Kirjoittaja Aihe: MD500 ja Walkera v450do1  (Luettu 1909 kertaa)

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
MD500 ja Walkera v450do1
« : 27 Kesäkuu, 2018, 01:05:23 »
Tilasin verticalilta 450 kds:lle tarkoitetun skaala kopan mut postin poijaat olivat onnistuneet särkemään kopasta sen hankalimman paikan. Posti ei tietenkään korvannut mitään mutta sovittiin asia kaupan kans ja päätin että tuo pitää saada ilmaan.


Eikä se muualtakaan täysin ehjä ja tasainen ollut, pakkelointia ja hiomista riitti.


Hain neliön polycarbonaattia ja rupesin kokeilemaan että miten se muovautuu uunissa. Just ja just neliö riitti kun melko monta palasta piti pilata että löyty sopiva lämpötila ja malttia odottaa ja lämmittää pikku hiljaa ettei tule ilmakuplia. Kokeilin vakuumimuovaustakin mutta en jaksanu tehdä riittävän hyvää muottia. Roikutin tuota vaneri kehikkoa uunissa ja löysin lopulta oikean asennon, suurin osa kokeiluista näytti tältä.


No ei siitä ihan symmetrinen tullu mutta kelpaa mulle. Teippasin ikkunan ulkopuolelta kiinni silleen että ikkunan ja karmin väliin jäi parisen milliä ja sisäpuolelle kakskomponentti liimaa ja sit sama ulkopuolellekkin.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2018, 01:22:48 kirjoittanut GOOFY »

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #1 : 27 Kesäkuu, 2018, 09:05:51 »
Hommasin foorumilaiselta 5 lapanupin walkeraan ja sain sen lentämään jotenkin. Lyhkäsemmäthän nuo lavat sais olla mutta kun nuita 325:sia oli jokunen niin sit lennetään niillä. Perä lavat vaihdoin hieman pidempiin vastaavasti kun perä ei meinannu pysyä aloillaan millään.


Aijemmin laitoin walkeran do3:n vastaavaan koppaan ja ahdasta oli. Runkoa piti kaventaa joka ei oikein ollu helppoa kun siinä on kokonainen muovi runko. Do1:ssä on taas hiilikuitulevyistä tehty runko jota on helpompi muokata ja se on myös lähtiinsä hieman kapeampi. Siirsin moottorin alhaalta yläpuolelle että se saisi ilmaa hieman paremmin. Nopari ja moottori ovat melko kuumia kuuden minuutin lennon jälkeen. 4000 mah akulle tein 3d kynällä kotelon kopan pohjaan mahdollisimman eteen.


Painoa on akun kans 1360g. Melko painava mötky ja sen kyllä huomaa ilmassa. Vakaasti se liikkuu mut ei mitään liian äkkinäisiä liikkeitä viitsi tehä.



Väriksi tuli sit tommonen hyvin näkyvä oranssi ja hieman raitoja maalailin lapoihin että näkyisivät paremmin ilmassa. Yritin maalilla hieman tasapainottaa nuita lapoja mutta joutu silti laittamaan vielä muutaman palan teippiä kun ovat mitälie eripari lapoja.
« Viimeksi muokattu: 27 Kesäkuu, 2018, 09:42:08 kirjoittanut GOOFY »

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #2 : 27 Kesäkuu, 2018, 10:18:44 »
Maalailin pikkusen ikkunaan ja ovien "karmeihin" viivoja, ehkä nuo olis saanu olla hieman ohkasempia. Mustaksi sisältä niin ei vaalea lasikuitu niin pistä silmään. Akku kotelo pitäisi maalata mustaksi kun näkyy aika hyvin mutta itse akkukin tulee näkymään edestä niin samapa tuo. Muita ikkunoita en taida laittaa että ilma pääsee kiertämään sisällä paremmin. Kymmenen metrin päässä ilmassa ihan siedettävä😀


Muutama tarra vielä ja pyrstöön vääntelin jatkoa rautalangasta kun lavat osuisivat muuten maahan. Valoja en alkanu laittamaan kun ei ne näy päivällä juuri ollenkaan ja painoa on jo ihan riittävän paljon.


