Kirjoittaja Aihe: Kysymys kilpailukalustosta  (Luettu 27521 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Kysymys kilpailukalustosta
« : 07 Toukokuu, 2009, 22:23:28 »
Iltaa,

Olen vähän noita sportin liikkeitä ja poppiksen leijuja koittanut lennellä, todella vaihtelevalla menestyksellä, mutta minulle alkaa olla selkeää että tämän tyylinen lentäminen kiinnostaa.
Yhtään kisaa en ole vieläkään nähnyt, puhumattakaan osallistumisesta joten täytyy kysyä, että jos oikeasti aikoo kilpailla, niin onko mitään järkeä osallistua 500 kokoluokan kopterilla mikään muu kuin "eka kisa poppiksessa" -hengessä. Eli onko mitään toivoa pärjätä 500 kopterilla? entäs 600? Vai onko homma niin tiukkaa, että .90 vehje pitää olla ja pienemmät toki saa osallistua mutta lähinnä säälipisteiden kerääjinä?


 

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #1 : 07 Toukokuu, 2009, 22:25:48 »
Moi pienin kopteri on sportissa ollu 450 rex ja marcus ajoi semmosella vaan se sektori on aika pieni mutta ajo kuitenki. 8)

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #2 : 07 Toukokuu, 2009, 22:32:56 »
Siitähän se kai on kiinni kuka ja miten niitä tikkuja pyörittää ;). Mä oon lentäny kopuja ainakin jonkin verran 250 - .90 ja täytyy se sanoa, että aika paljon antaa kavereille tasotusta, jos lähtee 500:sella kilpailemaan. Kisoissa kun on vielä lennettävä kelillä kuin kelillä, joten se tuulikin näyttelee osansa hommasta. 600:nen ei mielestäni ole kohtuullisessa tuulessa juurikaan sen kiikkerämpi leijutettava kuin .90:nen, mutta eroa niissäkin on. Tommonen 5kg möykky kulkee taivaalla kuin kiskoilla.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #3 : 07 Toukokuu, 2009, 23:00:55 »
Moikka,

Kyllä 50:nen kopteri riittää ihan hyvin. Muistelen, että joskus 2000 luvun alussa eräs lajin kärkinimiä lensi Sceadulla FAI-luokassa yhden kierroksen ja se sujui ihan hyvin. Jätetään nimi mainitsematta kun ei sitä kuitenkaan täällä muut tunne kuin vanhat parrat.

Eurosportissa ja popularissa pienempi ja kevyempikin kopteri riittää ihan hyvin. FAI-ohjelmissa taivasliikkeisiin tarvitaan enemmän liike-energiaa jonka takia suuremmalla massalla on helmpompaa. Mutta juuri näimme kun ruotsissa joku kaveri lensi jollain pienellä trexillä F3C ohjelman, oisko ollut 450 tms. Tosin tuuli kyllä heitteli sitä aika levottomasti. Eli se suurempi massa vakauttaa myös lentoa tuulisella kelillä ja tuomarit tykkää enempi. Tässä on yksi 3D ja FAI koptereiden eroistakin. 3D koptereista pyritään normaalisti tekemään melko keveitä jotta ne olisi ketteriä eikä roottorikehän tarvitsisi odotella painavaa ruhoa. FAI tyylisessä lennossa taas siitä massasta on etua, koska se stabiloi lentoa ja antaa taivaalla jatkuvuutta liikkeisiin.

Se niistä kokoluokista. Alumiini ja hiilikuitu on sitten lähinnä bling blingiä, eli kisoihin osallistuaksesi et tarvitse viimeisen päälle hienolta näyttäviä välineitä. Ulkonäköä ei arvostella ja vaikutus lento-ominaisuuksiin on sitä tasoa ettei sillä ole merkitystä juurikaan. Kaikkein eniten vaikuttaa kopterin säädöt, tärisevällä kopterilla on vaikea ajaa kuten myös todella herkällä kopterilla. Tässä tulee taas yksi 3D ja F3C koptereiden ero, 3D kopterit säädetään ketteriksi ja melkeinpä agressiivisiksi. F3C kopterit taas rauhallisiksi mutta silti niissä pitää olla riittävästi ohjausvoimaa. Samoin leijunnassa moottorin kaasukäyrään on syytä kiinnittää huomiota lapakulmakäyrän ohella jotta kopteri olisi helppo lennättää korkeussuunnassa.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #4 : 07 Toukokuu, 2009, 23:13:27 »
Kiitoksia hyvistä vastauksista,
En siis myy autoa vielä kopteribudjetin kasvattamiseksi vaan opettelen lentämään pienemmillä kunnolla. Toistaiseksi on minulle ollut tuon taivaallisen yhdentekevää miltä kopteri näyttää, kunhan lentää suoraan joten blingiin en osaa rahaa käyttää. Vielä.



Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #5 : 07 Toukokuu, 2009, 23:21:02 »
Ai niin,

Piti tosiaan sekin mainita, että Japanissa ainakin on aikoinaan taidettu jopa lentää .30 kokoisilla koptereilla F3C sarjaa. Nykyään Sceaduunkin saa BlackShark 3 koppaa. Joten lieneekö Japaniassa edelleen F3C sarja noille pikkukoptereille.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #6 : 08 Toukokuu, 2009, 07:03:25 »
Itse lensin poppiksen viime vuonna (paikallaolleet hymähtelevät nyt säälistä...) 600N reksillä ja Juizella tais jo olla Freya. Mutta ei se kalustosta ollu kiinni joten ihan hyvin voi pienemmälläkin koneella ajaa. Popular on kuitenkin lähinnä kokemuksen hankkimista varten.

Ja tosiaan, Nentwig tais lentää sportin 450 kopulla. Hullu saksalainen... ;D
Nada

Poissa Juize

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #7 : 08 Toukokuu, 2009, 07:57:21 »
Ekassa kisassa lensin Sceadulla ja torppasin sen viimeisellä lennolle ja tän jälkeen tuli freya. Taisin saada Sceadulla jopa paremmat pisteet kun se oli silloin tutumpi ja freyalla ei montaa lentoa ehtinyt ennen kisoja lentää.

Juha

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #8 : 08 Toukokuu, 2009, 08:24:00 »
Värinöistä sen verran että suurimpien valmistajien .90 kopujen ohjeissa on kytkimen keskitys heittokelloa apuna käyttäen suositus alle 0.05, omaan Freya evoon sain hierottua 0.02.

Kaikki ylimääräiset nupin välykset (holkeista ja tangoista) snurrasin sadasosia pois, jotta olis niin kun pitää.

Yhtään värinöitä ei mielestäni enää ole, Yssikin alkaa olla säädössään (5l leijutus, sisäänajoa) vähän vois vielä hoikentaa seosta.

Nyt pitää alkaa hieroa tuota kaasu ja lapakulma käyrästöä Norm ja idle1 vaihtoon huomaamattomammaksi.

Keke, Osta torppaamaton Haribo Freya Evo (SWM tai HPM tai molemmilla) FAI miehet tais tykätä tuosta mekaanisesta miksauksesta;)

Vakaasti tuo leijuu, kun vertaa HK450 leijuntaan;)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2023
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #9 : 08 Toukokuu, 2009, 08:33:09 »
Lainaus
Keke, Osta torppaamaton Haribo Freya Evo
Uita siihen sähkömotti niin jatketaan keskustelua :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #10 : 08 Toukokuu, 2009, 09:00:48 »
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.

Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #11 : 08 Toukokuu, 2009, 09:49:56 »
Pöljä kysymys:
Voiko tollasella Sähköisesti stabiloidulla (FBL) koneella osallistua kisoihin?

Kysyn siksi että, ei tarvitse itse väärin ymmärtää FAI ohjekirjan sääntöjä;)
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #12 : 08 Toukokuu, 2009, 10:03:12 »
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi.
--
Timo

Niin juuri, ostetaan CCPM-setti ja sitten hinkataan ja tahkotaan tuntitolkulla. Mekaanisella miksauksella varustetun kopterin omistaja on tällä välin käynyt syömässä, nukkunut hyvin ja katsonut elokuvan sekä harrastanut haureuksia tyttöystävänsä kanssa.  Ja kisoissa CCPM-kaveri sitten ajaa mekaanista vastaan ihan yhtä päin persettä.... ;D

Ei vaan, onhan tuo totta että kun jaksaa hieman säätää niin paremmanhan siitä saa kuin mekaanisesta.

Nada

Poissa Anssi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #13 : 08 Toukokuu, 2009, 10:47:42 »
Pöljä kysymys:
Voiko tollasella Sähköisesti stabiloidulla (FBL) koneella osallistua kisoihin?

Kysyn siksi että, ei tarvitse itse väärin ymmärtää FAI ohjekirjan sääntöjä;)
-Samppa

Olet säännöt lukenmut oikein. Mitään teknisisä apuvälineitä stabilointiin ei sallita mistä voisi olla hyötyä. Periaatteessa tuo FBL on poissuljettu mahdollisuus sen vuoksi.
Lennokkimestari #100,
Jeti DS-16, Urukay Carbon, MB 109,
MB339 Al Fursan, Fouga Magister CM170.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #14 : 08 Toukokuu, 2009, 13:03:26 »
Yhtä huonosti mä ajan, sähköllä stabiloituna ja ilman.
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #15 : 08 Toukokuu, 2009, 21:19:16 »
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.

Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.

