Kirjoittaja Aihe: Budjetti-tandem  (Luettu 5675 kertaa)

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Budjetti-tandem
« : 13 Heinäkuu, 2022, 11:38:47 »
Joo. Kaikenlaista pitää toisinaan rakennella, kokeilla ja tutkia. Haltuun kun kulkeutui pahvilaatikollinen Eskyn osasia, lentävien King 2 carbonin ja King 3:n jälkeen oli vielä melkein täydellinen King 2 ja pari runkoa yms, niin siitä se ajatus sitten karkasi. Joskus ja toisinaan tullut pohdittua sitä mikseriviritystä mitä tandemi kaipaa, ja semmoinenkin sitten välähti jonakin unettomana yön hetkenä...


Paperilla mikseriviritysten piirtelyä, pari king 2 runkoa toisiinsa kiinnitettynä vähän lyhennettynä, hihna menee putken sisällä ristiin eikä epäilyistä huolimatta raasta edes itsensä kanssa. Toisaalta hihnalle ei pitäisi isommin voimia tulla, pitää vain rupeleiden ajoituksesta huolta, kun kummassakin päässä on omat moottorinsa, ja samoin viritetyn noparit... Toisenpään yksisuuntainen piti kääntää ympäri, mutta semmoisiakin kun tuli kourallinen mukaan niin piti kokeilla miten se itse laakeri lähtisi kääntymään (ensin meinasin asentaa vain ylösalaisin, ja siirtää pinionia, vaan loppuu moottorista akselista pituus) , ja sehän lähti kevyesti ruuvipenkissä prässäämällä kuusiokoloruuvin kanssa pois. Takaisin toisinpäin samalla metodilla, ja nyt toimii nurinkurisesti se. Rattaaseen piti sitten muistaa kirjoittaa mistä on kyse, ettei sekota unohtaessaan...

Runkojen alapintaan pitää joku lisälevy kehitellä, alumiinikulmasta oli ajatus, mutta taitaa tulla hiilikuidusta kuitenin. Muutamaa paksuutta löytyy tallista, olikohan millinen ohuin ja ainakin kolme ja nelimillistä löytyy. Olisi "oikeaksi opetettua" kamaa, kun on peräisin sekä Airbussin että Hornetin osista, hukkapaloja kun on aukotettu läpivientejä ja muita aukotuksia...


Tuossa tarkempi kuvaus miksereiden kytkennästä, vitosen halpiksia aliexpressistä, olisi toki onnistunut helposti valmiillakin kikkareella jossa olisi miksauksia vähän joka suuntaan, eikä sataviiskymppiä lopulta olisi edes paha hintana valmiista, mutta kun luonto ei anna heti mennä ostamaan helppoa ratkaisua. Ensin tutustuin riittäisikö Flyskyn ohjaimessa kyky, mutta ainakaan vakio-ohjelmalla ei onnistunut halutun oloisesti...

Sitten muutama kuva miten swashit liikkuu tikkujen mukaan..:


Siinä "lepotilassa", lavat negatiivisillä...


Liikettä oikeallepäin...


...ja oikealle kylki edellä...


Ja itsensä ympäri kiertäen...

Nettiä tutkien löytyi yllättävänkin paljon kaikenlaista, ja jopa Chinookin sarjakin. Ja onhan semmoisen kertomus täälläkin, ja on kyllä tarkkaan luettu ja etenkin kuvia katseltu...

Vielä kun saa nupit koottua, pohjalevyn rakenneltua yms, niin pääsee käytännössä testaamaan onko ajatus siellä suunnallakaan. Gyroja oli ajatus laittaa parillekin suunnalle, kun semmoisiakin irtaallaan pari löytyy ja tuli testattua pöydällä että korjaisivat oikeisiin suuntiinkin, vaan tuntuu nuo mikserit sekoilevan sillä aikaa kun gyrot itseään alustaa niin toistaiseksi on kytkemättä. Tuon voisi tosin kiertää kytkemällä servoille sähköt vasta gyrojen heräämisen jälkeen, saatanpa semmoiseen ratkaisuun vielä sortua...

Moottoreiden ohjaukseen meinasin yhden mikserin vielä valjastaa, että voisi katkaisijasta valita jommankumman tai molemmat käyttöön, nyt ohjaimen mikserillä saa valittua etummaisen, molemmat tai takimmainen täysillä etumoottorin totellessa tikkua... Tuskin tosin tarvitsee sitä yhden moottorin ajomahdollisuutta, kun epäilyttää ettei jaksa kahta rupelia yksi mosa pyöritellä kovinkaan vapautuneesti... Ja joo, helppo on sitten kytkeä yksi tai kaksi akkua käyttöön, kuvissa näkyy haaroitettuna sähköjen syöttö yhden akun tapauksessa. Toisen noparin servonarun plussa irroitettuna, tuskin kummankaan BEC hyvää tykkäisi yhteen kytkettynä, en aio sitä kokeilla...

https://www.youtube.com/watch?v=2pVUzZZs1U0
Otin vielä pienen lyhytelokuvankin swashien liikkeistä tikkuihin nähden...

