Kirjoittaja Aihe: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta  (Luettu 74166 kertaa)

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #150 : 12 Kesäkuu, 2010, 14:23:24 »
Lipo akusta kannattaa tarkastaa yleismittarilla että kennojännnitteet on turvallisissa lukemissa. Jos akku ollut pitkään käyttämättömänä ja jätetty tyhjänä kaappiin, voi joku kenno olla tyhjentynyt nollaan ja silloin turvallisuuden takia akku kannattaa hävittää kokonaan. Lipo akkujen kennojännitteet pitäisi olla yli 3.7v. Jos kennojännitteet ovat yli 3.7volttia niin itse uskaltaisin sen laittaa laturiin tietysti turvakeinoilla millä lipoja pitää aina käsitellä :) Muihin kysymyksiin ei tällä 0% helikopteri lennätyksellä osaa ikävä kyllä vastailla :S

---------------------------------------

Kirjotellaan nyt tännekkin, kun viimein kopteri kärpänen puraisi siihen malliin että on se ensimmäinen kopteri(ilmavehje) ostettava. RC autojen ja veneiden kanssa tuli pelattua 10vuoden ajan enemmän tai vähemmän aktiivisesti.

Tämä kopteri puoli tietysti aivan kun eri planeetalta. Kopterit.net:ä, wikiä ja kaikkea mahdollista tietoa koitettu lukea ja katsella videoita. Vispilän kanssa tullukkin juteltua jonkin verran ja oon tullu sellaisiin aatoksiin että ostaisi Align Trex 450 Sport Super Compi, Spektrum dx6i, AR6200, joku 2200mah akku. Siihen sitten tarkotuksena ostaa joku Hobbycityn tasaava 5-10A laturi, 1-2kpl Turnigyn 2200mah 9dollarin s3 lipoja. Simulaattoriksi oli kans tarkotus samantien ostaa Phoenix, jos sillä säästäisi rahojaan alkuvaiheessa kun ei oo edes mitään 20e lelukopteria tullu lennätettyä, vaikka sellainen nyt ei tietysti vastakkaan tälläistä "kunnollista" kopteria.

Onkos mitään ehdotuksia pitäisikö jotain muuta hankkia mikä helpottaisi aloittamista ja mille olisi tarvetta. Ilmeisesti trex vehkeissä on tuumakokoiset kuusiokolot eli sellaset olis hyvä jostain hommana ennenkun rämppää noi väljiks millikokosilla? :) Harjotus alusta tulee varmaan tehty hiilikuitutankoista ja pingispalloista. Isot kiitokset kaikille vastanneille ja Vispilälle kaikista vinkeistä :)
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2010, 10:43:02 kirjoittanut Lassi »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #151 : 12 Kesäkuu, 2010, 15:01:56 »
Itse ainakin tähän asti pärjännyt hienosti metrisillä koloilla... laadukkaat ne pitää joka tapauksessa olla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa sgtpepper

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #152 : 02 Heinäkuu, 2010, 00:56:23 »
Kannattaa iha suosiolla ottaa dx6 sijasta dx7. En viitti nyt syitä kertoa, mutta tässä säikeessäkin ne on useampaan otteeseen käyty läpi, että lue tämä säie kokonaan niin tiedät.
Tunsin kerran miehen joka sanoi: ''Maapallo on suuri pallo, jonka sisällä on toinen vielä suurempi pallo.''
''Olipa niin tai näin tai toisinpäin, aina on näetkös jotenkinpäin.''

RC-Kopterit Ry
SIL Protos [Ltg 2100T, AR7000, Align DS510] Minititan E325  [Gy 401] <- Myynnissä!! Spektrum DX7 Phoenix Bantam BC6-10  Nikon D300S http://tvierimaa.kuvat.fi/kuvat/  Honey Bee CP2

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #153 : 02 Heinäkuu, 2010, 07:33:59 »

Onkos mitään ehdotuksia pitäisikö jotain muuta hankkia mikä helpottaisi aloittamista ja mille olisi tarvetta. Ilmeisesti trex vehkeissä on tuumakokoiset kuusiokolot eli sellaset olis hyvä jostain hommana ennenkun rämppää noi väljiks millikokosilla?