Ensimmäistä torppausta hakemaan😁 -Heikki



Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #3 : 28 Kesäkuu, 2018, 10:46:53 »
Viime yönä tuli muutama akullinen lenneltyä ja säädeltyä vähän sitä sun tätä. Siksi yöllä kun ei tuule ollenkaan ja pikku tuuli hyppyyttää nuita melko paljon. Sillä lentää semmosen 8minuuttia 3000 mah:lla mutta pätkissä kun nopari ja moottori meinaavat jo sulaa 3 minuutin kohdalla :D

Vastaavalla kaks lapaisella lentää 10 minuuttia samalla akulla yhteen putkeen ja nopari ja moottori eivät ole kovin lämpimät. Painoa on sen kolmen lavan verran vähemmän 60g.

Molemmissa on samat kierrokset että ne lentävät hyvin. Se hieman ihmetyttää ku eikös ton viis lapasen pitäs lentää pienemmillä kierroksilla? Jos laskee kiekkoja niin kulmia pitää sit vastaavasti nostaa reilusti ja kuulostaa sit että alkaa hyytymään.

Asetukset pahasti pielessä vai kokeilenko seuraavaksi lyhemmillä lavoilla, millä ja mistä?

Vai pitääkö siirtyä 4s akkuun ja moottoriin vai auttaisko pelkästään isompi nopari kun tuo moottori kuitenki jaksaa pyörittää mutta lämpenee reilusti?

Poissa HJK

  • Jäsen 2018
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, SIL-lennokkimestari.
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu, 2018, 21:36:14 »
Mitään en asiasta tiedä, mutta heräsi kysymys millaisia amppeerimääriä tuo 5-lapa haukkaa verrattuna normi 2-lapaseen? Joka tapauksessa moottori on jo ohi sen parhaan hyötysuhteen ja isot virrat haaskaantuu lämpönä (eikä akselitehona). Akkukin taitaa olla siinä rajoilla (C-arvot?) kun käy kuumaksi leijutellessa. Pienempi pinjoni keventää tietysti moottorin kuormaa, mutta ei ratkaise tehontarvetta (W). Iso pulma, koska 5-lapainen on hurja vastus ja monilapaisen hyötysuhde tuntuvasti kaksilapaista heikompi.

Helpointa olisi kai pienentää kuormaa lyhentämällä lapojan kokeellisesti esim. 300mm. Kierrosluku olisi korkeampi ja kantokyky varmaan parempi kuten myös hyötysuhde (säästää niitä tulikuumia amppeereita). Minulla oli monilapa roottoripuuhissa muovisia halpislapasia jotka oli helppo työstää: https://www.banggood.com/CopterX-CX450-Black-Angel-Accessories-Main-Blades-CX450BA-20-03-p-938162.html?rmmds=buy&cur_warehouse=CN

Tommosilla helposti muokattavilla vois hakea sopivaa tuntumaa monilapanuppiin, ennen kuin haaskaa projektiin kunnon kuitulapoja. Tarkemmin en pysty sanomaan, koska oma projekti meni eteenpäin ennen nelilapanupin valmistumista. Itseasiassa tökki enemmänkin hankalasti toteutettavan skaalaperän Fenestron rakenteen takia.
« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2018, 16:28:22 kirjoittanut HJK »
Align T-Rex 450 Pro FBL  l  Hughes MD 500/Align T-Rex 450 Pro  l  Align T-Rex 500 Pro FBL  l  Jet Ranger/Logo 600 SE l Align T-Rex 700E FBL

Poissa VERTICAL

  • Seniori torppari
  • *****
    • VERTICAL Hobby
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2018, 02:41:02 »
Muistelisin, että kun siirrytään 2-lapaisesta 5-lapaiseen, pitäisi sitä pituutta lyhentää 20-25%.   Nyt siis kuormaa liikaa ja sitä tietysti voisi korjata myös pienemmällä pinionilla tai vääntävämmällä moottorilla (pienempi kv luku ja tai isompi moottori).  Jännitteiden nosto vain pahentaa tilannetta.

Kopteri on kyllä hiano!. Oli pitkään mietinnässä itselläkin, josko olisi tehnyt skaalaprojektin samasta kopasta V450 kopterin päälle, mutta ei tuntunut aikaa löytyvän..
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2018, 02:43:00 kirjoittanut VERTICAL »
Ilmainen toimitus yli 50 € tilauksille!.
Kopterit, Multikopterit, Lennokit, Autot, Tankit. 10 vuotta ammattitaitoista palvelua harrastajilta.

