Kirjoittaja Aihe: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla  (Luettu 9288 kertaa)

entropy

  • Vieras
Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« : 10 Syyskuu, 2011, 20:40:58 »
Toistaiseksi käytössäni on vain yksi 2200mha akku ja olen käynyt tänään kolme kertaa autolla urheilukentällä kopteria lennättämässä. Nyt olisi taas akku ladattu ja kopteri valmiina lentoon, mutta koska pari kaljaa tuli otettua ei voi autolla lähteä ja muutenkin alkaa melko nopeasti tympimään aina roudata kaikki kamat autoon ja ajaa jonnekin 5 minuutin lentoa varten.
Lähistöllä olisi nurmialue 15m x 10m tai kääntöpaikka 20m x 20m. Viittiikö tai kehtaako pihalla tai kääntöpaikalla lentää? Onko varomääräyksien vastaista  :o
Olisi ainakin melko noloa jos naapurin täti tulisi huutamaan että "mene muualle sen lelusi kanssa!"

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #1 : 10 Syyskuu, 2011, 20:59:06 »
Ei se naapurintädin huomautus sinällään mutta jos joko näppi- tai teknisen häiriön vuoksi ajat sen tädin ikkunasta sisään, niin sittenpä on jo vitsit vähissä ja harrastus saa tarpeetonta mainetta ts. ei lennetä taajamissa.
Hommaa muutama akku lisää, niin tuokin murhe poistuu.

entropy

  • Vieras
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #2 : 10 Syyskuu, 2011, 21:10:01 »
Ei se naapurintädin huomautus sinällään mutta jos joko näppi- tai teknisen häiriön vuoksi ajat sen tädin ikkunasta sisään, niin sittenpä on jo vitsit vähissä ja harrastus saa tarpeetonta mainetta ts. ei lennetä taajamissa.
Hommaa muutama akku lisää, niin tuokin murhe poistuu.

Jep, on jo tilauksessa HobbyKingistä. En tiedä mitä oikein ajattelin kun tilasin vain yhden lisäakun vaikka maksoi vain 20 dollaria. Noh, seuraavalla kerralla, jos tilauksessa ei ole ongelmia, tilaan vitosella hiilikuitulavat ja pari akkua lisää. Ja lapakulmamittari lähtee kahdella dollarilla.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #3 : 10 Syyskuu, 2011, 21:28:00 »
Itekkin käyn säännöllisesti tossa parkkialueella säätölentely tekemäs ja pientä leijuttelua.
Aluks tuli aika tutuks noi lähipuut ;D ja tulihan sitä pari joulukuusen koristetta tehtyä ;D

Eipä siinä yläkerran mummu pahitteeks oo,tuntuu vaan tykkäävän ja antaa heti palautteen onko kehittiny 8)
Ja tuli kerran kysyyn et paljonkos tommonen kopteri maksaa jos sitä kummipojalle ostais :D

Jos vaan oma "pokka" kestää niin mikä ettei ,turvallisuus ennenkaikea
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #4 : 10 Syyskuu, 2011, 21:44:02 »

Olisi ainakin melko noloa jos naapurin täti tulisi huutamaan että "mene muualle sen lelusi kanssa!"

Huuda takaisin että tuu akka kokeilemaan tätä lelua jos se kerran on niin helppoa.

Ei kellään pitäis sähkökoneen leijuttamisesta olla mitään mutistavaa, kunhan lapset ja eläimet ei kärsi.
Nada

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #5 : 10 Syyskuu, 2011, 21:45:46 »
Jos sinulta jo leijutus onnistuu niin eiköhän semmonen 20x20m aluekkin siihen riitä.
Enkä usko että valitusta keneltäkään tulee, lähinnä kaikki tienoon ukot ja muksut kerääntyy kyseleen ja ihmetteleen.
Toinen on sitten se että joudut kokoajan väistelemään tulijoita ja menijöitä. Tosin jos pari akkua vaan on niin ei lentoaikakaan ole niin hurja että suureksi haitaksi voi olla.... Mutta aina varmempihan se on kentällä käydä, voithan ladata myös kentällä auton akusta niin ei tartte rampata edestakaisin  ;D
Pyörittelee vaikka peukaloita sen puolituntia?  ;D
Itse kuitenkin varmaan leijuttelisin siinä kääntöalueella jos moisessa paikassa asuisin.. varsinkin jos sinne kentälle on vähänkään pitempi matka.