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #1 : 13 Heinäkuu, 2022, 15:59:42 »
Hienoa että joku jaksaa pähkäillä tandemia/chinookkia!

Mulla muinoin oli Gauin Chinook, joka lensikin vakaasti, mutta lantoaika oli varsin lyhyt. Olisi pitänyt kasvattaa patterin kokoa rohkeasti. Remonttiaika oli isompi kuin lennätysaika. Osat olivat pieniä, ja helposti rikkoutuvia.

Vaan mulla olisi jäljellä tuon Chinookin gyro. Voisi varmasti olla sopiva, ja helppo tuohon projektiin. GU-368. Jos kiinnostaa, ni ota yhteyttä.

Oisko juttua kopterista jossain skaala-osiossa..
« Viimeksi muokattu: 13 Heinäkuu, 2022, 16:12:30 kirjoittanut Dutchman »

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #2 : 13 Heinäkuu, 2022, 16:58:22 »
Gaui:sta löytyi skaalaosaston toiselta sivulta tarinaa, isommasta ekalta sivulta. Tuli kyllä kahlattua nekin jo muutamaan kertaan läpi, löytyy monenlaista juttua mitä ei mielessä olisi käynytkään (ennen torppaamista jne)...

Ajatusta selkeyttääkseni, piirtelin mekaanisen miksauksenkin valmiiksi, jos ei olisi tuo sähköinen mikseripaketti suostunut yhteistyöhön. GU-368 pidetään mielessä, katsoo nyt mihin suuntaan tämä rosessi lähtee etenemään. Tämä Honeybee -kokeilukikkailu on lähinnä teorian varmistamista käytännössä, ja jos toimii kuten kuvittelin niin sitten 450 osasista lähtee kasaantumaan isompi. Runkolevyt pitää kairata ainakin toiseen päähän, laittaa väliratas jotta saa vältettyä hihnan kierteelle kääntämisen, ja siinähän sitä samalla saa korkeuseroakin roottoreille. Ainakin vähän matkaa, tai sitten pitää tehdä korkeampi takarunko ja laittaa jonkinlainen liitoskappale akseleille tai tekaista kokonaan uusi pitempi 5mm akselitangosta...

Mikähän näissä mekaanisissa laitoksissa oikein kiehtoo? Haasteet, monimutkaisuus, oppiiko näiden tavoille vai joku muu..?

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #3 : 13 Maaliskuu, 2023, 15:39:18 »
Unohdettu tätä ei ole, on vaan hieman hitaampaa projektin eteneminen...

Tuli mietittyä vielä vähän uusiksi ohjausta, kun aihepiiriä lukiessa selvisi ettei eteen-taakse liikkeissä kannata käyttää etu- ja takarupelin collectiven eroa, vaan kallistaa swashia kummassakin haluamaansa suuntaan. Tottakai ensin piti piirtää mekaaninenkin vaihtoehto aiheelle, sitten muutaa sähköiseksi, ja kun servojen piuhojen välille tulevat mikserit uhkasi loppua niin vielä sekaan ohjaimesta mikserit käyttöön. Nyt nekin sitten toimii kuten kuvittelen niiden pitävän toimia, ja lisäkivana on mahdollisuus "leijutusasentoa" muuttaa etu- tai takakenoon, swashien suhdetta säätämällä. Eikä vieläkään loppunut kanavat ratiosta kesken, mutta viimeistä vietiin toistaiseksi...


Nuppeihin tuli vahingossa ostettua lisää osia, nyt saa näihin testauksiin muoviosia helposti periksi antaviksi, jos (lue: kun) on tullut ajatuskatkos jossakin. Ihanan löysät leparinkumit, ja lievää välystä vähän kaikkialla, mutta ehjää toki...

Ja kuten kuvasta näkyy, ihan liian pitkää lapaa ja stabbaritankoa. Mut siitä lisää kohta...


Huipputeknisiä sähköasennuksia, vai? Runkojen välille löytyi hiikikuitukulmaa, jotakin Hornetin paneelien vahvikkeita, kestänee ehkä tässä käytössä..?


No, eihän nuo sopineet pyörimään ottamatta kosketusta toisiinsa, siis stabbarit ja lavat. Pari lapaa silppuna, stabbaritankgot solmussa. Tankojen pätkät tuossa, kun lyhensin solmitut niin lyhyeksi kuin pystyi, samaten sahailin päistään hajonneita lapoja lyhyemmiksi että mahtuvat paremmin...


