Kirjoittaja Aihe: Jasu, ja uusi aloitus  (Luettu 55964 kertaa)

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #275 : 11 Marraskuu, 2025, 20:18:45 »
Kelistä huolimatta, tänäänkin pari akullista tyhjennetty...


On kyllä hieman erinäköistä kuin eilen, märkää, sumuista ja hämärää. Ja vaikka olikin sen pari astetta plussan puolella, eiliseen pakkaseen verrattuna, tänään otti kylmä paljon enemmän sormiin. Onneksi latasin vain yhden akun, niin oli olevinaan hyvä syy kävellä kotiin, tutkia aikaansaannoksiaan login kautta ja laittaa takaisin laturiin. Välityksen muutos tekin sen, että nyt "kulki kevyemmin", ja hallitummin oli nuppikierrokset käytössä. Sekin tuli havaittua että tuommonen stretsattu Hurricane 550mm lavoilla, menee varsin kivasti vielä vähän alle 1100 kierroksilla. Ehkä matalammillakin menisi, mutta noilla oli vielä reserviä nousunopeuttakin pyytäessä...

Se mitä kaasukäppyrän nostolla kierroksia välitysten kautta alentaessa sitten sai, on viilemämpänä käyvät vermeet ja pari minuuttia pitempi lentoaika. Tarkoituksella samalla akulla nyt lentänyt, niin saa varmempaa tulosta analysointia ajatellen, eilen eli vanhoilla välityksillä akkuvahti piippasi hetkeä ennen kymmenen minuutin täyttymistä, tänään sitten hetki ennen 12 minuuttia. Eikä vieläkään oltu hälyttävällä tasolla kennojännitteissä...

Vähän kun saisi lunta maahan, niin näkyisi taas mukavammin. Jotenkin luvattoman pimeää keskellä päivääkin, kun on paksu pilviverho auringon edessä, sumuakin perus-Brittiläiseen säätilaan verrattavissa määrin. Hienosti katoaa huomioväreistä huolimatta kun on vähänkin enemmän etäisyyttä...

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #276 : 15 Marraskuu, 2025, 12:37:52 »
Tällaista sitten tänään...


Lisää vaihtelua keliin. Vaikkei olekaan kuin muutama hassu aste pakkasella, niin kylläpä tuntuu kylmältä taas äkkiseltään. Pienempiä taas tuo ei tunnu haittaavan, tuossakin kuvassa näkynee neiti neljä vee putsaamassa puita ja pensaita lumesta...


Muuten keli oli kyllä mitä mainioin. Pientä tuulenvirettä pitämään vireystilaa yllä, valoisaa ihan toiseen tapaan mitä edellisellä kerralla, ehkä ne näppylät vielä tällekin talvea tähän tottunee. Tai sitten ei, ja vinkuminen kylmyydestä jatkuu kuten ennenkin..?


Vähän logia. -4 näkyy tuossakin olevan matalin lämpötila, olisi patterissa ollu kapasiteettia vielä ainakin neljännes, vaan kun ei vaan pystynyt tuon enempää tälle kertaa. Ensi kerralla sitten taas lisää...

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #277 : 25 Marraskuu, 2025, 15:17:26 »
Löytyihän se aurinkokin, kun yön aikana sai sulaneiden lumien tilalle kevyen kerroksen uutta. Eikä ollut tuulesta oikein tietoakaan, ja kosteuskin varsin matalalla niin pitihän tuo yksi akullinen taas käydä muistelemassa tätä lajia...


On se aurinko tuolla jossakin. Meinaa vaan jäädä puiden taakse piiloon, kun ei jaksa kovinkaan korkealle kiivetä ennen kevättä. Vaan paremmin pysyi näpit mukana, kuin viimeksi, nyt meni koko kymmenminuuttinen kerrasta eikä akku ihan lopussa vieläkään ollut. Menee vaan vähän aikaa muistellessa, kun taukoja näkyy väkisin vaan tulevan...

