Kirjoittaja Aihe: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?  (Luettu 3733 kertaa)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« : 17 Syyskuu, 2009, 13:17:25 »
Noniin,

Tässä on miettinyt tuota skaalahommaa 450:lle, ei viitsi mitään jugurttipurkkimuovi-hässäkkää laittaa.
Heliartistilta nr1 vaihtoehto olisi UH-1 lasikuitukoppa
nr2 vaihtoehto airwolf koppa jossa sisäänvedettävät kintut.

Mutta tuli sitten mieleen, UH-60 BlackHawk on olemassa tuollaisena jugurttipurkkimuovi-hässäkkänä, miten sellaista onnistuisi käyttää muottina ja kuinka vaikea tuo homma on... ei paljo ole lasikuidun kanssa tullut värkättyä.
Joku .50 kokoisia tehnyt 3kpl helifreakissa, V**** on komeita!
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=135481

Jos tuo tekeminen on mahdollista ja joku tietää siitä jotain niin vinkkiä, tuon eteen näkisin vähän vaikaa... my favorite :P

Edittiä:
Oli kyllä kallis tuo uh-60 jugurttikoppa, sitte pitäisi itse värkätä... tosin mahtaako sisäinentaiteilija tulla vastaa tässä  :'( Tässä auttaisi joku "koottava" näitä liimattavia pikkuisia muovi juttuja, jos ottaisi siitä mittoja ja tekis sen mukaan muottia ja osia oikeaan kokoon?
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2009, 13:27:34 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« Vastaus #1 : 17 Syyskuu, 2009, 15:19:27 »
Valmis koppahan on "väärän puolen" muotti, eli sitä on hankala käyttää suoraan valokseen. Ensin joudut siis tekemään valmiin kopan päälle lasikuidusta negatiivimuotin, jonka päällä (tai siis "sisällä") voit tillustaa varsinaisen kopan. Luulisi onnistuvan kohtuullisella vaivalla, kun vaan suunnittelee saumapaikat hyvin ja muistaa tukea alkuperäisen kopan kunnolla ennen muotin tekemistä. Ohut muovi taipuu lasikuidun painosta, joten tukeminen täsmälleen oikeaan muotoon on ehdoton vaatimus onnistumiselle. Myös muotti kannattaa tukea hyvin sotkemalla sekaan sopivia tankoja ja levyjä kriittisiin paikkoihin.

Homma pähkinänkuoressa:
-Alkuperäisen korin tukeminen & aukkojen sulkeminen
-Pinnasta riippuen vahaus
-Pari kerrosta gelcoatia
-Tukevasti lasikuitua & tukikeppejä jne.
-Sahaus irti sopivista paikoista (jollei tee suoraan osa kerrallaan, toki tämäkin on mahdollista)
-Varsinaisen kopan valmistus muotin avulla

Muotin liukasta gelcoat-pintaa ei välttämättä tarvitse kuulemma vahata. Sen päälle vedetty varsinaisen kopan gelcoat irtoaa kuivuttuaan (kuulemma) muutenkin.

Mahdollisuuksien mukaan voisi myös harkita myös ämpärimuovisen kopan tukemista lasikuidulla. Sisään siis joko kauttaaltaan tai osittain lasikuitua tukemaan rakennetta. Kannattaa muistaa varmistaa, että lasikuitu myös tarttuu liukkaaseen muoviin kunnolla...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« Vastaus #2 : 17 Syyskuu, 2009, 15:36:38 »
Kiitos, tuossa on jo todella paljon hyvää informaatiota!
Kuulostaa suht "helpolta" minunkin taitoihini nähden. Se vain harmittaa että jos tuon UH-60 mallisen haluaa niin tuo jugurttikoppakin maksaa jo ~70usd, jos sitä käyttää vain muottina niin... Tietenkin tuo itse sen vahvistaminen olisi yksi vaihtoehto...
Kenelläkään kokemusta tai näkemystä itse tekemisestä alusta-asti, pitäisi huomioida oikeat mitat ja sitten myytävien peräsettien mitat(siis perärootti pääroottorin tasalle) ja kiinnitys itse kopteriin..
Nuita lasikuitujakin on muutavänä tieten monenlaisia.. ettei ihan siitä koppaa tehdä mistä 1:1 veneitä, aika karkeaa :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Iski

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry (Alkuperäinen nro #0013), nyt #0115
Vs: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« Vastaus #3 : 17 Syyskuu, 2009, 16:31:40 »
Tulet myös tarvitsemaan lasikuidun kanssa hartsia ja siihen myös kovetinainetta  8)


4x Blade mSR (VAIN yksi toimiva) , T-Rex 450SE V2, T-Rex 600ESP ,2x Spektrum DX7, Phoenix
The taciturn men of Finn fir forests (YK-juttu)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« Vastaus #4 : 17 Syyskuu, 2009, 16:38:34 »
Tuossa on neljä vuotta pitkä topicci naapurifoorumilta koskien kuiduttamista.

http://www.lennokit.net/showthread.php?t=27373


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Itse tekemään skaalakori lasikuidusta?
« Vastaus #5 : 17 Syyskuu, 2009, 17:20:31 »
Paranee paranee... typerä lennunetti kun ei oi katsoa liitettyjä kuvia, eikä hyväksy hotmailin postia eli ei rekisteröidytä. Kuulostaa kyllä kalliilta ja aikaa vievältä, mutta valmiissa korissa ei olisi sitten niin sitä tekemistä.
Mitään ihme painehommiin ei ole vehkeitä... vähän on ulkona nuista jutuista kun ei saa kuvia näkösälle.
Saa nähdä meneekö loplopuksi siihen et tilaa sen uh-1 valmis kopan. Ei ole tarjolla missään kunnolla uh-60 koppia ja hintaa on paljon käyttötarkoitukseen nähden. Sai sellaisen kuvan että helppoa tuo homma ei ole ja rahaa menee.
Jos vain saisi järkevän ja edullisen muottin tuolle uh-60 niin se olisi ihanaa..
Nuo tuolla kun on niin lentokoneisiin liittyviä niin ei oikein asetu korvien väliin :D
« Viimeksi muokattu: 17 Syyskuu, 2009, 17:24:44 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
33 Vastauksia
15904 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 14:09:39
kirjoittanut IMN
24 Vastauksia
15987 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Toukokuu, 2011, 13:59:21
kirjoittanut kaardian
14 Vastauksia
11001 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Syyskuu, 2023, 18:14:45
kirjoittanut JasuT
16 Vastauksia
9406 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Kesäkuu, 2011, 00:48:40
kirjoittanut Puhi
0 Vastauksia
1520 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2014, 23:44:46
kirjoittanut Dr. Diamond