Uutta yritystä sitten lyhennetyillä osasilla. Akkuun ajettu elektroneja, varovaisiin kokeiluihin saa piisata yksi akku, lähteepähän sitten helpommin taivaalle jos on lähtöhaluja...


Lähempää kuvaa vielä ennen uutta yritystä, jos ei muuten niin muistoksi että "tämmönenkin tuli väsättyä", jos vaikka lähtee karkuun tai räjähtää tunnistamattomaksi..?




No, ei räjähtänyt, keventi jo laskutelineitä, täristi eli olis ehkäpä pitänyt tasapainottaa lapaset vielä sahaamisen jälkeen (joka tapahtui kyllä jigissä, eli kaikki on samassa mitassa), siinä ihan ilmaannousun vaiheilla katosi tehot. Holdilla koneet seis, ja jännä sirinä jäi vaikka lavat oli jo pysähtyneet. Hieman kehitti lisää välystä hammaspyörille, kun runko katkesi...

Pitää tuohon vaihtaa uusi runko, kun semmoisiakin on vielä muutamat jemmassa. Ja tasapainottaa lapaset ennen seuraavaa testiä...

450-kokoista on hiljakseen kanssa suunniteltu, ja jotain jopa soviteltukin. Runkolevyn kappaleita pitäisi sahailla, yksi rataspari tulee taaemmalle rupelille, saa vähän lisää etäisyyttä nuppeihin sekä taaemman saa nousemaan ylemmäs esikuvansa tapaan. Tietokonemikseriä vähän haaveillut, kyselty Jenkkilästäkin pajalta joka tekee sarjoja TwinnRexx:iin liittyen, mikserit on toistaiseksi "out of stock" mutta kuulemma tässä keväällä tekevät jonkinlaisen sarjan niitäkin. Tiedä sitten pääseekö semmoisella purkilla helpommalla, enemmän ainakin tietokoneella säädettävää (ja syytettävää jos ei lennä oikein), sen kanssa tosin voisi ehkä huolettomammin sortua FBL -nuppeihin...

Vaan sen verran tässä jo pyöritellessä selvisi, että on aika kiva äänimaailma, perinteiseen verrattuna...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #4 : 13 Maaliskuu, 2023, 21:30:16 »
Hetki tuli vielä ihmeteltyä. Ei ihme ettei oikein halunnut nousta, jäi näemmä lapakulmat tarkistamatta. Pari hassua astetta kun oli täysi pyyntö collectiveen...

Nyt on vähän enempi asteita tarjolla, vielä lapojen tasapainotus ja rungon vaihto, sitten voisikin kuvitella uutta kokeilua...

Amatööri asialla, kun tuommoista pikkujuttua muistanut. Lapaura kuitenkin oli hyvä kummassakin nupissa. Ehkä hieman kaikkea muuta tarkisteltavaa ja katsottavaa niin tuommoinen sitten unehtui...

Poissa JasuT

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Budjetti-tandem
« Vastaus #5 : 24 Maaliskuu, 2023, 14:38:51 »
Ainiin. Kokeilinhan taas tätäkin joskus viikko takaperin. Ilmeisesti ohjauspuoli on oikein toimiva, halutessaan pystyi nostamaan kumpaa tahansa päätä, pystyi keventämään sivuttain, ja muutenkin ohjauskomennot tuntui oikeanlaisilta. Keventäen mutta nousematta ilmaan, pystyi "pyrstöä" ohjaamaan myös, lisäkevennystä oikealle ja vasemmalle, ja eteen-taakse suunnatkin toimi. Paljon paremmin yritti ilmaan kun oli kulmia lapasissa, vaan sitten "maagisella hetkellä" kun olisi tehoja tarvinnut, petti ilmeisesti toinen moottoreista. Yhdellä ei jaksanut kunnolla pyörittää, hihna hyppäsi hieman ja kuinka yllättäen, lapaset osui toisiinsa. Silppua hetki ilmassa, muuta vauriota ei näkynyt kuin lavat...

Vähän tässä kahden vaiheilla, jättääkö tämän kokeilun nyt tähän, kun pääasiallinen testaus tuli tehtyä eli ohjaus toimii oikein. Siirtyisi sitten väsäämään puuttuvia osia 450 -kokoiseen...

Kuitenkin nuo käytetyt Eskyn muovinupin hilppeet ei luottamusta herätä, väljää vähän joka paikassa mutta kumma kyllä ehjää. Ja lapoja jos haluaisi, niin pitäisi taas sahata lyhyemmiksi neljä lapaa, tai sitten tekaista 6mm paksusta hiilikuitulevystä uusia. Ehkä kuitenkin sorrun isomman rakenteluun...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
30 Vastauksia
11292 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Helmikuu, 2012, 22:54:54
kirjoittanut kopteriako
3 Vastauksia
2731 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Maaliskuu, 2013, 21:28:19
kirjoittanut Toeh