Kirjoittaja Aihe: 600N kasaaminen  (Luettu 12073 kertaa)

mikakoivikko

  • Vieras
600N kasaaminen
« : 11 Helmikuu, 2008, 19:16:30 »
Alkais oleen hyvällä mallilla kopteri, mutta pari asiaa askarruttaa.

Miten peräputkeen tulevat linkkituennat on oikein tarkoitettu kiinnittää? Liimalla, teipillä vai peltiruuveilla? :)

Mites hyvin noiden nuppiservojen armien pituudet tulisi vastata itse kopterin vipuvarsien pituuksia. 600N:ssa on vipujen reikien väli 29 mm eli akselin keskeltä linkkipallon keskelle 14,5 mm. Hitecin servojen vakio armeistä löyty lähimpänä 13 mm ja 15 mm. Valitsin 15 mm. Onko tarpeeksi lähellä?

TTM

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #1 : 11 Helmikuu, 2008, 19:34:21 »
Alkais oleen hyvällä mallilla kopteri, mutta pari asiaa askarruttaa.

Miten peräputkeen tulevat linkkituennat on oikein tarkoitettu kiinnittää? Liimalla, teipillä vai peltiruuveilla? :)

Mites hyvin noiden nuppiservojen armien pituudet tulisi vastata itse kopterin vipuvarsien pituuksia. 600N:ssa on vipujen reikien väli 29 mm eli akselin keskeltä linkkipallon keskelle 14,5 mm. Hitecin servojen vakio armeistä löyty lähimpänä 13 mm ja 15 mm. Valitsin 15 mm. Onko tarpeeksi lähellä?

Itse liimasin epoksilla nuo linkkituennat, en tiedä millä ne on tarkoitus laittaa.
Eikai noiden pituuksien tarvii vastata toisiaan. Jos servoarmit laittaa lyhemmiksi, niin vain välityssuhde servolta linkkipalloon muuttuu suuremmaksi ja päinvastoin. Jos servoissa riittää voimaa, voi siis laittaa lyhyet varret servoon. Tietty resoluutio tällöin vähän kärsii, mutta ainakaan mun taidoilla tuo ei liene ongelma  ;)
Tuo 15mm on varmaan ihan hyvä.

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #2 : 11 Helmikuu, 2008, 19:41:19 »
30mm Hitecin hornit ovat juuri passelit. Ohjeissakin taidetaan neuvoa tunkemaan nippuside tuen väliin ja katkaisemaan se sitten. Tuo temppu onnistuu ainakin mukana tulevilla nippareilla. Voi vaatia hieman kärsivällisyyttä ja joitain pihtejä, mutta kyllä se onnistuu.

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #3 : 11 Helmikuu, 2008, 19:51:10 »
Joo, kyllä ne nipparit menee aika helpostikin. Pitää nippusidettä paikallaan ja työntää sen tuen nippusiteen päälle.

Nupin kasaamisessa kannattaa linkit tehdä samanpituisiksi ja mielellään aika lähelle Alignin antamia mittoja. Nupin geometria on suunniteltu (näin luulisin) niillä hornin ja linkkien pituuksilla mitkä Align antaa joten parhaiten sen saanee toimimaan kun pyrkii pääsemään niihin pituuksiin...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #4 : 11 Helmikuu, 2008, 21:35:16 »
Leikkaa ohut teipin pätkä ja liimaa putken ympärille ja työnnä se perälinkin tuki sen teipin päälle. Helppo säätää ja ottaa pois ja kestää loistavasti kun vaan saa sopivan tiukalle. Mielestäni parempi kuin nippuside


-op-
« Viimeksi muokattu: 12 Helmikuu, 2008, 16:08:38 kirjoittanut vispilä 1 »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #5 : 11 Helmikuu, 2008, 22:01:11 »
Tarvii kyllä ylettömästi voimaa, jos aion saada nippusiteen (pienenkään) ujutettua tuonne peräputken ja sen linkkituen väliin. Pitääpäs tuohon pähkäillä joku ratkaisu. Sillä tuota kysyin, että tuon paikalla ei jatkossa ole väliä eli sitä ei tarvi siirrellä/säätää.

Tuo horn / arm pituus on nyt selkiö. Tuota vaan ihmettelin, kun sitä yhdensuuntaisuutta oli useasti painotettu tuolla ohjeessa, että onko sillä jokin todella erityinen merkitys. Erityisellä tarkoitan, että onko nämä jotenkin erityistarkat mitoitukset, että homma pelaa "hyvin".

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #6 : 11 Helmikuu, 2008, 22:21:00 »
Anaskin viissatasissa sain pienen pähkäilyn jälkeen nipparit väliin aika helposti.
Tosin myönnän kun aikanaan kuussataseni kasasin niin en edes yrittänyt... ;D

Mutta kun sitä tukea puristaa reunoilta suht tiukasti ylöspäin niin kyllä sinne yläpuolelle vaan rako syntyy. Ja kun on saanut nipparin pään tuen alle niin sitten vain työntää tuen nipparin päälle...