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu, 2018, 15:22:32 »
Oikea kopteri on jotain 9.3 metriä pitkä ja pääroottorin kehä 8 metriä.

Tossa mun tekeleessä kopan pituus on noin 63 senttiä ja lapakehä sen 70 senttiä.

Eli tolla rosenttilaskulla sais olla 25 sentin lavat jolloin kopterista tulisi myös enemmän skaala ja sit sais perälapoja pienentää myös kun ovat melko isot. Oikeissa oon nähny neljää ja kahta lapaa perässä ja toisella puolellahan sen pitäisi olla.

Poissa Dutchman

  • Jäsen 2018
  • *****
  • # 7 Masku
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #7 : 29 Kesäkuu, 2018, 16:32:00 »
Se on verrattavissa  samaan ku ajaisi autoa liian isolla vaihteelle. Koita vaihtaa pinjonia pienempään.
JR 11X. Hirobo Chinook, Lama, Shuttle, Freya. Vario Bell. Trex 500 Cobra, 600N, 700 Helibug, 700/800N. 500nen Koppelo. Blade 230S. Kyosho Shweizer. UH-60 Super Scale

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #8 : 30 Kesäkuu, 2018, 14:42:03 »
Ei pitäs olettaa mitään. Oon luullu että do3:n ja do1:n moottoreissa on samat pinionit mut eipäs ollutkaan ja nyt siis kaks lapasessa on 13 ja viis lapasessa 14 hampainen. Eli ovat ihan väärinpäin.

Onhan sillä yhdelläkin hampaalla jotain merkitystä mutta numeroissa ei kovin paljoa. En tiiä miten se suhde pitäisi ilmoittaa mutta 150 hampaisella päärattaallahan se menee jotenkin näin: 13t 1:11.5  ja 14t  1:10.7

Eli voisko tuohon koittaa vaikka sit 12 hampaista?

Pitää kokeilla mitä muutosta tapahtuu yhtä hammasta pienemmällä pinionilla mutta menee värkkäykseksi kun moottoreissa eri vahvuiset akselit, 3mm ja 3.17mm. seuraava vaihtoehto olis vaihtaa moottoreita mutta do3:n moottoria ei mahdu laittamaan do1:n runkoon yläpuolelle ja alapuolelle laitettaessa pinionin lukitus on väärässä päässä, osuu rattaaseen eli pinionin kääntö vaatisi lukitus ruuville uran viilaamisen akselin toiseen päähän. Voinhan mää myös vaihtaa koko sisukset keskenään tai vain nuppeja. Vaihtoehtojahan näyttäis olevan ihan kiitettävästi mutta kun en usko yhdellä hampaalla olevan niin suurta merkitystä niin pitää metsästää jostain 3mm uralliseen akseliin 12t pinioni. Tuo urallinen olisi paljon varmempi. Löytyskö keltään tommosta, vertical?
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2018, 14:43:35 kirjoittanut GOOFY »

Poissa HJK

  • Jäsen 2018
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, SIL-lennokkimestari.
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #9 : 30 Kesäkuu, 2018, 15:13:25 »
Nuo mainitut Walkerat on kyllä niin kompakteja kokoonpajoja, ettei niihin oikein pysty säveltämään muuta kuin alkuperäistä mitoitusta/tekniikkaa. T-Rex tyyppinen rakenne antaisi paljon vapaammat kädet sovelluksiin, mutta kun D01 on rajana niin eipä siihen paljon muuta pysty tekemään kuin keventämään moottorin ylikuormaa pienemmillä lavoilla. Esim. Goblin Fireball pyörittää aika kivan kokoisia 280mm lapasia: https://www.heliflyfinland.fi/epages/heliflyfinland.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015050903/Products/280TB

Align T-Rex 450 Pro FBL  l  Hughes MD 500/Align T-Rex 450 Pro  l  Align T-Rex 500 Pro FBL  l  Jet Ranger/Logo 600 SE l Align T-Rex 700E FBL

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #10 : 30 Kesäkuu, 2018, 15:19:04 »
Voisin tuomoset muuten laittaa mutta on aika hintava kokeiluksi. Pitäs tietää aika varmasti että se nuilla toimisi hyvin. Skaalan suhteen nuilla lavoilla menisi parempaan suuntaan. Ei kai sitä haavetta vielä pidä kaivoon heittää että tuohon moottorii  löytyisi kyseinen ratas.