Huomasin taannoin, että Torx avaimet istuvat napakammin kuin metriset kuusiokolot ainakin HK450 ruuveihin. T6 (~1,5mm) ja T8 avaimilla pärjää hienosti. Torxit toki pitää myös olla myös laadukkaita. Itellä sattuneesta syystä koneistusterien mukana tulleita ja luultavasti äärimmäisen kestäviä käyttötarkoitus huomioiden. Teräpalan ruuvi saattaa jumahtaa tiukkaankin jos terä pääsee kunnolla kuumaksi.

Noita pieniä M2 ruuveja ei kannata yrittää liian tiukkaan kiertää. Jonkinlainen näppituntuma pitää näiden vehkeiden kanssa olla.

Harjoituslandareita ei juuri kannata käydä itse väsäämään. Hiilikuitu/pingispallosellaiset saa parilla eurolla, jos kerran ulkomailta tilaaminen onnistuu. Turnigyn 20C akut ovat kohta sellaisissa hinnoissa, että postikulut ovat suuremmat. Turnigyissa on kapasiteettiakin enemmän kuin luvattu. Pari kertaa olen vahingossa ajanut niin tyhjäksi, että sisään meni vähän yli 2200mAh. Potki silti ihan normaalisti vielä. Suositeltavaahan se ei toki ole.

Perus trex 450 tai jokin klooni on ehkä mielestäni paras aloittelukopteri. Osia saa joka paikasta ja todella edullisesti. Samoin kopterista löytyy tietoa ja tarinaa enemmän kuin mistään muusta. Sellainen peruscorollahan se kait on. Pro-malli kaiketikin sitten yleistyy aikanaan.
« Viimeksi muokattu: 05 Heinäkuu, 2010, 07:39:06 kirjoittanut B12 »
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #154 : 02 Heinäkuu, 2010, 09:22:50 »
Jaahas nyt on jo muutamat päivät väännetty edellä mainitun kokoonpanon kimpussa Trexi alkaa olemaan kasassa ja Spektrumilla lennelty simulaattoria. Turnigyn akkuja tilattu myös muutama hobbykingistä ja muuta sekalaista tavaraa. Ighargerin 106b löyty myös foorumin kautta ja sillä latailuja tarkotus tehdä.

Simulaattorillakin perus liikkeet alkaa jotenkin jo sujumaan eikä kone oo aina maissa, jos sattuu vähän pyörimään "väärinpäin" taivaalla :) Jospa sitä sais trexinkin vielä tänä kesänä/syksynä pysymään ehjänä muutaman akullisen :)

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #155 : 02 Heinäkuu, 2010, 10:24:50 »
Lipo akusta kannattaa tarkastaa yleismittarilla että kennojännnitteet on turvallisissa lukemissa. Jos akku ollut pitkään käyttämättömänä ja jätetty tyhjänä kaappiin, voi joku kenno olla tyhjentynyt nollaan ja silloin turvallisuuden takia akku kannattaa hävittää kokonaan. Lipo akkujen kennojännitteet pitäisi olla yli 2.7v, parempi jos yli 3volttia per kenno. Jos kennojännitteet ovat yli 3volttia niin itse uskaltaisin sen laittaa laturiin tietysti turvakeinoilla millä lipoja pitää aina käsitellä :) Muihin kysymyksiin ei tällä 0% helikopteri lennätyksellä osaa ikävä kyllä vastailla :S
Nyt on joku sekaannus volttien osalta.
Tyhjän kennon nimellisjännite on 3,7 volttia.

Lisää lipoista:
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #156 : 02 Heinäkuu, 2010, 10:57:38 »
Asian korjailin tonne ylimpään viestiini, varmaankin tuossa vikana oli oma tottumus mittailla kennoja aina rasituksessa ja 3volttia on jo niin tyhjä ettei oo ikinä tullu tyhjemmäks ajettua lipoja. Yleensä noi cut-offit puuttu siinä sitten peliin, yleensä tuli kyll jätettyä jännitettä akkuun reippaasti yli tuon.

