Kirjoittaja Aihe: 600N perä vägää............  (Luettu 44017 kertaa)

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #25 : 27 Joulukuu, 2008, 18:43:04 »
Onkos tuossa gyrossa vielä jotain pysäytysnopeuden säätöjä? Jos takapotku piroa pysäyttäessä on säädetty liian kovaksi, joudut ajamaan gyroa liian pienellä gainilla jne....
Mitä kaikkea voi säätää, mikä kaikki voi olla pielessä? :D
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #26 : 27 Joulukuu, 2008, 18:44:47 »
Ei ole mitään pysäytys säätö valikoita  ;D

Gyron valikot /   asetus
Receiver select = JR
Smooth control = 0%
Performance = High
Flight mode = 3D
Limit set = niin ettei bindaa
Center Trim = 0
Servo direction = reverse
« Viimeksi muokattu: 27 Joulukuu, 2008, 18:49:14 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #27 : 03 Tammikuu, 2009, 14:53:52 »
Mikään ei auta, kierroksia koitan nostella ja laskea ja säätää gainia ja gyron performance valikkoa... ei tule mitään.
Isolla gainialla perä vispaa hillittömästi, pienellä gainililla vispaa vähän sinne tänne... sopivalla vispailee paikoillaan välillä.
sivu tuuli aiheuttaa lisää vispausta isommalla gainilla, radioona asetettunu 70% tuo parhaan tuloksen.   >:(


EDIT____________________ ________________________ ________________________ _______EDIT

Eli tähän mennessä kokeiltu:
-kaikki mahdolliset gain arvot.
-Gyron "Performance" valikosta kaikkia + gain arvoja.
-Kaasukäyrää nostaa + gain arvoja + gyron "Performance" valikosta kaikkia.
-Gyron teipitystä, 1 teippikerros, 2 teippikerrosta(tällähetkellä), 2 teppikerrosta joiden välissä metallilevy.
-Perä purettu ja kasattu uudestaan, ei suurempaa vaikutusta.
-Moottoria käytelty irti, kokeiltu saada värinättömämmäksi.
-Perä keskitetty rate-modessa
EDIT2
-Pallolinkki siirretty servopyörässä akselia lähinpään reikään, ei oikeastaa vaikutusta.

Näkyykö kuvista mitään, gyron kiinnityksessä tms?
Itse kuvia katsellessani, tuli mieleen linkin kiinnitys servopyörällä?
Tosin aikasemmalla omistajalla toiminut perä näin, eli gyron kiinnitys kuitenkin?
EDIT2
Perä pomppaa takaisin vähän oikealle kääntäessä nopeasti, vasemmalle ei tätä ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu, 2009, 16:06:20 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #28 : 03 Tammikuu, 2009, 16:03:25 »
Siirrä peräservon palloa lähemmäs servon akselia seuraavaksi.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #29 : 04 Tammikuu, 2009, 16:04:11 »
Pallo siirretty akseliä lähimpään reikään, ei oikeastaa viakutusta.

Perää kun kääntää nopeasti oikealle niin se pomppaa vähän takaisin päin, vasemmalle niin pysähtyy heti.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #30 : 04 Tammikuu, 2009, 18:39:35 »
Subtrimmi nollaan radiosta, keskitä servo tuolla center trim- toiminnolla.

Mitäs käyttöohje sanoo? :)
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #31 : 04 Tammikuu, 2009, 19:01:09 »
Hei minä tiedän... Vaihda siitä pikkurekkulasta se 401 siihen isoon rexiin nii alkaa toimiin heti ;)
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #32 : 04 Tammikuu, 2009, 19:12:05 »
Subtrimmi nollaan radiosta, keskitä servo tuolla center trim- toiminnolla.

Mitäs käyttöohje sanoo? :)

Eihän perään nyt subtrimmiä käytetä niin sitä ei ole koskaan ollutkaan siellä, perän mekaanisen säädön tein linkkiä säätämällä että pysyy suht paikoillaan leijunnassa, servopyörän linkki on 90 asteen kulmassa servoon nähden, samoin rungon linkki runkoon nähden..
Gyron manuaali olen tavannut monta kertaa läpi ja ei mitään apua... en jaksa uskoa että vika olisi gyron asetuksissa kun nekin on koluttu jo niin monta kertaa läpi eri varitaatioin.

