Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Kopteri "nykäisee ilmassa", seurauksena korkeus tippuu ja perän..  (Luettu 5991 kertaa)

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Eli kopterina on HBK II. Viestin voi laittaa myös ESKY-osioon jos tämä tuli väärään paikkaan.

Selkeästi tuossa nykäisyssä jokin estää koneen lapojen pyörimistä, seurauksena koneen sunta voi muuttua hyvinkin radikaalisti ja korkeus tippuu hitusen. Kyllä siinä silti nopeita liikkeitä saa tehdä ettei tule alas. Mielestäni vika viittaa enemmän hihnan ongelmiin kuin esim. että linkit ottaisivat swashplateen kiinni. (Mitäs tuo on suomeksi?)

Hihnan kireyden olen varmistanut ja olen myös varmistanut ettei hihna voi missään tapauksessa hypätä ohjainten ylitse. Ainut mikä tulee nyt sitten mieleen on se että olisinko mennyt kääntämään hihnan liian paljon ympäri sitä koneeseen laittaessa. 90 asteen käännös mielestäni riittää. Mutta jos on mennyt esim. 180 astetta niin sittenhän hihnan hammastuksen voisi ottaa toisiinsa kiinni ja aiheuttaa tuon. Mitä mieltä olette asiasta? Mitenkä tuon hihnan käännökset saa tarkistettua tai asetettua kohdallensa ku ei sinne peräputken sisään näe.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2008, 19:38:50 kirjoittanut Halfelf »

jpheli

  • Vieras
oletkos varma että sinulla ei ole moottori tai säädin hajoamassa. Jos se olis swashin linkit jotka ottas kiinne niin kyllä ne ottas kokoajan ja se olis nähtävissä hyvinkin nopeasti joko hajonneina osina tai isoina kulumina jossain päin swashia. ja jos sinulla olisi perähihna 180 asetta kääntynyt niin et kyllä paljoa sillä lentäisi. Hihna ensinnäkin katkeaisi nopeasti ja sitä olis melko hankala ihan tyhjiltäänkin pyörittää. Lisäksi sinun perä roottori pyörisi väärään suuntaan.

Tuo väärään suuntaan pyöriminen yleensä tekee heti sen että kopteri alkaa pyörimään kuin mikäkin riivattu oman akselinsa ympäri.

Ja kyllä sen joka HBKssa näkee kohtuu helposti että onko se kuinka kiertynyt. Paras tietty on vain ottaa ulos ja laittaa sisään uudestaan narua/rautalankaa tms hyväksikäyttäen. Näin ainakin varmistuu että se on vain sen 90 ast kääntynyt ja pitää muistaa katsoa että se on vielä oikeeseen suuntaan käännetty sen 90astetta.

Tuo korkeuden muuttaminen jne kyllä vaikuttas siihen että kierrokset muttuu nupissa tai servot/vastari tekee extra liikkeitä. Nuo extra liikkeet ei kyllä ole eskyn radiolta/vastarilta mikään yllätys :)

Tutkaileppa niitä kierroksia ihan ensinnä ja tarkista nyt varoiksi se hihna jos ole epävarma siitä. Niin se vielä että jos tosiaan swashin linkit jollain ilveellä osuisi jonnekkin, kopteri kyllä hajoaisi melkosen varmasti siihen paikkaan joko suoraan tai sitten sen takia että linkit lentää metsään :)


--jp

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Millä etäisyydellä tämä tapahtuu? Jos tulee radiohärö, nopari voi lyödä liinat kiinni, jolloin roottori hidastuu, korkeus tippuu, perän kierrokset laskevat ja gyro menettää pidon. Signaali palautuu, ja kaikki jatkuu normaalina, jolloin lennättäjä näkee vain nopean nykäyksen. Kannattaa tarkkailla tuleeko nykäys juuri silloin kun antenni osoittaa suoraan kopteriin, eli signaali heikoimmillaan.

HBK2:sen tyyppivikana on myös tuo hihnan tippuminen ohjureilta, vaikka se olisi miten säädetty. Tosin tuskin ne takaisinkaan sinne ohjureille hyppää, jos lennon jälkeen kaikki on kuitenkin ok.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
jphellin kommenttien perusteella en usko että kyseessä on hihna. Laitoin hihnan putkeen siimalla vetämällä.. vastaa varmaan tuota rautalankaa. Olin mielestäni myös tarkka sen kääntämisen kanssa, perälavat pyörii oikeaan suuntaan ja pääroottoria saa kädellä pyöritettyä kevyesti. Hermikselle tiedoksi että tuo hihnan tippuminen on estetty ohuella rautalangalla jonka sidoin ohjureiden väliin, hihnan alle, eli se se ei voi olla missään nimessä.