Onkos lipon varaustila kuinkakin varma mitata tuolla jännitteellä. Eli onko vaikkapa 10% varausta sisältävä akku esim. 20min rasituksen jälkeen heti varaustilaa vastaavassa jännitelukemassa vai pitääkö odotella tietyn aikaa että jännitetasaantuu "oikeaan" kohtaan rasituksen jälkeen? Nimh tuo mittailu oli ainakin yleisesti melkosen epävarmaa touhua, toisaalta siellä ei ollut näin tarkkaa tuo jännite meneminen yli/ali.

Onkohan kellään kokemuksia Ichargerin tasaavasta laturista tai mistä vaan tasaavasta. Latailin eilen ekaa kertaa turnigyn 2200mah 3s pakkaa tuolla ja laitoin tasaavan latauksen päälle, laturi tunnisti akun oikein s3 pakaksi ja pistin latauksen käyntiin. Lataus onnistui hienosti, mutta lopussa katselin tilannetta kun 2kpl kennoja tuli 4.2v hieman ennen muita ja ne vilahtivat näytöllä hitain väliajoin (Icharger mahdollisesti tarkottaa että ne kennot ovat jo täysin valmiit vai?). Sen jälkeen laturi lataili jonkin aikaa viimeistä kennoa missä oli 0.02v vajausta. Odottelin ja odottelin latausvirta tipahti tietysti tuolta 2A about 0.6A:teen tasauksen takia. Ihmettelin vaan kun kenno jännitteet olivat jo yli 4.2v laturin näytön mukaan. Muistaakseni 4.23v, 4.21v, 4.21v en tiedä nykyisistä latureista tai näyttöjen tarkkuudesta, mutta eikös lataus pitäis loppua kun kenno jännitteet on täysin tasan 4.2v vai meneekö tuo jännite normaalistikkin jonkun 0.02-0.06volttia yli tuon 4.2v jännitteet kun lataillaan viimeisiä pisaroita akkuun ja tasataan? Itsellä taisi myös olla nopea tasaus valittuna Ichargerin valikosta liekkö sillä sitten vaikutusta? Keskeytin lopulta latauksen tuohon kun yhden kennon jännite oli 4.23v.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2010, 11:01:44 kirjoittanut Lassi »

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #157 : 02 Heinäkuu, 2010, 14:07:34 »
Itsellä nykyään käytössä iCharger 208B ja virtalähteenä tuo I Charger Virtalähde 15V 23A

+

Tuo tasaus kestää aina kauemmin mitä enemmän kennot on 'epätasapainossa'.
Itsellä yleensä voltit on 4,19 - 4,21 välillä, mutta toisaaltaan kovin harvoin niitä seuraan. Nappaan akun pois kun ruudussa lukee DONE.
iChargerissa saa muistaakseni tuon kattojännitteenkin jostain asetuksesta muutettua, jos näyttää että aina menee yli.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #158 : 02 Heinäkuu, 2010, 14:33:10 »
Juuh enköhän sitten tuossa palamattomalla alustalla lipo pussissa uskalla testailla, että kaippa se valmiiksi tulee ennen savumerkkiä :D Juuh eipä itsekkään noita tullu seurattua Bantami joskus aikoinaan pysäytti muistaakseni aika tasan 4.20v aina kaikki kennot kun alkuunsa jakso seurailla, toisaalta Bantamin tasaus oli raivostuttavan hidastakin :)