Hei minä tiedän... Vaihda siitä pikkurekkulasta se 401 siihen isoon rexiin nii alkaa toimiin heti ;)

Olisikin servo sitten sille, ei taida toimia tuon 6100 servon kanssa.
btw, eikös mun fuilit ole sun pajalla?
Ajattelin josko huomenna olisit paikalla, pitää työkkärissä käydä niin voisi samalla kipaista ne litkut hakemassa?  :)




En keksi enää mitään muuta kuin että teippi on vain huonoa, pitäisi kokeilla jotain toista.. sammy vähän lupaili että voisi bilteman ihmeteippiä rullan lähettää postissa, seurataan tilannetta...
Näillä eväillä ei oiken muuta ole tehtävissä, jos joku viisas mies nyt ei keksi vielä jotain  8)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #33 : 04 Tammikuu, 2009, 19:18:01 »
Joo fuilit on mulla ja mulla on yks ylimääräinen Futaba 9254 jonka voin myydä tuolta... Ja Bilteman gyröteippiäki löytyy...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #34 : 04 Tammikuu, 2009, 23:13:38 »
Tuossa tuli mieleen vielä, että jos joku tuossa matkalla servolta perälapasille nahistaa.
Silloinhan tuo Chinese Weight Mod voisi auttaa hieman, mutta se tekemisessä kannattaa olla tarkkana.

Aihetta käsitelty täällä: Perän mekaaninen herkkyys vs. gyron gaini

Ja eri versioita löytyy täältä:
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=41309
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #35 : 05 Tammikuu, 2009, 01:44:35 »
Linkistö toimii oikein liukkaasti, ei siinä mitään... ongelma on nyt jossain muualla  :(

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #36 : 05 Tammikuu, 2009, 08:51:03 »
Missä asetuksissa sulla on smooth control tuossa gyrossa ja lähteekö toi hetken paikallaan olon jälkeen vaeltelemaan ? . Joskus pähkäiltiin tuota gyroa Kokkalan kanssa ja nostimme tuon kyseisen parametrin tehtaan 14% tuonne 17 % ja loppui vaeltelu. Silloin oli kylläkin eri ongelma joka poistui tuolla muutoksella. Ihmeellinen vekotin tuo gyro, täältä kun laitoin matkaan niin toimi tosi hyvin, tosiaan jouduin sen repimään teipeistään irti jotta mahtui pahvilaatikkoon. Olisi luullut että kun liimaa kiinni uusiksi niin toimisi heti OK, toki on sulla eri grammarikin käytössä. Jos tuo hiilariperäputki ei tykkää pakkasista ja aiheuttaa resonointia gardaaniin joka sotkee gyroa? . Toivotaan että vika löytyy teipeistä, tuskin olet peräakselia mihinkään onnistunut kolauttamaan ?.

Voisit kokeilla piruttaasi tehdä softan uudestaan tyhjään paikkaan joka on täysin resetoitu, nyt sinulla on niin monta paikkaa muutettu ja viilattu että voi olla päälekkäisiäkin muuttuvia tekijöitä.

Toivotaan että Bilteman teippi auttaa.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Happymen

  • Vieras
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #37 : 05 Tammikuu, 2009, 09:45:21 »
vaikuttaa niin samalta vialta mitä miulla oli. teippiä vaan pari kerrosta sinne alle...  :D

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #38 : 05 Tammikuu, 2009, 10:13:46 »
Linkistö toimii oikein liukkaasti, ei siinä mitään... ongelma on nyt jossain muualla  :(
Tuo painojen lisääminen perälapasen pitimiin kumoaa perälapojen keskittymistä, jolloin servollekin jää vähemmän duunia.
Tämä saattaa auttaa, jos perä jostain syystä takertelee kierroksilla, mutta silloinkin kyseessä on varsinaisen vian tekohenkittämistä.

Laitapa osoitetietoja mulle YVnä, niin käyn tipauttamassa rullallisen ruotsalaista gyronkiinnitintä postiin.
« Viimeksi muokattu: 05 Tammikuu, 2009, 10:15:24 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #39 : 05 Tammikuu, 2009, 11:54:26 »
Ja yksi mikä kannattaa katsoa on se, että lavat on riittävän löysällä.
Perälavat saa olla ihan lerppuja ja maximissaan niin että juuri paikallaan pysyvät.