Itsellä hyvä kun muutin uuteen asuntoon, kävelen 10m niin löytyy sopiva hiekkakenttä joss 450 kopterilla pyörii nätisti perus temppuja, mitään hurjia ohilentoja ei tartte tehdä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #6 : 10 Syyskuu, 2011, 22:10:20 »
Itsehän ekat lennot Beltillä otin omakotitalon pienellä etupihalla. Puhdasta nurmea noin 4x6m mutta kukkapuskien yllähän on hyvä leijuttaa ja pehmentävät alastuloakin. Asuinalueen lähettyvillä tosiaan ei mielestäni ole mitään estettä leijuttaa ~2-3 metrissä. Jos hätä tulee niin holdi päälle ja se on nopeaa maissa se kone. Korkeammalle mentäessä se ehtii kovin kauaskin aiheuttamaan tuhoa.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #7 : 10 Syyskuu, 2011, 22:31:49 »
Kun menet jo autolla lennätyspaikalle, mikset ottaisi laturia mukaan ja lataisi auton akusta? Vaikka 2C tai enemmän (jos akku sen kestää), niin ei käy aika pitkäksi odotellessa. :)

entropy

  • Vieras
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #8 : 10 Syyskuu, 2011, 22:42:24 »
Nonni, kävinpähän testaamassa kääntöpaikalla uusia säätöjä. Humalainen pariskunta tuli ihmettelemään, kysyivät mikä alakerta pitää niin kovaa ääntä ja akka vannoi näkevänsä jo harhoja. Luulivat hälytysajoneuvoksi  ;D

Jotain onnistuin ronkkimaan pieleen, koska roottori pyörii vaikka kaasuvipu on 0-asennossa, trimmillä sai korjattua mutta täytyypä ehtiä tuon lähettimen asetuksista.

Kun menet jo autolla lennätyspaikalle, mikset ottaisi laturia mukaan ja lataisi auton akusta? Vaikka 2C tai enemmän (jos akku sen kestää), niin ei käy aika pitkäksi odotellessa. :)

Mukana tuli lipo-laturi ja siinä lukee "käytä vain 12v virtalähdettä" mutta ei mitään muuta mainintaa. Mitenköhän jos siihen auton akusta vetää virtaa niin eikö se sula koko paska samantien? Tällä hetkellä syötän siihen näytön virtalähteestä 3.5A 12V

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #9 : 11 Syyskuu, 2011, 00:12:49 »
12V laturit on mitoitettu niin että ne voi kytkeä 12V auton akkuun.

Mutta jos se laturi on tuommoinen kuin tuo:
http://www.youtube.com/watch?v=V3QAQ02qCAY#
niin miten lie sen latausvirran säädön kanssa...
Kuinka nopeasti se lataa akun täyteen sillä näytön virtalähteellä?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

entropy

  • Vieras
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #10 : 11 Syyskuu, 2011, 09:04:05 »
12V laturit on mitoitettu niin että ne voi kytkeä 12V auton akkuun.

Mutta jos se laturi on tuommoinen kuin tuo:

niin miten lie sen latausvirran säädön kanssa...
Kuinka nopeasti se lataa akun täyteen sillä näytön virtalähteellä?