Juuh kattojännite näytti olevan valittavissa, se valikoitu automaattisesti 12.60v kennojen mukaan, mutta eipä tuo näyttäny paljon stoppailevan kun pakan jännite oli jo 12.65v :) Tiedä sitten, mut pistetään testilatausta menemään eiköhän se ihan ok toimi :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #159 : 02 Heinäkuu, 2010, 15:38:47 »
Eipä noista jännitteistä voi oikein akun varausta päätellä, ja rasituksessa jännite voi tippua myöhäänkin vaikka akkusta on kapasiteetti jo käytetty, tähän vaikuttaa akun laatu jne... Ja varauksen mittaminen jännitteellä akun "seisahtamisen" jälkeen on mielestäni turhaa.. akut on aina joko tyhjentymässä kopterin mukana ilmassa tai maassa laturissa täyttymässä. Jos akut on ollut käyttämättömänä pitempään niin itse vaan pukkaan laturiin ja pistän täyteen..
Lataus ohjelmien erot pähkinänkuoressa:
Lipo balance ohjelmalla loppuhieronta on tarkempi -> kestää pitempään
Lipo charge ohjelmalla loppuhieronta on nopeampi/epätarkempi

Myös latausnopeus vaikuttaa loppuhieronnan kestoon, suuri lataus nopeus niin yksi kenno voi keretä jo sinne 4.2V tuntumaan kun yksi on vaikka vielä 4.0, jolloin laturi hidastaa latausnopeutta ja hieroo tuota yhtäkennoa ja muut saattavat käydä "ylijännitteellä"
Hitaammalla latausnopeudella kennot latautuvat ja tasautuvat matkalla jo lähelle toisiaan joten loppuhieronta on nopeampi
Tästä lataus/tasaus/hitaus jne hommista oli keskustelua jossain toisessa säikees

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Jay604

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #160 : 27 Heinäkuu, 2010, 13:17:19 »
Tuli viime kesänä ostettua E-skyn Co-Comanche heräteostoksena ja nyt olis tarkoitus opetella lentämään. Sama vehje on käytössä, kun ei lukiolaisen rahatilanne anna myöten minkään 'kunnon' kopukan ostoon... Mutta asiaan: Li-Po akku on nököttänyt pöydällä koko talven ja en muista, onko latingissa. Pitäisikö tuo ladata kokeilematta vai katsoa ensin, että onko potkua? Miten tota kontrollin opettelua kannattaa aloitella? FMS on koneella, mutta tuossa ei ole tuntumaa simuohjaimellakaan. Riittääkö 2x2m olohuonetta vai pitääkö etsiä jotain isompaa lentelypaikkaa.
Riittää hyvin tuommoseen leijutteluun, iso halli olis tietty kiva :)

Lainaus
Pihalle en taida yrittääkkään, ennen kun on perusjutut hanskassa, Porissa kun sattuu olemaan pysyvä 1-2m/s tuuli :-\

En suosittele lennättämään pihalla, varsinkaan kovin korkealla jos tulee vähänkin kovempaa. Ja se "vähänkin kovempaa" on aika pieni noilla co-aksiaalisilla. Tuohon nappaa tuuli helposti kiinni ja kuljettaa sitä aika lailla minne sattuu kun ohjausta on kuitenkin kovin vähän. Matalalla parempi niin ehtii laskeutumaan ennenkun kopteri on jossain talon katolla..
-kokemusta on..  ::)

Minäki satuin pärähtämään toisen kerran tähän harrastukseen just tuon eSkyn Co-comanchen kautta kun joskus n. puolitoista vuotta sitten ostin tuommosen itelleni, tarjouksessa oli noin satkun radioineen päivineen. Yks akku tais tulla mukana.



Kyllä tuolla pystyy leikkimään olohuoneessa ihan hyvin, ite kun olin jokusen aikaa totutellut kontrolleihin, laskeutuminen tyhjälle pyöreälle olohuoneen pöydälle (n. metrin halkaisija) onnistui jo ihan hyvin. :)

Lensin tuolla kahta kaveriakin päin vahingossa kun ei oikein vielä sujunut lento  :D onneksi ei ollut mikään t-rex 450 vielä siinä vaiheessa.. :P Toista osui lavat jalkaan, toisen kaverin päälle tippui kopteri suoraan ylhäältäpäin kun teho loppui akuista kesken lennon  ::) -no harm done :) Toki nuo lavat silmän varmaan puhkasee helposti jos on osuakseen, on omille sormillekkin kerran räpsähtäny kunnolla mutta aika huoletta noilla olkkarissa lentää, tai vaikka huoneesta toiseen ja jos joku menee hajalle niin se on yleensä ensin kopterin lavat eikä irtaimisto :)