Poissa HJK

  • Jäsen 2018
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, SIL-lennokkimestari.
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #11 : 30 Kesäkuu, 2018, 15:40:44 »
Ei taida pienempi pinjoni ratkaista koko ongelmaa? - pyörii vaan hiukan pienemmällä vaihteella, mutta lapakuorma (ampperit) ei siitä paljoa kevene. Joku 6s akulle kämitty 450 -sarja 1700KV / 930W moottori antaisi kyllä enemmän pelivaraa, esim. 5-kennoisella akulla? Jos malttaisit tilata Honkongista niitä halpis muovilapoja. Ne oli ihan hyvälaatuisia (tosin painavia), mutta helppoja työstää lyhyemmäksi.

Tuolta voisi löytyä tietoa ja valmiita 5-lapasovellusten mitoituksia: http://www.heli-scale-quality.com/overview-of-all-hulls.html
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2018, 15:47:54 kirjoittanut HJK »
Align T-Rex 450 Pro FBL  l  Hughes MD 500/Align T-Rex 450 Pro  l  Align T-Rex 500 Pro FBL  l  Jet Ranger/Logo 600 SE l Align T-Rex 700E FBL

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #12 : 30 Kesäkuu, 2018, 15:55:34 »
Joo pitää siihen eri lapojakin tietenki kokeilla mutta tuo pinioni ny olis ensimmäisenä kokeiluna mielessä parin euron hinnankin takia.

Oli se sit torissa tai jossain nettikaupassa niin aina nuo myytävien vehkeitten tiedot on niin vajaita. Jos lavat on tarkoitettu johonki tiettyyn kopteriin niin eipä niissä silloin tarvi mittoja olla mutta tommosissa "tarvike" lavoissa vois olla muitakin mittoja kuin pelkkä pituus.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2018
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #13 : 30 Kesäkuu, 2018, 19:54:49 »
Onko sulla lennätyksessä täys kaasu?  Jos ei niin pienempi pinjoni ja täyskaasu voi jeesata. Varsinkin halvemmat noparit tykkää kun niitä ajetaan täysiä. Vajaakaasulla kuumenee ja hyötysuhde laskee.
Eli ratastus niin että kaasua voi pitää lähellä maksimia.

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #14 : 30 Kesäkuu, 2018, 20:56:28 »
Normi modella oon lennelly ja kokeillu kiekkoja 60 ja 70 rosentin paikkeilla ja rääkyy jo mielestäni 5 lapaseksi ihan liian lujasti. Laitoin kokeeksi idleuppiin 80 ja 90 ja lentelin niilläkin sen 3 minuuttia ja ihan yhtä kuumana moottori ja nopari olivat. Onhan tuo aika painava mötkylä että ei tuota helposti taija saaha pikku kierroksilla lentämään.

Paljonkos siinä sit on kiekkoja nupissa 3500 kv moottorilla ja 14/150 ratastuksella?

Poissa Teme

  • Jäsen 2018
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #4
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #15 : 30 Kesäkuu, 2018, 21:38:17 »
siis teoriassa 100% kaasulla ja 4s akulla kyseinen moottori antaa 3500kv * 3,7v * 4 = 51 800 rpm

ja edelleen 51 800 rpm * 14/150 ratastuksella = 4834,7 rpm (ja vastaavasti 3s akulla 3626 rpm)

edit: en löytänyt tekstistä moniko kennoinen akku sulla on.
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2018, 21:43:05 kirjoittanut Teme »

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2018
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #16 : 30 Kesäkuu, 2018, 22:37:50 »
Osakaasulla isolla kuormalla ajettaessa halvoilla nopareilla tulee ongelmaksi se ettei ne kestä moottorille meneviä virtoja. Eli moottorin käämeissä menevä virta kasvaa paljon suuremmaksi mitä akulta otettu virta, nopari kuumenee, moottori kuumenee, ylipäätänsä koko voimansiirto toimii epäedullisella toimintapisteellä ja huonolla hyötysuhteella. Tästä johtuu siis lämpeneminen. Pienempi pinjoni tai pienemmän KV arvon moottori auttaisi asiaa kun moottori pääsee lähemmäs optimikierrosaluetta. Tämä ei sinällänsä välttämäti laske akusta otettua virran määrää, mutta pienentää moottorin käämeillä pyörivän virtaa, siten pienentää myös noparin häviöitä.

