Jos on varaa harrastaa koptereita , niin luulen et tuo pieni hintaero tai osien kestävyys ei varmasti määrää.

Hellittäkää vähän uusien harrastajien kanssa .



Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #45 : 01 Heinäkuu, 2017, 01:56:57 »
Normimode ei ole menneen talven juttu. Kannattaa opetella ensin leijuttelu, molemmat kyljet itseen päin, ja sitten nokka itseen päin. Pienemmät kierrokset, ja pienet liikkeet. Lapakulmakäyrä loivaksi. Sitten voi unohtaa noi ohjeet holdilla alas tms. Ei ne oikeatkaan kopterit niin lennä. Kyllä sinne taivaalle ehtii, kun osaa perusasiat ensin.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa maek

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #46 : 01 Heinäkuu, 2017, 07:53:03 »
Kannattaa opetella ensin leijuttelu, molemmat kyljet itseen päin, ja sitten nokka itseen päin.

Noi kannattaa opetella eka simulaattorilla. Kun simulaattorilla sujuu niin kyllä pitäisi onnistua reaalikopterillakin.
Reaalikopterilla tosin housut tutisee enemmän  ;D
Trex 500L Dominator, Beam E4 V1 FBL, Trex 250 dfc, Assault 100 Flybarless Dual Brushless
Turnigy SK450 Quad Copter, 250 quadrokopteri, Hubsan x4 HD, Hubsan H501S X4, 7 kiinteäsiipistä
Futaba T10J, Flysky TH9X

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #47 : 01 Heinäkuu, 2017, 08:32:38 »
Nokka itseä kohti leijuttelu on multien ansiosta kohtalaisesti hallussa, simulaattoritreeniä toki vaatii vielä. Simulaattorissa suurin haaste tuntuu olevan että orientaatio katoaa todella nopeasti jos lentää hiukankin liian kauas ei enää hahmota onko nokka poispäin vai kohti.

Pyöritin kopteria maassa varovasti, kaasua senverran että ohjaus alkaa "purra" ja kopua pystyy kääntelemään ja kallistelemaan paikallaan mutta ei vielä nouse ilmaan. Aika hyvältä vaikutti, ohjaussuunat oikein, ei yritä kaatua mihinkään suuntaan ja peräkin pysyy paikallaan, tosin peräservon työntötankoa piti ruuvata lyhyemmäksi koska servo oli toisessa laidassa jo "perä paikallaan"-asennossa joten kääntäminen onnistui vain vasemmalle. Parin ruuvauksen jälkeen pääsin tilanteeseen jossa perä kääntyy molempiin suuntiin suunnilleen yhtä herkästi.

Mites muuten peräremmin säätö, mikä on sopiva kireys? Tuntuu kyllä hyvältä, ei hypi eikä "ahdista" mitenkään. Tuli vaan tuossa servon tankoa säädellessä että remmin säätöhän vaikuttaa myös siihen? Muuta keinoa remmin säätöön en ainakaan löytänyt kuin liikuttaa koko peräkoteloa putken päällä taaksepäin jolloin työntötangon pituuskin muuttuu?

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #48 : 01 Heinäkuu, 2017, 10:53:33 »
Normimode ei ole menneen talven juttu. Kannattaa opetella ensin leijuttelu, molemmat kyljet itseen päin, ja sitten nokka itseen päin. Pienemmät kierrokset, ja pienet liikkeet. Lapakulmakäyrä loivaksi. Sitten voi unohtaa noi ohjeet holdilla alas tms. Ei ne oikeatkaan kopterit niin lennä. Kyllä sinne taivaalle ehtii, kun osaa perusasiat ensin.

Oikeet kopterit ei myöskään tee piroflippejä tai tic tocceja  ;)

Mites muuten peräremmin säätö, mikä on sopiva kireys? Tuntuu kyllä hyvältä, ei hypi eikä "ahdista" mitenkään. Tuli vaan tuossa servon tankoa säädellessä että remmin säätöhän vaikuttaa myös siihen? Muuta keinoa remmin säätöön en ainakaan löytänyt kuin liikuttaa koko peräkoteloa putken päällä taaksepäin jolloin työntötangon pituuskin muuttuu?

Perän kireys hyvinkin pitkälti näin, eli ei ahista, mutta ei hypi. Jos peräservo on kiinni rungossa eikä peräputkessa, niin hihnan kireys pitäs juurikin säätää ensin, ja sen jälkeen sitten tönärin pituus kohdilleen.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Thunder Sport | Mini Comet | 420 Sport | Kraken
Vbar Control touch

Poissa rane78

  • Kolomereespede
  • Jäsen 2019
  • *****
  • Kopteri on ilmassa aina oikein päin....
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #49 : 01 Heinäkuu, 2017, 13:33:14 »
Oikeat kopterit ei taida olla sähkökäyttöisiä? Nitrot, gasserit ja turbaanit käyttävät yleensä ns. normimodea spoolupeissa varsinkin h. Kyllä sitä sähköissäkin voi käyttää, mutta ei välttämätlntä.
-TRex 700E -TRex 700N X2 -TRex 500ESP (Night Gear) -Roottos500 -GAUI X5 (Night Gear) -Trex 450L -Hisky HCP100S (magee) -Gaui H200 FBL x2 -Graupner MZ-24 -RF7 -VBar - Spartan Vortex
"Etevä laiskottelu on yhtä tärkeää kuin taitava työnteko."

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
96 Vastauksia
31807 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
1269 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi
22 Vastauksia
4908 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06
kirjoittanut oskuk
6 Vastauksia
1998 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2014, 13:44:53
kirjoittanut Janiz78
31 Vastauksia
6826 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2019, 18:42:59
kirjoittanut Dutchman