Mullakin on noita eskyn 2S akkuja pari jäljellä kun meni hajalle vastari viime talvena, kyllä niissä vielä jonkinverran potkua on kun testailin.. toinen vähä pehmentyny, kun koitin säädellä sillä Zappia aikoinaan mikä tarvis 3S akun. Meni comanche rikki kun tuli hieman vapaapudotusta, alalavat löi yhteen stabbarin kanssa aikas korkealla.. jos asennat metalli upgrade -kitin mitä eskykin vissiin myy, niin parantaa ohjattavuutta mutta on tuo mahdollisuus sitte olemassa että ylä ja alalavat iskee toisiinsa jos liian ähäkkäästi ohjaat. Tuosta pääsee eroon jos lyhentää stabbaritankoa niin ettei ylety alalapoihin asti.. upgrade stabbareita metallipainoillakin oon nähny noihin myytävän.

Meni vähän Off Topic mutta eipä kait tuo niin haittaa.

Oma mielipide on kyllä pakko sanoa tästä kopterinlennätysasiasta myös..

Itellä kun teki mieli tuolla co-comanchella lennättelyn jälkeen ostaa vuosi sitten keväällä jonkinlainen kunnon kopteri, missä olisi vähintäänkin säätyvä lapakulma. Mietin kaikkea mahdollista mitä sais halvalla, kun budjetti oli aika pieni.

Niinkuin todella moni muukin, meinasin tehdä sen virheen TOISEN KERRAN, (~6v vanha Zap400 - R.I.P.), että olisin ostanut huonon kopterin halvalla, koska ei ollut mitään käytännön kokemusta koptereiden eroista. Ei ihmisiä tuttavapiirissä jotka olisi osanneet neuvoa. En tiennyt mikä on hyvälaatuinen merkki ja mikä ei joten tulin sitten tänne kertomaan ajatuksiani ja kyselemään Belt CP:sta Blade400:sta, Trex 450:sta jne, noihin edellisiin olis budjetti riittänyt jotenkuten 450:een, mutta kun olis vielä pitäny ostaa akkuja vähintään 4-5kpl, mielellään kunnon laturi ja poweri ja rahaa pitäis jäädä varaosiakin varten kun torppiahan tulee ennemmin tai myöhemmin. Mutta maltoin kuitenkin odotella, kiitos siitä kopterit.net -foorumin kokeneemmille jotka neuvoivat. :)

Nyt tänä kesänä ostin sitte vihdoin Trex 500:en. Kokoluokka on mielestäni tarpeeksi iso, helpompi opetella kun tuntui ainakin simulaattorin perusteella että 450:llä ja 500:lla on tosi iso ero, 450 on todella nopea ja kun näin vanhana alottaa opettelemisen niin 500 tuntui oikealta. Olisin varmaan karannut lapasesta toi 450 aika nopeesti, tai siltä ainakin tuntuu. 500 on myös sen verran isompi että erottuu aika paljon paremmin mitä 450 kun ei näkökään oo mitään tiger woods tasoa, vaikka piilarit onkin silmissä. Akutkaan ei viis-satkuun maksa ihan järjettömiä, vaikka ei ne ihan halpojakaan ole.

Kuitenkin niin että 450 ja 500:lla ei niin hirveästi ole eroa hinnassa eikä varaosissa. Mutta jos verrataan sitte taas 500 -> 600 EP kopteriin, mikä alkaa olla siinä rajoilla että mielestäni että mennään jo polttiksiin. Tai ainakin itse alkaisin ajatella nitrokoneita melkeinpä 600:en kohdalla. Sittenhän hinta taas nousee jo reilusti ja tarvitaan lisää kanavia radioltakin.