Jos yksinään kasvatat vain kennomäärää niin se vie tilannetta vain huonompaan suuntaan. Jos vedät nykyisellä setupilla maksimikaasulla niin se kasvattaa akulta otettavaa virtaa, mutta ei välttämäti tuo paljoakaan lisää tehoa moottorin akselille kun moottori on kaukana optimaalisesta hyötysuhdealueesta. Tilanne on kovasti sama mitä jos yrität ajaa polkupyörällä ylämäkeen liian isolla vaihteella. Ukko tekee hirveesti töitä mutta mitään ei tapahdu.
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG
Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #17 : 30 Kesäkuu, 2018, 22:38:42 »
3s akulla laskettuna 65 rosentin kaasulla kiekkoja olis nupissa 2356 teoriassa.
« Viimeksi muokattu: 30 Kesäkuu, 2018, 22:49:03 kirjoittanut GOOFY »

Poissa akkuh

  • Jäsen 2018
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #18 : 01 Heinäkuu, 2018, 10:28:17 »
Minkä edun/hyödyn oikeat kopterit saavuttaa 4 tai 5-lapanupilla? Näistä meidän koptereista vielä, monilapanupissa on mahdollisuus käyttää puolisymmetrisiä tai S-profiilisia lapoja, onko järkee?
[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2018
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP)
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #19 : 01 Heinäkuu, 2018, 16:14:57 »
Minkä edun/hyödyn oikeat kopterit saavuttaa 4 tai 5-lapanupilla? Näistä meidän koptereista vielä, monilapanupissa on mahdollisuus käyttää puolisymmetrisiä tai S-profiilisia lapoja, onko järkee?
Taitaa olla niin, että oikeissa koptereissa tasapainoillaan lavan pituuden, määrän ja nostokyvyn välisessä kompromississa. Yksilapainen olisi aerodyynamisesti tehokkain :)
Lavan kärjen pitää mennä alle äänennopeutta.

https://physics.stackexchange.com/questions/89752/number-of-blades-in-a-helicopter-rotor


Puolisymmetrisillä saa varmaan vähemmällä moottoriteholla enemmän nostetta. Kunhan muistaa pitää kopterin "oikeinpäin"

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #20 : 01 Heinäkuu, 2018, 17:49:55 »
Pitäs pysytellä vähän aikaa nuiden pienempien härveleiden puikoissa :) Halppis dronella kärsii lennellä pitkin seiniä ja mikään ei mee rikki, super cp:llä sama homma, mitä ny silloin tällöin canopy jää jonnekki välille mut matka jatkuu vaan.

Tolla 450do3:lla kiertelin kaheksikkoa kahen männyn ympärillä ja ei tarvinnu paljoa osua. Jäi siitä runko ja canopy melkein ehjäksi. Lapoja ei löytyny mistään, ihime vehkeitä :)

Ja tolla oranssilla möhköllä lentelin aamulla ja laitoin kokeeksi pikkusen lisää kiekkoja. Pysy se melekeen minuutin ilmassa ennen kuin moottori sylkäisi laakerin kuulat sisuksistaan ulos ja vipattava akseli rappas päärattaan sileäksi. Sain sen kuitenkin ihan nätisti alas ilman muita vaurioita :o

Mukava että saa välillä jotain askarrella ettei mee pelkäksi lentelyksi ;D

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #21 : 03 Heinäkuu, 2018, 08:05:40 »


Siinä on koko perhe kasassa, taas.

Jotain häikkää siinä do1:n moottorissa on. Se on 3500kv:n motti niinkuin do kolmosenkin mutta jotenki se on tehottomampi ja heikompi laatunen. Ne on jotain kiina kopioita=)

Vaihdoin nuiden md 500:ten moottorit keskenään ja viis lapasella lentelin reilun viis minuttisen ja moottori ei ollu edes hirveän lämmin mut nopari oli ehkä hieman liian lämmin. Parempaan suuntaan kuitenki menossa. Sit tolla kaks lapasella kolmen minuutin lennon jälkeen moottori oli niin kuuma ettei kestäny koskea. Ei nuo muutokset tainnu johtua pelkästään yhen pinioni hampaan muutoksella.

