Kirjoittaja Aihe: Keppi vai remmi?  (Luettu 31660 kertaa)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #25 : 04 Syyskuu, 2011, 12:20:46 »
olen kyllä tohtorin kanssa samaa mieltä. Tämän takia ehdotin että joku käytännössä heittäis putken pakkaseen.

Edit: tai en mä tota kaavaa kauheesti epäile mutta joku muu tekijä saattaa myös vaikuttaa. Toisaalta jos hiiliputken vaihtamalla ongelma katoaa, mikä muu tähän voisi vaikuttaa? Jos peräblokki päästää putken nitkahtamaan sisäänpäin kun putki ja blokki jäähtyvät?
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2011, 12:33:40 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #26 : 04 Syyskuu, 2011, 12:35:37 »
olen kyllä tohtorin kanssa samaa mieltä. Tämän takia ehdotin että joku käytännössä heittäis putken pakkaseen.

Edit: tai en mä tota kaavaa kauheesti epäile mutta joku muu tekijä saattaa myös vaikuttaa. Toisaalta jos hiiliputken vaihtamalla ongelma katoaa, mikä muu tähän voisi vaikuttaa? Jos peräblokki päästää putken nitkahtamaan sisäänpäin kun putki ja blokki jäähtyvät?

no mulla on aina ollu blokki niin piukalla että ei varmasti liiku omia aikojaan
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #27 : 04 Syyskuu, 2011, 12:51:06 »
Näin aiheesta sivuten. Perhana ku nyt vasta pisti silmään tuo "aloita uusi äänestys" nappi tuolla..  >:(

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #28 : 04 Syyskuu, 2011, 13:10:00 »
Onko nuo peräputken ihan rehellistä alumiinia että voi suoraan sen arvolla laskea?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #29 : 04 Syyskuu, 2011, 13:17:18 »
Onhan toi konstruktio kokonaisuus ja esim. remmi laajenee lammetessaan. Toi lampolaajenemiskerroin on tietenkin vakio jollekin matkalle, jotta silla voidaan se muutos laskea. Tassa yhteydessa 0.023 mm/aste on riittava tarkkuus, kun mietitaan helikopterin peraputken pituuden muutosta. Se ei vaihtele niin paljoa, jotta tarkemmalla yhtalolla olisi isompaa merkitysta. Toi remmi taitaa olla isompi ongelma lampotilamuutosten suhteen.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Re: Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #30 : 04 Syyskuu, 2011, 14:25:38 »
Onhan toi konstruktio kokonaisuus ja esim. remmi laajenee lammetessaan. Toi lampolaajenemiskerroin on tietenkin vakio jollekin matkalle, jotta silla voidaan se muutos laskea. Tassa yhteydessa 0.023 mm/aste on riittava tarkkuus, kun mietitaan helikopterin peraputken pituuden muutosta. Se ei vaihtele niin paljoa, jotta tarkemmalla yhtalolla olisi isompaa merkitysta. Toi remmi taitaa olla isompi ongelma lampotilamuutosten suhteen.
miksi putken vaihto hiilariin sitte poistaa ongelman?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #31 : 04 Syyskuu, 2011, 16:16:13 »
Jeps jos hihna eläisi niin luulisi sen elävän samaan suuntaan eli kylmällä kutistuu eikä löysty.

Tulee kyllä väistämättä mieleen, että jos blokki on kiristetty huoneenlämmössä niin tottahan putken halkaisijakin sitten pienenee kylmässä ja luistaisi. Tosin luonnollisempi selitys, että putki ei oikeasti puhdasta alumiinia ole vaan jotain halvinta mahdollista alumiinin tapaista ainetta, joka sitten laajenee / kutistuu enemmän.

Mutta joo käytännön mittaus olisi helppo varsinkin 250 peräputkella, sitten voisi spekuloida myös tarkemmin onko se oikeaa alumiinia vai ei. Eli putken mitta huoneenlämmössä ja sitten pariksi tunniksi pakkaseen ja uusi mittaus. Jos mitta heittää enemmän kuin alumiinin lämpölaajenemiskerroin niin silloin putki ei varmaan alumiinia ole.