En myöskään usko että nuo linkit jäävät kiinni mihinkään, se luultavasti hajoaisi saman tien kuten jphelli totesi. Moottorista ja säätimestä ei pysty sanomaan mitään muuta kuin että ne kyllä vaikuttaa ihan ehjiltä ja toimivilta.

Hermiksen kommenttien perusteella lähdin kokeilemaan tuota radion kantamaa ja asentoa. Asennosta riipumatta kone teki nykäisyjä jossain 7-8m korkeudessa. Maata pitkin etäisyyttä sai olla 60-70m ja sen jälkeen se kone sekosi ihan täysin. Sama varmaan tapahtuu ilmassa mutta kone tulee hyvin pian takaisin kantaman äärelle. Kuten jphell totesi ne servot alkaa tekemään omia liikkeitä kun vastaanotin ei saa signaalia. Tuo selittää sen miksi ilmassakin pelkän korkeuden tippumisen ja perän suunnan muuttumisen lisäksi se näyttää välillä myös kallistuvan, sen vain huomasi paremmin kun vei maata pitkin kantaman ulkopuolelle.

Tutkin alueen muut viestit lävitse ja jos heränneisiin kysymyksiin ei sielt löydy vastauksia teen uudet aiheet.

Kysymykset on

1) Miten se signaalin vastaanottava johto pitäisi koneessa olla. Alunperin se oli yhdellä isolla kääröllä akun päällä kopan sisällä. Muutin sitä niin että se menee toista kylkeä pitkin peräputkelle ja sitä pitkin perälle ja takaisin ja sieltä koneen koria pitkin keulaan missä loppujohto on pienenä pallona roikkumassa kopan alapuolella.

2) Mikä tuon Eskyn lähettimen / vastaanottimen kantama on. Kuvittelin että se olisi luokkaa 1km. Tosin tossa koneessa on muutkin osat olleet niin aaduttomia ettei yllätä yhtään että se on tuota luokkaa kun on.

3) Miksi kantama on yläsuunnassa lähettimen asennosta riippumatta 6-7m ja maata pitkin 60-70m.

Saa noihin vastatakkin jos haluaa, mutta nyt nukkumaan ja huomenna tätä aluetta tonkimaan.


Andymies

  • Vieras
Moi

Ilmassa mm. pyörivät/liikkuvat osat sekä nopeudensäädin ja moottori aiheuttaa häiriöitä => huonompi kantama kuin maassa. Olihan sulla antenni painettuna sisään kun teit testiä?

Minkälaiset akut sulla on onko ne kunnossa? Onko mahdollista testata akulla jonka tiedetään olevan ok?
Mun rex450 tekee suurinpiirtein samanlaisia nykäyksiä silloin kun akun jännite putoaa liian pieneksi. Tämä johtuu minun koneessa huonoista akuista jotka eivät anna riittävästi virtaa vaan nopari rajoittaa virtaa jännitteen laskiessa => kuormitus kevenee hetkellisesti => jännite nousee => nopari antaa lisää "soppaa". Hetken päästä (n.1min?) akku on lämmennyt ja antaa riittävästi virtaa jännitteen nurjahtamatta, homma toimii.

Entäs jos vika onkin radio puolella, onko sulla miten sijoiteltu noi sähköosat?
Eli vastari mahd kauas noparista/moottorista. Kuitenkin painopisteen muistaen.

toivottavasti vika löytyy

Antti

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
1) Miten se signaalin vastaanottava johto pitäisi koneessa olla. Alunperin se oli yhdellä isolla kääröllä akun päällä kopan sisällä. Muutin sitä niin että se menee toista kylkeä pitkin peräputkelle ja sitä pitkin perälle ja takaisin ja sieltä koneen koria pitkin keulaan missä loppujohto on pienenä pallona roikkumassa kopan alapuolella.

2) Mikä tuon Eskyn lähettimen / vastaanottimen kantama on. Kuvittelin että se olisi luokkaa 1km. Tosin tossa koneessa on muutkin osat olleet niin aaduttomia ettei yllätä yhtään että se on tuota luokkaa kun on.

3) Miksi kantama on yläsuunnassa lähettimen asennosta riippumatta 6-7m ja maata pitkin 60-70m.


1) Antenni ei saa mennä vastarin pitkää kylkeä pitkin, vaan suoraan poispäin vastarista. Laita telineisiin kiinni sellainen pilli/putki, ja viet antennin toista kylkeä pitkin eteen, sieltä pilliin jota pitkin perälle, ja siellä antenni kiinni pystyevän alalaitaan. Katso että loppupätkä ei yllä peräroottoriin. Jos yltää, niin vaihda pitempi pilli että saat hassattua enemmän antennia.
Minulla oli HBK2:sessa pillit molemmin puolin, jolloin antenni lähti vastarilta taakse, noin 5-10 sentin päästä ekaan pilliin jota pitkin nokalle, siellä toisenpuolen pilliin ja sitä pitkin perälle, ja kiinni pystyevään.