Logoseen kokeilin lisätä telemetriakikkareita, ja jostakin olin lukenut että telemetriavastarin saa mukaan vaikka Brainissa on pelkät satelliitit, bindaamalla Brainin kautta satelliitit ja telemetriapurkin samalla kertaa. Hienosti lähti pelaamaan kerrasta, saa siitäkin kierrosluvut, akkujännitteet ja jonkun lämpötilan hälyrajoineen käyttöön...

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #278 : 15 Joulukuu, 2025, 22:57:54 »
On kyllä melkosta keliä pitänyt viime aikoina. Tuulee, sataa pääosin vettä, tai sitten lumimyrskyä kehittelee ja palautuu taas vesisateeksi. Muutakin taas ollut lisäesteenä, koko porukan läpi käynyt syysflunssakiertue, vaan jotain pientä silti tullut tusattua... Stretsi-Hurricane jälleen kohteena...


Moottorinvaihtoa ohjelmassa. Tähän oli edellisessä elämässä jo ennen minulle saapumista muokattu siten että mahtui tuommonen Hyperionin (Scorpion oikeasti) 4020-1100 moottori. Hitusen pitänyt veistellä tilaa, ja siirtää ohjausvipusia ulommaksi, silti pienemmillä pinioneilla näkyi osuneen ainakin runkoon. Vähän veistelin lisää, jotta sai olemaan osumatta, vaan tuoltakin välttyi kun vaihtoi ekan vetorattaan 61 hampaiseen. Käytin takaratasta, joka on vähän leveämpi, niin piti sillekin sitten kairata lisää tilaa että sopi pyörimään, noilla sai nuppikierrokset putoamaan vähän yli tuhannen lukemille...


No tämä nyt asentunut Scorpion on 4025-550 jolla pitäisi saada kierrokset alas mutta kaasukäppyrä ylemmäksi, eli 30% kahta puolta lukemat muuttui 85-90% tienoolle. Ja kuten numerot kertoo, on tuo pitempikin, ja lisäkivana piti laittaa viiden millin lisälappu moottoripukin ja moottorin väliin, kun löydetyt pinionit on kiinnitysruuvin tienoolta hampaiden uriltaan vajaat. Oli hitusen mielenkiintoista löytää edes pinionia, halutulle 0.8 modille 6mm akselilla, nämä ostetut 15 ja 16 piikkiset on ihan jotain muita kuin RC-tavaraa, mutta sujuvasti näkyy pyörivän. Leveyttä vaan on sen verran että tuosta leikaten saisi ainakin kaksi, ellei kolme pinionia tehtyä, saatan kyllä silputa jossakin vaiheessa...

Lisäongelmaa sitten löytyi, kun orastavassa tihkusateessa äkkiä kasasin koppaa päälle, ja heti kun pyysi moottorilta pyörimistä niin ongelma kuului. Sen verran on korkeampi paketti että otti canopy kiinni moottoriin... Lensin sitten testilennot ilman canopyä, takapihalla näkyi riittävästi kun ei siinä kauaksi pääse karkaamaan. Ja useita laskeutumisia, kaasukäppyröitä hieroen, ja kyllä sieltä ne mieleiset alkoi löytyä. Nousee vielä kivasti jopa tonnin kierroksilla, laiskasti kyllä mutta maasta eli upottavasta nuoskalumisohjostakin irtoaa, tonnikakssataa on sitten jo semmoinen että riittää omiin tarpeisiin vähintäänkin. Lapaset tässä on 550mm, ja paremmin tuo nyt asennettu moottori niitä jaksaa vääntää pienilläkin kierroksilla mitä edellinen. Ja yllättäen, peräkin piti hienosti...


Meinasin ensin tehdä uusia kiinnikkeitä canopyn kiinnikkeiden alle, vaan sitten havaitsin että jos niitä siirtäisi siihen missä sallii moottorin olla koppaan ottamatta, tulisi kiinnikkeet swashin tielle, hetki pikainen pohdintaa, ja rasiaporakka 50mm aukko moottorin kohdalle...


