Kirjoittaja Aihe: Keppi vai remmi?  (Luettu 31811 kertaa)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Keppi vai remmi?
« : 02 Syyskuu, 2011, 16:14:49 »
Tappelu pystyyn.  ;D Kummalla mielummin rankasette niitä pikkusianne? Ja pientä perustelua. Itse olin kauan remmin puolella mutta alan kallistua keppiin lukemisieni jälkeen. Puhutaan siis kopterin perän vetotavasta.  ::) RC laitteet kuuluu talveen ja kesään ja siks ainaki omasta mielestä tuo kardaani kuullostaa paljon paremmalta ja käyttöikäkin on pidempi. Vaikka ei noita remmejäkään hirveän usein vaihdeta. Haittana toki hampaiden meneminen mutta pitää yrittää nousta ja laskea muualla ku nurmikolla.

Mitäpäs mieltä te? Kumpi on parempi ja kumpi huonompi ja miksi näin?

JCA

  • Vieras
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #1 : 02 Syyskuu, 2011, 16:26:39 »
Kardaanista mie itse tykkään enempi, mutta eipä noissa nyt mitään isoa eroa ole kun tällänen peruspelle lentää.
Lämpötilamuutokset toki aiheuttaa päänvaivaa hihnan kanssa.

Tuntuu jotenkin siltä että kaikissa proo vermeissä toi kardaani on, mutta esmerkiksi tuo SAB Goblin näyttäis olevan hihnalla.
http://www.goblin-helicopter.com/goblin_helicopter1.php

Kai tämä on sellanen fiftisixti juttu. Itse pidän jotenkin enempi kardaanista sen "helppouden" takia. Ja ei se kardaani siellä mihinkään veny, eli ei ole niin paljoa muuttujia. ;D

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #2 : 02 Syyskuu, 2011, 17:00:33 »
Myöskin mikado käyttää hihnaa ja on proo.. (ja mitkä koput lasketaan prooksi?? perus alikilit ja kauit ei taida proota olla)

Hihnassa on puolensa, tärisee vähemmän ja hiljaisempi sekä siinä ei ole mitään laakereita, jotka saattaa keppiperäisessä kulua helposti (tästä varmaan ne tärinätkin johtuvat). Tää hihnan kireys tulee kyllä varmasti saamaan keskustelua aikaan. Mitä minä olen haastatellut kanssa lennättäjiä niin yksi on talvella joutunut kiristämään hihnaansa, eikä ole sitä kuitenkaan kesäksi löysyttänyt (muistaakseni) ja toimii.

Itsellä siis ollut vain keppiperiä, mutta mun mielestä hihna olis jotenki parempi. Varsinki jos vielä moottorin veto on toteutettu hihnalla.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

JCA

  • Vieras
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #3 : 02 Syyskuu, 2011, 17:40:09 »
Nimenomaan, fiftisixti.
Prooksi miellän Henseleitin, Haribo iiglet, mikadon, kasaman ymv. ;D

Mulla on ollu keppi trex 500:ssa ja gaui x5:ssa, sekä hihna trex 450:ssä ja elyq vision 50:ssä.
Ikinä en siis mitään vikaa kummastakaan ole huomannut, mutta trex 500 ja x5 lenteli mulla yli -20C pakkasissa ja tiedän että ainakin ne toimi niissä olosuhteissa, en siis sano mitään keppiä vastaan. ´Kardaanin kanssa ei ikinä ollut ongelmaa.

450:llä en ikinä paljoa lentänyt, mutta ElyQ oli kovassa käytössä eikä siinäkään hihna ikinä pettänyt, aina toimi perä oikein hyvin kun säätöihin gyron sai.

Mikadoa en muistanutkaan, siinäkin on tosiaan hihna ja se on pirun hiljanen laite. Protoksessa tais olla sama homma?
Eli vissiin ihan yksi ja sama kumpi siellä on, kaikki toimii.

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #4 : 02 Syyskuu, 2011, 17:49:05 »
Eagletkin on hihna vetoisia  ;)
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Illodin

  • Vieras
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #5 : 02 Syyskuu, 2011, 20:28:43 »
Hop

Luulin ennen remmin kireyden olevan hyvinkin tarkkaa puuhaa värinän suhteen.

Tappelin alkukesän HK500CMT:n värinöitten kanssa ja luulin sen johtuvan remmistä. Väärin. Kaiken värinän aiheutti resonoiva peräservon linkkivarsi.

Joka tapauksessa vikaa etsiessäni kokeilin suurin piirtein kaikki hihnan mahdolliset kireydet ja löysyydet. (Arvioisin että siirtelin peräputkea n. 5 mm matkalla) Loppuhavainto on se, että remmi toimii hyvin laajalla 'kireysalueella'. Ei se remmin sopivan kireäksi saaminen siis ole niin tarkkaa. 