Ja päälavat sillei että juuri omalla painollaan pysyvät paikallaan kun kopteri on kyljellään.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #40 : 05 Tammikuu, 2009, 12:07:46 »
Missä asetuksissa sulla on smooth control tuossa gyrossa ja lähteekö toi hetken paikallaan olon jälkeen vaeltelemaan ? . Joskus pähkäiltiin tuota gyroa Kokkalan kanssa ja nostimme tuon kyseisen parametrin tehtaan 14% tuonne 17 % ja loppui vaeltelu.

Lainaus Samin aikaisemmasta viestistä:

Gyron valikot /   asetus
Receiver select = JR
Smooth control = 0%
Performance = High
Flight mode = 3D
Limit set = niin ettei bindaa
Center Trim = 0
Servo direction = reverse

Oliskohan siinä vastaus....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #41 : 05 Tammikuu, 2009, 12:24:30 »
Tuosa smooth controllista, olen sitäkin pyöritellyt 0-20% sillon aluksi... en huomannut vaikutusta tuohon vispailuun.
Ainut mikä nyt on mikaelin lähetyksen jälkeen muttunut on tuo teippi.
Eikä tuote pakkasen vaikutusta voisi nyt uskoa kun sisältä tuon läpimästä päräytän käyntiin ja nostan ilmaan niin ongelma on heti eikä kohta kun vehkeet on jäässä  :(

Perälavat ovat kyllä vähän tiukalla, mutta jo ilman ruuveja pitimet puristaa niitä(ruuvit olen laittanut vain kiinni, en kiristänyt)... tuota muovia on ikävä mennä taittelemaan  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #42 : 05 Tammikuu, 2009, 12:28:00 »
Vielä siitä servon keskittämisestä. Kyllä subtrimmiä saa yleensä käyttää ja pitääkin. Muutenhan se servopyörä jää aina vähän vinoon, tuskin se kiekko siinä koskaan asettuu ihan suoraan ilman sub trimmiä. Tässä nimenomaisessa gyrossa keskitys hoidetaan kuitenkin gyron omasta valikosta eikä sub trimmistä. Ihanan sekavaa ;D

SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #43 : 05 Tammikuu, 2009, 13:12:29 »
Perälavat ovat kyllä vähän tiukalla, mutta jo ilman ruuveja pitimet puristaa niitä(ruuvit olen laittanut vain kiinni, en kiristänyt)... tuota muovia on ikävä mennä taittelemaan  ::)
Näyttää lapasille hieman viilaan molemmille puolille, kunnes ovat sopivat ja pääsevät liikkumaan.

Ton oman rekun mukana tulleet päälavat oli sen verran paksut, ettei niitä edes saanut paikoilleen viilaamatta. Viilasin ylä- ja alapuolelta pois, kunnes olivat lavanpitimessä juuri sopivan kireät. Pultit paikoilleen ja kiristys vain sen verran, ettei puristanut lapoja tiukemmalle.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #44 : 05 Tammikuu, 2009, 13:17:01 »
Vielä siitä servon keskittämisestä. Kyllä subtrimmiä saa yleensä käyttää ja pitääkin. Muutenhan se servopyörä jää aina vähän vinoon, tuskin se kiekko siinä koskaan asettuu ihan suoraan ilman sub trimmiä. Tässä nimenomaisessa gyrossa keskitys hoidetaan kuitenkin gyron omasta valikosta eikä sub trimmistä. Ihanan sekavaa ;D



En ole laittanut, mutta ihan hyvinhän tuo näyttää keskellä jököttävän :p
ja gyrossakin, center trim = 0


Perälavat ovat kyllä vähän tiukalla, mutta jo ilman ruuveja pitimet puristaa niitä(ruuvit olen laittanut vain kiinni, en kiristänyt)... tuota muovia on ikävä mennä taittelemaan  ::)
Näyttää lapasille hieman viilaan molemmille puolille, kunnes ovat sopivat ja pääsevät liikkumaan.