#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #32 : 04 Syyskuu, 2011, 18:50:18 »
Noniin, laitoinpa just 500:n Rexän alupuomin pakkaseen. Lähtökohta 461mm. Tuloksia luvassa parin tunnin päästä :)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #33 : 04 Syyskuu, 2011, 19:41:52 »
Heh, hauskaa polemiikkia. :) Tapaus tosielämästä: Olin juuri saanut koottua uuden Logoni, jossa on sangen mittava 805mm pitkä peräputki. Speksien mukaan alumiinia. Kiristin hihnan sisällä rakennusrupeaman päätteeksi "tavalliseen tiukkuuteen", eli silläviisiin että sormella järkevällä voimalla tökkien hihna painuu noin puoleen väliin sitä matkaa, joka eri suuntiin kukevien hihnojen välillä peräputken sisällä on. Pakkasin kamat autoon ja suuntasin läheiselle parkkipaikalle. Pakkasta ulkona rapiat 15-20 astetta. Lentelin noin 5 minuuttia ja otin kopterin alas. Roottorin hidastaessa alkoi kopukasta kuulua outoa helinää ja hankausta. Perähihna se siellä hakkasi vasten putken sisäseinämiä. Hihna oli löystynyt niin paljon, että se roikkui keskikohdastaan kiinni putkessa. Kun käsin kieritteli nuppia, kuului putkesta hankausääntä.

Tuo on helposti mietittävissä ihan peruskoulumatematiikalla . Oleteaan että hihna ei veny ja roikkuu tasasivuisen kolmion mallisesti (hihna on sivut, kuvitteellinen kireän hihan suora linja on kolmion kanta). Jaetaan kolmia kahtia, jolloin saadaan kaksi suorakulmaista kolmiota. Tarkastellaan näistä toista. Kolmion hypotenuusa on hihna joka roikkuu, kolmion toinen sivu on vaakasuora linja hihnan alkupäästä sen puoliväliin, ja kolmas sivu vaikkapa viiden millin vajoama hihnan puolivälissä. Tästä kun laskee hypotenuusan pituuden ja vertaa sitä toisen pitkän sivun mittaan, saa käsityksen siitä, kuinka vähän putken pitää painua kasaan jotta hihna löystyy.

Yllä oleva esimerkki suurin piirtein Logon puomilla: Hihna matkaa puomin toisesta päästä toiseen eli on pituudeltaan vaikkapa pyöreästi 1600mm, puolikas siis 800mm. Tämän mittainen hihan on täysin suora puomissa eikä roiku milliäkään. Jos oletetaan että hihna kuitenkin roikkuisi keskeltä viisi milliä, mikä pitäisi olla sen pituus? Suorakulmaisen kolmion yksi sivu on 5mm, toinen sivu on 400mm (kireän puolikkaan puolikas), kolmas sivu 400,03mm. Ei järin suuri ero. Puomin pitäisi siis kutistua 0,06mm, jotta hihan roikkuisi keskeltä 5mm. Tämä olettaen että kumpikin hihan puolikas roikkuu yhtä paljon, joka tietysti todellisuudessa ei ole totta...

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #34 : 04 Syyskuu, 2011, 19:50:39 »
Heh, hauskaa polemiikkia. :) Tapaus tosielämästä: Olin juuri saanut koottua uuden Logoni, jossa on sangen mittava 805mm pitkä peräputki. Speksien mukaan alumiinia. Kiristin hihnan sisällä rakennusrupeaman päätteeksi "tavalliseen tiukkuuteen", eli silläviisiin että sormella järkevällä voimalla tökkien hihna painuu noin puoleen väliin sitä matkaa, joka eri suuntiin kukevien hihnojen välillä peräputken sisällä on. Pakkasin kamat autoon ja suuntasin läheiselle parkkipaikalle. Pakkasta ulkona rapiat 15-20 astetta. Lentelin noin 5 minuuttia ja otin kopterin alas. Roottorin hidastaessa alkoi kopukasta kuulua outoa helinää ja hankausta. Perähihna se siellä hakkasi vasten putken sisäseinämiä. Hihna oli löystynyt niin paljon, että se roikkui keskikohdastaan kiinni putkessa. Kun käsin kieritteli nuppia, kuului putkesta hankausääntä.


