Kirjoittaja Aihe: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle  (Luettu 25170 kertaa)

Poissa Sute

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #75 : 20 Elokuu, 2017, 21:49:01 »
Joo apufillarit pois vaan, ei niitä ilmassa tarvitse... :)

Poissa Pekka

  • Seniori torppari
  • *****
  • TeroS & Tohtori R wannabe
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #76 : 20 Elokuu, 2017, 22:51:59 »
Varmaan ollut multin lennätyksestä hyötyä?

Miten kuvaat eroja multin ja tuon välillä tällä kokemuksella?
Goblin 700 Black Thunder / Futaba T8FG / Real Flight 7 / EEKk - Etelä-Espoon Kopteriklubi

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #77 : 21 Elokuu, 2017, 17:52:28 »
Multi on kyllä rate modessakin huomattavasti vakaampi, pysyy tasan siinä asennossa mihin jää kun tikut keskittää. CP-kopua pitää ohjata aivan koko ajan. Voi toki olla että FBL-kopu on sitten lähempänä multia kun siinäkin on elektroninen vakaus joka suuntaan. Tosin multia olen LOS:na lennättäny enimmäkseen autolevelillä, ratella sitten FPV:nä.

Sanoisin että multiakin enemmän on kuitenkin hyödyttänyt simulaattori. Sama homma kiinteäsiipisen kanssa, simuloinnin jälkeen lentävä siipi pysyi heti ensilennosta kohtalaisesti "hanskassa". Toisaalta taas 1:1 purjekoneen opettelussa simulaattorista oli aika vähän hyötyä, "pers/näppituntuma" kun puuttuu. RC-hommissa simulaatio on paljon lähempänä todellisuutta.

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #78 : 22 Elokuu, 2017, 09:13:13 »
FBL:ssä on kyllä minusta ihan selkeä ero tankoon verrattuna, tarvii ohjata huomattavasti vähemmän kun purkki pitää kopterin tasan siinä asennossa mihin sen tikuilla ohjaa.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #79 : 22 Elokuu, 2017, 19:38:26 »
Toinen iso ja merkittävä ero on cyclic käytöksessä. Fb cyclic rate hidastuu vauhdin kasvaessa.

Riippuu toki paljon stabbarilavoista
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #80 : 23 Elokuu, 2017, 22:47:05 »
No mä en kieltämättä saanut mitään "WOW" ilmiötä aikaiseksi ekaa FB-kopua lennättäessä. Minkä pistin merkille, ni oli se, että kopu tosiaan nokötti paikallaan nokka tuuleen päin eikä tuuli ollut mitään pikku tuulta.
En oo vielä nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa FB koptereita FBL-koptereiksi. No, sekin tietty vaikuttaa kun en ole kiinnostunut 3D-jutskista.
« Viimeksi muokattu: 23 Elokuu, 2017, 23:21:08 kirjoittanut Dutchman »

Poissa Mesihukka

  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #81 : 24 Elokuu, 2017, 09:11:35 »
Voi myös olla että kokemus FB:n ja FBL:n eroista on vähän erilainen riippuen siitä kummalla on aloittanut.
SAB Finland Team pilot
Goblinit: Kraken 580 | Mini Comet | 420 Sport | Kraken 700 | 770 sport
Vbar Control touch

Poissa njs

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #82 : 24 Elokuu, 2017, 12:34:36 »
Siinä kohtaa kun taidot on luokkaa nolla, eli leijuttaminenkin tuottaa vaikeuksia niin FB->FBL ero on huomattava. Ainakin itsellä oli kun tein vaihdon n. 2kk ekasta leijuttelusta.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #83 : 24 Elokuu, 2017, 13:06:13 »
Muutamia seikkoja FB vs FBL:
- FB pitää olla mekaanisesti tarkasti säädöissä jotta kopu lentää kunnolla. Mitä pienemmästä kopusta on kyse, sen tarkemmaksi homma menee. FBL kompensoi mekaaniset häikät johonki asti ennenkuin ne näkyvät
- koko vaikuttaa FB-kopun vakauteen merkittävästi, 200-kokoinen FB on melkoisen vinkerä vekotin. FBL stabiloi pienenki koneen ja saa tuntumaan paljon kokoistaan isommalta (pl. massan vaikutus lentoon). Koskee 500-kokoisia (Allun kokoa eli n. 425mm lapa) ja pienempiä. 700-kokoisissa FB vs FBL vakaus voi mennä jo toisinpäin kuten pitkään F3C:ssä oli nähtävissä
- liikeratoja (joita jo TohtoriR sivusi) ei FB kopussa pysty lennossa säätämään (paitsi dualratella mankasta). Paljo liikettä tarkoittaa hiekompaa vakautusta. Liian vähän liikettä on johtanut tilanteiseen että tuulisella säällä cyclic on rajusti erilainen eri suuntiin mentäessä. Muistampa tilanteen jossa F3C-konetta ei saatu takas kentälle vastatuuleen koska liikerata nupissa oli liian pieni (jotta saadaan maksimaalinen vakautus)
- FBL riisuu nupista melkoisen määrän liikkuvia mekaanisia (ja klappaavia) osia pois. Tämä mahdollistaa roottorikehän siirtämisen lähemmäs rungon painopistettä ja ohan torppikustannukset halvemmat ja korjaaminen helpompaa