Ton oman rekun mukana tulleet päälavat oli sen verran paksut, ettei niitä edes saanut paikoilleen viilaamatta. Viilasin ylä- ja alapuolelta pois, kunnes olivat lavanpitimessä juuri sopivan kireät. Pultit paikoilleen ja kiristys vain sen verran, ettei puristanut lapoja tiukemmalle.

Pitääpäs kokeilla tutoa vielä heti.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #45 : 05 Tammikuu, 2009, 14:06:50 »
not sure if I got the point, just saw the word "sub-trim".
For a standard heading hold gyro setup, you use neither trim nor subtrim. Everything is centered on the Tx.

Now the Futaba 401 manual tells you otherwise, still you can set up a 401 like any other gyro (i.e. using no trim no subtrim). BUT the arcane procedure from the 401 manual definitely does not work with an arbitrary HH gyro or other models like the Futaba 611.



Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #46 : 05 Tammikuu, 2009, 14:16:44 »
Perän vägäys parani taas hieman, vaihdoin sabin lavat align lapoihin.. oli paljo väljemmät pitimiin.
Sabin lavat oli aika timmit.
Nyt on gain 85% ja gyron performance highest.. silti ei vägää pahemmin, välillä aina vähän ja hetken rauhoittuu... tuulen puuskista vähän vägäilee, seuraavaksi sitä teippiä :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa ija

  • Pro torppari
  • ****
  • RC Jets Finland,OIK
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #47 : 05 Tammikuu, 2009, 16:58:06 »
Perän vägäys parani taas hieman, vaihdoin sabin lavat align lapoihin.. oli paljo väljemmät pitimiin.
Sabin lavat oli aika timmit.
Nyt on gain 85% ja gyron performance highest.. silti ei vägää pahemmin, välillä aina vähän ja hetken rauhoittuu... tuulen puuskista vähän vägäilee, seuraavaksi sitä teippiä :)

Siis tuo 85% GY401:llä? ...Pienennä hyvä mies sitä gainia. Ei kannata rääkätä peräservoa ja lopulta hajottaa sitä liian isolla gainilla!

- Ilkka

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #48 : 05 Tammikuu, 2009, 17:52:33 »
Taitaa olla gyrona Locitechin 6100.

Silti voisi koittaa 5% pienempää gainia jos jää vägäämään jonkin tuulenpuuskan jälkeen.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: 600N perä vägää.
« Vastaus #49 : 05 Tammikuu, 2009, 17:54:30 »
Perän vägäys parani taas hieman, vaihdoin sabin lavat align lapoihin.. oli paljo väljemmät pitimiin.
Sabin lavat oli aika timmit.
Nyt on gain 85% ja gyron performance highest.. silti ei vägää pahemmin, välillä aina vähän ja hetken rauhoittuu... tuulen puuskista vähän vägäilee, seuraavaksi sitä teippiä :)

Siis tuo 85% GY401:llä? ...Pienennä hyvä mies sitä gainia. Ei kannata rääkätä peräservoa ja lopulta hajottaa sitä liian isolla gainilla!

- Ilkka

jep 6100,

En minä siellä sitä pitänyt kunhan kokeilin nuit arvoja, 70%-> niin ei oikeastaan muutu miksikään...
Nyt on teippaukset käynnissä timo lahjoitti pätkän bilteman ihmettä, kokeilla huomenna auttaako.
Ja postissa tulossa rulla, kiitos sammyn ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
600N

Aloittaja seppomikael « 1 2 ... 8 9 » Align Nitrokopterit

213 Vastauksia
106620 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Huhtikuu, 2015, 16:12:15
kirjoittanut Dutchman
600N kasaaminen

Aloittaja mikakoivikko « 1 2 » Align Nitrokopterit

27 Vastauksia
12488 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Huhtikuu, 2008, 21:23:05
kirjoittanut ropellihattu
11 Vastauksia
3646 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Tammikuu, 2009, 16:27:18
kirjoittanut 1m4s0_
37 Vastauksia
10952 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Toukokuu, 2009, 23:11:59
kirjoittanut kamakaze
19 Vastauksia
5897 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Helmikuu, 2014, 21:01:03
kirjoittanut Matti Häkkinen