Poissa Ville Erkkilä

  • Pro torppari
  • ****
    • RR-Galleria
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #7 : 11 Helmikuu, 2008, 22:48:31 »
Jos katsoo joitain amerikkalaisia foorumeja, siellä kerrotaan vivun olevan 30mm läpimitaltaan. Mittasin omani ja sanoisin sen olevan noin 29,5mm. Mielestäni noin puolen millin heitolla ei ole mitään käytännön väliä.

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #8 : 12 Helmikuu, 2008, 00:11:17 »
Jos katsoo joitain amerikkalaisia foorumeja, siellä kerrotaan vivun olevan 30mm läpimitaltaan. Mittasin omani ja sanoisin sen olevan noin 29,5mm. Mielestäni noin puolen millin heitolla ei ole mitään käytännön väliä.
Kyllä omani on työntömitalla mitattuna 29,00 mm aile/elev vivun pallon keskeltä toisen pallon keskelle. Tuolla omalla mekaanisella työntömitalla pääsee perus 0,05 mm tarkkuuteen. Nyt menee kyllä jo saivartelun puolelle :)

TTM

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #9 : 12 Helmikuu, 2008, 07:52:41 »
Yksi asia on pakko korjata:

Lyhyt armi (pallon etäisyys armin keskeltä) = tarvitaan vähemmän voimaa = suurempi resoluutio = hitaampi

No niinpä onkin tietysti. Kaikkea tässä tuleekin ajateltua väärinpäin  :-\
Eli tietysti reso kärsii jos servoarmit on pitkät ja samalla vaatii vaffat servot. Itellä näkyi olevan 26mm servopallojen väli ja 28mm elev / aile varsien pallojen väli.

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #10 : 12 Helmikuu, 2008, 11:18:36 »
... omalla mekaanisella työntömitalla pääsee perus 0,05 mm tarkkuuteen.

Pystyykö joku noin epätarkalla säädöllä edes lentämään  ::) Mun tönärillä säädetään kolmella desimaalilla, SE on tarkkaa.. ;D
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #11 : 12 Helmikuu, 2008, 13:05:51 »
Mika, meidän moottorienki pitäis kuulemma saapua tällä tahi ens viikolla... Mika (kärkkäisellä) ainaki näin mainitsi...

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #12 : 12 Helmikuu, 2008, 13:46:03 »
Mika, meidän moottorienki pitäis kuulemma saapua tällä tahi ens viikolla... Mika (kärkkäisellä) ainaki näin mainitsi...
Soittelin asiasta kans tuossa viime perjantaina. Johan tuo moottori joutais jo tullakin. Aika kuivakkaa tää kopterin nakkelu talon katolta ja pelkällä autorotaatiolla lentäminen :D

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #13 : 12 Helmikuu, 2008, 16:15:58 »

Leikkaa ohut teipin pätkä ja liimaa putken ympärille ja työnnä se perälinkin tuki sen teipin päälle. Helppo säätää ja ottaa pois ja kestää loistavasti kun vaan saa sopivan tiukalle.

Pitääpäs tuohon pähkäillä joku ratkaisu.

Eikös toi teippi ole hyvä?


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #14 : 15 Helmikuu, 2008, 22:45:48 »
600N ois kasassa. Pientä suunnittelua/viilailua toki vielä sähkökomponenttien asetteluissa. Laittakaapas 600N omistajat komeita kuvia kopuistanne niin voin ottaa ideoita omaan kötöstykseen. Toki komeita kopterin kuvia on aina ilo katsella.

Huomenna ois tarkoitus ottaa moottorista ekat sauhut. Ilman lapoja homma kuitenkin tehtävä, kun lapakulmamittari ei ole vielä viitsinyt saapua. Ja eipä tuolla DX7:n mukana tulleella NiCd akulla uskaltaisi kovinkaan lennelläkään. DualSky 2s1p 2200mAh akku ois, mutta kun ei oo sopevaa balanserijohtoa/adapteria tuohon Bantam BC6 laturiini. Eikä viitti ajaa tyhjäksikään tuota akkua...

On se vaikeaa noiden nippeleiden hommaaminen. Pitäs vielä löytää yhdestä liikkeestä polttoainejärjestelmän lisäosat: header tankki, t-haarat, tulpat ja sulkijat. Mistä?