Suosittelen siis remmiä sinällään. Tosin en ole koskaan kokeillutkaan kardaania, joten en voi verrata niitä keskenään.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #6 : 02 Syyskuu, 2011, 20:47:48 »
Koska olen laiska enkä jaksa(vielä)laskea, kysyn muilta: Onko joku tehnyt laskelmaa lämpölaajenemiskertoimia käyttäen siitä, mihin perustuu käsitys remmivetoisen perän herkkyydestä lämpötiloille? Onko siinä järkeä vaiko urbaanilegendaa kaikki tyynni?

Siis 450-kokoisessa kopussa peräputki ei ole kovin pitkä. Miten se voi niin paljon lyhentyä edes talvella että remmin toiminta jotenkin dramaattisesti häiriintyisi? Ja nyt en siis tarkoita mitään ultimaattista 3D-hurjastelua vaan sunnuntailennättelijää. Alle millin muutosta en pidä toiminnan kannalta kovin järisyttävänä.
« Viimeksi muokattu: 02 Syyskuu, 2011, 20:51:42 kirjoittanut Luigi Cravatto »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #7 : 02 Syyskuu, 2011, 21:37:05 »
Remmi ;) vetää tarpeeks kireelle talvella ni ei ongelmia.

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #8 : 02 Syyskuu, 2011, 22:04:24 »
Ei mulla muistaakseni ollut koskaan ongelmia hihnan kanssa. Ei raptorilla tai 450 reksillä tai freyallakaan. Taitaa olla niin, että jos hihna on valmiiksi jo kesällä löysällä niin saattaa hyppiä talvella?
Nada

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #9 : 02 Syyskuu, 2011, 22:15:37 »
Ei mulla muistaakseni ollut koskaan ongelmia hihnan kanssa. Ei raptorilla tai 450 reksillä tai freyallakaan. Taitaa olla niin, että jos hihna on valmiiksi jo kesällä löysällä niin saattaa hyppiä talvella?
Kuulostaa siltä mitä odotinkin. Ne toisenlaiset kommentit sais tulla myös...

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #10 : 02 Syyskuu, 2011, 22:17:00 »
Jos ottaa tuommosen Align PRO:n ja Sport:in ja katselee 3D heittelyitä niin ei ainakaan rajota menoa se että onko remmi vai keppi. Mutta kyllä veikkaan että kesällä +25 ja talvella parhaimmillaan jopa -35 (kukaan ei kyllä sillon lennätä ku ei sormet kestä tai jos kestää nii on kyllä äijä) niin remmi löystyy tuossa varmasti mutta sopivalla kireydellä ollessaan taitaa pelata silti täysin. Mutta ei varmasti oo ongelmia jossain perus Suomen talvi ~ -5 leudolla talvi-ilmalla lentelyissä.

Jos tää olis äänestys niin varmaan remmin puolelle olis suurin osa äänistä menny tässä vaiheessa. :) En kyllä tiiä miten sitte vaikuttaa tuo kopterin koko noissa että onko remmi 450 luokassa parempi mutta keppi taas isommissa vai onkohan mitään väliä?

Luigi joku oli jossain aiheessa tuota laskenu just 450 koneesta mutta en enään muista että missä..  ;D

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Re: Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #11 : 02 Syyskuu, 2011, 22:17:09 »
Koska olen laiska enkä jaksa(vielä)laskea, kysyn muilta: Onko joku tehnyt laskelmaa lämpölaajenemiskertoimia käyttäen siitä, mihin perustuu käsitys remmivetoisen perän herkkyydestä lämpötiloille? Onko siinä järkeä vaiko urbaanilegendaa kaikki tyynni?

Siis 450-kokoisessa kopussa peräputki ei ole kovin pitkä. Miten se voi niin paljon lyhentyä edes talvella että remmin toiminta jotenkin dramaattisesti häiriintyisi? Ja nyt en siis tarkoita mitään ultimaattista 3D-hurjastelua vaan sunnuntailennättelijää. Alle millin muutosta en pidä toiminnan kannalta kovin järisyttävänä.
omalta kohdalta voin sanoa kokemuksia 250 rekkulan kohdalta... Talvella ärsytti oikein isosti ku aina kun meni ulos pakkaseen oli sisällä hyväksi säädetty hihna niin löysä että sen sai kädellä väännettyä hampaan yli melko helposti...

Asia korjaantui vaihtamalla hiilarinen peräputki! Siihen loppu kireyden säätely!

En sano että että hihna olisi huono mutta jotenkin keppi on helpompi jossei kynnä kokoajan...

Jos ajaa hihnalla niin kokohiilarinen peräputki lopettaa säätötarpeen :)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #12 : 02 Syyskuu, 2011, 22:19:27 »
Jos jollain on aluputki jouten niin laittakaa pakkaseen ja mitatkaa...
Nada

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #13 : 02 Syyskuu, 2011, 22:28:13 »
Jos jollain on aluputki jouten niin laittakaa pakkaseen ja mitatkaa...
Löytyy Beltin vanha putki mutta ei oo tarpeeks pitkää tönäriä jolla mitata. Töissä olis..