Vaikka en puhukkaan muuta kun tämän 500ESP:n perusteella, niin Align:lla tuntuu laatu olevan hyvä. Sen huomasi jo kopteria kasatessa, käytännössä kaikki osat nupissa ja perässä on koneistettua metallia, runko ja evät, lavat ym. hiilikuitua, muutama osa kuten pohjalevy ja jotain muuta pientä sekä perä TT:n takakotelo vahvaa hiilikuitumuovia. Kaikki on laakeroitua ja laatu tosiaan näkyy joka puolella. Pakkauksessa (ihmettelin että miten tänne oikein voi mahtua noin iso kopteri kun sain paketin), ohjekirjassa, sähköissä, itse kopterin osissa ja tietysti lennossa. Varaosia varmasti tulee saamaan jatkossa suomestakin. Helposti asennettava Alignin oma Flybarless -optio jos myöhemmin haluaa.

Varmasti löytyy muita todella hyviä merkkejä, mutta Trexiä voin kyllä suositella omien kokemusten perusteella.

..ja niinku täällä mullekkin monta kertaa sanottiin, samoin tässä ketjussa aikasemmin monesti.. kunnon simulaattori on ehdoton, maksaa itsensä varmasti takaisin ja nopeuttaa oppimista.
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2010, 17:41:02 kirjoittanut Jay604 »

Jay604

  • Vieras
Vs: Keskustelua kopteriharrastuksen aloittamisesta
« Vastaus #161 : 27 Heinäkuu, 2010, 17:17:15 »
Juuh enköhän sitten tuossa palamattomalla alustalla lipo pussissa uskalla testailla, että kaippa se valmiiksi tulee ennen savumerkkiä :D Juuh eipä itsekkään noita tullu seurattua Bantami joskus aikoinaan pysäytti muistaakseni aika tasan 4.20v aina kaikki kennot kun alkuunsa jakso seurailla, toisaalta Bantamin tasaus oli raivostuttavan hidastakin :)

Juuh kattojännite näytti olevan valittavissa, se valikoitu automaattisesti 12.60v kennojen mukaan, mutta eipä tuo näyttäny paljon stoppailevan kun pakan jännite oli jo 12.65v :) Tiedä sitten, mut pistetään testilatausta menemään eiköhän se ihan ok toimi :)

-Kyllä mulla on hidas 1C tasurilataus pysähtyny iCharger 1010:llä aina tuonne 4.2V / kenno mitä oon noita 6S 2600mAh akkuja lataillu. Joskus ladatessa oon vilkuillu voltteja niin välillä jos joku kenno on 0.1 - 0.2 jäljessä niin välillä vilahtaa 4.21, 4.22V joissain kennoissa. Harvemmin tuo jälkimmäinen, yleensä 0,1 on ollut maksimi mitä jotain kennoa on ladannut yli tasatessa lopussa.

Toisaalta oon lataillut aina 1C :llä, eli 2,6A. Noita Hyperioneita saa muistaakseni ladata 4C, tiedä sitten tulisko 4C latauksella enemmän volttivaihteluita..(?)

EDITTIÄ: -eipä tolla Graupnerin powerilla mitään neljää C:tä edes latailtais..  ::) taitaa olla 2C mitä uskaltaa laittaa kuormaa max.

Laskin tuossa että 4C = 10,4A

25,2V * 10,4A = 262,08 w
13,8V * 12A = 165,6 w
165,6 / 25,2 = 6,57 A
6,57A * 0,8 = 5,26A (jos ajatellaan että hyötysuhde on 80%). 2600mAh* 2C = 5,2A

eli aika äärirajoilla mennään jo 2C:llä powerin suhteen.. :-\
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu, 2010, 17:37:54 kirjoittanut Jay604 »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
35 Vastauksia
16665 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Lokakuu, 2009, 14:47:59
kirjoittanut Lepatus
41 Vastauksia
25406 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Syyskuu, 2009, 21:28:17
kirjoittanut mapa
19 Vastauksia
8698 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2010, 15:49:41
kirjoittanut Kopteri-eki
1 Vastauksia
2667 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Maaliskuu, 2017, 22:43:08
kirjoittanut Tohtori R
22 Vastauksia
22029 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Toukokuu, 2019, 19:47:35
kirjoittanut TeroS