Kirjoittaja Aihe: Budjetti-tandem  (Luettu 596 kertaa)

Poissa JasuT

  • Opetteleva torppari
  • **
Budjetti-tandem
« : 13 Heinäkuu, 2022, 11:38:47 »
Joo. Kaikenlaista pitää toisinaan rakennella, kokeilla ja tutkia. Haltuun kun kulkeutui pahvilaatikollinen Eskyn osasia, lentävien King 2 carbonin ja King 3:n jälkeen oli vielä melkein täydellinen King 2 ja pari runkoa yms, niin siitä se ajatus sitten karkasi. Joskus ja toisinaan tullut pohdittua sitä mikseriviritystä mitä tandemi kaipaa, ja semmoinenkin sitten välähti jonakin unettomana yön hetkenä...


Paperilla mikseriviritysten piirtelyä, pari king 2 runkoa toisiinsa kiinnitettynä vähän lyhennettynä, hihna menee putken sisällä ristiin eikä epäilyistä huolimatta raasta edes itsensä kanssa. Toisaalta hihnalle ei pitäisi isommin voimia tulla, pitää vain rupeleiden ajoituksesta huolta, kun kummassakin päässä on omat moottorinsa, ja samoin viritetyn noparit... Toisenpään yksisuuntainen piti kääntää ympäri, mutta semmoisiakin kun tuli kourallinen mukaan niin piti kokeilla miten se itse laakeri lähtisi kääntymään (ensin meinasin asentaa vain ylösalaisin, ja siirtää pinionia, vaan loppuu moottorista akselista pituus) , ja sehän lähti kevyesti ruuvipenkissä prässäämällä kuusiokoloruuvin kanssa pois. Takaisin toisinpäin samalla metodilla, ja nyt toimii nurinkurisesti se. Rattaaseen piti sitten muistaa kirjoittaa mistä on kyse, ettei sekota unohtaessaan...

Runkojen alapintaan pitää joku lisälevy kehitellä, alumiinikulmasta oli ajatus, mutta taitaa tulla hiilikuidusta kuitenin. Muutamaa paksuutta löytyy tallista, olikohan millinen ohuin ja ainakin kolme ja nelimillistä löytyy. Olisi "oikeaksi opetettua" kamaa, kun on peräisin sekä Airbussin että Hornetin osista, hukkapaloja kun on aukotettu läpivientejä ja muita aukotuksia...


Tuossa tarkempi kuvaus miksereiden kytkennästä, vitosen halpiksia aliexpressistä, olisi toki onnistunut helposti valmiillakin kikkareella jossa olisi miksauksia vähän joka suuntaan, eikä sataviiskymppiä lopulta olisi edes paha hintana valmiista, mutta kun luonto ei anna heti mennä ostamaan helppoa ratkaisua. Ensin tutustuin riittäisikö Flyskyn ohjaimessa kyky, mutta ainakaan vakio-ohjelmalla ei onnistunut halutun oloisesti...

Sitten muutama kuva miten swashit liikkuu tikkujen mukaan..:


Siinä "lepotilassa", lavat negatiivisillä...


Liikettä oikeallepäin...


...ja oikealle kylki edellä...


Ja itsensä ympäri kiertäen...

Nettiä tutkien löytyi yllättävänkin paljon kaikenlaista, ja jopa Chinookin sarjakin. Ja onhan semmoisen kertomus täälläkin, ja on kyllä tarkkaan luettu ja etenkin kuvia katseltu...

Vielä kun saa nupit koottua, pohjalevyn rakenneltua yms, niin pääsee käytännössä testaamaan onko ajatus siellä suunnallakaan. Gyroja oli ajatus laittaa parillekin suunnalle, kun semmoisiakin irtaallaan pari löytyy ja tuli testattua pöydällä että korjaisivat oikeisiin suuntiinkin, vaan tuntuu nuo mikserit sekoilevan sillä aikaa kun gyrot itseään alustaa niin toistaiseksi on kytkemättä. Tuon voisi tosin kiertää kytkemällä servoille sähköt vasta gyrojen heräämisen jälkeen, saatanpa semmoiseen ratkaisuun vielä sortua...

Moottoreiden ohjaukseen meinasin yhden mikserin vielä valjastaa, että voisi katkaisijasta valita jommankumman tai molemmat käyttöön, nyt ohjaimen mikserillä saa valittua etummaisen, molemmat tai takimmainen täysillä etumoottorin totellessa tikkua... Tuskin tosin tarvitsee sitä yhden moottorin ajomahdollisuutta, kun epäilyttää ettei jaksa kahta rupelia yksi mosa pyöritellä kovinkaan vapautuneesti... Ja joo, helppo on sitten kytkeä yksi tai kaksi akkua käyttöön, kuvissa näkyy haaroitettuna sähköjen syöttö yhden akun tapauksessa. Toisen noparin servonarun plussa irroitettuna, tuskin kummankaan BEC hyvää tykkäisi yhteen kytkettynä, en aio sitä kokeilla...

https://www.youtube.com/watch?v=2pVUzZZs1U0
Otin vielä pienen lyhytelokuvankin swashien liikkeistä tikkuihin nähden...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #1 : 13 Heinäkuu, 2022, 15:59:42 »
Hienoa että joku jaksaa pähkäillä tandemia/chinookkia!

Mulla muinoin oli Gauin Chinook, joka lensikin vakaasti, mutta lantoaika oli varsin lyhyt. Olisi pitänyt kasvattaa patterin kokoa rohkeasti. Remonttiaika oli isompi kuin lennätysaika. Osat olivat pieniä, ja helposti rikkoutuvia.

Vaan mulla olisi jäljellä tuon Chinookin gyro. Voisi varmasti olla sopiva, ja helppo tuohon projektiin. GU-368. Jos kiinnostaa, ni ota yhteyttä.

Oisko juttua kopterista jossain skaala-osiossa..
« Viimeksi muokattu: 13 Heinäkuu, 2022, 16:12:30 kirjoittanut Dutchman »

Poissa JasuT

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #2 : 13 Heinäkuu, 2022, 16:58:22 »
Gaui:sta löytyi skaalaosaston toiselta sivulta tarinaa, isommasta ekalta sivulta. Tuli kyllä kahlattua nekin jo muutamaan kertaan läpi, löytyy monenlaista juttua mitä ei mielessä olisi käynytkään (ennen torppaamista jne)...

Ajatusta selkeyttääkseni, piirtelin mekaanisen miksauksenkin valmiiksi, jos ei olisi tuo sähköinen mikseripaketti suostunut yhteistyöhön. GU-368 pidetään mielessä, katsoo nyt mihin suuntaan tämä rosessi lähtee etenemään. Tämä Honeybee -kokeilukikkailu on lähinnä teorian varmistamista käytännössä, ja jos toimii kuten kuvittelin niin sitten 450 osasista lähtee kasaantumaan isompi. Runkolevyt pitää kairata ainakin toiseen päähän, laittaa väliratas jotta saa vältettyä hihnan kierteelle kääntämisen, ja siinähän sitä samalla saa korkeuseroakin roottoreille. Ainakin vähän matkaa, tai sitten pitää tehdä korkeampi takarunko ja laittaa jonkinlainen liitoskappale akseleille tai tekaista kokonaan uusi pitempi 5mm akselitangosta...

Mikähän näissä mekaanisissa laitoksissa oikein kiehtoo? Haasteet, monimutkaisuus, oppiiko näiden tavoille vai joku muu..?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
30 Vastauksia
9009 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2012, 22:54:54
kirjoittanut kopteriako
3 Vastauksia
2114 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2013, 21:28:19
kirjoittanut Toeh