Niin ja se pakollinen hymiö  :D

Poissa JJA

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #15 : 16 Helmikuu, 2008, 11:07:20 »
Huomenna ois tarkoitus ottaa moottorista ekat sauhut. Ilman lapoja homma kuitenkin tehtävä, kun lapakulmamittari ei ole vielä viitsinyt saapua.
Ei kyllä kannattaisi käyttää konetta ilman lapoja, paitsi jos sulla on sellaiset lapojen tilalle laitettavat "pallot", joilla voidaan sisäänajaa moottoria. Jos käytät moottoria ilman kuormaa, niin se on hyvin äkkiä entinen moottori-karkaa ylikierroksille.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #16 : 16 Helmikuu, 2008, 11:51:23 »
On se vaikeaa noiden nippeleiden hommaaminen. Pitäs vielä löytää yhdestä liikkeestä polttoainejärjestelmän lisäosat: header tankki, t-haarat, tulpat ja sulkijat. Mistä?
Eikä ole. Kysyppä Sabesta niin saat juur ne mitä tarviit...
Sieltä saat lapakulmamittarinkin jos et jaksa odottaa... ;)
-flybarless, sedative stabilized head-

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #17 : 16 Helmikuu, 2008, 12:08:05 »
Huomenna ois tarkoitus ottaa moottorista ekat sauhut. Ilman lapoja homma kuitenkin tehtävä, kun lapakulmamittari ei ole vielä viitsinyt saapua.
Ei kyllä kannattaisi käyttää konetta ilman lapoja, paitsi jos sulla on sellaiset lapojen tilalle laitettavat "pallot", joilla voidaan sisäänajaa moottoria. Jos käytät moottoria ilman kuormaa, niin se on hyvin äkkiä entinen moottori-karkaa ylikierroksille.
Eipä tullu vielä otettua sauhuja kopterista vaan BC6 akkulaturista :( Sitä se malttamattomuus aiheuttaa. Piti työstään akun balansointiliitintä, että pääsisin lataamaan tuota, mutta epähuomiossani sitten kytkin väärin n. 1-2 sekunniksi akun balanserijohdon laturiin. No toimintasavuahan sieltä tuli. Onneksi pääsin säikähdyksellä. Toki kolvaamaan pääsin. Piirilevyltä ylikuumeni kuparia käppyrälle balansointiliittimen miinus pinnin ja lataus miinus liittimen väliltä. Tuon korjasin poistamalla kuparin rippeet piirilevyltä vahingoittuneelta matkalta ja korvasin ko. yhteyden 0,75mm² johtimella. Mitä tästä tuli opittua oli se, että noissa LiPo akuista saa virtaa ulos :D

Pitääpäs laittaa lavat paikoilleen, että ei tule vahinkoa. Taidanpa samalla säätää kopterin kokonaan kohilleen ennen ensikäynnistystä. Jospa tekis nuo ajan kanssa ja siirtäis moottorin testausta vielä.

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #18 : 16 Helmikuu, 2008, 12:11:54 »
On se vaikeaa noiden nippeleiden hommaaminen. Pitäs vielä löytää yhdestä liikkeestä polttoainejärjestelmän lisäosat: header tankki, t-haarat, tulpat ja sulkijat. Mistä?
Eikä ole. Kysyppä Sabesta niin saat juur ne mitä tarviit...
Sieltä saat lapakulmamittarinkin jos et jaksa odottaa... ;)
Kyllä, pitäs jaksaa soittaa. Olen yrittänyt Saben sivuilta noita etsiä, mutta viimeksi en löytänyt kaikkia haluamiani tuotteita heiltä. Tutkinpas heidän valikoiman uudestaan, tarvittaessa soitan ja teen tilauksen.

Kiitos vinkistä.

seppomikael

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #19 : 16 Helmikuu, 2008, 12:20:54 »
Voithan sitä pyöritellä lapojen kanssa "turvallisesti" kun teet pitchi-käyrän suoraksi. Eli saat koko kierroslukualueella vaikka aavistuksen miinusta, jolloin ei nouse ilmaan vaikka kierrokset karkaisivatkin...
Viisaammat voisivat kommentoida että onko tämä hyvä idea...

Mutta jos et ole ennen polttisten ja polttiskoptereiden kanssa leikkinyt niin ota joku joka on kaveriksi...
Siellä on aika monta sellaista "mistäs ton olisi pystynyt tietämään"-juttua...

nimimerkillä kokemusta on...

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #20 : 16 Helmikuu, 2008, 12:49:31 »
Voithan sitä pyöritellä lapojen kanssa "turvallisesti" kun teet pitchi-käyrän suoraksi. Eli saat koko kierroslukualueella vaikka aavistuksen miinusta, jolloin ei nouse ilmaan vaikka kierrokset karkaisivatkin...
Viisaammat voisivat kommentoida että onko tämä hyvä idea...

Mutta jos et ole ennen polttisten ja polttiskoptereiden kanssa leikkinyt niin ota joku joka on kaveriksi...
Siellä on aika monta sellaista "mistäs ton olisi pystynyt tietämään"-juttua...

nimimerkillä kokemusta on...