Mulla on tuo sama laturi. Tolla näytön virtalähteellä se on akun ladannut 30-40 minuutissa - en ole katsonut kellosta - mutta kovin tyhjäksi en sitä ole purkanut

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #11 : 11 Syyskuu, 2011, 11:32:51 »
Mulla on tuo sama laturi. Tolla näytön virtalähteellä se on akun ladannut 30-40 minuutissa - en ole katsonut kellosta - mutta kovin tyhjäksi en sitä ole purkanut
Sitä akkuahan ei kannata ihan tyhjäksi ajaa eli siinä on se 80% kaava jota käytetään käyttöiän pidentämiseksi LiPo akuissa. Eli 2200 mah akkuun kun jää ~ 450 mah niin ollaan vielä "turvallisella puolella". Elikkä siis akusta ajetaan vain 80% tyhjäksi ja senhän voit tietää niin että:

Lataat akun täyteen -> lennät esim 3min -> lataat akun laturilla joka näyttää paljonko amppeereita akkuun menee. 80% 2200mah akusta on 2200 x 0.8 = 1760mah eli jos 3min lennon jälkeen akku ottaa itseensä vaikka 1000mah niin voit nostaa laskurin aikaa ja tällä tavalla hakea optimaalisen lentoajan mutta tämän varmaan jo tiesit kun tämä on moneen kertaan kirjoitettu tänne mutta sanoinpahan nyt kuitenki.  :)

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #12 : 11 Syyskuu, 2011, 11:35:53 »
Toisin sanoen, ei ajeta alle 3,7V/kenno.

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #13 : 11 Syyskuu, 2011, 11:38:28 »
Toisin sanoen, ei ajeta alle 3,7V/kenno.
Se on hieno taito tuo asioiden yksinkertaistaminen.  :D

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #14 : 11 Syyskuu, 2011, 11:41:09 »
No oli ihan pakko  ;)

entropy

  • Vieras
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #15 : 11 Syyskuu, 2011, 14:15:17 »
Ei ole vielä niin hifi-laturia että näkisi tollasia tietoja. Lensin äsken ekan kerran 5min. Pitäisi pystyä 6min lentämään mutta itselläni lentely vielä leijuttelun tasolla, olettaisin että tuo 6min on aika minkä kestää kun ottaa kopterista kaikki irti koko ajan?

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #16 : 11 Syyskuu, 2011, 14:42:47 »
Itse leijuttelen aika paljon omakotitalon pihassa ja joskus tulee ajettua kopteri aika korkeallekin. Pientä kurviakin tuossa voi vetää varovasti. Tuossa parin sadan metrin päässä on nurmialue n. 15x60 metriä, jossa on tullut lennettyä jo aika kovaakin taivaslentoa, kun silmien edessä on peltoa pitkälle, mutta takana on jälleen kolme omakotitaloa rivissä 10 metrin päässä.

Itse "harrastan" näillä alueilla sen takia, koska kentälle on 15 km matka ja toi lentoaika tuppaa jäämään korkeintaan muutamaan akkuun. Toistaiseksi ei ole sattunut mitään vakavaa, mutta jos tähdet olisivat olleet väärään suuntaan kallellaan, niin isompaakin tuhoa olisi voinut tulla. Viimeksi lensi päälapa oman autokatoksen takaseinään, nupin kierrosten ollessa n. 2000 kierrosta/min. Ts. vahinkoja tulee väkisinkin näillä vehkeillä jossain vaiheessa ja paree olisi olla siellä kentällä silloin, kun jotain sattuu.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #17 : 11 Syyskuu, 2011, 14:47:53 »
Toisin sanoen, ei ajeta alle 3,7V/kenno.
Ei sitä voi näinkään mitoittaa, eri akku merkeillä on erinlaiset purkukäyrät ja tätämyöten varaustaso, ja varsinkin lennossa tuo jäänite vaihtelee kuormituksessa jatkuvasti. En suosittele kenellään jännite seurantaa muutakuin viimeisenä keinona ettei alijännitteelle päästä.
Lipoilla kun on vielä ominaista nopea jännitteen lasku akun lopuilla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #18 : 11 Syyskuu, 2011, 17:17:51 »
Ei sitä voi näinkään mitoittaa, eri akku merkeillä on erinlaiset purkukäyrät ja tätämyöten varaustaso, ja varsinkin lennossa tuo jäänite vaihtelee kuormituksessa jatkuvasti. En suosittele kenellään jännite seurantaa muutakuin viimeisenä keinona ettei alijännitteelle päästä.
Lipoilla kun on vielä ominaista nopea jännitteen lasku akun lopuilla.