Tästä puhuinkin ylempänä, niin ethän löysyttänyt enää hihnaa takaisin kesäkeleillä? Veikkaan, että tässätapauksessa huomattava venyminen johtui osittain myös siitä, että hihna oli uusi. Sillä kait ne luonnollisestikkin vähän venyvät kun otetaan käyttöön. Ainakin edellisessä työpaikassa parin laitteen hihnan vaihdossa sitä laitetta pyöritetään joku 1-2 tuntia ja sitten hihnan kiristys lopulliseen kireyteen. Se on samannäköistä hammashihnaa, joskin leveämpää.


Tuo on helposti mietittävissä ihan peruskoulumatematiikalla . Oleteaan että hihna ei veny ja roikkuu tasasivuisen kolmion mallisesti (hihna on sivut, kuvitteellinen kireän hihan suora linja on kolmion kanta). Jaetaan kolmia kahtia, jolloin saadaan kaksi suorakulmaista kolmiota. Tarkastellaan näistä toista. Kolmion hypotenuusa on hihna joka roikkuu, kolmion toinen sivu on vaakasuora linja hihnan alkupäästä sen puoliväliin, ja kolmas sivu vaikkapa viiden millin vajoama hihnan puolivälissä. Tästä kun laskee hypotenuusan pituuden ja vertaa sitä toisen pitkän sivun mittaan, saa käsityksen siitä, kuinka vähän putken pitää painua kasaan jotta hihna löystyy.

Yllä oleva esimerkki suurin piirtein Logon puomilla: Hihna matkaa puomin toisesta päästä toiseen eli on pituudeltaan vaikkapa pyöreästi 1600mm, puolikas siis 800mm. Tämän mittainen hihan on täysin suora puomissa eikä roiku milliäkään. Jos oletetaan että hihna kuitenkin roikkuisi keskeltä viisi milliä, mikä pitäisi olla sen pituus? Suorakulmaisen kolmion yksi sivu on 5mm, toinen sivu on 400mm (kireän puolikkaan puolikas), kolmas sivu 400,03mm. Ei järin suuri ero. Puomin pitäisi siis kutistua 0,06mm, jotta hihan roikkuisi keskeltä 5mm. Tämä olettaen että kumpikin hihan puolikas roikkuu yhtä paljon, joka tietysti todellisuudessa ei ole totta...

Noniin tämä alkaa jo kuullostaa järkevältä kun mielessä piirteli kolmioita. :D Hyvä, että foorumilla on porukkaa jolla myös tuo peruskoulun matematiikka on hallussa. (Itselläni unohtunut kun kävin ammattikoulun lyhyen matikan johon kuului yhden käden sormet, pitkässä olis ollu molemmat kädet mukana)
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #35 : 04 Syyskuu, 2011, 20:03:52 »
kävin ammattikoulun lyhyen matikan johon kuului yhden käden sormet, pitkässä olis ollu molemmat kädet mukana

Joo sama vika, ja sormet on ku nippu ky****iä.   :D

Hyvä että tulee tähän empiiristä todisteaineistoa kun reittila saa putken pakkasesta ja mitattua, ettei tarvi pelkästään geometriaan luottaa. Sitä kun ei ikinä tiedä jos niissä kaavoissa on kuitenkin joku virhe... :P
Nada