Ei FB:ssä mitää vikaa ole, toimivia ja lentäviä koneita. FBL on vain ylivoimainen kaikilla osa-alueilla nykyään.
« Viimeksi muokattu: 24 Elokuu, 2017, 13:24:49 kirjoittanut Xen »

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #84 : 24 Elokuu, 2017, 18:17:47 »
Nyt tuli sitten suoritettua se pakollinen ensitorppi.  :P

Oma tyhmyys, liian kova ja puuskainen tuuli ja jätin vielä apupyörät pois. Ensimmäinen akullinen sujui kohtalaisesti, alussa tuuli vei mutta aika äkkiä sen oppi kompensoimaan ja laite pysyi hanskassa. Toisella akulla sitten yritin liian nopeasti ilmaan ja tuulenpuuska kaatoi kopterin, en ehtinyt edes tajuta mitä tapahtui.

Vauriot näyttäisivät rajoittuneen vääntyneeseen roottorinakseliin ja hammaskadon kärsineeseen päärattaaseen, ne jo vaihdoin (oli aika helppo homma loppujen lopuksi, olisiko puoli tuntia mennyt) mutta eihän sitä tiedä ennenkuin koettaa taas ilmaan että onko jotain mahdollisesti vääntynyt. Paikallaan ilman päälapoja pyöritellessä vaikuttaisi kyllä toimivan ihan normaalisti.

Pitää varoiksi tilata lisää päärattaita, akseleita on vielä yksi varalla.

Poissa ini

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #85 : 24 Elokuu, 2017, 20:27:43 »
Torpeista oppii yleensä enemmän kuin mistään ... :)

Poissa Wilikki

  • TLR-Tiimipelotti
  • Jäsen 2023
  • *****
  • Espoon Ilmailukenttä, RC-Kopterit Ry #169, SIL
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #86 : 24 Elokuu, 2017, 21:11:54 »
Nonni ja onneksi olkoon :D
Se on hyvä hoitaa ensitorpit alta pois nii ei tuu mörökölli istuu olkapäälle ;D

- #Telakalla SUPER Minipruutus - Mini PRÔTOS - 500 PRÔTOS - HENSELEIT TDR - LOGO 600SE - #Telakalla SAB Fireball -
Romut:  Skyartec Wasp X3V (RIP), Walkera Genius CP v2 Exät: T-Rex 450 Pro  DFC stretch 3GX, Gaui X7 Formula, SAB Goblin G700, SAB Black Thunder 700, Prôtos Evoluzione 770, Prôtos 380

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #87 : 27 Elokuu, 2017, 18:54:56 »
Jaaha, nyt katkesi sitten moottorin akseli pinjonin juuresta ensimmäisessä spoolupissa kun koetin taas tänään lennättää. Liekö saanut siinä torstain rytäkässä "osumaa" vai tuliko muuten vaan tunnit täyteen, joka tapauksessa lähti nostamaan kierroksia ihan normaalista kunnes yhtäkkiä roottorin kierrokset alkoivatkin vähentyää ja moottorin sen kuin kasvoivat.  :P Kun tutkin asiaa niin pinjonihan siellä helisi irrallaan rungon sisällä.

No, ei kun uutta moottoria hommaamaan.

Poissa Murgo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäistä CP-kopua multimiehelle
« Vastaus #88 : 30 Elokuu, 2017, 17:40:07 »
Moottori löytyi ja on paikallaan, taas pyörii. Kiitos kaupoista jäsen Eispii:lle. Tilasin kumminkin myös Kiinasta yhden koneen.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
96 Vastauksia
47716 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2013, 10:09:37
kirjoittanut vinotintto
2 Vastauksia
2467 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Tammikuu, 2013, 21:05:37
kirjoittanut jekuusi
22 Vastauksia
8519 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Lokakuu, 2014, 01:14:06
kirjoittanut oskuk
6 Vastauksia
3684 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2014, 13:44:53
kirjoittanut Janiz78
31 Vastauksia
17994 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Helmikuu, 2019, 18:42:59
kirjoittanut Dutchman