Näkyy tuota koppaa siirretyn eteenpäinkin jo aiemmin, mahtuu akkujen päälle paremmin noin...


Saattaa saada jäähdytysilmaakin vähän paremmin, vaikkakaan en usko sen olleen mikään ongelma tämän kanssa? Ja mitäs sitten tuolla entisellä moottorilla? Saattaa siirtyä se "välimallin" Hurricaneen, jossa siinäkin pyörii 550mm lapaset hitusen lyhyemmästä peräputkesta huolimatta, joka kuitenkin on vähän vakiota pitempi mihin ei enää juuri 425mm pitempiä lapasia arvaa laittaakaan...

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #279 : 16 Joulukuu, 2025, 15:42:04 »
Synkän harmaata, vähän väriä ilmaan piristeeksi...


Viritys katsotaan onnistuneeksi? 12 minuuttia ilmassa, ja login mielestä vain 1,52Ah törsätty keskimäärin 1070 RPM nuppikierroksilla. Ja on paljon hiljaisempi kuin ennen, kummallista...

Vielä sitä ehtisi tämän vuoden puolella, vaan tällä tahdilla jää pahasti parin viime vuoden saldosta. Tosin on lentoajat pitentyneet, että jos minuutit olisi kirjannut niin saattaisi hyvinkin olla erilainen tilanne. Hurricanella liki tuplattu lentoaika, isommat Räksät ja Logo pysyy 15-20 minuuttia ilmassa...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #280 : 16 Joulukuu, 2025, 19:36:41 »
Sellasta lähdin miettimään, että kun lentoajan maksimointi ja rauhallinen lilluttelu selkeästi kiinnostaa, niin oletko koklannut kuinka paljon hyötysuhde paranisi puolisymmetrisillä lavoilla? Pitäs tulle sama noste
vähemmällä väännöllä...
esim
https://spinblades.com/asymmetrical-main-blades

Ja jouluja suomen aktiivisimmalle kopteristille!

Paikalla JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Jasu, ja uusi aloitus
« Vastaus #281 : 16 Joulukuu, 2025, 21:33:43 »
Joo, semi-symmetriset tuntuu toimivan. 600pro on nyt semmoisilla, kun sopivasti oli Tanskan kaupassa poisto-osastolla. Muuttui omaan makuun kivasti niillä. Eikä tällä tahdilla isommin ole pelkoa että selkälentoa tulisi kokeiltua, simulaattorissa kyllä menee mutta sen kokeilemisen kynnys on vielä varsin korkealla...

Tää on tosiaan tämmöstä enempi lilluttelua, välillä vähän vauhdikkaampaakin. Tämänpäiväisellä kerralla meinasi olla jo se tuttu fiilis että "kohta napsahtaa", vauhdikkaampaa kaartelua-kahdeksikkoja, siinä mukavuusalueen rajoilla pörräten...

Jouluja vaan kaikille muillekin, sieltä se todennäköisesti tulla tupsahtaa, vaikkei lunta tuon enempää saataisikaan..!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
36 Vastauksia
25530 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2008, 20:24:49
kirjoittanut Maikko
Uusi kaasutin

Aloittaja Jussi Savolainen Kyosho Helikopterit

8 Vastauksia
19904 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Toukokuu, 2010, 22:29:39
kirjoittanut 1m4s0_
8 Vastauksia
5424 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2012, 22:32:57
kirjoittanut jekuusi
0 Vastauksia
10816 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Maaliskuu, 2015, 09:42:23
kirjoittanut Jurgenvonhimmel
Uusi 570 Goblin

Aloittaja Hayabusa « 1 2 » SAB

37 Vastauksia
19279 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Toukokuu, 2018, 22:03:41
kirjoittanut viltsu