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #36 : 04 Syyskuu, 2011, 20:10:07 »
Siinä saattaapi vaan käydä silviisiin, ettei mittalaitteiden tarkkuus riitä kertomaan, paljonko putki menee kasaan, mutta onpahan ainakin yritetty  :D

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #37 : 04 Syyskuu, 2011, 20:19:33 »
Se lyhenee n. millin :), sen nakee rullamitallakin. Luulen, etta toi remmi lampeaa lennon aikana, ja kun on muovi/kumiseos ja ohut remmi, niin pienikin lampotilamuutos vaikuttaa suhteellisen paljon. Etenkin, kun putki lyhenee samaan aikaan. Mulla ei ole remmiperaa koskaan ollut, kunhan vain mietin asiaa huvikseni. Itse alumiinin laadulla ei tassa mittakaavassa ole mitaan merkitysta, koska erot on niin pienia.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #38 : 04 Syyskuu, 2011, 20:22:27 »
Noniin, laitoinpa just 500:n Rexän alupuomin pakkaseen. Lähtökohta 461mm. Tuloksia luvassa parin tunnin päästä :)
Katoitko mihin lämpötilaan laitoit sen putken ku pakkaseen pistit?

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #39 : 04 Syyskuu, 2011, 20:29:08 »
Katoitko mihin lämpötilaan laitoit sen putken ku pakkaseen pistit?

Jep, huonelämpötila +24,5C ja pakkanen -22C, eli muutos 46,5C.

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #40 : 04 Syyskuu, 2011, 20:52:27 »
Noniin, mittaus suoritettu ja jäähtyneen puomin pituus on.........461mm.
Okei, mittaus suoritettu rullamitalla, mutta tulos on silti helposti luettavissa.
Mitä tästä opimme ?

Edit: tulokseen saattoi vaikuttaa se, että putki lämpenee varsin nopeasti pakkasesta tuotuna. Koitin toki toimia nopeasti.
Pitänee vähän kehittää prosessin tuota vaihetta, eli putken pitämistä kylmänä mittauksen ajan.
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2011, 21:01:40 kirjoittanut reittila »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #41 : 04 Syyskuu, 2011, 21:16:34 »
Jaa a, mutta mites taas kun käytäntö on eri...miksi sitä oikeasti sitten joutuu kiristämään vaikka tuo pakastustestikin meinaa ettei se pituutta muuttaisi.
Joku heittää joko perä setin hihnoineen sinne  ;D
Tai sitten ne joiden täytyy hihnaa kiristää niin tekee sen, johtui se mistä tahansa...toiset ei.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #42 : 04 Syyskuu, 2011, 21:28:29 »
Suomalainen ei usko kunnes nakee :). Pistan huomenna pari putkea pakkaseen. Toinen align laatua, ja toinen kinukkien tekema.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #43 : 05 Syyskuu, 2011, 17:32:45 »
Suomalainen ei usko kunnes nakee :). Pistan huomenna pari putkea pakkaseen. Toinen align laatua, ja toinen kinukkien tekema.

Nyt on itsekin testattu - kun vihdoin pääsin taas kotiin, ja ei tuota eroa rullamitalla huomaa. Laskin tuon myös oikealla lämpölaajenemiskaavalla ja laskennallinen pituuden muutos pitäisi olla alumiinilla 0,50 mm. 0,000024 x 0,461 m x 45 ast. = 0,50 mm. Lisäksi voi laskea hiilikuidun pituuden muutoksen samalla matkalla, 0,00001 x 0,461 m x 45 ast = 0,21 mm., vaikka hiilarin lämpölaajeneminen ei ole välttämättä laskettavissakaan, koska koostumus vaihtelee

Reittila tuolla aiemmin kysyi, mitä tästä opimme --> toi putki ei ehkä ole alumiinia, vaan jotain muuta ja toi remmin löystyminen johtuu kenties monesta asiasta yhdessä, vaikka Tohtori olikin saanut ongelman pois vaihtamalla pelkän putken hiilariversioon.