Verticalilla näyttäis olevan vielä yks do3:n moottori. Pitää ostaa se vielä varalle ja sen jälkeen menee sähköt uusiksi kun ei näihin vanhoihin enää missään osia juuri ole.

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #22 : 10 Heinäkuu, 2018, 16:36:35 »
Mikäs sen steering holderin suomalainen nimi on? No kuitenki se palikka joka pitää sen swashin nupin mukana... Oon tosi hyvin kartala oikeista sanoista :D

No kuitenki ku kaks lapasessa se palikka on molemmilla puolilla linkkien välissä. Niin tuossa 5 lapasessa se on silleen vinossa vain toisella puolella kun linkit on vinossa ja ahdasta on. Ongelmanahan on siis se että se on niin väljä että kun lavasta vääntää kulmia niin swashi liikkuu viiveellä toisi  kuin kaks lapasessa. Mitähän tuohon keksis?

Useampi akku kuitenkin on taas tullu tyhjättyä, ehkä liiankin tarkasti. 8 minuuttia se pysyy nyt ilmassa eikä nopari ja moottori ole edes kovin lämpimät mutta 4000:sta akusta meni 3500.

Poissa HJK

  • Jäsen 2018
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, SIL-lennokkimestari.
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #23 : 13 Heinäkuu, 2018, 17:44:01 »
Sait vanhan ukon kiinnostumaan ja värkkäsin 450 Pro´n niskaan Hughes 500 kopan  ;D

Jäi kaivelemaan kun aiempi monilapanuppi projektini ei valmistunut (meni eteenpäin kun tökki fireston peräongeolmiin). Vielähän tuossa on tekemista (vasta testilennot). Valot puuttuu ja moottorille  amppeerimittaus ja lämpötila telemetria-anturit (monilapanupin takia). Vasta sitten teippaan lasitukset ja lopuksi kattoon roikkumaan - lavat levällään -  8)

Kivasti lentää kopallakin, mutta vähän hätäiset (sporttimaiset) säädöt on kyllä rukattava uusiksi, jotta lentää sillai sujuvan skaalamaisesti. Itse ajattelin käyttää nelilapanuppia, koska kuvista päätellen se on 1:1 koptereissa yleinen rakenne. Huom! - ne on sitten oikeasti viisilapaisia! - kuvat vaan hämää  :-[

« Viimeksi muokattu: 14 Heinäkuu, 2018, 20:48:14 kirjoittanut HJK »
Align T-Rex 450 Pro FBL  l  Hughes MD 500/Align T-Rex 450 Pro  l  Align T-Rex 500 Pro FBL  l  Jet Ranger/Logo 600 SE l Align T-Rex 700E FBL

Poissa GOOFY

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: MD500 ja Walkera v450do1
« Vastaus #24 : 13 Heinäkuu, 2018, 19:44:08 »
Hieno kopteri. Pitäs itekki malttaa tuo laittaa koristeeksi kun sen nyt tietää että miten siinä ajan kans käy. Just neljä akullista pujaltelin neulasia pihalta pois. Toimii paremmin lehtipuhaltimena kuin kaks lapanen.

Mahtaakohan olla kauheasti merkitystä että kuinka korkealla nuppi on kopasta? Kun katsoo jotain oikeita bellin koptereita niin niissä on nuppi tosi korkeela ja sit taas oikeessa md500:ssa se on matalalla ja mä laitoin omaani nupin niin alas kun sen sai. Sullakin tuossa on aika korkealla.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
2225 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2007, 16:47:37
kirjoittanut ropellihattu
walkera 52

Aloittaja Jokusenpoika Walkera

12 Vastauksia
4627 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Tammikuu, 2008, 17:13:07
kirjoittanut Vispilä
Walkera 4#3

Aloittaja froste « 1 2 ... 6 7 » Walkera

172 Vastauksia
43360 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Kesäkuu, 2009, 15:08:26
kirjoittanut newbie78
5 Vastauksia
1531 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2008, 06:26:54
kirjoittanut Ege
4 Vastauksia
5224 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Tammikuu, 2016, 21:05:53
kirjoittanut VERTICAL