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #14 : 02 Syyskuu, 2011, 22:39:17 »
Mulla on kans kokemukset 450 hihnalla aluputkella ja pakkasessa. Kyllä sitä joutui kiristelemään, ei se ole iso liike millä sitä muutenkin kiristellään... kovemmassa härnäyksessä se saattoi hyppiä jos jätti kiristämättä. Ongelmat katosi ku laitto hiilikuituputken...
Itse ehkä suosisin hihnaa nykyään, vähän anteeksi antavampi ja "pehmeämpi" perälle.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #15 : 03 Syyskuu, 2011, 12:41:07 »
hihnassa on lisäksi nämä mahdolliset staattisen sähkön luomat ongelmat!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #16 : 03 Syyskuu, 2011, 13:31:05 »
hihnassa on lisäksi nämä mahdolliset staattisen sähkön luomat ongelmat!

Joo se on kyllä yksi miinus. Maadoitukset pitää olla kunnossa.

Hihna on kyllä mun mielestä huolettomampi, ei laakereita. Vetää talvella kireälle niin ajaa sen jälkeen kesät talvet :) Tai näin ainakin sivusta seuranneena, itsellä tosiaan vain keppiperiä ja talvella huollon yhteydessä menee kepin laakerit vaihtoon, ellei sitten ihan priimakunnossa ole.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #17 : 03 Syyskuu, 2011, 13:41:13 »
Hmmm, en ole huomannut koskaan ongelmia staattisen sähkön suhteen, vaikka mulla on kaksi remmivetoista keppiä.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #18 : 03 Syyskuu, 2011, 22:10:26 »
Minäpä olen senkin, silikonispray ratkaisi tuon... nuppiservot nyki hervottomasti muutamia asteita ylös-alas että sen näki selvästi paljaallakin silmällä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #19 : 03 Syyskuu, 2011, 22:21:04 »
Olikos sulla jo silloin Futten radiot ?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #20 : 04 Syyskuu, 2011, 00:02:05 »
Ei, dx7 + ar7000

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #21 : 04 Syyskuu, 2011, 02:01:50 »
Jos jollain on aluputki jouten niin laittakaa pakkaseen ja mitatkaa...
Ei mun mielesta tarvitse mittailla. Alumiinin lampolaajeneminen on 0,023 mm/aste. Siita voi laskea :)
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #22 : 04 Syyskuu, 2011, 02:36:19 »
Ei mun mielesta tarvitse mittailla. Alumiinin lampolaajeneminen on 0,023 mm/aste. Siita voi laskea :)

millä matkalla?
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #23 : 04 Syyskuu, 2011, 09:29:12 »
Metristä tuo kaiketi on laskettu. Ärsyttää tällaiset kaiken maailman laskemiset, miksei ihmiset kokeile mitään käytännössä?  ;D

Tuli muuten mieleen, että itse kun joskus vielä vaivauduin talvella lennättämään, niin tais olla maksimissaan -10 astetta pakkasta. Eli jos siitä räknää, niin lämpötilaero oli 30 astetta ja jos otetaan tuo metrin keppi vertailuksi niin saadaan luvuksi 0,69mm. Eli alle millin muutos ja remmi löysällä?

EDIT: Siis itsellä ei remmi löystynyt, niin kuin ei mielestäni tuollaisella muutoksella pitäisikään. Mikä muuten mahtaa olla hihnan tilanne?
« Viimeksi muokattu: 04 Syyskuu, 2011, 09:35:54 kirjoittanut ropellihattu »
Nada

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Keppi vai remmi?
« Vastaus #24 : 04 Syyskuu, 2011, 12:11:43 »
Metristä tuo kaiketi on laskettu. Ärsyttää tällaiset kaiken maailman laskemiset, miksei ihmiset kokeile mitään käytännössä?  ;D

Tuli muuten mieleen, että itse kun joskus vielä vaivauduin talvella lennättämään, niin tais olla maksimissaan -10 astetta pakkasta. Eli jos siitä räknää, niin lämpötilaero oli 30 astetta ja jos otetaan tuo metrin keppi vertailuksi niin saadaan luvuksi 0,69mm. Eli alle millin muutos ja remmi löysällä?

EDIT: Siis itsellä ei remmi löystynyt, niin kuin ei mielestäni tuollaisella muutoksella pitäisikään. Mikä muuten mahtaa olla hihnan tilanne?

tätä on kyllä puitu ennenkin mutta ainakin 250 rekkulan kohdalla meni aluputkella (vaikka putki on tossa todella lyhyt) perähihna todella löysäksi ku nappas autosta +25c lämmöstä ulos -10c lämpöön... ei puhettakaan että olis voinu lennättää! sitte jos ei muistanu löystää lentojen jälkeen oli se niin kiree että soi ja koko laite ihan jumissa! niinkuin sanottu hiilariputki lopetti ton säätämisen ihan kokonaan eli joku tossa laskukaavassa mättää! kyllä sen putken on pakko elää enemmän tai sitte hihnalle tapahtuu joku inversio päinvastoin! ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
14471 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Maaliskuu, 2014, 20:42:03
kirjoittanut Kaapeli
5 Vastauksia
2633 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Toukokuu, 2018, 21:29:45
kirjoittanut jallu1