Em. tiedot noukittu Googlen avulla. Laskemisen tein sentään itse ja toivon mukaan oikein ;)
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #44 : 05 Syyskuu, 2011, 18:21:05 »
No hyvä. Nyt voinkin hakea puomin pois pakkasesta  :D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #45 : 05 Syyskuu, 2011, 18:28:56 »
Reittila tuolla aiemmin kysyi, mitä tästä opimme --> toi putki ei ehkä ole alumiinia, vaan jotain muuta ja toi remmin löystyminen johtuu kenties monesta asiasta yhdessä, vaikka Tohtori olikin saanut ongelman pois vaihtamalla pelkän putken hiilariversioon.

eipä toi mun kokemus hiilaripuomin auttamisesta ole mitenkään ainutlaatuinen! täältä mä oon sen lukenu ja muutkin on sitä käyttäny ja hyvin on ajanu asiansa! :)

Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #46 : 05 Syyskuu, 2011, 18:33:03 »
Mun ratkaisu on se, että kesällä lentää keppi ja talvella ajetaan mattista  ;D

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #47 : 02 Syyskuu, 2023, 17:44:39 »
Löysin tällaisen vanhan pähkäilyn.
Ite oon aina ollut remmin kannattaja... ;D
Kannattaa lukea ketju alusta.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #48 : 02 Syyskuu, 2023, 23:38:25 »
Löysin tällaisen vanhan pähkäilyn.
Ite oon aina ollut remmin kannattaja... ;D
Kannattaa lukea ketju alusta.
Minusta kardaani perä on parempi.
Remmi toimii ainoastaan Goblinissa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa JasuT

  • Jäsen 2023
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #49 : 03 Syyskuu, 2023, 13:49:41 »
Omalla kohdallani tuntuu remmi olevan kepakkoa parempi. Vaikkei kardaaniperällä varustettuja ole kuin yksi 450 -runko ja Blade 180 (sekä parit SoloProt yms) niin jotenkin ainakin vielä tässä vaiheessa elämää kun perälavat pyyhkii millon mitäkin alustaa, mielikuva paremmasta kestävyydestä on syntynyt. Bladen kanssa on muutamat rattaat jo saanut vaihtaa, 450 saa olla vielä tuossa odottamassa, yhden remmin tähän mennessä saanut katkeamaan ja sekin meni kun ajoi vähän rumasti hankeen ja hiilikuituinen peräputki tais sälöineen aiheuttaa remmille vahinkoa...

Honeybeen kanssa tuli koettua remmin huonous, kun petti perä pariin kertaan, mutta syy oli aika loppuun ajettu remmi ja taaempi hihnapyörä. Ne kun uusi, niin eipä pettänyt enää...

Pakkasen pelottelun kanssa tuli vähän tutkittua, kyllä siihen pieni kireysero syntyi osien kylmentyessä, vaan aika hyvin taisi kireys asettua kun ei yrittänyt hyppiä käsin kääntäessä eikä lennossakaan. 500 rexissä lähti hyppimään muualta, perävedon hammaskosketus liian hentonen, rattaat turhan kaukana toisistaan, siitä pitäisi selvitä viilaamalla peräputken telineen kiinnitysreikiä runkolevyistä, 450 kokoisissa en tämmöistä ole huomannut. On kyllä tullut kireyksiä katseltua aina ennen lentoja, yllättäviä löystymisiä ei yllättäen ole vielä kohdalle osunut... Kolmelapaisella perällä ei myöskään ole hyppinyt, ei kesällä eikä talvella, eikä nelilapaisen kokeiluissakaan ainakaan vielä...

Remmistä tosin tykkäsin RC-autojenkin kanssa, kardaanivedot oli tuolloin ihan älyttömiä kokoelmia erilaisia rattaita ja pitivät isommin meteliäkin mitä remmivetoiset...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
14434 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2014, 20:42:03
kirjoittanut Kaapeli
5 Vastauksia
2622 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2018, 21:29:45
kirjoittanut jallu1