--
Timo
Eikä käytä ja minä olen aktiivinen kilpailija kysy vaikka Jarilta. ;D

Poissa Sami

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #16 : 09 Toukokuu, 2009, 09:29:53 »
Kyllä kaikki suomen aktiivisista F3C kilpailijoista käyttää kopterissaan SWM settiä. Taitaa olla nuo mekaaniset miksaukset vähän menneen talven lumia. Tämä toki edellyttää, että radiossa on hyvät ominaisuudet jolla sen swm:n saa säädettyä hyväksi. Radiolla jossa ei ole kunnon kallistuslevymiksauksia, niin mekaaninen miksaus on ihan yhtä hyvä kuin swm f3c tyyliseen lentoon.

Ruotsissa muuten yhdellä kaverilla oli eurosportissa ihan vakio Freya evo johon oltiin lyöty sähkösetti sisään.

--
Timo
Eikä käytä ja minä olen aktiivinen kilpailija kysy vaikka Jarilta. ;D
Ja minä sain juuri kopukan valmiiksi enkä heti ala purkamaan SWM kittiä varten. Tietysti jos paikkani MM-kisoihin on siitä kiinni, niin sitten vaihdan ennen kuin ajattelin ;)
Samppa
12Z
Eagle 3 VPUS patterikone
Hämeenkyrö

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #17 : 09 Toukokuu, 2009, 12:15:51 »
Mikä  SWM ? Mitkä ihmeen Gigaset ? Onks ne jotain Alien -teknolookiaa...mä olen retro jo luonnostaan, mulla on orkkis levysoitinki  ;D ;D ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #18 : 12 Marraskuu, 2010, 22:55:15 »
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #19 : 13 Marraskuu, 2010, 22:17:55 »
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.

Hah, mainiota. Toivotaan että kone on vielä hyvässä kunnossa tulevana kesänä ja että elämäntilanne antaa myöten käydä kilpailemassa ja oppimassa. Haastoin Kemin kerholtakin jo yhden junnun kopteroimaan mua vastaan tulevissa kisoissa... varsinkin ku se tupisi että liia helppoa, kun on vain leijuntaliikkeitä :) Totesin sille että koitappa lentää ohjelma TARKASTI ja tule sitten puhumaan/lentämään mun kans samoissa kisoissa :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #20 : 13 Marraskuu, 2010, 22:22:06 »
Jussille että saat osallistua Poppikseen Nova Cuatrolla ainaki täällä suomessa.

Hah, mainiota. Toivotaan että kone on vielä hyvässä kunnossa tulevana kesänä ja että elämäntilanne antaa myöten käydä kilpailemassa ja oppimassa. Haastoin Kemin kerholtakin jo yhden junnun kopteroimaan mua vastaan tulevissa kisoissa... varsinkin ku se tupisi että liia helppoa, kun on vain leijuntaliikkeitä :) Totesin sille että koitappa lentää ohjelma TARKASTI ja tule sitten puhumaan/lentämään mun kans samoissa kisoissa :)
Joo se leijjuntahan siinä nimen omaan on vaikeinta ja tuomarit näkee pienimmätkin virheet.

Poissa HJK

  • Jäsen 2023
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #21 : 02 Elokuu, 2011, 13:57:07 »
Koska aikaa on taas kulunut aiheen käsittelystä ja kalusto varmaan moneen kertaan päivitetty, niin pakko kysyä millä kalustolla kisoihin osallistuneet nykyään lennättää?

1. Marko (2000)......millä kopterilla ?
2. Jori (1827).........millä kopterilla ?
3. Einari (1738)..... millä kopterilla ?

Onko muita kehumisen arvoisia kokemuksia vakaasta laijuntakalustosta?
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l
 Align T-Rex 600 Pro  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Einari Lindberg

  • Vieras
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #22 : 02 Elokuu, 2011, 15:21:13 »
1. Marko    Trex 700E F3C
2. Jori       Hirobo Eagle3 sähkö
3. Einari     JR Sylphide E12

Kahdella viimeisellä ainakin kalusto 10 kertaa parempaa kuin mitä miehet tarvitsee taikka osaa.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #23 : 02 Elokuu, 2011, 15:29:12 »
Aika kovaa kalustoa Poppikseen:D
mutta uskoakseni tyynenä päivänä riittää varsinhyvin joku Trex 450 Sport tmv.

-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa jorge

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Kysymys kilpailukalustosta
« Vastaus #24 : 02 Elokuu, 2011, 15:47:45 »
joo mut tänävuonna radio ratkas kisan

1 marko 14mz
2 jori  12z
3 einari 12fg

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
6511 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Tammikuu, 2015, 07:35:03
kirjoittanut Hese64
10 Vastauksia
5315 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Huhtikuu, 2015, 13:27:13
kirjoittanut Konna
7 Vastauksia
3616 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Toukokuu, 2015, 11:46:59
kirjoittanut JCA
5 Vastauksia
3066 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2015, 20:02:21
kirjoittanut vee73
4 Vastauksia
2898 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Elokuu, 2016, 21:46:17
kirjoittanut ElbeH