2) En tiedä, mutta veikkaan 200m. Kuten halppisradioissa yleensä.

3) Minäkin veikkaan muita lennonaikaisia häiriöitä. Tuo pystysuuntainen kantama on hivenen hankalampi testata ilman moottoria.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Lainaus
Ilmassa mm. pyörivät/liikkuvat osat sekä nopeudensäädin ja moottori aiheuttaa häiriöitä => huonompi kantama kuin maassa. Olihan sulla antenni painettuna sisään kun teit testiä?

Lähettimen anttenni on kokoajan ollut täysin ulkona, tosin viimeiksi kentällä käydessäni huomasin että se ei ollut kierretty tiukalle lähettimeen.

Lainaus
Minkälaiset akut sulla on onko ne kunnossa? Onko mahdollista testata akulla jonka tiedetään olevan ok?

Akkuja on kolme ja uusia ovat, en haluaisi uskoa että niissä on ongelmaa.

Lainaus
Entäs jos vika onkin radio puolella, onko sulla miten sijoiteltu noi sähköosat?
Eli vastari mahd kauas noparista/moottorista. Kuitenkin painopisteen muistaen.

Ei ne toisissansa kiinni ole mutta ei tossa koneessa ole hirveästi senttejä niitä toisistaan kauaksi pistää. Nopeudensäätimen johdossa kiinni oleva "pyörylä" jonka käsittääkseni tulee poistaa häiriöitä on suoraan vastaanottimen alapuolella koneen pohjalevyssä kiinni.

Lainaus
Antenni ei saa mennä vastarin pitkää kylkeä pitkin, vaan suoraan poispäin vastarista. Laita telineisiin kiinni sellainen pilli/putki, ja viet antennin toista kylkeä pitkin eteen, sieltä pilliin jota pitkin perälle, ja siellä antenni kiinni pystyevän alalaitaan. Katso että loppupätkä ei yllä peräroottoriin. Jos yltää, niin vaihda pitempi pilli että saat hassattua enemmän antennia.
Minulla oli HBK2:sessa pillit molemmin puolin, jolloin antenni lähti vastarilta taakse, noin 5-10 sentin päästä ekaan pilliin jota pitkin nokalle, siellä toisenpuolen pilliin ja sitä pitkin perälle, ja kiinni pystyevään.

Vastaanottimen antenni meni aluksi suoraan vastarin kylkeä pitkin, sitten perään, sitten takaisin toiselle kylelle ja siitä keulaan. Kävin kaupasta hakemassa mehupillejä ja viritin antennin menemään pillien sisällä nätisti aluksi keulaan ja sieltä perään jalasten korkeudella. Kävin kokeilemassa kentällä ja kantomatka oli maata pitkin leijuttaessa sama kuin ennenkin ja ylöspäin lentäessä tuli kerran sama nykäisy. Sitten alkoikin satamaan ja piti palata sisälle.

Sisällä huomasin että kone "rusahti" välillä kun käynnisti moottoria ja moottori pyöri ilman että pääratas olisi pyörinyt. Otin sitten moottorin irti ja pinjoni näytti huomattavan kuluneelta. Hupaisinta on tuo kuinka nuo hampaat ovat kaareutuneet pyörimissuunnan mukaan. Nyt olen vaihtamassa tuota uuteen ja katsotaan käyttäytyisikö kone sitten hyvin. Kuluma voisi selittää sen miksi kone menetti välillä kierroksia kun korkeutta nosti. Korkeammalla tulee isommat kierrokset ja enemmän lapakulmia = vastusta lisää, eikös? Ja sen seurauksena pääsi hyppäämään ylitse.


Kuvassa uusi pinjoni vasemmalla ja vanha oikealla.

« Viimeksi muokattu: 10 Heinäkuu, 2008, 22:28:45 kirjoittanut Halfelf »

Poissa Halfelf

  • Opetteleva torppari
  • **
Kaksi akullista kävin lennättämässä ja hyvin toimi.

Kiitoksia vinkeistä ja kommenteista!

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Hienoa että kalusto on taas kunnossa!
Mutta on tuo EKsyn metalliseos kyllä mielenkiintoista, en ole ennen tuollaista nähnyt. Päärataskin kannattanee vaihtaa. Myös muunmerkkiset pinjonit voisivat olla kokeilemisen arvoisia.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4199 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2008, 22:16:46
kirjoittanut Hermis
0 Vastauksia
35871 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
69 Vastauksia
35463 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Joulukuu, 2012, 21:46:21
kirjoittanut jarkko85
1 Vastauksia
3302 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2016, 02:06:58
kirjoittanut Late
6 Vastauksia
4699 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Elokuu, 2016, 20:30:13
kirjoittanut virtakuono