No tuo nimellisjännite toimii hyvänä nyrkkisääntönä. tokihan kuormituksen aikana jännite laskee, mutta niinhän se tuppaa aina tekemään.
Jos "ehdottomana" miniminä pidetään 3.0v kenno, toimii tuo 3,7V jännite, _heti_ lennon jälkeen mitattuna, hyvänä ohjenuorana.
Oliko sulla parempaa ehdotusta ?
Miten itse mittaat tuon 20%, jos kerran eri kennot käyttäytyy eri tavalla ?
Omien mittausteni mukaan tuo 3,7V on siellä 20%:n tietämillä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #19 : 11 Syyskuu, 2011, 18:26:53 »
Kuten tässäkin ketjussa "Toeh" jo mainitsi.
Yleensä omistan saman merkkisiä akkuja niin pätee aika hyvin. Vaikka olisi useampaakin, joka akulla katsoo kelpaako kaikille sama "kaava".
Eli kun saat uudet akut, lennätä perus kierros jota yleensä lennät vaikka 3minsaa jos varmanpäälle haluaa... ei tieten mitään adhd 3D:tä, jolla tuoki aika voi olla maksimi.
Lataat akun ja katsot paljonko menee varausta sisään, siitä voit sitten laskea paljoko voi lisätä lentoaikaa. Tällä tavalla seuraamalla näkee myös miten akut alkaa heikkeneen tms kun lentoaika alkaa "laskemaan" tuolla 80% säännöllä. Veikkaan että aika monella on jonkin moinen "rutiini" lennätyksissään  joten ei välttämättä lentojen välillä ole hurjia kuormitus eroja?
Ja ilman telemetriaa tuon jännitteen seuraaminenkin on vaikeaa, ja taas aika turhaa rasituksen alla. Toki tuon jännitteen perusteella voi opetella lentoajan samalla periaatteella mutta "epätarkemmin" kun arvot on 0.xxV ja mah mitattuna xxxx.
Akkupakan kennokohtaisiin arvoihin en sekannu muuta kuin että pysyvät tasassa jännitteeltään.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #20 : 11 Syyskuu, 2011, 19:17:57 »
Voi sen tehdä noinkin, jos kennojen kapasiteetti olisi se, mitä etiketissä lukee. Aika harvoin se niin kuitenkaan on ja siksi olen itse päätynyt tuohon jännitteenmittaamismetod iin, koska silloin voi olla varma, ettei kennojännitteet mene liian alas. Onko jäämä sitten 20% vai ei, ei mun mielestä ole se oleellisin juttu, vaan se, ettei jännitteet mene liian alas.

Edit: Menipäs OT:ksi :)
« Viimeksi muokattu: 11 Syyskuu, 2011, 19:22:48 kirjoittanut reittila »

mika a

  • Vieras
Vs: Lennätystä pihalla/parkkipaikalla
« Vastaus #21 : 12 Syyskuu, 2011, 00:50:01 »
Kyllä määkin tossa kääntö paikalla leijjuttelisin. Mutta aina kannattaa yleisillä paikoilla lennettäessä kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen.

JA JOS OLET OTTANU PARIKIN KALJAA NIIN LENNÄ SIMUA ÄLÄ OIKEETA KOPTERIA NÄÄ EI OLE LELUJA

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
FPV-lennätystä

Aloittaja Mikka « 1 2 » Ilmakuvaus

31 Vastauksia
14685 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Joulukuu, 2010, 01:11:38
kirjoittanut Mikka
0 Vastauksia
1958 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2009, 19:45:14
kirjoittanut Jonnis
33 Vastauksia
12684 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Heinäkuu, 2010, 13:05:16
kirjoittanut Lassi
126 Vastauksia
45764 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Toukokuu, 2017, 19:10:03
kirjoittanut R3DgRu
0 Vastauksia
1843 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Joulukuu, 2009, 16:19:40
kirjoittanut kaardian