Eipä tässä paniikki ole vaikka mieli tekisi ottaa ilmaan vaikka sähköasennukset tuossa vaan "roikkuu". Ei tuo lennättelykelikään ulkona häävi ole ja sisällä tuota en ajatellut lennättää. Tuulimittari näyttää S 8 m/s ja lämmöksi -3. Phoenixilla leijuttelu 8 m/s on jo haasteellista.

Niin oli tarkoituskin, mutta jos ensin opettelis ite noita juttuja ja sitten kun omasta mielestä kaikki on valmista ensileijutukseen, niin Jarmo on lupautunut katsomaan asetukseni.

Aivan, koskaan en oo rc-kopteria livenä nähnyt ennen kuin omani sain kasattua saati sitten vielä leijutellut :) Mutta hauskuushan on juuri siinä, että on aivan uusia outoja asioita ja saa niiden kanssa pähkäillä. Joku kutsunut tuota myös harrastukseksi ;)

nimim. rohkea kopterin torppaa

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #21 : 16 Helmikuu, 2008, 19:38:39 »
Jarmo kyllä saa sen sun kopteris hyviin säätöihin on muutaman kerran mun freyaakin säätäny. Varo vaan se laittaa sun rexän fai säätöihin  ;D että sillä ei sitte kannata mitään 3d vääntää :P

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #22 : 26 Helmikuu, 2008, 19:56:26 »
Ensimmäinen erä nautinnollisesta kasauksesta on takana. Harjoitusjalakset tein anopilta varastetuista suksisauvoista :D.

Tänään töiden jälkeen pääsin ottamaan koneesta ekat savut. Olihan se hienoa pörinää. Kopterin pidin tiukasti maassa tutkien käyttäytymistä. Siinä sitten huomasin, että rudder toimii väärin päin sekä elevator toimii väärin päin. Eikun kamat sisälle ja säätämään. Rudderin kääntöhän onnistui kääntämällä rudder kanava toisin päin. Elevatorin kääntö ei kanavan käännöllä onnistunutkaan. Eikun soitto Jarmo-konsultille ja käännettiin elev toimimaan oikein päin.

Huomenna kun ois keliä, niin sais edes kymmenen senttiä hallitusti ilmaan tuota.

TTM

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #23 : 27 Helmikuu, 2008, 08:27:30 »
Ensimmäinen erä nautinnollisesta kasauksesta on takana. Harjoitusjalakset tein anopilta varastetuista suksisauvoista :D.

Tänään töiden jälkeen pääsin ottamaan koneesta ekat savut. Olihan se hienoa pörinää. Kopterin pidin tiukasti maassa tutkien käyttäytymistä. Siinä sitten huomasin, että rudder toimii väärin päin sekä elevator toimii väärin päin. Eikun kamat sisälle ja säätämään. Rudderin kääntöhän onnistui kääntämällä rudder kanava toisin päin. Elevatorin kääntö ei kanavan käännöllä onnistunutkaan. Eikun soitto Jarmo-konsultille ja käännettiin elev toimimaan oikein päin.

Huomenna kun ois keliä, niin sais edes kymmenen senttiä hallitusti ilmaan tuota.

Mullakin tais olla ainakin collective pitch kokonaan väärinpäin ensin. Hoitui kääntämällä swash-mixin pitch prosentit negatiiviselle puolelle.

mikakoivikko

  • Vieras
Vs: 600N kasaaminen
« Vastaus #24 : 27 Helmikuu, 2008, 19:48:58 »
Mullakin tais olla ainakin collective pitch kokonaan väärinpäin ensin. Hoitui kääntämällä swash-mixin pitch prosentit negatiiviselle puolelle.
Noinhan tuo korjaantui. Kiitos Jarmolle neuvoista.

Tänään ei malttanut olla kokeilematta korjattuja asetuksia vaikka tuulimittari näytti 6 m/s, puuskissa 8 m/s. Oikein aloittelijan keli. Taisin vain olla väärin päin tuuleen nähden :(. Kumman vaikealta se paikallaanleijuttelu tuntuikin. Nyt näytti kuitenkin toimivan kaikki oikein päin ja sain kopteria jo pidettyä hieman ilmassakin. Hakee vielä täsmällisempiä asetuksia radioon.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
21 Vastauksia
6454 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2008, 15:37:35
kirjoittanut Jyri
6 Vastauksia
3493 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2008, 20:16:42
kirjoittanut ropellihattu
8 Vastauksia
15050 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Maaliskuu, 2013, 08:42:05
kirjoittanut Matti Häkkinen
6 Vastauksia
2908 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2013, 21:57:37
kirjoittanut Ramppa
8 Vastauksia
4503 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2014, 21:30:21
kirjoittanut Tuomas P.